Vraag

• hijist
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-10-2021
In oktober krijgen we de beschikking over ons "nieuwe" huis. Is al gebouwd in 1998.
Een van onze eerste levensbehoefte is internet. (zo lijkt het tenminste).
Via wifi voor mobiele apparaten.
Via UTP voor enkele vaste locaties in huis.

Relevante zaken:
Ik heb minimale kennis van (hardware van) computernetwerken maar gebruik al jaren linux om oude hardware te (her)gebruiken.

De internetprovider is KPN. Experiabox v10a.
Wat ik niet meer wil is internet via stopcontact. Slechte ervaringen mee.
Ik heb nu de kans om e.e.a. aan te leggen nu er een paar weken verbouwing is.
Huis bestaat uit 3 lagen.
Via meterkast kan ik naar verdiepingen erboven komen.
Zie bijgevoegde plattegrond van het huis. \"plattegrond\"
Ik verwacht dat het maximale gebruik per AP is bekijken van 4 youtube filmpjes. Kan dat eigenlijk wel?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
https://www.utp-kabel.nl/blog/help-ik-krijg-glasvezel.html (onderdeel van https://www.utp-kabel.nl/...nstallatie-utp-kabel.html)
Uit het artikel gebruik ik het volgende
UTP: CAT6, Solid (stugge kabel)
dit omdat ik de aansluitingen afwerk in een wandcontactdoos.
Daarnaast weet ik nog niet wat voor stroomvoorziening de AP krijgt. Bij PoE wordt een Solid kabel geadviseerd.

Voor een AccessPoint (AP) weet ik nog niet eens of het wel voldoende capaciteit heeft. |:(
Dit lijkt me wel wat:
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Dat is heel wat geld voor 3 stuks en lijkt twee ethernetaansluitingen nodig te hebben voor volledige snelheid.
De volgende is een stuk goedkoper, minder snel.
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
Iemand nog een alternatief of een tip?

Beste antwoord (via hijist op 23-09-2019 22:36)

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Zoals elk UniFi access point heeft In-Wall HD 1 aansluiting nodig als uplink. De andere poorten kunnen gebruikt worden om apparaten in de buurt aan te sluiten. Maar ik denk dat je beter kabels naar het centrale punt beneden kan trekken en daar een patchpaneel kan (laten) bouwen.

YouTube is ruim onder de 10 Mbps, dat moet een access point van tien jaar oud nog op z'n gemak kunnen. Waarom ga je niet voor een UAP-AC-Lite op elke verdieping? Die is vergelijkbaar met de TP-Link EAP225 die je ook voorstelt, de IW-HD is een klasse groter (en duurder).

Je specificeert niet hoe dik de muren zijn. Als deze gewoon gipsplaat-en-hout zijn lijkt je AP-plaatsing me goed. Als je muren dik zijn of anderszins niet goed penetrabel zijn voor 5 GHz-signalen wil je mogelijk in een paar slaapkamers ook een AP plaatsen in plaats van op de gang, zeker rond de badkamer, die blokkeren WiFi vaak.

Het mooie van een ander huis betrekken is dat je nog de mogelijkheid hebt om bekabeling te verbeteren. Ik kan je sterk aanraden dit te doen, en een electriciën kabels laten trekken van elke kamer naar een centraal punt beneden. Let op dat je duidelijk uitlegt wat je wil, ik heb het al vaak fout gedaan zien worden door professionele doch onwetende installateurs. Zo te zien is er boven de meterkast een riser waar je kabels door kan laten lopen dus de infrastructuur voor access points aansluiten is niet heel ingewikkeld.

Alle reacties

• hijist
Dankjewel voor de tips en info. Ik heb een van de posts gekozen als beste antwoord hoewel ik het idee heb dat jullie allemaal een goed antwoord geven. _/-\o_
LanTao schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:35:
Zoals elk UniFi access point heeft In-Wall HD 1 aansluiting nodig als uplink. De andere poorten kunnen gebruikt worden om apparaten in de buurt aan te sluiten. Maar ik denk dat je beter kabels naar het centrale punt beneden kan trekken en daar een patchpaneel kan (laten) bouwen.
Dat klinkt als een goed plan dan zie ik later nog wat waar naar toe gaat. Ik zie dan ongeveer dit schema voor me. Is nogal een werkje. Wat is de reden dat je aangeeft dit eventueel te laten bouwen?
YouTube is ruim onder de 10 Mbps, dat moet een access point van tien jaar oud nog op z'n gemak kunnen. Waarom ga je niet voor een UAP-AC-Lite op elke verdieping? Die is vergelijkbaar met de TP-Link EAP225 die je ook voorstelt, de IW-HD is een klasse groter (en duurder).
Goed om te weten dat het internetten geen problemen oplevert. :9
Dat wordt dus een Lite versie.
Je specificeert niet hoe dik de muren zijn. Als deze gewoon gipsplaat-en-hout zijn lijkt je AP-plaatsing me goed. Als je muren dik zijn of anderszins niet goed penetrabel zijn voor 5 GHz-signalen wil je mogelijk in een paar slaapkamers ook een AP plaatsen in plaats van op de gang, zeker rond de badkamer, die blokkeren WiFi vaak.
Lastig om alle relevante informatie te geven. Ik dacht zelf dat binnenmuren niet zo'n probleem zijn. Waar de muren uit bestaat weet ik pas 29 september.
Is de mate van blokkade door de badkamer nog goed van te voren te bepalen/voorspellen?
Het mooie van een ander huis betrekken is dat je nog de mogelijkheid hebt om bekabeling te verbeteren. Ik kan je sterk aanraden dit te doen, en een electriciën kabels laten trekken van elke kamer naar een centraal punt beneden. Let op dat je duidelijk uitlegt wat je wil, ik heb het al vaak fout gedaan zien worden door professionele doch onwetende installateurs. Zo te zien is er boven de meterkast een riser waar je kabels door kan laten lopen dus de infrastructuur voor access points aansluiten is niet heel ingewikkeld.
Het plaatje wat ik voor ogen heb geeft aan twee kabels naar elk punt. Komt van deze pagina. Waarom twee kabels? :?

@dion_b
Is het duidelijk dat ik niet zoveel verstand heb van AP's? :Y
Goede aanvulling op de eerdere post.
Komt er op neer dat ik beter af ben met aders van volledig koper en CAT6a en 2 kabels per aansluiting.
Daarnaast een AP met DFS. Zonde om niet gebruik te maken van al die kostbare bandbreedte.
Verder een AP met goede 5Ghz "specs". Morgen maar eens zoeken. :O

@unezra
Dankjewel voor het presenteerblaadje met patchpanelen.

2 kabels betekent dat ook voor elke AP 2 poorten op de PoE switch?
Dan denk ik dat ik minimaal 6 punten x 2 kabels = 12 poorten nodig heb. Ergo 24 poorten:

Ik ga zeker wat gaten (laten) boren. Dan moet ik toch aardig grote gaten hebben?

@Marzman
Het klinkt als een snelle oplossing die bijzonder flexibel is. Hou het in mijn achterhoofd. Weer wat geleerd. }:O

[Voor 15% gewijzigd door hijist op 23-09-2019 23:05. Reden: Kwam erachter dat als je als laatste gepost hebt je je antwoord behoort aan te vullen en niet nog een post plaatsen. }:O]

• hijist
switch
het aantal punten is wel voldoende denk ik.
Buiten, keuken en badkamer is voor zover ik kan zien nog niet nodig. Wellicht buiten. Dan kruip ik wel onder de vloer, boor een gat en sluit deze nog aan. Vraag me af of ik een aparte buis in de kruipruimte moet monteren voor de kabels. :?

Een bewakingscamera en andere domotica ben ik nog niet aan toe. Ondanks dat de ring ring reclame en Opsporing Verzocht beelden me wel aanspreken. @zwartoog: goed punt. Ook de schuur.

8 poorten
3 AP's
3 WCD's
1 aansluiting router
1 over *O*

Managed
Verder lijkt het mij een voordeel als ik de switch kan configureren om gamen voorrang te geven (@LanTao heel belangrijk) oOo

Vermogen
een AP heeft niet meer dan 7W (Ubiquiti UniFi AP AC LR) nodig denk ik en dan is een switch met 60W voldoende.
Ik begrijp uit een enkele review dat IP camera's veel vermogen nodig hebben (70W Is voor maximaal 4 Hikvision IP camera's op basis van geclassificeerd vermogen). productreview: ZyXEL GS1900-8HP review door Nelissuh

Fanless
Alles wat erop zit kan kapot. Vooral bewegende onderdelen. Dus Fanless geniet de voorkeur. Nu nog een vinden die niet heet wordt. Daar staat niet veel over in de specificaties. Wel vermogen maar is dat de graadmeter voor heet? 8)7

ideeen voor switch:
https://tweakers.net/pric...40;394718;1273153;672087/
De verschillen zijn klein. De Ubiquity heeft 12W verbruik staan maar ik denk dat ik daar nog 60W bij op moet tellen voor de PoE.

Verder zie ik bij de ZyXEL GS1200-8HPV2 dat deze externe voeding nodig heeft van 55 V/1.3 A. Zijn dat soort adapters er? Mijn gevoel zegt me dat het uit een server moet komen. 7(8)7

De linksys is qua stroomvoorziening sterk. Lijkt me teveel van het goede voor mij. Wel allemaal PoE+ en levenslange garantie.

Access Point
Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack). Heb nog niet verder gezocht. Mogelijk dat ik iets vind zonder knipperende ledjes.

Waarom zijn de switches uit 2014 nog zo duur? De Ubiquity en de ZyXEL GS1200-8HPV2 zijn veel nieuwer. Mis ik wat specs hier? :F

@unezra
Het kan ook allemaal onder de trap op de begane grond. Dat doe ik liever niet omdat daar de stadsverwarming/vloerverwarming staat. Lijkt me goed om het toch koel te houden. Dat van die verlichte vliegende schotels heb ik niet stil bij gestaan. Eens even navragen. Ze komen in ieder geval niet in de slaapkamers. Wel hangt er een in de keuken. Misschien de leds los koppelen door een draadje door te knippen? Zal wel direct op een printplaat zitten of zo. Heb momenteel nog een afzuiginstallatie op de wc waarvan de fan niet werkt maar het ledje het nog prima doet. :(

@dion_b
Als het om de specs gaat wil ik graag een paar jaar klaar zijn. Mocht het toch uit de hand lopen dan wil ik vast wel in de buidel tasten voor een uitbreiding.

@PhilipsFan @unezra
kabelplintjes? https://www.praxis.nl/voo...contacten-in-de-plint-tip Het ziet er goed uit 19 cm hoog!. Beter als een stopcontact bovenop een kabelplint. :9B

@unezra @Marzman
Met een paar tientjes voor een rack valt in het niet bij bijvoorbeeld plinten met kabels erin. Om vanuit de schacht van de meterkast horizontaal verder te kunnen moet er toch een "dekmantel" zijn. Alternatief is een Wifibridge… _/-\o_

@LanTao
Ik verwacht er zo'n 25 jaar te wonen. Geen idee hoe de wereld er dan uit ziet. Mijn kinderen zijn pubers. Hoop dat ze dan wel op zichzelf wonen. ^)

@Zwartoog
Die kabelaansluiting maak ik niet maar als ik gaten LAAT boren dan waarschijnlijk wel een extra gat voor de coaxvervanging of een kabel naar de schuur/tuin. If it ain't broken don't fix it.

[Voor 0% gewijzigd door hijist op 24-09-2019 23:35. Reden: @persoon werkte niet.]

• hijist
@dion_b @unezra @LanTao @Marzman @PhilipsFan
Ik wil even iets kwijt. Jullie hebben enorm geduld met mij. Dankjewel.
De nachten zijn wat kort en na wat uren googlen is het moeilijk om alles goed op een rijtje te krijgen.
De reacties van mij zijn dan ook korter dan ik zou willen.

De Ubiquiti switch ga ik niet doen. leuk om alles te monitoren maar dat heet worden zit me niet lekker. Ik ga liever mijn geluk proberen met de Netgear GC110P. Heb er nu nog 3 over.

Inmiddels is het huis overgedragen en heb ik eens rond gekeken in de meterkast en welke wanden het zijn.
De wanden zijn van gipsblokken gemaakt. Geen idee of dat heel erg slecht is voor het signaal.

De meterkast is warm. Dat komt door de stadsverwarming. De keuze als het gaat om switch is daarom gevallen op de ZyXEL.

Een patchpaneel is ook gekozen maar als ik een iets andere direct bij de switch (en de AP's) geleverd krijg, doe ik dat liever.

@dion_b
Kunnen AP's ook werken alsof ze samen 1 punt zijn? Daarmee bedoel ik dat een gebruiker maar 1 wifipunt ziet. Hoe zeg ik dat? :S
Reden: Het zou mooi zijn als ik niet op elke verdieping (handmatig) met een ander wifipunt verbinding moet maken. (Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker).

Hier gelezen dat door de AP goed in te stellen het "beter" werkt dan Mesh (Mesh bedoelde ik zoeven te zeggen).

Heeft de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) DFS (voor Europa natuurlijk.)?

[Voor 52% gewijzigd door hijist op 04-10-2019 23:10. Reden: meer informatie bekend. | Mesh oplossing gevonden | DFS op AP Ubiquiti]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee