Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspberry Pi / DDS238 / Soladin 120 / aansluiten en logging Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• gheilbaerd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 12:35
Hoi allen,

In een vorig topic heb ik gevraagd om me op weg te helpen met leven te blazen in een Raspberry Pi 2B.
Dit is gelukt!
Daarmee zie je ook gelijk het niveau waar ik met Raspberry Pi op zit, zeer beginner :9

Doel:
Hobby project met 4 zonnepanelen, data loggen en uit kunnen lezen wat ze opwekken.
hoe kan ik inzien met deze hardware wat ze opleveren, realtime of na bijv een uur/dag/etc
Hardware:
* Raspberry Pi2B
* DDS238-1 LCD 5
Recent heb ik 4 Shell 1000 panelen met 4x Soladin 120 omvormers geplaatst op mijn schuurtje. De hoek van de panelen is zo goed als perfect en de indicatie lampjes op de Soladins geven aan het maximale op te leveren. Met een multimeter de panelen getest en ook daar zie je dat ze werken. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1943376
Het volgende antwoord kwam er uit om de opbrengst te gaan meten.
Dat kan met een DDS238-1 zoals in dit topic is beschreven.
Steek de Soladins in een stekkerblok met zo'n DDS238-1 er tussen.
Die heeft een contactje dat bij elke W schakelt .
Via P1 zie je vrij weinig omdat je eerst levert aan al je verbruikers in huis
Stel je hebt een koelkast en een pc die samen 200W verbruiken, de Soladins gaan pas aan het net terugleveren als er meer dan 200W uit komt en dat registreert de slimme meter.
Raspberry Pi 2 Model B
Plan is dus om op poort 23 de rail aangesloten te krijgen.

1. In de handleiding lees ik niet echt wat voor draad (dikte) en hoe dit aangesloten moet worden op de Raspberry (zoals aangegeven, ik ben volledig nieuw met Raspberry).

Kan iemand me daar iets in op weg helpen?

2. Als ik het goed begrijp moeten de commando's in een txt file oid op de sd kaart geplaatst worden.
Hiermee vind dus registratie plaats welke tzt op afstand op te roepen is? Met andere woorden, de code gaat dus een logfile wegschrijven. Hoe kan ik die log op afstand (bijv. mobiel/pc/etc) oproepen om er leesbare data mee te genreren (hoeveel opgewekte stroom)

Afbeeldingslocatie: https://pi4j.com/1.2/images/j8header-photo.png

• gheilbaerd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 12:35
* schopje omhoog

iemand mijn Raspberry redder in nood?

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Wat je moet doen is de electrakabel onderbreken die naar de meterkast gaat en hier een kWh meter (bv de DDS238-1) tussen plaatsen. Als ik het goed begrijp geeft deze kWh meter 3200 pulsjes per kWh, wat naar mijn weten niet heel gangbaar is (1000 of 2000 is meer gangbaar).

Naast dat deze kWh meters een ledje laten knipperen, geven ze ook en puls op een terminal (s0+ en s0- geloof ik). Deze terminal zou je kunnen aansluiten op je RPi, dit kan gewoon met een simpele dupont ader.

Zelf heb ik hier geen RPi maar een Arduino voor gebruikt icm de SolarMeter software, deze software schrijft de informatie weer naar PVOutput (zie o.a. mn handtekening hier op tweakers). Dit draait al 6 jaar stabiel.

Ik weet niet welke software je voor ogen hebt en hoevaak je naar de RPi/SD kaart wilt schrijven, maar SD kaarten staat er niet bekend om heel veel write cycles aan te kunnen. Beter alternatief is iets met eMMC geheugen zoals een Odroid C2.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge