Slay the Spire is beschikbaar op:
• PC/Mac
• Switch
• Xbox (Gamepass)
• PS4
Er is niet echt een verhaal. Dus spoilers daaarover bestaan niet. Wel heeft dit spel veel charme door wat je allemaal ontdekt, tegenkomt en leert. Daarom zou ik de guides die onderaan staan alleen lezen als je vastzit en niet voordat je gaat spelen. Maar wat jij wil natuurlijk.
Geen microtransacties. Geen online. Wel mods. Wel seeds van maps kunnen kiezen. Wel achievements.
Huh, wat is dit voor spel?
Slay the Spire is een roguelite card game. Dat wil zeggen: Je bouwt een deck met kaarten terwijl je je via gevechten met monsters, random encounters, kampvuren en eindbazen richting het einde werkt. Als je doodgaat begin je weer onderaan de spire. Het enige dat je overhoudt is wat je geleerd hebt in de vorige run (in je eerste paar runs unlock je wat zaken die je in vervolg runs kunt tegenkomen).Dat klinkt me een partij saai zeg!
Nou, dat kan natuurlijk. Dan lees je een ander topic.Maar als je van bizarre overpowered gameplay, goed design, steeds meer ontdekken van een wereld, pittige gameplay en vooral veel gameplezier houdt, dan ben je bij Slay the Spire aan het goede adres.
Hoe zit het met poppetjes dan?
Goede vraag zeg. Je kunt met drie karakters spelen. Deze spelen heel verschillend van elkaar. Dat komt door unieke eigenschappen van de karakters zelf maar voornamelijk omdat ze totaal verschillende kaarten in hun arsenaal hebben.Ironclad

The Ironclad houdt van snoeiharde aanvallen afgewisseld met blocks. Hij healt automatisch 6 hit points na elke combat. Met Ironclad speel je weinig kaarten per beurt. Maar de kaarten die je speelt zijn zeer effectief.
Een overzicht van zijn kaarten vindt je hier.
Silent

The Silent bereidt haar defence zorgvuldig voor om daarna toe te slaan met overweldigende kleine steekjes van de shiv of door het exponentieel opbouwen van poison damage bij de tegenstander. Silent is meester van veel kaarten per deck spelen.
De kaarten van de Silent vindt je hier.
Defect

The Defect is een rare vogel. In plaats van damage vanuit je kaarten doe je damage en block (en veel meer) via orbs die om je heen vliegen. Dat klinkt passief maar dat is het helemaal niet. Met dit karakter bouw je binnen de kortste keren keihard scalende aanvallen op terwijl je verdediging zichzelf regelt.
De kaarten van de Defect vindt je hier.
En hoeveel content krijg ik dan?
De gameplay van Slay the Spire is het doorlopen van 3 maps met een stuk of 15 encounters per map. Steeds met een grote baas op het einde. Je kunt verschillende paths op de map kiezen en dat zul ook moeten doen om de beste upgrades te krijgen en jezelf in leven te houden.Nadat je een keer de hele map bent doorgekomen kun je dat nog 20 keer per poppetje doen in Ascension mode. Elke keer dat je in Ascension een win haalt is je volgende run een stukje pittiger.
Ook is er een geheim te vinden als je met ek karakter een win haalt. Kijk maar eens goed naar de encounters op de map en let goed op als je een kistje opent.
Replaywaarde is vrij hoog! Om alles volledig te doen moet je aan een uur of 300 denken.
Krijg ik alleen maar kaarten en innate abilities dan?
Nee joh, er zijn ook potions. Die zijn saai. Wel erg tof zijn relics. Dit zijn powerups die altijd aanstaan. Denk aan extra energy (zodat je meer kan doen voordat de tegenstander aan de beurt is), automatisch regen, damage bij geraakt worden verminderen en nog veel meer. Alle relics zie je hier.Ja OK maar ik snap er niks van en ga steeds dood!
Speciaal voor @uchiha tijntje hier een opsomming van guides en achtergrond informatie:• Ironclad guide
• Silent guide of Silent guide
• Defect guide
• Jorbs op Youtube (Overexplained runs waar hij elke beslissing uitlegt)
• Slay the Spire wiki
• Achievement guide
Ik heb nog een tip voor de startpost
Deel je tip vooral.Post hier verder je beste runs, Nooby vragen (dat zal ik voornamelijk doen) en vooral: leuke discussie over een toffe game.