Dieken Taffert schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:25:
[...]
Geluid is anders, omdat de CVT-like van Toyota het toerental vastzet, bij DSG stijgt het toerental. Dat is wennen. En volgens de Duitsers kan dat ECHT niet en zijn hun automaten veruit superieur.
Ik vind het nauwelijks een probleem; heb een tijdje een Prius gereden als leenauto en dat vond ik lekker rustig rijden. Ik trek me dan ook HE-LE-MAAL niets aan van marketing zwets.
Persoonlijk heb ik altijd al een hekel gehad aan toyota/Lexus hybrides, juist vanwege dat geloei van die geknepen 1.8 NA motor. In de stad zijn ze heerlijk rustig en vlot dankzij het koppel van de electromotor, maar even met 150 wat inhalen op de snelweg betekent veel geloei en nul trekkracht. Verbruik was ook teleurstellend bij hogere snelheden.
Verder vind ik de wegligging verre van sportief, al voelde dat bij Lexus wat beter. De Lexus IS200h heeft ook minder last van dat loei effect, simpelweg omdat er een sterkere motor in het systeem hangt. Wat mij betreft is de IS ook de instapper van Lexus, de CT heeft als enige geen RWD, omdat het toch een Prius/Auris kloon is. Tenzij je de styling mooi vind, kun je dan beter een Auris nemen IMHO.
Dit is echter een persoonlijke mening, al ben ik wel iemand die letterlijk zo'n beetje alles gereden heeft qua merken en ook qua motorisering (gechipte diesels, V6, V8, meerdere benzine turbo's etc.)
Even nog wat minder subjectieve feedback:
- je lijkt nog niet goed te weten wat je zoekt: een octavia is veel ruimer dan een polo of clio en ook een klasse groter. Verder geef je niet aan hoeveel je per jaar rijdt. Ook ik heb genoeg verhalen gehoord over de kleine geblazen motoren en hun levensduur, maar als je 10k kilometers per jaar rijdt zou ik er niet wakker van liggen.
- schrik niet teveel van hoge kilometerstanden, goeod onderhoud is belangrijker
- als alternatief op de hybrides kun je ook een moderne ecodiesel overwegen: 1.6TDI bij VAG, of de 1.5dci van Renault... bij de japanners isi er wat minder keus qua diesels, al kun je dit bij Mazda en Honda wel vinden. Sowieso fijn rijdende wagens, vooral honda.
- veel bijdragen bieden inderdaad alleen bovag garantie aan in een extra pakket, je betaald er dus altijd voor. Neem het dus mee in de prijsonderhandelingen en hecht geen waarden aan non Bovag garantie, vaak op alleen de aandrijflijn etc. Formeel heb je vanaf 4500 euro overigens recht op 6 maanden Bovag.
- DSG van VAG wordt inderdaad als "de fijnste" automaat gezien, maar veel andere merken hebben nu ook vergelijkbare dubbele koppeling systemen. Kwestie van even checken of het geen old school automaat is, die laatste wil je echt niet meer in een compacte middenklasser..
EDIT: ik zie nu dat je 20k per jaar gaat rijden, in dat geval zou ik alle opties qua diesel/hybride/benzine openhouden. Ook een enigzins zuinigie benzinemotor kan dan nog prima.
EDIT2: je weet dat je met je leaseauto ook voor de verzekering bruikbare schadevrije jaren op kunt bouwen voor een prive auto?
[
Voor 9% gewijzigd door
_Anvil_ op 12-09-2019 11:34
]