Slimme meterkast bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 21:30
Hey!

Ik wil mijn meterkast slimmer maken, ik heb nu een slimme meter ( elektra + gas ).
Ik las dat ik de live data kan doorgeven aan de Raspberry Pi via P1 poort, alleen die kabel kost minimaal 20 euro 8)7 Het lijkt een gewone RJ11 plug met een USB aan de andere kant.
Kan je een RJ-11 naar USB gebruiken hiervoor? Zo nee, wat is er dan het verschil tussen P1 en een gewone RJ11 telefoonkabel?

Software op de Raspberry Pi wordt hoogstwaarschijnlijk Domoticz (met het oog op ook uitbredingen)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1894085

Dankjewel :)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Welke slimmemeter heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Die kabel is effectief een usb-uart met wat simpele electronica om de P1 poort uit te lezen.

Er zit dus wel echt electronica in de stekker, het is geen verloopje.

Dat gezegd, er zijn winkels die ze prima goedkoper aanbieden, en zelf maken kan voor < 5 euro.
Zoek op usb uart (vermijd de pl23xx, die hebben best wat driverproblemen gehad recent) en lees bijv dit:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4970

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit soort eenmalige hobbyprojectjes kosten nou eenmaal bakken voor met geld, en mijn tip die ik je wil geven is zodra je dit soort acties overweegt om dan ook de gevolgen af te wegen voor kwaliteit, debug en technisch risico.

Ik heb je kabel even opgezocht en er zit inderdaad een RS232 driver in die USB plug verwerkt, met een overmold erom heen. Dat is iets wat je niet in eigen beheer kan maken, althans niet met die overmold. RJ11/45 stekkers zou ik nooit zelf krimpen omdat het sowieso flutstekkers zijn, 'goeie' kabels hebben ook een overmold bend relief aan de achterkant zitten zodat die contacten muurvast in die plug zitten. Dat heeft deze niet en dat is jammer. Bij sommige meters moet er schijnbaar een pullup op die RS232 bus zitten, dan moet je die overmold slopen en dan is je kwaliteitsvoordeel ook gelijk foetsie, dat verandert de zaak.

Wees je ervan bewust dat de meeste storingen bij dit soort projectjes in de bekabeling gaat zitten, en bij mijn projectjes heb ik absoluut geen zin om regelmatig onderhoud te doen. Ding moet het gewoon doen, en als je het zelf gaat bouwen om 15 euro te besparen creëer je wel technisch risico op meerdere punten wat storing op kan leveren. Dus ik hoop dan dat je weet wat je doet. Met dit kabeltje is je zwakste schakel waarschijnlijk de USB connectie en die kun je nog mitigeren door die kabel goed te fixeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik heb mijn p1 > usb kabel voor een euro of 8 gescoord op Bamiexpress, gewoon even het typenummer van je slimme meter intypen en met een beetje geluk zit er een kabel tussen.

Werkt hier prima

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:25
Ik heb hem geïnverteerd aan de gpio van de rpi hangen. Zie bijvoorbeeld Rasperry Pi Zero slimme meter uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 21:30
Thanks! Kabel net besteld, komt morgen binnen!
Een Landis Gyr E350 (van Nuon gekregen)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GMQc00T/meter-1.jpg

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Voor dit type slimme meter (Landys+Gyr 350 ZCF110CCtFs2) hoeft het signaal niet geïnventeerd te worden.

Kabels met een geïnventeerd signaal, zullen dan waarschijnlijk ook niet werken.
Je kan de kabel waarschijnlijk wel aanpassen, mits het een FTDI is.
Pagina: 1