Een jaar begint in Januari en eindigt in December, anders had er wel per 12 maanden gestaan toch?
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:17:
Als aanstaand vader en extreem reislustig type komt bij mij meteen de vraag boven: Waarom? Het kind van 3 gaat zich later niets herinneren van de reis. Het kind van 5 slechts fragmentarisch. Dus is het mijns inziens puur omdat de ouders het willen.
Dus jij gaat je als vader neerleggen bij het feit dat je niet meer op reis kan omdat de overheid beslist dat jouw kind naar school moet, omdat jij met behulp van een door de overheid erkende instelling (de wereldschool) het lesmateriaal niet over kan brengen op je eigen kind?
Daarnaast, neemt een school je kind het jaar erop meteen in de hogere klas mee of loopt je kind hierdoor een jaar vertraging op? Dan moet je je eens achter je oren krabben dat je je kind zonder zijn/haar keuze een jaar achterstand in het complete leven oplevert, inclusief een jaar minder werken voor de pensioenleeftijd (zeg tegen die tijd gemiddeld een ton euro aan inkomsten)
Als er onderwijs gevolgd wordt via de wereldschool dan heeft het kind gewoon het school jaar gevolgd, dus inclusief Cito toetsen en aansluitende lesstof.
Een van de belangrijkste dingen voor jonge kinderen is stabiliteit. Hoe ziet je reisplan eruit? Elke avond ergens anders slapen? Succes...
Oh, en over welke landen denken jullie na? Gezondheidstechnisch zijn er genoeg landen waar je geen lange tijd (anders dan een korte vakantie) wil zijn.
Het hele verhaal komt me nogal wereldvreemd over ook, ik kan me moeilijk voorstellen dat een jaar lang actief reizen goed te combineren is met lesgeven.
Wij willen binnen het jaar door Azie reizen, beginnen met de zijderoute, wonen in en camper, af en toe en dag verplaatsen, maar iedere avond in je eigen bed.
De oudste was 1.5jaar toen we voor het eerst 2 weken naar Tenerife gingen, de jongste was 6 weken toen we met het vliegtuig naar Portugal gingen.
Begin dit jaar met 2 rugzakken 5weken door Indonesië gereisd, ja dat is 14uur in het vliegtuig...
ik kan je vertellen daar is in al die tijd geen van de kinderen slechter van geworden, en de mede passagiers ook niet...
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:13:
Ik denk dat het juist een probleem is dat het om "maar" een jaar gaat. Lang genoeg voor zulke kleine kinderen om de binding met hun huidige leventje kwijt te raken en te kort om echt "een andere ontwikkeling" te krijgen. Dan ook nog eens een wereldreis, dus totaal geen vastigheid. Het lijkt mij dan zelfs nog beter haalbaar om een aantal jaar in het buitenland te gaan wonen. Nu moet je je in allerlei bochten gaan wringen
om het systeem te omzeilen en moet je over een jaar weer instromen in datzelfde systeem. We hebben het hier niet over tieners, die wat minder moeite zullen hebben om weer in het "oude bekende" terug te komen.
Die van 2 zal er hoe dan ook niets van meekrijgen, maar zal waarschijnlijk ook niet echt negatieve gevolgen ondervinden. Maar die van 5, daar twijfel ik toch wel aan. Die zal toch wel weer een beetje opnieuw moeten beginnen.
Het wordt geen wereldreis met iedere dag een andere slaap plek, maar zoals hieboven al gemeld, maar een tocht met een camper door Azie.
en kom op we leven in de 21ste eeuw, skype youtube blogs, hoe leuk is het (ook voor de andere kinderen uit de klas) om een keertje te skypen tijdens de les, of een video blog op te sturen, contact met vriendinnetjes via videobellen, het kan tegenwoordig allemaal.

Mfpower schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:55:
Dat Nederland samen met Duitsland de meest stringente leerplichtwet op aarde heeft geeft wel een beetje aan wat het probleem is, en hoe zeer bepaalde ideeën over de vrijheid van opvoeding en leren in onze cultuur verankerd zitten, en hoe moeilijk het is in Nederland om een iets andere weg te bewandelen. Het ene kind (van vijf) is het andere niet en niet iedereen hecht aan dezelfde zaken dezelfde waarde.
Precies dit!

Dan een antwoord: uitschrijven is op zich het allermakkelijkste maar kan problemen geven met koophuis, kinderbijslag, verzekeringen e.d.
Een kennis en een collega van me hebben het beide voor elkaar gekregen om een jaar weg te gaan gewoon in overleg met de leerplicht ambtenaar en een of andere school op afstand. Of je het ziet zitten om schoolwerk op reis te gaan doen en hoe goed je daarin bent, en wat de behoeftes van het kind zijn, daar moet je zelf afwegingen in maken. Ik vertrouw de TS die afwegingen toe en hoop dat hij na alle reacties nog eens hier terugpost hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, want wij gaan dat ooit ook nog eens doen en ben erg benieuwd.
kun je aan je kennis of collega eens vragen hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, wie weet is het wel een gouden tip?