Toon posts:

wettelijke garantie op tweedehandswagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandy16
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09-2019
Mijn vraag
...vraag mij af of de distributieriem ook onder de 12 maanden wettelijke garantie valt bij aankoop van een tweedehandsvoertuig .
wij hebben onze wagen nu bijna 6 maanden de distributieriem is gesprongen en de moter nu kapot .
volgens de garage valt dat er niet onder iemand die weet hoe het zit ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via sandy16 op 13-09-2019 15:41)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:42:

Goed, TS heeft een Doblo gekocht met 133k km op de klok, nu 7000km later is de distributieriem geknapt. Belangrijk om te weten is of dit een interferentie motor is ja of nee.
Voor zover ik weet is alleen de oude 8v fire motor een vrijloper. De jtd's zijn dat niet. En zeker omdat het op de snelweg gebeurde, ga ik ervan uit dat er flinke schade is ontstaan. Ook bij de latere jtd motoren zullen alle tuimelaars aan snot zijn.

Ik schat ook in dat de TS uit België komt, gezien de garantietermijn. Ik weet dat daar de periode van 6 maanden belangrijk is, want een gebrek binnen 6 maanden zal leiden tot een non-conformiteit. Daarna is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al aanwezig was.

Ik raad de TS aan om contact te zoeken met een jurist, ik denk dat hier onvoldoende kennis aanwezig is van de Belgische consumentenwet en eventuele uitzonderingen op bijvoorbeeld slijtagedelen.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-09-2019 14:14]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Distributieriem is een slijtage/vervangingsonderdeel en hoort elke x km of x jaar te worden vervangen. Wanneer is deze voor het laatst vervangen? Meestal vallen slijtage onderdelen niet onder de garantie.

Wat staat er in de garantievoorwaarden?

[Voor 9% gewijzigd door .Maarten op 12-09-2019 20:02]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:04
Ligt eraan wat je hebt afgesproken. Een distributieriem moet na een een X aantal kilometers worden vervangen en dat valt daardoor doorgaans onder onderhoud en niet onder garantie.

[Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 12-09-2019 20:03]

• sandy16
niets onder garantievoorwaarden er staat gewoon op 12 maanden wettelijke garantie .
ik weet nu wel niet meer of hij gezegd had of hij al vernieuwd was of niet hebben het wel gevraagd dat wel

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

Yucon

*broem*

.

[Voor 100% gewijzigd door Yucon op 12-09-2019 20:09. Reden: gekruist]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat zegt het onderhoudsboekje? Wanneer is de riem voor het laatst vervangen en voor welke stand moet dat weer gebeuren? (En zit je al op die stand?)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• .Maarten
Meestal plakken ze een sticker onder de motorkap of schrijven ze het ergens op wanneer hij is vervangen. Hoe oud is de auto? Hoeveel km heeft ie gelopen en wat voor auto is het?

• sandy16
was geen onderhoudsboekje bij .
de wagen staat nu in de garage dus kan niets meer controleren kwa sticker .
een jaar of 8 denk ik een 140000km een fiat doblo

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:12

InFamous

excommunicado

@sandy16 hoe kom je erbij dat er 12 maanden wettelijke garantie op een tweedehands auto zit?

Formerly known as Ragdoll

• sandy16
omdat dat op de papieren staat

• .Maarten
Fiat Doblo heeft een vervangingsinterval van 4 jaar of 115000KM of 140000KM (Hangt van de motor af) Sommige motoren hebben een ketting en daar staat 10 jaar voor. Maar dat is nu niet aan de orde omdat je al aangaf een riem te hebben.

Zeg maar ongeveer nu. Het gaat er dus echt om of hij recent vervangen is of niet.

[Voor 36% gewijzigd door .Maarten op 12-09-2019 20:18]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
(Zeker) bij een 2ehands auto heb je zelf ook onderzoeksplicht.

De riem moet bij x km of x jaar vervangen worden. Dat kun je zelf in het boekje uitzoeken of elders achterhalen.

Als 1 van die 2 (allang) voorbij is dan is het 'eigen schuld' en had je het kunnen weten (of kunnen gebruiken in de prijsonderhandeling). Als dat nog niet het geval is dan is er garantie, maar dat is ook maar beperkt (en in de praktijk lastig, zeker bij een 2e handse)

Geen onderhoudsboekje erbij en 8 jaar / 140k op de teller...

Overal waar ik even snel kijk (eea is wel afhankelijk van type blok) kom ik 4-6 jaar tegen icm 115/120k...

Klinkt als: Verkopen, want geen zin in kosten. En de koper neemt alles voor waar aan zonder zelfonderzoek.. Dat komt je nu duur te staan.

Ik denk dat je weinig goede argumenten hebt naar de verkoper.....

[Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 12-09-2019 20:21]

• NotSoSteady
sandy16 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:14:
was geen onderhoudsboekje bij .
de wagen staat nu in de garage dus kan niets meer controleren kwa sticker .
een jaar of 8 denk ik een 140000km een fiat doblo
Dat is te laat. Daarom hebben ze de auto weggedaan, geen zin meer om nog geld aan die auto te spenderen door de distributieriem te vervangen. Je zal overigens niet de eerste zijn.

[Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 12-09-2019 20:21]

• InFamous

InFamous

excommunicado

@sandy16

Je moet nu toch echt meer informatie geven, anders gaat dit topic op slot.

Wanneer heb je de auto exact gekocht?
Wat staat er in de voorwaarden?
Welk bouwjaar is de auto?
Welke motorisering heeft de auto?
Hoeveel kilometer staat er exact op?
Waar is de auto gekocht, particulier, dealer, autohandelaar?

[Voor 10% gewijzigd door InFamous op 12-09-2019 20:19]

• sandy16
de wagen gekocht op 17 maart dit jaar
er staat niets in de voorwaarden gewoon 12 maanden wettelijke garantie maar geen uitleg
bouwjaar 2011
1900 diesel
140000 km

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Daarnaast is onderhoudsboekje of sticker niet relevant.
Een goede betrouwbare factuur zegt meer.
Betrouwbare km stand kan helpen in bovenstaande maar is geen garantie.

Tesla Model 3 LR AWD

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
12 maanden wettelijke garantie van wie? En volgens welke wet?

Tesla Model 3 LR AWD

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
Veel te lang gewacht

Dit is je eigen nalatigheid.

• NotSoSteady
sandy16 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:23:
er staat niets in de voorwaarden gewoon 12 maanden wettelijke garantie maar geen uitleg
bouwjaar 2011
1900 diesel
140000 km
Je bent vermoedelijk in aanraking geven met een louche garage die je een auto heeft verkocht met een distributieriem die op was. Daar heb jij geen vragen over gesteld en dat vonden zij wel prima. Erg netjes is het niet, maar ik verwacht niet dat de garage veel voor je gaat doen.

[Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 12-09-2019 20:29]

• DJSmiley

DJSmiley

sandy16 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:23:
bouwjaar 2011
1900 diesel
140000 km
140k of 4 jaar...

Ga er maar vanuit dat, als de riem uberhaupt vervangen is, dat >4 jaar is. Ik ken maar weinig mensen die echt 4 jaar rijden als het zo in het boekje staat. Meestal doe je dat met een beurt rond die km stand, waardoor je in dat geval effectief rond de 3.5 jaar zit gok ik. En dan ben je nu 4,5 jaar verder.

Mijn vermoeden blijft dat de verkoper dit 'gewoon' afdoet als gebrekkig onderhoud en dus niet aansprakelijkheid neemt voor de schade.

Je kan geluk hebben, maar alles wijst erop dat je zelf (al dan niet onbewust) schuldig bent.

Boekjes zijn overigens niet heilig. Ook fakturen of andere dingen kunnen prima dienen als bewijs voor een onderhoudshistorie.

• sandy16
ja we kennen ook niets van auto's dus daarom ook in een garage gekocht

• NimRod1337
DJSmiley schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:28:
[...]

140k of 4 jaar...

Ga er maar vanuit dat, als de riem uberhaupt vervangen is, dat >4 jaar is. Ik ken maar weinig mensen die echt 4 jaar rijden als het zo in het boekje staat. Meestal doe je dat met een beurt rond die km stand, waardoor je in dat geval effectief rond de 3.5 jaar zit gok ik. En dan ben je nu 4,5 jaar verder.

Mijn vermoeden blijft dat de verkoper dit 'gewoon' afdoet als gebrekkig onderhoud en dus niet aansprakelijkheid neemt voor de schade.

Je kan geluk hebben, maar alles wijst erop dat je zelf (al dan niet onbewust) schuldig bent.

Boekjes zijn overigens niet heilig. Ook fakturen of andere dingen kunnen prima dienen als bewijs voor een onderhoudshistorie.
Even je gevaarlijke foute info corrigeren.

Doblo 1.9 JTD: 72000 mijl == 110 dkm (afgerond naar beneden)

De 140 dkm op de teller heeft er juist voor gezorgd dat het blok nu kaduuk is.

• DJSmiley

DJSmiley

NimRod1337 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:31:
[...]

Even je gevaalrijke foute info corrigeren.

Doblo 1. JTD: 72000 mijl == 110 dkm (afgerond naar beneden)

De 140 dkm op de teller heeft er juist voor gezorgd dat het blok nu kaduuk is.
ok, prima! Ik had t ff snel gegoogled en kwam voor een diesel van 2011-2015 een 140k interval tegen.

maakt voor het resultaat helaas niets uit...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sandy16 ook bij aankoop van 2e hands auto geldt in NL conformiteitsvereiste. dus wat je bent overeengekomen moet de auto aan voldoen. na 6mnd een breuk in distributie.. je hebt zelf ook plicht van onderzoek, en onderhoud. je moet zelf ook kijken wanneer deze het laatst is vervangen en bij welke km-stand. hoeveel heb je er zelf mee gereden in deze 6mnd. oa distributie en oliepijl, vloeistoffen moet je zelf ook in de gaten houden. het is niet 12mnd maar rijden en we zien wel. je hebt waarschijnlijk 12mnd verkopersgarantie of bovag of iets in die trend gekocht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NimRod1337
DJSmiley schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:32:
[...]

ok, prima! Ik had t ff snel gegoogled en kwam voor een diesel van 2011-2015 een 140k interval tegen.

maakt voor het resultaat helaas niets uit...
Maar wel voor mensen die deze info mogelijk even willen Googlen.

Ergo: dit is je eigen nalatigheid.

[Voor 49% gewijzigd door NimRod1337 op 12-09-2019 20:36]

• sandy16
wij hebben er zelf bijna 7000 km mee gereden

• NotSoSteady
sandy16 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:34:
Wat heb je voor de auto betaald?

• InFamous

InFamous

excommunicado

Je moet toch echt wat meer duidelijkheid gaan geven, op deze manier is er geen touw aan vast te knopen.

In welke papieren staat die garantie, wat word daar uitgelegd?

• NimRod1337
sandy16 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:34:
Dus was die al bijna 30 dkm over de vervangingslimiet.

• sandy16
duidelijkheid dat was de vraag dus er staat op de factuur gewoon het bedrag de kenmerken van het voertuig en eronder aangevinkt 12 maanden wettelijke garantie .
een 3200 euro

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:25
Geen BOVAG dus, maar als zoals hier boven uitgezocht blijkt dat de distributieriem ruim over datum/km aantal was bij verkoop, er misschien toch nog iets te halen valt ?
Ga er even vanuit dat een garage dan ook een "meldplicht" oid heeft ?

Was het wel een officiele merk- en/of bovag garage?

[Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 12-09-2019 20:43]

• .Maarten
Als ik op Marktplaats kijk dan is 3200 euro aan de lage kant voor een Doblo uit 2011 met zo'n kilometerstand. Als ik van die prijs uit moet gaan dan verwacht ik dat de riem niet is vervangen. Want zo'n riem vervangen kost nogal wat tijd en dus geld.

• sandy16
zal wel zo iets zijn :-/
als hij dat nu gemeld had bij aankoop :-(

• NimRod1337
Overigens hoeft de motor nu beslist niet stuk te zijn. Zoek eens een eerlijke garage (goed rondvragen familie vrienden) en laat er eens naar kijken. Even wegslepen met iemand vanwaar die nu staat. Het kan zijn dat je riem alleen stuk is en de motor nog intact, dit komt geregeld voor. Dus dan ben je alleen de vervanging van een distri riem aan kosten kwijt. Die moest toch al ;) Zat je op de snelweg toen de riem brak?

• sandy16
ja was op de snelweg gebeurt

• NotSoSteady
.Maarten schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:44:
Als ik op Marktplaats kijk dan is 3200 euro aan de lage kant voor een Doblo uit 2011 met zo'n kilometerstand. Als ik van die prijs uit moet gaan dan verwacht ik dat de riem niet is vervangen. Want zo'n riem vervangen kost nogal wat tijd en dus geld.
Jup, daarom is die weg gedaan. Je zou maar zo zaken willen doen, vind ik persoonlijk echt misselijk maar ach het is er een van de velen. 8)7

[Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 12-09-2019 20:48]

• NimRod1337
Nog steeds, laat er naar kijken, even op de brug iemand de motor rond draaien, kleppendeksel eraf, dan weet je al wat meer en dit is weinig werk.

Er lijkt hoop te wezen: https://www.fiatforum.com...o-1-9jtd.html#post1312757

De 1.9 JTD is dezelfde motor in Punto, Doblo, Alfa's etc.

[Voor 22% gewijzigd door NimRod1337 op 12-09-2019 20:52]

• sandy16
bedankt voor de reacties zal eens rondvragen waar we kunnen gaan

• .Maarten
Ik lees ook verhalen dat de kleppen heel blijven na dat de riem is geknapt en dat de tuimelaars afknappen. Deze zitten in de kop en zijn relatief makkelijk te vervangen. Het kan dus zijn dat reparatie meevalt. Maar hiervoor zou ik naar de expert gaan. Bijvoorbeeld http://www.martijngoorden.nl/ (Ken hem verder niet)

• NimRod1337
.Maarten schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:55:
Ik lees ook verhalen dat de kleppen heel blijven na dat de riem is geknapt en dat de tuimelaars afknappen. Deze zitten in de kop en zijn relatief makkelijk te vervangen. Het kan dus zijn dat reparatie meevalt. Maar hiervoor zou ik naar de expert gaan. Bijvoorbeeld http://www.martijngoorden.nl/ (Ken hem verder niet)
8v heeft geen tuimelaars. Elke normale garage kan dit.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NotSoSteady schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:28:
[...]

Je bent vermoedelijk in aanraking geven met een louche garage die je een auto heeft verkocht met een distributieriem die op was. Daar heb jij geen vragen over gesteld en dat vonden zij wel prima. Erg netjes is het niet, maar ik verwacht niet dat de garage veel voor je gaat doen.
Op zich hoeft de garage nog niet louche te zijn als ze een auto hebben staan met een versleten riem. Ik heb deze week ook een auto gekocht met een riem die vervangen moet worden (toevallig ook een Fiat) en vorige zaterdag een proefrit gemaakt in een andere waarvan de riem ook vervangen moest worden. In beide gevallen moest ik de verkoper daar zelf op wijzen.

Wat veel mensen vergeten te doen, is bij aanschaf van een tweedehands auto ook budget in te calculeren voor achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Die heeft namelijk 9 v.d. 10 keer de auto verkocht omdat er groot onderhoud aan zat te komen (banden, distributie, koppeling, dat soort zaken). Dus bij aankoop is het verstandig om € 1000 extra te hebben om zo snel mogelijk de auto door een andere garage na te laten kijken en deze punten aan te laten pakken.

@sandy16
Je hebt tot nu toe nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat nou precies de garantievoorwaarden zijn. Dit moet in je factuur staan of op de website van de verkoper te vinden zijn.

12 maanden zegt mij in ieder geval al dat het niet om een Bovag-garantie gaat (die is namelijk 6 maanden). Verder zal er ongetwijfeld op de nota staan dat je de auto hebt gekocht zoals gezien en bereden (of te wel, je gaat akkoord met de staat waarin de auto bij verkoop was).

Als koper heb je onderzoeksplicht, de verkoper heeft een meldingsplicht. Distributieriem is standaard onderhoud voor veel auto's en iets wat bijv. opgenomen is in het onderhoudsschema van een auto. Dat hadden jullie bij aankoop kunnen controleren. Daarnaast is het gebruikelijk (maar niet verplicht) dat in de motorruimte aangegeven wordt dat de riem vervangen is op datum x bij km-stand y.

Nu begrijp ik dat beiden niet aanwezig waren bij deze auto. Als je dan ook geen verstand hebt van dat model of auto's in het algemeen, dan moeten alle alarmbellen afgaan en zou je in dat geval weg moeten lopen van de auto. Dat zijn namelijk auto's voor mensen die exact weten hoe de auto in elkaar zit en ook zonder onderhoudsgeschiedenis de staat kunnen inschatten.

Omdat een distributieriem onder normaal onderhoud valt, net als banden, olie, filters, etc, is die zo goed als zeker uitgesloten van garantie. En daarmee dus ook vervolgschade als gevolg van het knappen van de riem.
Enige uitzondering daarop is wanneer bij aankoop een onderhoudsbeurt is uitgevoerd. Dan had de verkoper moeten constateren dat de riem vervangen moest worden en dat mag je de verkoper wel aanrekenen. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

Dus ik vrees dat jullie pech hebben en alle schade volledig voor eigen rekening zal zijn.
.Maarten schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:55:
Ook al blijven de kleppen heel, op het moment dat deze contact hebben gemaakt met de zuigers, zijn de stelen vrijwel altijd krom, zitten er deuken in de zuigers en kan de rand van de klep beschadigd zijn. Kortom, de kans dat die klem nog goed sluit en soepel beweegt is minimaal en moeten de kop sowieso gelicht worden voor inspectie.
Dit kan overigens iedere garage en is een relatief standaard klus voor een ervaren monteur.

Alleen als het een vrijloop-motor betreft, heb je geen schade na knappen van de riem, bij die motoren kunnen de kleppen en zuigers elkaar nooit raken. Echter zijn vrijwel alle motoren interferentiemotoren, en zullen kleppen en zuigers elkaar raken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• NimRod1337
deepbass909 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:25:
[...]

Op zich hoeft de garage nog niet louche te zijn als ze een auto hebben staan met een versleten riem. Ik heb deze week ook een auto gekocht met een riem die vervangen moet worden (toevallig ook een Fiat) en vorige zaterdag een proefrit gemaakt in een andere waarvan de riem ook vervangen moest worden. In beide gevallen moest ik de verkoper daar zelf op wijzen.

Wat veel mensen vergeten te doen, is bij aanschaf van een tweedehands auto ook budget in te calculeren voor achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Die heeft namelijk 9 v.d. 10 keer de auto verkocht omdat er groot onderhoud aan zat te komen (banden, distributie, koppeling, dat soort zaken). Dus bij aankoop is het verstandig om € 1000 extra te hebben om zo snel mogelijk de auto door een andere garage na te laten kijken en deze punten aan te laten pakken.

@sandy16
Je hebt tot nu toe nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat nou precies de garantievoorwaarden zijn. Dit moet in je factuur staan of op de website van de verkoper te vinden zijn.

12 maanden zegt mij in ieder geval al dat het niet om een Bovag-garantie gaat (die is namelijk 6 maanden). Verder zal er ongetwijfeld op de nota staan dat je de auto hebt gekocht zoals gezien en bereden (of te wel, je gaat akkoord met de staat waarin de auto bij verkoop was).

Als koper heb je onderzoeksplicht, de verkoper heeft een meldingsplicht. Distributieriem is standaard onderhoud voor veel auto's en iets wat bijv. opgenomen is in het onderhoudsschema van een auto. Dat hadden jullie bij aankoop kunnen controleren. Daarnaast is het gebruikelijk (maar niet verplicht) dat in de motorruimte aangegeven wordt dat de riem vervangen is op datum x bij km-stand y.

Nu begrijp ik dat beiden niet aanwezig waren bij deze auto. Als je dan ook geen verstand hebt van dat model of auto's in het algemeen, dan moeten alle alarmbellen afgaan en zou je in dat geval weg moeten lopen van de auto. Dat zijn namelijk auto's voor mensen die exact weten hoe de auto in elkaar zit en ook zonder onderhoudsgeschiedenis de staat kunnen inschatten.

Omdat een distributieriem onder normaal onderhoud valt, net als banden, olie, filters, etc, is die zo goed als zeker uitgesloten van garantie. En daarmee dus ook vervolgschade als gevolg van het knappen van de riem.
Enige uitzondering daarop is wanneer bij aankoop een onderhoudsbeurt is uitgevoerd. Dan had de verkoper moeten constateren dat de riem vervangen moest worden en dat mag je de verkoper wel aanrekenen. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

Dus ik vrees dat jullie pech hebben en alle schade volledig voor eigen rekening zal zijn.

[...]

Ook al blijven de kleppen heel, op het moment dat deze contact hebben gemaakt met de zuigers, zijn de stelen vrijwel altijd krom, zitten er deuken in de zuigers en kan de rand van de klep beschadigd zijn. Kortom, de kans dat die klem nog goed sluit en soepel beweegt is minimaal en moeten de kop sowieso gelicht worden voor inspectie.
Dit kan overigens iedere garage en is een relatief standaard klus voor een ervaren monteur.

Alleen als het een vrijloop-motor betreft, heb je geen schade na knappen van de riem, bij die motoren kunnen de kleppen en zuigers elkaar nooit raken. Echter zijn vrijwel alle motoren interferentiemotoren, en zullen kleppen en zuigers elkaar raken.
Als de compressie goed is, motor draait goed rond met de hand, nieuwe riem en gewoon blijven rijden. Niet gelijk iedereen zo bang maken aub.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

InFamous schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:14:
@sandy16 hoe kom je erbij dat er 12 maanden wettelijke garantie op een tweedehands auto zit?
Als je gebruikte wagen koopt in garage, zijn ze verplicht een jaar garantie te geven tenzij ze natuurlijk nadrukkelijk vermelden als er gebreken zijn.

Bv een vastgelopen golf voor 500 euro gaan ze geen garantie opgeven.

@op voor mij is het garantiegeval. Dealer die je wagen verkoopt met bijna versleten distributieriem is verborgen gebrek. Moet hij kenbaar maken dat riem op zijn einde is. 8 jaar is zoiezo vervangen van riem. Ongeacht aantal kilometers.

[Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 13-09-2019 12:34]

• NotSoSteady
[...]

@sandy16

[...]

Nou ik vind het in ieder louche wanneer je een auto verkoopt aan iemand zonder erbij te vermelden dat de distributieriem op korte termijn (lees direct) moet worden vervangen. Niet iedereen weet alles van auto's, maar goed dat is hoe ik in het leven sta. Het zal mij als verkoper geen goed gevoel geven om iemand een auto mee te doen waarvan op ieder moment de motor kan worden afgeschreven.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
Voor TS, het ligt er inderdaad precies aan wat er afgesproken is en er in het koopcontract staat. Ik heb een aantal jaren geleden een auto gekocht waarbij ik duidelijk gezegd heb dat de distributierien nog 40k km of 2 jaar mee moest kunnen (Kia met 7 jaar garantie en ik wilde de eerste jaren zeker geen kosten hebben). Volgens de verkoper was dit het geval en dit heb ik ook in het contract laten zetten. Toen dezelfde garage het jaar daarna aangaf dat de distributiriem aan vervanging toe was heb ik ze het contract gegeven en is het daarna gratis vervangen.

[removed]

• .Maarten
[...]

Volgens mij hadden sommige motoren de kleppen recht boven de zuigers zitten en worden ze bij een geknapte riem door de zuiger naar boven gedrukt. Meestal overleeft de klep dit. Om dit te checken kun je de compressie laten meten, daar hoeft de kop er niet voor af. Dit is niet bij elke motor zo. Maar dat is wel iets wat een goede garage eerst kan checken voordat de de hele kop eraf trekken. Scheelt nogal in arbeid

[Voor 9% gewijzigd door .Maarten op 13-09-2019 12:44]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Weten we al om wat voor auto het gaat na 2 pagina's speculeren en halve info van TS?

Ik zie op pagina 1 een Doblo genoemd worden maar nergens heb ik TS zien noemen wat voor auto het om gaat.

Whoops ik ben blind :X

Goed, TS heeft een Doblo gekocht met 133k km op de klok, nu 7000km later is de distributieriem geknapt. Belangrijk om te weten is of dit een interferentie motor is ja of nee. Is het dat wel, dan kun je de motor laten vervangen of een andere auto kopen. Is het dat niet, dan is er geen motorschade en is het een kwestie van motor op tijd zetten en nieuwe riem er omheen en weer verder kachelen.

Wat betreft de garantie, zoek de algemene voorwaarden van de verkopende partij eens op, als ook de voorwaarden van de verkoop. Wat voor garantie zat er op deze auto? Was dat BOVAG garantie? En dekt die garantie ook de distributieriem. Hou er hierbij rekening mee dat een distributieriem een slijtageonderdeel is.

Wat eventuele nalatigheid van de verkopende partij betreft, de verkoper is wettelijk verplicht om eerlijk te antwoorden op alle vragen die de koper heeft over de auto. Heeft de auto ooit schade gehad ja of nee bijvoorbeeld. Als de verkoper de auto ingekocht/ingeruild heeft zonder onderhoudshistorie of mondelinge info over eventueel recent uitgevoerd onderhoud, dan weet hij dus niet wanneer die riem vervangen is. Als de koper dan vraagt wanneer deze vervangen is dan hoort het antwoord te zijn 'weet ik niet'. De koper kan dan beslissen om de auto zo mee te nemen en zelf de riem te (laten) vervangen of om 'm tegen een afgesproken prijs te laten vervangen voordat hij de auto koopt (als hij daarna knapt dan kun je de verkoper 100% zeker aansprakelijk stellen).

Let op: de koper heeft altijd onderzoeksplicht, stel jij die vragen niet aan de verkoper, dan kan hij ook niet antwoorden.
SadisticPanda schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:33:
Als je gebruikte wagen koopt in garage, zijn ze verplicht een jaar garantie te geven tenzij ze natuurlijk nadrukkelijk vermelden als er gebreken zijn.
Hebben we het hier nou eigenlijk over België of over Nederland? Als dit Nederland is, dan praat je complete onzin.

[Voor 95% gewijzigd door FastFred op 13-09-2019 13:06]

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:29
Volgens mij gaat men er hier van uit dat TS Nederlands is. Als er over wettelijke garantie wordt gesproken vermoed ik echter dat het hier om België gaat (+ het taalgebruik van TS wijst ook richting België).

Daar heb je standaard 2 jaar garantie op 2ehands auto's (mits gekocht bij een handelaar/garage, dus niet particulier), al mag dit door de verkoper beperkt worden tot 1 jaar en dat gebeurt meestal ook. Er zijn geen concrete voorwaarden voor die wettelijke garantie, maar het lijkt een beetje op het conformiteitsbeginsel zoals wij dat in NL kennen (met als verschil dat er in België dus een concrete termijn wordt genoemd).

Ik vond er deze brochure over (volgens mij wel afkomstig van een organisatie die zich meer inzet voor de garages dan voor de consument, dus misschien is deze informatie een beetje gekleurd): http://www.zichtopuwautog...leaflet_garage_nl_web.pdf

In principe wordt aangegeven dat slijtagedelen niet onder de garantie vallen. Durf echter niet te zeggen hoe het hier zit. Waarschijnlijk was de distributieriem al lang aan vervanging toe bij aankoop. Het lijkt me wel dat dit normaal gebruik van het voertuig in de weg staat. Maar ja, had TS dit zelf moeten weten, had de verkoper dit moeten melden? Heeft de verkoper nog uitspraken gedaan over de staat van de auto, waardoor TS misschien een bepaalde verwachting mocht hebben? Ik heb verder geen idee.

[Voor 14% gewijzigd door LukasW op 13-09-2019 13:28]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43

-tom-562

Oliesjeik

Het verzuimen van het plegen van onderhoud kan je niet afschuiven op garantie

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 20:42
[...]

Op zich hoeft de garage nog niet louche te zijn als ze een auto hebben staan met een versleten riem.
Als dat wel zo was dan zou Jet Cars niet meer bestaan

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NimRod1337 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:31:
[...]

Als de compressie goed is, motor draait goed rond met de hand, nieuwe riem en gewoon blijven rijden. Niet gelijk iedereen zo bang maken aub.
Dat heeft niks met bangmakerij te maken. De kracht die nodig is om een tuimelaar te breken is ook zeker groot genoeg om een klep te beschadigen of te verbuigen. Bij een verbogen klep praat je niet over millimeters, maar tienden daarvan.

En een goede compressie is niet heilig. Een verbogen klepsteel geeft problemen bij hogere toeren (klep kan blijven hangen) en kan verhoogd olieverbruik geven. En dat kan je niet met een compressietest meten.
NotSoSteady schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:35:
[...]

Nou ik vind het in ieder louche wanneer je een auto verkoopt aan iemand zonder erbij te vermelden dat de distributieriem op korte termijn (lees direct) moet worden vervangen. Niet iedereen weet alles van auto's, maar goed dat is hoe ik in het leven sta. Het zal mij als verkoper geen goed gevoel geven om iemand een auto mee te doen waarvan op ieder moment de motor kan worden afgeschreven.
Gezien het aankoopbedrag (€3200) zal het geen merkdealer zijn geweest met een premium selectie of vergelijkbaar, maar een gewone handelaar. Ik moet daarvan nog de eerste tegenkomen die 100% volledig is in zijn informatieverstrekking.
En zelfs al koop je bij een dealer (mijn auto komt bij een officiële dealer vandaan), zelfs dan krijg niet nog niet alles te horen. Wat ik al zei, ik moest de verkoper bij de onderhandeling over de prijs wijzen op de achterbanden (die echt zichtbaar op het einde lopen) en tijdens het bekijken op de distributie.

En dit zijn normale punten die onder de onderzoeksplicht van de koper vallen. Kan je dat niet zelf controleren (bij gebrek aan kennis), dan moet je iemand meenemen die dat wel kan of een aankoopkeuring laten doen. Kan je dat niet en je staat voor de keuze een auto te kopen zonder bekende historie, dan moet je daar vanaf zien. Zonder onderhoudshistorie weet je dat je een bepaald risico neemt.

En wil je dat risico wel nemen, dan moet de auto zo snel mogelijk naar een andere garage voor onderhoud om de teller te resetten. Mijn nieuwe auto gaat zo snel mogelijk naar een garage voor verse vloeistoffen, nieuwe riem en wat ander onderhoud, zodat ik zeker weet dat hij bijloopt in z'n onderhoud.
.Maarten schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:41:
[...]

Volgens mij hadden sommige motoren de kleppen recht boven de zuigers zitten en worden ze bij een geknapte riem door de zuiger naar boven gedrukt. Meestal overleeft de klep dit. Om dit te checken kun je de compressie laten meten, daar hoeft de kop er niet voor af. Dit is niet bij elke motor zo. Maar dat is wel iets wat een goede garage eerst kan checken voordat de de hele kop eraf trekken. Scheelt nogal in arbeid
Geen enkele motor heeft dat tegenwoordig nog, en diesels al helemaal niet. Die hebben een hemisferische verbrandingskamer en daarin staan de kleppen altijd schuin.

Maar een goede garage zal sowieso altijd eerst beginnen met een diagnose (mag ik hopen), eventueel met inspectie met een boroscoop (dan kan je vrij snel al zien of er een afdruk van de klep op de zuiger staat). Is die afdruk zichtbaar zal de kop er sowieso af moeten voor nadere inspectie, al is het maar omdat er metaalsplinters in de cilinder kunnen liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:42:

Goed, TS heeft een Doblo gekocht met 133k km op de klok, nu 7000km later is de distributieriem geknapt. Belangrijk om te weten is of dit een interferentie motor is ja of nee.
Voor zover ik weet is alleen de oude 8v fire motor een vrijloper. De jtd's zijn dat niet. En zeker omdat het op de snelweg gebeurde, ga ik ervan uit dat er flinke schade is ontstaan. Ook bij de latere jtd motoren zullen alle tuimelaars aan snot zijn.

Ik schat ook in dat de TS uit België komt, gezien de garantietermijn. Ik weet dat daar de periode van 6 maanden belangrijk is, want een gebrek binnen 6 maanden zal leiden tot een non-conformiteit. Daarna is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al aanwezig was.

Ik raad de TS aan om contact te zoeken met een jurist, ik denk dat hier onvoldoende kennis aanwezig is van de Belgische consumentenwet en eventuele uitzonderingen op bijvoorbeeld slijtagedelen.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-09-2019 14:14]

Wise enough to play the fool

• sandy16
ben inderdaad van belgie , en verzuimen van onderhoud was het niet zij hadden onderhoud gedaan vooraf en we rijden er nog geen zes maand mee demk niet dat er veel mensen om de zes maanden gaan voor onderhoud

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

LukasW schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:17:
Volgens mij gaat men er hier van uit dat TS Nederlands is. Als er over wettelijke garantie wordt gesproken vermoed ik echter dat het hier om België gaat (+ het taalgebruik van TS wijst ook richting België).

Daar heb je standaard 2 jaar garantie op 2ehands auto's (mits gekocht bij een handelaar/garage, dus niet particulier), al mag dit door de verkoper beperkt worden tot 1 jaar en dat gebeurt meestal ook. Er zijn geen concrete voorwaarden voor die wettelijke garantie, maar het lijkt een beetje op het conformiteitsbeginsel zoals wij dat in NL kennen (met als verschil dat er in België dus een concrete termijn wordt genoemd).

Ik vond er deze brochure over (volgens mij wel afkomstig van een organisatie die zich meer inzet voor de garages dan voor de consument, dus misschien is deze informatie een beetje gekleurd): http://www.zichtopuwautog...leaflet_garage_nl_web.pdf

In principe wordt aangegeven dat slijtagedelen niet onder de garantie vallen. Durf echter niet te zeggen hoe het hier zit. Waarschijnlijk was de distributieriem al lang aan vervanging toe bij aankoop. Het lijkt me wel dat dit normaal gebruik van het voertuig in de weg staat. Maar ja, had TS dit zelf moeten weten, had de verkoper dit moeten melden? Heeft de verkoper nog uitspraken gedaan over de staat van de auto, waardoor TS misschien een bepaalde verwachting mocht hebben? Ik heb verder geen idee.
Volgens mij ook op taalgebruik afgaand en de garantie.

1 jaar verplicht op uren en onderdelen. Meeste geven nog extra jaartje op onderdelen in België.
Hangt ook beetje af in welke categorie wagen je koopt.

30k over interval, dat is geen slijtage. Dat is nalatigheid van de vorige eigenaar. In dit geval de garage.
Mijn eerste wagen was 5 jaar oud toen ik hem kocht en had iets van een 70k kilometer en daar was de DB gewoon op voorrand vervangen. DB kost niet veel om te vervangen qua onderdelen. Enkel uren.

Voor de prijs van 170€ ofso kan de verkoper zich veel geld besparen voor het geval die breekt onder garantie. Vele nemen het risico niet en vervangen preventief. Moet wel zeggen, was ook iets duurder maar zou geen verschil moeten maken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
deepbass909 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:03:
[...]
En dit zijn normale punten die onder de onderzoeksplicht van de koper vallen. Kan je dat niet zelf controleren (bij gebrek aan kennis), dan moet je iemand meenemen die dat wel kan of een aankoopkeuring laten doen. Kan je dat niet en je staat voor de keuze een auto te kopen zonder bekende historie, dan moet je daar vanaf zien. Zonder onderhoudshistorie weet je dat je een bepaald risico neemt.
Je kunt het ook vragen en laten noteren. Daarmee heb je aan je onderzoeksplicht voldaan en heb je nog bewijs ook.

Belangrijkste om in dit geval te weten is wanneer de distributieriem vervangen had moeten worden. Oftewel had ie al vervangen moeten zijn toen hij gekocht werd?

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• InFamous

InFamous

excommunicado

SadisticPanda schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:33:
[...]

Bv een vastgelopen golf voor 500 euro gaan ze geen garantie opgeven.

@op voor mij is het garantiegeval. Dealer die je wagen verkoopt met bijna versleten distributieriem is verborgen gebrek. Moet hij kenbaar maken dat riem op zijn einde is. 8 jaar is zoiezo vervangen van riem. Ongeacht aantal kilometers.
Tja in België misschien maar niet in Nederland, aangezien er dus gigantisch veel informatie mist en vragen niet beantwoord worden ga ik er vanuit dat het dus in Nederland is.

• sandy16
ragdoll : welke vragen worden er niet beantwoord ?

[Voor 39% gewijzigd door sandy16 op 13-09-2019 16:16]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
Wat houdt deze wettelijke garantie in?
- De verkoper garandeert jou dat de auto in overeenstemming is met de condities en rijvaardigheden beschreven in de overeenkoms
- De wagen voldoet aan de kwaliteiten en prestaties die normaal zijn voor een voertuig van die leeftijd, kilometerstand en prijs
- Het voertuig kan gebruikt worden overeenkomstig de doelstelling van de koper

Wees je ervan bewust dat deze wettelijke garantie geen  omniumverzekering is. De garantie dekt dus niet:
- De normale slijtage van het voertuig (filter, distributieriem etc.)
- De stukken en onderdelen die normaliter zouden moeten worden vervangen tijdens het jaar van de aankoop (bijvoorbeeld op basis van de informatie die de verkoper gegeven heeft)
https://www.verzekeringen...garantie-tweedehands-auto

Volgens mij is het geen garantie maar onderzoeksplicht koper, die had bij de koop onderhoud moeten controleren of moeten eisen.
Boekje niet aanwezig? Auto laten staan! Of als je de gok toch wil nemen onderhoud eisen waarbij ook slijtage zaken als distributieriem en waterpomp worden vervangen. Dan wordt het voor de verkoper waarschijnlijk zo duur dat hij niet akkoord zal gaan. :+ Ook geen "grote beurt" afspreken met het idee dat dergelijke zaken worden vervangen. Die vallen namelijk niet binnen een standaard grote beurt, maar benoem je apart.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee