Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:21
barrymossel schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:56:
[...]

Nee toch? Lees ik nu fout? Mijn dochter is bijna zes en ze begint nu pas dingen met taal en rekenen te doen zover ik weet (en volgens is dat ook omdat ze daar aan toe was). Verder is het spelen en tekenen.

Maar goed, kan ook aan onze school (Jenaplan) liggen... Dan heb ik niks gezegd.
Dat vind ik vreemd, die van ons heeft in groep 1 al de basis kleuren in het Engels leren benoemen.
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:51:

Ontopic, omdat het toch een interessante vraag is: Volgens mij kan je de leerplicht omzeilen:
Ouder 1 moet zich samen met het kind uitschrijven uit het BRP. Het is dan verstandig dat ouder 2 wel ingeschreven blijft, in verband met verzekeringen e.d.
Maar daar zitten wel veel haken en ogen aan. (Bron)
Wellicht goed om dit ook met een notaris/jurist ofzo door te spreken.
Ik kwam dit daarover tegen.
http://www.juridischkenni...en-wereldreis-gemaakt.htm
Gaat dan wel over het uitschrijven van alleen de kinderen.
Heb ook een verhaal gezien over het voorbeeld dat u aanhaalt, maar dat liep ook niet heel positief, met als risico dat je tijdens je reis gedagvaard wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hielko schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:11:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd niet zo overtuigd. Denk je echt dat je beter les krijgt van een juf die aandacht moet geven aan een klas van 30 kinderen waaronder kinderen met een "rugzakje" etc dan van twee ouders die hun volledige aandacht kunnen richten op hun eigen kinderen?
Je vergelijkt hier dus een persoon die geleerd heeft om les te geven met 2 ouders die hun volledige aandacht kunnen richten op hun eigen kinderen, daar zie ik ook niet zoveel problemen in.
Echter hier gaat het over 2 ouders die een reis willen maken en dus niet hun volledige aandacht op hun kinderen gaan richten, maar ook nog hun aandacht naar de reis willen laten gaan.

Dat is zo ongeveer ook de reden dat er scholen etc zijn opgericht, er zijn heel weinig ouders die hun volledige aandacht op hun kinderen kunnen richten (omdat er ook nog gewerkt moet worden etc) laat staan of ze dit wel zouden willen.
Overigens, waarom uitschrijven zo'n probleem is snap ik ook niet?
Je krijgt dan de status "zonder vaste woon- of verblijfplaats". En dat heeft gevolgen voor je officiele toeslagen (kinderbijslag / HRA etc) maar het doet ook leuke dingen met een sociale huurwoning waar je 10 jaar op hebt zitten wachten (al je opgespaarde jaren zijn weg etc).

En daarnaast kan het nog allerlei leuke gevolgen hebben voor bijv je hypotheek omdat het bij sommige banken onderdeel van je hypotheekverplichting is om een vast woon- of verblijfplaats te hebben.

Daarnaast kan het nog invloed hebben op je AOW en je pensioenberekening kan ook gaan veranderen.

Plus dat als je bijv in een volle scholen gemeente zit waar niet iedereen naar elke school kan gaan etc daar kunnen je kinderen achteraan elke rij belanden, want de andere kinderen wonen al die tijd in die gemeente en de jouwe niet.

Het zijn van die dingen die je op je 18e of op je 65e zonder nadenken kan doen, maar voor ongeveer alles ertussenin moet je gewoon even een avondje googlen en gewoon een keuze maken.
Of het veel of weinig impact heeft is voornamelijk afhankelijk van je eigen situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wil je echt al die ellende op je hals halen omdat je zo nodig een lange reis wilt maken?

Je bent gewoon vijf jaar te laat.

Jouw kinderen hebben geen keus en gaan een jaar school missen. Een jaar vriendjes missen. Een jaar familie missen.
Natuurlijk doet die van vijf een hoop andere ervaringen op. Maar dat zijn ervaringen waar je een vijfjarige niet per se aan bloot moet stellen. Er is geen noodzaak.

Hoe denk je dat het zal gaan als jullie terug komen? Hoe gaan die kinderen weer wennen aan het 'thuis zijn?'

Wat ik probeer te zeggen: Is die drang zo groot om dit allemaal te gaan ondernemen?
Het voelt voor mij een beetje als een egoïstische beslissing.
En zeggen dat andere families dit ook doen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Nyarlathotep schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:47:
Wil je echt al die ellende op je hals halen omdat je zo nodig een lange reis wilt maken?

Je bent gewoon vijf jaar te laat.

Jouw kinderen hebben geen keus en gaan een jaar school missen. Een jaar vriendjes missen. Een jaar familie missen.
Natuurlijk doet die van vijf een hoop andere ervaringen op. Maar dat zijn ervaringen waar je een vijfjarige niet per se aan bloot moet stellen. Er is geen noodzaak.

Hoe denk je dat het zal gaan als jullie terug komen? Hoe gaan die kinderen weer wennen aan het 'thuis zijn?'

Wat ik probeer te zeggen: Is die drang zo groot om dit allemaal te gaan ondernemen?
Het voelt voor mij een beetje als een egoïstische beslissing.
En zeggen dat andere families dit ook doen...
90% van de beslissingen die ouders nemen zijn egoïstisch, als het niet meer is... Wil niet zeggen dat het altijd nadelig is voor een kind

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-10 23:28
GrooV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:21:
[...]

90% van de beslissingen die ouders nemen zijn egoïstisch, als het niet meer is... Wil niet zeggen dat het altijd nadelig is voor een kind
Zelfs het nemen van een kind doe je voor jezelf en niet voor het kind.

De meeste reacties hier lijken gebaseerd te zijn op meningen van mensen die of zelf geen kind hebben of zelf nog nooit een grens hebben verlegd en die angst graag op anderen projecteren.

Kinderen zijn veerkrachtig genoeg om zich aan sterk wisselende situaties aan te passen en leren elke dag bij, ook als dat niet binnen een krampachtig vastgesteld instituut is.
Als je een jaar weg kan moet je die kans pakken en je niet tegen laten houden. Geniet van de vrijheid en je kinderen genieten mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:15
@Mielemuis

Leuk te lezen dat jullie aan het onderzoeken bent hoe deze reis te maken met jullie hele gezin. Ik ben wel erg verbaasd van de reacties hierop waarbij al meteen geoordeeld wordt over wat je jullie kinderen allemaal wel niet "aandoet"
Ter info, ik heb zelf van mijn 6de tot mijn 10de in het buitenland gewoond (dit was eind jaren 80) en o.a. in ontwikkelingslanden. Dit was een zeer bijzondere tijd die ik zelf nooit had willen missen.
Het was zelfs zo bijzonder dat mijn vrouw en ik nu aa het plannen zijn om voor langere tijd Nederland te verlaten, samen met onze zoon.
Onze zoon is pas 1,5 maar naar verwachting zullen wij over 2 jaar weg gaan waarbij wij ook te maken krijgen met de leerplichtwet en home-schooling. Nu zijn wij allebij niet overtuigd van de kwaliteit van het Nederlands (basis)onderwijs geloven dat wij hem meer kunnen meegeven door hem de wereld te laten zien dan alleen maar dezelfde Vinexwijk en 1 a 2 keer per jaar een vakantie.
Ons plan is om de wereld rond te zeilen maar we hebben geen planning van de duur van de reis en waar we uiteindelijk gaan eindigen. Wij hebben het geluk om niet meer afhankelijk te zijn van inkomen en ik denk dat de kans klein is dat we terugkomen in NL, maar je weet maar nooit.
Onze omgeving reageert ook heel binair op onze plannen. Of ze vinden het geweldig en zouden het zelf ook graag willen, of het is zoals de groep hier en bedenkt redenen waarom het niet kan met allerlei (slechte) argumenten.

Trek je niks aan van de critici hier, ga het gewoon doen! Je krijgt uiteindelijk alleen maar spijt als je het nooit gedaan hebt.

Ik hoor graag wat jullie gaan doen met betrekking tot de leerplichtwet. Wij hebben hier ook nog geen keuze in gemaakt en weten ook nog niet of wij hier ons gaan uitschrijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@PeeGee vanwaar de goedkope sneer naar mensen in 'de vinexwijk met 1 of 2 vakanties per jaar' ? Haalt de rest van je verhaal een beetje onderuit door mensen met een andere visie zo denigrerend weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een tweejarige zeiltocht is natuurlijk een ideale manier om kennis te maken met andere culturen.

Hier het mooie verhaal van een echtpaar dat alleen de kinderen wilde uitschrijven:
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBSHE:2011:BR2620
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHSHE:2012:BW7254

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeGee
RodeStabilo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:36:
@PeeGee vanwaar de goedkope sneer naar mensen in 'de vinexwijk met 1 of 2 vakanties per jaar' ? Haalt de rest van je verhaal een beetje onderuit door mensen met een andere visie zo denigrerend weg te zetten.
Jammer dat je niet goed leest, het alleen negatief opvat en er direct conclusies aan bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net mijn moeder gesproken met ruim dertig jaar ervaring als leerkracht op lagere school. Haar onmiddellijke reactie: doen, kind van 5 leert heel veel van zo'n reis en een jaar later met school beginnen is geen enkel probleem. Ze heeft veel les gegeven aan leerlingen van immigranten die sowieso een jaar 'misten' omdat ze eerste Nederlands moesten leren. Die hebben er ook geen last/nadeel van gehad.

Let op dat wat je ook doet je kinderen hier uitgeschreven zijn van school met een inschrijvingsbewijs in het buitenland, zodat je niet in de situatie geraakt doe @GlowMouse beschrijft. De straf lijkt mee te vallen, het probleem is het 'strafblad' als je later nog eens wil reizen.

Ben het overzicht even kwijt, maar wereldschool is de netste oplossing als ambtenaar meewerkt, bij uitschrijven opletten op AOW opbouw voor ouders en zorgverzekering voor iedereen!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 21:56 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
PeeGee schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:30:
[...]

Jammer dat je niet goed leest, het alleen negatief opvat en er direct conclusies aan bevindt.
Dat heb ik meerdere malen gedaan maar de enige conclusie die ik kon trekken is dat het toch best wel neerbuigend overkomt op mensen die wel 'huisje boompje beestje' doen in een 'massale nieuwbouwwijk' en niet jouw visie delen als het gaat om lange wereldreizen met leerplichtige kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 18-09-2019 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deepbass909 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:37:
[...]

Verder weet ik dat in Nederland school als één van de belangrijkste zaken voor een kind is en er daarom ook zwaar getild wordt aan de verplichting. Dat is niet om in dit soort situaties vervelend te kunnen doen, maar om te zorgen dat kinderen uit sociale milieu's waar school niet belangrijk is, toch naar school gaan.
Even hierop inhakend: dit is een van de dingen waar ik me zo boos over kan maken - omdat andere mensen een fout moraal zouden hebben moeten we een regel instellen die bovenal mensen raakt die juist wel hun best willen doen maar tegen de flexibiliteit van de regels aanlopen :(

Ondertussen strompelen de kinderen van kansloze ouders mogelijk wel fysiek naar school, maar wordt alles dat met school te maken heeft afgedaan als onzin waardoor ze alsnog geen haar opschieten.

Zoiets noem je een volstrekt ondoelmatige regel, waarbij ook nog een enorme Calimero speelt - we mogen geen onderscheid maken tussen kinderen, dus alles waar een zwakke leerling met kansloze ouders tegenaan loopt moet gelijk en onverminderd toegepast worden op sterke leerlingen met stimulerende ouders...

Ik heb ook m'n twijfels over de haalbaarheid en wenselijkheid van deze trip, maar het feit dat het moeilijk uit te leggen aan tokkies vind ik nog minst relevante ervoor :o

Ben bang dat ik on-topic niet enorm veel toe te voegen heb. Reis ook veel en graag met mijn kinderen - de jongste twee zijn 3 en 6 - maar dat is meer kwestie van weekendjes 1-op-1 weg (over 2 weken naar Berlin met de jongste, begin december naar Arles, Nimes en Avignon met de oudere, en ergens in kerstvakantie hopelijk naar Phantasialand met grote zus van 16). Ook kind van 2 kan prima tegen lange reizen als ze het gewend zijn, en dat zullen deze waarschijnlijk wel zijn, niet in laatste plaats doordat ouders positief zijn over reizen; kinderen nemen houding ouders haarfijn over en je ziet dat kinderen die enorm moeite hebben met reizen meestal een erg nerveuze ouder hebben.

Ik deel echter de zorgen van @GlowMouse over taalgebruik. Groep 3 draait bovenal om de basis van rekenen, lezen en schrijven te leren. Wij hebben vanuit huis ondersteund wat we konden (dagelijks bij het slapengaan voorlezen, dagelijks lezen oefenen totdat dat beetje begon te vlotten, daarna schrijven), maar bulk van het werk werd op school gedaan, en waar iedere keer op gehamerd werd door de juf was dat consequent, correct taalgebruik essentieel was. Een kind neemt bewust maar vooral ook onbewust alles over van hun omgeving en als je zelf (onbewust) slordig bent in je taalgebruik gaat het kind dat ook overnemen. Dat speelt in 'normale' situatie ook, maar wederom: grootste deel van de tijd zit kind op school en kunnen veel van de fouten die je als ouder maakt eruitgehamerd worden. Als je niet alleen ouder bent maar ook leraar moet je het zelf doen. Hoog IQ heb je geheid, maar dat is hooguit een noodzakelijke voorwaarde, geen garantie op goed les kunnen geven. Mogelijk is je partner strakker in haar Nederlands, zo niet zou ik goed nadenken over hoe je dit van plan bent op te vangen.

Oslik blyat! Oslik!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
dion_b schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:03:
Ondertussen strompelen de kinderen van kansloze ouders mogelijk wel fysiek naar school, maar wordt alles dat met school te maken heeft afgedaan als onzin waardoor ze alsnog geen haar opschieten.
Mag wel een pietseltje minder: de leerplicht heeft ontzettend veel gebracht, en heel veel mensen schieten er wel wat mee op.
Ik ben voor het wat bijstellen en verruimen van de regels (met meer mogelijkheden tot alternatieve vormen van onderwijs) maar doe niet alsof het allemaal onzin is, want dat is het niet.
Ik deel echter de zorgen van @GlowMouse over taalgebruik. Groep 3 draait bovenal om de basis van rekenen, lezen en schrijven te leren. Wij hebben vanuit huis ondersteund wat we konden (dagelijks bij het slapengaan voorlezen, dagelijks lezen oefenen totdat dat beetje begon te vlotten, daarna schrijven), maar bulk van het werk werd op school gedaan, en waar iedere keer op gehamerd werd door de juf was dat consequent, correct taalgebruik essentieel was.
Wat een onnodig dramatisch gedoe van die juf? Dat is niet zo hoor. Wat voor kinderen belangrijk is voor de taalontwikkeling is vooral veel taal. En dan vooral creatief, rijk taalgebruik in hun omgeving, en verder de mogelijkheid om zich expressief uit te drukken en te communiceren.

Voorlezen en taalspelletjes zijn helemaal leuk en hartstikke zinvol... Het oefenen van lezen en schrijven is soms een beetje schipperen. Voor sommige dingen hebben ze namelijk gewoon een bepaalde rijpheid nodig. Niet alleen in het lezen of schrijven, maar ook in het abstracte denken en motorische vaardigheden en nog het een en ander. Je kunt met veel oefenen en ploeteren wel het eea omhoog krikken, maar meestal is het niet zo nodig en maakt een kind die sprong uiteindelijk vanzelf. Voor de latere leesvaardigheid en schrijfvaardigheid maakt het vaak niet uit (als er rekening gehouden wordt met de diversiteit in ontwikkeling, en een kind later op eigen tempo die stappen alsnog kan maken. Wat in klassikaal onderwijs helaas niet altijd zo is trouwens.)
Een kind neemt bewust maar vooral ook onbewust alles over van hun omgeving en als je zelf (onbewust) slordig bent in je taalgebruik gaat het kind dat ook overnemen. Dat speelt in 'normale' situatie ook, maar wederom: grootste deel van de tijd zit kind op school en kunnen veel van de fouten die je als ouder maakt eruitgehamerd worden.
Wat een afschuwelijke en ook ontzettend gedateerde visie op onderwijs trouwens, 'eruithameren'. Het roept associaties op met linkshandige kinderen die met een liniaal werd afgeleerd om links te willen schrijven. Met het stigmatiseren van andere talen en dialect, waarna goedwillende ouders hun kinderen probeerden op te voeden in 'ABN' waar echter de finesses uit verdwenen waren omdat het niet hun eigen taal was. Gevolg: streektalen verarmd zijn, maar de taalontwikkeling van de kinderen ook minder.
Daarnaast hebben we nog met eveneens harde hand om Dove mensen hun gebarentaal te ontzeggen. Met eveneens schade voor de taalontwikkeling.

Inmiddels weten we dus dat dat niet goed is en niet de weg is. Bied kinderen veel aan, het hoeft niet perfect, bied ze mogelijkheden en aandacht, en het meeste komt vanzelf. Daar hoeft niets uitgehamerd te worden en ook niet ingeprent. Je hoeft geen perfect voorbeeld te zijn, je hoeft niet elke fout aan te wijzen, of alles te corrigeren. Wees gewoon een empatische ouder die het leuk vindt om met kinderen te praten en zoveel komt vanzelf... (met het schoolaanbod van de wereldschool als een mooie achtervang om te zorgen dat ze daarna weer in het klassieke onderwijs instromen - maar dat is ook maar hoe we het onderwijs nu hebben ingericht.)

En.. een jaartje meer of minder is zeker aan het begin ook helemaal niet erg. Leerlingen in een klas verschillen al vrij veel van leeftijd. Het is ook geen wedstrijd, je hoeft niet als eerste klaar te zijn... geen nood. Een liefdevol thuis (waar dan ook, en dat kan ook een camper of een zeilboot zijn) zijn belangrijker.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

incaz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:53:
[...]

Mag wel een pietseltje minder: de leerplicht heeft ontzettend veel gebracht, en heel veel mensen schieten er wel wat mee op.
Ik ben voor het wat bijstellen en verruimen van de regels (met meer mogelijkheden tot alternatieve vormen van onderwijs) maar doe niet alsof het allemaal onzin is, want dat is het niet.
Leerplicht is geen onzin. Kinderen die het prima doen verplichten om exact even lang in lesbanken te zitten als kinderen met grote problemen is dat wel.
[...]

Wat een onnodig dramatisch gedoe van die juf? Dat is niet zo hoor. Wat voor kinderen belangrijk is voor de taalontwikkeling is vooral veel taal. En dan vooral creatief, rijk taalgebruik in hun omgeving, en verder de mogelijkheid om zich expressief uit te drukken en te communiceren.
Ja, hun moete kei eige kunne zein...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeGee
Zelf ben ik ook voorstander van een leerplicht om kinderen minimaal een bepaald niveau van onderwijs (en opvoeding) mee te geven.
Echter is de huidige wetgeving uit 1969 (ondertussen 50 jaar oud) en naar mijn mening gedateerd. Dat komt omdat de leerplicht een schoolplicht is. Botweg komt er op neer dat de overheid over een periode van 11 jaar, 40 weken per jaar beslag legt op je kind en verplicht dat deze in de schoolbank moet zitten.
Over het niveau en resultaat wordt in de huidige wetgeving niks gezegd, het is alleen aanwezigheid die getoetst wordt. (Ik weet dat de onderwijsinspectie de kwaliteit van het onderwijs behoort te toetsen, echter zal het geen nieuws zijn dat hier zorgen over zijn)
Ik vind dat deze verantwoordelijkheid bij de ouder(s) moet komen te liggen en dat de ouder vrij zijn om het kind een minimaal niveau van onderwijs aan moet bieden. De ouder kan dit "uitbesteden" aan een school, maar kan hier ook een andere vorm voor kiezen.
Zo heb je alsnog leerplicht, maar geen schoolplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
PeeGee schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:54:
Zelf ben ik ook voorstander van een leerplicht om kinderen minimaal een bepaald niveau van onderwijs (en opvoeding) mee te geven.
Echter is de huidige wetgeving uit 1969 (ondertussen 50 jaar oud) en naar mijn mening gedateerd. Dat komt omdat de leerplicht een schoolplicht is. Botweg komt er op neer dat de overheid over een periode van 11 jaar, 40 weken per jaar beslag legt op je kind en verplicht dat deze in de schoolbank moet zitten.
Over het niveau en resultaat wordt in de huidige wetgeving niks gezegd, het is alleen aanwezigheid die getoetst wordt. (Ik weet dat de onderwijsinspectie de kwaliteit van het onderwijs behoort te toetsen, echter zal het geen nieuws zijn dat hier zorgen over zijn)
Ik vind dat deze verantwoordelijkheid bij de ouder(s) moet komen te liggen en dat de ouder vrij zijn om het kind een minimaal niveau van onderwijs aan moet bieden. De ouder kan dit "uitbesteden" aan een school, maar kan hier ook een andere vorm voor kiezen.
Zo heb je alsnog leerplicht, maar geen schoolplicht.
Zo'n wijziging zal de controle op de kwaliteit van het onderwijs vele malen lastiger, en misschien zelfs onmogelijk maken. Wanneer er nu al twijfels zijn over de controle op de kwaliteit van het onderwijs zal dit alleen maar flink toenemen.

Leica MM + Sony A9

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Een algemeen discussie-topic over het nut van leerplicht en hoe dan, pas beter in AWM. Graag hier de reacties dus gericht houden op de oorspronkelijke vraag van tS.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcvader
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-08-2020
Kijk eens even op deze pagina:

Knip, link weg. Net geregistreerd en direct een linkdump, getuigt van spam.

Daar vonden wij het wel goed uitgelegd worden!

[ Voor 40% gewijzigd door Outerspace op 11-07-2020 17:43 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.