Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 20:29
Ik ben recent een aantal aankopen gaan doen om een pc van een vriend van mij te upgraden. Gisteren even gezeten en de onderdelen besteld, dinsdag komt alles aan. Wij kunnen niet wachten! Maar toen bleek er een probleem te zijn...

Ik keek vanochtend op forums en maakte een domme fout die vaak wordt gemaakt, er is wel compatibiliteit tussen de CPU en moederbord maar alleen doormiddel van een BIOS update. Nou domme ik heb daar niet op opgelet en zit nu vast.

Ik heb niemand met een 2e of 1e Gen RYZEN CPU om mij te helpen. Dus kan ik de BIOS niet updaten. Ik ben op de hoogte van Flash BIOS updates alleen support dit moederbord het niet.

Zou ik de MSI B450 Gaming Plus Max of MSI B450 Tomahawk Max moederbord halen en de ASRock B450M terugsturen of zijn er ook nog andere (eventueel simpelere) oplossingen hiervoor?
(Wat belangrijk is is dat het ook m.2 ssd support nodig heeft en liefst niet meer dan €110 mochten er andere recommendaties opkomen).

Alsvast bedankt voor alle hulp!

Beste antwoord (via JohnnyDon op 10-09-2019 12:10)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 13:04
Ik zou dat extra geld voor dat mobo in mijn zak houden en een andere voeding bestellen

https://www.eteknix.com/a...0w-power-supply-review/5/

Ik zou mijn hardware er niet op willen draaien...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 10:30

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Belletje doen naar de winkel waar je het mobo hebt gekocht? Vragen of ze een update voor je kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Soepergrover schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:18:
Belletje doen naar de winkel waar je het mobo hebt gekocht? Vragen of ze een update voor je kunnen uitvoeren.
Dat is nauurlijk ook nog een optie! Alleen geen idee of SiComputers.nl (waar ik de ASRock moederbord heb gehaald) ook daadwerkelijk voor mij hem zou willen updaten.

Ik ga het in iedergeval vanavond proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JohnnyDon Je zit er niet aan vast. je kunt de shop van aankoop vragen om het te doen, maar ik weet niet of zij dat doen. Je kunt je order wijzigen en een MSI B450 MAX bordje kiezen. net welke je wilt, er zijn er 10 uitgebracht. Ik zou zsm bellen en anders een e-mail sturen 'antwoord' aan je orderbevestiging

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Hackus schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:35:
@JohnnyDon Je zit er niet aan vast. je kunt de shop van aankoop vragen om het te doen, maar ik weet niet of zij dat doen. Je kunt je order wijzigen en een MSI B450 MAX bordje kiezen. net welke je wilt, er zijn er 10 uitgebracht. Ik zou zsm bellen en anders een e-mail sturen 'antwoord' aan je orderbevestiging
Ik ben gister avond weer met mijn vriend gaan zitten en wij wouden gaan bellen naar siComputers, maar wat blijkt dat ze om 17:00 al gesloten zijn (jammer want ik ben pas 17:00 klaar met werk).

Wel heb ik een e-mail toen achtergelaten en nu is het afwachten op antwoord. Ik ben al wel gaan kijken naar andere boards en ga voor de Tomahawk MAX mocht het niet lukken met de ASROCK B450M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Alleen ook het probleem is dat als je geluk hebt kan je slechte service krijgen bij SiComputers, heel arrogant volgens reviews. maar ook staan er reviews bij dat het een geweldige service heeft dus dat wordt wel even kijken. Gelukkig ken ik grootendeels mijn rechten en kom ik hier sowieso uit. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Ik heb net een e-mail gekregen dat ze hem willen update naar de nieuwste versie voor €9,99. Zou ik dat doen of zal ik de Tomahawk halen en een overclock erop gooien? Overclocken met stock cooler Ryzen 5 3600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 07:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

JohnnyDon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:48:
Ik heb net een e-mail gekregen dat ze hem willen update naar de nieuwste versie voor €9,99. Zou ik dat doen of zal ik de Tomahawk halen en een overclock erop gooien? Overclocken met stock cooler Ryzen 5 3600
Tja, waarom bouw je eerst een PC met de intentie (zo begrijp ik dan uit je tekst) om hem stock te draaien, en nu opeens met een OC? De kwaliteit van je onderdelen en koeler gaat dan wel een grotere rol spelen. Buiten dat we zonder lijst onderdelen geen uitspraak kunnen doen over of dat verstandig is of niet, moet je vriend dat natuurlijk uiteindelijk helemaal zelf weten of hij dat wil.

Als het Max bord een tientje duurder is zou ik de huidige wel terugsturen, anders zou ik de BIOS gewoon laten upgraden. Ik denk overigens ook niet dat SiComputers je verzendkosten gaat betalen, dus die moet je er ook nog bij tellen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Kuusj schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:54:
[...]

Tja, waarom bouw je eerst een PC met de intentie (zo begrijp ik dan uit je tekst) om hem stock te draaien, en nu opeens met een OC?
Ik had de intentie al om het een beetje te overclocken als er ruimte daarvoor is, het is niet het hoofd onderwerp.

De MAX moederbord is 109 euro en de ASRock is 60 + de BIOS update wordt 70 euro.

Zijn pc specs:

CPU: Ryzen 5 3600
Moederbord: ASRock b450M-HDV R4.0 of MSI B450 Tomahawk MAX
RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
GPU: GTX 1060 6GB
Mogelijke CPU cooler: Wraith stealth of Be quiet bk010 Shadow rock slim
Storage: Samsung PM981 1TB + Seagate FireCude SSHD 1TB
PC: CiT Prism Gaming Case
Aerocool Integrator 700W 80+

Note: Hij had eerst iemand anders een pc laten bouwen die echt slecht was dus ik help hem door een nieuwe moederbord, CPU, RAM en Samsung M.2 aan te schaffen

[ Voor 4% gewijzigd door JohnnyDon op 10-09-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 08:46
De 3600 is al op bijna het maximum geklokt en zelfs als je de klokfrequentie omhoog krijgt dan levert het bij die Ryzen in de praktijk weinig prestatiewinst, als je daar stroomverbruik en warmteafvoer bij rekent dan is het eigenlijk niet heel zinvol om te gaan overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
RedHat schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:09:
De 3600 is al op bijna het maximum geklokt en zelfs als je de klokfrequentie omhoog krijgt dan levert het bij die Ryzen in de praktijk weinig prestatiewinst, als je daar stroomverbruik en warmteafvoer bij rekent dan is het eigenlijk niet heel zinvol om te gaan overklokken.
Het is wel de bedoeling dat hij echt ook de max performance uit zijn pc krijgt sinds hij gamed op proff niveau. Hij doet mee aan tournamenten dus als ik alleen al stabiel 200Mhz overclock kan krijgen is het prima, alles helpt.

ook heb ik menesn hem zien overclocken naar 4.2Ghz op alle cores met een hogere voltage en stabiel. persoonlijk vind ik dat een waardige boost.

[ Voor 10% gewijzigd door JohnnyDon op 10-09-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 07:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

JohnnyDon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

Het is wel de bedoeling dat hij echt ook de max performance uit zijn pc krijgt sinds hij gamed op proff niveau. Hij doet mee aan tournamenten dus als ik alleen al stabiel 200Mhz overclock kan krijgen is het prima, alles helpt.

ook heb ik menesn hem zien overclocken naar 4.2Ghz op alle cores met een hogere voltage en stabiel. persoonlijk vind ik dat een waardige boost.
Ik zou er toch ernstig rekening mee houden dat die overclock tegen gaat vallen. *Zeker* als het om competitief gamen gaat wil je 100% stabiliteit, ik zou dan niet zo'n onnodig dure SSD hebben gekocht en een snellere CPU hebben gekocht. Het RAM is overigens wel prima.

Het merk voeding zegt mij niks, misschien dat een van de voedingsexperts op het forum daar nog een oordeel over kan geven, ik bespeur echter in mijn glazen bol dat het niet overweldigend positief commentaar zal zijn :P Welke game(s) hebben we het hier over, op welke resolutie en refreshrate?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Kuusj schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:22:
[...]

Ik zou er toch ernstig rekening mee houden dat die overclock tegen gaat vallen. *Zeker* als het om competitief gamen gaat wil je 100% stabiliteit, ik zou dan niet zo'n onnodig dure SSD hebben gekocht en een snellere CPU hebben gekocht. Het RAM is overigens wel prima.

Het merk voeding zegt mij niks, misschien dat een van de voedingsexperts op het forum daar nog een oordeel over kan geven, ik bespeur echter in mijn glazen bol dat het niet overweldigend positief commentaar zal zijn :P Welke game(s) hebben we het hier over, op welke resolutie en refreshrate?
Ten eerste bedankt voor je mening, wij zijn eruit gekomen om de moederbord te houden sinds het ook iets minder gedoe is.

De ssd valt best mee vooral sinds de ssd prijzen minder duur zijn geworden vergeleken met vorig jaar. Het is geen Samsung EVO maar hun minder snelere serie. Maar wij wouden toch wel de reliability van Samsung.

Voor de games, hij speelt op het moment prof Overwatch op de XBOX One, hij is begonnen met CS:GO en wilt ook wat nieuwere games gaan spelen. Maar hij doet het liever op de pc voor betere perfomance natuurlijk (PC masterrace :P). Zijn resolutie is 1920X1080 op 144Hz.

[ Voor 12% gewijzigd door JohnnyDon op 10-09-2019 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 08:46
JohnnyDon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

Er zijn genoeg reviews te vinden op internet die ook de daadwerkelijke performance getest hebben, clockrates zeggen niet zo heel veel.

Zeker als je competief speelt wil je een zo stabiel mogelijk systeem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 13:04
Ik zou dat extra geld voor dat mobo in mijn zak houden en een andere voeding bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
418O2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:41:

Tja zoals ik al zei iemand die iets minder slim was heeft zijn huidige pc in elkaar gegooid. De PC is pas een jaar oud en heeft op het moment een AMD FX-8350 Black Edition. Geen idee wat die jonge bezielde dus daarom wil ik hem ook zo veel mogelijk helpen. Voor de PSU, hij heeft het al een jaar rennende op de PSU met de volgende Specs:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/2Li1QEI

Het is tot nu toe goed gegaan maar bedankt voor de tip, ik zou het hem laten weten en hopelijk dan ook over te halen om een andere te kopen :).
Mocht hij een andere halen, welke zou jij recomenderen voor zijn nieuwe build?

[ Voor 13% gewijzigd door JohnnyDon op 10-09-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JohnnyDon Als de Tomahawk past in je kast (ATX) dan zou ik zie halen, je hebt aan het AsRock bordje geen goede versie gekocht. die heeft erg matige VRM, waar overclock echt niet goed is. Verder bereik je weinig met OC qua fps verbetering.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Hackus schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:00:
@JohnnyDon Als de Tomahawk past in je kast (ATX) dan zou ik zie halen, je hebt aan het AsRock bordje geen goede versie gekocht. die heeft erg matige VRM, waar overclock echt niet goed is. Verder bereik je weinig met OC qua fps verbetering.
Ik heb al besloten om hem gewoon op stock te laten rennen. Wel gooi ik er een Be quiet bk010 shadow rock slim erin voor die extra performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
418O2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:41:

Ik heb gekeken naar de review en ze zeggen dat het een niet heel verkeerde powersupply is, wat de ripple precies inhoudt weet ik niet. zou je meer kunnen uitleggen waarom het een slechte PSU is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: ASRock B450M Pro4-F dit is een betere aankoop van AsRock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 10:59
JohnnyDon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:04:
[...]

Ik heb gekeken naar de review en ze zeggen dat het een niet heel verkeerde powersupply is, wat de ripple precies inhoudt weet ik niet. zou je meer kunnen uitleggen waarom het een slechte PSU is?
Niet eens zozeer slecht, voor zn prijs lijkt het best een degelijk ding, maar ik zou het voor niet meer gebruiken dan een oud systeem met kapotte voeding nog een jaartje of 2 mee te kunnen trekken.

Het verschil tussen een oke en een goede voeding is gewoon zo groot, dat ik een 'oke' voeding zou overwegen om een oude PC nieuw leven in te blazen, maar om nieuwe hardware te draaien zijn er voor een paar tientjes extra gewoon modellen beschikbaar die 10+ jaar betrouwbaar mee kunnen. Deze zou in principe ook een jaar of 5 betrouwbaar moeten draaien, maar het risico is gewoon net wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
@kgd92 Dankjewel voor je reacti, zou je dan zo iets als bijv. de Corsair Vengeance 650M aanraden?
pricewatch: Corsair Vengeance 650M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
JohnnyDon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:16:
@kgd92 Dankjewel voor je reacti, zou je dan zo iets als bijv. de Corsair Vengeance 650M aanraden?
pricewatch: Corsair Vengeance 650M
Denk eerder iets in de richting van een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of een pricewatch: Corsair TX550M V2. RM(x) serie zou ook kunnen, maar is doorgaans wat duurder. Misschien dat @-The_Mask- nog een zinvolle tip kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
Het liefst zit ik met de prijs niet meer dan 60-70 euro als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Daar vallen de modellen die ik voorstel netjes binnen toch?

Verdiep je / stel je vraag anders even in dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 ;)

[ Voor 53% gewijzigd door kgd92 op 10-09-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
haha jawel hoor, maar als de Corsair 550W is voor 65 eu alleen op Amazon.de. persoonlijk shop ik daar liever niet op maar gewoon op NL sites sinds dat ook wat makkelijker is met service en verzending. Sorry als ik een beetje kieskeurig ben. Ondertussen op Megekko als gezien voor 65 eu en morgen in huis. bedankt voor je advies!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pagina: 1