Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
Hi,

Ben ik verplicht vakantiedagen uit te laten betalen? Scenario:

September is bijna volgeboekt qua vakanties. Klein team van 4 man in een groot bedrijf. Twee zijn tegelijkertijd met vakantie, er zou dus een weekje over zijn waarin wellicht bezetting genoeg is om mij vakantie dagen op te laten nemen.

Waarschijnlijk heb ik per 1 oktober een nieuwe baan. Mijn manager zet nu druk op het laten uitbetalen... Maar dit wil ik eigenlijk niet want daar betaal je 52% belasting over. Heb ik toch het recht mijn vakantiedagen in te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Je werkgever kan het je niet verplichten ze uit te laten betalen, dus ja je hebt het recht om ze in te dienen.

[ Voor 14% gewijzigd door kevlar01 op 19-08-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kevlar01 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:59:
Je werkgever kan het niet verplichten, dus ja, je hebt het recht om ze in te dienen.
En de werkgever heeft dan weer het recht ze af te keuren.

Waarom nu pas erachter komen dat je nog vakantiedagen over hebt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:28
Je hebt inderdaad het recht

Maar je werkgever hoeft niet altijd vakantie toe te staan op elk moment
er kunnen bedrijfsomstandigheden zijn waardoor het niet altijd mogelijk is vakantie op te nemen.

In het geval je een andere baan hebt en je nog maar een korte tijd in dienst bent is het echter voor een werkgever wel vreemd als je dan niet in staat wordt gesteld je resterende vakantiedagen op te nemen maar het bedrijf is niet verplicht om ten alle tijde dan maar akkoord te gaan met verlof per direct.

Vakantie aanvraag gewoon indienen
en als het formeel wordt afgewezen zal dit fatsoenlijk onderbouwd moeten worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:12
Twee zaken spelen volgens mij hier, maar IANAL.

1. Je salaris wat je krijgt bij uitbetaling van je vakantiedagen wordt niet anders belast dan je reguliere salaris. Hooguit wordt het bij je maandelijkse uitbetaling hoger belast, maar dit wordt gewoon gecorrigeerd naar het normale belastingtarief tijdens je belastingaangifte. Loon=Loon.

2. Vakantiedagen mogen in principe niet geweigerd worden, tenzij er een zwaarwegende reden voor het bedrijf is het niet te doen. Een correcte overdracht van zaken kan daar mogelijk onder vallen waardoor je werkgever die laatste week niet vrij wilt geven. Alles valt of staat met zijn onderbouwing.

[ Voor 8% gewijzigd door Jwlb op 19-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:28
Jwlb schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:02:
Twee zaken spelen volgens mij hier, maar IANAL.

2. Vakantiedagen mogen in principe niet geweigerd worden, tenzij er een zwaarwegende reden voor het bedrijf is het niet te doen. Een correcte overdracht van zaken kan daar mogelijk onder vallen.
juist.. wat ik zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Bedrijf kan echter wel weigeren vanwege bedrijfsbelangen. Als jij per 1 oktober een andere baan hebt en je wilt de hele laatste maand weg, kan dat geweigerd worden i.v.m. overdracht en inwerken nieuwe persoon.

Je betaald overigens geen 52% belasting over je vakantiedagen, maar gewoon je reguliere tarief van totale inkomen. Je wordt nu, net als met je bonus, aangeslagen voor hoogste tarief en dat wordt later gecorrigeerd in je belastingaangifte. Eventueel zou je bij je andere werkgever kunnen bedingen dat je hetzelfde aantal dagen als onbetaald verlof mag nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-08-2019 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:12
Juist wat we tegelijk aan typen waren, bedoel je? ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MeNot2
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 19:20
ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:58:Maar dit wil ik eigenlijk niet want daar betaal je 52% belasting over. Heb ik toch het recht mijn vakantiedagen in te dienen?
Tenzij je meer dan 68.000 euro per jaar verdient betaal je er geen 52% belasting over. Je vakantiedagen komen gewoon bovenop je bestaande loon en worden niet extra belast vergeleken je gewone loon. Dat je vakantiedagen op 52% belast zouden worden is een mythe van mensen die loonschalen en het belastingsysteem niet begrijpen ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:03:
Bedrijf kan echter wel weigeren vanwege bedrijfsbelangen. Als jij per 1 oktober een andere baan hebt en je wilt de hele laatste maand weg, kan dat geweigerd worden i.v.m. overdracht en inwerken nieuwe persoon.

Je betaald overigens geen 52% belasting over je vakantiedagen, maar gewoon je reguliere tarief van totale inkomen. Je wordt nu, net als met je bonus, aangeslagen voor hoogste tarief en dat wordt later gecorrigeerd in je belastingaangifte. Eventueel zou je bij je andere werkgever kunnen bedingen dat je hetzelfde aantal dagen als onbetaald verlof mag nemen.
Voor salarissen boven de 97k is 52% (eigenlijk 51,75%) het reguliere tarief. Met een lager loon zal je 49,25% of 57,75% betalen.

Tussen €34.061 en €68.508 = 49,25%
Tussen €68.509 en €97.967 = 57,75%
Boven €97.968 = 51,75%

[ Voor 6% gewijzigd door Sovieto op 19-08-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
Er zal geen medewerker zijn die ik moet inwerken. Dat is al duidelijk, dus een overdracht of inwerken van een nieuwe kracht zal niet van toepassing zijn. Dat er geen 52% belasting wordt belast, waar kan ik dat terugvinden? Op Google zie ik namelijk allemaal scenario's waar 52 procent voorkomt.

Edit.

Dank voor de reactie hierboven.

[ Voor 7% gewijzigd door ScreamGT op 19-08-2019 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:07:
Er zal geen medewerker zijn die ik moet inwerken. Dat is al duidelijk, dus een overdracht of inwerken van een nieuwe kracht zal niet van toepassing zijn. Dat er geen 52% belasting wordt belast, waar kan ik dat terugvinden? Op Google zie ik namelijk allemaal scenario's waar 52 procent voorkomt.
Omdat ze in eerste instantie voorlopig wel zo belast worden (omdat de BD niet vooraf weet hoeveel van die "bijzondere" uitkeringen hebt). Dat is dus wat je die maand ter plekke "kwijt" bent. Maar dat is bijna altijd een overschatting van wat het daadwerkelijk had moeten wezen.

Bij je aangift wordt het weer gecompenseerd. Alles wordt opgeteld en je betaalt over alles het juiste tarief (wat nu goed berekend kan worden, omdat alles betaald is).

Ergo: Je had de artikelen wat verder moeten doorlezen. Staat er bijna altijd wel bij :P.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 19-08-2019 16:11 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNot2
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 19:20
-- zie andere comment, legt het beter uit --

[ Voor 94% gewijzigd door MeNot2 op 19-08-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 20:13
ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:07:

Edit.

Dank voor de reactie hierboven.
WORDEN UITBETAALDE OVERUREN EN/OF VAKANTIEDAGEN ZWAARDER BELAST?

Worden uitbetaalde overuren en/of vakantiedagen zwaarder belast?
Er is heel vaak een discussie over het uitbetalen van bijvoorbeeld overuren en of vakantiedagen. De een zegt dat je dit niet moet doen, omdat het zwaarder belast wordt en van HR krijg je te horen dat dit niet zo is. Hoe zit het nu precies? Ik vroeg mijn lieve oud collega Esmeralda van der Voort (salarisadministrateur) om hulp.

WELKE ZAKEN KUNNEN ZWAARDER BELAST WORDEN?
Laat ik even starten met aangeven dat onderstaande emolumenten, ik noem het even ”extra” emolumenten zijn naast je gewone salaris. Laat ik ook even beginnen met zeggen dat deze zaken mogelijk zwaarder belast worden. Dit is afhankelijk van hoe je werkgever de salarisadministratie verwerkt. Onderstaand de extra emolumenten die mogelijk zwaarder belast worden:
  • Vakantie-uren
  • Vakantiegeld
  • Overwerkuren
  • Bonussen
  • 13de maand
  • Winstuitkeringen
LET OP: WANNEER JE TEVEEL LOONBELASTING BETAALT KUN JE DIT MOGELIJK TERUGVRAGEN VIA JE INKOMSTENBELASTING
Wanneer de werkgever standaard het hoogste bijzonder tarief afdraagt van 51,95% over bovenstaande emolumenten, maar je zit normaliter in een lagere loonbelastingschaal, dan kan je dit teveel betaalde loonbelasting bij je inkomstenbelasting terugvragen. Echter is dit dan achteraf. Men kan dit zien als een spaarpotje :D.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Nu online
MeNot2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Het komt boven op je jaarloon. Als je 35.000 euro verdient betaal je over de eerste 20.000 euro 37% en over 20.000-68.000 euro 38%. De 20k-35k euro die jij verdient wordt dus belast met 38%, want je zit tussen de 20k en 68k.

Als je 2k aan uitbetaalde vakantiedagen bovenop die 35k krijgt, heb je een jaarinkomen van 37k euro. Nu betaal gewoon nog steeds 38% over dat bedrag. Gewoon precies hetzelfde dus als het gewoon je loon was geweest.

Alleen is het voor de belastingdienst een verrassing dat deze extra betaling krijgt, dus wordt het automatisch belast in de hoogste schaal. Bij je belastingaangifte krijg je dit teveel betaalde gewoon netjes teruggestort.
Alleen vergeet je in dit geval de afbouw van de algemene heffingskorting én de afbouw van de arbeidskorting, waardoor de genoemde percentages niet juist zijn. Hierdoor wordt je mariginale belastingdruk nog 11,15% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
Dank voor de reacties wbt het belastingpercentage!

En als ik het goed begrijp kan ik een vakantieaanvraag indienen maar is mijn werkgever niet verplicht deze goed te keuren. Hier moet dan wel een goed argument voor zijn. Naast het niet goed in kunnen werken van een nieuwe werknemer - wat bij mij niet het geval is - zijn er nog andere redenen die zij eventueel aan kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als het bedrijf stilvalt oid. Eigenlijk alles wat het bedrijf buitensporig schaadt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:34:
Dank voor de reacties wbt het belastingpercentage!

En als ik het goed begrijp kan ik een vakantieaanvraag indienen maar is mijn werkgever niet verplicht deze goed te keuren. Hier moet dan wel een goed argument voor zijn. Naast het niet goed in kunnen werken van een nieuwe werknemer - wat bij mij niet het geval is - zijn er nog andere redenen die zij eventueel aan kunnen houden?
Ja, bijvoorbeeld te weinig bezetting op de afdeling die de bedrijfsvoering lastiger/onmogelijk maakt. Da's meestal de reden om verlof af te schieten volgens mij.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56

_Apache_

For life.

Als je echt heel veel verlof uren hebt - en een hele maand vrij kunt nemen - waarom laat je je contract dan niet een maand later aflopen en zet je die op vakantie uren. Met de afspraak dat je tijdens je vakantie niet beschikbaar bent door bijv voor je vakantie al je laptop / telefoon in te leveren :+

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 19-08-2019 16:37 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:58:
Waarschijnlijk heb ik per 1 oktober een nieuwe baan.
Dus het is nog niet zeker dat je een nieuwe baan hebt? Overstap naar een nieuwe werkgever is een uitgelezen kans om je vakantiedagen op te nemen, zodat je niet op maandag vertrekt bij het ene bedrijf en dan op dinsdag begint bij het andere. Het eerste dat de meeste mensen doen nadat ze een nieuwe baan hebben is hun oude opzeggen en nog openstaande verlofdagen opnemen, zodat ze uitgerust bij hun nieuwe werkgever kunnen beginnen. Heb je pas vandaag je ontslag aangekondigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
Droefsnoet schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

Dus het is nog niet zeker dat je een nieuwe baan hebt? Overstap naar een nieuwe werkgever is een uitgelezen kans om je vakantiedagen op te nemen, zodat je niet op maandag vertrekt bij het ene bedrijf en dan op dinsdag begint bij het andere. Het eerste dat de meeste mensen doen nadat ze een nieuwe baan hebben is hun oude opzeggen en nog openstaande verlofdagen opnemen, zodat ze uitgerust bij hun nieuwe werkgever kunnen beginnen. Heb je pas vandaag je ontslag aangekondigd?
Nog niets aangekondigd. De situatie is best bijzonder.. Ik heb via de recruiter van het nieuwe bedrijf te horen gekregen dat alles positief is en dat ze mij in week 34 belt om alles definitief te maken. Dit ivm vakantie van bepaalde key figures die officieel moeten beslissen. Nu wordt tegelijkertijd vandaag gevraagd of ik mij uren wil uit laten betalen... Mijn manager is overigens op de hoogte van mijn sollicitatie dus die begrijpt mij opzich wel.

Ik denk dat ik mijn uren 133 in totaal niet opneem (wellicht een lang laatste weekend voor ik bij mijn nieuwe werkgever aan de slag ga, mits ik alles rond krijg.). Dan laat ik de rest uitbetaling bij einde dienstverband. Gedoe allemaal.

Bedankt zover voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Probeer in het ergste geval een compromis te sluiten.
Bijv. niet al je vakantiedagen opnemen maar, 50%, en de andere 50% uitbetalen (oid).
Probeer in elk geval te voorkomen dat het uitmond in gedoe met bedrijfsjuristen, is het niet waard. Daarnaast lijkt het me altijd goed om op goede voet(indien mogelijk) te vertrekken bij een oud werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 12:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

_Apache_ schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:37:
Als je echt heel veel verlof uren hebt - en een hele maand vrij kunt nemen - waarom laat je je contract dan niet een maand later aflopen en zet je die op vakantie uren. Met de afspraak dat je tijdens je vakantie niet beschikbaar bent door bijv voor je vakantie al je laptop / telefoon in te leveren :+
Hoe is een maand extra doorbetalen anders dan een maand aan vakantiedagen laten uitkeren? Onder de streept komt dat nagenoeg* op hetzelfde neer

* Ok, technisch gezien heb je bij een maand langer contract ook weer recht op meer vakantiedagen, dus het is niet 1:1 tegen elkaar weg te strepen, maar ergens zit een break-even punt ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
Volgens mij kun je ze laten uitbetalen en heb je dan bij je nieuwe werkgever het recht om ze weer terug te kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Nog niets aangekondigd. De situatie is best bijzonder.. Ik heb via de recruiter van het nieuwe bedrijf te horen gekregen dat alles positief is en dat ze mij in week 34 belt om alles definitief te maken. Dit ivm vakantie van bepaalde key figures die officieel moeten beslissen. Nu wordt tegelijkertijd vandaag gevraagd of ik mij uren wil uit laten betalen... Mijn manager is overigens op de hoogte van mijn sollicitatie dus die begrijpt mij opzich wel.

Ik denk dat ik mijn uren 133 in totaal niet opneem (wellicht een lang laatste weekend voor ik bij mijn nieuwe werkgever aan de slag ga, mits ik alles rond krijg.). Dan laat ik de rest uitbetaling bij einde dienstverband. Gedoe allemaal.

Bedankt zover voor alle reacties.
Wees hier voorzichtig mee, een 'contract dat zeker is' wordt nog wel eens gebruikt om mensen te lozen. Dus als jij ontslag neemt vóórdat je een getekend contract hebt, is het kat-in-het-bakkie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

.oisyn schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:10:
[...]

Hoe is een maand extra doorbetalen anders dan een maand aan vakantiedagen laten uitkeren? Onder de streept komt dat nagenoeg* op hetzelfde neer

* Ok, technisch gezien heb je bij een maand langer contract ook weer recht op meer vakantiedagen, dus het is niet 1:1 tegen elkaar weg te strepen, maar ergens zit een break-even punt ;)
De schaal waarin de uitbetaling gedaan word van verlof uitbetaling word altijd in de hoogste schaal gedaan, en het loon hoeft dat niet te zijn. Kan bij dat soort getallen wel wat verschil maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

_Apache_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:01:
De schaal waarin de uitbetaling gedaan word van verlof uitbetaling word altijd in de hoogste schaal gedaan, en het loon hoeft dat niet te zijn. Kan bij dat soort getallen wel wat verschil maken.
Laat deze mythe nou alsjeblieft niet voort bestaan...... Het is simpelweg niet waar.

Bij uitbetaling wordt je belast op basis van de uitbetaling van die maand. Het zou kunnen dat op dat specifieke moment een hoger tarief gerekend wordt (dus níet "De hoogste schaal" maar gewoon wat je op dat moment uitbetaald krijgt). Bij aangifte over het jaar wordt gekeken naar het totale jaar en kan er dus een correctie plaats vinden voor een maand dat je hoger belast bent.

In de basis wordt deze uitbetaling niet anders belast dan andere loon betalingen. Niet "in de hoogste schaal", niet 52%, helemaal niets wat afwijkt van normale uitbetalingen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ok, als ik de exacte letters lees hoeft het niet altijd in het hoogste tarief uitgebetaald te worden, maar het kan wèl..Afhankelijk van het hoogte van TS zijn salaris. Hier zit Jan Modaal dus al snel in (36k / jaar, 52% grens is 34,4k)
Belasting over uitbetaalde vakantiedagen: bijzonder tarief
Laat je je openstaande vakantiedagen uitbetalen dan ontvang je mogelijk minder euro's op je rekening dan je had verwacht. Op uitbetaalde vakantiedagen wordt namelijk het bijzonder tarief toegepast door de Belastingdienst. Dit is het tarief dat geldt voor eenmalige verloningen. Het bijzonder tarief geldt ook onder meer voor het vakantiegeld, een dertiende maand en bonussen. Het percentage aan belasting dat wordt ingehouden is afhankelijk van de hoogte van je jaarsalaris. Tot een jaarsalaris van € 6.511 is het bijzonder tarief 0%. Tot € 20.142 is het vervolgens 36,55%. Verdien je tussen de € 20.143 en € 34.405 bruto per jaar dan is het percentage 40.85%. Daarboven is het percentage 51,95%. Op die manier kun je dus zelf uitrekenen hoeveel belasting wordt ingehouden op het nettobedrag dat gekoppeld is aan jouw vakantie-uren. Blijkt dat er teveel belasting is ingehouden - bijvoorbeeld omdat je hoge aftrekposten hebt - dan krijg je het teveel ingehouden bedrag terug via de belastingteruggave over het desbetreffende jaar.
Bron : https://financieel.infonu...-wat-zijn-je-rechten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
_Apache_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:17:
Ok, als ik de exacte letters lees hoeft het niet altijd in het hoogste tarief uitgebetaald te worden, maar het kan wèl..Afhankelijk van het hoogte van TS zijn salaris. Hier zit Jan Modaal dus al snel in (36k / jaar, 52% grens is 34,4k)

[...]

Bron : https://financieel.infonu...-wat-zijn-je-rechten.html
Waarom herhaal je slechts selectief wat Croga zegt?

Dit stukje hoort er ook nog bij :
Bij aangifte over het jaar wordt gekeken naar het totale jaar en kan er dus een correctie plaats vinden voor een maand dat je hoger belast bent.

In de basis wordt deze uitbetaling niet anders belast dan andere loon betalingen. Niet "in de hoogste schaal", niet 52%, helemaal niets wat afwijkt van normale uitbetalingen dus.
Oftewel op jaarbasis wordt deze uitbetaling niet anders belast dan andere loon betalingen...
Ja, je kan tijdelijk in de 52% vallen, maar dat wordt later gewoon weer gecorrigeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27
Hoeveel vakantiedagen heb je dit jaar al gebruikt? Ben je al door je wettelijke dagen heen? De uren moet je nog wel even omrekenen omdat je niet het volle jaar hier werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ScreamGT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:58:
Heb ik toch het recht mijn vakantiedagen in te dienen?
Er gelden een hele hoop regels over vakantiedagen, er is er ook nog 1 die allicht ten gunste is van jou.

Volgens het Burgerlijk Wetboek heb je recht op 2 weken aaneengesloten of tweemaal een week.

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel638

Ik meen mij ook nog te herinneren, maar duik hier zelf even in, dat het op basis van ARBO zelfs verplicht is om twee weken aaneengesloten op te nemen.

Allicht kun je hier verder nog wat mee.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:28

Releases

Ja maar!

Is het eventueel niet mogelijk de start datum bij je nieuwe job met 2 weken te verlaten?
Zodoende kan je toch nog even 2 weken aclimatiseren en gewoon lekker laten uit betalen.

Uiteraard dit pas in gang zetten als je nieuwe contract getekend is.
Leuk gesmoes van de recruiter dat die nog moet wachten op belangrijke mensen die het nog moeten goedkeuren klinkt niet als een contract in je handen hebben. Pas hier dus goed mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:11:
[...]

Laat deze mythe nou alsjeblieft niet voort bestaan...... Het is simpelweg niet waar.

Bij uitbetaling wordt je belast op basis van de uitbetaling van die maand. Het zou kunnen dat op dat specifieke moment een hoger tarief gerekend wordt (dus níet "De hoogste schaal" maar gewoon wat je op dat moment uitbetaald krijgt). Bij aangifte over het jaar wordt gekeken naar het totale jaar en kan er dus een correctie plaats vinden voor een maand dat je hoger belast bent.

Helemaal mee eens. Ik erger me ook mateloos aan dat iedereen dat altijd maar roept. Enige keer wanneer het opgaat is als je net onder een schijfgrens zit qua salaris en er door de betaling boven komt. Maar dan nog is "dat wat je extra betaald" "verwaarloosbaar" klein, omdat het meestal niet om tonnen gaat.
bijv: je verdient: 20.384 per jaar, daar betaal je 36,65% belasting over. Voor iedere euro die je meer verdient betaal je 38,10% over die meer verdiende euri. Dus in zo'n geval betaal je over je uitbetaalde uren 1,45% meer belasting (en dus geen 52% zoals gesteld door TS' bronnen).

bron: https://www.belastingdien...019-nog-niet-aow-leeftijd

de comments hieronder van @Tom-Z en @Sovieto zijn een goede aanvulling op mijn kort door de bocht post :)

[ Voor 3% gewijzigd door P.O. Box op 20-08-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:55
P.O. Box schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:01:
[...]

Helemaal mee eens. Ik erger me ook mateloos aan dat iedereen dat altijd maar roept. Enige keer wanneer het opgaat is als je net onder een schijfgrens zit qua salaris en er door de betaling boven komt. Maar dan nog is "dat wat je extra betaald" "verwaarloosbaar" klein, omdat het meestal niet om tonnen gaat.
bijv: je verdient: 20.384 per jaar, daar betaal je 36,65% belasting over. Voor iedere euro die je meer verdient betaal je 38,10% over die meer verdiende euri. Dus in zo'n geval betaal je over je uitbetaalde uren 1,45% meer belasting (en dus geen 52% zoals gesteld door TS' bronnen).

Je houdt in je verhaal geen rekening met heffingskortingen e.d. Iemand die €20384 per jaar verdient houdt daar netto €18632 van over (effectief 8.6% belasting). Als je €1000 meer verdient (dus €21384 per jaar) hou je daar netto maar €726 meer van over (effectief 27.4% belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Je houdt in je verhaal geen rekening met heffingskortingen e.d. Iemand die €20384 per jaar verdient houdt daar netto €18632 van over (effectief 8.6% belasting). Als je €1000 meer verdient (dus €21384 per jaar) hou je daar netto maar €726 meer van over (effectief 27.4% belasting).
terechte opmerking inderdaad. Het ging me er vooral om om de grensgevallen te duiden; ik had geen rekening gehouden met de heffingskortingen, dus bedankt voor je aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22

Onbekend

...

JvS schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:37:
Als het bedrijf stilvalt oid. Eigenlijk alles wat het bedrijf buitensporig schaadt.
Dat kan best ook op 1 oktober zijn als de TS ook weg is. Er is geen vervanger voor hem geregeld, dus elk uurtje wat hij nog kan werken voor het bedrijf wordt gebruikt.
Misschien is dat ook (deels) de reden dat hij weggaat, er is niemand die zijn werk straks over neemt als hij weg is...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Nu online
P.O. Box schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:01:
[...]

De mythe die jij verspreid is mogelijk nog hardnekkiger. Ja, je moet het tarief betalen dat bij je schijf hoort. Maar het tarief in de schijf is niet de totale belasting. Want de heffingskortingen worden afgebouwd vanaf een bepaald bedrag. Dus zoals ik al eerder zei is de marginale druk duidelijk hoger dan de tariefschalen die jij hebt laten zien.

Tussen €20.385 en €34.060 = 43.25%
Tussen €34.061 en €68.508 = 49,25%
Tussen €68.509 en €97.967 = 57,75%
Boven €97.968 = 51,75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:43

DataGhost

iPL dev

.oisyn schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:10:
[...]

Volgens mij bouw je dan wel een maand extra vakantiegeld op wat je later nog tegoed hebt :+ Ik weet niet of ze dat bij de uitbetaling van je vakantiedagen ook verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
Ondertussen ervoor gekozen mijn dagen mee te nemen en in september geen vakantie dagen op te nemen.

Ik zou vandaag een antwoord krijgen van het nieuwe bedrijf, maar na een kort telefoontje werd duidelijk gemaakt dat ik volgende week pas een antwoord krijg :+ Heel fijn, ik wacht pas een maand... dat ene weekje kan er ook nog wel bij ;)

Wel specifiek aangegeven dat het er positief uit ziet omdat ik bij op alle lijstjes bovenaan sta, ze moet het alleen nog met de baas overleggen. Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 14:38
ScreamGT schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:17:
Ondertussen ervoor gekozen mijn dagen mee te nemen en in september geen vakantie dagen op te nemen.

Ik zou vandaag een antwoord krijgen van het nieuwe bedrijf, maar na een kort telefoontje werd duidelijk gemaakt dat ik volgende week pas een antwoord krijg :+ Heel fijn, ik wacht pas een maand... dat ene weekje kan er ook nog wel bij ;)

Wel specifiek aangegeven dat het er positief uit ziet omdat ik bij op alle lijstjes bovenaan sta, ze moet het alleen nog met de baas overleggen. Wordt vervolgd!
Hopelijk komt het allemaal goed, maar zou zelf toch wel zenuwachtig worden van al dat uitstel.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
Heb de job! Alleen nog voorstel bekijken en onderhandelen :P Kan per 1 oktober aan de slag.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ScreamGT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:59:
Heb de job! Alleen nog voorstel bekijken en onderhandelen :P Kan per 1 oktober aan de slag.
d:)b

Gefeliciteerd *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:10

Tjark

DON'T PANIC

Sovieto schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

Tussen €20.385 en €34.060 = 43.25%
en als de TS in dit lagere klassetarief zit, én die uren extra uitbetaald worden, kan 't nog wel eens invloed hebben op allerlei huursubsidie/premie etc, dus kunnen die extra euro's 'netto' >80% 'belasting opleveren' (marginale druk). Hoop rekenen dan :) ( Het (on)bestaan van het middeninkomen )

Heeft TS geen zaken als huursubsidie/zorgtoeslag/kinderbijslag/etc/etc en niet in het 'proletentarief' ;) zit, dan maakt 't niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjark op 29-08-2019 13:22 ]

*insert signature here

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:20

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

ScreamGT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:59:
Ah, dus als dat voorstel heel beroerd is, dan wat? Hou je er rekening mee dat je nog verder moet bij je huidige baas, of ga je het uitzingen tot je elders wat beters vindt?

Ik lees hier uitstel uitstel uitstel (niet ongewoon), en leuke uitspraken zonder commitment, die zijn net zoveel waard als je ervoor betaald hebt...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1