Ik heb de LG G8S sinds een paar dagen en ik ben positief verbaasd erover, vooral als ik de accuduur van de LG met mijn Moto G5S Plus vergelijk.
Ik ben er over tevreden, al kocht ik de G8S per ongeluk aangezien ik eerst de Xiaomi 9T Pro op het oog had maar nog niet had besloten of ik deze neem vanwege de skin en update beleid.
ik vind de skin vreselijk en Xiaomi en Huawei telefoons zijn de enige waar ik nota bene een zoekbalk moet gebruiken in de instellingen menu als ik de telefoon van mijn partner weleens nodig had voor iets en het niet kon vinden, ook de update beleid bevalt mij niet want hoewel de MIUI wel updates kreeg (en nog steeds krijgt) op de toestel van mijn partner, ondanks dat de Xiaomi Mi Max 2 net zo duur was als mijn Moto G5S Plus destijds kreeg de Xiaomi nooit de Android Oreo update, vandaar de twijfel over de 9t Pro z'n update beleid ook al is LG traag qua updates.
Accu duur is trouwens beter dan verwacht op de LG G8S, ik haal makkelijk 1 dag zonder issues.
hieronder een "mini review" voor wie een lap tekst wil lezen
Om een soort van een mini "review" van te maken, ik ben vooral verbaasd over de accu duur aangezien deze beter is dan op mijn Moto G5S Plus.
De G5S Plus haalde altijd minimaal 7 uur on screen tijd tenzij ik de toestel paar dagen minder of niet gebruikte wat vrij zeldzaam was, LG G8S overtreft de Motorola in ieder geval dus ik ben tevreden aangezien mijn eis was dat de accuduur niet minder mag zijn dan die van de Moto G5S Plus.
De laatste screenshot is van een uur terug, verder heb ik always on display uit staan aangezien ik deze niet gebruik (9 van de 10 keer open ik toch de notificaties die binnen komen dus de scherm moet alsnog aan) dus geen idee hoeveel invloed dat op de accu heeft.
Over het scherm gesproken, ik vind het goed uitzien en het is scherp genoeg, de kleuren zijn naar mijn mening prima
(ik ben IPS gewend en op 1 apparaat na heb ik nooit een telefoon meet een OLED scherm gehad) echter wat minder is dat films of fotos met een donkere scene soms donkerder lijken dan als ik het op een IPS of TN paneel zie, en met donkerder bedoel ik minder goed zichtbaar.
Om een voorbeeld te noemen, ik testte van de week de camera uit en maakte een foto in het donker (die foto heb ik blijkbaar dus gewist) en dat zag op zich prima uit, echter wat mij niet op de telefoon opviel maar wel op mijn PC is dat waar ik de kenteken van een auto die ook op de foto stond niet goed kon zien op het scherm van de LG, deze overduidelijk zichbaar en leesbaar was op mijn PC.
Het niet dat ik de scherm van de LG slecht vind, het viel mij gewoon op dat soms donker gewoon TE donker lijkt te zijn, ik heb tot nu toe niemand met diezelfde "klacht" gezien dus het kan ook specifiek aan mijn toestel liggen.
Camera doet z'n werk, maakt prima foto's en meer kan ik er niet over zeggen aangezien ik zelden foto's maak met mijn telefoons, wat wel leuk is dat je in 4K 60fps kan opnemen echter is de limiet 6 minuten per video, in 4K 30 fps is de limiet 10 minuten per video en kun je stabilisatie gebruiken (werkt niet als je in 4K 60 fps opneemt) zodat je filmpje minder shaky overkomt, in 1080p 30 en 60fps lijkt er geen limiet te zijn hoe lang je een video kunt opnemen.
Op het eerste gezicht vond ik dat een rare en belachelijke limiet, maar het blijkt dat meer telefoon merken dit doen vanwege hoe zwaar opnemen in 4K is (echter is het nog steeds raar dat mijn Moto G5S in 4K 30fps kan filmen zonder tijd limiet)
UI is prima, ik heb niks tegen LG UI maar er zullen genoeg mensen zijn die deze niks vinden, qua meegeleverde apps valt het ook best mee, op de paar LG apps na stond Facebook, Instagram en Amazon erop en de eerste 2 kunnen volledig eraf, de laatste kan helaas alleen uit gezet worden (gelukkig neemt het vrijwel geen ruimte in beslag maar toch)
Het aantal meegeleverde apps door LG valt opzich mee naar mijn mening, want waar ik op de LG G8S 16 apps uit heb moeten schakelen was dat bij de Moto G5S Plus 11, echter de G5S mist bepaalde Google apps die de LG heeft zoals de Assistent en Google Nieuws, in het geval van de LG gaat Google Play Music uit die op de Moto wel aan stond (ik vind de LG Muziek speler gewoon beter).
Google apps terzijde, er gaan 4 extra apps uit op de LG waaronder die vreselijke Amazon Assistant app die niet eraf kan (herinnert mij aan de nutteloze McAfee app op de LG G3 die ook niet eraf kon) en 3 LG apps.
Het valt mee zeker als ik kijk wat op de Xiaomi van mijn partner uit moest, echter in beide gevallen is het te veel zeker voor iemand die vroeger custom roms draaide om die reden en dus alleen de benodigde Google apps installeerde (Nexus 4 was een fijn toestel voor z'n tijd)
maar die tijden zijn voorbij voor mij, het moet gewoon werken tegenwoordig.
Toestel is snel, accu is goed, camera's zijn naar mijn mening prima, UI stoort mij niet, scherm is goed, helderheid buiten is ook goed, als ik iemand bel ben ik goed verstaanbaar en andersom, telefoon heeft stereo speakers en de tril functie is een beetje te goed zelfs (ik moest de tril sterkte naar beneden instellen omdat deze gewoon te veel lawaai maakte op mijn bureau)
Ik ben tevreden tot nu toe, en ben benieuwd of dat zo blijft maar er zijn nadelen en nitpicks dus bij deze op een rij.
Eerst de nadelen
- De notch, waarom heeft dit toestel überhaupt een notch als deze zo groot is vanwege alles wat erin zit, dat LG net zo goed gewoon een normale bezel van kon maken zodat ik altijd al mijn notificatie icoontjes kan zien en batterij percentage, nu zie ik paar iconen links, paar rechts en geen batterij percentage.
- Update beleid, LG heeft beterschap belooft maar eerst zien dan geloven en hoewel ik vind dat LG leuke telefoons maakt voor hun prijs, de snelheid laat tot nu toe te wensen over en als mijn Moto G5S Plus eerder de Oreo update kreeg dan de LG V30 van een kennis van mij, dan zegt dat genoeg over hoe traag LG is tot nu toe, graag een verbetering hierop LG.
- Geen Quad-Dac, dit is voor mij een nadeel maar niet tot op het punt dat de telefoon slecht is, maar waarom heeft de LG G8 deze fcuntie wel maar de G8S niet? Ik kan een lange discussie hierover voeren, maar het is vrij belachelijk dat de G8S een functie mist die deze op papier gewoon aan kan.
De nitpicks dan (aka niet genoeg om een nadeel te zijn, je kan ermee leven dus)
- Scherm, hoewel deze mooi is zie ik het als een kleine nadeel dat het kan voorkomen dat beeld donkerder overkomt dan deze is in donkere scenes, zie de foto voorbeeld die ik noemde (echter nogmaals dat kan aan mijn toestel zelf liggen)
- FM Radio, de G8S heeft een FM Radio alhoewel dat is wat beweert wordt want ik kan de radio app voor geen goud vinden op deze telefoon, en ik gebruik de radio regelmatig buiten de deur als ik niet naar mijn lokaal opgeslagen muziek luister (en ik verspil graag geen data aan online radio)
- Hoesje die erbij zat, het is netjes dat LG een hoesje bij levert die ook nog redelijke kwaliteit heeft, maar de design ervan is zo raar dat het in mijn handen snijdt en niet lekker in de hand ligt, en je wilt echt wel een hoesje met een telefoon die een glazen achterkant heeft, Gorilla Glass 6 of niet.
- Stereo speakers, ze werken goed alleen de onderste speaker is luider dan de bovenste en dat hoor je en dat stoort, tenzij ik de volume luider zet want dan is het verschil kleiner in welke speaker luider is maar als je nog even een filmpje in bed wilt kijken en je wederhelft slaapt al, dan zet ik liever de audio niet voluit aan.
- De opname lengte voor 4K 30 fps, ik snap dat 4K 60fps zwaar is en dat daar een limiet op zit, maar 10 minuten is ten eerste aan de korte kant en ten 2de als een midrange toestel van 2 jaar oud in 4K 30 zonder limiet kan filmen, waarom kan een 2019 toestel dat dan niet?
- Google Assistant knop, dat deze er is prima, dat deze uit kan is mooi maar je kan er verder totaal niks mee terwijl het vrij makkelijk zou zijn als LG in de menu een 2de functie aan zou kunnen geven, helaas niet dus.
- Simkaart sleuf, deze is aan de buitenkant van metaal (of het voelt alleen zo) maar de binnenkant is van vrij fragiel plastic, ik zie liever metaal vanwege de stevigheid.
De lijst van nitpicks is vrij lang, maar let op dat zijn persoonlijke kleine nadelen waar ik wel mee kan leven maar die wel beter kunnen, ze doen dus geen afbreuk op de telefoon.
De nadelen zelf zijn een ander verhaal, gelukkig is die lijst vrij kort maar vooral punt 2 en 3 zijn een doorn in mijn oog.
Alsnog is de G8S Thinq op dit moment een aanrader, zeker gezien de prijs
en hoewel de Xiaomi 9T Pro specs technisch een goed alternatief is, let wel op dat Xiaomi geen micro sd slot heeft, terwijl de LG deze wel heeft
edit:
Vergeten toe te voegen, de vingerafdruk scanner werkt goed en snel, geen klachten erover.