Jampot007 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:43:
[...]
A zo, ik had voor het aantal overledenen gekeken naar de bron van OP dat is blijkbaar over 3 jaar
waarom zou je zoiets meten over 3 jaar?. Enfin als je t bij allebei tzelfde fout doet is de verhouding nog steeds hetzelfde dus de conclusie klopt haha
Ik ben blij dat je geen statisticus bent. Volgens
Jellinek gaat de 130000 mensen over de afgelopen maand, en 1 miljoen "ooit". Daaruit kan je aannemelijk maken dat er, naast het deel wat het maar eenmalig "ooit" geprobeerd heeft, een aanzienlijk deel is wat wel regelmatig gebruikt, maar niet in de afgelopen maand. Dat is ook logisch, aangezien wordt aangeraden (uit m'n hoofd) minimaal zes weken en liefst nog langer tussen gebruiken te wachten. Daarom is de "laatste maand" statistiek eigenlijk een zeer slechte om te bepalen hoeveel regelmatige gebruikers er zijn. Het was mooier geweest als er cijfers waren over het afgelopen jaar, en dan doe ik een voorzichtige gok dat het dichter bij de 400000 mensen ligt. Je kan dus niet zomaar zeggen dat die 130000 verhoudingsgewijs hetzelfde blijft als je het doortrekt naar drie jaar. Dan zou je namelijk op 11600000 * 36 = 418 miljoen drinkers uitkomen en iets zegt mij dat dat niet klopt. Bij alcohol is het wel enorm aannemelijk dat die 11.6 miljoen gebruikers grotendeels voor zowel "afgelopen maand" als "ooit" geldt, vanwege de schandalig korte "herstelperiode". In cijfers zou je dan uitkomen op 1:14000 voor XTC, maar dat is gebaseerd op mijn gegokte 400000 gebruikers in het afgelopen jaar dus zegt in principe niks.
Edit: Volgens Jellinek hebben in "het afgelopen jaar"
270000 mensen XTC gebruikt. Dan zit je op 1:10000 ongeveer, maar de 28 doden ging over 3 jaar, dus dan zijn het er 7 om op ongeveer 1:30000 te komen.
Van alcohol kan je ontwenningsverschijnselen krijgen, en het werkt de volgende dag ook direct weer, als je je rot voelt en/of een kater hebt. Dat gevoel kan je dan weer wegdrinken (positieve feedback) om je veel later (kater) pas weer naar te voelen, met als gevolg dat het veel makkelijker is om alcohol in je dagelijkse/wekelijkse routine te verwerken, en er daarmee verslaafd aan te raken. Terwijl XTC juist door het uitputten van je serotonine veel minder tot vrijwel niet werkt (geen positieve feedback) als je het te snel weer gebruikt, waardoor de verslavingskans veel lager is. De schadelijke effecten kunnen dan natuurlijk nog wel optreden, maar dat leer je doorgaans gauw genoeg af. Vrijwel niemand gebruikt iets waar 'ie zich alleen maar kut door gaat voelen zonder dat daar een (direct) fijn gevoel tegenover staat. Je kan wel een kater krijgen van XTC maar meer gebruiken helpt er niet tegen.
Edit: "Het aantal aanmeldingen bij de verslavingszorg bedraagt 105. Dit op een totaal van 67.103 aanmeldingen. Het aantal aanmeldingen neemt ook af", en "In 2015 waren
29.374 mensen in behandeling voor alcohol". Zeg dat dat 1:2500 voor XTC is, tegenover een 1:394 voor alcohol
Het alcoholverbod voor onder de 18 is trouwens een directe aanleiding voor toegenomen drugsgebruik onder niet-volwassenen. Ik heb hier geen cijfers voor (ze zijn er vast) maar ik heb dit met eigen ogen gezien in clubs. Dealers hoeven zich namelijk niks aan te trekken van leeftijden, en jongeren zijn gewoon op zoek gegaan naar een alternatief, waar ze voorheen prima uit de voeten konden met alcohol.
Erycius schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Ik weet niet wat jij kwa EHBO zoal uitspookt, maar mijn ervaringen met een overdosis XTC zijn toch anders. Het gaat dan meestal om vloeibare XTC, ik neem aan dat dat dezelfde werkzame stof is.
Wat ik zie:
- bewusteloos, maar snel terug bij bewustzijn
- even snel weer buiten bewustzijn, en dit alternerend. Heel leuk als je iemand moet wegbrengen... not!
- daarna komt de aggressiefase, al heeft het slachtoffer dan nog weinig vat op de werkelijkheid. Aggressie en vooral weerspannigheid tegen de hulpverleners. Is je slachtoffer wat stevig gebouwd heb je al snel een handvol hulpverleners nodig voor één slachtoffer
- als ze dan in de hulppost liggen begint het schreeuwen (vermoedelijk de bad trip)
Ik verzorg als EHBO'er véél liever iemand die te veel gedronken heeft dan iemand met een overdosis (vloeibare) XTC.

Zoals eerder al gemeld vind ik dit symptomen die horen bij teveel GHB, evt gecombineerd met alcohol. Ik wil je hiermee niet aanvallen, maar hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk voorlichting is. Zowel voor gebruikers als voor hulpverleners. Ik heb zelf geen EHBO maar ik heb ondertussen op genoeg feestjes genoeg verschillende mensen langs zien komen om in de meeste gevallen aan ze te kunnen zien welke drug ze gebruikt hebben, of ze nou lekker gaan of hulp nodig hebben. Als je als EHBO'er veel in aanraking komt met mensen die drugs (incl alcohol) hebben gebruikt zou ik een extra cursus aanbevelen (of aankaarten dat de cursus die je gehad hebt niet goed is) om de symptomen die iemand heeft op een zo goed mogelijke manier te interpreteren. De behandeling van iemand die slecht gaat op teveel XTC is toch flink anders dan wat je moet doen met iemand die out aan het gaan is van de GHB, en die twee door elkaar halen kan levensgevaarlijk zijn.
Op de feesten/festivals waar ik heen ga zie ik trouwens vrijwel altijd een Unity-stand, waar voorlichting gegeven wordt aan gebruikers of andere geïnteresseerden, en die voorlichting vond ik op zich best prima. Die voorlichting mag op school ook best gegeven worden zoals dat voor alcohol nu ook al gebeurt. Toen ik op de middelbare school zat is volgens mij alleen XTC even kort aan bod geweest (of werd het gewoon "drugs" genoemd), en werd het alleen maar uitgelegd in de trant van "van masturberen word je blind". Je bent direct verslaafd zodra je een pilletje gebruikt, wordt een gekke zombie, raakt je werk en alles kwijt, gaat stelen en naar de gevangenis. Natuurlijk blijft er bij pubers ook met goede voorlichting altijd een "wow jij bent stoer"-fase bij van alles en nog wat, zoals bij alcohol, maar ik vond het toch een stuk indrukwekkender toen een vriend van me in het eindexamenjaar zei dat 'ie ooit XTC gebruikt had en verder nog redelijk normaal kon functioneren. Dat kan in een hoop mensen een nieuwsgierigheid opwekken om het toch ook eens te proberen, zonder goed voorgelicht te zijn. Ik heb het gevoel dat gebruikers tegenwoordig wel *ietsjes* voorzichtiger te werk gaan en zichzelf informeren, maar het percentage mensen dat dat doet ligt echt nog te laag. Ik denk dat je met voorlichting het aantal doden terug kan dringen tot slechts degenen die echt allergisch zijn voor een van de stoffen. En als je dat alsnog een reden vindt voor een verbod dan kan je pinda's, schaaldieren en dat soort gedoe ook direct verbieden.
Dus wat mij betreft komt het een beetje uit de taboesfeer, komt er meer goede voorlichting en minder slechte of anti-voorlichting. Daarnaast mag er op de een of andere manier een soort legalisatie plaats gaan vinden waardoor de productie en verkoop beter gereguleerd kunnen worden. Mensen gebruiken en vinden het toch wel, maar dan weet je tenminste dat wat je koopt "schoon" is, kan je de hoeveelheid werkzame stof op de verpakking zetten (net als het alcoholpercentage op drank), kan er een bijsluiter bij en kan je minimumleeftijden hanteren. Daarmee breng je direct een flinke slag toe aan de straat- en clubdealers. Maar dat is hoe ik erover denk, hopelijk komen er uit de proef met gereguleerde wietteelt vergelijkbare resultaten die de oog
kleppenbunkers van de meeste politici (van de "drugs are bad, mkay?"-generatie) hopelijk een beetje open kunnen wrikken.
[
Voor 4% gewijzigd door
DataGhost op 16-01-2020 22:38
]