Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-08-2022
Hallo allemaal!

Volgend jaar heb ik misschien een mogelijkheid om een nieuw verbouwd appartement complex te gaan wonen, alleen als de vaste lasten zijn aardig hoog en heb mijn twijfels of ik rond ga komen in mijn eentje.

Dit appartement is er wel een waar ik tijd in wil zitten en niet meteen na de minimale huurperiode uit wil, dus zou er wel wat voor over hebben.

Op dit moment ben ik nog student en zit ik wel in mijn laatste jaar en woon ik al op mijzelf, maar dan een stuk kleiner een gedeeld met 2 andere en daarnaast is het een STUK goedkoper.

De huur zit rond de 830 kaal en naar wat rond zoeken ongeveer 950 met GWL en service kosten.

Mijn inkomen volgens voorgangers van mijn opleiding zal rond de 2000-2100 bruto liggen, maar dat ligt heel erg aan de werkgever natuurlijk. Met mijn bijbaan zou ik als ik dat full-time zou gaan doen rond de 1800-1900 bruto zitten, maar dit zal alleen in de eerste maanden zijn als ik niet meteen een baan krijg na mijn stage.

Ik heb daarnaast geen auto en zal die niet nodig hebben en zullen mijn uitgave vooral uitjes en eten/drinken zijn. En heb van die kosten al een aardig beeld en kom nu zelf met 300-400 euro goed rond als student.

Groetjes!

Casper

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Wat is je vraag? :) Of je rond gaat komen? Alleen jij weet wat je precies binnen krijgt en uitgeeft, dus zet het op papier en reken het uit.

[ Voor 76% gewijzigd door Hahn op 17-09-2019 18:43 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Leuk! Wat is nou de vraag dan? :P
Ja huur is duur, koop is onmogelijk want je kan niet sparen want huur is duur, vaste lasten worden altijd alleen maar hoger en je komt met je loon net boven de sociale huurgrens.
Welkom in de echte wereld :) volgens mij zit elke net afgestudeerde in hetzelfde schuitje, waaronder ik zelf.

Er wordt vaak de eis gesteld dat je 3-3.5 x de huurprijs verdient, ook nog iets om rekening mee te houden.

Succes met de zoektocht!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 22:00
Ik zou het niet doen met 2000-2100 bruto. Dat is +-1800 netto.

Je moet ook niet de afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting vergeten. Ik denk dat je qua vaste lasten al naar de 1000 gaat. Boodschappen, zorgverzekering, inboedelverzekering,sparen, telefoon, internet/tv, spotify?

Maak een optelsom van je vaste lasten en kijk wat je over houdt om leuke dingen van te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Een huurquote van 40% is best hoog. Op nibud.nl kun je wel wat berekeningen vinden om te kijken of het voor jou passend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
Mijn vraag is of dit wel een realisctisch "Plan" is, omdat ik dan groot een deels aan huur betaal.

Als mijn netto 1800 euro is dan heb ik 800pm om te besteden, maar als ik beetje de rekenmachines van het internet gebruik kom ik op 1300 netto uit, dus ik lever bijna 1000 in aan belasting, of kan dit niet kloppen?

ik ben best zuinig met wat ik uitgeef, zeker omdat ik een student, maar zeker als ik ga werken zal ik dat nog meer zijn, omdat ik veel van huis ben wanwege de sector waar ik in wil werken en dat al tijdens de stages heb meegemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Hoe zeker weet je dat je überhaupt in aanmerking komt voor die huurwoning? Want zoals Wintervacht ook al benoemt, is de eis vaak dat je bruto maandsalaris minimaal 3,5x de huur is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Mijn advies is: koop een grote pot vaseline en maak je klaar voor de grote koude vuist genaamd de Nederlandse woningmarkt. Je bent als starter met jouw budget het bokje. En met jou velen anderen (van al mijn werkende vrienden woont er 1 zonder huisgenoot).

Ga er overigens van uit dat de inkomenseis in de vrije sector 4x de huur bruto per maand of 48x per jaar. Met jouw loon kom je dus uit op ongeveer 500 euro wat je kan betalen. En nee, daar zijn weinig vrije sectorwoingen voor.

Of je die woning in je TS kan krijgen weet ik niet, of je het moet doen moet je zelf weten. 830 kale huur met 2100 bruto lijkt mij écht niet relaxed en ik zou eerder kijken of je langer in je studentenhuis kan blijven of anders met een vriend kan huren.

Ik weet verder niet wat je carriereperspectief is maar fulltime werken en dan een paar honderd euro per maand over houden werkt niet echt motiverend. Reken voor de grap maar uit wat je netto over houdt per gewerkt uur, na vaste lasten.

stiekeme tip: zeg tegen je verhuurder dat je een stelletje bent als je met een vriend gaat huren. Want woningdelen mag vaak ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 17-09-2019 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:40:
Mijn vraag is of dit wel een realisctisch "Plan" is, omdat ik dan groot een deels aan huur betaal.

Als mijn netto 1800 euro is dan heb ik 800pm om te besteden, maar als ik beetje de rekenmachines van het internet gebruik kom ik op 1300 netto uit, dus ik lever bijna 1000 in aan belasting, of kan dit niet kloppen?

ik ben best zuinig met wat ik uitgeef, zeker omdat ik een student, maar zeker als ik ga werken zal ik dat nog meer zijn, omdat ik veel van huis ben wanwege de sector waar ik in wil werken en dat al tijdens de stages heb meegemaakt.
Even met de botte bijl hakken: nee.

Je levert meer dan 60% van je inkomen in aan je huis met vaste lasten, tel daarbij alle verzekeringen op, wegenbelasting, boodschappen (conservatief gezegd 150 p/m) en je houdt bijna niks over voor onvoorziene uitgaven. Denk daarbij aan: kapotte auto, kind schopt bal door ruit, lekkages, vakanties, uitjes, noem maar op.

Dit kun je wel dragen met zijn tweeën met grofweg hetzelfde inkomen, in je eentje gewoon niet aan beginnen want je kan niks opzij zetten zo en als dat nog wel kan ben je het zomaar opeens kwijt omdat een ongelukkig liggende tak op de weg dwars door je remleiding schiet.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
t_captain schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:04:
Een huurquote van 40% is best hoog. Op nibud.nl kun je wel wat berekeningen vinden om te kijken of het voor jou passend is.
Ik ga hier eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
Anoniem: 1240358 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:46:
Mijn advies is: koop een grote pot vaseline en maak je klaar voor de grote koude vuist genaamd de Nederlandse woningmarkt. Je bent als starter met jouw budget het bokje. En met jou velen anderen (van al mijn werkende vrienden woont er 1 zonder huisgenoot).

Ga er overigens van uit dat de inkomenseis in de vrije sector 4x de huur bruto per maand of 48x per jaar. Met jouw loon kom je dus uit op ongeveer 500 euro wat je kan betalen. En nee, daar zijn weinig vrije sectorwoingen voor.

Of je die woning in je TS kan krijgen weet ik niet, of je het moet doen moet je zelf weten. 830 kale huur met 2100 bruto lijkt mij écht niet relaxed en ik zou eerder kijken of je langer in je studentenhuis kan blijven of anders met een vriend kan huren.

Ik weet verder niet wat je carriereperspectief is maar fulltime werken en dan een paar honderd euro per maand over houden werkt niet echt motiverend. Reken voor de grap maar uit wat je netto over houdt per gewerkt uur, na vaste lasten.

stiekeme tip: zeg tegen je verhuurder dat je een stelletje bent als je met een vriend gaat huren. Want woningdelen mag vaak ook niet.
Met de eis zit het al goed, dat zou als ik het zou doen goed zijn.

In het huis waar ik nu in zit moet ik midden januari uit, dus dat is voor mij geen optie, ander was ik wel gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:30:
Met de eis zit het al goed, dat zou als ik het zou doen goed zijn.

In het huis waar ik nu in zit moet ik midden januari uit, dus dat is voor mij geen optie, ander was ik wel gebleven.
Dan heb je per januari een vrij serieus probleem.

Wat bedoel je dat het met de eis al goed zit? Als je nu geen (voldoende hoog) inkomen kunt aantonen, kan ik me niet voorstellen dat een verhuurder je hier in wil hebben? Dat er even van afgezien of je het moet willen.

Je zegt nu van 300-400 rond te komen. Is dat inclusief huur, verzekeringen, GWL, boodschappen en alles dan? Kan ik me niet voorstellen. Dat lukte mij 15 jaar terug al niet (en ik woonde in Enschede, goedkoper wordt het niet echt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-05 07:37
Ik zou asap op zoek naar een nieuwe gedeelde woning!

Zoals hierboven al aangegeven zou je dit bij grote verhuurbedrijven nooit mogen huren vanwege de inkomenseis. Of het eventueel wel uit zou komen is erg afhankelijk van je uitgavenpatroon? Heb je bijvoorbeeld een auto nodig als je gaat werken? Dat scheelt in mijn situatie al snel 500 euro per maand.
En vergeet trouwens gemeentelijke lasten niet, hier is dat ongeveer 50 euro per maand. Dan zit je al op 1000. Ik vind dat al veel op mijn bruto inkomen van 3100. Maar zonder auto zou het wel kunnen. Moet je niet teveel bier drinken of andere dure hobbies hebben. Of kun je wellicht een kamer verhuren voor 400-500? Dan is het ook heel ander verhaal

Edit: kaal 830 is trouwens nog niet eens echt prijzig 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anatidae op 17-09-2019 21:16 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verkeerde topic, sorry

[ Voor 74% gewijzigd door groggy op 17-09-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
Kom je überhaupt wel in aanmerking voor deze woning dan? Een bruto inkomenseis van 3,5 tot 4x de kale huur is redelijk gebruikelijk in de vrije sector. Zou even uitzoeken of er een dergelijke eis is voordat je je druk maakt om niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is een beetje dubbel, want een huurwoning van 800 / 900 is net die speld in de hooiberg, die je niet zo snel meer zult vinden. Aan de andere kant is een huur van 800 / 900 voor jou nu gewoon zeer hoog, helemaal omdat je (als ik het goed begrijp) nog niet eens weet wat voor baan je straks hebt en dus ook niet weet wat je inkomen gaat worden (leuk, die gemiddeldes en verwachtingen, maar daar heb je niets aan als jij daar buiten valt).

Als je de woning daadwerkelijk kunt krijgen, zou ik de woning echter niet zomaar laten schieten: Ondanks dat de huur nu aan de hoge kant is, zou je die over twee of drie jaar mogelijk ook makkelijk kunnen dragen... Maar again: verwachtingen zijn leuk, als ... :P

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 17-09-2019 22:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
Wintervacht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:47:
[...]

Even met de botte bijl hakken: nee.

Je levert meer dan 60% van je inkomen in aan je huis met vaste lasten, tel daarbij alle verzekeringen op, wegenbelasting, boodschappen (conservatief gezegd 150 p/m) en je houdt bijna niks over voor onvoorziene uitgaven. Denk daarbij aan: kapotte auto, kind schopt bal door ruit, lekkages, vakanties, uitjes, noem maar op.

Dit kun je wel dragen met zijn tweeën met grofweg hetzelfde inkomen, in je eentje gewoon niet aan beginnen want je kan niks opzij zetten zo en als dat nog wel kan ben je het zomaar opeens kwijt omdat een ongelukkig liggende tak op de weg dwars door je remleiding schiet.
Klopt ik lever dan idd veel in, maar wegenbelasting betaal ik niet, want heb zelf geen auto, alles nog goed te doen met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
Wilke schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:06:
[...]

Dan heb je per januari een vrij serieus probleem.

Wat bedoel je dat het met de eis al goed zit? Als je nu geen (voldoende hoog) inkomen kunt aantonen, kan ik me niet voorstellen dat een verhuurder je hier in wil hebben? Dat er even van afgezien of je het moet willen.

Je zegt nu van 300-400 rond te komen. Is dat inclusief huur, verzekeringen, GWL, boodschappen en alles dan? Kan ik me niet voorstellen. Dat lukte mij 15 jaar terug al niet (en ik woonde in Enschede, goedkoper wordt het niet echt).
Voor de eis een garantsteller.

Met die 300/400 bedoel ik wat ik overhou na mijn huur, want ik heb ongeveer 800€ per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gelukkig was het vandaag prinsjesdag, de overheid erkent dat je als alleenstaande start met mager loon het bokje bent. Ze hebben eindelijk door dat het niet meer te doen is om zonder partner een woning te vinden:
Het kabinet wil niet alleen meer bouwen, maar verhoogt ook de inkomensgrens voor sociale huurwoningen. Daardoor krijgen meer gezinnen recht op zo'n woning. De grens voor deze middeninkomens gaat van ruim 38.000 naar 42.000 euro. Die van eenpersoonshuishoudens wordt dan juist wat verlaagd naar 35.000 euro, om hun kansen niet te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 06:27
Misschien een idee om gelijk aan een huisgenoot te denken.
Dat je zelf huurt en een onderhuurder neemt.
Dit uiteraard wel eerlijk melden bij de verhuurder en vragen of ze dat wel toestaan.
In mijn woonplaats juicht de woonmaatschappij dat zelfs toe vanwege krapte op de woonmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
naitsoezn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:22:
Het is een beetje dubbel, want een huurwoning van 800 / 900 is net die speld in de hooiberg, die je niet zo snel meer zult vinden. Aan de andere kant is een huur van 800 / 900 voor jou nu gewoon zeer hoog, helemaal omdat je (als ik het goed begrijp) nog niet eens weer wat voor baan je straks hebt en dus ook niet weet wat je inkomen gaat worden (leuk, die gemiddeldes en verwachtingen, maar daar heb je niets aan als jij daar buiten valt).

Als je de woning daadwerkelijk kunt krijgen, zou ik de woning echter niet zomaar laten schieten: Ondanks dat de huur nu aan de hoge kant is, zou je die over twee of drie jaar mogelijk ook makkelijk kunnen dragen... Maar again: verwachtingen zijn leuk, als ... :P
Klopt, maar als ik zonder auto(ben ik niet van plan te schaffen, want vanuit Rotterdam is Schiphol heel makkelijk aan te reizen 600-700 over hou heb ik daar geen probleem mee, want zon duur leven leidt ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Eerlijk, een huur van 950 met een inkomen van 2100? Dat is bijna 50% van je inkomen naar je huis, dat is echt veel. Stel voor jezelf een overzicht op wat je kwijt bent aan gwl, internet, boodschappen, sportschool, belastingen en andere vaste lasten. Ik ben bang dat het echt krap wordt. Ter vergelijking ik besteed ongeveer 20% van mn inkomen aan hypotheek en na aftrek van alle vaste lasten hou ik een paar honderd euro over elke maand.

Ik heb vroeger in een vergelijkbare situatie gezeten en heb destijds een huis gehuurd met vrienden. Daar was ik maandelijks 500-550eu kwijt voor huur, gwl, internet, verzekeringen boodschappen et cetera. Daar legden we dat elke maand in op de gezamenlijke rekening en daar betaalden we alles van. Misschien is dat een idee?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-05 07:37
Anoniem: 1240358 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:58:
Gelukkig was het vandaag prinsjesdag, de overheid erkent dat je als alleenstaande start met mager loon het bokje bent. Ze hebben eindelijk door dat het niet meer te doen is om zonder partner een woning te vinden:

[...]
Wat! Ik hoorde op het journaal en las in de samenvatting op de website van de Rijksoverheid alleen maar over de verhoging, niks over een verlaging voor alleenstaanden. Bizar beleid. Voer dan een maatregel in op de maximale grootte van huis oid. "Werken moet lonen" klopt weer helemaal niet. Ik overwoog al om 32 uur te gaan werken, nu maar 24 overwegen?!

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:00:
[...]

Klopt, maar als ik zonder auto(ben ik niet van plan te schaffen, want vanuit Rotterdam is Schiphol heel makkelijk aan te reizen 600-700 over hou heb ik daar geen probleem mee, want zon duur leven leidt ik niet.
Het gaat niet om het leven wat je nu leidt maar het leven wat je later wilt gaan leiden. Van die ~650 euro moet je alles betalen zoals vakanties, kleding, elektronica,... en ondertussen sparen voor een koophuis op een later moment. Daar ga je echt niet veel van overhouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Met het verlagen van de inkomensgrens voor alleenstaanden, maken ze het voor alleenstaanden alleen maar moeilijker om aan een woning te komen. Juist die doelgroep heeft het moeilijk.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 17-09-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
Tsurany schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:08:
[...]

Het gaat niet om het leven wat je nu leidt maar het leven wat je later wilt gaan leiden. Van die ~650 euro moet je alles betalen zoals vakanties, kleding, elektronica,... en ondertussen sparen voor een koophuis op een later moment. Daar ga je echt niet veel van overhouden.
Klopt, ik ga alles even op een rijtje zetten en kijken hoeveel ik overhou om mogelijk te sparen, maar heb al beetje gezocht.

Het appartement had ook een kamer van 700€ kaal, maar die waren al weg dus het laagste wat er te krijgen was was 830€.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:09
We gaan hier geen algemene (woningmarkt)beschouwingen-topic van maken.
@Casper655 Het is allemaal mogelijk en je kent je eigen uitgavenpatroon en levenswijze het beste. Echter is het, zoals anderen ook al aangeven, wel krap allemaal. Toch tricky. Je kunt amper sparen, met name wanneer er onverwachte uitgaven om de hoek komen kijken.
Persoonlijk houd ik ook van ‘lekker leven’, daar hoort ook een lekker biertje, regelmatig uit eten, dagjes weg, een fijne vakantie enz. bij. Maar dat is ieder voor zich. Wel iets om over na te denken in ieder geval..

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 18-09-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:55
huisje kopen dan? ik weet niet of je een studieschuld hebt, en of er misschien al spaargeld aanwezig is? met jouw salaris moet je een hypotheek van ruim een ton kunnen krijgen. dat kost je netto 350 per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
We gaan hier geen algemene (woningmarkt)beschouwingen-topic van maken.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 18-09-2019 12:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

107mb schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:33:
huisje kopen dan? ik weet niet of je een studieschuld hebt, en of er misschien al spaargeld aanwezig is? met jouw salaris moet je een hypotheek van ruim een ton kunnen krijgen. dat kost je netto 350 per maand...
Ik stink er even met open ogen in maar ik wil even opmerken dat als ik dit bedrag in Funda intyp, dat ik dan een enorme hoeveelheid garageboxen moet wegfilteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom rekent iedereen met 1800-2000 euro :?
2000 bruto is eerder E1600 netto. (iig wel toen ik dat verdiende)

Huur + service 950
internet 50
gwl 120
zorgverzekering 100
gemeentelijke belastign 30

Heb je nog 350 in de maand over, en dit zijn zeker niet al je vaste lasten.
(gsm, sportschool, tv, verzekering). Dat is echt krap aan imho
107mb schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:33:
Erm en daarvan kun je een regenton kopen ?
Weet niet precies waar de TS woont, maar hier heb je echt niks onder de 160k
En dan alleen hele kleine studiotjes met relatief idioot hoge service kosten.
Anoniem: 1240358 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:58:

[...]
Klinkt leuk, maar in praktijk heb je daar weinig aan als je in januari een woning moet vinden.
Mogelijk januari 2027 als je gelukt hebt :(

[ Voor 74% gewijzigd door heuveltje op 17-09-2019 23:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Of mocht je het appartement wel kunnen krijgen, neem een huisgenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:06
Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:18:
[...]

Klopt, ik ga alles even op een rijtje zetten en kijken hoeveel ik overhou om mogelijk te sparen, maar heb al beetje gezocht.

Het appartement had ook een kamer van 700€ kaal, maar die waren al weg dus het laagste wat er te krijgen was was 830€.
deze woningen lukken je niet, want verhuurders willen dat je minimaal 3x de kale huur verdient (je mag helft van inkomen partner hierbij tellen). Gezien je in je uppie werkt, en 2k bruto verdient, kan je eigenlijk vrijwel geen enkele vrije sector verhuurder vinden die zo gek is jou de woning te verhuren.

Het probleem is, als je niet meer kan / wilt betalen, kost het de verhuurder minimaal een jaar aan huur + rechtbank kosten, die hij nooit meer terug ziet... dat is dus zo'n 10.000 euro even door de pijpleiding spoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je geeft aan dat je van een paar honderd euro rond te kunnen komen.
Technisch gezien moet dat lukken. Dat is grofweg €15 per dag om van te leven.
Eten moet wel lukken. Voor een paar euro kan je een grote pan maken waar je een paar dagen van kunt eten.
Het wordt al wat krapper als je uitgenodigd wordt door vrienden om een avondje uit te gaan.
En daarnaast kun je ook opeens gigantische pijn krijgen in je kies. Dan komt het stukje eigen bijdrage om de hoek. Of je even 300 euro wil neerleggen... Daar gaat je budget voor de rest van de maand...

Dus mijn advies : soms kan je met 300-500 per maand rondkomen. Maar langdurig gaat dat echt niet lukken. En mocht dat wel lukken, is de kwaliteit van je leven echt zo gezakt, dat het niet waard is om zo'n groot deel van je salaris aan een woning uit te geven...

Daarnaast ga je nu uit van een inkomen dat je niet hebt, en een huis dat je van dit inkomen officieel niet zou kunnen krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
sambalbaj schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:35:
Of mocht je het appartement wel kunnen krijgen, neem een huisgenoot.
Helaas is een huisgenoot niet mogelijk voor dit appartement, want het een soort studio idee. Het is een grote kamer van 60m2.

Maar misschien is de mogelijkheid er wel dat er nog wat bij past, want er mogen volgens de site van de verhuurder 2 mensen in het appartement leven.

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
99ruud99 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:52:
[...]
Het probleem is, als je niet meer kan / wilt betalen, kost het de verhuurder minimaal een jaar aan huur + rechtbank kosten, die hij nooit meer terug ziet... dat is dus zo'n 10.000 euro even door de pijpleiding spoelen.
offtopic:
Daar hebben ze het toch echt zelf naar gemaakt met de regelingen. Je kan ook overdrijven in hoeveel veiligheid je wil hebben als verhuurder, vastgoed is nou niet de meest risicovolle investering ter wereld. Tevens heb je daar waarborg + contract met eventuele boeteregelingen voor. Dit zijn regels omdat ze ermee wegkomen in de huidige huurmarkt, niks meer.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
laten we natuurlijk niet vergeten dat je ook je inboedel moet kopen en dat kost ook wat. En je moet sparen voor als er wat stuk gaat want een groter huis kost nou eenmaal meer in onderhoud en aanschaf van artikelen etc.

• Casper655
Ik heb de laaste uren even alles op een rijtje gezet van wat alles kosten zouden zijn.

En het salaris is op basis van de bedrijven waar ik ook hoogstwaarschijnlijk ga werken, omdat je met mijn opleiding maar een handvol aan bedrijven hebt waar ik kan werken. En een kans op op een baan is groot, want elk oud leerling heeft na zijn/haar stage meteen een baan aangeboden gekregen.

Daarnaast reken ik met het salaris van degene die net afgestudeerd zijn aan dezelfde opleiding bij dezelfde bedrijven waar wij ook 80% in komen. Maar natuurlijk, moet het niet meteen geloven, want het kan zo anders zijn.

Daarnaast is het appartement pas volgend jaar zomer klaar en zit ik niet vanaf dit jaar er al aan vast.

- Inkomen: ~2200,- Bruto, volgens reat.nl ~1855,- Netto

Lijst vaste lasten:

- Huur (Kaal): 830 p.m
- Service kosten: 69 p.m
- G/W/L: 79 p.m (Dit is niet zeker)
- Internet/TV: 41,50 p.m
- Telefoon: 25 p.m
- Overige Abbonementen: 25 p.m (Hierbij zitten "Plezier" Abbonementen bij)
- Belastingen: 21,50 p.m (Direct van de site van de gemeente)
- Verzekering: 10/20 p.m
- Boodschappen: 100 p.m (Ik eet vrij licht, dat merk ik in de kosten die ik nu heb)

Totale kosten tot nu toe = ~1200 p.m

Als ik het dan zo verder uitreken dan kom ik verder uit op 755,- pm aan "Vrij geld"
Daarvan kan ik minimaal 300 euro wegzetten en hou ik ongeveer 400 euro over voor andere activiteiten en andere gezellige dingen.

Ik ben in mijn sector ook veel onregelmatig aan het werk, heb daar ook voor gekozen en tijdens mijn eerste stage had ik zelf minder tijd voor uitgaan etc, dus dat zal dan ongeveer hetzelfde zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat lijstje is niet reeel qua bedragen en zeker niet compleet.

• Casper655
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:16:
Dat lijstje is niet reeel qua bedragen en zeker niet compleet.
Ik ben vrij nieuw hierin, dus je kan zomaar gelijk hebben.

Maar welke kosten komen er nog bij?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Wacht even. 1200 + 755 is niet 1855, maar 1955.
Dus dat is 655 pm aan ' vrij geld' ipv 755 tenzij ik iets over het hoofd zie.
Ik denk dat je o.a. je ziektenkostenverzekering bent vergeten. Da's ook ruim 100 euro, toch?
555 per maand.

25 euro per week aan boodschappen lijkt mij echt niet realistisch, dat is 3,50 per dag? Als je 1 kopje koffie ergens drinkt heb je dat er al doorheen. Volgens mij moet je dat minimaal verdubbelen. Maar misschien eet jij wel superzuinig, dat zou kunnen. Een potje cayennepeper is toch al 3 euro? Een stukje vlees? Je moet dan echt de hele week stamppot eten volgens mij, met nooit eens chips of frisdrank.

Als je je uitgaven echt compleet wil hebben moet je 's over een periode van een maand of drie al je transacties even downloaden bij de bank en ze een beetje ordenen per categorie.

Soms zeggen mensen wel eens: de vraag stellen is het antwoord weten. Je opent deze post, kennelijk, omdat je twijfelt of bijna 950 aan huur niet een beetje hoog is. Neem jezelf serieus, vertrouw op dat gevoel: want ik heb dat gevoel ook. Het is aan de hoge kant en ik vermoed niet dat je 300 euro per maand zal kunnen sparen.

Maar kijk vooral eens naar wat je momenteel allemaal uitgeeft. Het is misschien meer dan je denkt.

• Khayma
Casper655 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:13:
Ik heb de laaste uren even alles op een rijtje gezet van wat alles kosten zouden zijn.

En het salaris is op basis van de bedrijven waar ik ook hoogstwaarschijnlijk ga werken, omdat je met mijn opleiding maar een handvol aan bedrijven hebt waar ik kan werken. En een kans op op een baan is groot, want elk oud leerling heeft na zijn/haar stage meteen een baan aangeboden gekregen.

Daarnaast reken ik met het salaris van degene die net afgestudeerd zijn aan dezelfde opleiding bij dezelfde bedrijven waar wij ook 80% in komen. Maar natuurlijk, moet het niet meteen geloven, want het kan zo anders zijn.

Daarnaast is het appartement pas volgend jaar zomer klaar en zit ik niet vanaf dit jaar er al aan vast.

Lijst vaste lasten:

- Boodschappen: 100 p.m (Ik eet vrij licht, dat merk ik in de kosten die ik nu heb)

Als ik het dan zo verder uitreken dan kom ik verder uit op 755 655,- pm aan "Vrij geld"
Daarvan kan ik minimaal 300 euro wegzetten en hou ik ongeveer 400 euro over voor andere activiteiten en andere gezellige dingen.

Ik ben in mijn sector ook veel onregelmatig aan het werk, heb daar ook voor gekozen en tijdens mijn eerste stage had ik zelf minder tijd voor uitgaan etc, dus dat zal dan ongeveer hetzelfde zijn.
Ziekenfonds? Die belastingen vind ik aan de lage kant want je hebt afvalstofheffing, rioolheffing, zuiveringsheffing, watersysteemheffing ingezetenen... 100 pm aan boodschappen? ga je niet redden als je fulltime werkt ;) . Je moet toch elke dag je ontbijt en lunch meenemen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52

Lijst vaste lasten:

- G/W/L: 79 p.m (Dit is niet zeker)Flat met 1 bewoners volgens internet gemiddeld 126 euro p/m
- Verzekering: 10/20 p.m Opstalverzekering 11 euro per maand, zorgverzekering 110 euro per maand basis.
- Boodschappen: 100 p.m (Ik eet vrij licht, dat merk ik in de kosten die ik nu heb)Zeg dat je 4 sneetjes brood per dag eet. Dan heb je 1,5 brood per week nodig. Brood kost ca. 2,50, dus das per maand 17 euro. Volgens het Nibud kost een warme maaltijd gemiddeld 2,78 bij meerpersoons en bij een eenpersoons huishouden ca. 3,05. Das ca. 93 euro per maand. Zit je al aan 110 per maand. ;) Het nibud berekende in 2013 dat de gemiddelde man ca. 6,09 per dag aan voeding verbruikt. Kom je aan 182 euro. Prijzen liggen nu hoger. Tel er eens 15% bij, zit je op 210.
Ik heb wat getallen aangepast, dan kom ik aan maandelijks 1470 euro uitgaven. Maar daar moeten nog dingen bij als tandpasta, WC papier, afwasmiddel, wasmiddel, deodorant, douchemiddel en dergelijke.
Zo nu en dan moet je nieuwe kleding, er gaat eens een lamp kapot, je telefoon gaat eens stuk, etc. Je gaat echt niet veel geld meer overhouden. Voor kleding alleen al schijn je met 5% van je nettoinkomen te moeten rekenen. Dat zou voor jou dus weer 90 euro per maand erbij zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-09-2019 00:52 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:06
Precies, reken 10 euro per dag voor eten, dat ga je snel halen :)
heb je een auto nodig? reken dan op 100 euro per maand PUUR voor stil staan (verzekering + belasting, als je KLEIN 2e hands autootje (ter grote van up/alto) pakt.

Wat betreft belastingen:
Voor utrecht heb ik ze hier op n rijtje:
afvalstoffenheffing: 22.17
zuiveringsheffing 16.45
watersysteemheffing 6.35
Dit zijn ze allemaal per maand :)

Dan moet je nog een verplichte inboedel / brand verzekering afsluiten bij meeste verhuurders (pak er meteen aansprakelijkheidsverzekering bij, die kost 1 a 2 euro, you'll thank me later) -> 12 euro

Dan komen er nog servicekosten, (vereniging van eigenaar kosten, groenkosten, kosten voor schoonmaak van gemeenschappelijke hal / groenvoorziening etc) dit is bij mij 45 euro

tot slot, ik hoop het niet voor je. Maar heb je stadsverwarming in je appartement? tik maar even 50 euro af als je deze NOOIT aanzet, 75 euro als je hem in winter aanzet (per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-04 19:46
zat even te rekenen je zou in aanmerking kunnen komen voor huurtoeslag, maar die huur is te hoog denk ik (huurgrens zit op 720 eu). Qua inkomen heb je recht op huurtoeslag, dus als je iets kan vinden onder die 720 eu dan zit je goed).

https://www.belastingdien...ve/toeslagen/huurtoeslag/

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Krijg je vakantiegeld en een 13e maand? Zo ja: als het je al lukt heb je na een jaar al een buffer van een zeg twee duizend euro. Dan zit je op zich wel goed.

Maar het zal me zeer verbazen als de verhuurder aan jou niet 3,5x-4,0x de huurprijs als inkomen vraagt + borg.

[ Voor 86% gewijzigd door CyberMania op 18-09-2019 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:18
Aanname: je inkomen gaat de komende jaren snel stijgen (over welke opleiding heb je het telkens?).

Overwegende:
- dat huurwoningen onder de 1100 euro per maand in de stad dun gezaaid zijn.
- je nu nog in aanmerking komt voor sociale huur en huurtoeslag.
- je geschatte uitgaven je netto salaris niet overschrijden (een buffer is fijn maar net afgestudeerden leven vaak paycheck to paycheck).

Adviseer ik de volgende stappen tot je over vier maanden uit je huidige woning moet:
1. Probeer een sociale huurwoning te vinden op basis van loting. Corporaties kennen meestal een deel van de woningvoorraad toe op basis van inschrijftijd (die heb je nooit voldoende), de rest gaat soms via loting. Ook wanneer je als vijftiende eindigt heb je veel kans omdat de rest vaak niet bereid is hun inschrijftijd op te geven wanneer ze de woning krijgen.
2. Zoek ondertussen uit of tijdelijk intrekken bij je ouders een optie is qua woon-werk afstand en of jullie dat allebei trekken. Een backup hebben is geen luxe aangezien je maar vier maanden hebt. In een half jaartje bespaar je zo ~5000 euro huur.
3. Probeer de woning die je gevonden hebt zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. Alles onder de duizend euro is goedkoop, als je geen sociale huurwoning vindt kun je deze (bij een stijgend inkomen in de eerste jaren van je werkende leven) ook wel dragen. Vergeet niet om te ranten in het 'onbestaan van het middeninkomen'-topic, de woningmarkt is een stokpaardje daar.
4. Heb je een studieschuld? Zet het terugbetalen op pauze nu je een paar jaar op een houtje moet bijten.
5. Bereken je toeslagen vooraf. Je eerste jaar als werkende betekent dat je meer gaat verdienen, waardoor zorgtoeslag e.d. afnemen. Niet leuk om volgend jaar iets terug te moeten betalen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Volgens mij zijn we het met zijn allen eens, maar is de TS nog niet overtuigd. Het is echt te weinig. Je vergeet inderdaad de zorgverzekering, evt. eigen risico, andere verzekeringen. Vakanties, kleding, witgoed, inrichting, gadgets, stappen, een keertje pizza bestellen. Ook als je zuinig leeft zou ik niet zo op het randje willen zitten.

De verhouding tussen je netto inkomen en vaste lasten is te klein. Ik zou zeker maximaal 1/3 van je netto inkomen als kale huur rekenen. Dan maar geen hippe studio in Rotterdam (ik vind het overigens erg veel geld om te slapen in je keuken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper655
Fulgora schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:41:
Aanname: je inkomen gaat de komende jaren snel stijgen (over welke opleiding heb je het telkens?).

Overwegende:
- dat huurwoningen onder de 1100 euro per maand in de stad dun gezaaid zijn.
- je nu nog in aanmerking komt voor sociale huur en huurtoeslag.
- je geschatte uitgaven je netto salaris niet overschrijden (een buffer is fijn maar net afgestudeerden leven vaak paycheck to paycheck).

Adviseer ik de volgende stappen tot je over vier maanden uit je huidige woning moet:
1. Probeer een sociale huurwoning te vinden op basis van loting. Corporaties kennen meestal een deel van de woningvoorraad toe op basis van inschrijftijd (die heb je nooit voldoende), de rest gaat soms via loting. Ook wanneer je als vijftiende eindigt heb je veel kans omdat de rest vaak niet bereid is hun inschrijftijd op te geven wanneer ze de woning krijgen.
2. Zoek ondertussen uit of tijdelijk intrekken bij je ouders een optie is qua woon-werk afstand en of jullie dat allebei trekken. Een backup hebben is geen luxe aangezien je maar vier maanden hebt. In een half jaartje bespaar je zo ~5000 euro huur.
3. Probeer de woning die je gevonden hebt zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. Alles onder de duizend euro is goedkoop, als je geen sociale huurwoning vindt kun je deze (bij een stijgend inkomen in de eerste jaren van je werkende leven) ook wel dragen. Vergeet niet om te ranten in het 'onbestaan van het middeninkomen'-topic, de woningmarkt is een stokpaardje daar.
4. Heb je een studieschuld? Zet het terugbetalen op pauze nu je een paar jaar op een houtje moet bijten.
5. Bereken je toeslagen vooraf. Je eerste jaar als werkende betekent dat je meer gaat verdienen, waardoor zorgtoeslag e.d. afnemen. Niet leuk om volgend jaar iets terug te moeten betalen.
De opleiding die ik doe is Aviation Operations. Vanaf januari zou ik tijdelijk terug gaan naar mijn ouders, om te sparen en omdat ik dan nog niet in dat appartement kan.

Studieschuld is heel minimaal.

Nadeel is van idd in Rotterdam wonen dat ik alleen nog niks gevonden heb voor 1 persoon onder de 900/1000, dit is dan met de vaste laste er bij gerekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:50:
[...]

Ik heb wat getallen aangepast, dan kom ik aan maandelijks 1470 euro uitgaven. Maar daar moeten nog dingen bij als tandpasta, WC papier, afwasmiddel, wasmiddel, deodorant, douchemiddel en dergelijke.
Zo nu en dan moet je nieuwe kleding, er gaat eens een lamp kapot, je telefoon gaat eens stuk, etc. Je gaat echt niet veel geld meer overhouden. Voor kleding alleen al schijn je met 5% van je nettoinkomen te moeten rekenen. Dat zou voor jou dus weer 90 euro per maand erbij zijn.
Met €126 per maand aan GWL voor een studio moet je behoorlijk aan het stoken zijn. Ik begrijp ook niet waarom je een opstalverzekering zou nemen als huurder, die heeft de verhuurder. En ik weet dat we nu aan het mierenneuken zijn, maar €2.50 voor een heel brood? Dat is echt extreem duur voor een brood. Gewoon een standaard heel brood bij de AH kost ruim een Euro.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je hoeft niet in Rotterdam te blijven wonen he...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 08:55

Agent47

I always close my contracts.

Thuis blijven wonen en sparen. Ik legde toen der tijd 1k per maand aan de kant. 2 jaar sparen en je bruto loon omhoog werken en je kunt een huis kopen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

Je zult maar net degene zijn die niet aan de bak komt...
Daar zit je dan met je huurappartement wat je niet (meer) kunt betalen.
Dat de kans groot is wil niet zeggen dat je direct een baan hebt als je klaar bent met je opleiding.

Als ik de loterij moet geloven is de kans ook redelijk dat ik hem win.
Helaas is dit tot nu toe nog steeds niet te zien op mijn bankrekening...
Casper655 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:48:
[...]

De opleiding die ik doe is Aviation Operations. Vanaf januari zou ik tijdelijk terug gaan naar mijn ouders, om te sparen en omdat ik dan nog niet in dat appartement kan.
Bespreek met je ouders of je daar niet 1/enkele jaren kan blijven wonen?
Desnoods voor een vergoeding?
Je zult geen 900 euro huur bij je ouders hoeven te betalen, dus kun je dan goed sparen.
Paar jaar verder, loonsverhoging, spaargeld en dan nog eens kijken of je een huis kunt huren / kopen.

PV Output

• Pizza_Boom
Sissors schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:49:
Met €126 per maand aan GWL voor een studio moet je behoorlijk aan het stoken zijn. Ik begrijp ook niet waarom je een opstalverzekering zou nemen als huurder, die heeft de verhuurder. En ik weet dat we nu aan het mierenneuken zijn, maar €2.50 voor een heel brood? Dat is echt extreem duur voor een brood. Gewoon een standaard heel brood bij de AH kost ruim een Euro.
De meeste verhuurders eisen dat je zoiets neemt. Opstal, inboedel of brandverzekering. Dat schaar ik voor het gemak even onder 1 kopje.
Voor brood betaal ik bij mijn standaard supermarkt gewoon 2,20 voor een heel volkoren brood. En bij de AH ook, alleen de budgetbroden die rond de 1,30 zitten, maar een fatsoenlijk brood zit gewoon over de 2 euro heen. Wij hebben geen AH in de buurt met budgetbrood.
Agent47 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:52:
Thuis blijven wonen en sparen. Ik legde toen der tijd 1k per maand aan de kant. 2 jaar sparen en je bruto loon omhoog werken en je kunt een huis kopen.
Ik leg de helft van mijn bruto salaris aan de kant, maar de huizenprijzen stijgen net zo hard mee.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 08:55

Agent47

I always close my contracts.

Pizza_Boom schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:56:
[...]
De meeste verhuurders eisen dat je zoiets neemt. Opstal, inboedel of brandverzekering. Dat schaar ik voor het gemak even onder 1 kopje.
Voor brood betaal ik bij mijn standaard supermarkt gewoon 2,20 voor een heel volkoren brood. En bij de AH ook, alleen de budgetbroden die rond de 1,30 zitten, maar een fatsoenlijk brood zit gewoon over de 2 euro heen. Wij hebben geen AH in de buurt met budgetbrood.

[...]
Ik leg de helft van mijn bruto salaris aan de kant, maar de huizenprijzen stijgen net zo hard mee.
Ligt er ook aan waar je woont qua prijzen inderdaad

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

drooger

Falen is ook een kunst.

Fulgora schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:41:
En met een beetje pech wordt die stijging bijna geheel geneutraliseerd door inflatie, huurverhoging en stijgende servicekosten.

Ik zou trouwens geen tv abonnement nemen als je door wilt gaan met je plan, scheelt in euro's en aan reclames.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Khayma
Vergeet ook je borg en inboedel niet? Borg is meestal 2x je maandhuur.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:22

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik denk dat je uberhaupt, zoals vaker aangegeven, het appartement niet gaat krijgen. Wij kregen met moeite met 2 man en 2.500 bruto per maand (ik was nog studerende, bijbaan, dus telde niet mee) een appartement van 500 inclusief servicekosten..

Voor jou 10 anderen die het wel kunnen betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:46
Als je de kans hebt een goede huurwoning in een drukbevolkt gedeelte te bemachtigen voor 800 euro kaal moet je het momenteel doen.

Het kan zeker niet comfortabel maar de luxebroden, autokosten, bezorgpizza's en inrichtingkosten zijn allemaal keuzes. Ongelooflijk hoe verwend men tegenwoordig is. Het geld komt altijd wel ergens vandaan, en anders werk je maar iets harder. Als jouw baanzekerheid echt zo hoog is, dan gaat je salaris toch ook stijgen.

Het alternatief kan zomaar zijn dat je jaren bij je ouders terecht komt. Je kunt veel beter een aantal jaren op een houtje bijten. Brood met pindakaas. Stamppot. Geen vast internet of tv abonnement. En zeer zeker geen auto.

Het wél doen krijg je na de zoveelste boterham met pindakaas spijt van. Het niet doen krijg je óók spijt van, maar na slaande ruzie met je ouders, na het gevoel vastgelopen te zijn, of nadat je vriendin je verlaat omdat je niets kunt bieden.

Ik zou zeggen: doorbijten op die boterham.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:56:
[...]
Een inboedelverzekering ja, geen opstalverzekering. Inboedel kost €5 per maand volgens independer. En wat ik noemde was het normale brood. Het budget brood zit daar nog wat onder bij de AH. En nogmaals, ik weet dat dit mierenneuken is, maar laten we wel getallen noemen die ergens over gaan. En bij de gemiddelde standaard supermarkt ben je echt geen €2.50 kwijt voor een 'normaal' heel brood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
lactaxative schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:10:
Als je de kans hebt een goede huurwoning in een drukbevolkt gedeelte te bemachtigen voor 800 euro kaal moet je het momenteel doen.

Het kan zeker niet comfortabel maar de luxebroden, autokosten, bezorgpizza's en inrichtingkosten zijn allemaal keuzes. Ongelooflijk hoe verwend men tegenwoordig is. Het geld komt altijd wel ergens vandaan, en anders werk je maar iets harder. Als jouw baanzekerheid echt zo hoog is, dan gaat je salaris toch ook stijgen.

Het alternatief kan zomaar zijn dat je jaren bij je ouders terecht komt. Je kunt veel beter een aantal jaren op een houtje bijten. Brood met pindakaas. Stamppot. Geen vast internet of tv abonnement. En zeer zeker geen auto.

Het wél doen krijg je na de zoveelste boterham met pindakaas spijt van. Het niet doen krijg je óók spijt van, maar na slaande ruzie met je ouders, na het gevoel vastgelopen te zijn, of nadat je vriendin je verlaat omdat je niets kunt bieden.

Ik zou zeggen: doorbijten op die boterham.
Dat is ook de reden dat er veel meer mensen zijn met een oplopende schuld ;). Het is niet meer zoals vroeger waarbij je 'even' harder werkt en het komt goed. Je hebt gewoon een vast salaris met vaste uren. Of je nou harder gaat werken of niet, je uurloon gaat er niet van omhoog.

Verder raden wij dit af omdat, als je goed gelezen had, de TS helemaal geen baan heeft. Hij begint dus niet met 0 maar met -10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
Khayma schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:20:
[...]

Dat is ook de reden dat er veel meer mensen zijn met een oplopende schuld ;). Het is niet meer zoals vroeger waarbij je 'even' harder werkt en het komt goed. Je hebt gewoon een vast salaris met vaste uren. Of je nou harder gaat werken of niet, je uurloon gaat er niet van omhoog.
Onzin. Als je harder werkt onderscheid je je, leer je sneller, en kun je sneller door. Beoordelingen zijn beter, salarisverhogingen zijn beter. Verder krijgen lage schalen doorgaans overwerk uitbetaald en is er vaak de mogelijkheid vakantiedagen te verkopen. En je kunt altijd nog ergens bijklussen, pensionados genoeg die een klusjesman dan wel schoonmaker kunnen gebruiken.

Denk nou eens in oplossingen man.
Verder raden wij dit af omdat, als je goed gelezen had, de TS helemaal geen baan heeft. Hij begint dus niet met 0 maar met -10.
Banen liggen voor het oprapen. Als dat het grote punt is, dan tekent TS toch alvast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
lactaxative schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:28:
[...]

Onzin. Als je harder werkt onderscheid je je, leer je sneller, en kun je sneller door. Beoordelingen zijn beter, salarisverhogingen zijn beter. Verder krijgen lage schalen doorgaans overwerk uitbetaald en is er vaak de mogelijkheid vakantiedagen te verkopen. En je kunt altijd nog ergens bijklussen, pensionados genoeg die een klusjesman dan wel schoonmaker kunnen gebruiken.

[...]

Banen liggen voor het oprapen. Als dat het grote punt is, dan tekent TS toch alvast?
Alles mooi maken kan iedereen wel :). Ik blijf een realist en ik raad het af. Zulke grote beslissingen nemen zonder 0,0 vermogen en/of garanties.

Je doet alsof het een wereldkans is. Gaat om een studio van 840 p.m. Verre van toekomstproof en verre van goedkoop. Hij kan ook buiten Rotterdam wonen en dan hoeft hij zich niet te schompes te werken om een beetje normaal te leven :) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
lactaxative schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:28:
[...]

[...]

Was alles maar zo makkelijk als jij omschrijft. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lactaxative
Khayma schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:30:
[...]

Alles mooi maken kan iedereen wel :). Ik blijf een realist en ik raad het af. Zulke grote beslissingen nemen zonder 0,0 vermogen en/of garanties.

Je doet alsof het een wereldkans is. Gaat om een studio van 840 p.m. Verre van toekomstproof en verre van goedkoop. Hij kan ook buiten Rotterdam wonen en dan hoeft hij zich niet te schompes te werken om een beetje normaal te leven :) .
Benoem jezelf a.u.b. dan ook heel reëel als pessimist. Ik zie mezelf namelijk net zo goed als realist, echter snap ik dat elk pessimistischer ingesteld persoon mij als optimist ziet. Ad hominems zijn verder nergens voor nodig, dus laten we daarmee stoppen.

Dat op Tweakers iedereen altijd van het slechtste uitgaat, is mij al even duidelijk. Allemaal erg leuk en nuttig enzo, maar met veiligheid kom je er niet meer als starter. Voor we het weten komt de grote buffergoeroe langs om TS te vertellen dat hij eerst een ton moet hebben om een huis van twee ton te kopen.

Meanwhile is TS tot in de verste verte gedemotiveerd.

en ja, ik ben mij volledig bewust dat ik deze discussie op Tweakers niet ga winnen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45
Wintervacht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:44:
Leuk! Wat is nou de vraag dan? :P
Ja huur is duur, koop is onmogelijk want je kan niet sparen want huur is duur, vaste lasten worden altijd alleen maar hoger en je komt met je loon net boven de sociale huurgrens.
Welkom in de echte wereld :) volgens mij zit elke net afgestudeerde in hetzelfde schuitje, waaronder ik zelf.

Er wordt vaak de eis gesteld dat je 3-3.5 x de huurprijs verdient, ook nog iets om rekening mee te houden.

Succes met de zoektocht!
Wat hedendaags dus gewoonweg nagenoeg onmogelijk is voor vele beroepsgroepen, waarbij het startsalaris simpelweg niet 3 - 3.5x de idiote huurprijzen in de particuliere sector is 8)7.

En sociale huur is ook meer een zeer matig alternatief, want het werkt nog altijd niet met een landelijk registratiesysteem. Waardoor je al snel gebonden zit in waar je nu zit en voor carrièremogelijkheden niet kunt verhuizen zonder nog altijd verplicht in de particuliere huursector gedrukt te worden, waar je eigenlijk al per definitie als starter weer te weinig voor zult verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
unfor schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:37:
[...]

Was alles maar zo makkelijk als jij omschrijft. ;)
Heb je ook een onderbouwing of argumenten? Dit is Tweakers, geen Fok.

Welk risico zie je zoal? Dat TS geen baan gaat vinden van praktisch minimumloon? Het is een huurhuis; lukt het allemaal niet kun je altijd na een jaar pas op de plaats maken. Geen reden om nu je leven stil te zetten.

[ Voor 48% gewijzigd door lactaxative op 18-09-2019 09:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
Divak schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:44:
Volgens mij zijn we het met zijn allen eens, maar is de TS nog niet overtuigd. Het is echt te weinig. Je vergeet inderdaad de zorgverzekering, evt. eigen risico, andere verzekeringen. Vakanties, kleding, witgoed, inrichting, gadgets, stappen, een keertje pizza bestellen. Ook als je zuinig leeft zou ik niet zo op het randje willen zitten.

De verhouding tussen je netto inkomen en vaste lasten is te klein. Ik zou zeker maximaal 1/3 van je netto inkomen als kale huur rekenen. Dan maar geen hippe studio in Rotterdam (ik vind het overigens erg veel geld om te slapen in je keuken).
Ach, om het in een ander daglicht te plaatsen.

Mijn eerste baan gaf mij circa 1950 netto. De huur kaal was 750 in de maand in Rotterdam. En in tegenstelling tot TS woonde ik hier niet alleen. Maar had ik een partner. Een partner zonder inkomen. Dit betekend dus 2x zorgverzekering om te betalen, voor andere verzekeringen even wat bedragen te verdubbelen. Uitgaven voor boodschappen etc. x2. Desalniettemin, ik leef nog steeds heb nooit een huurachterstand gehad en heb zelfs in die periode ook nog gewoon geld opzij kunnen zetten om een beetje te sparen.

Het is nu echt niet alsof het onmogelijk zal zijn om met het salaris van TS de voorgestelde woning te bekostigen. En vergeet ook niet, dat het leven binnen het centrum van Rotterdam je ook nodig wat kosten kan besparen. Zo heb je echt 0,0 meerwaarde aan een auto indien je binnen het centrum woont en binnen de stad werkt. Je kunt alles te voet en op de fiets. Dit scheelt al aanzienlijk. Indien je ergens buiten het centrum voor 150 euro minder gaat wonen, maar dit vervolgens kwijt bent aan de maandelijkse kosten voor een auto, schiet je er uiteraard nog steeds niets mee op.

Ook kun je in het centrum van Rotterdam indien je het een beetje handig aanpakt echt super voordelig zijn qua boodschappen. Brood, fruit en groente allemaal op de markt kopen. Zeker in het begin toen wij er nog redelijk op moesten letten wat onze uitgaven waren zaten er zo dagen tussen waarin onze dagelijkse uitgaven aan eten zo'n 3 euro p.p. kon zijn. En het is daarmee nu niet alsof ik destijds qua recepten zoveel anders at dan nu. Ik betaalde enkel niet de meerprijs die je in de supermarkt kwijt bent. Zo kocht je bijvoorbeeld geen 3 chilli pepers voor een euro, maar kocht je er een stuk of 50 voor een euro of 2 en vries je ze in.

Verder weet ik niet in wat voor een branche TS werkzaam is, maar een beetje afhankelijk daarvan kunnen de kosten ook nog redelijk beperkt worden. Indien jij je niet 'representatief' hoeft te kleden, maar simpelweg gewoon bedrijfskleding aan kunt trekken, zoals bijvoorbeeld binnen de gezondheidszorg, kun je ook op zaken als kleding echt aanzienlijk besparen. Ja, je kunt jeans kopen voor 130 euro, een paar schoenen erbij voor 150 euro, een polo voor 60 euro, een riem erbij voor nog eens een euro of 30 en wat merk ondergoed en blije sokken voor circa 20 euro. Maar voor het gelijke bedrag van 390 euro kun je ook een stuk of 10 - 15 volledige outfits kopen bij winkels als de Zeeman, Action, etc.

Per maand hielden wij, let wel dus met zijn twee, alsnog circa 10 euro over. Daar kwam nog eens bovenop vakantiegeld en eindejaarsuitkering. In totaal circa 4000 per jaar aan spaargeld om weg te zetten voor onvoorziene kosten. Vakanties zijn de eerste jaren beperkt gebleven tot dagjes weg in Nederland, maar om eerlijk te zijn maakt dit het er ook niet direct minder op.

Als TS zou ik enkel wel wachten tot het contract voor de baan / aanstelling eerst geregeld is, en pas daarna over te gaan tot het betreden van het huurhuis. Daarnaast is een tweede natuurlijk ook, wat is verder het vooruitzicht qua loonontwikkeling. Ook dit hebben we eigenlijk weinig idee van bij TS.

Indien hij verwacht om per jaar circa 150 euro netto in de maand erop vooruit te gaan dan is het een en ander natuurlijk ook maar van korte duur en zal het probleem om van relatief weinig rond te komen zich al snel uitfaseren.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-03 10:28
We gaan hier geen algemene (woningmarkt) beschouwingen topic van maken.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 18-09-2019 12:40 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:39:
Hallo allemaal!

Volgend jaar heb ik misschien een mogelijkheid om een nieuw verbouwd appartement complex te gaan wonen, alleen als de vaste lasten zijn aardig hoog en heb mijn twijfels of ik rond ga komen in mijn eentje.

Dit appartement is er wel een waar ik tijd in wil zitten en niet meteen na de minimale huurperiode uit wil, dus zou er wel wat voor over hebben.

Op dit moment ben ik nog student en zit ik wel in mijn laatste jaar en woon ik al op mijzelf, maar dan een stuk kleiner een gedeeld met 2 andere en daarnaast is het een STUK goedkoper.

De huur zit rond de 830 kaal en naar wat rond zoeken ongeveer 950 met GWL en service kosten.

Mijn inkomen volgens voorgangers van mijn opleiding zal rond de 2000-2100 bruto liggen, maar dat ligt heel erg aan de werkgever natuurlijk. Met mijn bijbaan zou ik als ik dat full-time zou gaan doen rond de 1800-1900 bruto zitten, maar dit zal alleen in de eerste maanden zijn als ik niet meteen een baan krijg na mijn stage.

Ik heb daarnaast geen auto en zal die niet nodig hebben en zullen mijn uitgave vooral uitjes en eten/drinken zijn. En heb van die kosten al een aardig beeld en kom nu zelf met 300-400 euro goed rond als student.

Groetjes!

Casper
Gezien de huurprijs kom je niet eens in aanmerking om te mogen huren gezien ze vrijwel altijd x3 de bruto huurprijs aan salaris vragen.

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:12
Ik zou eens kijken of je vrienden hebt die in hetzelfde schuitje zitten en samen met jou willen huren. Het probleem van huren is niet alleen de maandlasten, maar het feit dat er vaak weinig over blijft om te sparen. Geen spaargeld betekent geen koophuis. Dus het gevaar bestaat dat je in een vizueze cirkel terecht komt.

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:39:
Hallo allemaal!

Groetjes!

Casper
Hoi Casper,

Je zegt in het laatste jaar van je studie te zitten. Wanneer ben je klaar met je studie en wanneer dien je in te schrijven voor het appartement?
De inkomenstoetsing vind namelijk vaak al plaats bij aanmelding xx maanden van te voren. Als je dan niet kan aantonen dat je een maandelijks vast salaris hebt ( of dat iemand maandelijks voor je betaald), dan kan je dit appartement waarschijnlijk vergeten. Daarbij komt inderdaad vaak de inkomenseis van minimaal 2 tot 3x nog om de hoek kijken.

De huidige woning markt is gewoon lastig, en zonder partner is er bijna niks te krijgen tenzij je geluk hebt. Succes in ieder geval met rond kijken! :)

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Casper655 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:58:
[...]
Helaas is een huisgenoot niet mogelijk voor dit appartement, want het een soort studio idee. Het is een grote kamer van 60m2.

Maar misschien is de mogelijkheid er wel dat er nog wat bij past, want er mogen volgens de site van de verhuurder 2 mensen in het appartement leven.
Het klinkt voor mij alsog de verhuurder voor deze woning meer vraagt dan wettelijk is toegestaan.

Je zou het risico kunnen nemen, het huurcontract tekenen, erin gaan wonen en daarna verzoeken de huur te verlagen. Als de wettelijk toegestane maximale huur lager is dan € 710 (en dat is het al snel voor zo'n kleine woning), dan is de verhuurder verplicht om de huur te verlagen. Tevens heb je dan wellicht nog recht op huurtoeslag ook.

Om de moraalridders voor te zijn: ja, het is niet netjes. Maar een hogere huur vragen dan wettelijk is toegestaan, is ook niet netjes. En dat is het laatste wat ik hierover wil horen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Smuey schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:39:
[...]

Je citaat lijk heel mooi, tot je je bedenkt dat er een enorm tekort aan sociale huurwoningen is. Een wassen neus, dus, want als je 15 jaar+ moet wachten tot er eens een woning beschikbaar komt, schiet je er alsnog niets mee op.
Inschrijven zodra je naar de basisschool gaat :+. Het gehele concept van sociale huurwoningen is gewoonweg achterhaald. Je staat eindeloos lang op een wachtlijst en het enige dat het doet is je carrière mogelijkheden ernstig beperkten doordat je gelimiteerd bent aan waar je ingeschreven staat.

Daarnaast is de insteek voor sociale huurwoningen ook veelal relatief krom. Het is namelijk niet omdat vrije sector huur boven de sociale huurgrens niet betaald kan worden, de 720 euro in de maand kan namelijk vaak wel. Maar het absolute gebrek aan huurwoningen binnen dit segment. Er zijn weinig locaties waar er een goed aanbod is aan huurwoningen van circa 720 - 750 in de maand. Zeker binnen de randstad is de keuze eerder sociale huurwoningen of gemiddeld zo'n 1000 euro in de maand. Kijken we bijvoorbeeld op Funda naar een stad als Rotterdam. Dan is er op dit moment 1 woning beschikbaar van 750 en dan hebben we de 720 - 750 range alweer gehad, 2 woningen van 750 - 800 8)7.

Het is uiteraard te zot voor woorden dat er gewoonweg geen aanbod is voor woningen binnen dit segment.
mugenmarco schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:15:
[...]

Gezien de huurprijs kom je niet eens in aanmerking om te mogen huren gezien ze vrijwel altijd x3 de bruto huurprijs aan salaris vragen.
Het is een leidraad die verhuurders arbitrair hanteren. Voor mijn eerste huurwoning was dit overigens zelfs 4,5x bruto wat gevraagd werd bijvoorbeeld. Daar zat ik bij lange na niet aan. Ach, een brutaal mens heeft de halve wereld, niets te verliezen. Dit dan ook gewoonweg direct aangegeven. En het werd daarin al snel duidelijk dat het ze helemaal niet zozeer te doen was of je nu wel of niet de huur zou kunnen bekostigen, het ging veel meer om het sociale plaatje of jij past binnen de sociale status zoals zij deze voor ogen houden bij in mijn geval het appartementencomplex waar ik zat. En werd het gewoon geaccepteerd op basis van mijn beroep.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ardana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:28:
[...]

Het klinkt voor mij alsog de verhuurder voor deze woning meer vraagt dan wettelijk is toegestaan.
Dit is vziw alleen van toepassing op sociale huur.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

timberleek schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:32:
[...]
Dit is vziw alleen van toepassing op sociale huur.
Dan weet je dat verkeerd. Iedere woning heeft een X-aantal punten, gebaseerd op locatie, m2-oppervlak, voorzieningen etc. Dat aantal punten staat gelijk met een (maximum) prijs. Als die prijs lager is dan de grens (op dit moment ~€ 710), dan is er sprake van een wettelijke maximum prijs. Ongeacht of het sociale of particuliere huur is.

Simpeler dan dat wordt het niet.

Overigens, het kán echt wel zo goedkoop allemaal:
Huur € 600,00 (all in, incl. internet/tv)

FBTO € 117,50
Eigen risico € 32,08
Inboedel € 2,86
WA € 2,95
Arag rechtsbijstand € 20,82 (met een hoog inkomen noodzakelijk)

Hollands Nieuwe € 8,50
Eten/boodschappen € 200 (incl. etentjes etc.)

Kleding/kapper € 75

En dan heb ik nog niet eens 'n goedkope verzekering. Ik doe het al jaren zo.

En laatste puntje: € 98 servicekosten is extreem hoog. Nu is mijn huur opgebouwd uit € 450 kale huur (wat alsnog € 30 hoger is dan wettelijk gevraagd mag worden, maar goed) en € 150 servicekosten. Die laatsten zijn voor gas, elektra, water, gemeentelijke belastingen, uitwaterende sluizen, internet en tv. Hiervan krijg ik geen jaarlijkse afrekening en ook dat is wettelijk niet toegestaan. Ik laat het er maar bij, want ik heb 24/7 een airo draaien... In jouw geval verwacht ik dat er al een deel stookkosten bij de servicekosten in zitten, maar dat zou ik iig ff gaan navragen.

[ Voor 55% gewijzigd door Ardana op 18-09-2019 12:43 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 13:51
Ardana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:28:
[...]

Dat zou kunnen, maar is geen gegeven.
Als ik het invul en een beetje wat extra's aanklik o.a. mengkraan, ingebouwde koel/vries combinatie, handdoeken radiator, e.d. kom ik zonder veel moeite boven de 800 euro toegestane huur bij 60m2.

Bovendien is het nogal een risico om een woning te betrekken die je eigenlijk niet kan betalen (al is dat nog onderwerp van discussie) met de gedachte dat je het wel kan betalen als de huur verlaagd wordt.

Anoniem: 1031525

Lijst vaste lasten:

maal 300 euro wegzetten en hou ik ongeveer 400 euro over voor andere activiteiten en andere gezellige dingen.
Ik ben nu 40 en woon 22 jaar op mezelf, waarvan 17 jaar alleen (sinds 5 jaar samenwonend).
Je lijstje komt niet heel realistisch op me over. Je vergeet bijvoorbeeld ziektekostenverzekering à €110 per maand. Daarbij heb je een eigen bijdrage van €300 per jaar. Onlangs moest ik voor 2 gaatjes naar de tandarts, dat is dan even €200, waarvoor ik niet verzekerd ben (want geen aanvullende verzekering).

6 jaar lang heb ik met ontzettend veel plezier in een appartementje in het centrum van Zwolle gewoond met 38m2 woonoppervlakte. De huur daarvan was (5 jaar geleden) zo'n €525, waardoor ik recht had op huurtoeslag. Daarnaast ook op zorgtoeslag én kwijtschelding van de jaarlijkse gemeentelijke belastingen. Veel van dat soort voordeeltjes zijn inmiddels verdwenen of daar zijn de regels van aangescherpt.

Verder mag je van die €100 boodschappen per maand gerust €200 maken. Met €100 gaat je gewoon niet lukken.

Als ik jou was zou ik voor een veel kleiner zelfstandig appartementje gaan (van 30m2 tot 50m2) dan waar je nu je oog op hebt laten vallen. Dat is meestal allemaal vrije huursector en de regels zijn daar een stuk grilliger dan via een sociale woningbouwvereniging. €900 aan huur kun je met je loon simpelweg niet betalen en dat moet je ook niet willen. Je hoeft maar 1 tandartsrekening te hebben of 1 wasmachine die kapot gaat en je hebt geen reserves meer over.

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
JohnWhite in "Prijzige Huur"JohnWhite schreef op woensdag 18 september 2019

Verder mag je vaan die €100 boodschappen per maand gerust €250 maken. Met €100 gaat je gewoon niet lukken.
Ik ben het met je eens dat EU 100 aan de lage kant is maar mijn vriendin en ik doen samen voor ongeveer 250 tot 300 euro boodschappen per maand (incl. wc-papier, shampoo, tandpasta etc.). Hier niet bij in zit nog 2-3x per maand Thuisbezorgd (reken ongeveer 15 euro per keer).

Met andere woorden: 250 Euro vind ik denk ik aan de hoge kant. Ik zou tussen de 150-200 rekenen, afhankelijk ook waar je boodschappen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
edit: foutje

[ Voor 90% gewijzigd door ReVision. op 18-09-2019 15:30 ]

hoi

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:16
De belangrijkste vraag is misschien wel: zijn er alternatieven? Het zou kunnen met wat je nu maandelijks ontvangt, echter is het wel aan de krappe kant maar dat weet je vermoedelijk zelf ook gezien het feit dat je dit topic hebt geopend.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:31

Releases

Ja maar!

Ardana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:33:
[...]

Dan weet je dat verkeerd. Iedere woning heeft een X-aantal punten, gebaseerd op locatie, m2-oppervlak, voorzieningen etc. Dat aantal punten staat gelijk met een (maximum) prijs. Als die prijs lager is dan de grens (op dit moment ~€ 710), dan is er sprake van een wettelijke maximum prijs. Ongeacht of het sociale of particuliere huur is.
Particuliere huur valt netjes onder vrije sector en heeft geen last van dit punten systeem. De huur is daar vrij te bepalen aldus de website rijksoverheid.

''Geen maximale huurprijs voor vrije-sectorwoning
Het puntensysteem geldt niet voor woningen in de vrije sector. Bij deze woningen bepalen verhuurder en huurder zelf de huurprijs. Er is dan geen maximale huurprijs. Check zelf of u een sociale huurwoning heeft of een vrije-sectorwoning.''
https://www.rijksoverheid...prijs-zelfstandige-woning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Maar voordat een woning in de vrije sector mag vallen, moet hij wel een minimum aantal punten hebben. Dat kan je in de eerste 6 maanden laten checken. De huurcommissie kan dan huurverlaging afdwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Releases schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:38:
[...]

Particuliere huur valt netjes onder vrije sector en heeft geen last van dit punten systeem. De huur is daar vrij te bepalen aldus de website rijksoverheid.

Het puntensysteem geldt niet voor woningen in de vrije sector. Bij deze woningen bepalen verhuurder en huurder zelf de huurprijs. Er is dan geen maximale huurprijs. Check zelf of u een sociale huurwoning heeft of een vrije-sectorwoning.''
Nota bene in je eigen link:
Is het huurcontract van uw geliberaliseerde huurwoning korter dan 6 maanden geleden ingegaan? Dan kan de Huurcommissie wel voor u nagaan of de huurprijs redelijk is. Dit heet de toets aanvangshuurprijs.
En als je dan de link volgt:
Geliberaliseerd huurcontract: De Huurcommissie kan de aanvangshuurprijs ook toetsen van woningen met een geliberaliseerde huurprijs (vrije sector). Als de overeengekomen huurprijs dan eigenlijk op of onder de liberalisatiegrens hoort te liggen, dan zal de Huurcommissie de huurprijs verlagen. Blijft de huurprijs daarboven, dan is de Huurcommissie niet bevoegd om uitspraak te doen.
Dan kan een woning met een hoge huur ineens toch een sociale huurwoning worden met bijbehorende maximale huurprijs en huurverhoging.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:31

Releases

Ja maar!

Anoniem: 677216 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:18:
[...]

Nota bene in je eigen link:

[...]

En als je dan de link volgt:

[...]

Dan kan een woning met een hoge huur ineens toch een sociale huurwoning worden met bijbehorende maximale huurprijs en huurverhoging.
Ik denk toch dat daar net even te makkelijk gedacht word. Als dit zo makkelijk zou zijn als de punten tellen en naar de huurcommissie stappen dan zou Nederland ook niet overspoeld worden door kleine appartementjes die voor 1200+ euro verhuurd worden per maand.

Maar wellicht dat ik het helemaal verkeerd interpreteer hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Releases op 18-09-2019 16:21 ]

• Pizza_Boom
Releases schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:21:
Ik denk toch dat daar net even te makkelijk gedacht word. Als dit zo makkelijk zou zijn als de punten tellen en naar de huurcommissie stappen dan zou Nederland ook niet overspoeld worden door kleine appartementjes die voor 1200+ euro verhuurd worden per maand.

WOZ telt mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

[...]

Waarschijnlijk een combinatie van:
• Bijna niemand weet dit, dus veel verhuurders komen ermee weg
• Verhuurders proberen het gewoon, die enkeling die daadwerkelijk zo'n traject in gaat is pech maar overkomelijk
• Volgens mij krijgen woningen bonuspunten voor locatie en woningwaarde. Zo kunnen kleine woningen in de binnenstad toch voldoende punten halen om vrije sector te zijn.
Desondanks is de wetgeving zoals in je gelinkte artikel (en verder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
@Casper655 Heb je al contact gehad met de verhuurder? Of baseer je je wooncase op basis van hun internetsite/brochure?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• psychodude
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:32:
[...]

Waarschijnlijk een combinatie van:
• Bijna niemand weet dit, dus veel verhuurders komen ermee weg
• Verhuurders proberen het gewoon, die enkeling die daadwerkelijk zo'n traject in gaat is pech maar overkomelijk
• Volgens mij krijgen woningen bonuspunten voor locatie en woningwaarde. Zo kunnen kleine woningen in de binnenstad toch voldoende punten halen om vrije sector te zijn.
Desondanks is de wetgeving zoals in je gelinkte artikel (en verder).
De WOZ waarde telt mee. Maar daarnaast ook relatief subjectieve items, zoals luxe afwerking van keuken, badkamer, etc. Het komen aan de punten om de sociale huurgrens te doorbreken is dan inderdaad ook niet zo moeilijk. En daarboven is het gewoon een kwestie van wat men wenst te betalen.

• Casper655
Señor Sjon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:35:
@Casper655 Heb je al contact gehad met de verhuurder? Of baseer je je wooncase op basis van hun internetsite/brochure?
Ik heb zelf al contact met de vehuurder en kon kiezen uit bepaalde appartementen op verschillende verdiepingen. Prijzen ging van 719 tot 1000, maar die van 719 waren al weg.

Ik heb ook al een beetje doorgezocht en met kale huur kom ik niet lager dan 750€ Pm kaal, dus niet een heel groot verschil met 830€, maar als je dat natuurlijk elke maand hebt telt het op

• Casper655
drooger schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:57:
[...]

En met een beetje pech wordt die stijging bijna geheel geneutraliseerd door inflatie, huurverhoging en stijgende servicekosten.

Ik zou trouwens geen tv abonnement nemen als je door wilt gaan met je plan, scheelt in euro's en aan reclames.
TV is idd voor mij overbodig, want kijk het bijna niet.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Zorgtoeslag heb je wel meegenomen in je overzicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Releases schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:38:
[...]
Heb je gelezen wat ik schreef?
De huurprijs bepaalt of iets een vrije-sector-woning is, MAAR als de huurprijs wederrechtelijk te hoog is, dan is het dus in aanvang wel een vrije-sector-woning, maar na (afgedwongen) correctie niet meer.

Oftewel: óók onterecht vrije sectorwoningen kun je laten downgraden naar sociale huurwoningen.
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:54:
Maar voordat een woning in de vrije sector mag vallen, moet hij wel een minimum aantal punten hebben. Dat kan je in de eerste 6 maanden laten checken. De huurcommissie kan dan huurverlaging afdwingen.
Na die 6 maanden kun je het alsnog laten checken. Het gaat dan echter alleen niet met terugwerkende kracht in...
[...]

Het is ook niet zo makkelijk, want verhuurders gaan niet zelden over tot terreur als je dit probeert. Mijn ex-partner heeft dit gedaan en heeft 2 jaar terreur moeten verdragen voordat hij eindelijk iets anders gevonden had.
Daarnaast is het een nogal langdurig traject, en vaak hebben mensen zoiets van "meh, ik woon hier maar 'n paar maanden/half jaar/jaar en heb geen zin in gezeik".

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 18-09-2019 18:51 ]

• Casper655
[quote]Meester_J schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:54:
Zorgtoeslag heb je wel meegenomen in je overzicht?
[/quote/]

Ik heb geluk met zorgtoeslag dat ik die zelf nog niet betaal.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Casper655 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:42:

Ik heb geluk met zorgtoeslag dat ik die zelf nog niet betaal.
Zorgtoeslag krijg je.. dat betaal je niet.

[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 18-09-2019 20:44 ]

I have stability. The ability to stab.

• Casper655
SmurfLink schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:44:
[...]

Zorgtoeslag krijg je.. dat betaal je niet.
Bedoel de zorgkosten

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Maar als je op jezelf gaat wonen ga je die wel moeten betalen...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

@Casper655 Ik betaalde voor mijn appartement (toen ik daar nog zat) 675 euro huur met een loon van netto 1700 per maand. Ja, het is te doen, maar je moet wel constant letten op de centen en dat is gewoon niet chill. Daarbij is het enorm zuur om een aanzienlijk deel van wat je per maand verdient direct kwijt te zijn. Natuurlijk ben je altijd een hoop geld kwijt als je op jezelf gaat wonen, maar er zijn grenzen qua wat nog redelijk is. Zeker met huur is het ergens best zonde om tegen de 1000 euro kwijt te zijn iedere maand.

In jouw geval hou je na het betalen van je huur en gwl nog ~800 euro over. Dan moet je nog je zorgverzekering betalen, internet, je mobiele abonnement en nog wat andere noodzakelijke zaken. Dan hou je nog zo'n 500 á 600 euro over. Vervolgens moet je ook nog eten en drinken en dat loopt ook al vrij vlot op. Ja, je kunt sparen, maar dat gaat absoluut niet hard en als je nog redelijk wat over wilt houden moet je bij alles wat je doet nadenken of het wel verstandig is.

Ik vind persoonlijk dat huren een prima optie is als een huis kopen om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, maar je moet wel realistisch blijven. Helaas is dat tegenwoordig echter bijna onmogelijk. Je moet echt enorm veel mazzel hebben wil je iets vinden van onder de 700 euro per maand. Kopen is op veel plaatsen (zeker de randstad) echter ook nagenoeg onmogelijk met ~2200 euro bruto per maand. Komt er op neer dat je als starter tegenwoordig redelijk fucked bent en dat het meer aankomt op geluk dan wijsheid. Nou is de huizenmarkt wel iets aan het kalmeren, maar voor een enorm deel van de woningzoekenden is het nog altijd een onmogelijk opgave iets betaalbaars te vinden (of om überhaupt wat te vinden).

Mijn tip: probeer wat te regelen samen met een goede vriend. Samen is een huur van 950 namelijk wél prima te overbruggen. Koken voor 2 man is (als je de kosten deelt) ook goedkoper dan koken voor één persoon (puur omdat veel ingrediënten niet gemaakt zijn voor eenpersoonsgerechten). Met een vriend wat huren heeft ook zo z'n haken en ogen, maar dan ben je in ieder geval niet iedere maand direct een aanzienlijk deel van je inkomen kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 18-09-2019 23:07 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Neem ook de hele boel onverwachte kosten mee die je opeens kan delen. Wasmachine kapot? 200 euro de neus. Nieuwe TV? ook 50% korting want je huisgenoot betaalt de helft. Wij moesten 4 eetkamerstoelen hebben en als je die met zijn 2en betaalt kan je opeens veel mooiere en comfortabele stoelen kopen.Wij hebben deze, 30 euro per persoon per stuk. wij maken nu 750 euro p.p. per maand over naar de gemeenschappelijke rekening en ik blijf me verbazen over hoe goedkoop het leven is met zn 2en. Voorheen was de kale huur alleen al meer dan dat, en dan woonde ik 4x kleiner :o :*) Met dit soort bedragen wil het wel aardig lukken goed door te sparen voor een koopwoning in een paar jaar, als je alleen al die besparing die je hebt gebruikt los je een ferme studieschuld zo af in 3 jaar

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 18-09-2019 23:18 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Zal ook nog even een duit in het zakje doen.
Persoonlijk zou ik er alleen niet aan beginnen met zo’n hoge huur en laag onzeker inkomen.
Dus zou ik eerst nog even lekker bij je ouders gaan wonen en gaan sparen, misschien heb je over een tijd een beter inkomen en is de huizenmarkt ook weer tot rust gekomen en dan kun je met het gespaarde geld een huis kopen.
Of een leuke vriend(in) zoeken om mee samen te gaan wonen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1 2 Laatste