Toon posts:

wettelijke garantie op tweedehandswagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandy16
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16-09-2019
Mijn vraag
...vraag mij af of de distributieriem ook onder de 12 maanden wettelijke garantie valt bij aankoop van een tweedehandsvoertuig .
wij hebben onze wagen nu bijna 6 maanden de distributieriem is gesprongen en de moter nu kapot .
volgens de garage valt dat er niet onder iemand die weet hoe het zit ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via sandy16 op 13-09-2019 15:41)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:42:

Goed, TS heeft een Doblo gekocht met 133k km op de klok, nu 7000km later is de distributieriem geknapt. Belangrijk om te weten is of dit een interferentie motor is ja of nee.
Voor zover ik weet is alleen de oude 8v fire motor een vrijloper. De jtd's zijn dat niet. En zeker omdat het op de snelweg gebeurde, ga ik ervan uit dat er flinke schade is ontstaan. Ook bij de latere jtd motoren zullen alle tuimelaars aan snot zijn.

Ik schat ook in dat de TS uit België komt, gezien de garantietermijn. Ik weet dat daar de periode van 6 maanden belangrijk is, want een gebrek binnen 6 maanden zal leiden tot een non-conformiteit. Daarna is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al aanwezig was.

Ik raad de TS aan om contact te zoeken met een jurist, ik denk dat hier onvoldoende kennis aanwezig is van de Belgische consumentenwet en eventuele uitzonderingen op bijvoorbeeld slijtagedelen.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-09-2019 14:14]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• InFamous
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:21

InFamous

excommunicado

SadisticPanda schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:33:
[...]

Als je gebruikte wagen koopt in garage, zijn ze verplicht een jaar garantie te geven tenzij ze natuurlijk nadrukkelijk vermelden als er gebreken zijn.

Bv een vastgelopen golf voor 500 euro gaan ze geen garantie opgeven.

@op voor mij is het garantiegeval. Dealer die je wagen verkoopt met bijna versleten distributieriem is verborgen gebrek. Moet hij kenbaar maken dat riem op zijn einde is. 8 jaar is zoiezo vervangen van riem. Ongeacht aantal kilometers.
Tja in België misschien maar niet in Nederland, aangezien er dus gigantisch veel informatie mist en vragen niet beantwoord worden ga ik er vanuit dat het dus in Nederland is.

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee