You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Ik heb een ledstrip en een smartplug gekocht, en ben van plan deze te flashen met esphome, en ze daarmee in mijn Home Assistant omgeving gaan gebruiken. Ik wil niet afhankelijk zijn van een chinese cloud service en vindt het leuker om alles in eigen beheer te doen.RobbertDs1 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:00:
...
Daarnaast kwam ik het volgende tegen:
https://www.heise.de/ct/a...-solder-need-4284830.html
De Tuya-Convert software werkt op deze devices niet meer, er zit nieuwere firmware op die dichtgetimmert is.
De ledstrip flashen (esp8266) gaat nog wel lukken, maar met de smartplug (ESP8285) zal het wel lastig worden om de draadjes eraan te krijgen om te flashen.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik was zelf ook van plan de led strips te kopen om te flashenu_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:17:
[...]
Ik heb een ledstrip en een smartplug gekocht, en ben van plan deze te flashen met esphome, en ze daarmee in mijn Home Assistant omgeving gaan gebruiken. Ik wil niet afhankelijk zijn van een chinese cloud service en vindt het leuker om alles in eigen beheer te doen.
De Tuya-Convert software werkt op deze devices niet meer, er zit nieuwere firmware op die dichtgetimmert is.
De ledstrip flashen (esp8266) gaat nog wel lukken, maar met de smartplug (ESP8285) zal het wel lastig worden om de draadjes eraan te krijgen om te flashen.
Ik ben ook wel erg benieuwd naar het flashen, maar geen ervaring mee. Ben benieuwd naar die van jou. En thanks voor de link Robertds1.
@PE4000 en anderen
Verder heb ik gekeken naar verschillende apps en machtigingen zoals tuya smart life, homey, alexa, Google home app etc.
Dan is het het machtigingsniveau gelijk aan die van homey bijvoorbeeld, maar als je die van alexa bekijkt, dan geef je daar alle machtigingen weg aan het bedrijf. Er zit een heel groot verschil in de apps en wat ze 'nodig' hebben.
Ik ben dus zeker wel geïnteresseerd geraakt om te flashen en te koppelen aan HA.
De rgb strip werkt gelukkig ook zonder app en heeft een afstandsbediening. Dus me zoontje is wel blij.
Ik ga volgende week, maar eens verder... Eerst een goede raspberry kopen. Waar oa HA op kan.
In het HA topic heeft @Klumpke het al gedaan en een beschrijving gelinkt. Maar ik heb geen ervaring met flashen, en niet de hass-io versie van Home Assistant om de firmware files te maken, dus ben nog wel even aan het uitzoeken hoe ik dat ga doen
Edit: Gelukt !
Ik heb even een tijdelijk hass-io installatie gemaakt om de firmware bin file aan te maken (met de ESPHome add-on), ik kreeg het met het esphome python script niet voor elkaar, die bleef errors geven.
Vanuit hass-io heb ik de firmware file even gedownload, en toen met esptool de flash gedaan.
Ook in mijn (not hass-io) Home Assistant installatie zag deze hem meteen nadat hij geflashed was. @Klumpke nog bedankt, ik kon de configfile zo uit jouw beschrijving overnemen.
[ Voor 46% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-09-2019 15:23 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Graag gedaan.u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:31:
@rem_hopster @RobbertDs1
In het HA topic heeft @Klumpke het al gedaan en een beschrijving gelinkt. Maar ik heb geen ervaring met flashen, en niet de hass-io versie van Home Assistant om de firmware files te maken, dus ben nog wel even aan het uitzoeken hoe ik dat ga doen
Edit: Gelukt !
Ik heb even een tijdelijk hass-io installatie gemaakt om de firmware bin file aan te maken (met de ESPHome add-on), ik kreeg het met het esphome python script niet voor elkaar, die bleef errors geven.
Vanuit hass-io heb ik de firmware file even gedownload, en toen met esptool de flash gedaan.
Ook in mijn (not hass-io) Home Assistant installatie zag deze hem meteen nadat hij geflashed was. @Klumpke nog bedankt, ik kon de configfile zo uit jouw beschrijving overnemen.
Het hele Tuya platform ben ik ook niet van overtuigd. Het is en blijft chinees.
Doordat veel van de LSC producten een esp8266 chip hebben zijn deze te flashen naar firmware waar je wel de volledige controle over hebt. Helaas is het bij de gewone LSC lampen met e27 fitting wel lastig om bij de chip te komen en er draden op te solderen.
Dit maakt het vrij lastig om deze te flashen.
Voor de mensen die de beknopte handleiding zoeken voor het flashen van de LSC RGB ledstrip.
Deze kun je hier vinden.
Maar hij heeft hem net boven je ook gepost.
Een beetje aanvulling wat ik gebruikt / gedaan heb:
- raspberry pi ingericht met hass-io (maar dat kan ook op een pc met docker)
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
- ESPHome addon in hass-io installeren:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
- Een nieuw esp device aanmaken met de config van @Klumpke
https://cloud.klompen.biz/s/GBKFT8C5YsBBdrt#pdfviewer
Na het compilen de binary via het optie menu (...) ophalen.
De pi heb ik ook gebruikt om te flashen, ik heb een normaal raspbian image gebruikt met esptool erop:
https://github.com/espressif/esptool
Maak de aansluitingen naar de chip zoals in Klumpke's guide.
En dan flashen:
1
| esptool.py -d /dev/ttyS0 -b 115200 write_flash 0x00000 <imagefile.bin> |
Het device /dev/ttyS0 is de seriele poort van de pi zelf (gpio14/15). Wel de tx van je seriele poort met de rx van je esp verbinden en andersom. (dus rx naar tx en tx naar rx)
En let op, er is nog een nadeel wat niet genoemd is, met deze config werkt de ir remote van de ledstrip niet.
Ik ga nog wel proberen met een binary sensor op de esp de ir signalen af te vangen en kijken of ik dmv automations op de esp zelf het daarmee weer werkend kan krijgen maar dat is nog wel wat uitzoekwerk.
Het is mogelijk om de IR werkend te krijgen. Ik gebruik het niet en heb hier verder geen tijd in gestoken om het uit te zoeken.u_nix_we_all schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:44:
@rem_hopster Klumpke in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Maar hij heeft hem net boven je ook gepost.
Een beetje aanvulling wat ik gebruikt / gedaan heb:
- raspberry pi ingericht met hass-io (maar dat kan ook op een pc met docker)
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
- ESPHome addon in hass-io installeren:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
- Een nieuw esp device aanmaken met de config van @Klumpke
https://cloud.klompen.biz/s/GBKFT8C5YsBBdrt#pdfviewer
Na het compilen de binary via het optie menu (...) ophalen.
De pi heb ik ook gebruikt om te flashen, ik heb een normaal raspbian image gebruikt met esptool erop:
https://github.com/espressif/esptool
Maak de aansluitingen naar de chip zoals in Klumpke's guide.
En dan flashen:
code:
1 esptool.py -d /dev/ttyS0 -b 115200 write_flash 0x00000 <imagefile.bin>
Het device /dev/ttyS0 is de seriele poort van de pi zelf (gpio14/15). Wel de tx van je seriele poort met de rx van je esp verbinden en andersom. (dus rx naar tx en tx naar rx)
En let op, er is nog een nadeel wat niet genoemd is, met deze config werkt de ir remote van de ledstrip niet.
Ik ga nog wel proberen met een binary sensor op de esp de ir signalen af te vangen en kijken of ik dmv automations op de esp zelf het daarmee weer werkend kan krijgen maar dat is nog wel wat uitzoekwerk.
Mocht je er niet aan uit komen kan ik dit nog wel uitzoeken.
Dat is interessant. Ik zal ook eens kijken.
Ben blij dat ik dit topic ben gestart
Ik heb net me raspberry besteld en hoop dat ie snel binnen is. Ik ben erg benieuwd of ik de lampen ook kan flashen met firmware. Daarvoor heb ik alle informatie, die ik van iedereen heb gekregen gelezen en dat zal wel lastiger worden, maar niet onmogelijk.
Keep you posted...
@u_nix_we_all
Goed bezig
Maar binnen Hass.io niet.... Terwijl ik andere zaken die in de Tuya app staan wel kan benaderen.
Vreemd?
Verder heb ik de USB dongle binnen om de conroller te flashen. Heb nog niet kunnen flashen want tijd en middelen (draadjes in deze om een verbinding te maken
Maar hij gaat dus wel geflasht worden.
Ooit
Eerst even met de ledstrip ouwehoeren i.c.m. de Tuya app.
Oh, en als iemand weet waarom Hassio de strip niet zit: ik hoor het graag!
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Ik neem aan dat je de Tuya integratie bedoelt binnen Hass?Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:12:
Rare is dat als ik middels de Tuya app een ledstrip aanmeld, hij direct in Googe Assistant komt.
Maar binnen Hass.io niet.... Terwijl ik andere zaken die in de Tuya app staan wel kan benaderen.
Vreemd?
Verder heb ik de USB dongle binnen om de conroller te flashen. Heb nog niet kunnen flashen want tijd en middelen (draadjes in deze om een verbinding te maken)
Maar hij gaat dus wel geflasht worden.
Ooit
Eerst even met de ledstrip ouwehoeren i.c.m. de Tuya app.
Oh, en als iemand weet waarom Hassio de strip niet zit: ik hoor het graag!
Hier zit een bug in waardoor hij de LSC RGBW ledstrip niet ziet.
Dit ligt aan de tuya integratie in Hass.Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:20:
Ligt dat aan het feit dat het LED is of is dat de controller?
Heb nl. ook nog een gewoon witte ledstip (oudje) met controller....
Deze heeft op dit moment ondersteuning voor de volgende zaken:
- Climate - The platform supports the air conditioner and heater.
- Cover - The platform supports curtains.
- Fan - The platform supports most kinds of Tuya fans.
- Light - The platform supports most kinds of Tuya light.
- Scene - The device state in frontend panel will not change immediately after you activate a scene.
- Switch - The platform supports switch and socket.
Maar als je de LED controller toch gaat flashen met andere firmware maakt dat niet uit natuurlijk.
Wil het doen vanuit Hassio, ESPHome is al geinstalleerd. Nu nog de middelen erbij zoeken
Kan je overigens ook flashen via OTA?
Heb je toevallig ook een schema hoe je kan flashen met een USB to TTL, bij mijn usb device staan er enkel 3v3, txd, rxd, gnd en +5v opKlumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]
Dit ligt aan de tuya integratie in Hass.
Deze heeft op dit moment ondersteuning voor de volgende zaken:
[/list]
Echter worden LED controllers niet gezien als light door deze integratie waardoor ze dus niet zichtbaar zijn in Hass.
Maar als je de LED controller toch gaat flashen met andere firmware maakt dat niet uit natuurlijk.
(Heb ook een 2de daar staat ook vcc op)
Nee, de eerste flash moet je echt met draadjes via een seriele poort doen, daarna kan het OTA vanuit hassio Er was een OTA methode (Tuya Convert) maar dat is inmiddels niet meer mogelijk met de nieuwe tuya firmware die de ledstrip heeft.Snuffel schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:33:
Klopt, en dat flashen gaat ook wel gebeuren
Wil het doen vanuit Hassio, ESPHome is al geinstalleerd. Nu nog de middelen erbij zoeken
Kan je overigens ook flashen via OTA?
Ik heb zelf ook een USB naar TTL gebruikt.RobbertDs1 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:36:
[...]
Heb je toevallig ook een schema hoe je kan flashen met een USB to TTL, bij mijn usb device staan er enkel 3v3, txd, rxd, gnd en +5v op
(Heb ook een 2de daar staat ook vcc op)
Je hebt alleen de TXD RXD en GND nodig op de USB to TTL.
De TXD sluit je aan op de RX van de chip, de RXD op de TX en de GND op de GND.
Voeding krijgt hij van de 12v adapter.
De 3v3 en 5v op de USB to TTL dus NIET gebruiken!
Je hoeft ze niet te flashen. Het voordeel wat je hebt als je ze flasht is dat je meer controle hebt.rem_hopster schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:37:
@Klumpke
Is het dan zo dat de lampen die ik heb wel kan integreren in HA en na integratie de app weg kan doen?
Ik was inde veronderstelling, dat de lampen (e14)
ook geflashed moeten worden, maar zie in de tabel dat
'Light - The platform supports most kinds of Tuya light.'
Of maak ik een denkfout?
Wanneer je ze niet flasht praten ze met het tuya platform (en dus met chineese servers).
Als je internet eruit ligt kun je de lamp niet meer bedienen, dit heb je niet als je ze flasht.
Als je ze origineel houd en integreert met HA heb je inderdaad de app niet meer nodig om ze te bedienen.
Keep you posted met mijn ervaringen en de lampen
De plaffoniere ook, en home assistant vind die niet via de tuya component.Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:02:
De remote en sirene hebben een RTL8710BN-WR3 chip. Geen idee of die te flashen zijn
Bedoel je met plug, het draadloze stopcontact?
En het flashen is gelijk aan de led strop?
Woensdag komt de raspberry... Dus dan kan ik los
https://www.action.com/nl...connect-slimme-stekker-2/rem_hopster schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
@u_nix_we_all
Bedoel je met plug, het draadloze stopcontact?
En het flashen is gelijk aan de led strop?
Woensdag komt de raspberry... Dus dan kan ik los
Flashen is qua procedure gelijk aan de ledstrip, maar het is wel een priegelwerk om de draadjes eraan te solderen, zie ook in het HA topic: u_nix_we_all in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Er is een extra verbinding nodig t.o.v het schema van de ledstrip, je moet hem nl zelf van spanning voorzien door de 3,3V aan te sluiten.
Dat zou gewoon moeten kunnen, is een kwestie van de juiste firmware file flashen, dus ipv een esphome firmware een espeasy firmware gebruiken. Ik heb dan weer geen ervaring daarmee, dus ik weet niet of je die firmware file zelf aan kunt maken, of dat er een generic esp6288 te vinden is, die zou ook moeten werken.RoJan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:35:
Is er ook een mogelijkheid om de LEDstrip te flashen en te bedienen met ESP-Easy? Ik heb nog geen ervaring met ESP-Home. ESP-Easy wordt via MQTT aan HA gekoppeld.Maar hij moet dan natuurlijk wel de LED-strip kunnen bedienen.
Ja, ik denk dat het flashen op zich zonder meer zal lukken. Ik hoop echter dat iemand die hier meeleest dit al eens heeft gedaan en vertelt of er nog problemen zijn. Maar ik ga het in elk geval proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog ESP-home gaan gebruiken.u_nix_we_all schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:01:
[...]
Dat zou gewoon moeten kunnen, is een kwestie van de juiste firmware file flashen, dus ipv een esphome firmware een espeasy firmware gebruiken. Ik heb dan weer geen ervaring daarmee, dus ik weet niet of je die firmware file zelf aan kunt maken, of dat er een generic esp6288 te vinden is, die zou ook moeten werken.
Ik heb hem teruggebracht. Het is me uiteindelijk gelukt om hem aan een stekker te koppelen, door die eerst een tijdje uit het stopcontact te laten, daarna in het stopcontact te doen en gelijk enkele seconden op de 'aan' knop van de AB te drukken. Maar bij een tweede stekker werkte dat niet. En de 'handleiding' (ahum) slaat helemaal nergens op. Daar kan je niets mee.Jan121 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:55:
Iemand die de afstandsbediening aan de praat heeft gekregen?
https://www.action.com/nl...nnect-afstandsbediening-/
Dat ding geeft geen sjoege hier, hoe koppel je daar een lamp aan?
[ Voor 32% gewijzigd door RoJan op 17-09-2019 16:11 ]
Que?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| Upload Edit Show Logs Validate memory ledwoonkamerrechts more_vert . Full path: /config/esphome/ledwoonkamerrechts.yaml Upload Edit Show Logs Validate Compile And Upload ledwoonkamerlinks.yaml INFO Reading configuration... INFO Generating C++ source... INFO Compiling app... INFO Running: platformio run -d /config/esphome/ledwoonkamerlinks Processing ledwoonkamerlinks (framework: arduino; platform: espressif8266@1.8.0; board: esp01_1m) -------------------------------------------------------------------------------- Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/espressif8266/esp01_1m.html PLATFORM: Espressif 8266 > Espressif Generic ESP8266 ESP-01 1M HARDWARE: ESP8266 80MHz 80KB RAM (1MB Flash) Library Dependency Finder -> http://bit.ly/configure-pio-ldf LDF MODES: FINDER(chain) COMPATIBILITY(soft) Collected 27 compatible libraries Scanning dependencies... Dependency Graph |-- <ESP8266WiFi> 1.0 |-- <ESP8266mDNS> | |-- <ESP8266WiFi> 1.0 |-- <ESPAsyncTCP> 1.2.0 | |-- <ESP8266WiFi> 1.0 Retrieving maximum program size /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.elf Checking size /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.elf Memory Usage -> http://bit.ly/pio-memory-usage DATA: [==== ] 40.1% (used 32876 bytes from 81920 bytes) PROGRAM: [=== ] 33.3% (used 340536 bytes from 1023984 bytes) ========================= [SUCCESS] Took 8.62 seconds ========================= INFO Successfully compiled program. INFO Running: esptool.py --before default_reset --after hard_reset --chip esp8266 --port /dev/ttyUSB0 write_flash 0x0 /data/ledwoonkamerlinks/.pioenvs/ledwoonkamerlinks/firmware.bin esptool.py v2.6 Serial port /dev/ttyUSB0 Connecting........_____....._____....._____....._____....._____....._____....._____ A fatal error occurred: Failed to connect to ESP8266: Timed out waiting for packet header |
Ziet er uit als communicatie problemen via de seriële poort.Snuffel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:17:
Ik krijg in ESP Home de volgende melding als ik ga flashen:
Que?
/dev/ttyUSB0, klopt dat, een USB naar seriële port adapter ?
Je geeft geen baudrate op, probeer eens met -b 115200
Verder alles goed aangesloten (met name TX van de esp op RX van de seriële poort en vice versa) ?
Ook de adapter klopt, is een USB -TTL adapter.
Ik flash vanuit Hassio, baudrate kan ik niet opgeven meen ik?
Ik wist niet eens dat het direct vanuit hassio konSnuffel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:32:
Alles goed aangesloten ja.
Ook de adapter klopt, is een USB -TTL adapter.
Ik flash vanuit Hassio, baudrate kan ik niet opgeven meen ik?
Ik heb het vanaf de command line gedaan, wellicht kun je via de hassio ssh add-on een command line op je hassio installatie krijgen, en daar vanaf het commando draaien incl. de baudrate.
(Ik heb daarvoor een ander sd-kaartje met gewoon raspbian image gebruikt waar ik esptool.py bij op gezet heb)
We de rst pin eerst even verbonden met GND voor het flashen btw ?
Voorlopig heb ik alleen commando's met http verstuurd en die werken prima, net als in de beschrijving van @Klumpke staat. Die ik overigens ook hartelijk dank voor zijn gids, zodat ik de pinbezetting niet meer zelf hoefde uit te zoeken.
De commando's die ik heb getest:
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,12,1 (groen)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,14,1 (blauw)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,4,1 (rood)
http://<ipadres>/control?cmd=GPIO,13,1 (wit)
- Switchen van Domoticz naar home assistant (Reden google home)
- Eindelijk de ESPhome tool naast de installatie kunnen zetten.
- Vanaf daar (Linux server) eindelijk een .bin file kunnen maken vanuit @Klumpke config en die van @u_nix_we_all
- Bin file naar windows gezet
- Proberen flashen -> Daar zit ik nu vast. De windows espflash tool kent op een of andere manier de chip niet of de usb device.
Controlleer of je wel een seriele port hebt in apparaat beheer. Als je deze wel hebt zou je ook rx/tx kunnen wissel.
https://f1nerd.nl
Hier loopt toch iets mis...ymoona schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:17:
Ik gebruik altijd deze voor de initiele flash: https://github.com/esphome/esphome-flasher
Controlleer of je wel een seriele port hebt in apparaat beheer. Als je deze wel hebt zou je ook rx/tx kunnen wissel.
Maar omdat er zo weinig guides zijn ben ik van plan om mijn raspberry (Wel een iets oudere) te installeren met hassio/hassbian zodat ik de esphome app kan toevoegen.
Hassio draait nu op een linux server.
En dan probren om zo te flashen. (De strip gaat nu wel aan, maar is niet meer te bedienen via de afstandsbediening)
Heb helaas geen WiFi adapter beschikbaar momenteel, maar komende week maar eens proberen.
Arrived anxious, left bored
Ik ben benieuwd!!! Keep us posted wat werkt en nietPuck schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:18:
Net ook een berg lampen en smartplugs gekocht bij de Action omdat ik ze voor deze prijs toch echt niet kon laten liggen. Ik verwachtte dat er wel weer een manier zou komen om de firmwares OTA te flashen en zie net deze post op GitHub: https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/273. Goede hoop.
Heb helaas geen WiFi adapter beschikbaar momenteel, maar komende week maar eens proberen.
Ik heb ook een config gemaakt, daarbij werkt de afstandbediening ook: u_nix_we_all in "Action - LSC connect - beveiliging inrichten"RobbertDs1 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:07:
[...]
(De strip gaat nu wel aan, maar is niet meer te bedienen via de afstandsbediening)
Maar de hassio addon is zeker wel handig om nieuwe configs te flashen.
Leuke hedendaagse paradox is dat toch. De fabriek (tech) doet vaak precies wat de klant eigenlijk niet wil: dichttimmeren, cloud en gesloten firmware.
Lukt het de consument community firmware (als Tasmota) te draaien dan is de klant veel blijer en de privacy en veiligheid meer gewaarborgd.
Deze Action lampen moeten nu toch wel *best buy* zijn in de smart verlichting.
Als de levensduur...
HEt idee lijkt me zo leuk, voor deze prijs ook leuk om in te stappen (mezelf kennende zal dit volgend jaar wel een upgrade krijgen naar iets duurde spul). Maar wil eerst even "Proeven".
Je hoeft geen duurder spul. Xiaomi heeft voor dezelfde prijs ook sensoren, maar die werken op Zigbee i.p.v. Wifi en zijn top. Normaal gezien is dat batterij vriendelijker. Nadeel, je moet ze uit China bestellen en ook de Hub etc.BennyV schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:59:
Ik zie veel mensen de lampen flashen. Ik ben vooral benieuwd naar de Sensoren om te starten met HomeAssistant. Iemand hier al iets mee gedaan?
HEt idee lijkt me zo leuk, voor deze prijs ook leuk om in te stappen (mezelf kennende zal dit volgend jaar wel een upgrade krijgen naar iets duurde spul). Maar wil eerst even "Proeven".
Believe. Imagine. Create.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Twee E27 filament lampen zijn geen probleem, die draaien inmiddels zonder problemen EspHome, maar de plafondlamp wil nog niet lukken inderdaad.francisp schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:04:
Iemand die plaffonieres al werkend gekregen met localtuya of agentks ? Ik heb mijn localkey achterhaald, maar krijg het toch niet werkend. (En die bevatten een WR3L, geen esp8266, dus flashen zal niet lukken)
https://www.action.com/nl...limme-filament-ledlamp-3/
Er gaan maar 2 van de 4 filliamenten aan, dus er moet nog ergens een GPIO zijn die de andere aan zet... denk ik. Hij heeft nu ook een andere kleur als voor het flashen... wat roder.
Die powersockets had ik nog niet geprobeerd.
De power socket heeft geen wattmeter, alleen een relais (en een knopje en ledje). Er zit een esp8285 in, die kun je als een generic esp8266 flashen.Krypt schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:06:
[...]
Goed nieuws. Maar je hebt een lamp geflashed? De grote filement lampen? Ik gebruik esphome; ben benieuwd wat voor board type ik dat moet selecteren. En welke gpio's er worden gebruikt. Lijkt me mooi in de eetkamer lampen.
Hebben die power sockets overigens ook een powermeter of is het enkel een relais?
Believe. Imagine. Create.
GPIO 14 zijn de koudere kleuren, GPIO 12 de warmere. Mijn config is als volgt in ESPHome:Infant schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:15:
Ja, dit mormel:
https://www.action.com/nl...limme-filament-ledlamp-3/
Er gaan maar 2 van de 4 filliamenten aan, dus er moet nog ergens een GPIO zijn die de andere aan zet... denk ik. Hij heeft nu ook een andere kleur als voor het flashen... wat roder.
Die powersockets had ik nog niet geprobeerd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| light:
- platform: cwww
name: "Woonkamer Vloerlamp"
cold_white: output_component1
warm_white: output_component2
cold_white_color_temperature: 3500 K
warm_white_color_temperature: 2000 K
default_transition_length: 5s
output:
- platform: esp8266_pwm
id: output_component1
pin: 14
- platform: esp8266_pwm
id: output_component2
pin: 12 |
Geen flauw idee of de kleurtemperatuur klopt, die heb ik slechts ingeschat
Flashen is gelukt met Tasmota, vervolgens deze template erop:
https://blakadder.github.io/templates/lsc_smart_connect.html
Dan werkt het, alleen het lampje blijft altijd knipperen. Is het niet de bedoeling dat het lampje brand als de plug stroom geeft en dooft als de plug uitstaat? Heeft iemand dat voor elkaar?
UPDATE
Na een reboot en het instellen van MQTT werkt het goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan121 op 28-09-2019 15:51 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 0x00000 ledtussenkamer.bin esptool.py v2.7 Serial port /dev/ttyUSB0 Connecting.... Detecting chip type... ESP8266 Chip is ESP8266EX Features: WiFi Crystal is 26MHz MAC: 84:f3:eb:f5:35:ec Uploading stub... Running stub... Stub running... Configuring flash size... Auto-detected Flash size: 2MB Flash params set to 0x0330 Compressed 367616 bytes to 251487... Wrote 367616 bytes (251487 compressed) at 0x00000000 in 22.9 seconds (effective 128.5 kbit/s)... Hash of data verified. Leaving... Hard resetting via RTS pin... |
Het ziet er naar uit dat de flash is gelukt, maar de strip krijg ik met geen mogelijkheid meer aan
Wat doe ik fout? Of wat gaat er fout?
Heb nog een lamp (rgb) liggen, die gaat binnenkort aan de flash.
Verwijderd
Mij is het helaas niet gelukt. Hier het draadje:Krypt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:22:
2 sockets geflashed met tuya-convert.. echt easy peasy.
Heb nog een lamp (rgb) liggen, die gaat binnenkort aan de flash.
https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/pull/279
Iemand die handig is met solderen en de huidige firmware kan dumpen?
Nee, niet OTA, openschroeven en met usb2serial, pinheader stekkertje, third hand goed positioneren en flashen.
Ik ben niet zo bekend met de arduino hardware, maar volgens mij heeft die uno al een USB poort om hem aan te sluiten ?rem_hopster schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:24:
@u_nix_we_all
Thanks for the reply. Dat is echt top en wist ik niet.
Heb net me home assistent draaien. Enkel nu met ikea spul.
Is dit ook mogelijk bij een arduino uno board?
Een seriele poort is eigenlijk wat ouderwets, en zit niet meer op moderne PC's. Vandaar dat voor veel dingen een USB naar serieel adapter (USB-TTY, FTDI, etc) gebruikt wordt om dingen te kunnen doen als flashen, slimme meter aansluiten (dan zit de adapter in de P1 kabel) enzovoort. Maar dat is met een raspberry pi eigenlijk niet nodig, Zo heb ik mijn slimme meter ook (bijna*) direct aan de seriele poort van een pi hangen
*een slimme meter werkt met geinverteerde seriele signalen, maar dat is met een paar weerstandjes en een transistortje van 25 cent op te lossen.
Heeft iemand al ervaring met de LSC Motion detector van de A.C. tion.
Ik heb het geprobeerd om het te flashen met tuya-convert maar dat lukte
op een of andere manier niet. Dus ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Met vriendelijke groeten,
Peter
Geen ervaring mee, maar heb je de nieuwe versie van tuya-convert gebruikt ? De oude versie werkt niet meer, in ieder geval niet op de slimme stekkers. Zie https://www.reddit.com/r/...s_here_for_the_most_part/Atriplex schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:04:
Heeft iemand al ervaring met de LSC Motion detector van de A.C. tion.
Ik heb het geprobeerd om het te flashen met tuya-convert maar dat lukte
op een of andere manier niet. Dus ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Nu wil ik ook de deursensor gaan flashen, ik lees echter op verschillende fora dat met espeasy de opstarttijd ongeveer 5 seconden is voor de deursensor.
Klopt dit? In dat geval zou ik dan beter naar een andere sensor voor de wc-deur kunnen kijken
who put a "stop payment" on my reality check
Mij lukt het namelijk niet. Via een ftdi flashen gaat zonder problemen maar ik wil het graag over the air.
Maar als niemand het lukt ga ik er niet meer tijd in steken.
Ik heb de nieuwe git gebruikt.
Ik heb er twee hardware matig geflashed met esphome en dat gaat zonder problemen.
Heb jij de smart plug OTA geflashed?
Ik wilde de smart plug ook OTA flashen, maar liep tegen een probleem. Ben niet verder gegaan, want heb van Jan121 link gekregen voor flashen mbv RPI 3b +. Echter had ik bij de start van dit project slechts 1 RPI aangeschaft.
even snel een eerste vraag.. om welke reden flashen jullie de LSC producten?
Via de TuyaSmart app heb ik deze makkelijk kunnen koppelen aan mijn Home Assistant met alle functies.
Mvg,
Tim
Ben nog een leek met het hele gebeuren, maar het uit de cloud halen lijkt mij een goed idee.
Begrijp ik het goed dat dit moet met solderen etc? Dat ota flashen niet kan? Ontwikkelingen gaan snel ...begrijp ik uit deze video dat dat inmiddels wel moet kunnen? Via OTA?
https://www.reddit.com/r/...to_tuyasmartlife_devices/
Verder is mijn eerste indruk van de gu10 dat het aardig werkt via de cloud (wil ervwel vanaf), heb hem aan google home gekoppeld en dat werkt ook mooi, alleen als ik via google home met de kleurtjes speel, kloppen die in de helft van de gevallen niet...hebben jullie dat ook? Van all rood varianten is er maar eentje waarbij de lamp echt rood is, de rest is echt gewoon blauw of groen.
Verder vind ik jammer dat bij brightness 1% die lamp nog steeds fel is (als kleur op wit staat)...in elk geval veel feller dan een halogeen lamp in gedimde toestand, merken jullie hetzelfde? Dit kun je volgens mij niet verlagen? Flashen zal hier ook niet een groter bereik geven lijkt mij toch?
Oh nog een nadeeltje...heb de led in de gang gehangen en de kids vonden het meteen leuk om hem drie keer aan en uit te zetten..gevolg lamp gaat weer in de rest
Et modus (en knippert, hilariteit alom), enige wat ik kon doen is de led helemaal opnieuw instellen...;(..iemand tips hiertegen behalve het beter opvoeden van de kids?)
[ Voor 12% gewijzigd door rothmans op 01-10-2019 22:43 ]
Ik loop tegen het volgende aan met flashen van de ledstrip (ESPTOOL gebruikt).
De bin file die ik erop heb gezet is in principe de yaml code van @Klumpke, omgezet naar .bin
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 0x00000 ledtussenkamer.bin esptool.py v2.7 Serial port /dev/ttyUSB0 Connecting.... Detecting chip type... ESP8266 Chip is ESP8266EX Features: WiFi Crystal is 26MHz MAC: 84:f3:eb:f5:35:ec Uploading stub... Running stub... Stub running... Configuring flash size... Auto-detected Flash size: 2MB Flash params set to 0x0330 Compressed 367616 bytes to 251487... Wrote 367616 bytes (251487 compressed) at 0x00000000 in 22.9 seconds (effective 128.5 kbit/s)... Hash of data verified. Leaving... Hard resetting via RTS pin... |
Het ziet er naar uit dat de flash is gelukt, maar de strip krijg ik met geen mogelijkheid meer aan
Misschien dat @u_nix_we_all of @Klumpke hier iets van snapt?
Ik had dat ook toen ik de code van @u_nix_we_all probeerde te flashen. Werkte met geen mogelijkheid bij mij. Ik ben toen terug gegaan naar de originele code van @Klumpke en heb die afgezien van de wifigegevens ongewijzigd gelaten. toen werkte het wel. Maar waar het nou aan ligt? Ik huiver ook een beetje om hem OTA aan te passen, bang dat het daarna niet meer werkt.Snuffel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:08:
Nogmaals even aanhalen:
Ik loop tegen het volgende aan met flashen van de ledstrip (ESPTOOL gebruikt).
De bin file die ik erop heb gezet is in principe de yaml code van @Klumpke, omgezet naar .bin
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 0x00000 ledtussenkamer.bin esptool.py v2.7 Serial port /dev/ttyUSB0 Connecting.... Detecting chip type... ESP8266 Chip is ESP8266EX Features: WiFi Crystal is 26MHz MAC: 84:f3:eb:f5:35:ec Uploading stub... Running stub... Stub running... Configuring flash size... Auto-detected Flash size: 2MB Flash params set to 0x0330 Compressed 367616 bytes to 251487... Wrote 367616 bytes (251487 compressed) at 0x00000000 in 22.9 seconds (effective 128.5 kbit/s)... Hash of data verified. Leaving... Hard resetting via RTS pin...
Misschien dat @u_nix_we_all of @Klumpke hier iets van snapt?
Bin file is inderdaad aangemaakt in hassio. Resetten heb ik al een paar keer gedaan, geen resultaat. Kan hem wel weer flashen via de pk, dus stuk is het niet lijkt me.u_nix_we_all schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:11:
@RoJan Werkt het wel als je daarna mijn yaml file gebruikt ? Anders moet ik er nog even naar kijken
@Snuffel Hoe heb je de bin file aangemaakt, vanuit hass.io ? Misschien proberen de ledstrip te resetten door een keer of 3 a 4 de power eraan te hangen en weer los te doen ? Is hij wel al zichtbaar in je netwerk ?
Hij is ook niet zichtbaar in mijn netwerk na de flash.
Ik durf hem niet meer OTA the flashen, want hij werkt nu eindelijk, zij het zonder afstandsbediening. Wel jammer, vooral omdat hij bij jou wel werkt. Aangezien ik de afstandsbediening waarschijnljik toch niet gebruik is het ook eigenlijk niet zo erg.u_nix_we_all schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:11:
@RoJan Werkt het wel als je daarna mijn yaml file gebruikt ? Anders moet ik er nog even naar kijken
@Snuffel Hoe heb je de bin file aangemaakt, vanuit hass.io ? Misschien proberen de ledstrip te resetten door een keer of 3 a 4 de power eraan te hangen en weer los te doen ? Is hij wel al zichtbaar in je netwerk ?
Ik heb HASS.io draaien in een Proxmox container en flashen van daaruit is een beetje gedoe. Ik flash daarom na compileren vanuit Windows en dat gaat probleemloos.
Ik heb nog niet veel ervaring met het 'hard' flashen van devices.
@Klumpke in jouw schema moet zowel de GND als de GPIO0 verbonden worden met de GND van de converter? En wat bedoel je met Let op: verbind de GPIO0 pin alleen tijdens het flashen van de firmware.?
Edit: inmiddels gelukt via:
1
2
3
4
5
| sudo apt install git git clone -b new-api https://github.com/kueblc/tuya-convert cd tuya-convert ./install_prereq.sh ./start_flash.sh |
[ Voor 22% gewijzigd door pelt op 02-10-2019 21:33 ]
En gewoon gelukt via een Raspberry?pelt schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:15:
Ik krijg de ledstrip helaas niet geflashed met de nieuwe tuya convert.
Ik heb nog niet veel ervaring met het 'hard' flashen van devices.
@Klumpke in jouw schema moet zowel de GND als de GPIO0 verbonden worden met de GND van de converter? En wat bedoel je met Let op: verbind de GPIO0 pin alleen tijdens het flashen van de firmware.?
code:
1 2 3 4 5 sudo apt install git git clone -b new-api https://github.com/kueblc/tuya-convert cd tuya-convert ./install_prereq.sh ./start_flash.sh
Wat ik hier nu nog in mis is hoe ik de LED strip in "flash mode" krijg. Ik heb gisteren uren gezocht naar een manier daarvoor. Tuya convert krijg ik draaiend, tot en met die start_flash, maar daarna zie ik de LED strip niet verbinden.pelt schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:15:
...
code:
1 2 3 4 5 sudo apt install git git clone -b new-api https://github.com/kueblc/tuya-convert cd tuya-convert ./install_prereq.sh ./start_flash.sh
Enig idee hoe ik dat kan forceren?
5 keer de stekker er in en eruit. De led strip knippert, zo weet je dat de strip in flash (of eigenlijk auto connect) modus staat.Luther schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:58:
[...]
Wat ik hier nu nog in mis is hoe ik de LED strip in "flash mode" krijg. Ik heb gisteren uren gezocht naar een manier daarvoor. Tuya convert krijg ik draaiend, tot en met die start_flash, maar daarna zie ik de LED strip niet verbinden.
Enig idee hoe ik dat kan forceren?
Top! Ga ik dat proberen.pelt schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:01:
[...]
5 keer de stekker er in en eruit. De led strip knippert, zo weet je dat de strip in flash (of eigenlijk auto connect) modus staat.
Ik wilde nog het remote gebruiken met het led strip (WAF
Alleen, ik ben niet allemaal zeker van de Tasmota rules dat ik heb gevonden voor 3 van de "speciale effecten": Flash, Fade en Smooth
Wie kan helpen..
Gevonden op mikrocontroller.net:
Gevonden op circuitsonline.netrule1 on IrReceived#Data=0x00F740BF do power OFF endon on IrReceived#Data=0x00F7C03F do WAKEUP endon on IrReceived#Data=0x00F700FF do dimmer + endon on IrReceived#Data=0x00F7807F do dimmer - endon on IrReceived#Data=0x00F720DF do color2 1 endon on IrReceived#Data=0x00F7A05F do color2 2 endon on IrReceived#Data=0x00F7609F do color2 3 endon on IrReceived#Data=0x00F7E01F do color2 #000000FF endon
rule2 on IrReceived#Data=0x00F710EF do HSBColor1 13 endon on IrReceived#Data=0x00F7906F do HSBColor1 140 endon on IrReceived#Data=0x00F750AF do HSBColor1 260 endon on IrReceived#Data=0x00F7D02F do Backlog Power 0; WakeupDuration 1; Dimmer 100; Wakeup endon on IrReceived#Data=0x00F730CF do HSBColor1 23 endon on IrReceived#Data=0x00F7B04F do HSBColor1 160 endon on IrReceived#Data=0x00F7708F do HSBColor1 280 endon on IrReceived#Data=0x00F7F00F do Backlog Power 0; WakeupDuration 5; Wakeup endon
rule3 on IrReceived#Data=0x00F708F7 do HSBColor1 33 endon on IrReceived#Data=0x00F78877 do HSBColor1 180 endon on IrReceived#Data=0x00F748B7 do HSBColor1 300 endon on IrReceived#Data=0x00F7C837 do Backlog Scheme 2; Speed 1 endon on IrReceived#Data=0x00F728D7 do HSBColor1 43 endon on IrReceived#Data=0x00F7A857 do HSBColor1 200 endon on IrReceived#Data=0x00F76897 do HSBColor1 320 endon on IrReceived#Data=0x00F7E817 do Backlog Scheme 3; Speed 5 endon
met een excel bestandje met IR codes
rule1:
Ik zie dus: Scheme4: is duidelijk StrobeRule1 ON IrReceived#Data=0x00F740BF DO power Off ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7C03F DO wakeup ENDON ON IrReceived#Data=0x00F700FF DO dimmer + ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7807F DO dimmer - ENDON ON IrReceived#Data=0x00F720DF DO color 1 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7A05F DO color 2 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7609F DO color 3 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7E01F DO color 000000FF ENDON
en dan:
Scheme1 of "Backlog Power 0; WakeupDuration 5; Wakeup" - dus wakeup en een variante van wakeup
Scheme2 : gaat van kleur naar kleur, ieder ~17 of ~30 seconden (? smooth of flow ?)
Scheme3 : gaat van kleur naar kleur, ieder ~17 of ~30 seconden - andere kleuren (? smooth of flow ?)
Varianten met Scheme2 en Scheme3:
Backlog Scheme 2; Speed 1 endon on
Backlog Scheme 3; Speed 5 endon
Geen flash of is flash = 1 keer ?
Ter informatie, in domoticz: nieuw switch "Selector switch" gemaakt
en in Lua:
if MenuLevel == 0 then
os.execute('mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -u xxx -P xxx -t cmnd/LEDLight/Power -m off')
elseif MenuLevel == 10 then
os.execute('mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -u xxx -P xxx -t cmnd/LEDLight/Scheme -m 4')
elseif MenuLevel == 20 then
os.execute('mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -u xxx -P xxx -t cmnd/LEDLight/Scheme -m 2')
elseif MenuLevel == 30 then
os.execute('mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -u xxx -P xxx -t cmnd/LEDLight/Scheme -m 3')
end
Verwijderd
Ik heb dit gevolgd: https://www.martinvdm.nl/...-flash-with-tuya-convert/proton999 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:51:
Welke image heb je op pi gebruikt en welke github source ?
Wat ik ook probeer ik krijg het via wifi niet voor elkaar.
[...]
Daarna heb ik via ESPHome een compile gemaakt en zo ESPHome er op gezet.
Dit heb ik gedaan met de Rasbian OS
quote]Internet is volgens mij niet nodig. Wel is het belangrijk dat de pi zelf geen cliënt WiFi connectie opzet met bijvoorbeeld je router ivm onthouden WiFi netwerken. De WiFi module in de pi moet zelf een AP kunnen aanmaken.
[/quote]
Ik heb het gelezen. Het flashen van de LSC bewegingsmelder en deursensor werkt niet. Ik wacht wel totdat deze devices wel geflasht kunnen worden.
Peter
Ik heb het gelezen. Het flashen van de LSC bewegingsmelder en deursensor werkt niet. Ik wacht wel totdat deze devices wel geflasht kunnen worden.Internet is volgens mij niet nodig. Wel is het belangrijk dat de pi zelf geen cliënt WiFi connectie opzet met bijvoorbeeld je router ivm onthouden WiFi netwerken. De WiFi module in de pi moet zelf een AP kunnen aanmaken.
Peter
YouTube: Action LSC smart connect mit Tasmota flashen Steckdose & Bewegungsme...
Flashen van smart plug en bewegingsmelder
[ Voor 3% gewijzigd door rem_hopster op 06-10-2019 14:01 ]
De E27 Filament "Warm white ambiance" ging zonder problemen. Hier heb ik dan ook simpel esphome op draaien.
Ik gebruik Buster om de lamp te flashen en de laatste versie van tuya-convert. De lamp gaat na het pairen (knipperen) wel over naar een vaste status. Vervolgens is het wachten op de puntjes om naar de volgende stap te gaan. Deze komt dus niet meer. Ik heb een half uur de puntjes laten draaien, alleen gaat hij niet verder. Dit heb ik een aantal keer geprobeerd, zonder goed resultaat.
Iemand tip & tricks?
Eventueel kun je nog een webserver op de esp zelf laten draaien:
1
2
| web_server:
port: 80 |
Daarmee kun je ook firmware files uploaden om te flashen. Maar dan moet hij wel een ip adres hebben natuurlijk
Of je hem opnieuw OTA kunt flashen als hij geen ip gekregen heeft weet ik niet zeker, maar neem aan van wel dmv het resetten door binnen enkele seconden de stroom er 3x af te halen en weer aan te sluiten.
Die zijn correct, ik twijfel alleen aan OTA en API paswoord....u_nix_we_all schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:58:
@Snuffel Ja dat ziet er goed uit. Wel even goed controleren of je ssid en wifi password correct zijn, dan zou hij gewoon in je router/modem zichtbaar moeten zijn.
Eventueel kun je nog een webserver op de esp zelf laten draaien:
code:
1 2web_server: port: 80
Daarmee kun je ook firmware files uploaden om te flashen. Maar dan moet hij wel een ip adres hebben natuurlijk
Of je hem opnieuw OTA kunt flashen als hij geen ip gekregen heeft weet ik niet zeker, maar neem aan van wel dmv het resetten door binnen enkele seconden de stroom er 3x af te halen en weer aan te sluiten.
Of kan ik die beter leeg laten?
Specifiek deze lamp is (nog) niet te flashen, omdat deze schijnbaar een andere chipset gebruikt. Zie hier https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/6495thommy86 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:09:
Is het iemand gelukt om de E27 "White and color ambiance" te flashen?
De E27 Filament "Warm white ambiance" ging zonder problemen. Hier heb ik dan ook simpel esphome op draaien.
Ik gebruik Buster om de lamp te flashen en de laatste versie van tuya-convert. De lamp gaat na het pairen (knipperen) wel over naar een vaste status. Vervolgens is het wachten op de puntjes om naar de volgende stap te gaan. Deze komt dus niet meer. Ik heb een half uur de puntjes laten draaien, alleen gaat hij niet verder. Dit heb ik een aantal keer geprobeerd, zonder goed resultaat.
Iemand tip & tricks?
Ik heb overigens mijn lampen ook nog niet geflashed, maar heb inmiddels wel een Raspberry Pi 3+ tot mijn beschikking, dus komende week maar even proberen
[ Voor 8% gewijzigd door Puck op 06-10-2019 19:43 ]
Arrived anxious, left bored
Nu zag ik wat mensen die hun ledstrip geflashed hadden nu is mijn vraag flashen jullie de ledstrip zodat er niet meer van die Chinese troep opstaat?
Hoe doe je dat flashen moet je daar iets bij solderen?
Heb wel die handleiding gevonden maar kom daar nog niet echt uit.
En als je het echt niet vertrouwt kwa veiligheid kan je de strip altijd nog zonder wifi gebruiken want er zit ook een afstandsbediening bij.
[ Voor 16% gewijzigd door legioen12 op 08-10-2019 22:17 ]
Ja, als je hem flasht heb je zelf helemaal de controle over wat er voor firmware op draait. Bijv tasmota, wat vaak in combinatie met mqtt gebruikt wordt, of esphome, wat heel goed samenwerkt als je home assistant als domotica software gebruikt. Je bent dan niet meer afhankelijk van een app die via chinese servers werkt.legioen12 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:12:
Ik heb vandaag de ledstrip ook gekocht bij action. En kwam na wat google toevallig dit topic tegen.
Nu zag ik wat mensen die hun ledstrip geflashed hadden nu is mijn vraag flashen jullie de ledstrip zodat er niet meer van die Chinese troep opstaat?
Toen de ledstrip er net was, was er nog geen methode om hem OTA (over the air) te flashen, toen moest je er inderdaad voor solderen. Inmiddels is de nieuwe firmware ook gekraakt, en kun je met tuya-convert hem zonder solderen OTA flashen. Je hebt dan wel de tuya-convert software nodig die die nieuwe versies aankan, tuya-convert 2.0 (new-api branch)Hoe doe je dat flashen moet je daar iets bij solderen?
Heb wel die handleiding gevonden maar kom daar nog niet echt uit.
KloptEn als je het echt niet vertrouwt kwa veiligheid kan je de strip altijd nog zonder wifi gebruiken want er zit ook een afstandsbediening bij.
Bedankt voor je antwoord heb je toevallig een handleiding hoe ik dat doe dat flashen zonder solderen. Neem aan dat ik hem op mijn computer moet aansluiten?u_nix_we_all schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:39:
Toen de ledstrip er net was, was er nog geen methode om hem OTA (over the air) te flashen, toen moest je er inderdaad voor solderen. Inmiddels is de nieuwe firmware ook gekraakt, en kun je met tuya-convert hem zonder solderen OTA flashen. Je hebt dan wel de tuya-convert software nodig die die nieuwe versies aankan, tuya-convert 2.0 (new-api branch)
Ik heb nu de smart plugs, afstandsbediening en enkele lampen.
Ben van plan vandaag een raspberry pi3 te bestellen om hass.io op te draaien.
Heb ik een raspberry of linux based computer nodig om te kunnen flashen, of gaat dat ook met een windows laptop?
Heeft flashen wel nut zolang ik de raspberry met hass.io nog niet heb draaien?
Solderen gaat ook prima op Windows. Anders even een VM installeren...?monotron schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:53:
Van mij ook nog een paar vragen over het flashen.
Ik heb nu de smart plugs, afstandsbediening en enkele lampen.
Ben van plan vandaag een raspberry pi3 te bestellen om hass.io op te draaien.
Heb ik een raspberry of linux based computer nodig om te kunnen flashen, of gaat dat ook met een windows laptop?
Heeft flashen wel nut zolang ik de raspberry met hass.io nog niet heb draaien?
Ik zal het eens proberen van het weekend maar volgens mij zijn ze ondertussen gemerged en is die van CT ook goed.u_nix_we_all schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:57:
@ninjazx9r98 @proton999
Je moet de juiste versie van tuya-convert gebruiken, de orginele versie werkt niet met deze dingen:
https://github.com/M4dmartig4n/tuya-convert
Beide hebben ook bij start_flash "Circumvent new tuya sdk protection" staan en die van M4dmartig4n loopt 54 commits achter op die van CT.
[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 11-10-2019 18:11 ]
Heb jij de ledstrip ook geflasht?killzonex schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:44:
app net geinstalleerd tuhya app erbij binnen 3 min werkte alles , en google home doet het er perfect mee.
had nergens dat ik allerlei toestemmingen moest geven behalve locatie om te installeren ( yeelight ) hetzelfde
voor die prijs zal ik zeker meer halen!
Als ik het goed heb moet ik de ledstrip verbinden met wifi en dan via een rasberry pi die verbonden is met wifi flashen?
[ Voor 12% gewijzigd door legioen12 op 11-10-2019 19:52 ]
Starten van start_flash gaat probleemloos, het AP vtrust-flash komt in de lucht en met "flashmeifyoucan" kan ik vanaf de laptop verbinden. Ik krijg een IP adres in de 10.42.42.0 reeks op de laptop, zie de 10.42.42.1 als DNS server en gateway en tyua.com resolved ook naar 10.42.42.1
In de wifi logfile zie ik ook dat de laptop een connectie maakt.
Druk ik vervolgens een aantal seconden op het knopje van de socket dan gaat deze druk knipperen maar verder gebeurt er helemaal niets. Het scherm blijft zich vullen met puntjes maar ook in de logfiles komt er helemaal niets voorbij. Zou bijna gaan denken dat het ssid niet de juiste aangezien er ook helemaal niets voorbij komt in de wifi logfile. Lijkt er een beetje op dat er al helemaal geen wifi connectie tot stand komt en dan valt er weinig te flashen lijkt mij.
Zodra ik weer wat tijd heb maar eens kijken of informeren hoe je dit het beste kunt troubleshooten. Net nog even de tuya app op discover gezet in de hoop dat er dan ineens een AP tevoorschijn kwam met de naam vtrust-flash of een andere maar dat zag ik ook niet zo snel gebeuren.
Ik heb er hier een instructie van geschreven:legioen12 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:49:
[...]
Heb jij de ledstrip ook geflasht?
Als ik het goed heb moet ik de ledstrip verbinden met wifi en dan via een rasberry pi die verbonden is met wifi flashen?
https://www.martinvdm.nl/...-flash-with-tuya-convert/
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Heb al even lopen spelen met de verschillende modes, bij het langzaam knipperen wordt de socket zelf een AP en zal dus nooit een connectie maken met tuya-convert.
Zal sowieso moeten gaan kijken hoe dat ding helemaal te resetten want in de tuya-app kreeg ik de socket in de snel knipper mode ook niet meer toegevoegd. Het is uiteindelijk weer gelukt om deze toe te voegen als AP aangezien de app daar ondersteuning voor heeft.
Mogelijk had ik de socket dus in een of andere modus waarin helemaal niets meer werkte wat ook zou kunnen verklaren dat er geen connectie gemaakt wordt met tuya-convert.
We rommelen gewoon weer vrolijk verder, heb in ieder geval gezien dat er op dit moment firmware versie 1.1.5 in zit en volgens de tuya app is het device in Copenhagen
Edit:
De aanhouder wint, niet heel veel anders gedaan maar plotseling werkt het toch. Socket toegevoegd aan de tuya app en vervolgens terwijl de socket uit staat de power knop 5 secondes ingedrukt zodat de led snel gaat knipperen. Vervolgens start_flash uitgevoerd, connectie gemaakt naar vtrust-flash en op enter gedrukt om de boel echt te starten. Redelijk vlot stopt de socket met knipperen en gebeurt er ineens van alles.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| ======================================================
Starting pairing procedure in screen
RTNETLINK answers: File exists
~/tuya-convert
Waiting for the upgraded device to appear
If this does not work have a look at the '*.log'-files in the 'scripts' subfolder!
.....................................................
IoT-device is online with ip 10.42.42.42
Fetching firmware backup
% Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current
Dload Upload Total Spent Left Speed
100 1024k 100 1024k 0 0 3433 0 0:05:05 0:05:05 --:--:-- 3165
curl: Saved to filename 'firmware-5fc29a.bin'
======================================================
Getting Info from IoT-device
VTRUST-FLASH 1.1
(c) VTRUST GMBH https://www.vtrust.de/35c3/
READ FLASH: http://10.42.42.42/backup
ChipID: 5fc29a
MAC: 84:0D:8E:5F:C2:9A
BootVersion: 7
BootMode: normal
FlashMode: 1M DOUT @ 40MHz
FlashChipId: 144051
FlashChipRealSize: 1024K
Active Userspace: user1 0x01000
====================================================== |
Nu nog kijken welke firmware ik daadwerkelijk in de socket ga laden. Denk aan esphome maar twijfel ook nog over tasmato. Maar goed, ben in ieder geval weer een stapje verder. Knaagt alleen een beetje dat ik niet zeker weet wat er nu precies aan de hand was
[ Voor 53% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-10-2019 17:34 ]
Bedankt het flashen is geluktmartinvdm schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:42:
[...]
Ik heb er hier een instructie van geschreven:
https://www.martinvdm.nl/...-flash-with-tuya-convert/
Choose Activate, MQTT Enable, fill in a Web Admin password
Save, reboot
After reboot goto console en give in:
SetOption17 1 – This enables decimal colors
SetOption59 1 – This enables sending of tele//STATE on POWER and light related commands
Go to Configuration \ MQTT and configure your MQTT Server settings
Ik denk dat hiermee het onderstaande scherm mee wordt bedoeld.
MQTT parameters
Wat moet ik invullen bij Host?
Ik heb Home Assistant Thuis draaien
Moet ik bij host het Ip adres van Home Assistant invullen?
En klopt het dat de afstandsbediening niet meer werkt na de flash?
[ Voor 3% gewijzigd door legioen12 op 14-10-2019 22:06 ]
Bij de host moet je het IP adres van je HA zetten. Zonder http.
Dat van de afstandsbediening weet ik niet. Omdat ik nog niet toegekomen ben aan de flash.
Echter staat daar in dit topic wel wat over volgens mij
Ja en nee.legioen12 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:28:
Die krijg je weer werkzaam door Rules in te voeren. Die staan ergens eerder gepost.
cpbox in "Action - LSC connect - beveiliging inrichten"
Werkt dan prima.
Een RGBW E14?rem_hopster schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:29:
ik heb net OTA een SMART Bulb E14 gelfashed.
Echter kom ik geen template tegen om gebruik te kunnen maken van de RGB kleuren.
Iemand een idee welke stap ik nu het beste kan nemen?
Is er een goede default om mee te starten (eventueel zonder de RGB)
Kan je later nog veranderen qua template?
Welke firmware?
Wat ik begrijp moet je dan zelf eerst een firmware compileren, want er is wel ondersteuning voor de SM2135 in de E14 sinds 6.6.0.15, maar die staat niet standaard aan.
https://github.com/arends...95#issuecomment-541451234
[ Voor 4% gewijzigd door Jan121 op 15-10-2019 19:10 ]
6.6.0.7 generic-wifiman-2.3.0
Het gaat om deze lamp:
LSC Smart Connect slimme multicolor ledlamp
Flashen ging eenvoudig.
Zit netjes in me netwerk. Ben al wat aan het proberen met een eigen template. Maar tot nu toe geen succes. Probeer eerst de power on te vindenom de lamp aan en uit te zetten. Template van de andere lsc smart connect lamp geeft helaaa ook geen aanknopingspunt.
Anderen hebben al antwoord gegeven zie ik. Van de AB weet ik niet, je zult hier rules voor moet ingeven, maar heb dit zelf niet in gebruik. Boeit me niet dat dit niet werkt. Gebruik primair HA. Je MQTT host moet idd naar HA verwijzen of naar een ander ip adres waar je broker draait, bijv mosquito.legioen12 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:28:
[...]
Bedankt het flashen is gelukt
Choose Activate, MQTT Enable, fill in a Web Admin password
Save, reboot
After reboot goto console en give in:
SetOption17 1 – This enables decimal colors
SetOption59 1 – This enables sending of tele//STATE on POWER and light related commands
Go to Configuration \ MQTT and configure your MQTT Server settings
Ik denk dat hiermee het onderstaande scherm mee wordt bedoeld.
MQTT parameters
[Afbeelding]
Wat moet ik invullen bij Host?
Ik heb Home Assistant Thuis draaien
Moet ik bij host het Ip adres van Home Assistant invullen?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
En er is nog geen template beschikbaar.
Dus dacht ik dat je een custom moest maken. Net als bij de led strip en de filiant lamp.
Ik heb mqtt op home Assistant geïnstalleerd en op de lamp geconfigureerd.
Ik heb wel een update van de firmware uitgevoerd. Dus het kan zijn dat ik een hogere versie draai.
rem_hopster schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:01:
Maar na het flashen met versie x, moet je toch een configuratie uitvoeren? Je kan geen gebruik maken van het menu 'configuration module' gebruiken.
En er is nog geen template beschikbaar.
Wat staat er dan in mijn laatste linkje in mijn antwoord hierboven?
Hij hangt nu mooi in de wc haha
Edit: ik heb nu als module gewoon sonoff basic geselecteerd. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ik hem in home assistant krijg ? Setoption9 1 werkt niet helaas voor auto Discovery.
[ Voor 41% gewijzigd door Possible op 17-10-2019 16:58 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Over MQTT?Possible schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:56:
Ook hier inmiddels gelukt om de design led lamp ota te flashen met de vernieuwde. Tuya convert!
Hij hangt nu mooi in de wc haha
Edit: ik heb nu als module gewoon sonoff basic geselecteerd. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ik hem in home assistant krijg ? Setoption9 1 werkt niet helaas voor auto Discovery.