Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 23:04
n/a

[ Voor 103% gewijzigd door Jveer op 07-10-2019 10:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

M'n glazen bol is stuk.

Verschil op jaarbasis of per maand? Verder werd je vakantiegeld niet per maand direct al.uitbetaald? Andere Toeslagen van je werlgever? Overuren? Niet opgenomen vakantiedagen die zijn uitbetaald? Hemel op aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hallo, je nieuwe jaarloon is NIET je maandsalaris. De dertiende maand krijg je aan het einde van het jaar als extra en wel bruto. Reken maar dat je op dat moment de helf ervan overhoudt en terugkrijgt bij de aangifte. Maar allicht zal de nieuwe baan meer opleveren dan vakkenvuller alleen op al op het uurtarief?

Waarom geef je niet je oude en nieuwe uurtarief :?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06

drooger

Falen is ook een kunst.

Je hebt toch een jaaropgave en meerdere loonstroken met maand (of 4 weken, afhankelijk van je situatie)?
Dan is het toch niet moeilijk om te vergelijken?

Vraag desnoods een proforma loonstrook aan bij je beoogde nieuwe werkgever.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
n/a

[ Voor 106% gewijzigd door Jveer op 07-10-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

My bad, ik dacht dat je naar dat boodschappenlijstje ging, dus niet vandaan kwam...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jveer
PcDealer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:33:
My bad, ik dacht dat je naar dat boodschappenlijstje ging, dus niet vandaan kwam...
Geen probleem, snap waar de verwarring vandaan kwam :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Krijg je wel de bonus en vakantietoeslag over de 13e maand?

bruto maandsalaris * 12 = jaarloon
jaarloon / 12 = 13e maand
jaarloon / 100 * 9 = bonus
jaarloon / 100 * 8 = vakantietoeslag

(jaarloon + 13e maand + bonus + vakantietoeslag) / 12 = nieuwe bruto maandsalaris

Is dit dan niet een berekening die klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 06:41
Thomas18GT schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:43:
Krijg je wel de bonus en vakantietoeslag over de 13e maand?

bruto maandsalaris * 12 = jaarloon
jaarloon / 12 = 13e maand
jaarloon / 100 * 9 = bonus
jaarloon / 100 * 8 = vakantietoeslag

(jaarloon + 13e maand + bonus + vakantietoeslag) / 12 = nieuwe bruto maandsalaris

Is dit dan niet een berekening die klopt?
Dit zou inderdaad de berekening moeten zijn normaal gesproken aangezien de 13e maand normaal gesproken excl bonus en vakantietoeslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:59
Waarschijnlijk wat Thomas18GT zegt, deze toeslagen/bonussen krijg je normaal over je bruto jaarloon op basis van je maandsalaris zonder toeslagen. Plus dat je vakantiegeld in juni wordt betaald. Dit bouw je dan op over de periode juli 2017 tm juni 2018, waarin het in juni 2018 dan volledig is uitbetaald (uitgaande dat het om de jaaropgave 2018 gaat). Als jij in die periode een loonsverhoging hebt gekregen, dan moet je het vakantiegeld (op basis van je bruto maandsalaris) berekenen op basis van 2 verschillende salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:33
Kom je met jouw berekening 1100 euro te hoog of 1100 euro te laag uit? Dat helpt met de suggesties. Als je te laag uit komt:
Bij sommige werkgevers is het vakantiegeld x% (in jouw geval 8%) van 13 maandsalarisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Reken gewoon met een jaarsalaris en vergeet secundaire arbeidsvoorwaarden niet te vergelijken. Dan hoef je niet zo complex te rekenen.

Hoe je dat berekent, kan je in dit topic lezen:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Bij een maandsalaris van 3500, 1 13e maand en 10% bonus (over je hele bruto jaarsalaris) is dat als volgt; Maar haal de getallen uit je loonstorok

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3500
• Vakantiegeld: € 3360
• Bonus, toeslagen, etc: € 4861
• Dertiende/veertiende maand: € 3500
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 53722

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg:
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar:
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Bij je nieuwe werkgever moet het dan ook gewoon 53722 per jaar zijn.

De waarde van de 2e tabel moet je er zelf aan geven.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 04-09-2019 09:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je dit niet gewoon even bij HR navragen? Wat je bruto salaris is? Als je bang bent dat ze dan lucht krijgen dat je verder kijkt dan zeg je gewoon dat het voor de belasting is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Aangezien je bij je nieuwe werkgever ook vakantiegeld krijgt, zijn de enige verschillen de 13e maand en de bonus. Deel die door 12 (of 12,96 aangezien je er geen vakantiegeld over krijgt) en tel dat op bij je maandsalaris en dat moet je krijgen om ongeveer hetzelfde te ontvangen zonder 13e maand en bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:03:
Kan je dit niet gewoon even bij HR navragen? Wat je bruto salaris is? Als je bang bent dat ze dan lucht krijgen dat je verder kijkt dan zeg je gewoon dat het voor de belasting is oid.
Als je een excuus meent nodig te hebben dan is "bepalen wat je aan hypotheek zou kunnen krijgen" beter dan de belastingdienst want dat is gewoon bedragen van de jaaropgave overtypen (als dat nog nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wellicht een idee om hier gewoon even je salaris
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
te plaatsen?
Zet dan even je eigen rekensommetje erbij en dan kunnen wij het wel voor je corrigeren.

Nu vraag je ons: wat is X?
Ik heb A en b en c, maar kom niet op X uit. Ik kom Y te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23
Verder de meeste banen waar ik naar kijk zijn allemaal +vakantiegeld. Dat neem je dus niet mee in het gesprek. In het kort krijg je met 13e maand en bonus 2 maanden extra in het jaar. Als je dus 2/12e bij je loon op telt kom je een eind.

Wat veel lastiger is is pensioen voorwaarden gaan vergelijken. Het is mij nog nooit gelukt om alles 100% te weten voor ik de baan nam. (Prijzen in de kantine, verbruik in benzine tijdens de spits, je kan heel ver gaan voordat je alle details had)

Ook zou ik een marge nemen. Je hoeft het niet heel precies uit te rekenen. Als het bedrijf waar je gaat werken 25% meer betaald of 15% meer en 13e maand dan ben je waarschijnlijk niet heel teleurgesteld. Als ze daar onder zitten en je moet het heel gedetailleerd weten moet je je afvragen of je het wel wilt (en als je daar ja op zecht maakt die laatste 50 euro dus ook niet uit)

[ Voor 10% gewijzigd door Batavia op 04-09-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vergeet ook niet even je CAO na te kijken. Veel CAO's hebben per 1/2020 vaste verhogingen van al snel 2 of 3% van je jaarsalaris. Daarnaast is je pensioen relevant, wat betaalt je werkgever nu, wat voor soort pensioen is het, etc.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

peltco schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:49:
Verder de meeste bananen waar ik naar kijk zijn allemaal +vakantiegeld.
Bij welke supermarkt pluk je ze?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
peltco schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:49:
Verder de meeste bananen waar ik naar kijk zijn allemaal +vakantiegeld.
Dat dus. Je krijgt als het goed is overal waar je in loondienst bent (minimaal) 8% vakantiegeld. Dat is namelijk verplicht.

@Nijl, wat bedoel je precies met je reactie?
Jveer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:28:
Wat ik wil bereiken is, weten hoeveel ik per maand bruto zal moeten verdienen om, als bij een toekomstige werkgever geen 13de maand zal ontvangen en/of een soortgelijke bonus. Vandaar dat ik dat probeer te berekenen zodat wanneer die dingen wegvallen, ik er niet op achteruit ga, wanneer ik bij een andere werkgever ga werken.
Dus: (bruto maandsalaris + 13e maand + bonus) / 12 = nieuw bruto maandsalaris

€ 1100 te kort op jaarbasis is best goed, als je bedenkt dat je eigenlijk rekent met 2x vakantiegeld. Ik neem aan dat je meer dan 1100 per maand krijgt (bruto) dus je gaat er op vooruit :)

Let wel, dat is alleen voor je salaris. Zaken als fietsplan / WKR, pensioen, laptops, telefoons, auto's, het speelt allemaal mee. True, die auto kan een flinke impact hebben op je netto salaris, en met een pensien, laptop of telefoon kun je je huidige hypotheek niet betalen, maar staar je niet blind op salaris :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 04-09-2019 14:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Nijl schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:07:
[...]

Bij welke supermarkt pluk je ze?
Sorry, ik doe soms wel een heel erg bananen baan maar hoop dat je mijn punt snapt

[ Voor 29% gewijzigd door Batavia op 04-09-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Paul schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:15:
[...]
@Nijl, wat bedoel je precies met je reactie?
Nou, ik wou graag weten bij welke supermarkt ze liggen....

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
Nijl schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:27:
[...]
Nou, ik wou graag weten bij welke supermarkt ze liggen....
Er is makkelijk overheen te lezen, maar ik wil die ook wel hebben *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
RoNoS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:42:
[...]

Er is makkelijk overheen te lezen, maar ik wil die ook wel hebben *O*
Ow, ik wil best best bananen met een zakje vakantie geld leveren hoor. Voor 200 euro per banaan inc 100 euro vakantie geld. Vooraf betalen ;-)

Maar we gaan nu wel heel erg off topic.

Het punt was is je hoeft niet heel precies uit te rekenen wat je nu krijg. Je moet kijken waar je baas/toekomstige werkgever het over heeft. En over het algemeen is dat bruto loon, 13e/14e maand (jouw bonus is ook +- 1 maandsalaris) en aantal gewerkte uren.

Daarna komt nog een deel dat gerommel in de marge is. Denk aan telefoon/simkaart. Leuk natuurlijk maar die 10 euro/maand zou (als je niet helemaal aan de onder kant van de markt leeft/werkt) geen doorslag mogen geven in jou financien

[ Voor 41% gewijzigd door Batavia op 04-09-2019 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Met afstand het belangrijkste is waarschijnlijk toch de regeling omtrent pensioenen. De ene werkgever legt 'gewoon', zomaar, zonder dat je het ooit op een loonstrookje ziet, ~25% van je brutoloon in de pensioenfonds in.

Als je nieuwe werkgever dat niet doet, maar in plaats daarvan het *uit* je brutoloon haalt, maakt dat nogal uit. En aangezien beide vormen gangbaar zijn (tussenvormen overigens ook - bijvoorbeeld ieder de helft), is het essentieel om dit in detail te weten voordat je ergens een besluit over neemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Weet ook wel dit:

Een bruto maandsalaris wordt doorgaans weergegeven zonder vakantiegeld
Een bruto jaarsalaris bevat vakantiegeld, dertiende maand en vaste bonussen.

Bruto maandsalaris x 12,96 + dertiende maand + bonus = bruto jaarsalaris.

Dan kun je dus alles ook netjes terugrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Denk ik nu te simpel?
Je gaat van een salaris met 13e maand en bonus naar een salaris zonder 13e maand en bonus? Je hebt een bedrag op een jaaropgave (kennelijk). Dan is het toch gewoon het bedrag op de jaaropgave gedeeld door 12? Of in het geval de nieuwe werkgever gewoon vakantiegeld heeft (denk het wel) dat bedrag gedeeld door 12,96?

Dan kom je bruto gelijk uit. Netto zou het zelfs iets voordeliger uit kunnen pakken omdat bonussen e.d. (afhankelijk van het totale plaatje) zwaarder belast worden.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:25
Hoho, het bedrag op de jaaropgave is het SV-loon/Loon voor LH. Dat is je fiscaal loon (waar je belasting over moet betalen) en is echt wel anders dan je brutoloon.

In short (het is al hierboven een paar keer gezegd), bij het vergelijken van de maandsalarissen:
- Negeer vakantiegeld, want dat is overal verplicht en hetzelfde.
- Smeer 13e maand of andere zekere bonussen waar je in je nieuwe baan geen recht meer op zou hebben gewoon uit over de 12 maanden. De impact van het vakantiegeld daarop is verwaarloosbaar.
- Kijk naar de pensioenregeling (welk deel van de inleg wordt betaald door werkgever en werknemer?). Dit heeft namelijk een flink effect op de hoogte van hoeveel je netto overhoudt.
- Als je met eigen vervoer reist en je woont verder van je beoogde werk af, beoordeel nog de (vaste) reiskostenvergoeding.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• RoNoS
Patrick_6369 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:16:
- Negeer vakantiegeld, want dat is overal verplicht en hetzelfde.
Nee hoor. Mijn vorige werkgever gaf 10% vakantiegeld :)
8% is een minimum en werkgevers mogen best meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk goed uit dat je het juiste loon vergelijkt. Brutosalaris of fiscaal loon bijvoorbeeld is anders.
RoNoS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:25:
[...]Nee hoor. Mijn vorige werkgever gaf 10% vakantiegeld :)
8% is een minimum en werkgevers mogen best meer geven.
Inderdaad, alleen die enkele procent is klein bier...nou ja, zo zie ik het in ieder geval.
kazz1980 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:24:
...Dan kom je bruto gelijk uit. Netto zou het zelfs iets voordeliger uit kunnen pakken omdat bonussen e.d. (afhankelijk van het totale plaatje) zwaarder belast worden.
Bonussen worden even zwaar belast als normaal salaris.

Zoals eerder gezegd, verreweg de grootste post bij de secundaire arbeidsposten is het pensioen (naast een leaseauto/mobiliteitsbudget). Wie betaalt welk deel, welk systeem wordt gehanteerd, wanneer kun je met pensioen. Je bruto salaris is relatief makkelijk te vergelijken. Het hoeft ook niet op de euro toch? Ik bedoel, 55.000 of 55.200 lijkt mij te verwaarlozen. Of een baan leuk is lijkt mij belangrijker. Dus berekenen gewoon je huidige salaris inclusief vakantiegeld, bonus en dertiende maand per jaar en vergelijk dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Patrick_6369 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:16:
Hoho, het bedrag op de jaaropgave is het SV-loon/Loon voor LH. Dat is je fiscaal loon (waar je belasting over moet betalen) en is echt wel anders dan je brutoloon.
Bij mij niet...? Exact gelijk! (althans - op de jaaropgave zit er nog de bijtelling auto bij in mijn geval - die moet er dan uiteraard nog wel even af! Maar daarna komt wat op mijn jaaropgave staat exact overeen met mijn cumulatief bruto salaris).
Roenie schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:30:
[...]
Bonussen worden even zwaar belast als normaal salaris.
Was het maar waar... Die worden wel degelijk zwaarder belast. Heeft te maken met de afbouw heffingskortingen.... In 2019 is de belasting bij een bonus in de hoogste schijf daarom 57,7% (terwijl het reguliere percentage in deze schijf 'slechts' 51,75% is). In het geval van aftrekposten kun je dit wel weer terugkrijgen, maar heb je die niet - dan is het jammer helaas! (en zit je dus niet enkel met een veel te duur huurhuis, maar mag je ook nog eens extra geld richting de fiscus aftikken... en bedankt Den Haag! 8)7 )

Reken bv hier uit: https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

[ Voor 9% gewijzigd door kazz1980 op 09-09-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kazz1980 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:57:

Was het maar waar... Die worden wel degelijk zwaarder belast. Heeft te maken met de afbouw heffingskortingen....
Dat geldt ook voor salaris. Of je nu 90.000 verdient of 60.000 en 30.000 bonus krijgt, in beide gevallen betaal je evenveel belasting over het bruto salaris. ALleen wordt bonus aanvankelijke belast met het "bijzonder tarief", dat trekt recht bij het doen van aangifte.

Dit misverstand is extreem hardnekkig en gewoonweg niet waar. Zie ook dit topic:
Verplicht vakantiedagen op te nemen?

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 09-09-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JvS schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:11:
[...]
ALleen wordt bonus aanvankelijke belast met het "bijzonder tarief", dat trekt recht bij het doen van aangifte.
Dat is wat ik zeg ;) Als je aftrekposten hebt krijg je dat geld weer terug... Heb je die niet (zoals ik), dan is het gewoon zwaaien naar het geld en is die bonus dus wel degelijk zwaarder belast... Het is wat mij betreft juist een hardnekkig fabeltje dat bonussen niet zwaarder belast worden... Ik moest toch echt die 57,5% gewoon inleveren en krijg daar niks van terug. Over mijn gewone salaris betaal ik dit extra percentage (gelukkig) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kazz1980 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:20:
[...]

Dat is wat ik zeg ;) Als je aftrekposten hebt krijg je dat geld weer terug... Heb je die niet (zoals ik), dan is het gewoon zwaaien naar het geld en is die bonus dus wel degelijk zwaarder belast... Het is wat mij betreft juist een hardnekkig fabeltje dat bonussen niet zwaarder belast worden... Ik moest toch echt die 57,5% gewoon inleveren en krijg daar niks van terug. Over mijn gewone salaris betaal ik dit extra percentage (gelukkig) niet.
Dit heeft niets met aftrekposten en het feit dat het "bonus" is te maken. De belasting op salaris is hetzelfde als de belasting op bonsussen bij een gelijke totale hoogte. De hoogte van het salaris (of de bonus) maken dat de tarieven anders zijn, niet het feit dat het een bonus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
JvS schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:11:
[...]

Dat geldt ook voor salaris. Of je nu 90.000 verdient of 60.000 en 30.000 bonus krijgt, in beide gevallen betaal je evenveel belasting over het bruto salaris. ALleen wordt bonus aanvankelijke belast met het "bijzonder tarief", dat trekt recht bij het doen van aangifte.

Dit misverstand is extreem hardnekkig en gewoonweg niet waar. Zie ook dit topic:
Verplicht vakantiedagen op te nemen?
Gemiddeld betaal je anders over die 30k echt wel meer belasting dan over die 90k ;)

En dat is ook gelijk het probleem waarom veel mensen hiermee de fout in gaan. Je bonus komt altijd bovenop je salaris en valt daarmee dus in de hoogste schaal waarin je belasting betaald. Daardoor lijkt het alsof je meer belasting moet betalen, maar als je hetzelfde bedrag via je salaris zou krijgen betaal je precies hetzelfde.
kazz1980 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:20:
[...]

Dat is wat ik zeg ;) Als je aftrekposten hebt krijg je dat geld weer terug... Heb je die niet (zoals ik), dan is het gewoon zwaaien naar het geld en is die bonus dus wel degelijk zwaarder belast... Het is wat mij betreft juist een hardnekkig fabeltje dat bonussen niet zwaarder belast worden... Ik moest toch echt die 57,5% gewoon inleveren en krijg daar niks van terug. Over mijn gewone salaris betaal ik dit extra percentage gelukkig niet.
Als je genoeg verdient en daardoor in de hoogste belastingschaal zit mag je inderdaad de hoogste belastingschaal betalen over je bonus. Als jij hetzelfde bedrag als salaris zou krijgen betaal je echter exact hetzelfde. Er zit dus geen verschil in een bonus of salaris wat belasting betreft. Wel zit je bonus altijd in de hoogste schaal waarin je belasting betaald.

Die 57.5% is trouwens niet de belastingschaal, maar is een gedeelte belasting en een gedeelte komt doordat je heffingskortingen minder worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JvS schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:24:
[...]

Dit heeft niets met aftrekposten en het feit dat het "bonus" is te maken. De belasting op salaris is hetzelfde als de belasting op bonsussen bij een gelijke totale hoogte. De hoogte van het salaris (of de bonus) maken dat de tarieven anders zijn, niet het feit dat het een bonus is.
Salaris is max belasting 51,75%... Bonus is 57,5%
Hoe is dat niet meer belasting
Die 57.5% is trouwens niet de belastingschaal, maar is een gedeelte belasting en een gedeelte komt doordat je heffingskortingen minder worden.
Ah! En lees nu nog even mijn eerdere post terug. Daarin zeg ik dat dus precies ;) Je betaalt wel degelijk flink meer en krijgt dit enkel nog weer terug als je aftrekposten hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 09-09-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kazz1980 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:25:
[...]

Salaris is max belasting 51,75%... Bonus is 57,5%
Hoe is dat niet meer belasting
Dat is het ook, alleen is dat het omdat het totale bedrag hoger is en het toevallig in die schaal belast wordt. Als je normale salaris evenhoog had geweest als je salaris + bonus nu, had je exact evenveel belasting betaald in totaal.

Nogmaals, het ligt gewoon aan de hoogte van het bedrag, niet aan het feit dat het "bonus" is.

En nu houd ik er maar mee op...

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 09-09-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Wacht even. Ik snap wat je zegt...
En dan hebben we beiden gelijk alleen we verwoorden het anders.

Het totale percentage belasting over het inkomen is gelijk, ongeacht hoe je het krijgt (welk deel salaris, welk deel bonus).

Alleen omdat bonus als 'extra' salaris gezien wordt komt daar een percentage bovenop om het totale percentage weer recht te trekken... Dus je betaalt feitelijk wel meer belasting over dit bedrag dan over je reguliere salaris. Maar in totaal klopt het weer. en kun je op een andere manier redeneren dat het gelijk is... Enige ding blijft wel dat heffingskortingen verhaal. Die maakt het percentage nog weer iets hoger... en als je geen aftrekkosten hebt ben je dat geld echt gewoon kwijt.

[ Voor 143% gewijzigd door kazz1980 op 09-09-2019 16:42 ]

Pagina: 1