Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:27
Hallo mede tweakers,

Even voorstellen,
Pappa 34 mamma 34 en 2 kinderen 5 en 2jaar oud.

Wij zijn voornemens volgend schooljaar, lesjaar 2020/2021, een lange reis te maken, alleen lopen we tegen de leerplicht op.
Zoals bekend moet ieder kind van 5 jaar naar school, De leerplicht wet is daar heel duidelijk in.

Nu zijn er verschillende verhalen waarin wel toestemming wordt gegeven, maar officieel mag het dus gewoon niet en ben je afhankelijk van hoe het leerplicht bureau in jouw regio beslist.
De leerplicht is in Nederland ook meer een schoolplicht, je moet ingeschreven staan op een school en vervolgens ben je dan ook verplicht naar deze school toe te gaan.
Deze regeling geld alleen in Nederland, Duitsland en Griekenland.
In andere Europese landen is deze regeling minder streng, Lang leve 1 Europa!

Wij zijn al op bezoek geweest bij het bureau leerplicht en hebben daar onze wens kenbaar gemaakt,
de ambtenaar was niet geheel negatief en ging het verder uitzoeken, maar een ja was het nog zeker niet.
Voor de duidelijkheid we zijn niet van plan onze kinderen een jaar te onthouden van onderwijs,
Maar willen onderweg, met behulp van de wereldschool, gewoon het betreffende leerjaar zelf onderwijzen.

Nu is er de mogelijkheid om je uit te schrijven uit het GBA/BRP, maar dit is voor ons echt een laatste optie, omdat dit wel erg veel nadelen met zich meebrengt.
alleen je kinderen uitschrijven werkt niet, hier heb ik al jurisprudentie over gevonden.

Wat ik nu ook op internet tegenkom is het vragen van vrijstelling voor inschrijvings-plicht, dit kan onder bepaalde voorwaarden,
  • Lichamelijk of psychyisch niet in staat om naar school te gaan, deze is niet van toepassing.
  • Godsdienstelijke overtuiging, aangezien het Pastafarianism nog geen officieele religie is wordt dit ook niks
  • Ingeschreven op een school in het buitenland, hier ligt volgens mij nog een kleine, niet zo nette kans.
Het is volgens mij wel mogelijk om je kind in te schrijven op een internationale school in bijvoorbeeld India, netjes de inschrijvingskosten te betalen, inschrijvings bewijs ontvangen, maar vervolgens, dan weer niet zo netjes, er helemaal niet naar toe te gaan.
met voorbedachte rade neigt dit een beetje naar fraude,
maar denk dat hier best een creatief smoesje voor te verzinnen is, en zou de leerplicht ambtenaar echt naar de betreffende school gaan bellen of X echt op school aanwezig is?

Het gewoon gaan en de consucenties achteraf accepteren is niet altijd makkelijk aangezien het in het ergste geval kan leiden tot een strafblad/aantekening VOG

Zijn er Tweakers die al eerder met dit bijltje gehakt hebben en/of een andere "Creatieve" oplossing weten?

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Had je dit plan beter kunnen maken toen je oudste niet leerplichtig was?

Persoonlijk zou ik het mijn kind niet willen aandoen om zo lang niet naar school te laten gaan. Je kinderen ontwikkelen zich toch behoorlijk in die leeftijd die ze nu hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door Slasher op 15-09-2019 10:05 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:47
Hoe lang is een lange reis? Ik vind 4 weken al lang namelijk.. maar gezien de moeite en noeming van het zelf onderwijs geven gaat het eerder om meerdere maanden? Maar denk dat dat wel verschil maakt voor de antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Had zeilmeisje Laura(?) niet hetzelfde probleem? Misschien waard om eens uit te zoeken wat daar over geschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:26
Neem eens contact op met de wereldschool.

https://www.wereldschool.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Slasher schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:04:
[...]

Persoonlijk zou ik het mijn kind niet willen aandoen om zo lang niet naar school te laten gaan. Je kinderen ontwikkelen zich toch behoorlijk in die leeftijd die ze nu hebben.
Dat en samen in de groep beginnen is een stuk makkelijker dan er later instromen (of terugkomen).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 15:46
mijn buren hebben dit ook gedaan en de kinderen ingeschreven in Thailand op een lokale school, even $$ schuiven, mailen naar de leerplichtambtenaar en geregeld

www.weitjerock.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
MisterEagle schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:08:
Hoe lang is een lange reis? Ik vind 4 weken al lang namelijk.. maar gezien de moeite en noeming van het zelf onderwijs geven gaat het eerder om meerdere maanden? Maar denk dat dat wel verschil maakt voor de antwoorden.
We willen het complete schooljaar wegblijven, dus 11 of 12 maanden.
Ossi schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:10:
Had zeilmeisje Laura(?) niet hetzelfde probleem? Misschien waard om eens uit te zoeken wat daar over geschreven is.
Heb al verschillende verhalen gelezen, zeilmeisje laura en haar familie heeft er erg veel gezeur mee gehad, en heeft zichzelf uitgeschreven uit nederland.

Omdat de kinderen zich nu zoveel ontwikkelen en de lesstof,ook voor ons nog simpel is willen we het juist nu doen, als ze op latere leeftijd is wordt de lesstof te ingewikkeld en te veel om ook nog te kunenn leren over de omgeving waar je op dat moment bent.
en de levens ervaring die een reis je geef neemt niemand je meer af.
Gisteren op een informatie bijeekomst geweest, zij weten ook hoe het werkt en dat er hier en daar af en toe een uitzondering wordt gemaakt, maar de oplossing behalve uitschrijven hebben hun ook niet.
Klein_Kipje schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:16:
mijn buren hebben dit ook gedaan en de kinderen ingeschreven in Thailand op een lokale school, even $$ schuiven, mailen naar de leerplichtambtenaar en geregeld
Mag ik je buren een contacteren?

[ Voor 19% gewijzigd door Mielemuis op 15-09-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:18:
[...]

Omdat de kinderen zich nu zoveel ontwikkelen en de lesstof, ook voor ons, nog simpel is willen we het juist nu doen. Als ze op latere leeftijd is wordt de lesstof te ingewikkeld en te veel om ook nog te kunen leren over de omgeving waar je op dat moment bent.
En de levenservaring die een reis je geef neemt niemand je meer af.
Gaan jullie de les dan overnemen? :? Want die lesstof begint niet voor niks eenvoudig, het is een basis voor als de lesstof ingewikkelder wordt. Die basis heb je wel nodig!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Room42 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:21:
[...]

Gaan jullie de les dan overnemen? :? Want die lesstof begint niet voor niks eenvoudig, het is een basis voor als de lesstof ingewikkelder wordt. Die basis heb je wel nodig!
We willen met het lespakket van de wereldschool de lessen zelf gaan verzorgen.
wij zijn allebei geen leraar,maar absoluut niet ongeschoold of iets, daarom met behulp van de wereldschool.

[ Voor 12% gewijzigd door Mielemuis op 15-09-2019 10:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 12:41

Omdat de kinderen zich nu zoveel ontwikkelen en de lesstof,ook voor ons nog simpel is willen we het juist nu doen, als ze op latere leeftijd is wordt de lesstof te ingewikkeld en te veel om ook nog te kunenn leren over de omgeving waar je op dat moment bent.
Dit gaat vooral over de ouders neem ik aan?
Ik vraag mij namelijk vooral af hoeveel een kind hier aan heeft?
Geen kritiek want ik weet het oprecht niet.

Familievrienden van ons hebben een paar jaar in Zuid Afrika gewoond, de kinderen herinneren zich vooral de foto albums die ze op latere leeftijd herontdekte. Ze hebben meer herinneringen van de ballenbak in de Ikea nadat ze terug waren.
Inmiddels zijn ze volwassen, verdienen goed, en wonen in een volledig blanke wijk in Wassenaar.
Ze zullen er vast wat aan gehad hebben, maar of ze specifiek iets kunnen benoemen...

Afijn, daar gaat het hier niet om.
Als jullie initiatief tonen door met lesprogramma's te komen en niet alles 1:1 overnemen van De Wereldschool en het daar bij laten zullen ze het misschien positiever zien bij Bureau Leerplicht.

Acties:
  • +82 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Ik wens je veel succes.

Persoonlijk snap ik het niet waarom ouders zich in allerlei bochten willen wringen om toch hun eigen ding te kunnen doen.

Je hebt gekozen voor kinderen, dat betekent dat je leven er anders uit ziet dan toen je nog geen kinderen had. Met kinderen moet je bepaalde vrijheden gewoon inleveren, waaronder een jaar sabbatical.

Dat er uitzonderingen gemaakt worden betekent niet dat je er recht op hebt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mielemuis
mercapto schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:39:
[...]
Dit gaat vooral over de ouders neem ik aan?
Ik vraag mij namelijk vooral af hoeveel een kind hier aan heeft?
Geen kritiek want ik weet het oprecht niet.

Afijn, daar gaat het hier niet om.
Als jullie initiatief tonen door met lesprogramma's te komen en niet alles 1:1 overnemen van De Wereldschool en het daar bij laten zullen ze het misschien positiever zien bij Bureau Leerplicht.
LA-384 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:39:
Ik wens je veel succes.

Persoonlijk snap ik het niet waarom ouders zich in allerlei bochten willen wringen om toch hun eigen ding te kunnen doen.

Je hebt gekozen voor kinderen, dat betekent dat je leven er anders uit ziet dan toen je nog geen kinderen had. Met kinderen moet je bepaalde vrijheden gewoon inleveren, waaronder een jaar sabbatical.

Dat er uitzonderingen gemaakt worden betekent niet dat je er recht op hebt.
Heb je zelf kinderen? weet je hoe snel die dingen groeien?
weet je ook hoe heerlijk het is om 1 op 1 dingen met ze te doen, aandacht, helpen, spelen, leren.
ieder weekend is een feest, 2 dagen gewoon met zn 4tjes, nu zijn ze nog jong kneedbaar, als ze straks klaar zijn met school hebben ze een relatie, werk, verplichtingen...
voor ons is het meer nu kan het nog, alleen de wet werkt niet mee

tuurlijk doe je het ook voor jezelf, maar het is ook een verrijking voor je kinderen.
herriner jij je dagen op de basis school nog? vast niet,
Maar die vakantie naar frankrijk met die gammele auto met je broertjes op de achterbank, onderweg 30x stoppen omdat er iemand moest plassen of spugen.. Sochtends vers stokbrood, vriendjes die je daar gemaakt hebt... dat vast nog wel... :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 12:41
Ik herinner mij vrij weinig van onze vroege vakanties.
Inderdaad achterin de auto, veel te lang moeten zitten, ruzie met m'n grote broer, groene, rode, blauwe, en gele stikkers op de ramen. Rolgordijntjes met zuignappen. Cassettebandjes.
Te verse kip voor de barbecue, te harde broodjes voor m'n melktandjes, te veel macaroni met smak van thuis, vieze melk.
Vakanties van een paar jaar later weet ik nog wel veel van en hebben mij zeker veel geleerd.

Ik twijfel niet aan de ervaring op zich, meer aan de leeftijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:50:
[...]

[...]

weet je ook hoe heerlijk het is om 1 op 1 dingen met ze te doen, aandacht, helpen, spelen, leren.
ieder weekend is een feest, 2 dagen gewoon met zn 4tjes, nu zijn ze nog jong kneedbaar, als ze straks klaar zijn met school hebben ze een relatie, werk, verplichtingen...

tuurlijk doe je het ook voor jezelf, maar het is ook een verrijking voor je kinderen.
herriner jij je dagen op de basis school nog? vast niet,
Maar die vakantie naar frankrijk met die gammele auto met je broertjes op de achterbank, onderweg 30x stoppen omdat er iemand moest plassen of spugen.. Sochtends vers stokbrood, vriendjes die je daar gemaakt hebt... dat vast nog wel... :)
toon volledige bericht
Niet om van jouw vraag een andere discussie te maken, maareh... Natuurlijk wel hebben wel allemaal van die herinneringen, maar dat zijn herinneringen van schoolvakanties. Twee, drie weken naar de camping in de zomervakantie, geen wereldreis van een jaar.

En wat weet je zelf nog van toen je 2 of 5 was? Dit is iets wat jullie graag willen, niet wat je kinderen graag willen. Die hebben meer baat bij rust en regelmaat (die heerlijke weekenden die je zelf al aanstipt :) ) dan een jaar rondtrekken.

Desalniettemin: succes met regelen! Voor jou hoop ik dat het lukt, voor je kinderen iets minder. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
Je zegt uitschrijven is laatste optie, maar meer dan acht maanden in een jaar niet in Nederland betekend dat je je moet uitschrijven. Vast wel uitzonderingen maar in principe staat dat wel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[...]

[...]

Nu kan het dus eigenlijk niet, wettelijk. En los van het feit dat het fijn is om tijd met je kinderen te spenderen, is het voor je kinderen ook belangrijk om een stabiele basis te hebben, onderwijs én omgang met andere kinderen. Zelf onderwijzen zal ongetwijfeld ergens doel treffen maar in een (sociale) groep komen er meer aspecten bij kijken welke ze niet vinden bij thuisscholing (of waar dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Het was in mijn tijd heel gebruikelijk om tot een jaar of 7-8 (zeg maar tot het moment dat een vakantie bewust meegemaakt wordt), gewoon een weekje naar zee te gaan, thuis werd een zwembadje opgezet en konden vriendjes gezellig komen spelen.

Daarna ben ik met m'n ouders wat verder weg gegaan, maar de herinneringen zijn vaag, veelal van foto's en de verhalen die daarbij horen.

Maar het is natuurlijk leuk om mooie herinneringen te maken op vakantie en gezellig samen te zijn, maar ik vind dat de 6 weken zomervakantie, de 2 weken kerstvakantie en de week herfst- en voorjaarsvakantie daar toch gelegenheid genoeg voor biedt.

Een heel jaar van huis, daar doe je de kinderen (denk ik) geen groter plezier mee dan een paar weken per jaar, of een paar keer per jaar een week.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:45
Ik vind er -in tegenstelling tot veel anderen hier- best wat voor te zeggen wat de TS wil.

Als je Floortje haar reisverslagen op NPO ziet dan komt ze heel vaak gezinnen met kinderen tegen. Mensen die al jaren aan het rondreizen zijn met hun jonge kinderen. Als ze die gezinnen dan jaren later weer bezoekt zijn die kinderen helemaal niet slecht terecht gekomen. Ze hebben echter wel een compleet andere levenshouding dan de kinderen die in huisje-boompje-beestje zijn opgegroeid.

Laten we wel wezen, een reis van 12 maanden is héél anders dan die van 4 weken: je blijft veel langer op dezelfde plek en ook voor de kinderen valt er zeer veel te leren, zelfs op jonge leeftijd. Ik durf wel te stellen dat kinderen die de hele wereld over geweest zijn een bredere blik hebben en de wereld anders zien.

TS, laat je niet tegenhouden. Als je het realistisch ziet om zelf een jaar les te geven, dan moet dit te doen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 15-09-2019 12:08 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

CB32 schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:49:
Je zegt uitschrijven is laatste optie, maar meer dan acht maanden in een jaar niet in Nederland betekend dat je je moet uitschrijven. Vast wel uitzonderingen maar in principe staat dat wel
Dat sowieso, en denk ook aan je gezondheidsverzekering, want de normale reisverzekeringen dekken maar 90 dagen aaneengesloten in het buitenland.

Daarnaast vind ik het nogal hypocriet om in de OP wél te klagen over Nederland als de regels niet passen, om dan op een ander vlak de regels maar je laars te lappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat een geweldig leuk idee! Lijkt me fantastisch voor jullie als gezin en ook voor de kinderen! Veel succes met het regelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
mercapto schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:01:
Ik herinner mij vrij weinig van onze vroege vakanties.
Inderdaad achterin de auto, veel te lang moeten zitten, ruzie met m'n grote broer, groene, rode, blauwe, en gele stikkers op de ramen. Rolgordijntjes met zuignappen. Cassettebandjes.
die stickers hadden wij ook!
Vakanties van een paar jaar later weet ik nog wel veel van en hebben mij zeker veel geleerd.

Ik twijfel niet aan de ervaring op zich, meer aan de leeftijd.
oke, ze zullen niet alles onthouden, maar als ze over 2 jaar beginnen over het oude egypte met geschiedenis, dan weten ze tenminste hoe een echte piramide eruit ziet, die link die vergeet je nooit meer.
Anoniem: 567735 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:18:
[...]
Daarnaast vind ik het nogal hypocriet om in de OP wél te klagen over Nederland als de regels niet passen, om dan op een ander vlak de regels maar je laars te lappen.
aan je laars lappen... om te buigen zodat ze je beter passen. :)
LA-384 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:00:
[...]
Een heel jaar van huis, daar doe je de kinderen (denk ik) geen groter plezier mee dan een paar weken per jaar, of een paar keer per jaar een week.
tuurlijk doe je het vooral voor jezelf, nu zijn de mogelijkheden er, de kinderen zijn nog jong, maar niet te jong, de middelen en de gezondheid staan het toe, dus waarom zou het niet mogen...
die vakantie van een paar weken kan over 5 jaar ook nog, het is niet dat dit de laatste vakantie ooit is...
CB32 schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:49:
Die 8 maanden gelden per kalenderjaar, dus als je een beetje creatief bent kun je van mei 2020 tot en met augustus 2021 op vakantie zonder je zelf uit te schrijven, 8maanden in 2020 en 8 in 2021

[ Voor 74% gewijzigd door Mielemuis op 15-09-2019 13:11 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:35
Welkom in de bekrompen wereld van veel Nederlanders. Omdat hun het niet willen, moet jij het ook maar niet doen.

Wij zelf zijn net terug van een rond reis van een jaar met een camper. Ons zoontje is nu 2 en half dus wij hadden geen last van leerplicht.

Onderweg veel gezinnen tegen gekomen met kinderen met wel een schoolplicht. De meeste gaven zelf les. En zeker niet elke dag.
Met 1 op 1 contact leert een kind veel sneller dan in een klas.
Onderweg leren ze ook veel van de wereld en bouwen ze op veel vlakken juist een voorsprong op in vergelijking met leeftijdsgenoten. Dus een jaar uit Nederland is zeker niet een jaar stilstand.

Laat iedereen lekker praten, ik heb helaas geen idee hoe iedereen het heeft geregeld qua schoolplicht. Maar dat het mogelijk is zonder problemen weet ik wel zeker.

Succes.
Anoniem: 567735 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:18:
[...]

Dat sowieso, en denk ook aan je gezondheidsverzekering, want de normale reisverzekeringen dekken maar 90 dagen aaneengesloten in het buitenland.

Ik heb gewoon een reis verzekering met een 365 dagen dekking aan één gesloten. Dus gewoon goed kijken naar de voorwaarden.

[ Voor 25% gewijzigd door mathy_ op 15-09-2019 13:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
Sowieso doen! Je kinderen zullen er oneindig meer van leren dan op school. Overigen is het ontzettend bekrompen dat dit niet gewoon kan, want voor de ontwikkeling is het zoveel beter dan het Nederlandse schoolsysteem. Die bekrompen reacties zie ik hierboven overigens ook. Bedenk ook dat de kids 100% aandacht van de ouders hebben i.p.v. ‘s ochtends op school worden gedumpt en rond etenstijd weer van de opvang worden gehaald, dat heeft pas een negatieve invloed op de ontwikkeling!

Wel even een leerplan maken voor de oudste, zodat deze op niveau weer instroomt. Je zult zien dat dit makkelijk te doen is en maar een fractie van de tijd kost die ze op school doorbrengen. In een klas met 25/30 kinderen met ieder hun eigen tempo kost het bijbrengen van de lesstof gewoon veel tijd. Je kunt op school navragen wat ze moeten kunnen aan het einde van groep 3/4.

Voor de rest is het inderdaad een optie om je kind uit te schrijven voor zo een lange reis Heb je wel het risico dat je je plek op school kwijt bent (mocht je in eens gebied wonen waar het lastig is om binnen te komen op school). Alternatief is gewoon gaan en de boete voor lief nemen (hoogte is enkele duizenden euro’s geloof ik).

Voor de rest veel succes en plezier, maak veel foto’s en laat deze afdrukken in fotoboeken (tijdens de reis al). Bekijk deze boeken vaak met de kids en ze zullen veel meer onthouden van de reis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:56
Ik vind dat je eerlijk moet zijn over de motivatie achter de reis. Dit doe je niet voor je kinderen, dit doe je voor jezelf. Je kinderen gaan er imo niet zoveel van opsteken, ze zijn te jong om dit soort "wereldervaring" mee te pakken. Daar tegenover kan dit instabiliteit brengen in een hele belangrijke onderwijsperiode.

Dit wil niet zeggen dat ik vind dat je het niet mag doen, of dat het slecht/schadelijk is voor je kinderen. Maargoed, de regels zijn er met een reden, en zijn juist zo streng om er goed op te letten dat de kinderen wel de goede basis meekrijgen. Als je dit goed aanpakt lijkt me er niets mis mee. Maar, als het puntje bij het paaltje komt is het allemaal schadebeperking/voorkoming, en geen toegevoegde waarde vanuit de kinderen gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erapaz
roger128 schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:47:
Ik vind dat je eerlijk moet zijn over de motivatie achter de reis. Dit doe je niet voor je kinderen, dit doe je voor jezelf. Je kinderen gaan er imo niet zoveel van opsteken, ze zijn te jong om dit soort "wereldervaring" mee te pakken. Daar tegenover kan dit instabiliteit brengen in een hele belangrijke onderwijsperiode.

Dit wil niet zeggen dat ik vind dat je het niet mag doen, of dat het slecht/schadelijk is voor je kinderen. Maargoed, de regels zijn er met een reden, en zijn juist zo streng om er goed op te letten dat de kinderen wel de goede basis meekrijgen. Als je dit goed aanpakt lijkt me er niets mis mee. Maar, als het puntje bij het paaltje komt is het allemaal schadebeperking/voorkoming, en geen toegevoegde waarde vanuit de kinderen gezien.
Sorry, dit is echt onzin. Je overschat de toegevoegde waarde van school echt schromelijk. Ouders van enig opleidingsniveau kunnen makkelijk de lesstof voor een 5/6 jarige bieden. Daarbij herinnert een kind van die leeftijd de reis echt wel als je maar blijft herhalen als je terug bent.

Er is absoluut geen schade voor de kinderen en oneindig meer toegevoegde waarde dan de school kan bieden.

Het zou kunnen dat je het sociale argument gaat gebruiken. Ook dat is onzin. Als je vrij bent met je kinderen op reis kun je veel beter op maat aanbieden. Zorg gewoon dat er genoeg interactie is met andere mensen en kinderen. Eventueel kun je bellen/Skypen/brieven sturen met familie of vrienden thuis. Kinderen van die leeftijd maken heel makkelijk contact, zelfs als ze de taal compleet niet spreken.

Ik snap niet dat mensen roepen dat reizen met je kinderen schadelijk kan zijn, terwijl half Nederland zijn kinderen op de crèche gooit en zijn kinderen laat huilen omdat ze in hun eigen kamer moeten slapen. Die twee zaken zijn, aangetoond, enorm slecht voor kinderen en leiden tot allerlei gedragsproblemen en stoornissen op latere leeftijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Erapaz op 15-09-2019 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad als leerling (vwo 5, dat wel). Of je het moet doen of niet, laat ik aan jullie over. Ik ben dus vorig jaar mee geweest met School at Sea, nu is dat veel meer op ontwikkeling gericht, maar ik zou het iedereen aanraden, als je de kans krijgt.

Over de leerplicht heb ik natuurlijk ook te maken gehad. Uiteindelijk ben ik gewoon ingeschreven gebleven op mijn school (en is er geen probleem geweest), maar mocht dat moeilijkheden opleveren, dan was er een constructie met een school in Zuid Afrika. Hoe dat precies werkt, zou ik moeten opzoeken. Het kwam er in ieder geval op neer dat je je dan in het buitenland op school bent ingeschreven. Dat betekent dat de leerplicht in Nederland niets kan doen, want volgens hun ga er ergens in het buitenland naar school.

Mocht je vragen hebben, dan kan ik het altijd weer uitzoeken. (Ik heb er geen directe ervaring mee, maar ken wel mensen voor wie dit de oplossing was).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Erapaz schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:52:
[...]

Sorry, dit is echt onzin. Je overschat de toegevoegde waarde van school echt schromelijk. Ouders van enig opleidingsniveau kunnen makkelijk de lesstof voor een 5/6 jarige bieden. Daarbij herinnert een kind van die leeftijd de reis echt wel als je maar blijft herhalen als je terug bent.

Er is absoluut geen schade voor de kinderen en oneindig meer toegevoegde waarde dan de school kan bieden.

Het zou kunnen dat je het sociale argument gaat gebruiken. Ook dat is onzin. Als je vrij bent met je kinderen op reis kun je veel beter op maat aanbieden. Zorg gewoon dat er genoeg interactie is met andere mensen en kinderen. Eventueel kun je bellen/Skypen/brieven sturen met familie of vrienden thuis. Kinderen van die leeftijd maken heel makkelijk contact, zelfs als ze de taal compleet niet spreken.

Ik snap niet dat mensen roepen dat reizen met je kinderen schadelijk kan zijn, terwijl half Nederland zijn kinderen op de crèche gooit en zijn kinderen laat huilen omdat ze in hun eigen kamer moeten slapen. Die twee zaken zijn, aangetoond, enorm slecht voor kinderen en leiden tot allerlei gedragsproblemen en stoornissen op latere leeftijd.
toon volledige bericht
Aangetoond waar?
Mijn 2,5 jarige wilt dolgraag naar school (wij noemen het kdv school). Haar sociale capaciteit en luistergedrag is enorm toegenomen hierdoor. Deze vakantie zei ze halverwege mag ik naar huis ik wil naar school.

Dus ik denk dat de toegevoegde waarde er wel degelijk is.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27

HEEL veel kinderen wereldwijd bewandelen een alternatief pad. Hoeft niks mis mee te zijn en heeft zowel positieve als negatieve aspecten voor de ontwikkeling. Dat wat de staat je verplicht is niet direct het beste voor je kind.

Uiteraard voorstander van scholing en een goede sociale ontwikkeling etc, maar overschat niet wat je gewend bent en onderschat niet hetgeen je niet bekend mee bent.

Ik denk dat inschrijven bij een buitenlandse instelling en daar actief mee werken voor jullie een redelijke oplossing is. Alleen nog even een instelling vinden voor wie een zaak als deze normaal is en daar op toegespits is. (en anders dus gewoon inschrijven zonder verder iets met de school te doen, je noemt het zelf fraude, ik zie het meer als je recht behalen, je bent geen rare dingen van plan en ik neem aan dat je je oudste kind goed genoeg kent om er voor te zorgen dat er geen problemen zullen zijn bij het uiteindelijk 'integreren' in de 'normale' situatie)

Overigens zijn er landen waarbij je pas op 8 jaar naar school gaat en ook landen waarbij dat al bij 3 is, gemiddeld is het bij 6, zijn er noemenswaardige gevolgen voor deze keuzes? Daar lijkt het tot nu toe niet op. Het type onderwijs, hoe er met de kinderen word omgegaan, welke dingen er worden onderwezen, de kwaliteit van leerkrachten, en de ouders. Dat telt allemaal oneindig veel meer.

[ Voor 38% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15-09-2019 15:37 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54
De zoveelste vraag die hier op het forum totaal ontspoort door mensen die hun mening moeten geven. Wat je vindt mag je houden! Waarom is het zo lastig om inhoudelijk te reageren zonder waarde oordeel?

@TS, Ik kan helaas niets inhoudelijks toevoegen, maar wilde dit toch ff kwijt.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
[b]Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:58:

Die 8 maanden gelden per kalenderjaar, dus als je een beetje creatief bent kun je van mei 2020 tot en met augustus 2021 op vakantie zonder je zelf uit te schrijven, 8maanden in 2020 en 8 in 2021
Weet je dat zeker? Ik lees nergens dat het over kalenderjaren gaat. Volgens mij is het gewoon 8 maanden in een jaar, ongeacht wanneer je vertrekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
Bl4ckviper schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:20:
[...]

Aangetoond waar?
Mijn 2,5 jarige wilt dolgraag naar school (wij noemen het kdv school). Haar sociale capaciteit en luistergedrag is enorm toegenomen hierdoor. Deze vakantie zei ze halverwege mag ik naar huis ik wil naar school.

Dus ik denk dat de toegevoegde waarde er wel degelijk is.
Natuurlijk wil ze dat graag. Heel fijn ook dat dat zo goed gaat (oprecht, ik ken veel ouders waarbij het naar school gaan een probleem is). School heeft ook zeker toegevoegde waarde (die van mij gaan ook naar school). Echter hierboven wordt gesuggereerd dat met je kinderen op reis gaan schadelijk is op deze leeftijd en dat ze teveel van school missen. Dat is pure onzin, voor alles wat school biedt is een alternatief wat wel binnen het reisplan past.

Wat betreft jonge kinderen laten huilen omdat je ze in hun eigen kamer laat slapen: jonge kinderen kunnen hun eigen emotie nog niet modereren. Bij het langdurig huilen komen stress hormonen vrij wat een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. Dit kan weer leiden tot angststoornissen op latere leeftijd.

Wat betreft het kdv/crèche, dit hang heel erg af van welke crèche en hoe lang. Onder omstandigheden hoedt het niet perse slecht te zijn, maar gemiddeld genomen zijn de lange dagen (school plus buitenschoolse opvang of hele dag kdv) een te hoge belasting voor het kind. Hiernaast geldt hetzelfde als op school, meer kinderen, minder aandacht per kind dan op reis met de ouders waar de ouders grotendeels beschikbaar zullen zijn.

Ik wil helemaal niet zeggen dat school en kdv slecht zijn. Ik wil slechts reageren op de gemiddelde tendens dat mensen in NL roepen dat het slecht is voor je kids als je ze langdurig meeneemt op reis terwijl een groot deel van de mensen hun kind op het kdv/naschoolse opvang heeft waarbij het risico op schade veel groter is.

Bron: laten we zeggen dat ik nogal close ben met een cum laude dokter op dit gebied en ik meerdere gevallen van dichtbij heb meegemaakt.

Mijn reactie heeft niet als doel mensen te overtuigen, maar is meer tegenwicht te bieden aan de mensen in dit topic die zonder bewijs roepen dat het met je kinderen een lange reis maken alleen maar voor jezelf is en voor de kinderen alleen maar een nadelen heeft, zoals @StealthyPeanut hieronder. Het zou deze mensen sieren niet te reageren, de TS vraagt advies over een lange reis icm de leerplicht. Hij vraagt niet om ongefundeerde meningen van mensen die het er niet mee eens zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Erapaz op 15-09-2019 15:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
[...]

[...]

[...]
Sorry dat ik het bot zeg, maar ik vind dat je de situatie wel heel erg naar je eigen hand praat. Je maakt kinderen van 2 en 5 jaar echt niet blij met een wereldreis. Voor hen is het geen geweldige trip, maar een hoop gereis, vliegen, gehannes, slenteren en een hoop frustratie want niemand spreekt de taal die zij net leren te spreken.

Dat een wereldreis voor jou en je vrouw een echte geweldige levenservaring zou zijn, ben ik het helemaal mee eens. Maar kinderen van die leeftijd boeit het echt niets wat voor wereldwonderen ze allemaal al hebben gezien. Die willen gewoon hun vakantie bij de speeltuin of het zwembad doorbrengen. En in hun 3e en 6e levensjaar met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Niet de hele wereld rondreizen omdat papa en mama daar niet eerder tijd voor hebben gemaakt toen ze nog samen waren.

Jouw kinderen weten over 10 jaar echt niks meer van de ervaring die ze op hebben gedaan. Van de fotoboeken wel.

Ook is de trip voor jullie vol met concessies die je niet hoeft te maken als je alleen gaat. M.a.w: is wachten geen optie tot ze ouder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Erapaz in "Op reis en Leerplicht"Erapaz schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:3message]:
[...]

Natuurlijk wil ze dat graag. Heel fijn ook dat dat zo goed gaat (oprecht, ik ken veel ouders waarbij het naar school gaan een probleem is). School heeft ook zeker toegevoegde waarde (die van mij gaan ook naar school). Echter hierboven wordt gesuggereerd dat met je kinderen op reis gaan schadelijk is op deze leeftijd en dat ze teveel van school missen. Dat is pure onzin, voor alles wat school biedt is een alternatief wat wel binnen het reisplan past.

Wat betreft jonge kinderen laten huilen omdat je ze in hun eigen kamer laat slapen: jonge kinderen kunnen hun eigen emotie nog niet modereren. Bij het langdurig huilen komen stress hormonen vrij wat een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. Dit kan weer leiden tot angststoornissen op latere leeftijd.

Wat betreft het kdv/crèche, dit hang heel erg af van welke crèche en hoe lang. Onder omstandigheden hoedt het niet perse slecht te zijn, maar gemiddeld genomen zijn de lange dagen (school plus buitenschoolse opvang of hele dag kdv) een te hoge belasting voor het kind. Hiernaast geldt hetzelfde als op school, meer kinderen, minder aandacht per kind dan op reis met de ouders waar de ouders grotendeels beschikbaar zullen zijn.

Ik wil helemaal niet zeggen dat school en kdv slecht zijn. Ik wil slechts reageren op de gemiddelde tendens dat mensen in NL roepen dat het slecht is voor je kids als je ze langdurig meeneemt op reis terwijl een groot deel van de mensen hun kind op het kdv/naschoolse opvang heeft waarbij het risico op schade veel groter is.

Bron: laten we zeggen dat ik nogal close ben met een cum laude dokter op dit gebied en ik meerdere gevallen van dichtbij heb meegemaakt.

Mijn reactie heeft niet als doel mensen te overtuigen, maar is meer tegenwicht te bieden aan de mensen in dit topic die zonder bewijs roepen dat het met je kinderen een lange reis maken alleen maar voor jezelf is en voor de kinderen alleen maar een nadelen heeft, zoals @StealthyPeanut hieronder. Het zou deze mensen sieren niet te reageren, de TS vraagt advies over een lange reis icm de leerplicht. Hij vraagt niet om ongefundeerde meningen van mensen die het er niet mee eens zijn.
toon volledige bericht
Je stelt jezelf nogal belerend op. Hiermee doe je toch precies hetzelfde als de andere reacties? Jou reactie gaat ook niet in op de vraag van de TS.

Mij triggerede vooral je insinuatie over het kdv die nogal ongefundeerd is. Ik ga hier dan ook verder geen mening geven over wat de TS moet doen, en ik kan de TS zijn vraag niet beantwoorden.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
[...]

Hoe duf het ook klinkt, ik denk niet dat zoiets realistisch is met kinderen in de leeftijd van 5. Ook al lijkt het op school vaak zeer ineffectief, je weet wel dat je kind uiteindelijk meekomt met de groep. Als je zelf lesgeeft mis je hier toch wat, waardoor het kan gebeuren dat je kind straks terugkomt op school en geen idee heeft waar het over gaat. Waardoor het daarna ook weer een achterstand oploopt. Hoeft natuurlijk niet, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Heb al verschillende verhalen gelezen, zeilmeisje laura en haar familie heeft er erg veel gezeur mee gehad, en heeft zichzelf uitgeschreven uit nederland.
Dit is natuurlijk niet een vergelijkbare situatie. Laura heeft dit besluit zelf genomen en was erg gemotiveerd om naast de zeiltocht haar school ook af te maken. Het was haar eigen wil, niet die van haar ouders.
Gisteren op een informatie bijeekomst geweest, hun weten ook hoe het werkt en dat er hier en daar af en toe een uitzondering wordt gemaakt, maar de oplossing behalve uitschrijven hebben hun ook niet.
Als je van plan bent om zelf je kind te gaan lesgeven, dan moet je natuurlijk wel weten hoe het hoort ;)

Een wereldreis kan een hele ervaring zijn, maar niet voor een kind van 5 denk ik. Ik denk dat het niet opweegt tegen het gebrek aan omgaan met andere kinderen en daarmee een band kunnen opbouwen, want dat is ook iets wat je op school leert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:13
Er zijn scholen die les kunnen geven op afstand

https://www.stichtingnob....ands-onderwijs-op-afstand

Wat belangrijk is voor je kind is de instroming in groep 3/4. Maar eerlijk gezegd als je kind een beetje de letters kent moet moet dat geen probleem zijn (aannemende dat je groep 2 gaat missen en niet groep 3)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als aanstaand vader en extreem reislustig type komt bij mij meteen de vraag boven: Waarom? Het kind van 3 gaat zich later niets herinneren van de reis. Het kind van 5 slechts fragmentarisch. Dus is het mijns inziens puur omdat de ouders het willen.

Daarnaast, neemt een school je kind het jaar erop meteen in de hogere klas mee of loopt je kind hierdoor een jaar vertraging op? Dan moet je je eens achter je oren krabben dat je je kind zonder zijn/haar keuze een jaar achterstand in het complete leven oplevert, inclusief een jaar minder werken voor de pensioenleeftijd (zeg tegen die tijd gemiddeld een ton euro aan inkomsten)

Een van de belangrijkste dingen voor jonge kinderen is stabiliteit. Hoe ziet je reisplan eruit? Elke avond ergens anders slapen? Succes...

Oh, en over welke landen denken jullie na? Gezondheidstechnisch zijn er genoeg landen waar je geen lange tijd (anders dan een korte vakantie) wil zijn.

Het hele verhaal komt me nogal wereldvreemd over ook, ik kan me moeilijk voorstellen dat een jaar lang actief reizen goed te combineren is met lesgeven.

Het verhaal hierboven met "als je blijft herhalen herinneren ze het zich wel" is een non-argument. Dan herinner je je de beeldende verhalen uit die herhaling ooit, niet de daadwerkelijke herinnering. Voor een kind van 5 is de wereld ook overal hetzelfde. In Azië is het spel niet anders dan hier, of in Afrika.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 15-09-2019 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

[...]

(...)
Ja, ik heb zelf een kind. En ik weet hoeveel gezeik het oplevert als je even niet oplet en een dag of wat verkeerd boekt, buiten de vakanties om. EN ik weet hoeveel mijn kind van zijn moederland gezien en meegekregen heeft tot pak en beet 7 jaar oud.(antwoord: geen RUK...)
Ergo... jullie (meneer en mevrouw Mielemuis willen een jaar de wereld zien en de kleine Mielemuisjes moeten mee. Geen van beide zal zich er ooit echt iets van herinneren, maar dat terzijde. Ik weet ook hoe k*t het is om veel te reizen met kinderen (en dan zeker als het vliegen wordt, en je net je aansluiting mist en... god weet hoe lang... moet wachten op een vervangende vlucht.

Persoonlijk denk ik dat jullie gewoon te laat zijn met je sabbatical... Dat had je moeten doen toen je nog geen verplichtingen had ten opzichte van je kinderen.
Voor wat betreft zelfscholing... dat houdt in dat je moet werken, he ;) ALS het je lukt dat wordt er toch wel verwacht dat de oudste Mielemuis Jr gewoon mee kan komen in zijn volgende klas.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat het juist een probleem is dat het om "maar" een jaar gaat. Lang genoeg voor zulke kleine kinderen om de binding met hun huidige leventje kwijt te raken en te kort om echt "een andere ontwikkeling" te krijgen. Dan ook nog eens een wereldreis, dus totaal geen vastigheid. Het lijkt mij dan zelfs nog beter haalbaar om een aantal jaar in het buitenland te gaan wonen. Nu moet je je in allerlei bochten gaan wringen om het systeem te omzeilen en moet je over een jaar weer instromen in datzelfde systeem. We hebben het hier niet over tieners, die wat minder moeite zullen hebben om weer in het "oude bekende" terug te komen.

Die van 2 zal er hoe dan ook niets van meekrijgen, maar zal waarschijnlijk ook niet echt negatieve gevolgen ondervinden. Maar die van 5, daar twijfel ik toch wel aan. Die zal toch wel weer een beetje opnieuw moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:45
Uitschrijven zou ik niet doen. Dat kak als een verkapte wet omzeiling gezien worden wanneer je je weer inschrijft. Iets wat je wellicht verder van huis brengt dan....oh dat was je bedoeling ;)
Nee serieus...kijk daarmee uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Mfpower

In dubio

Ik moet gewoon reageren want ik erger me echt vierkant aan alle reacties hier. @Mielemuis heeft een vraag, en iedereen geeft zijn mening. Verschrikkelijk! Laat ze in hun waarde wanneer het gaat om de keuzes die ze zelf graag maken. Ik ben zat mensen op reis tegengekomen die met hun gezin reisden, en wij willen het ook gaan doen. Dat Nederland samen met Duitsland de meest stringente leerplichtwet op aarde heeft geeft wel een beetje aan wat het probleem is, en hoe zeer bepaalde ideeën over de vrijheid van opvoeding en leren in onze cultuur verankerd zitten, en hoe moeilijk het is in Nederland om een iets andere weg te bewandelen. Het ene kind (van vijf) is het andere niet en niet iedereen hecht aan dezelfde zaken dezelfde waarde.

Dan een antwoord: uitschrijven is op zich het allermakkelijkste maar kan problemen geven met koophuis, kinderbijslag, verzekeringen e.d.

Een kennis en een collega van me hebben het beide voor elkaar gekregen om een jaar weg te gaan gewoon in overleg met de leerplicht ambtenaar en een of andere school op afstand. Of je het ziet zitten om schoolwerk op reis te gaan doen en hoe goed je daarin bent, en wat de behoeftes van het kind zijn, daar moet je zelf afwegingen in maken. Ik vertrouw de TS die afwegingen toe en hoop dat hij na alle reacties nog eens hier terugpost hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, want wij gaan dat ooit ook nog eens doen en ben erg benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 15-09-2019 18:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
1e Reactie: Doen!!
2e Reactie: Doen!!
3e Reactie: Doen!!

Afijn. Officieel moet je je laten uitschrijven als je langer dan 8 maanden in het buitenland blijft en schrijf je je weer in als je terugkomt. Dit lijkt dus de enige officieele optie. Wat is hier je bezwaar tegen (buiten alle rompslomp)? Qua school, zoals ook eerder is aangegeven is de wereldschool een mogeljikheid. Goed dat jullie al op de info avond zijn geweest.

Ik moest ook nog even hartelijk lachen om diegene die jullie wereldvreemd noemt. De ervaring die jullie gaan opdoen (incl de kinderen) leer je niet op school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:32
@Mielemuis : Is de oudste nu 5, of in het volgende schooljaar?
Als de oudste nu nog niet naar school gaat, kun je volgens artikel 5 onder b van de Leerplichtwet bezwaar maken tegen de richting van het onderwijs op de scholen die op een redelijke afstand van de woning liggen. Als de oudste al naar school gaat, zal dit niet lukken (anders had je het kind niet ingeschreven op die school..).

Zolang je kind ingeschreven staat op een school en het onderwijsprogramma volgt dat door de school wordt aangeboden, is er niets aan de hand volgens de Leerplichtwet. Je zou dus kunnen kijken naar een inschrijving op de Wereldschool. Deze (en vergelijkbare scholen) bieden een onderwijsprogramma waar geen klassikale bijeenkomsten zijn opgenomen, dus dat is voldoende om aan de Leerplichtwet te voldoen.

Als je kind staat ingeschreven op een school in het buitenland, heb je een door de school ingevuld formulier nodig dat je kind daar staat ingeschreven en het onderwijs volgens het programma op die school volgt. Er zijn gemeenten die dit bij de buitenlandse school controleren aan het einde van het schooljaar. Een aantal grensgemeenten werken samen met de scholen net over de grens, zij krijgen van die scholen een lijst met leerlingen aan het begin van het schooljaar en mutaties worden gedurende het schooljaar doorgegeven (en soms zelfs het verzuim).

Er wordt verwacht dat je het kind uitschrijft als het 8 maanden aaneengesloten niet in Nederland woont (dit is bijvoorbeeld het geval als je een studiejaar in het buitenland volgt, terugkomen in vakanties telt niet mee). Als het land waar het kind woont geen handhavingsverdrag heeft, kun je voor die periode geen kinderbijslag ontvangen.

Al met al lijkt een inschrijving op de Wereldschool (of soortgelijke onderwijsinstelling) me de beste mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
@MK-NL, ik weet vrij zeker dat het niet zo werkt, en dat de wereldschool geen school is waar leerplichtige leerlingen op kunnen worden ingeschreven om aan de leerplicht te voldoen: dit zou bijvoorbeeld veel uitmaken voor thuiszitters die geen klassikaal onderwijs kunnen volgen. Die worden nu met regelmaat ontheven van de leerplicht - maar ook van de mogelijkheid tot onderwijs. Als de wereldschool daar een oplossing voor was, was dat vast al bekender geweest.

https://www.wereldschool....t-leerplichtige-kinderen/ geeft overigens aan dat het advies meestal is om je uit te schrijven uit het BRP, en dat zou samen met de verplichting om je uit te schrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft dan vermoedelijk de richting zijn.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het lijkt me dat een ouder zich moet uitschrijven, samen met het leerplichtige kind. De anderen kunnen in Nederland ingeschreven blijven. Dit is anderen ook gelukt: https://www.verrereizenme...-het-gba-uit-te-schrijven

Denk aan verzekeringen, AOW, kinderbijslag e.d. bij uitschrijven, zie bijv. https://www.verrereizenme.../stappenplan-uitschrijven
MK-NL schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:38:
een inschrijving op de Wereldschool. Deze (en vergelijkbare scholen) bieden een onderwijsprogramma waar geen klassikale bijeenkomsten zijn opgenomen, dus dat is voldoende om aan de Leerplichtwet te voldoen.
Nee, want kinderen moeten fysiek naar school volgens die wet, zie ook hun eigen site: https://www.wereldschool....ereldreis-jonge-kinderen/
LA-384 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:39:
Met kinderen moet je bepaalde vrijheden gewoon inleveren, waaronder een jaar sabbatical.
Na een jaartje niets doen komt het nooit meer goed natuurlijk? Misschien moeten we eens af van die gedachte, denk dat er meer mogelijk is dan we denken..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
ZieglerNichols schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:30:
[...]
Weet je dat zeker? Ik lees nergens dat het over kalenderjaren gaat. Volgens mij is het gewoon 8 maanden in een jaar, ongeacht wanneer je vertrekt.
Een jaar begint in Januari en eindigt in December, anders had er wel per 12 maanden gestaan toch?
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:17:
Als aanstaand vader en extreem reislustig type komt bij mij meteen de vraag boven: Waarom? Het kind van 3 gaat zich later niets herinneren van de reis. Het kind van 5 slechts fragmentarisch. Dus is het mijns inziens puur omdat de ouders het willen.
Dus jij gaat je als vader neerleggen bij het feit dat je niet meer op reis kan omdat de overheid beslist dat jouw kind naar school moet, omdat jij met behulp van een door de overheid erkende instelling (de wereldschool) het lesmateriaal niet over kan brengen op je eigen kind?
Daarnaast, neemt een school je kind het jaar erop meteen in de hogere klas mee of loopt je kind hierdoor een jaar vertraging op? Dan moet je je eens achter je oren krabben dat je je kind zonder zijn/haar keuze een jaar achterstand in het complete leven oplevert, inclusief een jaar minder werken voor de pensioenleeftijd (zeg tegen die tijd gemiddeld een ton euro aan inkomsten)
Als er onderwijs gevolgd wordt via de wereldschool dan heeft het kind gewoon het school jaar gevolgd, dus inclusief Cito toetsen en aansluitende lesstof.
Een van de belangrijkste dingen voor jonge kinderen is stabiliteit. Hoe ziet je reisplan eruit? Elke avond ergens anders slapen? Succes...

Oh, en over welke landen denken jullie na? Gezondheidstechnisch zijn er genoeg landen waar je geen lange tijd (anders dan een korte vakantie) wil zijn.

Het hele verhaal komt me nogal wereldvreemd over ook, ik kan me moeilijk voorstellen dat een jaar lang actief reizen goed te combineren is met lesgeven.
Wij willen binnen het jaar door Azie reizen, beginnen met de zijderoute, wonen in en camper, af en toe en dag verplaatsen, maar iedere avond in je eigen bed.
Jester-NL schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:36:
[...]
. Ik weet ook hoe k*t het is om veel te reizen met kinderen (en dan zeker als het vliegen wordt, en je net je aansluiting mist en... god weet hoe lang... moet wachten op een vervangende vlucht.
De oudste was 1.5jaar toen we voor het eerst 2 weken naar Tenerife gingen, de jongste was 6 weken toen we met het vliegtuig naar Portugal gingen.
Begin dit jaar met 2 rugzakken 5weken door Indonesië gereisd, ja dat is 14uur in het vliegtuig...
ik kan je vertellen daar is in al die tijd geen van de kinderen slechter van geworden, en de mede passagiers ook niet...
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:13:
Ik denk dat het juist een probleem is dat het om "maar" een jaar gaat. Lang genoeg voor zulke kleine kinderen om de binding met hun huidige leventje kwijt te raken en te kort om echt "een andere ontwikkeling" te krijgen. Dan ook nog eens een wereldreis, dus totaal geen vastigheid. Het lijkt mij dan zelfs nog beter haalbaar om een aantal jaar in het buitenland te gaan wonen. Nu moet je je in allerlei bochten gaan wringen
om het systeem te omzeilen en moet je over een jaar weer instromen in datzelfde systeem. We hebben het hier niet over tieners, die wat minder moeite zullen hebben om weer in het "oude bekende" terug te komen.

Die van 2 zal er hoe dan ook niets van meekrijgen, maar zal waarschijnlijk ook niet echt negatieve gevolgen ondervinden. Maar die van 5, daar twijfel ik toch wel aan. Die zal toch wel weer een beetje opnieuw moeten beginnen.
Het wordt geen wereldreis met iedere dag een andere slaap plek, maar zoals hieboven al gemeld, maar een tocht met een camper door Azie.

en kom op we leven in de 21ste eeuw, skype youtube blogs, hoe leuk is het (ook voor de andere kinderen uit de klas) om een keertje te skypen tijdens de les, of een video blog op te sturen, contact met vriendinnetjes via videobellen, het kan tegenwoordig allemaal. _/-\o_
Mfpower schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:55:
Dat Nederland samen met Duitsland de meest stringente leerplichtwet op aarde heeft geeft wel een beetje aan wat het probleem is, en hoe zeer bepaalde ideeën over de vrijheid van opvoeding en leren in onze cultuur verankerd zitten, en hoe moeilijk het is in Nederland om een iets andere weg te bewandelen. Het ene kind (van vijf) is het andere niet en niet iedereen hecht aan dezelfde zaken dezelfde waarde.
Precies dit! _/-\o_
Dan een antwoord: uitschrijven is op zich het allermakkelijkste maar kan problemen geven met koophuis, kinderbijslag, verzekeringen e.d.

Een kennis en een collega van me hebben het beide voor elkaar gekregen om een jaar weg te gaan gewoon in overleg met de leerplicht ambtenaar en een of andere school op afstand. Of je het ziet zitten om schoolwerk op reis te gaan doen en hoe goed je daarin bent, en wat de behoeftes van het kind zijn, daar moet je zelf afwegingen in maken. Ik vertrouw de TS die afwegingen toe en hoop dat hij na alle reacties nog eens hier terugpost hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, want wij gaan dat ooit ook nog eens doen en ben erg benieuwd.
kun je aan je kennis of collega eens vragen hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, wie weet is het wel een gouden tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je het doet doe het dan volgens de regels, dus gewoon uitschrijven. En zorg dan wel dat je kind genoeg leert, dan hoeft het niet per definitie een probleem te zijn.
Besef je wel dat ze een heel stuk sociale ontwikkeling gaan missen als ze een jaar lang voornamelijk met het gezin optrekken, dat gaat ze op dat vlak zeker een achterstand geven.
Zolang je hun ontwikkeling en toekomst maar niet geheel terzijde schuift vanwege je eigen bucketlist moet het geen onoverkomelijk probleem zijn lijkt mij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
MK-NL schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:38:
@Mielemuis : Is de oudste nu 5, of in het volgende schooljaar?
Als de oudste nu nog niet naar school gaat, kun je volgens artikel 5 onder b van de Leerplichtwet bezwaar maken tegen de richting van het onderwijs op de scholen die op een redelijke afstand van de woning liggen. Als de oudste al naar school gaat, zal dit niet lukken (anders had je het kind niet ingeschreven op die school..).
Ze is nu net 5 en zit in groep 2 dus bezwaar op richting van onderwijs gaat niet meer lukken.
al zouden we ons altijd nog kunnen bekeren tot een geloof...
pedorus schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:54:
Het lijkt me dat een ouder zich moet uitschrijven, samen met het leerplichtige kind. De anderen kunnen in Nederland ingeschreven blijven. Dit is anderen ook gelukt: https://www.verrereizenme...-het-gba-uit-te-schrijven

Denk aan verzekeringen, AOW, kinderbijslag e.d. bij uitschrijven, zie bijv. https://www.verrereizenme.../stappenplan-uitschrijven

Na een jaartje niets doen komt het nooit meer goed natuurlijk? Misschien moeten we eens af van die gedachte, denk dat er meer mogelijk is dan we denken..
Ze adviseren wel dat als je je uitschrijft om dit allebei te doen, omdat ze anders achter 1 ouder aan gaan.
Bedankt voor de Link, Hier heb ik wat aan! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik ben bang dat je medewerking vanuit je huidige school meteen kunt vergeten. Verder krijg ik de indruk dat je nog een beetje door de bekende roze bril kijkt.

Regel het in ieder geval netjes volgens de regels en zorg dat je zaken zwart op wit hebt. Tegenwoordig heb je al bij een paar dagen ongeoorloofd verzuim kans om voor de kantonrechter te mogen verschijnen.

In mijn kring ken ik alleen een koppel met 2 kinderen die voor een paar jaar vertrokken zijn. Maar die hadden al iets oudere kinderen en die hadden voor vertrek heel veel extra les in Engels gehad. Maar die gingen dus gewoon naar een vaste internationale school in dat land, woonden ook op een vaste plek. Bij terugkomst konden de kinderen meteen naar de middelbare. 1 van de 2 heeft wel een jaartje vertraging opgelopen hierdoor. Taalachterstand viel mee omdat ze dat buiten de school zelf bijspijkerden. Engels spreken ze bijna net zo goed als Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik ga vaak met mijn toekomstige kinderen reizen. In vakanties. Maximaal een maand. Volgend jaar hopelijk een campertrip door de VS van drie weken.

Anyway, het hele verhaal blijft nogal ondoordacht klinken. Azië is nou niet het meest praktisch te bereizen met een camper (afhankelijk van het land, maar de rijstijl is nogal bijzonder, het is er in veel delen bizar druk of juist uitgestorven en een gezinswaardige camper heb ik op de vaak smalle weggetjes nog nooit gezien)

Hoe stel je het je voor, met twee kleinere campers op pad?

Heb je al een plan qua campings (die zijn er zeer schaars), voorzieningen (je camper vullen met schoon water wordt veelal een uitdaging), route (diverse landen in de regio hebben een nogal lastig toelatingsbeleid) etc.?

Het verhaal van even met internet verbinden en leuk skypen enzo is ook bijzonder. Je zit met een tijdzoneverschil van een uur of acht. Je zit met extreem slechte internetverbindingen aldaar. Je zit met diverse landen waar internetverkeer streng gecontroleerd, geknepen en geblokkeerd wordt (social media worden in die landen regelmatog geblokkeerd)

[ Voor 100% gewijzigd door pagani op 15-09-2019 20:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:59:
[...]

Een jaar begint in Januari en eindigt in December, anders had er wel per 12 maanden gestaan toch?
De wet (art. 2.21 Brp) zegt:
Aan de aangifte van vertrek van de ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, worden gegevens betreffende het vertrek uit Nederland en het volgende verblijf buiten Nederland ontleend.
Uit niets blijkt dat hier een kalenderjaar wordt bedoeld (als er een kalenderjaar was bedoeld, had dat er gestaan). Ook volgens deze site moet je je uitschrijven:
Ga je een jaar op reis en vertrek je in juni en kom je terug in juni? Dan ben je 6 maanden weg in het ene kalenderjaar en 6 maanden in het opvolgende kalenderjaar. Toch ben je ook dan verplicht om je uit te schrijven. Bij 12 maanden wordt er namelijk niet perse gekeken naar een kalenderjaar.
Kwestie van uitschrijven en gaan dus. Elke andere oplossing is frauduleus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Mfpower

In dubio

[...]

kun je aan je kennis of collega eens vragen hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, wie weet is het wel een gouden tip?
Die kennis wordt lastig maar zal Mn best doen. Die collega heeft er zelfs een boek over geschreven https://www.bol.com/nl/p/...IVCsBPnQ.1.5.ProductImage (geen aandelen). Misschien staat daar wel eea in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
GlowMouse schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:29:
[...]

De wet (art. 2.21 Brp) zegt:

[...]

Uit niets blijkt dat hier een kalenderjaar wordt bedoeld (als er een kalenderjaar was bedoeld, had dat er gestaan). Ook volgens deze site moet je je uitschrijven:

[...]

Kwestie van uitschrijven en gaan dus. Elke andere oplossing is frauduleus. En ja, dan moet je zelf ergens een ziektekostenverzekering regelen.
vind dat een jaar of 12 maanden toch echt iets anders is, maar zal er eens een mailtje aan wagen naar de gemeente.

Over de ziektekosten verzekering heb ik nog wel iets gevonden,
Als je werk hebt in nederland, ben je verzekerd voor de Wlz, als je verzekerd bent voor de Wlz ben je dat ook voor de zorgverzekerings wet, en als je verzekerd bent voor de Zvw dan moet je een nederlandse zorgverzekering aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je hebt alleen geen werk in Nederland als je zo lang reist. Zodra je meer dan 365/2 dagen buiten Nederland bent vervalt je volledige aanspraak op alle normale zaken. Wat het effect daarvan is is afhankelijk van het land waar je je in bevindt en de belastingverdragen e.d. met dat land.

Ik neem trouwens ook maar aan dat je je beseft dat zowel jij als je partner ook een jaar pensioenopbouw mislopen, maar ja, je leeft in het hier en nu he ;) Ook wel benieuwd hoe je de financiën gaat regelen, ikzelf zou een rekening bij HSBC ofzo openen bij gebrek aan westerse banken in de regio

[ Voor 60% gewijzigd door pagani op 15-09-2019 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:59:
Je hebt alleen geen werk in Nederland als je zo lang reist. Zodra je meer dan 365/2 dagen buiten Nederland bent vervalt je volledige aanspraak op alle normale zaken. Wat het effect daarvan is is afhankelijk van het land waar je je in bevindt en de belastingverdragen e.d. met dat land.
Onbetaald verlof? Sabbatical?
zolang je voornemens bent om terug te komen en je kan je binding met Nederland aantonen zal het zo een vaart niet lopen.
Het is niet dat ik ga werken of belasting ga betalen in een ander land. het blijft een vakantie, geen emigratie
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:24:
Ik ga vaak met mijn toekomstige kinderen reizen. In vakanties. Maximaal een maand. Volgend jaar hopelijk een campertrip door de VS van drie weken.

Anyway, het hele verhaal blijft nogal ondoordacht klinken. Azië is nou niet het meest praktisch te bereizen met een camper (afhankelijk van het land, maar de rijstijl is nogal bijzonder, het is er in veel delen bizar druk of juist uitgestorven en een gezinswaardige camper heb ik op de vaak smalle weggetjes nog nooit gezien)

Hoe stel je het je voor, met twee kleinere campers op pad?

Heb je al een plan qua campings (die zijn er zeer schaars), voorzieningen (je camper vullen met schoon water wordt veelal een uitdaging), route (diverse landen in de regio hebben een nogal lastig toelatingsbeleid) etc.?

Het verhaal van even met internet verbinden en leuk skypen enzo is ook bijzonder. Je zit met een tijdzoneverschil van een uur of acht. Je zit met extreem slechte internetverbindingen aldaar. Je zit met diverse landen waar internetverkeer streng gecontroleerd, geknepen en geblokkeerd wordt (social media worden in die landen regelmatog geblokkeerd)
toon volledige bericht
ik was eigenlijk al afgehaakt toen je over je toekomstige kinderen begon, maar hoe dat precies werkt weet ik niet
maar wat een leeuwen en beren zeg, je lijkt mijn moeder wel... 8)7

We zijn in indonesie geweest, daar is een mobiel data abo het belangrijkste wat de mensen hebben, dit is in India, China of een ander land echt niet heel anders, en een simkaart verkopen ze op iedere hoek van de straat.
blokades? ooit van een VPN gehoord?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik haak bij deze maar af uit deze discussie. Heb in totaal meer dan een jaar in Azië gezeten en een jaar of zes in het buitenland, maar ga gerust je gang. Succes met je VPN in China.

Ik ga gewoon ieder jaar een mooie reis van een maand maken met het gezin, ook prima. Blijf jezelf vooral wijs maken dat je dit voor je kinderen doet en niet voor je eigen gerief en dat het allemaal nul komma nul effect heeft op hun sociale ontwikkeling. Waarom je niet de komende twaalf jaar een maand met je kinderen op reis wil is me een raadsel. Het kost je uiteindelijk waarschijnlijk nog minder geld ook vergeleken met een jaar geen inkomen.

[ Voor 70% gewijzigd door pagani op 15-09-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:22:
Ik haak bij deze maar af uit deze discussie. Heb in totaal meer dan een jaar in Azië gezeten maar ga gerust je gang. Succes met je VPN in China.
https://www.saporedicina....rom-china-skype-facetime/

ik wil niemand beledigen ofzo maar komop, kritiek op kritiek, maar blijf een beetje on topic,
mischien valt het na een maand wel zo tegen dat we omdraaien,
zo lang de leerplicht niet geregeld is hoef ik over de rest nog niet eens na te denken |:(

Ik doe dit niet alleen voor mijn kinderen, ik doe dit voor ons gezin.
en als het over geld zou gaan dan is thuis blijven het goedkoopst niet?

zal ik anders mijn 06 even in een pm zetten, dan kunnen we de discussie daar voeren, dit vervuild alleen maar...

[ Voor 44% gewijzigd door Mielemuis op 15-09-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:36

vhal

ಠ_ಠ

En wat vind je kind van 5 jaar er eigenlijk van?

Kinderen in die leeftijd zijn net een spons qua leren. Wil je zelf in die periode lesgeven of laat je dat aan iemand anders over? Ga je bijvoorbeeld ook zelf zwemles geven? Gewoon de praktische zaken waar elke 5-jarige tegen aan loopt.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:19:

[...]

maar wat een leeuwen en beren zeg, je lijkt mijn moeder wel... 8)7

We zijn in indonesie geweest, daar is een mobiel data abo het belangrijkste wat de mensen hebben, dit is in India, China of een ander land echt niet heel anders, en een simkaart verkopen ze op iedere hoek van de straat.
blokades? ooit van een VPN gehoord?
Je focust je teveel op oplossingen voor bijna triviale dingen en bagatelliseert de echt serieuze zaken. Dat is die roze bril. Ik ga niet zeggen "dat het niet kan", maar ik zeg wel "dat het niet zo gaat zijn als jij het nu ziet". Ervoor zorgen dat je kind van 5 geen deuk op gaat lopen bij terugkomst gaat je "vakantie" een heel andere draai geven. Het lijkt me dan ook het beste om daar eens goed op te focussen, in plaats van op die "leuke vakantie" met Skype gesprekjes met oud-klasgenootjes (midden in de nacht).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 221425

[...]

als ze op latere leeftijd is wordt de lesstof te ingewikkeld en te veel om ook nog te kunenn leren over de omgeving waar je op dat moment bent.

[...]
Ik (als leerkracht van een groep 8 ) pak deze uitspraak er even uit. Dit soort geluiden hoor je namelijk vaker. Geluiden als: 'Kleuters doen nog niet zoveel; het echte leren begint pas in groep ...'.
Dit is echt een misvatting. Een goede school laat de kinderen zoveel mogelijk leren, maar altijd binnen de grenzen van wat het kind kan.
Een kleuter leert dus ook. Niet alleen Taal en Rekenen, maar ook op motorisch en sociaal-emotioneel vlak. En daarom is het hoofd van de kleuter net zo goed 'vol' aan het eind van een dag.

Mijn oudste dochter zit in groep 2. Ze kan prima meekomen, ook op sociaal gebied; gewoon een 'heel gewone leerling'. Die is moe van school. En dat is logisch, want dat koppie heeft de hele dag gewerkt...

De moraal van dit verhaal: De gedachte dat je als kleuter groep 2 er zo even bij kan doen, terwijl je lekker aan het reizen bent is net zo 'vreemd' als dat je zou zeggen: VWO-5 doe ik er wel even bij...

Dus: Mocht je het met de leerplichtambtenaar geregeld krijgen: Onderschat het onderwijs niet!
Succes! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:41:
[...]

Je focust je teveel op oplossingen voor bijna triviale dingen en bagatelliseert de echt serieuze zaken. Dat is die roze bril. Ik ga niet zeggen "dat het niet kan", maar ik zeg wel "dat het niet zo gaat zijn als jij het nu ziet". Ervoor zorgen dat je kind van 5 geen deuk op gaat lopen bij terugkomst gaat je "vakantie" een heel andere draai geven. Het lijkt me dan ook het beste om daar eens goed op te focussen, in plaats van op die "leuke vakantie" met Skype gesprekjes met oud-klasgenootjes (midden in de nacht).
Tuurlijk gaat er een moment zijn dat je er spijt van hebt, en je je afvraagd waar je aan begonnen bent.
Maar waar is je gevoel voor avontuur?

Wat zijn volgens jouw de echt serieuze zaken?
Anoniem: 221425 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:02:
[...]

Ik (als leerkracht van een groep 8 ) pak deze uitspraak er even uit. Dit soort geluiden hoor je namelijk vaker. Geluiden als: 'Kleuters doen nog niet zoveel; het echte leren begint pas in groep ...'.
Dit is echt een misvatting. Een goede school laat de kinderen zoveel mogelijk leren, maar altijd binnen de grenzen van wat het kind kan.
Een kleuter leert dus ook. Niet alleen Taal en Rekenen, maar ook op motorisch en sociaal-emotioneel vlak. En daarom is het hoofd van de kleuter net zo goed 'vol' aan het eind van een dag.

Mijn oudste dochter zit in groep 2. Ze kan prima meekomen, ook op sociaal gebied; gewoon een 'heel gewone leerling'. Die is moe van school. En dat is logisch, want dat koppie heeft de hele dag gewerkt...

De moraal van dit verhaal: De gedachte dat je als kleuter groep 2 er zo even bij kan doen, terwijl je lekker aan het reizen bent is net zo 'vreemd' als dat je zou zeggen: VWO-5 doe ik er wel even bij...

Dus: Mocht je het met de leerplichtambtenaar geregeld krijgen: Onderschat het onderwijs niet!
Succes! :)
toon volledige bericht
Onderschatten doen we het onderwijs zeker niet,
Die van ons komt ook moe uit groep 2 en heeft echt wel de tijd nodig om alles te verwerken.
alleen voor ons is de lesstof van groep 3 makkelijker dan dat van iemand in 5vwo.
Bij de wereldschool hadden ze het over 4-5uur per dag voor een groep 3 leerling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:48:
[...]

Tuurlijk gaat er een moment zijn dat je er spijt van hebt, en je je afvraagd waar je aan begonnen bent.
Maar waar is je gevoel voor avontuur?

Wat zijn volgens jouw de echt serieuze zaken?

[...]

Die van ons komt ook moe uit groep 2 en heeft echt wel de tijd nodig om alles te verwerken.
alleen voor ons is de lesstof van groep 3 makkelijker dan dat van iemand in 5vwo.
Bij de wereldschool hadden ze het over 4-5uur per dag voor een groep 3 leerling.
toon volledige bericht
Avontuur is prima, maar niet ten koste van alles. In mijn ogen ben je gewoon 3 jaar te laat.

Waarom geen trip van 6 weken? Kun je ook genoeg avontuur in opzoeken en is gewoon mogelijk zonder gedoe en risico voor je kind.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:40
Mfpower schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:55:
Ik moet gewoon reageren want ik erger me echt vierkant aan alle reacties hier. @Mielemuis heeft een vraag, en iedereen geeft zijn mening. Verschrikkelijk! Laat ze in hun waarde wanneer het gaat om de keuzes die ze zelf graag maken. Ik ben zat mensen op reis tegengekomen die met hun gezin reisden, en wij willen het ook gaan doen. Dat Nederland samen met Duitsland de meest stringente leerplichtwet op aarde heeft geeft wel een beetje aan wat het probleem is, en hoe zeer bepaalde ideeën over de vrijheid van opvoeding en leren in onze cultuur verankerd zitten, en hoe moeilijk het is in Nederland om een iets andere weg te bewandelen. Het ene kind (van vijf) is het andere niet en niet iedereen hecht aan dezelfde zaken dezelfde waarde.
Erg he, het lijkt net een discussie forum waar iedereen zijn of haar mening kan en mag geven, ook als die niet bevalt...

Memento mori

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:48:
[...]

Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Maar dat betekent dus dat ze dus in 2021-2022 weer moet aanschuiven in 'gewoon groep 4 in Nederland'.
Dan zou ik ook van tevoren serieus overleggen met jullie basisschool, hoe ze dat voor zich zien..

En dan nu mijn gevoel: Ik zou er niet blij van worden. De kans op hiaten is zó ontzettend groot! Weet je hoeveel extra werk je met zo'n leerling hebt... :'(
Extra werk, extra tijd, die je niet aan een andere leerling kan geven die 'het verdiend', maar aan kindje Mielemuis, omdat de ouders zo nodig een wereldreis van een jaar moesten maken...
:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024

Wij willen binnen het jaar door Azie reizen, beginnen met de zijderoute, wonen in en camper, af en toe en dag verplaatsen, maar iedere avond in je eigen bed.
pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:24:

Ik wil hier toch even op aanhaken. Buiten dat het verkeer in Azië over het algemeen anders is dan hier in Europa, paganini heeft hier zeker een punt. Campers zijn daar niet bepaald gebruikelijk. Is dat erg? Op zich niet, als je maar beseft dat je hiermee enorm opvalt. Dat kan gevolgen hebben als je ergens komt waar corruptie een manier van leven is. Val je op, moet je betalen. Hoe meer je opvalt, hoe moeilijker het je gemaakt kan worden. Je zal in menig land gezien worden als schathemeltjerijk waar geld aan de bomen groeit en politie/douane zal maar wat graag jouw geld in hun eigen handen zien. En dat zal gebeuren, want je wilt niet dat je camper in beslag genomen wordt omdat iets niet in orde is. Of je hebt een aanrijding gemaakt (wat in sommige landen nagenoeg onmogelijk is te vermijden) en waar normaal gesproken niemand zich daar zorgen om maakt, willen ze van jou de maximale vergoeding (liefst een nieuw voertuig, dat is peanuts voor een rijke westerling).

Dat hoeft allemaal op zich ook niet erg te zijn als je sterk in je schoenen staat, maar iedereen zal zien dat je afhankelijk bent van die camper omdat je kinderen bij je hebt. Dan weten ze ook dat je er alles aan zal doen om die camper te behouden, dus dat je je portemonnee zal trekken om er vanaf te zijn. In hoeverre ben je voorbereid op dit soort tegenslagen? Wat als die camper om vage reden ineens in beslag genomen wordt en je gezin op straat staat in the middle of nowhere en de nacht moet zien door te brengen, terwijl jij probeert de camper terug te krijgen? Ben je bereidt om met jouw gezin dat soort risico's te nemen? Let wel, ik zeg niet dat je gagarandeerd dit soort problemen tegenkomt, misschien gebeurt er niets van dat alles.

Persoonlijk zou ik zelf in ieder geval niet met kinderen van die leeftijd een dergelijke reis maken. Ik ben zelf bezig om een reis van 3 a 4 maanden samen met mijn gezin voor te bereiden, waar ik soms nog twijfel of het voor mijn kind wel leuk genoeg gaat worden. Als die reis doorgaat, gaat het hoe dan ook voor de leerplicht plaatsvinden. Lukt dat niet, zal ik moeten accepteren dat die reis op zijn vroegst pas ga maken als mijn kind klaar is met onderwijs. In de tussentijd blijft reizen dan beperkt tot de schoolvakanties.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Modbreak:Zullen we de eigen moraal niet projecteren op de plannen van TS? Daar is hij (en het topic) totaal niet mee gediend. Er zijn genoeg ouderschapstopics om dat soort zaken te spuwen, hier is niet de plek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
*KNIP* Nevermind;

Ik wens jullie heel veel succes en ik hoop dat dit een geweldige ervaring voor jullie gaat worden. Oprecht.

[ Voor 89% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-09-2019 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Mielemuis Wellicht nog een tip. Kijk op zeilfora/blogs van mensen die met kroost om de wereld gevaren zijn. Die hebben eenzelfde probleem gekend, alleen duurt zo'n tocht zomaar 3-4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

pagani schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:22:
[...]
Succes met je VPN in China.
[...]
Ik pak deze er even specifiek uit, vertrouw niet op internet in het buitenland. Ja, in snel ontwikkelende landen is de penetratie van Internet hoog, maar dat wil niet zeggen dat de infrastructuur betrouwbaar is tot het niveau dat jij (@Mielemuis )hoopt.
Afgelopen zomer was ik met een reisgezelschap in China en hoewel wel vrijwel overal "Internet" hadden, werkte de VPN's vaak niet. En meestal waren dat dan VPN's van verschillende aanbieders die het allemaal niet deden. China is hierin het bekendste voorbeeld, maar er zijn meer landen waar internet niet bepaald vrij of betrouwbaar is.

Verder weet ik dat in Nederland school als één van de belangrijkste zaken voor een kind is en er daarom ook zwaar getild wordt aan de verplichting. Dat is niet om in dit soort situaties vervelend te kunnen doen, maar om te zorgen dat kinderen uit sociale milieu's waar school niet belangrijk is, toch naar school gaan.
Voor zover ik weet is ontheffing krijgen voor een reis ook zo goed als onmogelijk. De meeste ouders die een dergelijke reis gaan maken, nemen de boete voor lief.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Señor Sjon schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:26:
@Mielemuis Wellicht nog een tip. Kijk op zeilfora/blogs van mensen die met kroost om de wereld gevaren zijn. Die hebben eenzelfde probleem gekend, alleen duurt zo'n tocht zomaar 3-4 jaar.
Bij een tocht die 3-4jaar in beslag neemt is uitschrijven eigenlijk een no-brainer.
Je moet je dan wel uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet iedereen gaat de wereld rond. Sommigen alleen de Middellandse Zee bijvoorbeeld. Dan ben je ook zomaar 8-12 maanden van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Mielemuis schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:14:
[...]

Bij een tocht die 3-4jaar in beslag neemt is uitschrijven eigenlijk een no-brainer.
Ja, en met een reis van 12 maanden ook, aangezien 12 maanden er meer dan 8 zijn ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:43
Zelf les geven, maar uw bericht beginnen met "pappa en mamma"?
Je lijkt vrij zeker van uw zaak, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Maar zorg aub ook dat het niveau van les geven ook in orde is. Het zou erg jammer zijn om uw kind op te zadelen met onnodige stress de komende jaren wegens een slechte basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:14
[...]

en dat moet bij jou ook..

er is al eerder wetgeving geplaatst dat jij het ook moet doen. Dat jij het weigert in te zien is totaal wat anders en voor de wet compleet irrelevant.

GlowMouse in "Op reis en Leerplicht"

De data staat daar gewoon netjes, objectief. Feitelijk. Anders had er kalender jaar gestaan. Staat dat er? Nope, dan is het geen kalender jaar.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

mathy_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:14:
Welkom in de bekrompen wereld van veel Nederlanders. Omdat hun het niet willen, moet jij het ook maar niet doen.

Wij zelf zijn net terug van een rond reis van een jaar met een camper. Ons zoontje is nu 2 en half dus wij hadden geen last van leerplicht.

Onderweg veel gezinnen tegen gekomen met kinderen met wel een schoolplicht. De meeste gaven zelf les. En zeker niet elke dag.
Met 1 op 1 contact leert een kind veel sneller dan in een klas.
Onderweg leren ze ook veel van de wereld en bouwen ze op veel vlakken juist een voorsprong op in vergelijking met leeftijdsgenoten. Dus een jaar uit Nederland is zeker niet een jaar stilstand.

Laat iedereen lekker praten, ik heb helaas geen idee hoe iedereen het heeft geregeld qua schoolplicht. Maar dat het mogelijk is zonder problemen weet ik wel zeker.

Succes.

[...]

Ik heb gewoon een reis verzekering met een 365 dagen dekking aan één gesloten. Dus gewoon goed kijken naar de voorwaarden.
toon volledige bericht
Kritisch meedenken bestempelen als bekrompen, dat vind ik pas bekrompen! En 1 op 1 les beter? gaarne bronnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Mielemuis Ik zie het eerder als een uitdaging om een 5-jarige een aantal uur per dag gedurende een vakantie (want dat is het tenslotte) iets aan te leren. Want het is tenslotte vakantie nietwaar? Ik vraag mij daarom ook af hoe het loopt als jij (of je kind) even geen zin/tijd hebt of er een andere reden is waardoor het lesgeven niet lukt. Daarnaast mis je ook de groepsdynamiek van een school. Ik kan mijn dochter wel bepaalde dingen leren maar ze heeft de aandachtsspanne van een goudvis (bij wijze van). Op school daarentegen…

Dus wederom, wat vind je kind er zelf van?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Volgens mij zijn er genoeg mensen die dit ook doen. Kijk bijvoorbeeld eens op http://hekiepower.nl/. Misschien eens vragen hoe zij dat hebben opgelost.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
metteko schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:58:
Zelf les geven, maar uw bericht beginnen met "pappa en mamma"?
Wat is hier fout aan?
https://ivdnt.org/onderzo...appa-en-mamma-wel-correct
vhal schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:44:
@Mielemuis Ik zie het eerder als een uitdaging om een 5-jarige een aantal uur per dag gedurende een vakantie (want dat is het tenslotte) iets aan te leren. Want het is tenslotte vakantie nietwaar? Ik vraag mij daarom ook af hoe het loopt als jij (of je kind) even geen zin/tijd hebt of er een andere reden is waardoor het lesgeven niet lukt. Daarnaast mis je ook de groepsdynamiek van een school. Ik kan mijn dochter wel bepaalde dingen leren maar ze heeft de aandachtsspanne van een goudvis (bij wijze van). Op school daarentegen…

Hoe denk je dat een 5 jarige reageert? precies..

Het zal van alle partijen discipline vragen.
Daarom kiezen we er ook voor om het onderwijs samen met de wereldschool te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Mielemuis afhankelijk van het kind maar wat denk je zelf? Het komt over alsof je een bepaald doel voor ogen hebt en daar alles en iedereen voor moet wijken

[ Voor 44% gewijzigd door vhal op 16-09-2019 13:11 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
vhal schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:44:
Het kind van 5 heeft daar niks over te zeggen, die zijn totaal incapabel om dit soort beslissingen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:15:
[...]
Het kind van 5 heeft daar niks over te zeggen, die zijn totaal incapabel om dit soort beslissingen te nemen.
Dus het kind moet dan maar meegesleurd worden omdat de ouders dat zo graag willen? 8)7 Beslissingen moet je ze niet laten nemen maar eerlijk gezegd kan een 5-jarige wel prima aangeven hoe ze zich voelen bij bepaalde situaties.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
vhal schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:17:
[...]
Dus het kind moet dan maar meegesleurd worden omdat de ouders dat zo graag willen? 8)7 Beslissingen moet je ze niet laten nemen maar eerlijk gezegd kan een 5-jarige wel prima aangeven hoe ze zich voelen bij bepaalde situaties.
Niet bij onbekende situaties, geef ze foto's van de pyramides en mooie thaise stranden en vraag of ze daarheen willen gaan en het antwoord is ja.

@TS : Als je het wilt doen, dan moet je gewoon alles op een rijtje zetten en dan afwegen.
Oftewel : Je moet iedereen uitschrijven, ongeacht de gevolgen
- Je moet goed begrijpen wat zelf scholing geven betekent, zoals de wereldschool al zei : 4 a 5 uur per dag per kind. En dat is naast het camper-rijden wat ook al snel een paar uur per dag is, naast het nog zoeken naar slaapplaats en supermarkt etc wat ook al snel 1 a 2 uur per dag kan zijn, dan zijn je kinderen echt 100% op (en veelal jij en je vrouw ook) en heb je nog niets gezien van "de vakantie".
- Skypen naar huis etc kan je compleet vergeten. Dat moet of voor de NL-partij midden in de nacht of voor jouw kinderen midden in de nacht, en jouw kinderen die gaan gesloopt zijn na dit soort acties.
- Zoals al velen gezegd hebben, je kinderen gaan er niets van onthouden. Je doet dit 100% voor jezelf (en je vrouw) en je sleept je kinderen mee. Probeer het niet mooier te maken dan het is, ze zijn te jong om er iets van te onthouden / de tijd is te kort om daadwerkelijk impact te maken.

Gezien je TS hier zou ik zeggen dat je er gewoon nog niet goed over nagedacht hebt, het uitschrijven hoort helemaal geen issue te zijn. Dat is gewoon een ding wat moet gebeuren en dan kan je verder gaan nadenken over de belangrijkere issues...
Als jij al struikelt over het uitschrijven, tja hoe wil je dan ooit de rest van de issues oplossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:00:
mede tweakers.
leerplicht wet
leerplicht bureau
Deze regeling geld
Je taalniveau zit onder dat van de pabo, en dan kijk ik alleen nog maar naar de fouten in het eerste deel van de OP. Je zinsopbouw is ook ondermaats.
[...]

Ik zeg het nog maar een keer: jij moet je ook uitschrijven.
Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:45:
[...]
Als je werk hebt in nederland, ben je verzekerd voor de Wlz, als je verzekerd bent voor de Wlz ben je dat ook voor de zorgverzekerings wet, en als je verzekerd bent voor de Zvw dan moet je een nederlandse zorgverzekering aanvragen.
Werknemerschap heeft er niets mee te maken, maar je bent inderdaad verzekerd voor de Wlz en moet daarom ook een Nederlandse ziektekostenverzekering aanhouden.
Mielemuis schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:00:
Nu is er de mogelijkheid om je uit te schrijven uit het GBA/BRP, maar dit is voor ons echt een laatste optie, omdat dit wel erg veel nadelen met zich meebrengt.
Welke nadelen denk je aan?
Señor Sjon schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:15:
[...]

Eigenlijk hetzelfde probleem als met abortus dus: bekijk je het vanuit de ouders ("mijn buik", "mijn vakantie", "mijn leven", "bemoei je er niet mee") of vanuit de noodzaak om weerloze kinderen te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Anoniem: 221425 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:02:
[...]
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Op de basis school liep ik in eerste instantie flink achter met alles. Door een verhuizing en een nieuwe school moest ik flink aan de bak in de vierde klas om dat in te halen. Daarbij kreeg ik de smaak zo te pakken dat ik eind vijfde klas klaar was met alle basis school stof en de leraren mij 1 VWO Engels (toen nog niet gewoon op de basisschool) en Wiskunde boeken gaven.

Begin van de basisschool had ik nooit kunnen missen, pas in de derde klas kon ik het tempo bijbenen, daarna stoomde ik door.

In 5 VWO is echter wel duidelijk hoe goed een leerling kan leren. Voor mij was 5 VWO een feesttijd. Ik spijbelde erop los en geen leraar die het boeide, ik stond namelijk voor alle vakken minimaal een negen en gaf bijles aan twee klasgenoten op verzoek van de leraren. Zelf leren deed ik max 1 uur per dag. Ik had in 5 VWO makkelijk een jaar op wereldreis gekund en met zelfstudie alles gehaald. (6 VWO met schoolonderzoeken is om praktische redenen niet handig.)

De leerplicht houdt hier echter op geen enkele wijze rekening mee, dus ook toen had het niet gekunt. Sterker nog 1 dag eerder vrij vragen voor de wintersportvakantie gaf gigantisch drama met dreigementen met de onderwijs inspectie als we er niet zouden zijn. Het jaar erna natuurlijk niets gevraagd, want spijbelen was geen enkel probleem...

Overigens heb ik een collega gehad wiens kind van 6 vooral een jaar Engels heeft geleerd en verder helemaal niets, vanwege jaar in het buitenland werken. Ja die had vanaf dat moment een jaar achterstand op leeftijdsgenootjes, maar wat is dan beter een jaar eerder vwo af, of met 7 jaar vloeiend Engels spreken? En is een jaar later alles doen echt het einde van de wereld?

Kort gezegd: je weet niet of home schooling werkt met een 5 jarige. Met een 16 jarige is dat meestal wel duidelijk.

Overigens als je echt een jaar wilt reizen en je weet de - niet zo nette - wijze waarop je dat voor elkaar kan krijgen, gewoon doen. Als je zelf Engels goed beheerst kan je wellicht de oudste in dat jaar naast wat school werk een tweede taal leren.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 16-09-2019 14:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik verbaas mezelf behoorlijk over het feit dat "zelf lesgeven" geen probleem is omdat "we slim genoeg zijn."

Lesgeven behelst heel veel meer dan alleen lesstof zoals lezen en rekenen bijbrengen. Het gaat ook om het in schatten van cognitieve vaardigheden, tempo waarbij de lesstof aangeboden wordt, motoriekke ontwikkeling, sociale ontwikkeling en dan ik vergeet nog heel veel. Pedagogie gaat wel even wat verder dan leren vermenigvuldigen.

Er is niet voor niets een HBO opleiding aan toegewijd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
GlowMouse schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:57:

Je taalniveau zit onder dat van de pabo, en dan kijk ik alleen nog maar naar de fouten in het eerste deel van de OP. Je zinsopbouw is ook ondermaats.
Bedankt!
Ik zeg het nog maar een keer: jij moet je ook uitschrijven.
Ik moet mij uitschrijven als ik langer dan 8maanden weg ga, ga ik niet langer hoeft dat niet, maar de leerplicht geldt nog wel.
het ga mij erom hoe we creatief met de leerplicht wet om kunnen gaan.
De duur ligt nog helemaal niet vast.
Welke nadelen denk je aan?
Minder AOW, bepaalde toeslagen die stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 16:58
Ik zou er werkelijk niet aan moeten denken om met mijn kinderen (in dezelfde leeftijd) langer dan een maand te moeten reizen. En mijn dochter zou ik met geen mogelijkheid langer van school kunnen houden (ze gaat "al" vanaf haar 4e). Maar als dat bij jullie wel goed gaat, dan lijkt het mij een mooi avontuur. Voor jullie én voor de kinderen. Succes met het uitzoeken! Ik hoop dat de leerplichtmeneer coulant kan zijn. Aan de ene kant leren ze qua leerstof nog helemaal niks. Aan de andere kant wel op het sociale vlak. Dus laat dat wel een overweging zijn...

Ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken en zo ja, dan verwacht ik wel een reisverslag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:26: Aan de ene kant leren ze qua leerstof nog helemaal niks.
We hebben het over een groep-3-leerling hè!?! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:57

Punkrocker

Mostly harmless

barrymossel schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:26:
...

Ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken en zo ja, dan verwacht ik wel een reisverslag!
Een tweakblog. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:09
Veel mensen hebben het hier over het sociale aspect. Maar wie zegt dat ze dat op reis niet meemaken? Ik denk misschien zelfs nog wel socialer omdat je continue met nieuwe mensen in aanraking komt dan alleen in dezelfde klas en dat ze zien dat andere kindjes misschien wel minder hebben.

Persoonlijk zou ik er zelf niet aan beginnen, maar ik snap wel waarom je het wel wil. De kinderen zijn klein en je wil zo veel mogelijk met ze beleven en daarnaast nog eens een mooie reis. Ik kan het je niet kwalijk nemen :) Je doet dit natuurlijk wel voornamelijk voor jezelf en je vrouw aangezien je kinderen er later niet veel van kunnen herinneren. Of het allemaal pedagogisch verantwoord is? Geen flauw idee, maar iedere ouder doet wat zij denken dat het beste is voor hun kind, en als jij denkt dat dit het beste is moet je het ook gewoon doen!

Ik denk dat je beste optie gewoon inschrijven in een buitenlandse school is en je plan trekken (als het advies van de leerplichtambtenaar negatief is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 16:58
Anoniem: 221425 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:33:
[...]

We hebben het over een groep-3-leerling hè!?! :/
Nee toch? Lees ik nu fout? Mijn dochter is bijna zes en ze begint nu pas dingen met taal en rekenen te doen zover ik weet (en volgens is dat ook omdat ze daar aan toe was). Verder is het spelen en tekenen.

Maar goed, kan ook aan onze school (Jenaplan) liggen... Dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:56:
[...]

Nee toch? Lees ik nu fout? Mijn dochter is bijna zes en ze begint nu pas dingen met taal en rekenen te doen zover ik weet (en volgens is dat ook omdat ze daar aan toe was). Verder is het spelen en tekenen.

Maar goed, kan ook aan onze school (Jenaplan) liggen... Dan heb ik niks gezegd.
Ja, dat lees je fout.
Het kind zit nu in groep 2 en zou dus volgend jaar naar groep 3 gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
Milo85 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:46:
Veel mensen hebben het hier over het sociale aspect. Maar wie zegt dat ze dat op reis niet meemaken? Ik denk misschien zelfs nog wel socialer omdat je continue met nieuwe mensen in aanraking komt dan alleen in dezelfde klas en dat ze zien dat andere kindjes misschien wel minder hebben.
Een zeer belangrijk deel van het sociale aspect is in mijn ogen vooral het functioneren binnen een groep en dan met name binnen een groep die niet zo veel wijzigt zoals een schoolklas. Dit heeft ook te maken met "je plaats vinden" binnen een groep, zien dat er ook consequenties verbonden zijn aan bepaald gedrag aangezien je de komende jaren opgescheept zit met deze groep.
Mijn dochter had bijvoorbeeld op 5 jarige leeftijd al echte vroendjes en vriendinnetjes, met deze kinderen speelt ze nu (5 jaar later) nog steeds mee, het is echt een hele hechte groep waar je als buitenstaander toch wel moeilijk tussen komt.

Dat gezegd hebbende: ieder kind is anders en de meeste ouders zullen ook wel weten of ze zo'n reis wel of niet kunnen maken met hun kinderen. Ik verwacht ook echt niet dat de TS in een opwelling met dit idee is gekomen en dat hij en zijn vrouw ook echt wel zoveel mogelijk uitgezocht hebben.

Wat betreft hoeveel de kinderen zich later hiervan kunnen herinneren: ik kan mij dingen herinneren van de vakantie naar Spanje toen ik 3 jaar oud was (dit zijn wel "vlagen" zoals bv dat ik het autotje wat ik net had gekregen van mijn ouders liet vallen en niet meer terug kon vinden). Van dingen welke ik heb meegemaakt op 4 en 5 jarige leeftijd heb ik gewoon heldere herinneringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:09
@Killah_Priest Hangt inderdaad van het kind af en je brengt goede punten in.

Over het herinneren aspect, daar heb je wel gelijk in. Mijn vrouw kan alles nog herinneren van haar kinderjaren (fotografisch geheugen) en ik kan bijvoorbeeld echt niks van voor mijn 8e herinneren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Even alles van de eerste pagina gelezen :P ik ben zelf 24 en dit kan aan mijn geheugen liggen maar 90% van de vakanties kan ik me niet herinneren. Foto's ze zijn er wel maar als je zegt dat het pietje puck was had ik het geloofd. verder wens ik je veel succes weet niet of het voor de kids goed is (heb ze zelf gelukkig niet) maar als jij denkt dat dit het beste is voor je kids moet je het zeker doen. er zal vast wel een manier zijn om onder de wet uit te kunnen komen. misschien iets van thuis lesgeven ? of nou ja in auto les gegeven :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
@Mielemuis: Leuk he, je hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Uit ervaring: Ga ervan uit dat je van de niet reizende afkeur zult krijgen (1001 redenen om het niet te doen). Het leukste moment was bij ons toen we het onze ouders vertelde ;-)
Zodra je onderweg bent zal het je opvallen hoeveel ouders er met kinderen rondreizen. Qua sociale contacten en ervaringen zullen ze echt niets tekort komen.
Geniet van de hoogte- (en dieptepunten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

jan390 schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:04:
@Mielemuis: Leuk he, het hoofd van je kind boven het maaiveld uitsteken.
FTFY O-)

Overigens is dit precies waarom deze discussie scheef loopt.
@Mielemuis wil weten hoe hij onder de regels uit kan komen. Veel reageerders vragen zich (terecht?) af of hij doorziet wat de gevolgen hiervan zijn voor zijn kind.

Ontopic, omdat het toch een interessante vraag is: Volgens mij kan je de leerplicht omzeilen:
Ouder 1 moet zich samen met het kind uitschrijven uit het BRP. Het is dan verstandig dat ouder 2 wel ingeschreven blijft, in verband met verzekeringen e.d.
Maar daar zitten wel veel haken en ogen aan. (Bron)
Wellicht goed om dit ook met een notaris/jurist ofzo door te spreken.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 16-09-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
jan390 schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:04:
@Mielemuis: Leuk he, je hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Uit ervaring: Ga ervan uit dat je van de niet reizende afkeur zult krijgen (1001 redenen om het niet te doen). Het leukste moment was bij ons toen we het onze ouders vertelde ;-)
Zodra je onderweg bent zal het je opvallen hoeveel ouders er met kinderen rondreizen. Qua sociale contacten en ervaringen zullen ze echt niets tekort komen.
Geniet van de hoogte- (en dieptepunten).
Heb je het topic uberhaupt wel gelezen?

Zou hij met echte problemen aankomen en een echt plan hebben om te gaan reizen, dan wordt het anders. Alleen TS wil helemaal niet echt gaan reizen, hij wil gewoon 11 a 12 maanden vakantie vieren.

Als je met mensen gaat praten die op deze manier gereisd hebben, dan zal niemand zeggen dat het uitschrijven in NL ook maar enigszins een probleem of een overweging was. Het hoort er gewoon bij, net zoals het kopen van een camper of een vliegticket of ...
Zoek eerst een 3-maanden avond cursus oid hoe je je kinderen thuisscholing kan geven voor een jaar, ja dat is niet iets wat je zomaar 1-2-3 doet.

Op een schaal van 0 tot 100 qua wat je tegen gaat komen voor problemen is of je je moet uitschrijven negatief tot 0, het is simpelweg geen probleem alleen een actie die je moet uitvoeren en waarvoor je de gevolgen zal moeten accepteren.

Het hele probleem met dit hele topic (en TS) is juist dat TS zijn hoofd niet boven het maaiveld wilt uitsteken, hij wil geen avontuur, hij wil gewoon een vakantie van 12 maanden en ondertussen niets opgeven.

In wezen is het volgende al veelzeggen :
Wij zijn al op bezoek geweest bij het bureau leerplicht en hebben daar onze wens kenbaar gemaakt,
de ambtenaar was niet geheel negatief en ging het verder uitzoeken, maar een ja was het nog zeker niet.
Waarom denk je dat de ambtenaar het moet uitzoeken, dat is niet omdat hij dagelijks die vraag krijgt, nee alle andere ouders regelen het gewoon zelf, net zoals die ouders alles zelf verder uitzoeken tijdens hun reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Standeman schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:00:
Ik verbaas mezelf behoorlijk over het feit dat "zelf lesgeven" geen probleem is omdat "we slim genoeg zijn."

Lesgeven behelst heel veel meer dan alleen lesstof zoals lezen en rekenen bijbrengen. Het gaat ook om het in schatten van cognitieve vaardigheden, tempo waarbij de lesstof aangeboden wordt, motoriekke ontwikkeling, sociale ontwikkeling en dan ik vergeet nog heel veel. Pedagogie gaat wel even wat verder dan leren vermenigvuldigen.

Er is niet voor niets een HBO opleiding aan toegewijd.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo overtuigd. Denk je echt dat je beter les krijgt van een juf die aandacht moet geven aan een klas van 30 kinderen waaronder kinderen met een "rugzakje" etc dan van twee ouders die hun volledige aandacht kunnen richten op hun eigen kinderen?

Overigens, waarom uitschrijven zo'n probleem is snap ik ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:11:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd niet zo overtuigd. Denk je echt dat je beter les krijgt van een juf die aandacht moet geven aan een klas van 30 kinderen waaronder kinderen met een "rugzakje" etc dan van twee ouders die hun volledige aandacht kunnen richten op hun eigen kinderen?
Die daarvoor gestudeerd heeft en een hoop lesmiddelen en hulp heeft daarvoor? Ja.. dat denk ik wel zeker.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.