Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Tonio1969
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-11-2020
Hallo allen,

Ik wil ook met domotica gaan beginnen en zoek eigenlijk een eerlijk advies.

Door de bomen zie je zo ongeveer het bos niet meer maar laat ik eens van wal steken.

Ik wil simpel beginnen met de lampen aan en uit. Daarvoor dus stopcontactschakelaars met afstandsbediening.

Ook het basisstaion ICS2000 staat op het lijstje.

Wat ik tzt ook wil aanschaffen is een Synology nas. Daar kan je Domoticz op draaien.

Wie heeft een zinnig antwoord of een en ander bij elkaar past, of heb je een beter idee dan mag dat ook.

Goedkoop beginnen en dan met een half jaar ontdekken dat je er eigenlijk verder niets mee kan daar hou ik niet van, dus dan maar wat anders. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Hoor graag jullie gedachte, ondertussen struin ik verder naar leuke of interesante berichten zoals deze:

https://nl.hardware.info/...er-z-wave-en-notificaties

Bedankt voor de moeite

Ton

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben enkele jaren geleden ook begonnen met Kaku en domoticz op een synology nas.

Al snel ben ik overgestapt op zwave. Met Kaku stroomt je domoticz vol met apparaten die je niet kent, tenzij je hardware detectie uitschakelt.
Met zwave heb je terug koppeling, en een beveiligde manier om devices toe te voegen.
Alle Kaku heb ik verder weggeven aan iemand die er ook mee wilden proberen.

Op een synology nas, wordt je als "beginner" toch al snel beperkt in programmeer mogelijkheden.
Er is erg veel te vinden over een raspberry pi en zijn mogelijkheden met domoticz. Maar veel minder als dat op een synology draait. Gevolg is dat je erg goed moet zoeken naar een oplossing voor de synology.
Uiteindelijk is het wel fijn, om met een terminal window, dingen voor elkaar te krijgen. Dat gaat nou eenmaal makkelijker op een linuxcomputer zoals rasppi.

Ik heb een aantal jaar met een raspberry pi alles draaiend gehad, maar door falende SD kaartjes ben ik er helemaal vanaf gestapt. (hoewel, met een HDD of usb stick, is het wel betrouwbaarder)

Ik gebruik sinds een half jaar nu Odroid N2 met Emmc geheugen. (dus geen sd kaartjes of hdd)
Dit bevalt uitstekend.
Ook heb ik bij anderen ook een odroid C2 (wat ouder model) geplaatst. Die heeft ook Emmc geheugen kaartje
https://www.odroid.co.uk/...uct/category&path=246_239

Zo goed als alles, wat voor een pi te vinden is, is te vinden voor de odroid.
Enige verschil is dat je niet meer als gebruiker Pi werkt, maar als root. Dit houd in dat je niet /home/pi aanhoudt, maar /home/root telkens.

Er is meer dan zwave. Sommige gebruiken zigbee2mqtt.
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
of devices die via wifi werken (vaak goedkoop aan te komen)
Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)
Sonoff en shelly.

Inmiddels doe ik redelijk wat met domoticz, node-red, influxdb en grafana.
- Mitsubishi warmtepomp aansturen en uitlezen (melcloud to domoticz)
- Kamstrup Warmtemeter met MBus (meterbus), 4 Finder kWh meters met Mbus en Mbus adapter van Ali
- Netatmo weatherstation met uitbreidingsmodules
- 3x SMA omvormer lees ik uit en upload ik naar PVoutput
- Enkele lampen geschakeld met zwave en zigbee2mqtt. Enkele apparaten meet ik met fibaro tussenstekkers (quooker ed)
- nog veel meer...waar ik ff niet op kom.

Lijkt allemaal heel ingewikkeld voor de beginner, maar je rolt er redelijk makkelijk in, en je kan veel meer vinden, dan voor een synology.

Succes met je keuze!

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2019 11:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op Synology kan je tegenwoordig Docker gebruiken. Voorwaarde is wel dat je redelijk wat (extra) geheugen hebt op de NAS. Ik heb zelf HomeAssistant hierop draaien, omdat op de Pi3 deze na een tijd traag aanvoelt.

Om goedkoop te beginnen moet je zelf kunnen knutselen. Hardwarematig en softwarematig.
Bv sonoff stekkers flashen (wat vaak wat soldeerskills nodig heeft) met een Tasmota firmware.
Een zigbee2mqtt stickie gebruiken en dan een stapel Xiaomi sensoren gebriken.

Deze kan je dan bedienen met een home automation systeem naar keuze.
Ik heb zelf gekozen voor automations via Node-Red omdat dat makkelijk in elkaar te flanzen is.
Voor handmatige aan/uit acties gebruik ik weer HomeAssistant.
Voor logging en visualisering van data gebruik ik Grafana (gevoed met MQTT+Telegraf+Influx)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Na een update van docker was ik alles kwijt.
Maar dat zegt meer over mijn skills dan over docker.

Dat wil ik niet nog een keer mee maken... ;)

• kmf
  • Niet online

kmf

@AUijtdehaag na een corrupt SD kaartje ben je ook alles kwijt, als je je backups niet hebt geautomatiseerd ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Daarom gebruik ik Odroid met Emmc en geen sd kaartjes meer ;)

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:59
Geen KaKu gebruiken, was de grootste fout die ik gemaakt heb, probleem met KaKu is dat het op 433mhz werkt en geen tweeweg communicatie heeft. Je weet dus niet of je opdracht daadwerkelijk aankomt. Vooral als je een groter/nieuwer huis hebt komen de signalen moeilijker door muren en vloeren heen. Gebruik zwave (of mijn voorkeur: wifi) achtige switches zoals de Sonoff/Shelly.

Veel mensen gebruiken hun bestaande NAS voor dit soort oplossingen (eigenlijk 'goedkope' server dus).Als je toch al van plan was om een NAS te gebruiken is dat mooi meegenomen, als je speciaal deze NAS gaat aanschaffen hiervoor zou ik even verder kijken of er geen goedkopere oplossingen zijn. Een Pi of ander microservertje.

Ik ben zelf ook begonnen met Domoticz, leuk pakket maar redelijk beperkt (in de tijd dat ik het gebruikte). Ik ben omgeschakelt naar Home Assistant. Hier zit een erg grote community achter die veel uitbreidingen maken. Nadeel is dat het een pittige leercurve heeft, vooral als je geen IT achtergrond hebt.

Voordeel is dat je kan beginnen met Domoticz, en over kan schakelen naar Home Assistant als je verder in je leerproces bent :). Denk dat alle hardware die je in Domoticz kan gebruiken ook in Home Assistant aan te spreken is.

Mess with the best, die like the rest

• kmf
  • Niet online

kmf

Gebruik MQTT als middelpunt, dan ben je onafhankelijk van het bedieningssysteem. Je kan dan zo switchen of (zoals ik) combineren. Node-red, home assistant, domoticz, het maakt dan niks uit en dan kan je lekker experimenteren.

Dus [sensoren/schakelaars] <-> MQTT <-> [frontend]

@AUijtdehaag ongeacht het medium, is backup wel belangrijk.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
kmf schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:06:
Ik heb zelf gekozen voor automations via Node-Red omdat dat makkelijk in elkaar te flanzen is.
Ik hoor iedereen zeggen dat nodered zo makkelijk in gebruik is, ik gebruik het nu sinds een paar dagen icm home assistant, naast mijn hoofd domoticz setup, maar domoticz werkt zoveel makelijker.

Met blocky in domoticz heb je zo een automation gemaakt, met home assistant zelf, of icm nodered vind ik dat toch echt een stuk stroever gaan.

De homeassistant + nodered heb ik puur om ook het andere platform te leren kennen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Dacuuu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:02:
[...]

Ik hoor iedereen zeggen dat nodered zo makkelijk in gebruik is, ik gebruik het nu sinds een paar dagen icm home assistant, naast mijn hoofd domoticz setup, maar domoticz werkt zoveel makelijker.
Ik denk dat jouw probleem daar zit.

Node-red kan je in combinatie laten werken met home assistant of whatever (status daarvan aflezen en direct commando's daarnaartoe sturen).
Maar het is mijn insziens veel verstandiger om die afhankelijkheid te vermijden en direct de end devices (sensoren, schakelaars, etc) aan te spreken.

Je moet dan natuurlijk wel een goede naamgeving geven en houden aan de end devices, maar dat zal sowieso al een goede gewoonte zijn.

Kijk, zo'n automation zal vast ook wel met blocky mogeljik zijn (of automation script in home assistant). Maar ik hoef in ieder geval niet domoticz te gebruiken om dit mogelijk te maken. Of home assistant, of openhab.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gzbpdeN.png

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
kmf schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat jouw probleem daar zit.

Node-red kan je in combinatie laten werken met home assistant of whatever (status daarvan aflezen en direct commando's daarnaartoe sturen).
Maar het is mijn insziens veel verstandiger om die afhankelijkheid te vermijden en direct de end devices (sensoren, schakelaars, etc) aan te spreken.

Je moet dan natuurlijk wel een goede naamgeving geven en houden aan de end devices, maar dat zal sowieso al een goede gewoonte zijn.

Kijk, zo'n automation zal vast ook wel met blocky mogeljik zijn (of automation script in home assistant). Maar ik hoef in ieder geval niet domoticz te gebruiken om dit mogelijk te maken. Of home assistant, of openhab.

[Afbeelding]
Als ik dit filmpje bekijk over directe integratie van de xiaomi gateway in Nodered vind ik het niet bepaald plug en play uitzien. Zonder genoeg van zulke videos zou ik het nooit aan de praat krijgen..in domoticz is het plug en play.. Ik heb niks tegen nodered, maar ik vind het gewoon niet zo 'makkelijk' als dat je veel leest overal.

• kmf
  • Niet online

kmf

Dacuuu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:21:
[...]

Als ik dit filmpje bekijk over directe integratie van de xiaomi gateway in Nodered vind ik het niet bepaald plug en play uitzien. Zonder genoeg van zulke videos zou ik het nooit aan de praat krijgen..in domoticz is het plug en play.. Ik heb niks tegen nodered, maar ik vind het gewoon niet zo 'makkelijk' als dat je veel leest overal.
Plug&play is iets anders dan wat ik versta in makkelijk in gebruik... Is mijn insziens ook een compleet andere eis. Vergelijkbaar met een all-in-one vs een zelf in elkaar gezet PC.

Misschien kan ik node-red beter omschrijven als "zeer goed geschikt is om hetgeen wat ik wil met weinig handellingen te verwezenlijken en aan te passen"

Als je uit een lijstje met apparaten bepaalde acties moet uit laten voeren op basis van bepaalde status. En nieuwe apparaten moeten ook vanzelf in dat lijstje voorkomen. Dan is een geintegreerd systeem als domoticz of home assistant de aangewezen oplossing.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20

de Peer

under peer review

ThaStealth schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:14:
Geen KaKu gebruiken, was de grootste fout die ik gemaakt heb, probleem met KaKu is dat het op 433mhz werkt en geen tweeweg communicatie heeft. Je weet dus niet of je opdracht daadwerkelijk aankomt. Vooral als je een groter/nieuwer huis hebt komen de signalen moeilijker door muren en vloeren heen. Gebruik zwave (of mijn voorkeur: wifi) achtige switches zoals de Sonoff/Shelly.
Ach, het is heel goedkoop. Dat is een groot voordeel. En als je gewoon programmeert dat je elk signaal 3 x achter elkaar verstuurt, komt het in 99,9% van de gevallen aan (in mijn situatie in ieder geval). Kaku is daarom wel onderdeel van mijn domotica-systeem. Ik vind het ideaal.

Wel heb ik gemerkt dat het beter is om niet ontvangers én zenders te hebben op 433mhz. Mijn bewegingssensoren ga ik daarom vervangen door wifi-sensoren, en kaku gebruik ik dan nog voor de led-dimmers en andere schakelaars.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Ik ben begonnen met KaKu in combinatie met een Pi. Lekker goedkoop. Eerst nog een beetje geneuzeld met een breadboard en een 433mHz receiver / sender, maar vervangen door een RfXcom. Hiervan heb ik weer de antenne vervangen om het bereik te vergroten. Hierdoor ook geen problemen meer met signalen die niet aankomen (want, inderdaad, geen 2 weg communicatie). Pi draait domoticz, en daarbij is Blockly is voor iedereen te doen. Als je uiteindelijk wat moeilijker wilt kan je nog naar Lua of DZvents gaan qua taal.

Syno NAS speciaal hiervoor aanschaffen lijkt me een beetje overkill voor nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 11-09-2019 13:37 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Tonio1969
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-11-2020
Hallo Allen,

Bedankt voor de overweldigende reacties. Op het gemak alles eens lezen.

De Nas zou er toch al komen dus die ga ik niet speciaal daarvoor aanschaffen, het is dus juist een mooie bijkomstigheid dat ik dan Domoticz oid via de nas kan laten lopen.

groetjes
Ton

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Tonio1969 schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:06:
Hallo Allen,

Bedankt voor de overweldigende reacties. Op het gemak alles eens lezen.

De Nas zou er toch al komen dus die ga ik niet speciaal daarvoor aanschaffen, het is dus juist een mooie bijkomstigheid dat ik dan Domoticz oid via de nas kan laten lopen.

groetjes
Ton
Let wel dat niet alle modellen van Synology Docker ondersteunt.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:42
Je kunt ook virtualiseren als de nas het ondersteund.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou je home automation niet op hetzelfde systeem draaien als je data opslag, dat is juist ideaal te splitsen. Neem een Raspberry Pi met goedkope SSD (veel betrouwbaarder) en kies een goedkope Synology NAS die enkel data opslag regelt.
Een Synology met alle opties die je wilt is al snel een stuk duurder waardoor je voor dat prijsverschil meerdere Raspberry Pi's kan kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1