Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:34
Ik zoek een?
Mijn Marantz SR6006 gaat de deur uit vanwege hdmi compatibiliteitsbeperkingen en ik zoek een vervanger.

Wat is je budget?
tussen de 600 en 850 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De versterker wordt gebruikt om muziek te luisteren en netflix+films te kijken, verhouding is ongeveer 50/50. De speaker opstelling is als volgt:
Front: 2x wharfedale Diamond 10.5 op front A naast de tv, 2x wharfedale Diamond 10.7 op front B bij de eettafel
Center: wharfedale Diamond 10.CM
Rear: wharfedale Diamond 10.SR

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben erg tevreden met Marantz en kijk dus automatisch naar dit merk. Momenteel overweeg ik de SR5013 en de SR6013, deze zijn aardig in prijs gezakt en mogelijk worden ze goedkoper nu dat de SR5014 / SR6014 zijn uitgebracht.

Mijn speaker opstelling voldoet niet volledig aan de officiële surround opstelling maar dat maakt ons ook niet echt uit. Audyssey vond ik op de SR6006 een leuke feature maar ik merkte vooral dat de warme tonen verdwenen, zodoende dat ik de 'Audyssey bypass L/R' aan heb gezet. De extra zones heb ik op de SR6006 nooit gebruikt.

Op papier zijn de SR5013 en SR6013 nagenoeg gelijk, echter vraag ik me af of de SR5013 geen stap achteruit zal zijn in ons geval. Het aantal aansluitingen is in ieder geval bij beide modellen ruim voldoende

Welke vragen heb je hier nog over?
Na een grondige zoektocht lijkt de SR5013 voldoende voor onze wensen, echter vraag ik me af of ik de stap van een SR6006 naar een SR5013 niet als nadelig ga ervaren. We zijn recentelijk verhuist naar een nieuwe woning en de woonkamer is een stuk groter (en vraagt dus meer vermogen?) De huidige SR6006 biedt 110 watt per kanaal net als zijn opvolger SR6013. De SR5013 biedt 100Watt per kanaal, ga ik dit merken?

Verder ga ik denk ik alleen de upscaling naar 4k op 60fps missen als ik naar deze vergelijking kijk: https://www.zkelectronics...3/usa/marantz-sr5013/usa/

Is de SR6013 de 230 euro meerprijs waard? Zijn er nog andere verschillen die ik over het hoofd zie?

Deze vraag heb ik overigens ook op het marantzforum geplaatst, daar werd eigenlijk direct de SR6013 aanbevolen maar ik zoek nog naar extra onderbouwing voordat ik met de portemonnee zwaai :X

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Beste antwoord (via rbrt op 03-09-2019 20:54)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

rbrt schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:13:
Bedankt voor de snelle reacties!

[...]

Op gebied van aansluitingen voldoet de SR5013 eigenlijk prima, beide ondersteunen de HDMI standaard die mijn TV verlangt en het verschil lijkt vooral te zitten in betere Audyssey en extra kanalen + vermogen. De extra features die ik kan vinden zijn niet echt spannend.

[...]

De SR6006 beviel inderdaad prima en dat is ook een beetje wat in mijn hoofd blijft zitten: de SR6013 is bijna 3 kilo zwaarder en volgens dit filmpje zit die 3KG vooral in zwaardere componenten, betere koeling etc.
Mijn vermoeden is dus dat de SR6013 meer overcapaciteit biedt en dus minder snel kapot zal gaan door oververhitting op een warme zomerdag, maar dat is meer een onderbuikgevoel..
Dit is de spijker op de kop. Als jij voor het gevoel een fijnere aankoop doet aan "de zware" dan moet je dat doen. Technisch op audiovlak maakt het geen enkel wezenlijk verschil.

De 6013 is vooral beter als je 2 subs wilt aansluiten en zal geluid van laagweergave voor veel beter instelbaar maken en de 6013 heeft meer surroundkanalen.

Als dit je allemaal niet boeit, is de 5013 een veel betere aankoop.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 18:28
Je hebt aardig lang gedaan met de sr6006. Als je dit ook wilt met de nieuwe, dan zou ik kiezen voor sr6013. wat de verschillen allemaal zijn durf ik niet te zeggen maar hij zal waarschijnlijk meer functies hebben. En mocht je je speakers vervangen over bijvoorbeeld 3 jaar, dan heb je al meer power dan met de 5013 en heb je daar ook wat meer vrijheid in.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Marcievg schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:50:
En mocht je je speakers vervangen over bijvoorbeeld 3 jaar, dan heb je al meer power dan met de 5013 en heb je daar ook wat meer vrijheid in.
Vermogen is het laatste waar je op moet letten bij het aanschaffen van dergelijke apparatuur. Als je aan een SR5013 niet genoeg hebt qua vermogen dan ga je dat met een SR6013 ook niet hebben. Het verschil tussen elk model is een handvol Watt, dat gaat het verschil niet maken. Dergelijke verhogingen zijn veelal niet eens hoorbaar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rbrt Kijk puur naar de opties en aansluitingen die je nodig hebt. Welke voldoet dan het beste aan je wensen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Jorgen schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 02:17:
@rbrt Kijk puur naar de opties en aansluitingen die je nodig hebt. Welke voldoet dan het beste aan je wensen?
Op gebied van aansluitingen voldoet de SR5013 eigenlijk prima, beide ondersteunen de HDMI standaard die mijn TV verlangt en het verschil lijkt vooral te zitten in betere Audyssey en extra kanalen + vermogen. De extra features die ik kan vinden zijn niet echt spannend.
Marcievg schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:50:
Je hebt aardig lang gedaan met de sr6006. Als je dit ook wilt met de nieuwe, dan zou ik kiezen voor sr6013. wat de verschillen allemaal zijn durf ik niet te zeggen maar hij zal waarschijnlijk meer functies hebben. En mocht je je speakers vervangen over bijvoorbeeld 3 jaar, dan heb je al meer power dan met de 5013 en heb je daar ook wat meer vrijheid in.
De SR6006 beviel inderdaad prima en dat is ook een beetje wat in mijn hoofd blijft zitten: de SR6013 is bijna 3 kilo zwaarder en volgens dit filmpje zit die 3KG vooral in zwaardere componenten, betere koeling etc.
Mijn vermoeden is dus dat de SR6013 meer overcapaciteit biedt en dus minder snel kapot zal gaan door oververhitting op een warme zomerdag, maar dat is meer een onderbuikgevoel..

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

rbrt schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:13:

[...]

[...]

Dit is de spijker op de kop. Als jij voor het gevoel een fijnere aankoop doet aan "de zware" dan moet je dat doen. Technisch op audiovlak maakt het geen enkel wezenlijk verschil.

De 6013 is vooral beter als je 2 subs wilt aansluiten en zal geluid van laagweergave voor veel beter instelbaar maken en de 6013 heeft meer surroundkanalen.

Als dit je allemaal niet boeit, is de 5013 een veel betere aankoop.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
De 6013 ondersteunt een betere versie van Audyssey dan de 5013, namelijk XT32. Kun je ook de sub mee inregelen. Daarnaast vind ik de 6013 mooier, omdat de voorkant lekker clean is.

Zouden voor mij de enige twee redenen zijn om voor een 601x te gaan tov een 501x. Voor de rest zijn de apparaten identiek (de 6013 heeft meer kanalen, wat ik niet zal gebruiken). Vermogen boeit niet.

@rbrt, ik heb een 5010 en die werkt prima! Op een warme zomerdag blijft ie t ook gewoon doen hoor ;) zorg ervoor dat de receiver wat ademruimte heeft. Die dingen worden allemaal warm

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 03-09-2019 15:47 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, het is de SR6013 geworden.

@JvS je hebt gelijk, de 5013 voldeed prima aan mijn wensen en vermoedelijk is het geen echt verschil tussen de beide modellen, maar ergens voelt het beter om voor de SR6013 te gaan en binnen de SR6xxx serie te blijven.

@Hulleman Auddyssey XT32 kwam inderdaad op meerdere plekken naar voren als een echte verbetering, ik ben erg benieuwd naar de resultaten

Pagina: 1