Ik heb nergens beweerd dat Utrecht goedkoop is, enkel dat het zinvol is om in randgemeentes te kijken waar de prijzen wél lager liggen. Als TS op Schiphol wil gaan werken en nu pak 'm beet een uur reistijd heeft vanaf Rotterdam, is regio Utrecht ook prima te doen.
Er liggen behoorlijk veel kleinere gemeentes binnen een straal van een uur reistijd vanaf Schiphol, alleen zal TS daarvoor wel de consessie moeten doen niet in een grote stad te wonen. In een grote stad betaal je vrijwel per definitie een enorm hoog bedrag per m2.
Ardana schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:41:
[...]
Nee hoor, dan is je relatie gewoon verbroken. Bovendien, hoe moet de verhuurder er achter komen? En dan nog: zolang er geen schade is, valt er niks te verhalen. Liegen over je relatievorm is geen wettelijk toegestane reden om een huurcontract te ontbinden he?
Ik vind het geen bizar advies, want een relatie is een relatie. Zelfs al deel je het bed niet en ga je niet samen op vakantie, hoop je nog 'n keer met iemand anders huisje-boompje-beestje te krijgen. Je hebt met je buurman 'n relatie, met je werkgever, met de huisarts, met iedereen die je tegen komt. Technisch gezien lieg je dus niet eens als gevraagd wordt of je 'n relatie hebt.
Een verhuurder kan het niet eens toetsen, laat staan dat het een reden tot ontbinding zou zijn.
Ik vind het vrij bizar dat jij en andere mensen het daadwerkelijk een goed idee vinden om te liegen bij het tekenen van je huurcontract.
Natuurlijk zijn er allerlei vormen van relaties, maar ik snap dat een huisbaas een onderscheid maakt tussen "stelletje" en "geen stelletje". Als jij jouw relatie definieert als "stelletje", go for it, maar als je zuiver een huisgenoot hebt, lijkt het me niet kies om net te doen of je een stelletje bent en op basis daarvan alsnog dat huurcontract te krijgen.
Plus dit:
MoldyInko schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:30:
Het is simpel: Huur of een groot deel van de vaste lasten moet je met enkel loon kunnen betalen.
Wat als de een of de ander in de toekomst zijn baan verliest dan kun je de huur zonder een reserve niet op brengen.
Dus mijn advies is ga voor een zo laag maar betaalbare huur en kies dan pas een huisgenoot. Zo hou je meer in de maand over, kun je meer sparen en meer dingen doen dan wanneer je er toch met bepaalde dingen niet meer uit komt.
Ik heb vaak genoeg gezien dat men voor de hoogste huur gaat met alle nare gevolgen van dien wanneer hun situatie plotseling veranderd.
Het punt is dat je slimmer met je uitgaves om moet gaan. Dan maar iets kleiner wonen, maar dan kun je wel voor iets groter sparen. Of een doel stellen.
Een huisgenoot is in de regel ook wat minder gebonden dan een partner. Het idee van een vaste relatie waarmee je samen woont, is in de regel toch wel dat je de intentie hebt langduring een huishouden samen te voeren. Da's bij een huisgenoot anders. Die zal eerder overmorgen beslissen elders te gaan wonen. (Al was het alleen al omdat met 2 losse huisgenoten, de kans wat groter is dat een van de 2 een partner vind waarmee hij of zij wil gaan samenwonen.)
Back on topic:
Voor TS zijn er volgens mij maar 3 zinvolle keuzes:
- Zoek een betaalbaarder huis dat onder de huurtoeslag grens valt.
- Zoek een of meerdere huisgenoten en maak daarmee *heel* goede afspraken. Leg ze vast. Desnoods notaris d'r bij.
- Ga bij je ouders wonen voor een paar maanden, jaar, etc, tot eigen woonruimte wél realistisch is.
Ik denk dat de eerste, de beste keuze is. Het is inleveren op comfort, geld en mogelijk woon/werk afstand, maar je hebt álle voordelen van een zelfstandige woning zoals volledige privacy.
Dat gezegd hebbende, misschien is er nog een 4e optie: Antikraak.
Lijkt mij persoonlijk niet ideaal maar het is goedkoop en een periode antikraak wonen zorgt met een beetje beleid wél voor voldoende financiële middelen om daarna een huis te kopen of vrije sector te gaan huren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.