Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gheilbaerd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 12:35
Hallo

Recent heb ik 4 Shell 1000 panelen met 4x Soladin 120 omvormers geplaatst op mijn schuurtje. De hoek van de panelen is zo goed als perfect en de indicatie lampjes op de Soladins geven aan het maximale op te leveren. Met een multimeter de panelen getest en ook daar zie je dat ze werken. Ik gebruik een slimme meter.

Probleem: hoe kan ik inzien met deze hardware wat ze opleveren, realtime of na bijv een uur/dag/etc

Wat Google werk kom ik bij apps van Essent, Oxxio en Enelogic uit. Werkt tot op heden niet...

De panelen heb ik gratis gekregen, het frame zelf gemaakt en nu wil ik ook proberen het zo goedkoop mogelijk te houden (en het zelf-hobby aspect er in te houden)

Wat is een pasklare oplossing bij deze Soladins? Eventueel andere ideeën? Ik heb bijv nog een raspberry pi die ligt niks te doen ;)

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VNqPYQz/2-B43-CF1-F-A9-DE-4-EAC-86-F5-F07430212937.jpg

Beste antwoord (via gheilbaerd op 05-09-2019 11:08)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat kan met een DDS238-1 zoals in dit topic is beschreven.
Steek de Soladins in een stekkerblok met zo'n DDS238-1 er tussen.
Die heeft een contactje dat bij elke W schakelt .
Via P1 zie je vrij weinig omdat je eerst levert aan al je verbruikers in huis
Stel je hebt een koelkast en een pc die samen 200W verbruiken, de Soladins gaan pas aan het net terugleveren als er meer dan 200W uit komt en dat registreert de slimme meter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat kan met een DDS238-1 zoals in dit topic is beschreven.
Steek de Soladins in een stekkerblok met zo'n DDS238-1 er tussen.
Die heeft een contactje dat bij elke W schakelt .
Via P1 zie je vrij weinig omdat je eerst levert aan al je verbruikers in huis
Stel je hebt een koelkast en een pc die samen 200W verbruiken, de Soladins gaan pas aan het net terugleveren als er meer dan 200W uit komt en dat registreert de slimme meter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
De manier wat @Speedy-Andre zegt is het meest voorliggende methode die ook niet al te veel kost.
Eventueel een Arduino ipv Raspberry Pi gebruiken indien je nog goedkoper uit wilt zijn.

Voor kant en klaar oplossing kan je kijken naar de TP-Link HS110, smartplug die beiden kanten op kan meten. Kost wel wat meer.

Zelf gebruik ik ook de DDS238 waar mogelijk maar dan via RS485.
De TP-Link HS110 gebruik ik waar het niet mogelijk is door gebrek aan ruimte of wanneer het gewoon plug & play moet zijn.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• gheilbaerd
Top dankje, ga hier mee aan de slag!

Heb de volgende gekocht

€ 6,68 | DDS238-1 LCD 5 (32) EEN 220VAC 50 hz Smart Home Eenfase Pole DIN-Rail Kilowattuur kwh Meter Energy Meter power Meter
https://s.click.aliexpress.com/e/FlXJHplA

Bij nieuwe vragen meld ik me weer 🥳

[ Voor 63% gewijzigd door gheilbaerd op 06-09-2019 09:48 ]

• gheilbaerd
Eindelijk leven gekregen in de volgende Raspberry dus het project kan weer opgepakt worden.

Raspberry Pi 2 Model B
Plan is dus om op poort 23 de rail aangesloten te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://pi4j.com/1.2/images/j8header-photo.png

Afbeeldingslocatie: https://pi4j.com/1.2/images/j8header-2b.png

1. In de handleiding lees ik niet echt wat voor draad (dikte) en hoe dit aangesloten moet worden op de Raspberry (zoals aangegeven, ik ben volledig nieuw met Raspberry).

Kan iemand me daar iets in op weg helpen?

2. Als ik het goed begrijp moeten de commando's in een txt file oid op de sd kaart geplaatst worden.
Hiermee vind dus registratie plaats welke tzt op afstand op te roepen is?