Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:36

drooger

Falen is ook een kunst.

RM-rf schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

maar toch heb je 'misschien' 20K beschikbaar aan spaargeld...? en verder helemaal geen vermogen opgebouwd in die tijd dat je al zoveel verdiend?
Misschien toch maar een beetje beter het topic lezen? Dan had je de volgende post gelezen:
Systemadmin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb zeker meer spaargeld maar ik wil hooguit 20k inleggen, verder wil ik loop van de hypotheek boetevrij extra kunnen aflossen.

Als het blijkt dat het met 30k of 40k wel mogelijk is dan is dat geen probleem.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
@NMe @unezra @Yucon hierboven al genoemd door @Jeroenneman : werknemers van 18 jaar en ouder met een jaarsalaris dat hoger ligt dan 3x het minimumloon, zijn vrijgesteld van de normen van de Arbeidstijdenwet. Behalve als deze werknemers werken in nachtdiensten of risicovol werk doen.
Zie https://www.rijksoverheid...nwet-over-mijn-werktijden
https://www.arbeidstijden...et-atw-minimum-loongrens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:34
Jimster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:51:
@NMe @unezra @Yucon hierboven al genoemd door @Jeroenneman : werknemers van 18 jaar en ouder met een jaarsalaris dat hoger ligt dan 3x het minimumloon, zijn vrijgesteld van de normen van de Arbeidstijdenwet. Behalve als deze werknemers werken in nachtdiensten of risicovol werk doen.
Zoals ook eerder vermeld, wat maakt het uit, hij krijgt de hypotheek toch niet

Kleine toevoeging; ik neem dan aan dat het om het minimum uurloon gaat, hij zit hier helemaal niet 3 X boven

[ Voor 7% gewijzigd door smurfinmark op 30-08-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Pff 70 uur in de week ik moet er niet aan denken.

Ik werk 30 uur in de week en kan simpel een mooie 2 onder in kap betalen van tegen de 300k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 10:58
smurfinmark schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:04:
[...]
Zoals ook eerder vermeld, wat maakt het uit, hij krijgt de hypotheek toch niet
Dat zeg ik ook niet, maar dat betekent niet dat we allemaal maar dingen moeten roepen die niet (volledig) kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Jimster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Dat zeg ik ook niet, maar dat betekent niet dat we allemaal maar dingen moeten roepen die niet (volledig) kloppen.
Zoals ik later toevoegde, hij verdient volgens mij niet meer dan 3 minimum loon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

smurfinmark schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Zoals ik later toevoegde, hij verdient volgens mij niet meer dan 3 minimum loon?
Als er 5200 netto binnenkomt, zal het bruto salaris boven de moeten 9k liggen.
Das wel ruim drie keer het minimumloon.

Of daar ook ergens een 'per dienstverband' in de regels staat weet ik niet.

https://www.triplaw.nl/ni...-met-de-arbeidstijdenwet/

Grappig ook, hebben het over 70 uur in het voorbeeld ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
smurfinmark schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Het minimum brutoloon is € 1.635,60 per maand, dus 3x het minimum loon is (+-) 5k.

De TS geeft aan 5200 per maand netto te verdienen wat dus al meer is dan 3x het minimum brutoloon.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 15:30

itsalwaysme

Graast voor DB

Jimster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:51:
Dat gaat hier niet op, want dat gaat over inkomen bij 1 werkgever. Niet bij meerdere.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
itsalwaysme schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Dat gaat hier niet op, want dat gaat over inkomen bij 1 werkgever. Niet bij meerdere.
Voor mijn begrip, gaat het over de verhouding van zijn uurloon tot het minimum uurloon?

Anders zou je de arbeidstijdenwet altijd kunnen omzeilen door maar genoeg uren te draaien, dat lijkt me niet de bedoeling van de arbeidstijdenwet, maar ik weet het eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LuNaTiC schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Het staat letterlijk in de reactie boven je gequotet.
Dat is nog steeds geen reactie waarom het een huis van 4 ton moet zijn ipv 2 of 3 ton... en de andere argumenten die zijn gegeven als dat die vrouw ook nog een eigen mening heeft en daar wellicht helemaal niet wil wonen, dat de markt nog kan inzakken en andere zaken... daar heeft de TS allemaal verder niet op gereageerd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 15:30

itsalwaysme

Graast voor DB

smurfinmark schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Voor mijn begrip, gaat het over de verhouding van zijn uurloon tot het minimum uurloon?

Anders zou je de arbeidstijdenwet altijd kunnen omzeilen door maar genoeg uren te draaien, dat lijkt me niet de bedoeling van de arbeidstijdenwet, maar ik weet het eerlijk gezegd niet.
Het gaat ook om een vooraf berekend loon, dat staat in de 2de link.
...Het gaat om het jaarlijks vastgesteld loon, dat vooraf bekend moet zijn en altijd in bruto bedragen. Dit houdt in dat naast de maandelijkse salarisbetalingen, ook de vooraf bekende kerst- en nieuwjaarsgratificaties, de vakantietoeslag en eventueel een 13e maand meegenomen moeten worden. ...

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

SmurfLink schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Dat is nog steeds geen reactie waarom het een huis van 4 ton moet zijn ipv 2 of 3 ton... en de andere argumenten die zijn gegeven als dat die vrouw ook nog een eigen mening heeft en daar wellicht helemaal niet wil wonen, dat de markt nog kan inzakken en andere zaken... daar heeft de TS allemaal verder niet op gereageerd.
Dat heeft hij niet direct gezegd. Maar als ik nu alle reacties zie denk ik dat als hij niet koopt vanwege speculatie. Dan is het omdat hij:
a) denkt nieuwbouw te willen.
b) met het oog op een vrouw, kinderen, hobby kamer ed.
c) op z'n minst een tussenwoning wilt hebben.

Dan kom je gauw aan een prijs van 4 ton als je in een grote stad zou zitten.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

SmurfLink schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

We weten natuurlijk niet in welke regio hij woont maar het is wel zo dat in veel delen van het land in de huidige overhitte markt het echt verdomd moeilijk wordt om voor 2 ton iets te vinden die goed voldoen om iets 'toekomstbestendigs te kopen voor vrouw en kind(eren)'. Wat ik toen in 2008, toen ook al zo op een verhitte topmarkt, net voordat alles instortte, mijn maisonette met 1 slaapkamer kocht, betaalde ik al 150k (wat compleet kaal werd opgeleverd, want daarvoor sociale huur). Die is nu al weggegaan voor 188k. Als ik nu kijk wat er allemaal wordt aangeboden, gaan er prijzen van 250k rond voor zelfs nog minder dan die 70m2 waar ik eerst op zat.

En dat is Nieuwegein, nog niet eens een TOPrandstadlocatie. Als je dan echt nog in de stad wilt wonen zoals in Utrecht, wordt het nog moeilijker.

Tuurlijk kan de TS ook wel in Groningen wonen, dat vertelt het verhaal niet natuurlijk. Niettemin snap ik wel waarom iemand in de huidige tijd dan eerder naar boven kijkt, dan naar beneden, als echt je doel is om alvast voor de toekomst te kopen (ik denk nog steeds niet dat dat slim is, maar dat is een andere discussie).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
itsalwaysme schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Het gaat ook om een vooraf berekend loon, dat staat in de 2de link.

[...]
ja dat lees ik ook, maar ik neem aan dat er dan gerekend worrdt met een gebruikelijk werkweek van 36/38/40 uur, afhankelijk van de branche/CAO?

Mijn punt is dat sommigen hier beweren dat hij in de "3X minimum loon" uitzondering valt, mij lijkt dat niet.
Even los van of het bij 1 of meerdere werkgevers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42

Shunt

Boe

Ik snap hoe dan ook het hele probleem niet met een loon van +- 5500 per maand x13 of +- 14 als hij een 13e maand heeft. Kan hij alleen al op zijn eerste 40 uur de woning zo goed als financieren.
Leg daar een beetje bij, (als je met dit inkomen niet deftig kunt sparen kun je ook niet kopen btw) en je zit aan je 420k.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 13:16
Het zal prima mogelijk zijn dat je 70 uur per week werkt, want dat is afhankelijk van je werkzaamheden. Sommigen hebben bijvoorbeeld nog een kleine onderneming naast hun fulltime baan. Enerzijds zul je jezelf af moeten vragen of je die 70 uur volhoudt, maar geldverstrekkers zijn niet achterlijk. Er is een tweetal geldverstrekkers (ASR en Florius) die maximaal 48 tot 50 uur aan inkomsten meenemen. Ze gaan dus nooit die volledige 70 uur aan inkomsten meerekenen, omdat dat niet duurzaam is op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Shunt schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:37:
Ik snap hoe dan ook het hele probleem niet met een loon van +- 5500 per maand x13 of +- 14 als hij een 13e maand heeft. Kan hij alleen al op zijn eerste 40 uur de woning zo goed als financieren.
Leg daar een beetje bij, (als je met dit inkomen niet deftig kunt sparen kun je ook niet kopen btw) en je zit aan je 420k.
Denk je? Voor deze hypotheek heb je bruto ongeveer 80k jaarinkomen nodig.

Hij geeft aan 3300 netto te verdienen, tel daar vakantiegeld bij op, en je zit op EUR 42.800/jaar netto.
dat komt op grofweg 66kEUR bruto/jaar uit.

Toevoeging; hij kan op basis van dat inkomen ongeveer 350K EUR lenen, je zult dus zelf 70K EUR moeten financieren, bovenop het geld wat je nodig hebt voor kosten koper en de extra kosten voor een nieuwbouwhuis.

[ Voor 14% gewijzigd door smurfinmark op 30-08-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Puc van S. schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Het minimum brutoloon is € 1.635,60 per maand, dus 3x het minimum loon is (+-) 5k.

De TS geeft aan 5200 per maand netto te verdienen wat dus al meer is dan 3x het minimum brutoloon.
Voor zover ik weet is minimumloon op uurbasis berekend. Bij 36 uur kom je dus ook op 36/40 uit, en bij 70 uur op 70/40 van het wettelijk minimumloon. Ongeveer 2830 als ik snel reken, en dat maal drie is ongeveer 8500.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 30-08-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Als er 5200 bruto binnenkomt, zal het netto salaris boven de moeten 9k liggen.
Das wel ruim drie keer het minimumloon.
Andersom. Vraag me ook verder in dit topic af of mensen bruto en netto niet verwarren.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oogje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:12:
[...]

Andersom. Vraag me ook verder in dit topic af of mensen bruto en netto niet verwarren.
Oeps... Dat bedoelde ik natuurlijk ook...

Hoewel ook die 3300 euro netto van 1 werkgever al best een berg knaken is.

Dragen ze beiden wel de belasting correct af?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Waarom zou je überhaupt een hypotheek af willen sluiten op basis van 70 uur per week? Dat ga je toch nooit 30 jaar volhouden?

Ik heb voor de rest het topic niet doorgelezen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:15:
Waarom zou je überhaupt een hypotheek af willen sluiten op basis van 70 uur per week? Dat ga je toch nooit 30 jaar volhouden?

Ik heb voor de rest het topic niet doorgelezen.
Als dat al te veel moeite is dan kan je net zo goed niet reageren.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
smurfinmark schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:29:
Mijn punt is dat sommigen hier beweren dat hij in de "3X minimum loon" uitzondering valt, mij lijkt dat niet.
Even los van of het bij 1 of meerdere werkgevers is.
Lijkt mij van wel. Je krijgt vrijstelling vanaf zo'n €63k bruto. Hij verdient bij werkgever 1 3300 netto per maand. Dat is zo'n €5000 bruto per maand. 5 x 12 x 1.08 = €64.8k. Dus op basis van werkgever 1 is dat vrijstelling op de ATW.
Yucon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:04:
Voor zover ik weet is minimumloon op uurbasis berekend. Bij 36 uur kom je dus ook op 36/40 uit, en bij 70 uur op 70/40 van het wettelijk minimumloon. Ongeveer 2830 als ik snel reken, en dat maal drie is ongeveer 8500.
Maar de 3x minimum voor de ATW is op basis van bruto jaarsalaris.
Yucon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:46:
Ik twijfel of ik ergens misschien verkeerd gelezen heb, maar juist omdat hij twee banen heeft werkt hij die 70 uur toch ook op papier?
Jij bedoelt dus; 5000 + 2300 (er vanuit gaande dat dit ongeveer de bruto maandsalarissen zijn) = 7300 / 70 * 40 = 4171 * 12 * 1.08 = €54k wanneer teruggerekend wordt naar een gemiddeld salaris op basis van 40 uur en daarom geen ATW vrijstelling?

Zou inderdaad ook kunnen. Tijd voor een ATW deskundige! :D

[ Voor 23% gewijzigd door TheBrut3 op 30-08-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

TheBrut3 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:45:
[...]
Maar de 3x minimum voor de ATW is op basis van bruto jaarsalaris.
Ik twijfel of ik ergens misschien verkeerd gelezen heb, maar juist omdat hij twee banen heeft werkt hij die 70 uur toch ook op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:32
ReVision. schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:31:
[...]

@Sunri5e pikt er wel de essentie uit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010

WCA

Waarom denk jij een hypotheek te krijgen op basis van 70k? Niemand krijgt dat. Daarnaast ga je dat geen 30 jaar volhouden zoals eerder gezegd.

We hebben volgens mij weer redelijk te maken met een topic waar TS graag zijn eigen gedachten bevestigd ziet worden. Gezien niemand het met 'm eens is, laat ie niets meer van zich horen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:03
MikeyMan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:13:
[...]
Hoewel ook die 3300 euro netto van 1 werkgever al best een berg knaken is.
Opnieuw even de advocaat van de duivel (wat hier betekent het opnemen voor TS).

Op zijn vaste salaris kan hij dus de lasten best dragen. Vraag is of je er een hypotheek mee krijgt.

Wat ook nog kan is 2 jaar zo blijven werken. Die € 3300 sparen. Dat levert je zo'n 80k op. Dan gewoon verder gaan met 1 baan en als je echt 100% zeker een huis wil van 400k dan leg je die 80k eigen geld in en neem je een hypotheek voor die overige 320k.

Ik zou het niet doen, maar het kan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

TheBrut3 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Jij bedoelt dus; 5000 + 2300 (er vanuit gaande dat dit ongeveer de bruto maandsalarissen zijn) = 7300 / 70 * 40 = 4171 * 12 * 1.08 = €54k wanneer teruggerekend wordt naar een gemiddeld salaris op basis van 40 uur en daarom geen ATW vrijstelling?

Zou inderdaad ook kunnen. Tijd voor een ATW deskundige! :D
Klopt. Als iemand 24 uur werkt ga je de verhouding tov het minimumloon ook niet berekenen aan de hand van het 40-uurs minimumloon. Dus dat zou me consequent lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
GreNade schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:56:
Waarom denk jij een hypotheek te krijgen op basis van 70k? Niemand krijgt dat. Daarnaast ga je dat geen 30 jaar volhouden zoals eerder gezegd.

We hebben volgens mij weer redelijk te maken met een topic waar TS graag zijn eigen gedachten bevestigd ziet worden. Gezien niemand het met 'm eens is, laat ie niets meer van zich horen.
TS moet gewoon zoals meermaals aangegeven naar een onafhankelijke adviseur gaan.
Alleen dan krijg je een echt antwoord waar hij wat aan heeft. Tevens is dat dan een goed moment, om eventuele andere opties te bespreken.

oh en gefeliciteerd Wouter :)

hoi

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Logisch dat hij niet reageert: Hij is aan het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
ReVision. schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:31:
[...]

Dat was mijn essentie niet ;)
Het gaat er mij om dat je überhaupt al nadenkt om op basis van 70 uur een hypotheek af gaat sluiten. Dat moet je helemaal niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29

70 uur werken per week voor 70k... ongepaste mislukte dikdoenerij ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:08
Ik heb niet álles gelezen, echter wanneer de woning 420K v.o.n. is, ben je er met 420K (nog lang) niet...

Onze woning koste destijds kaal 227.5K v.o.n. en dat heeft met alles bij elkaar eerder 300K gekost. Dus ik vermoed dat 420K al snel richting de 500K zal gaan.

Of je moet genoegen nemen met een puinhoop van een tuin, geen bestrating, geem schutting, casco badkamer/keuken, betonnen vloer en muren geen probleem vinden natuurlijk... en dan ga ik er even vanuit dat TS geen meubels/apparatuur/lampen etc. nodig heeft..

Los van of het kan en mag (i.v.m. de arbeidstijden discussie en haalbaarheid van het volhouden hiervan) lijkt het mij dat de benodigde kosten ernstig onderschat worden.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Thalaron schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 08:42:
Ik heb niet álles gelezen, echter wanneer de woning 420K v.o.n. is, ben je er met 420K (nog lang) niet...

Onze woning koste destijds kaal 227.5K v.o.n. en dat heeft met alles bij elkaar eerder 300K gekost. Dus ik vermoed dat 420K al snel richting de 500K zal gaan.

Of je moet genoegen nemen met een puinhoop van een tuin, geen bestrating, geem schutting, casco badkamer/keuken, betonnen vloer en muren geen probleem vinden natuurlijk... en dan ga ik er even vanuit dat TS geen meubels/apparatuur/lampen etc. nodig heeft..
Dat ook nog eens een keer ja. Ik vraag me af of TS beseft dat die €420K 'm een compleet kaal huis oplevert waar nog geen verf op de muur zit, geen laminaat op de vloer ligt en waar "de badkamer" met wat pech niet veel meer is dan een op de riolering aangesloten gat in de grond, of iig niet meer is dan puur de basis om het badkamer te mogen noemen.

Wij hebben vorig jaar de keuken, badkamer en toilet in een bestaande woning gerenoveerd en de open haard / schouw vervangen door een houtkachel. Alles bij elkaar goed voor iets van 40 of 50K. Klinkt helemaal niet onrealistisch dat wil je een huis van €420K casco een beetje leuk inrichten, je zomaar €500K kwijt bent voordat je er zinvol kunt wonen.

Die €420K is al totaal onrealistisch (daar zal TS maandag dan ook wel achter komen bij zijn adviesgesprek), €500K is nog veel verder van de werkelijkheid vandaan.

Maar goed, TS lijkt niet te reageren op kritische vragen. Ik vraag me af of we nog iets van TS gaan horen of dat 'ie zijn eigen topic verlaten heeft omdat letterlijk zo'n beetje iedereen kritisch is op zijn voornemen en het onverstandig vind. (Ook als investeringsobject. Als TS wil investeren, denk ik zoals ik eerder ergens aan gaf, dat 'ie er beter aan doet een klein appartement te kopen puur voor de verhuur, al dan niet gefinancierd met verhuur hypotheek als 'ie dat bedrag niet cash heeft liggen. Zelf een paar jaar gaan wonen in een vergelijkbaar appartement, daar gebruik maken van HRA, etc, eventueel dát appartement later omzetten naar een verhuur hypotheek en klaar. Dat is zinvol investeren. Niet nu een huis kopen van vér boven je macht, dat bijna zeker alleen op een gigantische teleurstelling en financiële strop uit kan draaien of waarbij d'r ook maar iets mis hoeft te gaan en TS zit met een restschuld van een ton of meer.)
Los van of het kan en mag (i.v.m. de arbeidstijden discussie en haalbaarheid van het volhouden hiervan) lijkt het mij dat de benodigde kosten ernstig onderschat worden.
TS moet dan ook nog eens zijn huis onderhouden. Er wonen is niet gratis en de woonlasten zijn aanzienlijk hoger dan alleen het bruto hypotheekbedrag. Ook daar vergissen mensen zich nog wel eens in.

Ik vraag me echt af of TS de situatie en risico's wel volledig overziet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Vraag je zelf eens af, wordt je hier echt gelukkig van? Ik denk het niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 16:07
Heb twee jaar geleden hier bewust een huis gekocht voor 2/3 van wat wij maximaal konden lenen. Hierdoor kunnen mij vriendin (32 u per/week) of ik (36 u per/week) er voor kiezen om minder te werken, houden we veel geld over om te sparen/leuke dingen te doen en is het aflossen van de hypotheek een makkie. Kies zelf wat je doet, maar vrije tijd is onbetaalbaar en kun je nooit terug krijgen.

Overigens vermoed ik dat de hypotheekverstrekker dit ook niet goed gaat keuren, zeker niet met de strenge regelgeving waar men tegenwoordig mee werkt. Ik wens je in ieder geval veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze nieuwbouwwoning was 435k VON en de totale kosten was 550k (badkamer, keuken, uitbouw, vloeren etc ) . Dat is exclusief gordijnen en andere roerende zaken (niet aftrekbaar).

Dus met 420von ben je er lang niet, reken sowieso 30k voor een uitbouw en 15k voor een keuken, dan nog vloer, stucen..

Daarbij is de rente momenteel all time low, dat wil zeggen dat de rente nog maar 1 kant op kan en dat is omhoog. Nu kun je zelf dat risico afdekken door de rente 30 jaar vast te zetten, maar de waarde van je woning gaat wel onderuit als de rente stijgt (immers, minder mensen kunnen of willen het betalen).

Plus daarbij het risico dat er (op korte termijn) een recessie gevolgd door een crisis optreedt (Trump is behoorlijk aan het stoken momenteel..) dan zijn de gevolgen voor jou niet te overzien.

Ik begrijp je wel hoor. Jij beredeneert vanuit de prijsstijgingen van afgelopen jaren en gaat ervan uit dat je woning jaarlijks 10% meer waard wordt. Maar neem ook in je overweging mee wat er gebeurt wanneer de waarde jaarlijks met 10% daalt en jij 1 van de 2 banen kwijt raakt ?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2019 09:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46
@Systemadmin Hoe is dit afgelopen? Heb je het huis kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:21
Rensjuh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Voor een nieuwbouw woning (casco dan) word meestal zo'n 10% tot 20% gerekend voor afbouwen van het huis.
Denk hierbij aan keuken, badkamer, inrichting e.d.
Dan ga je dus al richting/over de €500.000,-
Heb je hier ook rekening mee gehouden?

Die €20.000,- heb je er met een weekje doorheen waarschijnlijk en dan moet je de kosten voor notaris e.d. ook nog ergens van betalen.
Ja, maar niet alle nieuwbouw woningen worden casco opgeleverd toch? Casco komt toch niet veel voor? Want dan moet je er dus zelf voor zorgen dat je o.a. aan het Bouwbesluit voldoet.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-07 22:13
stormbreaker schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Ja, maar niet alle nieuwbouw woningen worden casco opgeleverd toch? Casco komt toch niet veel voor? Want dan moet je er dus zelf voor zorgen dat je o.a. aan het Bouwbesluit voldoet.
Bij ons is de hele wijk nieuwbouw en allemaal casco.
Een dorp verderop 2 nieuwbouwwijken, ook allemaal casco.

Weet niet of het toch vaak voorkomt of dat het bij ons in de buurt een beetje "standaard" is of zo...

PV Output

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:46
jongetje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:44:
Ik denk dat TS geen tijd heeft om hier te reageren. Hij moet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit lijkt overigens een trucje te zijn, wat wel vaker toegepast wordt als mensen nét dat huis niet kunnen betalen. Dan wordt het arbeidscontract gewoon aangepat naar bijvoorbeeld 45 uur per week, tijdelijk (maar dat zetten ze er natuurlijk niet bij). Dat doe je enkele maanden voordat je een huis wil gaan kopen en nadat je het huis gekocht hebt, draai je het weer terug.

Maar of ze daar in gaan trappen met 70 uur.... ik ken mensen die dit (7 jaar geleden ofzo?) hebben gedaan om hun huis gefinancierd te krijgen. Maar dan hebben we het dus over 45 uur i.p.v. 40 uur. Hij had ook helemaal niet de intentie om langere tijd 45 uur per week te gaan werken.

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe streng de regels tegenwoordig zijn (en worden nageleefd) m.b.t. het maximale hypotheekbedrag. We willen misschien gaan verhuizen, dus ik ga binnenkort eens praten met een adviseur. Vroeger was "eigen inleg" echt een toverwoordje waardoor een geldverstrekker wel wat extra kon doen (lager risico, want de lening is lager dan de waarde van het onderpand) en boven een bepaald inkomen wilde men ook wel wat soepeler zijn. Maarja, da's bijna 10 jaar geleden en in die tijd is er veel veranderd.

Die online rekentools vertrouw ik nooit zo. Als ik die zou moeten geloven, dan hoef ik me overigens niet echt zorgen te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-05-2020 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:39

DonJunior

NO Moderator

jongetje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:44:
Laatste reactie 11 januari 2018, 09:33
Bron: Systemadmin

Dit zit met een burnout thuis ben ik bang.. Zijn karma grafiek loopt ook redelijk 'dood' vanaf 2018 dus die is hier al even niet meer gespot (of in ieder geval niet actief qua bijdrages)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Systemadmin schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:16:
Het is wel zo dat ik contractueel 70 uur heb, in de realiteit werk ik lang geen 70 uur per week. Zoals eerder aangegeven zijn beide werkgevers enorm flexibel en werk ik ook vaak vanuit huis.

Zo kom ik vaak per week aan de 55/60 uur in totaal, ook zijn er wel weken dat ik aan de 65/70 zit maar dat is zelden.

Maar bij het aanvragen van een hypotheek kunnen ze misschien vragen hebben over de uren in mijn contract, vandaar de vraag hier.

Ik heb inmiddels een afspraak voor volgende week, ik ben benieuwd waar ze mee zullen komen en wat zij mij aanraden. Jullie ook bedankt voor al het advies.
Hoe is het gegaan? @Systemadmin

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-07 22:23
Rensjuh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:39:
[...]

Bij ons is de hele wijk nieuwbouw en allemaal casco.
Een dorp verderop 2 nieuwbouwwijken, ook allemaal casco.

Weet niet of het toch vaak voorkomt of dat het bij ons in de buurt een beetje "standaard" is of zo...
Veelal gaat het om mensen die of zelf handig zijn of een kring van bekenden die graag het nodige bijklussen, al dan niet zwart. In kleinere gemeenschappen helpen mensen elkaar denk ik meer dan in de grote stad waar mensen doorgaans toch wat meer anoniem zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:57
Denk dat hij geen tijd heeft om te reageren... is aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:39

DonJunior

NO Moderator

Dit vroeg @jongetje op 23 mei ook al (zeg maar vier posts naar boven) daarop mijn reactie.. en nu vraag jij het nog een keer??

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

DonJunior schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:10:
[...]

[...]

Dit zit met een burnout thuis ben ik bang..
Tja, bijna iedereen zit thuis :+ O-)

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:35
DonJunior schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:10:
[...]

[...]

Bron: Systemadmin

Dit zit met een burnout thuis ben ik bang.. Zijn karma grafiek loopt ook redelijk 'dood' vanaf 2018 dus die is hier al even niet meer gespot (of in ieder geval niet actief qua bijdrages)
Maar het topic is van september 2019? Dus nee denk het niet. ;)
Dat gaat over de laatste reactie op een frontpage artikel. Niet over forumtopics / reacties.

edit: Ik vergat nog toe te voegen dat zijn laatst online 14-04 12:29 is.

[ Voor 6% gewijzigd door dehardstyler op 25-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:44

Bump waarna de discussie zich lijkt te herhalen. Laten we wachten op TS.
Pagina: 1 2 Laatste