Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vermogen meten met DDS238 in of buiten je meterkast Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• surfert
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-10 07:16
Ik zie de DDS238-1 slechts één keer zijdelijngs genoemd, dus ik start een apart topic omdat het volgens mij een eigen topic verdient.

De DDS238-1 is een electriciteitvermogenmeter. Hij kost ongeveer 15 USD op eBay. Hij is bedoeld om in je meterkast te monteren, maar je kan hem ook los gebruiken. Je kan hem gebruiken om het geleverde vermogen van je zonnepanelen te meten, bijvoorbeeld als je inverter geen reporting doet, of je niet wil dat die info via China loopt (zoals solarmanpv).

Met de DDS238-1 kan je op drie manieren het vermogen meten daar er doorheen loopt:
- LCD-schermpje, met een nauwkeurigheid van 0.1 kWh
- knipper-LEDje, met 1000 pulsen per kWh
- en, belangrijk hier in dit forum: een aparte connector met een "open-collector" waarop je bijvoorbeeld een Raspi kan aansluiten om de pulsen te tellen. Technische naam: S0, zie Duitse beschrijving op http://de.wikipedia.org/wiki/S0-Schnittstelle

Tot nu toe heb ik de DDS238 alleen opgenomen in het snoer van een verlengdoos. Zie youtube-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qcMvB_k-hds

Update:

De DDS238 aangesloten op een Raspberry Pi, op GPIO pin23:

Uitlezen gaat eenvoudig na het lezen van http://makezine.com/proje...-pi-gpio-pins-and-python/
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
import RPi.GPIO as GPIO
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(23, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

counter = 0
while True:
    GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.RISING)
    counter += 1
    print "Counter is now", counter/1000.0, "kWh"
    GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.FALLING)

GPIO.cleanup()

Aanroep:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ sudo python pin23-flank-counter.py
Counter is now 0.001 kWh
Counter is now 0.002 kWh
Counter is now 0.003 kWh
Counter is now 0.004 kWh
Counter is now 0.005 kWh
Counter is now 0.006 kWh
Counter is now 0.007 kWh
Counter is now 0.008 kWh

To do:
- spullen gaan inbouwen in mijn meterkast
- een daemon-achtige counter
- werken met interrupts. Op http://www.themagpi.com/i...ctivities-with-gpio-pins/ lijkt nuttige informatie te staan. Op http://ryniker.ods.org/raspberrypi/MagPi/interrupt_test23.py lijkt een python progje te staan dat werkt met interrupts

Next step:

Python programma (te bewaren als /usr/local/sbin/gpio23-counter.py) om de GPIO23 pulsen te tellen en te schrijven naar de file /var/log/gpio23-counter
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#!/usr/bin/python

import RPi.GPIO as GPIO
import datetime

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(23, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

workfile = '/var/log/gpio23-counter'

counter = 0
while True:
    GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.RISING)
    # reading
    try:
        f = open(workfile, 'ab+')       # open for reading. If it does not exist, create it
        value = int(f.readline().rstrip())  # read the first line; it should be an integer value
    except:
        value = 0               # if something went wrong, reset to 0
    #print "old value is", value
    f.close()   # close for reading
    # writing
    f = open(workfile, 'w')
    f.write((str(value+1)+ '\n'))           # the value
    f.write((str(datetime.datetime.now())+ '\n'))   # timestamp
    f.close()

GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.FALLING)

GPIO.cleanup()

Je kan het programma aanroepen met:
code:
1
sudo /usr/local/sbin/gpio23-counter.py &

Als /var/log/gpio23-counter netjes gevuld wordt, dan kan je verder naar de volgende stap: Het programma met "sudo crontab -e" in de cron van root zetten zodanig dat hij na booten start in de achtergrond:
code:
1
@reboot         /usr/local/sbin/gpio23-counter.py &

Nu je Raspi rebooten en daarna controleren of het programma draait:
code:
1
2
pi@raspberrypi ~ $ ps -ef | grep -i gpio
root      2143     1  0 Oct12 ?        00:00:00 /usr/bin/python /usr/local/sbin/gpio23-counter.py

De counter /var/log/gpio23-counter gaat nu gevuld en geupdate worden.

Resultaat van het koken van 1.7 liter water:

Beginwaarde:
code:
1
2
3
pi@raspberrypi ~ $ cat /var/log/gpio23-counter 
282
2014-10-12 23:59:41.175129

Uitleg: de eerste regel is de puls-counter, de tweede regel is het moment dat de laatste puls is gezien.

Eindwaarde:
code:
1
2
3
pi@raspberrypi ~ $ cat /var/log/gpio23-counter 
443
2014-10-13 00:05:13.058467

Dus 443-282=161 Wh energie nodig om 1.7 liter water te koken (vanaf kamertemperatuur). :)

TBC

surfert wijzigde deze reactie 14-10-2014 22:36 (62%)
Reden: uitbreiding met Raspi-info

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:36

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Waarom verdient het ding z'n eigen topic? Is toch gewoon een simpele DIN-rail kWh meter die veel mensen met zonnepanelen waarschijnlijk wel in de meterkast hebben hangen.

YouLess verkoopt in hun webshop ook een DIN-rail kWh meter om hun YouLess op te plakken tbv monitoring zonnepanelen: http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html die heeft volgens mij ook pulsled en S0 uitgang. En zo zijn er nog veel meer ;)

Zo'n meter is trouwens wel handig als je nog een ouderwetse draaischijfmeter hebt. Deze direct erna aansluiten zodat al je groepen erover lopen en je kunt met een stuk hogere resolutie loggen :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-10-2014 20:16 (18%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-11 22:00
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:15:
Zo'n meter is trouwens wel handig als je nog een ouderwetse draaischijfmeter hebt. Deze direct erna aansluiten zodat al je groepen erover lopen en je kunt met een stuk hogere resolutie loggen :)
Dat is niet eens zo'n heel gek idee... ! Zeker icm de S0 poort welke een pulse geeft die direect uitgelezen kan worden door GPIO van de pi

Dat doe ik nu met een opbouw kWh meter in mn schuur. Maar een DIN in de meterkast is geen gek idee.

Maar wat doet ie met teruglevering. Dan waarschijnlijk niets en dan is het weer niet te meter.

Crazy- wijzigde deze reactie 11-10-2014 11:15 (18%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:09

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Die van youless vorige week besteld, niet eens een heel gek ding voor de 19,- en hij heeft inderdaad led en S0 van 1000 pulse per kWh.

Thinkpad
Ik heb er 1 tussen de draaischijf en groepen om bruto te meten, maar wel een koopmans met grote display die buiten de meterkast te monteren is.
Ook moet je dan je pv er voor aansluiten ivm de terug levering.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:42
De meter in de TS is volgens mij geschikt voor een nominaalstroom van 5A (en een maximale stroom van 32A).

Daar zou ik niet mijn hele huis op aansluiten. Een groep met wat gemiddelde verbruikers zal vast prima gaan, maar bij zonnepanelen die overdag constant staan op te wekken zou ik al mijn twijfels hebben.

Waarom bezuinigen op dit soort componenten? Haal je een aardlekschakelaar of installatieautomaat ook voor weinig op ebay of mag daar wel ABB Hager of Attema op staan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:09

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Toch voldoende? Mijn hoofdzekering is 25A dus zou prima gaan, ik heb een abb kast en ook een abb meter maar vind die laatste maar niks met zijn 100 pulse /kWh , er zijn nog zat andere merken zoals inepro en koopman die prima voldoen.

http://www.shopelektro.nl...KKc6byrpMECFUPLtAodjTgA0w

Gewoon bij de TU voor 24,-

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ThinkPad

ThinkPad

L460

De nominaal en maximaal stroom die Xander noemt zijn twee hele verschillende dingen. 32A kun je er best eventjes doorheen pompen, maar langere tijd meer dan 5A gaat het ding niet leuk vinden ;)
quote:
Crazy- schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:13:
[...]

Dat is niet eens zo'n heel gek idee... ! Zeker icm de S0 poort welke een pulse geeft die direect uitgelezen kan worden door GPIO van de pi

Dat doe ik nu met een opbouw kWh meter in mn schuur. Maar een DIN in de meterkast is geen gek idee.

Maar wat doet ie met teruglevering. Dan waarschijnlijk niets en dan is het weer niet te meter.
Die kWh meter in je schuur zitten zonnepanelen op? Dan zou je de output van die twee meters toch van elkaar af kunnen halen in een berekening? Of de zonnepanelen pas na die kWh meter aansluiten, al weet ik niet of dat mag ivm aardlekautomaat etc. Ben geen elektricien :p Maar op die manier kun je je eigen verbruik en opwek van de panelen uit elkaar houden.

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-10-2014 16:20 (11%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• surfert
Ik heb de (improved) code op github gezet: https://github.com/sanderjo/GPIO-counter

Verbeteringen: je kan (en moet) nu parameters vanaf de CLI opgeven:
  • GPIO-pin
  • logfile
  • "debug" (optioneel)

code:
1
2
3
4
5
$ sudo ./gpio-counter.py 
./gpio-counter.py <gpio-pin-number> <filename> [debug]
Example usage: 
./gpio-counter.py 23 /path/to/mylogfile
./gpio-counter.py 23 /path/to/mylogfile debug

Uitgebreide info op https://github.com/sander...ter/blob/master/README.md

HTH

surfert wijzigde deze reactie 18-10-2014 14:43 (9%)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 17:33

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:54:
De nominaal en maximaal stroom die Xander noemt zijn twee hele verschillende dingen. 32A kun je er best eventjes doorheen pompen, maar langere tijd meer dan 5A gaat het ding niet leuk vinden ;)
Zijn grotere broer, de DDS238-4 kan nominaal 20A en maximaal 100A hebben.

Ik overweeg om mijn meterkast per groep vol te hangen met die dingen :P

• surfert
Ik heb het gemeten vermogen nu opgenomen in MRTG.

Resultaat van vandaag (het is al eind oktober, en niet zo heel zonnig, dus kreeg een piek van slechts 550 Watt):

Voor de MRTG-instelling moet je even opletten, omdat MRTG standaard alles terugrekent naar "per seconde", terwijl je DDS238 werkt met kilowattUUR. Gelukkig is daarvoor een oplossing: in je MRTG-options opnemen "perhour".

Er is nog iets waar je rekening mee moet houden:
De Impulsconstante (Meterconstante), van bijvoorbeeld 1600 impulsen/kWh
De info tonen in Watt, ipv kW

Voorbeeld:
Je dissipeert 4000 Watt, ofwel 4 kW. In een uur is dat 4 kWh
Stel dat je impulsconstante 1600 is, ofwel 1600 impulsen per kWh.
De 4 kWh zullen dan 4*1600 = 6400 impulsen op je DDS238 opleveren.
De getal 6400 zegt in MRTG niet zoveel; je moet MRTG dus laten omrekenen naar Watt: 6400 / 1600 * 1000 = 4000 Watt. Prima.
Algemener is de formule: Vermogen (in Watt) = Impulsen / Impulsconstante * 1000. Iets handiger genoteerd: Vermogen (in Watt) = Impulsen * (1000/Impulsconstante)

Het wordt makkelijker als je impulsconstante 1000 is, zoals bij mijn DDS238: Vermogen (in Watt) = Impulsen. MRTG ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
Title[gpio23-2]: 'Power seen by GPIO-23'
Target[gpio23-2]: `awk 'NR==1 { print $1 "\n0\nan unknown time\ngpio23\n" } ' /var/log/gpio23-counter.log`
Options[gpio23-2]: growright, perhour
YLegend[gpio23-2]: Watt
MaxBytes[gpio23-2]: 10000000
WithPeak[gpio23-2]: ymw

... en dan werkt het. :)

EDIT:

Mijn MRTG-jaaroverzicht begint zich te vullen:

Met die "Average 169.0 W" kom ik op een jaaropbrengst van 1480 kWh. Klopt aardig met gemeten jaaropbrengsten via andere metingen.

surfert wijzigde deze reactie 18-08-2015 22:44 (132%)
Reden: jaaroverzicht erin

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik heb een DDS238 achter m'n omvormer als backup, in het verleden resette de omvormer en was hij de dagtelling deels kwijt ;w
Met max 2092W gaat er een constante 8,72A door het ding en dat heeft ie nu 2 zomers overleefd :D
Hij geeft ongeveer 0,1KWh minder aan per dag en dat is niet veranderd sinds ik hem gebruik.
Een zwaarder model geeft wellicht iets minder verlies.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• surfert
quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 00:30:
Ik heb een DDS238 achter m'n omvormer als backup, in het verleden resette de omvormer en was hij de dagtelling deels kwijt ;w
Da's inderdaad een voordeel van deze eigen vermogensmeter.

Nog een voordeel: je bent voor je meting niet meer afhankelijk van je Internet-verbinding of de Chinese provider solarmanpv. Nu tot had ik wel eens dat mijn PV-inverter niet mijn Wifi kon bereiken, waardoor meetresultaten ontbraken. Dankzij de eigen meting heb ik daar geen last meer van.

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-11 12:17
Nog een voordeel: je data hoeft je huis niet uit.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
quote:
surfert schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:45:
- knipper-LEDje, met 1000 pulsen per kWh
Let op! Er zijn er ook met 1600 pulsen per kWh. :)

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

• Xander
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:54:
Dat gevoel had ik dus ook, vandaar mijn eerdere opmerking hier. :)

Echter, ik keek voor de gein eens op de Iskra meter die mijn netbeheerder in mijn woning geplaatst heeft. En wat staat daar? 10(60)A. Whut? :? Dus mijn hele woonhuis zit achter een meter die voor nominaal 10A geschikt is?

Ik ben eens verder gaan zoeken. Metertjes waar 5(32)A op vermeld staat zoals deze in de TS zijn best gangbaar, maar niet iedere fabrikant verwoordt het hetzelfde. Dit zie ik bijvoorbeeld bij Finder:

Maximale continuestroom, dat klinkt goed, toch?

Ik vat niet geheel wat fabrikanten nou met deze "nominale stroom" of "referentiestroom" proberen te zeggen. Maar het Finder metertje waar ik de handleiding van laat zien zou ik dan weer best continue met 32A durven te belasten, wellicht dat dit voor de DDS238-1 dan ook geen probleem is. Ik durf hier geen uitspraken over te doen. :)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Ik ben van plan mijn meterkast er mee vol te hangen, en denk dat ik toch maar het zeker voor het onzekere kies, en de grotere versie DDS238-4 neem ipv de kleinere DDS238-1.
Kost me wel een hoop extra ruimte, maar het is dan niet anders.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Waarom dan niet zo'n Finder ofzo die hierboven wordt genoemd? Dat is wel betrouwbaar spul volgens mij.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Omdat die toch wel extreem duurder zijn als ik het zo zie .
De verhalen verschillen enorm over de interpretatie van de 5(32)A schrijfwijze. Ik ga nog eens googlen

• Xander
Ik ben benieuwd wat je ontdekt. :) Volgens mij gebruik ik de verkeerde zoektermen want ik vind eigenlijk compleet geen verhalen.

Die meter van Finder is inderdaad niet goedkoop, ik gebruikte hem even als voorbeeld omdat ze het in de handleiding over "maximale continuestroom" hadden. Dat wekte mijn interesse. :+

Er zijn wel meer van dit soort meters van gerenommeerde merken, ook voor leukere prijzen. Deze van ABB bijvoorbeeld? Haalt het nog steeds niet bij Chinese ebay prijzen natuurlijk, maar toch. ;)

Als je een hele zwik van die dingen nodig hebt loont het wel de moeite om je goed te informeren. Een fabrikant moet je toch een eenduidig antwoord kunnen geven of je de meter kunt gebruiken zoals je voor ogen hebt en wat ze nu precies bedoelen met de info op het typeplaatje.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:01
Volgens mij is de referentiestroom de stroom waarbij de meter gekalibreerd is en dus het nauwkeurigst is. Dus, de meest voorkomende stroom wil zoveel als mogelijk je in dat gebied hebben. De hoogste waarde is de maximale continue stroom waarvoor de meter geschikt is, maar hij dus wel minder nauwkeurig zal zijn.

• abmsneek
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 29-03-2015
Ik heb net een dds238 meter gekocht , en heb jullie info gelezen.
Ik begrijp dat er aan de ene kant de nul draad moet, en aan de andere kant de stroom erin en eruit.

Mijn vraag mijn omvormer gebruikt voor het starten 230 en daarna komt er weer 230 terug. gaat de meter ook terug tellen.

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
quote:
abmsneek schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:50:
Ik heb net een dds238 meter gekocht , en heb jullie info gelezen.
Ik begrijp dat er aan de ene kant de nul draad moet, en aan de andere kant de stroom erin en eruit.

Mijn vraag mijn omvormer gebruikt voor het starten 230 en daarna komt er weer 230 terug. gaat de meter ook terug tellen.
Je omvormer 'gebruikt' pas wat als je panelen genoeg spanning en stroom leveren. ;)

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

• master30
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-10 22:38
Ik heb 5 steca 500 met ieder een eigen draaischijf meter voor de opbrengst.

Ik zou deze willen vervangen door dinrail meters zoals hierboven beschreven.
Ik heb een rpi2b met domoticz en dan zou ik ze dus mooi kunnen loggen.

Kan ik 5 van die meters op de gpio poort aansluiten en worden ze dan herkent als 5 aparte opbrengst meters?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Kun je dan niet beter meteen een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) aanschaffen?
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• master30
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:18:
Kun je dan niet beter meteen een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) aanschaffen?
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Dacht ik ook aan, maar omdat het rechtstreeks op de gpio ook gaat zoals hier beschreven zou me dat de aanschaf schelen van zo'n module

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

De S0PCM wordt direct in domoticz herkend.
De mijne is onderweg, helaas heeft/had de postbode het druk afgelopen dagen.
Wil er ook de watermeter (falcon) op aansluiten en dergelijke.

Heb je geen pul-down weerstanden nodig voor directe aansluiting op de PI (weet het niet)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-12-2015 22:01 (13%)

• master30
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:59:
De S0PCM wordt direct in domoticz herkend.
De mijne is onderweg, helaas heeft/had de postbode het druk afgelopen dagen.

Heb je geen pul-down weerstanden nodig voor directe aansluiting op de PI (weet het niet)
Zou je me op de hoogte willen houden van je bevindingen?
Welke kwh meters heb jij erbij?
ik zie er veel bij chinese sites voor een euro of 12, maar werken die?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik heb allemaal MID gecertificeerde finders, die 1 kant op meten.

Het nadeel van die (goedkope) chinese (en die van youless) is dat die ook 2 kanten op meten.
Dus als je omvormers "standby" verbruik hebben, meet je dat ook als opwek. Ook dan volgt er een puls.
Je wilt enkel opbrengst zonnepanelen meten, dus is het standbyverbruik meten niet wenselijk (al is het maar enkele watts)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-11 12:04
quote:
Koffie schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:46:
Omdat die toch wel extreem duurder zijn als ik het zo zie .
De verhalen verschillen enorm over de interpretatie van de 5(32)A schrijfwijze. Ik ga nog eens googlen
Op onze slimme meter thuis staat ook 0-5(100)A. Die meter meet ook een 25A (driefasige) aansluiting, en kan zo te zien 3x 100A meten. En die meter heeft ook wel eens 8+ kW gemeten :) Het lijkt me dus dat die kleine versie ruim voldoet voor 16A groepen.

marcop23 wijzigde deze reactie 28-12-2015 22:19 (5%)

• master30
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:59:

Ik heb hier ook 2 watermeters die ik erop wil doen,
hoe ga je dit doen doen dan?
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:14:
Ik heb allemaal MID gecertificeerde finders, die 1 kant op meten.

Het nadeel van die (goedkope) chinese (en die van youless) is dat die ook 2 kanten op meten.
Dus als je omvormers "standby" verbruik hebben, meet je dat ook als opwek. Ook dan volgt er een puls.
Je wilt enkel opbrengst zonnepanelen meten, dus is het standbyverbruik meten niet wenselijk (al is het maar enkele watts)
Wat kosten die jij hebt dan en waar heb je die gekocht?
Ik heb er zeker 5 nodig, vandaar ik ook de prijs belangrijk vind, of ik moet alles op 1 aansluiten, maar ik heb 5 verschillende sets op verschillende locaties, dus het is leuker om per set te loggen

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik heb de finders hier gekocht:
http://www.ebay.de/sch/i.....0010&ghostText=&_sacat=0

of hier:
http://www.voelkner.de/pr...-MID-konform-230V-AC.html
Die leverden toen niet naar nederland.

Maar wel prijzig om 5 stuks op te hangen.
Je zou eens 1 chinese kunnen kopen om te proberen of je last hebt van "standby verbruik" pulsen van de omvormers

Neem geen ABB C11, die heeft erg weinig pulsen per kWh via S0.

Ik heb deze pulsgever voor de watermeter.
http://www.homewizard.nl/...or-watermeter-elster.html
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=4022

Ook zoiets is zelf te knutselen, staat op diverse fora.

Over de S0PCM kan ik nog niets vermelden, postbode is me vergeten denk ik.

Een Piface doet ook wat je wilt denk ik.
http://home.versatel.nl/rolandhendriks/prolink1.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 29-12-2015 08:41 (5%)

• master30
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:29:
I
Maar wel prijzig om 5 stuks op te hangen.
Je zou eens 1 chinese kunnen kopen om te proberen of je last hebt van "standby verbruik" pulsen van de omvormers

Neem geen ABB C11, die heeft erg weinig pulsen per kWh via S0.
Ik zou het ook gewoon simpeler kunnen doen, in mijn meterkast waar de groep zit van de pv, gewoon 1 kwh meter gebruiken voor alles samen, dat scheelt mij 5 meters en een rpi om de data uit mijn verder weg gegelegen tuinhuis naar mijn master rpi in huis te krijgen.

Zou deze ook kunnen?
http://www.groepenkastbes...meter-32A-1-Fase-digitaal

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Die kan ook, weet alleen niet of die geen "standby" verbruik registreerd.
Je wilt natuurlijk enkel de opbrengst meten.

• master30
Ik heb geen idee, ik gebruik steca 500 omvormers
De huidige draaischijf meters erachter staan altijd stil als de steca's uitgaan

master30 wijzigde deze reactie 29-12-2015 21:10 (45%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Dan zal het wel in orde zijn, dat geeft ook een goed beeld ervan.

De youless B&g is nog goedkoper (meet wel standbyverbruik, indien aanwezig)
http://youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html

Op Aliexpress zijn er nog goedkopere te vinden met 2000 imp/kwh (moet ik eventueel even voor zoeken)

Edit: mijn S0PCM komt pas in januari. Lijkt erop dat het pakketje zoek is...
Ik krijg heel netjes een berichtje via de mail van smartmeterdashboard.nl van de stand van zaken. Super!

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 29-12-2015 21:29 (25%)

• master30
ben heel benieuwd hoe de S0pcm in domoticz gaat werken, hij werkt dus met de meeste kwh meters met S0 uitgang.

En dan nog de watermeter er bij, dat zou ook leuk zijn, ik heb nog een extra watermeter die mijn regenwater verbruik voor de wc meet

• master30
Kan het ook niet met een razberry adon en daar een smartplug bij die energie kan meten?

• sjnelle
  • Laatst online: 20:09
@AUijtdehaag heb jij de finder rechtstreeks op een raspberry aangesloten of zit er nog elektronica tussen?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
sjnelle schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:33:
@AUijtdehaag heb jij de finder rechtstreeks op een raspberry aangesloten of zit er nog elektronica tussen?
Ik gebruik de finders nu met twee youlessen
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Mijn SMA omvormer lees ik uit met sbfspot en de pi, waar ook domoticz op draait.

Ik zou de pi alles kunnen laten uitlezen, maar met de youlessen werkt het al drie jaar probleemloos.
Dus laat ik ze lekker hangen. ;)
Deze worden ook weer ingelezen door domoticz.
De s0PCM 5 is nog steeds niet binnen. Er is wat vertraging door verloren pakketjes. kan gebeuren, komt goed.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-01-2016 17:45 (11%)

• master30
Ik twijfel om een slimme meter te aan te vragen, ik heb nu nog een domme digitale meter met 4 telwerken.

Hoe werkt de youless ism een domme digitale meter met 4 telwerken en hoe ziet dat er uit in domoticz?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
master30 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:54:
Ik twijfel om een slimme meter te aan te vragen, ik heb nu nog een domme digitale meter met 4 telwerken.

Hoe werkt de youless ism een domme digitale meter met 4 telwerken en hoe ziet dat er uit in domoticz?
Je domme meter zal misschien wel een ledje hebben die knippert.
Wat hij vast niet zal doen is onderscheid maken met knipperen in terug leveren of verbruiken.

Dan de slimme meter.
Is uit te lezen met een P1 kabel. Wat je niet meet is wat er niet door de meter gaat.
Met andere woorden: je wekt stroom op (1000 watt) en je verbruikt stroom (800 watt).
Dan gaat er 200 watt door je slimme meter, wat je kan meten.

Ook niet echt een makkelijke oplossing dus, voor een totaalplaatje.
De eenvoudigste oplossing is (in mijn ogen) gewoon twee (finders) kWh metertjes plaatsen.
Een die enkel je zonnepanelen meet, en een die enkel je huisverbruik meet.
Combineer dat met 2x S0 pulsuitlezing.
Dan kan met een (2) Youless (optisch of aangepast voor s0), arduino (solarmeter) Pi, netduino, S0PCM, enz. enz.

• master30
Bedankt voor je input.
Ik heb alleen geen plek meer in de groepenkast voor een meter, die moet dan er buiten.
keuze stress dus :+

Heb je de S0pcm al?
Volgens mij is die het handigst om er bij te nemen, gezien ik toch minimaal 2 kwh meters nodig heb, scheelt toch 2x een youless.

master30 wijzigde deze reactie 08-01-2016 19:37 (44%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

De S0PCM is vandaag binnen gekomen, enkel snel even de watermeter aangsloten.
Werkt, maar nog niet helemaal goed, van het weekend even vogelen (beperkte Linux kennis is het probleem)
Maar er zit al geluid in, dat wel.

• Lowieke11
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08-02-2017
Beste,

Heb uw project overgenomen.
Maar zo graag elke puls registreren met de tijd en datum en wegschrijven naar een logfile *.csv
om deze later in excel te gebruiken.
Wil bekijken hoe het verbruik gas verloopt met buitentemperatuur.
Kan dan ook zien hoe lang de ketel s'morgens continue blijft branden tot hij afslaat, en hoe dikwijls de ketel op en af slaat.
Buitentemperatuur wordt reeds geregistreerd en weggeschreven in log file.

Mvg

Louis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zynth
  • Laatst online: 16-11 23:09
Leuk project; ik ben er nu ook mee begonnen.
Wat ik me wel afvraag is waarom je de Sx direct aansluit op de GPIO, want de DDS238 spec zegt: "open collector 18~27V 27mA impuls lenght ≥ 30ms".

GPIO mag max 3.3V krijgen, en de stroom lijkt ook aan de hoge kant van de veiligheidsmarge.
Of heb ik ergens iets niet helemaal goed begrepen?

• Rol2u
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-11-2017
Ik heb nu ook een projectje met zo'n DDS238 meter. Ik meet er het verbruik van de wasmachine mee en bepaal dan aan de hand van het verbruik of de wasmachine klaar is. Het werkt maar het nadeel is dat bij lage vermogens (enkele watts) de tijdsduur tussen de pulsen heel lang is en dat geeft een behoorlijk vertraging in de reactietijd. Nu weet ik dat er ook meters zijn met 3200 pulsen/KWh, die zou ik eigenlijk moet hebben. Ik heb ondekt dat dat dat de DDS238 ZN is, die heeft ook een modbus uitgang, op zich ook leuk om eens mee te experimenteren. Maar nu komt het, ik vind het nogal een gok op bij Aliexpress of Ebay zo'n meter te bestellen, maar al te vaak staan er niet de juiste foto's of omschrijvingen bij, ik denk dan een ZN te krijgen maar het blijkt toch een standaard DDS238-1 te zijn, en dan kan ik weer de volgende verkoper proberen, en weer een paar weken wachten op de volgende. Daar heb ik geen trek in. Dus mijn vraag is : wie weet een leverancier van de DDS238 ZN en heeft ook echt dit type ontvangen?

• woskam
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-02 11:28
Wie heeft er voor mij de volledige specificaties van de DDS238-1ZN

Alvast bedankt

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 29-10 12:02
Wellicht interessant voor wat mensen, heb dit script gebruikt en verder gemodificeerd:

- array mogelijkheden om meerdere gpio pins te gebruiken om s0 waardes uit te lezen
- iedere minuut waardes wegschrijven naar influxdb ( nu alleen nog voor pin23, en alleen Watt average over laatste 60seconden, moet nog uitbreiden)

MIsschien handig voor mensen?

File: https://github.com/mgmoer.../master/pin23-influxdb.py

(en ja, ben geen python programmeur, dus vergeef me de tabs ipv 4 spaces, en diverse andere onlogica)

• rfvdboom
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 02-10 19:32
hallo,

ik krijg het script al een tijd zonder problemen op mijn Pi. Ik heb vorige week een nieuwe Pi3+ gekocht. Ik krijg hier het scripts niet werkend. Zodra ik het script laat draaien, genereert hij wel het log bestand, maar dat blijft leeg. Wanneer ik het log bestand van mijn oude Pi in de map kopieer met de kwh stand erin, maakt hij het bestand ook leeg.

Ik kan niet achterhalen waarom het niet werkt. Net nog even mijn oude Pi aan de Kwh meter gehangen en die het prima.

Help!!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-11 22:58
@surfert Super bedankt voor deze uitleg! Hiermee heb ik succesvol de S0 uitgang van mijn DZT 6252 meter uit kunnen lezen. Ik had met mijn Pi 3B+ wel veel last van een bekend GPIO issue waarbij er tijdens de edges meerdere korte (enkele ms) pulsen worden gerapporteerd. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met een softwarematige debounce die ik hier gevonden heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/usr/bin/env python2.7

__author__ = 'paulv'

import RPi.GPIO as GPIO
from time import sleep

GPIO.setmode(GPIO.BCM)

Input_Sig = 23 # any plain GPIO pin
# if there is no external pull, use the internal one
GPIO.setup(Input_Sig, GPIO.IN)

def main():
    try:
        while True:
            pass # your code

# setup the edge detection
            GPIO.wait_for_edge(Input_Sig, GPIO.RISING)

# if we're here, an edge was recognized
            sleep(0.005) # debounce for 5mSec
            # only show valid edges
            if GPIO.input(Input_Sig) == 1:
                print "RISING"

except KeyboardInterrupt:
        pass
    finally:
        print "\nRelease the used pin(s)"
        GPIO.cleanup([Input_Sig])

if __name__ == '__main__':
    main()

5 ms debounce is voor mij genoeg maar de breedte van een S0 pulse is minimaal 30ms, dus grotere waardes werken ook.

Interssant genoeg hebben de functies van de GPIO module nu ook een bouncetime parameter maar die filtert alleen meerdere pulses die binnen deze tijd vallen. De pulse breedte wordt dus niet gecontroleerd zodat korte pulsen nog steeds worden gerapporteerd (alleen minder).
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True