Rasperry Pi Zero slimme meter uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:18
Ik probeer om met mijn PI zero mijn slimme meter uit te lezen zodat ik deze data uiteindelijk naar pvoutput kan uploaden :) Echter ik krijg het niet voor elkaar:

code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~ $ cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none
Connected.
_?_w?oo_O?__WwwooOo_o_~woO?o??o/>ooO_o?o?oOo

Wat heb ik:

- Pi zero
- BC547 transistor
- een stuk 4-aderige telefoonkabel
- toon (dus de meter wordt al uitgelezen)
- slimme meter

Ik heb de boel aangesloten naar aanleiding van deze website:
http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink1.html

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/rolandhendriks/images/p1schema.jpg

Dus: de 3.3v (GPIO #1) via een 1k ohm weerstand naar zowel GPIO #10 als de collector op de transistor.
De base van de transistor vervolgens wederom via een 1k ohm weerstand naar (als het goed is) de TX van de slimme meter (nr5 in een RJ11 kabel). De Emitter van de transistor vervolgens zit op zowel de GND van de pi als de GND van de slimme meter (RJ11 #3).

De 5v connectie (RJ11 #2) gebruik ik NIET, ik ga er vanuit dat de toon deze al hoog houd. En met de toon even los en wel de 5v op GPIO #2 werkt het ook niet.

Doe ik hier nou iets heel simpels fout? De baudrate voor nieuwere meters zou 115200 moeten zijn, op 9600 krijg ik niets aan data.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Update:

Volgens de DSMR spec (http://files.domoticaforu...R%20v4.0%20final%20P1.pdf) is het signaal inderdaad inverted en klopt mijn baudrate ook.

Desalniettemin heb ik toch even het signaal "on-geinvert" geprobeerd met 2 weerstandjes, helaas -> niets.

Allicht is mijn breadboard van crappy kwaliteit, dus alles even gesoldeerd op een printje maar helaas.... Enige zwakke punt allicht zijn de headers op mn PI maar daar soldeer ik liever niet direct iets aan vast.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
De output van de P1-poort is open collector, en zal dus nooit "hoog" worden. Hij is of ground (low) of floating. Het schema dat je geeft kan helemaal niks doen, omdat de basis van de transistor altijd laag of floating is gaat hij nooit geleiden. Volgens mij werkt dit schema alleen met oudere type meters die niet voldoen aan de meest recente spec (NB: de spec waarnaar je linkt is outdated, zie hier voor meer recentere versies).

Haal R1 weg en verbindt de basis direct met de TX. Voeg vervolgens een pull-up toe zodat de basis hoog is.

Edit: in principe zou Toon de lijn ook al omhoog moeten pullen, maar misschien is de pull-up te zwak om de transistor voldoende te laten geleiden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 22-03-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30
Ik doe het op basis van de BS170 en dat werkt goed.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.pieper.eu/wp-content/uploads/2016/03/P1port.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Bedankt voor de reacties! Ik ben er inmiddels achter ;)

De pagina waar in in eerste instantie gelezen had over de pin layout van de P1 (RJ11) stekker was NIET correct. Had natuurlijk veel eerder even de multimeter moeten pakken :p -5v als je +5v verwacht tja dan weet je het al.

Schakeling uit mijn startpost werkt dus perfect alleen je moet wel de goede kabels pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 21:05

BTB

Ik ben een beetje verrast door de R0 in het schema van ramonp.

Volgens de nieuwste documentatie is die inderdaad nodig, (wat Tom-Z ook noemt: open collector) maar bij mij werkt het al 9 maanden zonder, ik dacht toen dat deze wel intern in de meter zou zitten.

Overigens gaat R1 bij mij naar 3.3V (high level bij RPi), en RTS naar 5V.

Binnenkort maak ik een versie 2, gecombineerd met een teller op de S0-bus van een kWh-meter.

Bram Bouwens

Pagina: 1