Ik probeer om met mijn PI zero mijn slimme meter uit te lezen zodat ik deze data uiteindelijk naar pvoutput kan uploaden
Echter ik krijg het niet voor elkaar:
Wat heb ik:
- Pi zero
- BC547 transistor
- een stuk 4-aderige telefoonkabel
- toon (dus de meter wordt al uitgelezen)
- slimme meter
Ik heb de boel aangesloten naar aanleiding van deze website:
http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink1.html

Dus: de 3.3v (GPIO #1) via een 1k ohm weerstand naar zowel GPIO #10 als de collector op de transistor.
De base van de transistor vervolgens wederom via een 1k ohm weerstand naar (als het goed is) de TX van de slimme meter (nr5 in een RJ11 kabel). De Emitter van de transistor vervolgens zit op zowel de GND van de pi als de GND van de slimme meter (RJ11 #3).
De 5v connectie (RJ11 #2) gebruik ik NIET, ik ga er vanuit dat de toon deze al hoog houd. En met de toon even los en wel de 5v op GPIO #2 werkt het ook niet.
Doe ik hier nou iets heel simpels fout? De baudrate voor nieuwere meters zou 115200 moeten zijn, op 9600 krijg ik niets aan data.
code:
1
2
3
| pi@raspberrypi:~ $ cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none Connected. _?_w?oo_O?__WwwooOo_o_~woO?o??o/>ooO_o?o?oOo |
Wat heb ik:
- Pi zero
- BC547 transistor
- een stuk 4-aderige telefoonkabel
- toon (dus de meter wordt al uitgelezen)
- slimme meter
Ik heb de boel aangesloten naar aanleiding van deze website:
http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink1.html

Dus: de 3.3v (GPIO #1) via een 1k ohm weerstand naar zowel GPIO #10 als de collector op de transistor.
De base van de transistor vervolgens wederom via een 1k ohm weerstand naar (als het goed is) de TX van de slimme meter (nr5 in een RJ11 kabel). De Emitter van de transistor vervolgens zit op zowel de GND van de pi als de GND van de slimme meter (RJ11 #3).
De 5v connectie (RJ11 #2) gebruik ik NIET, ik ga er vanuit dat de toon deze al hoog houd. En met de toon even los en wel de 5v op GPIO #2 werkt het ook niet.
Doe ik hier nou iets heel simpels fout? De baudrate voor nieuwere meters zou 115200 moeten zijn, op 9600 krijg ik niets aan data.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)