Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Recentelijk heb ik een enorme interesse ontwikkeld voor programmeren en wil ik een carrière switch maken. Ik ben op verschillende websites begonnen met het leren van HTML, CSS en Javascript en ik vind het echt enorm leuk. Nu begrijp ik dat er ook nog eens extra vraag is naar vrouwelijke developers, extra leuk dus!

Nu zijn er volgens mij best wel wat bedrijven die interne opleidingen aanbieden voor starters. Kunnen jullie mij hiermee op weg helpen? Goede (gratis) training tips zijn ook welkom, aangezien ik (financieel gezien) niet de mogelijkheid heb om een opleiding te volgen.

Let me know!
Laura
...
@RobIII
Excuus wat betreft de plaatsing en het niet goed zoeken en de errors wat betreft het gebruik van deze pagina! Ik ben simpelweg verwezen naar deze site door mijn vriend en stel hier enkel een vraag om tips zodat ik doelgericht kan werken. Ik zal dan even jouw huiswerk vraag vriendelijk als niet verstuurd beschouwen omdat ik er vanuit ga dat jij hier ook bent om mensen te helpen, en niet om het een newbie ongemakkelijk te maken.

En het feit dat er vrouw-gerichte initiatieven zijn bewijst naar mijn mening wel dat hier de vraag naar is. Volgens mij zijn deze er namelijk niet voor mannen. Wel ben ik her er inderdaad mee eens dat er over het algemeen een zeer grote vraag is naar developers.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 12:33 . Reden: Reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bezint eer ge begint. Ik heb bij één (software)bedrijf gezeten waar de cultuur (echt) vrouwvriendelijk was.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 11:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat wil niet zeggen dat dat overal zo is natuurlijk. Ik werk bij een techbedrijf waarbij +-50% vrouw is, vrouwonvriendelijk wil ik het hier alles behalve noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Even goed opletten dus. Zal ongetwijfeld heel veel verschil in zitten.

Al gaat het er hier meer om het überhaupt krijgen van een baan als enorme beginner. Of een plek waar er opleidingen worden aangeboden bijvoorbeeld. Ik ben heel druk bezig met zelfstudie, maar als een werkgever dit ook kan bieden is dit natuurlijk mooi meegenomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 23:32
Ik zou eerst oriënteren welke kant van programmeren je leuk vind. Zo te zien heb je al kennis gemaakt met front-end, maar wellicht dat je backend leuk vind. Ook zijn er verschillende andere mogelijkheden, denk hieraan bijvoorbeeld embedded programmeren, apps of hele andere eisen en restricties.

Zelfstudie is altijd een goede stap en probeer steeds vaker door te pakken hoe iets in elkaar zit als je het niet snapt. Iedereen kan kopiëren van internet, maar probeer ook te begrijpen wat je kopieert.

Werkgevers die opleidingen aanbieden hebben vaak ook een clausule dat je dan zolang in dienst moet blijven, dus dat is iets om ook rekening mee te houden.

Verder, veel succes met zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Er zijn ook verschillende meetups van vrouwen in tech. Die zijn ook bedoeld om vrouwen te helpen om wegwijs te worden in tech. Voorbeeldje in Amsterdam: https://www.meetup.com/nl-NL/Amsterdam-Women-in-Technology/

Misschien ook interessant voor je: https://www.europeanwomenintech.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?

Programming >> Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:33:
Nu begrijp ik dat er ook nog eens extra vraag is naar vrouwelijke developers, extra leuk dus!
Ik heb geen héél scherp oog op de arbeidsmarkt voor developers, maar ik geloof niet dat er extra vraag is naar vrouwelijke developers. Er is gewoon een algeheel tekort aan developers, punt. Er zijn, zoals je ziet aan de overige reacties hier, wel wat vrouw-gerichte initiatieven, maar ik geloof dat de meeste werkgevers allang blij zijn als ze überhaupt een developer kunnen vinden.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:33:
Nu zijn er volgens mij best wel wat bedrijven die interne opleidingen aanbieden voor starters. Kunnen jullie mij hiermee op weg helpen? Goede (gratis) training tips zijn ook welkom, aangezien ik (financieel gezien) niet de mogelijkheid heb om een opleiding te volgen.
Wat heb je zélf al gezocht en gevonden (per onze Quickstart)? Of wil je dat wij je huiswerk gaan doen?

[ Voor 84% gewijzigd door RobIII op 30-01-2020 00:55 . Reden: Werknemers => Werkgevers natuurlijk ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Volgens mij heb je wel een aantal meetups specifiek voor vrouwelijke coders. Een die me te binnen schiet is Girls Who Code, maar volgens Google heb je ook Girl Code en She's Coding (en zo zijn er nog meer).

Daar heeft men vast ook heel veel tips en tricks hoe je je carrierre als programmeur verder uit kan bouwen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou ook even naar codecademy kijken. Bieden veel gratis cursussen aan, zowel front-end als back-end.

Allemaal op een interactieve manier.

Qua bedrijven is denk ik een consultancy bedrijf de beste manier. Hier zijn er veel van, maar veel bedrijven zijn gericht op starters en bieden veel cursussen aan zodat deze zich kunnen ontwikkelen.

Aangezien je geen echte ervaring hebt moet je er wel voor oppassen dat je niet de weg in wordt geduwd als SAP consultant, tester of een mendix 'programmeur'.

Dus hiervoor wat coursera/edx cursussen op je CV kunnen zetten is dan wel aan te raden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Als je je wilt ontwikkelen als front-end webdeveloper, kan ik je aanraden om eens rond te kijken op fronteers.nl en de Fronteers Slack te joinen. Hier zijn veel mensen die je advies kunnen geven en je dolgraag willen helpen. Ook zijn hier erg veel vrouwelijke developers actief, waarvan er ook een deel in een zelfde situatie zitten of zaten als jij nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P-Storm schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:53:

Ik zou eerst oriënteren welke kant van programmeren je leuk vind. Zo te zien heb je al kennis gemaakt met front-end, maar wellicht dat je backend leuk vind. Ook zijn er verschillende andere mogelijkheden, denk hieraan bijvoorbeeld embedded programmeren, apps of hele andere eisen en restricties.

Zelfstudie is altijd een goede stap en probeer steeds vaker door te pakken hoe iets in elkaar zit als je het niet snapt. Iedereen kan kopiëren van internet, maar probeer ook te begrijpen wat je kopieert.

Werkgevers die opleidingen aanbieden hebben vaak ook een clausule dat je dan zolang in dienst moet blijven, dus dat is iets om ook rekening mee te houden.

Verder, veel succes met zoeken.
Thanks! Ik ben zelf heel creatief dus op dit moment dacht ik te focussen op front-end op dit moment. Op dit moment ben ik met interactieve cursussen bezig waar ik zelf code schrijf en dit ook inderdaad goed leer begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJPostema schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:04:
Ik zou ook even naar codecademy kijken. Bieden veel gratis cursussen aan, zowel front-end als back-end.

Allemaal op een interactieve manier.

Qua bedrijven is denk ik een consultancy bedrijf de beste manier. Hier zijn er veel van, maar veel bedrijven zijn gericht op starters en bieden veel cursussen aan zodat deze zich kunnen ontwikkelen.

Aangezien je geen echte ervaring hebt moet je er wel voor oppassen dat je niet de weg in wordt geduwd als SAP consultant, tester of een mendix 'programmeur'.

Dus hiervoor wat coursera/edx cursussen op je CV kunnen zetten is dan wel aan te raden
Thanks! Ik ben op dit moment inderdaad aan het leren bij CodeAcademy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hyptonize schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:07:
Als je je wilt ontwikkelen als front-end webdeveloper, kan ik je aanraden om eens rond te kijken op fronteers.nl en de Fronteers Slack te joinen. Hier zijn veel mensen die je advies kunnen geven en je dolgraag willen helpen. Ook zijn hier erg veel vrouwelijke developers actief, waarvan er ook een deel in een zelfde situatie zitten of zaten als jij nu zit.
Thanks! Ik ga eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lauravanniekerk in "Hoe ... Developer?" @ 12:14
Lauravanniekerk in "Hoe ... Developer?" @ 12:15
Lauravanniekerk in "Hoe ... Developer?" @ 12:16

@Verwijderd Gebruik a.u.b. de wijzig-link (rechtsbovenaan je post) als je iets toe te voegen hebt; je topic herhaaldelijk omhoogschoppen is niet nodig en die melding staat er niet voor niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rViZSDpQ5n2TpYCcyrDz83Jf/full.png

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 17-09-2019 12:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Een aantal (momenteel gratis of erg goedkope) Udemy curussen:

https://www.udemy.com/fro...pment/?couponCode=WEBFREE
https://www.udemy.com/cou...?&couponCode=HTMLDISCOUNT
https://www.udemy.com/cou...&couponCode=FREECOUPON_44
https://www.udemy.com/cou...cript/?couponCode=WEBFREE
https://www.udemy.com/cou...nners/?&couponCode=NEWOFF

Die kun je nu (evt gratis) claimen en gaan volgen zodra je er zin in hebt

Edit:

Gisteren waren er nog een paar gratis, vandaag helaasch niet meer
Couponcode in de URL gebakken, nu wel gratis

[ Voor 53% gewijzigd door ImNotnoa op 17-09-2019 12:29 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Ook nuttig en informatief: deze topics

Realische aanpak om een goede software developer te worden
Omscholen naar ICT-er.

Wat betreft ‘het mannenwereldje’: De meerderheid van mijn collega’s is man. Ikzelf heb daar nooit zwaar aan getild. Ja, af en toe valt er een lompe of schuine opmerking. Maar verder een prima sfeer. Zelf nog geen kwaadaardig seksisme meegemaakt, zoals je dat wel eens leest in de horrorverhalen over Silicon Valley.

Misschien heb ik er ook wat minder last van omdat ik zelf ‘one of the guys’ ben. Niet omdat ik erbij wil horen, het is gewoon mijn karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:17
Kijk hier eens: https://techionista-academy.com/
Iemand die ik ken heeft hier een hele mooie baan aan overgehouden. Iedereen uit haar lichting trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mja. Een mannenwereld is het echt wel, en dan nog met bovengemiddeld veel 'puberende mannen'. Weet dus wel waar je aan begint. Het is niet overal even erg natuurlijk, maar ik heb bv meegemaakt de laatste jaren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kon er meestal prima tegen, ben wel wat gewend, maar echt leuk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat het een mannen wereld is zal je bij een heel aantal bedrijven hebben, want tja, het zijn veel mannen. Dus dan zal er wel wat lompigheid naar elkaar zijn, en dat zal dan ook richting een vrouw die er werkt zijn. Maar in principe niet anders dan wat er naar elkaar gebeurd. Wat hierboven beschreven wordt gebeurd helaas ja, kan ik niet ontkennen, maar dat is echt niet normaal, en moet je echt niet accepteren. Er zijn zat bedrijven waar zulk soort gedrag echt niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Als vrouwelijke IT'er merk je wel, bij gebleken geschiktheid, dat je een voorsprong hebt op de mannen (heerlijk)
2. Multinationals hebben vaak zat geld om jouw IT opleiding te betalen
3. Mannen cultuur ja, maar als ze goed zijn opgevoed en hoog opgeleid dan zijn er vaak geen problemen (zeker niet die problemen als genoemd door dragon2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
De gratis plekken om te leren ontwikkelen heb je nu wel. Daarna is het puur zelf dingen verzinnen en maken om beter te worden en een baan zien te krijgen met die ervaring.

De topic titel (vrouwelijk) en je opmerking dat er 'vooral' extra vraag is naar vrouwelijke collega's deed mij wel bedenken dat je niet het verkeerde beeld moet hebben van het 'IT landschap'.

Ik vind dat de grote charme van IT landschap het 'team' is, met allerlei verschillende mensen die samenwerken en ongeremd over van alles en nog wat praten (politiek, geloof, rassen, geaardheid etc.) en zelfs de meest introverte mensen komen uit hun schulp. Bijvoorbeeld ook grapjes over Belgen met Belgen, over die links rakkers met linkse rakkers en over vrouwen met de vrouwen. Wat mij betreft een super sfeer.

Meestal word het wel eerst afgetast door het team, maar ik zou nooit iemand met sterk moreel (of hoe je dat ook noemt, mensen met extreme overtuigingen) willen adviseren om de IT wereld in te gaan. Puur om de #metoo of iets dergelijks te willen vermijden en misschien wel omdat het gros van de IT'ers daar wel een hekel aan hebben.

Ik wil niets impliceren richting jou, maar ook voor toekomstige lezers wilde ik dit even verduidelijken dat ik vind dat een instelling zoals @Brandaris01 wel een vereiste is.

@SmurfLink amen

@dragon2 Ben ik niet met je eens, ondanks je ervaringen (heel jammer dat je dit hebt meegemaakt) lijken mij uitzonderlijk en niet echt 'over het algemeen'. Ik zou in het vervolg sneller naar een andere werkgever gaan kijken en er niet te lang voor blijven kiezen om slachtoffer te zijn van dit.

Ook vind ik 'puberende mannen' een slechte omschrijving van wat ik 'nerdy' zou noemen. Kinderachtig hoor ik ook wel eens voorbij komen, maar dat is ook een echte mis opvatting.

[ Voor 22% gewijzigd door Furion2000 op 17-09-2019 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:15
Op meerdere plekken gewerkt, grote bedrijven ook, waar er genoeg vrouwen rondliepen tussen de IT'ers. Nooit die rare situaties gezien die ik hier lees. Vaatwasser niet uitruimen komt wel vaak voor, maar niet omdat dat een klus voor vrouwen zou zijn. Gewoon laksheid van andere medewerkers.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 17-09-2019 14:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat heb je voor vooropleiding? Als dat iets HBO of WO is, lekker bij een detacheerder aan de slag gaan. Die geven je een interne opleiding waarna je alle kanten op kan.

En direct kappen met 't onderscheid tussen man en vrouw maken, Hoe minder mensen dat doen, hoe beter. Je bent een persoon en je wilt deze baan neem ik aan om jou als persoon, niet omdat je een vrouw bent... of wordt je graag aangenomen alleen omdatje vrouw bent terwijl je verder niks kunt? Developers zijn hoe dan ook nodig, man of vrouw.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49
Netwerken:
Bij mijn werkgever zijn er best wel wat meetups specifiek voor vrouwen in tech (ook voor externe mensen) en bij interne conferenties zijn er vaak lunches voor vrouwen specifiek om elkaar beter te leren kennen binnen het bedrijf.

Er is dus inderdaad zeker genoeg wat de goede richting aan het opgaan in om wat meer inclusief te zijn maar helaas zijn er genoeg 'horken' in de IT (en op Tweakers).

Ik kan je aanraden om is te kijken bij: https://www.meetup.com/Women-in-Tech-NL/ Women in Tech is in elk land wel actief en is vaak een goede manier om te netwerken.

De grotere werkgevers organiseren vaak ook specifieke dagen en programma's etc om meer vrouwen aan te trekken bijvoorbeeld: https://www.wherewomenwor...emale-Tech-Employer-Award

Het leren zelf:
Bij ons word er niet echt naar diploma gekeken maar meer naar werk niveau. Ik raad je aan om wat online dingetjes te volgen en daarna voor jezelf een project verzinnen en dat van A tot Z uit te werken. Je hebt dan direct een portfolio. Er zijn ook genoeg vrijwilliger klusjes die je zou kunnen doen om je skills en portfolio uit te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door ex87 op 17-09-2019 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
dragon2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:54:
Mja. Een mannenwereld is het echt wel, en dan nog met bovengemiddeld veel 'puberende mannen'. Weet dus wel waar je aan begint. Het is niet overal even erg natuurlijk, maar ik heb bv meegemaakt de laatste jaren:
Members only:

Dit klinkt meer als een bedrijf waar de cultuur echt he-le-maal mis is. Als man zou ik absoluut niet graag in zo'n omgeving werken.... allemachtig zeg wat een beesten. Dat gaat op meerdere fronten wel veel en veel te ver.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Members only:

Je helpt niet bepaald mee door een volkomen achterlijk bedrijf hier als maatstaf neer te zetten. Bij normale bedrijven waren er bij dat soort shit gewoon ontslagen gevallen.

@Verwijderd bovenstaande kom je bij grote internationals / techbedrijven niet op deze manier tegen. Ik werk zelf bij Bol.com als zelfstandige en heb bij een hoop grote toko's gewerkt, en daar worden vrouwen gewoon normaal behandeld gelukkig.

https://niels.nu

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-09 16:25
Members only:

Wat een ballentent }:O
Ik was direct weggegaan en iedereen meegetrokken. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Members only:

Als dat geen BVAAS (bier en voetbal as a service) startup is, dan weet ik het ook niet meer.

Zelf ben ik clientside ontwikkelaar bij een krijgsmacht onderdeel. Vrouwen zijn hier in de minderheid, maar met het bovenstaande gedrag sta je in no-time buiten de poort.

Er zijn bedrijven met vraag naar vrouwelijke developers, alleen zou ik daar puur uit principe al niet willen werken. Productiviteit, innovatie en grenzen verleggen kan je niet doen als je quasi-intellectueel een politiek statement wil maken, die twee dingen gaan gewoon niet samen. Dat terzijde, hoe zou jij je voelen als je een 'diversity hire' was? Niemand neemt je serieus omdat je word gezien als opvulling voor een bepaald quota.

Mijn advies zou vooral zijn om de fundementele onderdelen van verschillende disciplines gehad te hebben. Probeer opdrachtjes te vinden en te maken met:

C# of Java (Object Oriented Programming)
C/C++ (functioneel en meer impliciet)
PHP of Angular (web frontend)
SQL (databases)

Niet alleen ga je ontdekken waar je meer affiniteit mee hebt, maar het is ook belangrijk om zo wat meer beleving te krijgen bij het werk van jouw collega's in projectvorm. Zo kan je elkaar beter tegemoet komen als er beslissingen genomen moeten worden over dingen als normeringen en aansluitvoorwaarden.

Je hebt geen geld voor school, tóch zal een bedrijf een vorm van garantie willen hebben dat je voor ze aan de slag kan met de werkzaamheden waar ze je voor aannemen. Zonder diploma zal je dus iets anders moeten kunnen overleggen. Zorg dat je een portfolio maakt, betrek jezelf bij open source projecten en ga dit documenteren. Beantwoord vragen op StackOverflow, laat een duidelijk spoor achter waaruit men kan afleiden dat je kennis van zaken hebt. De kans dat je hiermee bij een groot bedrijf terecht kan is klein aangezien HR hier niet naar kijkt, maar een start-up waar werving tezamen wordt gedaan door mensen van de werkvloer zal hier wel kansen in zien. Met een beetje mazzel groei je daar vanuit door naar grotere bedrijven die graag een opleidingsbudget beschikbaar stellen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:37
Members only:

Als er bij mijn huidige werkgever mensen zijn die denken dat dit soort gedrag normaal is, dan kunnen ze vrij snel om tafel met HR.
Ik heb dat soort gedrag helaas ook wel gezien bij vorige werkgevers of klanten. Het is ook zeker niet iets dat specifiek voorbehouden is aan de IT-branche. Een vrouwelijke collega van me bij een vorige werkgever viel onder de 'productiechef' en kreeg letterlijk het verzoek of ze wat langzamer door de productiehal wilde lopen zodat de mannelijke collega's haar wat beter konden begluren, bij een klus in de finance gingen mannelijke collega's een dame die bij 'de buren werkte' digitaal volledig natrekken en meer van dat soort zaken.
Ik zou bovenstaande post dan ook niet als reden nemen om specifiek de IT te mijden, eerder om het soort werkgevers dat dergelijk gedrag tolereert of aanmoedigt te mijden. ;)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
SmurfLink schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:15:
Wat heb je voor vooropleiding? Als dat iets HBO of WO is, lekker bij een detacheerder aan de slag gaan. Die geven je een interne opleiding waarna je alle kanten op kan.
Denk er bij een detacheerder wel om dat ze je niet aan een concurrentiebeding helpen waarbij je aan ze vast zit of pas d.m.v. een rechtszaak van ze af komt. Ze moeten je willen houden door het bieden van leuke projecten, goede primaire en secundaire voorwaarden.

Ik ben zelf onder zo'n moeilijke detacheerder uit gekomen, doordat ik bij de klant een mogelijkheid zag om weg te komen. Er was namelijk een clausule opgenomen in het contract met de detacheerder (die mij niet verteld was); na x-maanden ingehuurd, dan mocht de klant mij zonder boete overnemen.

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reacties!

Zelf ben ik ook heel snel "one of the guys" gelukkig. Ik heb in het verleden veel in teams gestaan met veel mannen, dus ik ben de opmerkingen wel gewend. Als je dacht dat vrouwen bij elkaar klinken als een kippenhok, dan moet je maar eens de keuken van een horeca zaak in lopen, waar allemaal mannen staan en er dan een serveerster rondloopt. Ik ben niet op m'n mondje gevallen ook, dus als iemand vervelend doet, dan weet ik wel hoe ik daarmee om moet gaan. Bovendien kan ik zelf ook wel een beetje nerdy zijn af en toe.

@SmurfLink Wat het onderscheid maken tussen mannen en vrouwen betreft. Het is niet dat ik zelf onderscheid wil maken, het is meer zo dat ik begrepen heb van mijn vriend dat er veel vraag naar vrouwen is in deze branche en dit is dus ook deels een vraag aan jullie vanuit mij. Ik zou zelf nooit om mijn geslacht aangenomen willen worden, maar omdat ik goed ben in wat ik doe. En ik geloof dat met wat training, ik hier echt goed in kan worden.

Mijn vooropleiding heeft trouwens absoluut niets met IT te maken. Maar op dit moment ben ik office manager van een design kantoor in Amsterdam.

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik moet zelf zeggen dat het wel reuze verschilt tussen grote bedrijfen. Hiervoor zat ik bij de overheid en daar was mijn team iets van 30/70 (dus wel vrouwen in de minderheid maar in ieder geval was ik niet de enige) en het alles verliep soepel, kon goed omgaan met iedereen en het bleef ook gezelig als we gingen borellen ofzo, nu zit ik bij een grote bank en ben ik de enige dame in een best groot team (behalve de product owner dan) en ik kan wel zeker zeggen dat dingen minder leuk zijn op diverse manieren. Ik ga er niet in detaile op in maar laat ik het zo zeggen als je naar een baan op zoek bent en er zijn nog andere dames in technische rollen is dat een grote plus.

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 17:12
Hoi,

Vrienden van mij (1 van de 2 een vrouwelijke software developer) waren ooit betrokken bij dit initiatief:

http://railsgirls.com/amsterdam.html

Daar zou je je voor in kunnen schrijven. Eigen laptop wel nodig, maar wellicht goed voor een vliegende start kennismaking met Ruby on Rails. Ik denk ook goed voor het netwerken / verbreden / orientatie van wat voor soort development je nou eigenlijk zou willen doen.
Misschien kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:43
Kleine tip als je via zelfstudie gaat beginnen: zorg dat je een portfolio opbouwt op Github. Geen opdracht uitwerkingen van een cursus maar eigen bedachte dingen. Hoeft niet complex te zijn.
Zodra je een paar projectjes hebt kom je een stuk makkelijker binnen bij een bedrijf.

Veel bedrijven willen best iemand aannemen zonder ervaring of opleiding. De grote gok is echter of iemand het echt leuk gaat vinden en het ook een beetje ligt. Met een portfolio neem je deze onzekerheid direct weg.
Pagina: 1