Toon posts:

wettelijke garantie op tweedehandswagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandy16
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09-2019
Mijn vraag
...vraag mij af of de distributieriem ook onder de 12 maanden wettelijke garantie valt bij aankoop van een tweedehandsvoertuig .
wij hebben onze wagen nu bijna 6 maanden de distributieriem is gesprongen en de moter nu kapot .
volgens de garage valt dat er niet onder iemand die weet hoe het zit ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via sandy16 op 13-09-2019 15:41)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:42:

Goed, TS heeft een Doblo gekocht met 133k km op de klok, nu 7000km later is de distributieriem geknapt. Belangrijk om te weten is of dit een interferentie motor is ja of nee.
Voor zover ik weet is alleen de oude 8v fire motor een vrijloper. De jtd's zijn dat niet. En zeker omdat het op de snelweg gebeurde, ga ik ervan uit dat er flinke schade is ontstaan. Ook bij de latere jtd motoren zullen alle tuimelaars aan snot zijn.

Ik schat ook in dat de TS uit België komt, gezien de garantietermijn. Ik weet dat daar de periode van 6 maanden belangrijk is, want een gebrek binnen 6 maanden zal leiden tot een non-conformiteit. Daarna is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al aanwezig was.

Ik raad de TS aan om contact te zoeken met een jurist, ik denk dat hier onvoldoende kennis aanwezig is van de Belgische consumentenwet en eventuele uitzonderingen op bijvoorbeeld slijtagedelen.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-09-2019 14:14]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46

InFamous

excommunicado

SadisticPanda schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:33:
[...]

Als je gebruikte wagen koopt in garage, zijn ze verplicht een jaar garantie te geven tenzij ze natuurlijk nadrukkelijk vermelden als er gebreken zijn.

Bv een vastgelopen golf voor 500 euro gaan ze geen garantie opgeven.

@op voor mij is het garantiegeval. Dealer die je wagen verkoopt met bijna versleten distributieriem is verborgen gebrek. Moet hij kenbaar maken dat riem op zijn einde is. 8 jaar is zoiezo vervangen van riem. Ongeacht aantal kilometers.
Tja in België misschien maar niet in Nederland, aangezien er dus gigantisch veel informatie mist en vragen niet beantwoord worden ga ik er vanuit dat het dus in Nederland is.

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee