Onverklaarbaar hoger waterverbruik

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 14.452 views

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Zou het ook nog kunnen komen dat we door de zeer warme periodes van vorig jaar en dit jaar ook nog verdamping is opgetreden in de leidingen vanaf de watermeter. Hij zit natuurlijk ook nog een groot stuk van de water meter af. Misschien dat daar nog iets vandaan komt.

PS. Ik heb trouwens afgelopen week mijn waterstanden weer moeten doorgeven. 108 m3 afgelopen jaar.
Gezin met 2 kids(die houden wel van een bad) en nog wat huisdieren. Tropisch Aquarium.
Jaren 30 huis met groene tuin (heb me tuin niet vol geteld zoals veel mensen tegenwoordig gewoon down). En die planten lusten wel wat water in de droge periodes.
Er wil in de zomer nog wel eens een zwembadje in de tuin staan
Ben zelf ook niet zo zeer bezig met water besparen. Enige wat ik doe is bij het verversen van een deel water van het aquarium dat geven aan de planten binnen en buiten.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:08:
Mijn vleesopmerking was ook meer om aan te geven dat zo'n 99 procent van het water dat je verbruikt niet door je kraan komt. Dat zit hem in eten (productie en transport van een kilo soja is ook 2 kub water), je spullen (spijkerbroeken 8 kub per stuk), transport etcetera
Daar is dan ook veel meer te winnen dan op een thuis verbruik van 52 kuub. Tweedehands kleding, bewust omgaan met voeding en dat soort zaken helpt veel beter.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 20:16
Luckei schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:05:
Wat ik hier nog mis in dit hele topic is hoe vaak ben je thuis geweest en heb je dus gebruik van water gemaakt?
Voor 't zelfde geld ben je jaar 1 4 weken op vakantie geweest en jaar 2 niks. Of in de weekenden steevast naar vriendin/familie/anders en nu niet meer.
Ik ben beide jaren even vaak thuis geweest.
Luppie schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:06:
Als ik naar de verbruikscijfers kijk op : https://huis-en-tuin.info...t-het-meeste-energie.html en er van uit ga, dat je nu in de gootsteen afwast, dan zou je verbruik zelfs verdubbeld kunnen zijn. 30 liter i.p.v. 15 liter.

Er van uit gaande dat je gem. 5 dagen per week afwast en dit 52 weken doet, zou een extra verbruik van 3900 liter verklaren. Zeg maar zo'n 4m3
Dat zou kunnen, maar dat zou toch ruimschoots moeten worden weggestreept alleen al door de 17m3 die ik bespaar door 8 minuten minder lang te douchen?

Dus met jouw berekening erbij zou ik dan minimaal 12m3 hebben bespaard.

Ik ga het wel beter bijhouden vanaf nu, dat heb ik al toegezegd :)
Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:09:
[...]

Daar is dan ook veel meer te winnen dan op een thuis verbruik van 52 kuub. Tweedehands kleding, bewust omgaan met voeding en dat soort zaken helpt veel beter.
Ik koop vrijwel nooit nieuwe kleding (dit jaar toevallig eens 2 nieuwe korte broeken gekocht). En bewust eten probeer ik zoveel mogelijk te doen. Maar ik wil in alles ook weer niet doorslaan, ik ben geen (linkse) hippie :P

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 29-08-2019 15:28 ]

• TheVivaldi
Edit: sorry, dubbelpost, had erbij gemoeten in het vorige bericht.

Dan haal je deze leeg en zet je het bij de andere. Je bent er al door anderen op gewezen. Het is niet zo dat je pas net hier komt. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 29-08-2019 15:28 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:06:
Genomen maatregelen (even zo uit mijn hoofd):
-Ik vang water op om de wc mee door te spoelen waardoor ik bijna nooit meer hoef door te trekken
-Ik heb gemeten dat ik minder lang gedouchet heb (van zo'n 18 min per dag naar 10 - en ja, ik weet dat dat nog steeds veel is, maar het is wel een stuk minder, dus het verschil zou duidelijk moeten zijn)
-Ik ben 2x per week gaan wassen (wasmachine) i.p.v. 3x per week - voorheen deed ik de ene week 3x korte was en 1x per twee weken 2x korte en 1x kookwas, nu 2x korte was en om de week 1x korte + 1x kookwas
-Ik heb de kachel een stuk minder vaak aan gehad
Ik sta nog geen 5 minuten onder de douche met scheren erbij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
D'r is al veel langsgekomen maar deze nog niet zien staan. Controleer eens de inlaatcombinatie van je warm tapwatervoorziening.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:14:

Maar het gaat er toch niet om of ik amper een halve kuub bespaar? En het gaat mij er ook niet om dat ik tientallen euro's bespaar? Het gaat mij erom dat ik niet verwacht een HOGER verbruik te hebben terwijl ik gemeten heb dat ik minder verbruikt heb.
Hoe heb je dat dan gemeten? alleen in minuten?
stel je waterbedrijf heeft de druk verhoogd ivm nieuwbouw of druk klachten dan stroomt er in dezelfde tijd dus meer water door je leiding. (andere instelling van een hydrofoor indien aanwezig in het gebouw heeft hetzelfde effect)

Je kan ook vorig jaar een te lage schatting hebben gehad omdat je of telaat was met doorgeven of ze het niet hebben verwerkt etc.. dat kan je ook nog even nagaan.
Vanaf nu gewoon je verbruik op de meter bijhouden. per week is goed te doen. en kan je al trends spotten, beter is per dag en dan kan je er ook bij zetten dat je bv bezoek had of dat een pan was aangebrand en je veel water nodig had bij de schoonmaak , buikloop, geen regenwater beschikbaar. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-08-2019 15:52 ]

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
Weet je zeker dat je nieuwe besparende douchekop minder water doorlaat dan je oude douchekop?
Het zou zomaar kunnen dat je oude niet besparende douchekop meer bespaarde dan je nieuwe besparende douchekop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Xeodopel schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:09:
Zou het ook nog kunnen komen dat we door de zeer warme periodes van vorig jaar en dit jaar ook nog verdamping is opgetreden in de leidingen vanaf de watermeter. Hij zit natuurlijk ook nog een groot stuk van de water meter af. Misschien dat daar nog iets vandaan komt.
Verdamping in de waterleiding? Waar moet die damp naartoe dan?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die douchekop had hij het jaar ervoor ook al, en het lijkt me sterk dat het waterbedrijf de druk zoveel verhoogt heeft dat er twee keer zoveel water uit de douche van TS komt zonder dat hij iets merkt.

Ook kan water niet verdampen uit een waterleiding.

In combinatie met zijn besparende maatregelen (granted die niet allemaal daadwerkelijk besparen) vind ik het waterverbruik erg hoog, en dan zou je echt denken dat er minstens een 15-20 kuub verdwijnt. Dat is niet een CV die lekt en weleens bijgevuld moet worden.
Maar goed, een paar dagen meten moet al een hoop vertellen. Of er een lekkage is (twijfelachtig tbh met zoveel dat er verdwijnt, en een appartement dus dat komt altijd wel ergens uit), en hoeveel er uberhaupt per dag nu doorheen gaat. Ook zou ik de optie om met je douche een emmer water van 10L te vullen bijvoorbeeld ook echt doen, en dan uitrekenen hoeveel er uit je douche komt.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Een lek in de behuizing van de cv ketel? Als daar een lek zit dan wordt dat keurig afgevoerd via de condens afvoer en merk je er niets van.
+10m3 is weinig, valt vast binnen de sd.

• TheVivaldi
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:19:
Edit: sorry, dubbelpost, had erbij gemoeten in het vorige bericht.

[mbr]Dan haal je deze leeg en zet je het bij de andere. Je bent er al door anderen op gewezen. Het is niet zo dat je pas net hier komt. ;)[/]
Klopt, maar ik dacht: het is beter dan een leeg bericht, vandaar.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18
@TheVivaldi Heb je gezien wat @CaptJackSparrow en ik schreven? Je reageert op anderen wel, maar op ons niet. Wellicht over het hoofd gezien door de grote hoeveelheid aan reacties ;) Ik denk dat wat wij schreven ook nog wel goed is om even te controleren en uit te sluiten. Zou toch stom zijn als het zoiets is en je je rot zoekt naar lekken oid :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVivaldi
cryptapix schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:11:
@TheVivaldi Heb je gezien wat @CaptJackSparrow en ik schreven? Je reageert op anderen wel, maar op ons niet. Wellicht over het hoofd gezien door de grote hoeveelheid aan reacties ;) Ik denk dat wat wij schreven ook nog wel goed is om even te controleren en uit te sluiten. Zou toch stom zijn als het zoiets is en je je rot zoekt naar lekken oid :+
Ja, sorry, er was zo'n stortvloed aan reacties! Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te lezen, maar er zijn er een paar tussendoor geglipt ;)

Maar om je vraag te beantwoorden: de stand was bij beiden een volledig jaar. 28-8-2017 tot 28-8-2018 en 28-8-2018 tot 28-8-2019 (gisteren dus :P).

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

Ja, sorry, er was zo'n stortvloed aan reacties! Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te lezen, maar er zijn er een paar tussendoor geglipt ;)

Maar om je vraag te beantwoorden: de stand was bij beiden een volledig jaar. 28-8-2017 tot 28-8-2018 en 28-8-2018 tot 28-8-2019 (gisteren dus :P).
Dat was mijn vraag niet ;) Maar nu ontstaat er bij mij enige verwarring. Ik ging ervan uit dat je op basis van jaarnota's tot de conclusie bent gekomen dat je meer hebt verbruikt, maar nu denk ik dat je gewoon zelf de standen op die drie data hebt opgeschreven. Als dat zo is, is mijn post namelijk niet relevant. Als je het hogere verbruik hebt vastgesteld op basis van je jaarnota's, dan is mijn post wel relevant ;)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:05

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Het kan ook andersom sinds jaar nieuwe woning (3xmeer oppervlakte) en van 45m2 naar 26m2 gegaan snap er ook niks van niks minder omgedaan.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Huiswerk voor TS is allang duidelijk. Overdag voordat je naar werk gaat foto maken van de watermeter, inclusief dat kleine draaiwieltje. 's middags weer.

Dan weet je iig of er ergens water doorstroomt of drupt of lekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 11-05 11:35

liberque

Vrijzinnig!

TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Dat is mij altijd geleerd en de mevrouw van Vitens die ik sprak bevestigde ook dat het water zou moeten besparen zonder de vaatwasser.

[...]

Ik meet dat echt.
Klopt echt niet. Met de hand wassen is beter voor het milieu omdat je minder energie verbruikt, maar je verbruikt wel degelijk meer water met de hand dan een vaatwasser doet. Al helemaal als je geen teiltje gebruikt maar gewoon de gootsteen vol laat lopen en aan voorspoelen doet.

Waarom zou je denken? Welnu omdat je een vaatwasser niet aanzet voordat deze vol is. Je wast dus meer in 1 keer in plaats van iedere dag een teiltje vol te laten lopen. (Dit kan je natuurlijk oplossen door de vuile vaat een week op je aanrecht te laten staan, maar dan blijf je waarschijnlijk de komende jaren alleen wonen :P )

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:33
In de situatie van TS is er mogelijk wel degelijk geld te besparen. In mijn gemeente gaat de rioolheffing namelijk met bijna 100 euro omhoog boven de 50m3 verbruik. Dat is toch bijna 10 euro per maand die je in je zak kan steken wat voor sommige mensen toch best goed kunnen gebruiken.

Wat betreft het verbruik vind ik het overigens geen gekke cijfers met 2x per week wassen en elke dag 10 min douchen. Ik zou met name kijken of je je was wat meer kan opsparen en (misschien muv weekend) toch nog korter douchen.
En zoals eerder gezegd door iemand: vakanties maken een groot verschil. Je verbruikt gemiddeld 1m3 per week, dus met 5 weken vakantie verlaag je ook meteen een substantieel deel

• liberque
  • Laatst online: 11-05 11:35

liberque

Vrijzinnig!

Yankovic schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:27:
In de situatie van TS is er mogelijk wel degelijk geld te besparen. In mijn gemeente gaat de rioolheffing namelijk met bijna 100 euro omhoog boven de 50m3 verbruik.
Dat is lekker dan. Ik heb een zwembad met 19m3 water imet autovuller n de tuin staan dat lek was. Dientengevolge ben ik zo'n 60 a 70m3 kwijt geraakt deze zomer dat ervoor heeft gezorgd dat ondanks de hittegolven alle tuinen en gazonnetjes in mijn nabije omgeving super groen staan en dan mag ik meer rioolheffing betalen terwijl het niet eens door het riool gegaan is... skandalik :P

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
liberque schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:25:
[...]

Klopt echt niet. Met de hand wassen is beter voor het milieu omdat je minder energie verbruikt, maar je verbruikt wel degelijk meer water met de hand dan een vaatwasser doet. Al helemaal als je geen teiltje gebruikt maar gewoon de gootsteen vol laat lopen en aan voorspoelen doet.

Waarom zou je denken? Welnu omdat je een vaatwasser niet aanzet voordat deze vol is. Je wast dus meer in 1 keer in plaats van iedere dag een teiltje vol te laten lopen. (Dit kan je natuurlijk oplossen door de vuile vaat een week op je aanrecht te laten staan, maar dan blijf je waarschijnlijk de komende jaren alleen wonen :P )
Minder energie als je met de hand wast; ook nope. Hangt heel erg af van hoeveel heet water je verbruikt en hoe je dat hete water maakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19
Bij ons in het complex zijn we er ooit achter gekomen dat de watermeters verkeerd waren aangesloten door de bouwer. Buurman A betaalde dus voor buurman B en andersom. Wellicht hier ook het geval?

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 22:02
Goed bezig TS!

Je kan ook nog controleren of de watermeter die je afleest wel echt bij je appartement hoort. Ik werk met electriciteitmeters en daar hebben we ook gevallen gehad dat de meter verwisseld was met die van de buren in de administratie.

Je zou het kunnen controleren door de stand van je meter te vergelijken voor en nadat je een emmer vult. (Als de meter zo precies is?)

Edit: wat @Dirickteur zegt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jovaro op 29-08-2019 20:11 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22

Fiber

Beaches are for storming.

TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Ik heb maar 2 metingen omdat ik hier pas 2 jaar woon.

Die variatie zou kunnen, maar ik vind het gewoon vreemd dat 'ie er is als ik juist mijn vebruik omlaag heb gebracht. Als jij elke week 3 pakjes boter koopt en ineens nog maar 2 pakjes gaat kopen van hetzelfde merk, dan verwacht je toch ook niet dat je ineens duurder uit bent (aanbiedingen e.d. uitgezonderd, gewoon even de vaste prijs aanhoudend)?
Was de eerste meting echt over een heel jaar? Of over 11 maanden of zo? En was de tweede meting ook over exact een heel jaar? Of wellicht een paar weken meer? En waren het beide echte metingen en geen schattingen...?

Anyway, zelf beter bij gaan houden helpt altijd, al vind ik dagelijks wat overdreven. Wekelijks of maandelijks even de standen opschrijven en of een foto van de meter maken lijkt me een goed idee...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Wil TS niet ongerust maken, maar ik heb net ff gecontroleerd en ik kom met een ruim hoekhuis (1 persoon), niet boven de 23m3/jaar uit ?
(douche iedere dag -kort, spoelen - inzepen - afspoelen), was 1x week kleding, 1x maand handdoeken & beddengoed etc, gebruik vaatwasser 2x/week)

Denk dat TS als eerste idd eens even moet kijken of hij in "rust" stand, geen waterverbuik meer heeft.

(tip, poepen op het werk >:) )

[ Voor 27% gewijzigd door mvrhrln op 29-08-2019 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:32
mvrhrln schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:27:
Wil TS niet ongerust maken, maar ik heb net ff gecontroleerd en ik kom met een ruim hoekhuis (1 persoon), niet boven de 23m3/jaar uit ?
(douche iedere dag -kort, spoelen - inzepen - afspoelen), was 1x week kleding, 1x maand handdoeken & beddengoed etc, gebruik vaatwasser 2x/week)

Denk dat TS als eerste idd eens even moet kijken of hij in "rust" stand, geen waterverbuik meer heeft.

(tip, poepen op het werk >:) )
Ik heb denk ik al meer water in de tuin gebruikt afgelopen zomer dan die 23m2 en dan heb ik niet eens een grote tuin.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19
Wij verbruiken trouwens 72m3 met z’n tweeën. En dan letten we echt niet op :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
Aangezien het topic vanmiddag om 1 uur open ging, ben ik benieuwd of het vermoedelijke lek inmiddels ook boven is. Met andere woorden, heb je al sluipverbruik gevonden zonder dat je bewust water hebt gebruikt?

Wat ik mij trouwens ook afvroeg, is hoe je het toilet door hebt gespoeld met de droge periodes het afgelopen jaar? Dat water is immers niet uit de lucht gevallen.

[ Voor 28% gewijzigd door alex3305 op 29-08-2019 21:39 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

Ik zou eens proberen zelf op je watermeter te kijken.

Zo te lezen is deze gewoon niet opgenomen door de Vitens en hebben ze de schatting gewoon met 10 kuub verhoogd.
Elke post waar iemand je vraagt om de watermeter af te lezen reageer je namelijk niet op ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wauw, scheelt je ~1,2 m3 per jaar.

Plassen onder de douche; scheelt ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Een topic voor 10 euro water?

• TheVivaldi
[b]Wilke in "Onverklaarbaar hoger waterverbruik"Wilke schreef op donderdag 29 augustus 2019 @i.StijnOverdag voordat je naar werk gaat foto maken van de watermeter, inclusief dat kleine draaiwieltje.
Ik kan ook gewoon heel de dag door meten want ik werk vanuit huis ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als je de moeite genomen had het topic te lezen kende je de beweegredenen van TS.

• TheVivaldi
alex3305 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:33:
Aangezien het topic vanmiddag om 1 uur open ging, ben ik benieuwd of het vermoedelijke lek inmiddels ook boven is. Met andere woorden, heb je al sluipverbruik gevonden zonder dat je bewust water hebt gebruikt?
Sorry, ik had even geen tijd om te antwoorden. Ik ben even bij de watermeter blijven staan en hij bleef stilstaan, dus een lek zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
Het blijkt dat ik dit jaar meer water verbruikt heb dan vorig jaar, ondanks dat ik heel veel waterbesparende maatregelen heb getroffen. Zo heb ik bijv. de afwasmachine de deur uit gedaan, ben ik minder gaan douchen, etc. Ik heb al gebeld met Vitens, maar die kunnen me niet verder helpen. Heeft iemand hier een idee hoe mijn verbruik hoger kan zijn geworden terwijl het door mijn maatregelen juist lager had moeten worden?
Een vaatwasser hoeft niet meer water te gebruiken dan gewone handwas, en vaak kieper je dat ding vol en zet hem pas daarna aan, terwijl gewone afwas je veel vaker doet omdat je anders tegen rommel staat te kijken op het aanrecht.

Hier is het waterverbruik niet gestegen toen ik een vaatwasser kreeg.

je kan je nog aardig vergissen hoeveel water in een teiltje gaat, daarnaast gaan vaatwassers best zuinig om met water, ze pompen best veel water rond ipv steeds opnieuw te pakken.

en btw een minuut korter douchen helpt meerr dan een waterbesparende douchekop(ik ga ervan uit dat je niet van een stortdouche naar de beste label Z waterbespaarder bent gegaan.

Maar wat zegt je gasverbruik, dit ook gestegen? (gezien dit aardig gekoppeld staat aan je waterverbruik).

Of loopt er mogelijk een toilet (te lang) door bijvoorbeeld, dat hij niet helemaal goed afsluit bij volle stortbak.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2019 22:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Anoniem: 224360

JorgD schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Als je de moeite genomen had het topic te lezen kende je de beweegredenen van TS.
Oh ik heb het topic gelezen hoor. Dan gaat het nog steeds over 10 euro water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:23:
[...]

Oh ik heb het topic gelezen hoor. Dan gaat het nog steeds over 10 euro water.
Een dagje de verwarming niet aanzetten levert haast al meer op dan die 10 euro water. :+
Ik bekommer mij ook niet over watervebruik, dat stelt niks voor.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2019 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]
Oh ik heb het topic gelezen hoor.
In dat geval was het een overbodige vraag.

Ik kan me wel voorstellen dat TS wil weten waar z'n water blijft, voor hetzelfde geld is er ergens een lek. Ik heb in mijn appartement ook wel eens last van lekkage (van de bovenburen) gehad en ik kan je verzekeren, de schade was een stuk hoger dan 10 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Oh ik heb het topic gelezen hoor...
De TS blijkbaar niet...

Of hij heeft geen zin om te reageren op eerdere suggesties...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:17:
[...]

Sorry, ik had even geen tijd om te antwoorden. Ik ben even bij de watermeter blijven staan en hij bleef stilstaan, dus een lek zal het niet zijn.
Ja dat gaat 'em natuurlijk niet worden 8)7... Een lek kan namelijk ook heel erg minimaal zijn. Even een voorbeeld: in dit geval heb je 10 m3 meer verbruikt dan vorig jaar, stel dat zou door een lek komen dan kom je op een verbruik van 0,001 m3 per uur uit en dat kun je niet zien als je even bij de watermeter staat. Dit moet je meten over meerdere uren, wanneer je bijvoorbeeld een poos niet thuis bent geweest of 's nachts. Het liefste een combinatie van beide als dit mogelijk is.

Overigens ben ik nog wel erg benieuwd naar hoe je het toilet spoelt zonder regenwater...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:43

Theo

moederbord

Je bent korter gaan douchen, maar heb je in de loop der tijd misschien onderbewust de douche harder gezet waardoor er meer water per minuut is? Zoiets kan heel geleidelijk gaan zonder dat je het in de gaten hebt. Of heb je de douche altijd op een vaste stand/setting staan zodat je weet dat je anderhalf jaar geleden nog net zoveel liter/minuut gebruikte als dat je nu doet? (En zelfs dan; als de waterdruk is veranderd dan is het debiet óók veranderd)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:51
BernardV schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:00:
[...]

Ik heb denk ik al meer water in de tuin gebruikt afgelopen zomer dan die 23m2 en dan heb ik niet eens een grote tuin.
Hier bijna 150m3 met 2 personen. Moet natuurlijk wel een mooi gazonnetje houden! Sproeien in de zomer om de avond :P

• TheVivaldi
Theo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:48:
Je bent korter gaan douchen, maar heb je in de loop der tijd misschien onderbewust de douche harder gezet waardoor er meer water per minuut is? Zoiets kan heel geleidelijk gaan zonder dat je het in de gaten hebt. Of heb je de douche altijd op een vaste stand/setting staan zodat je weet dat je anderhalf jaar geleden nog net zoveel liter/minuut gebruikte als dat je nu doet? (En zelfs dan; als de waterdruk is veranderd dan is het debiet óók veranderd)
Ja, de douche staat altijd op dezelfde stand. En de waterdruk is bij mijn weten niet veranderd, ik merk er althans niks van. En bovendien mag ik aannemen dat als dat zo was dat die mevrouw van Vitens dat dat wel tegen me had gezegd toen ik belde en de 'situatie' uitlegde.
alex3305 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:46:
[...]

Ja dat gaat 'em natuurlijk niet worden 8)7... Een lek kan namelijk ook heel erg minimaal zijn. Even een voorbeeld: in dit geval heb je 10 m3 meer verbruikt dan vorig jaar, stel dat zou door een lek komen dan kom je op een verbruik van 0,001 m3 per uur uit en dat kun je niet zien als je even bij de watermeter staat. Dit moet je meten over meerdere uren, wanneer je bijvoorbeeld een poos niet thuis bent geweest of 's nachts. Het liefste een combinatie van beide als dit mogelijk is.
Oké, ga ik ook nog mee aan de slag dan, dank je wel :)

[ Voor 28% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 23:26 ]

• alex3305
@TheVivaldi maar weer negeer je de belangrijkste vraag:
alex3305 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Wat ik mij trouwens ook afvroeg, is hoe je het toilet door hebt gespoeld met de droge periodes het afgelopen jaar? Dat water is immers niet uit de lucht gevallen.
alex3305 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:46:
[...]

Overigens ben ik nog wel erg benieuwd naar hoe je het toilet spoelt zonder regenwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
- Energie besparing is belangrijker dan water besparing (in ieder geval nu)
- Ze gaan gedeeltelijk hand in hand

Woon je alleen? spoel je bestek meteen na gebruik af met koud water en zet het klaar voor de vogende keer
Douchen kan met minder dan twee minuten lopend warm water (kort haar)
Zorg dat je geen lang haar hebt, dat kost minuten extra om te wassen, zeker als je met cremespoeling etc aan de gang gaat.

Hier overigens 5L water en 40L gas per minuut douchen in de zomer.
(voor twee personen iets van 100m3 gas en 12,5m3 water per jaar voor douchen?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vorig jaar heeft Vitens in de zomer de waterdruk flink verlaagd toen ze het water niet konden aanslepen tijdens de droogte. (of het was een logisch gevolg van al die sproeiers in de tuin, sommigen zelfs de hele dag waarbij het water de grond niet eens raakte). Dit jaar waren de hittegolven veel korter en heb ik ook niks gehoord over sproeiverbod en buiten de spits douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JorgD schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:38:
[...]

In dat geval was het een overbodige vraag.

Ik kan me wel voorstellen dat TS wil weten waar z'n water blijft, voor hetzelfde geld is er ergens een lek. Ik heb in mijn appartement ook wel eens last van lekkage (van de bovenburen) gehad en ik kan je verzekeren, de schade was een stuk hoger dan 10 euro.
Een lekkende waterleiding merk je vrij snel(of moet in de kelder zijn etc waardoor je niet snel merkt), ook al is het maar een klein gaatje, ik had een klein gaatje in de badkamer voeg/betegeling en het resultaat op de benedenverdieping was vrij snel zichtbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
mr_evil08 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:58:
[...]
Een lekkende waterleiding merk je vrij snel(of moet in de kelder zijn etc waardoor je niet snel merkt), ook al is het maar een klein gaatje, ik had een klein gaatje in de badkamer voeg/betegeling en het resultaat op de benedenverdieping was vrij snel zichtbaar...
Ik heb eens een aquarium op de 4e verdieping gehad met daar 240 liter water in en die was 's middags bij thuiskomst geheel leeggelopen.

Nooit iets van teruggezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
De Rikster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:09:
[...]

Ik heb eens een aquarium op de 4e verdieping gehad met daar 240 liter water in en die was 's middags bij thuiskomst geheel leeggelopen.

Maar je onderburen wel neem ik aan? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Yoerib schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

Maar je onderburen wel neem ik aan? _O-
Nee, en die daaronder ook niet, en daaronder ook niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:31:
@TheVivaldi maar weer negeer je de belangrijkste vraag:

[...]

[...]
De belangrijkste vraag is hoe hij zijn toilet doorspoelt? Ik spoel mijn toilet gewoon door met leiding water, en verbruik veel minder dan TS. En vorig jaar hebben we ook een droge periode gehad. Zijn watergebruik is erg gestegen, en zijn waterverbruik is bovengemiddeld ondanks dat hij toch best wat maatregelen heeft om het te beperken. Dus dan is de vraag waar dat vandaan komt.

Belangrijkste vraag lijkt mij gewoon dat hij zijn gebruik een paar keer per dag moet bijhouden, en ook bijvoorbeeld eens kijken hoeveel water er uit zijn douche per minuut komt. En dan moeten wij een paar dagen geduld hebben en kan TS terug komen met data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
De Rikster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:09:
[...]

240 liter lijkt veel als je het moet opdrinken, maar het is natuurlijk niets. Dat zie je inderdaad niet terug met een beetje pech.

10.000 liter (of misschien wel 20.000 in dit geval), dat mis je echt niet als het over je vloer of bij je beneden buren naar binnen komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Drardollan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

240 liter lijkt veel als je het moet opdrinken, maar het is natuurlijk niets. Dat zie je inderdaad niet terug met een beetje pech.

10.000 liter (of misschien wel 20.000 in dit geval), dat mis je echt niet als het over je vloer of bij je beneden buren naar binnen komt :D
Ik heb wel eens een lek aangetroffen waarbij er in de onderliggende leegstaande winkelruimte 1m3 vaste rioleringsbende als stront en papier op de vloer lag omdat de standleiding 4 lagen hoger niet was verlijmt en losgeschoten.

Dit liep dus door de schachten van 4 appartementen (bedenk even hoeveel water er meekomt met een kuub vast afval, en hoeveel er tussendoor nog blijft liggen/plakken :r ) en werd niet opgemerkt door de bewoners maar pas door de makelaar die er al een tijdje niet meer was geweest.

Als het water makkelijk weg kan hoeft onderliggend helemaal niemand er 'last' van te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door De Rikster op 30-08-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
De Rikster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:51:
[...]

Ik heb wel eens een lek aangetroffen waarbij er in de onderliggende leegstaande winkelruimte 1m3 vaste rioleringsbende als stront en papier op de vloer lag omdat de standleiding 4 lagen hoger niet was verlijmt en losgeschoten.

Dit liep dus door de schachten van 4 appartementen (bedenk even hoeveel water er meekomt met een kuub vast afval, en hoeveel er tussendoor nog blijft liggen/plakken :r ) en werd niet opgemerkt door de bewoners maar pas door de makelaar die er al een tijdje niet meer was geweest.

Als het water makkelijk weg kan hoeft onderliggend helemaal niemand er 'last' van te hebben.
Klopt, ik had hetzelfde in mijn kruipruimte. Bij toeval ontdekte ik dat de watermeter liep als er geen water gebruikt werd. Begon met een klein gaatje met druppels en toen ik erachter kwam liep er al een leuk straaltje.

Maar 10.000 a 20.000 liter water zie je ergens. Uiteraard niet als er niemand op die plek komt. Maar het is geen kleine hoeveelheid. En inderdaad wat je zegt, kan gerust pas 3 of 4 verdiepingen later 'opduiken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:33
Mensen die in dit topic komen aanzetten over de hand afwas of over de wc doorspoelen.
10m3 is toch wel even 27L per dag en als zijn besparende maatregelen echt zouden besparen zou dit dus kunnen oplopen. 27L drink je niet op, is 3-6 keer extra het toilet doorspoelen of 5+ minuten extra douchen elke dag. Klein gokje, maar ik denk dat de TS dit zelf ook wel had kunne verklaren als dit het geval was. De TS verwacht met minder toilet spoelen 8 minuten minder douchen en opletten hoeveel water hij verbruikt met andere zaken eerder 10m3 te besparen dan 10m3 meer te verbruiken...

Omdat gissen blijkbaar weinig opleverd, zou ik zeggen: meten is weten en volgens mij was TS ook al langzaam tot deze conclusie gekomen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Sissors Zie ook
TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:28:
[...]

Kan dat ik een uitzondering ben w.b.t. appartementen, ik bedoelde meer te zeggen dat er genoeg mensen zijn die regentonnen gebruiken, dus dat ik niks raars doe.
Hoe doe je dat zonder dat het überhaupt regent? Zoals @s0ulmaster al aangeeft kan een aantal keer per dag extra het toilet doorspoelen en per ongeluk toch een minder besparende douchekop gebruiken (want niet getest) dit verbruik zeker verklaren.

Daarnaast haal je mijn reactie compleet uit context, maar bij deze hap ik wel :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
alex3305 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:49:
@Sissors Zie ook

[...]

Hoe doe je dat zonder dat het überhaupt regent? Zoals @s0ulmaster al aangeeft kan een aantal keer per dag extra het toilet doorspoelen en per ongeluk toch een minder besparende douchekop gebruiken (want niet getest) dit verbruik zeker verklaren.

Daarnaast haal je mijn reactie compleet uit context, maar bij deze hap ik wel :>
Volgens mij interpreteer je mijn post niet goed, want ik vind dat bovengenoemde dingen het dus nevernooit niet kunnen verklaren. Hij geeft aan al 2 jaar (sinds hij daar woont) dezelfde douchekop te gebruiken en nu dus ook valer het toilet te spoelen met regenwater.
Daarnaast zou hij met 8min per dag minder douchen al 10m3+ moeten besparen.

Ik vraag me af omdat ts zegt er pas 2 jaar te wonen of de eerste afrekening wel over een heel jaar gaat. Als je 2 verschillende metingen gaat vergelijken, dan snap ik het resultaat wel :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@s0ulmaster Dan begreep ik jouw post inderdaad niet helemaal correct. De afrekeningen gaan volgens TS inderdaad over een volledig jaar. Het zijn dus twee meetpunten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
alex3305 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:22:
@s0ulmaster Dan begreep ik jouw post inderdaad niet helemaal correct. De afrekeningen gaan volgens TS inderdaad over een volledig jaar. Het zijn dus twee meetpunten geweest.
Wellicht dat ik het gemist heb,maar gaan beide metingen over een periode van dezelfde lengte? Heb ik nog nergens gelezen (of gemist)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yep.
alex3305 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:49:
@Sissors Zie ook

[...]

En die douchekop is spontaan meer gaan verbruiken na een jaar?

Daarnaast zal hij uiteraard kraanwater gebruiken voor de WC als het niet regent. Maar de rest van Nederland spoelt altijd door met kraanwater, en hij kan nooit zoveel meer zijn gaan gebruiken terwijl hij korter is gaan douchen omdat hij misschien een maandje extra kraanwater heeft gebruikt voor de WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
Als hij alles afsluit, cv ketel inclusief en hij noteert de meterstanden en komt na het weekend thuis en er is niets verbruikt is er geen lek. Dan heeft hij het dus gewoon verbruikt, basta.
We kunnen er 10 pagina’s aan wijten maar dan heeft hij dus toch langer gedouched of de vaatwasser is toch zuiniger.
En we hebben het niet over een verschil van 100m3, dit is dermate klein dat als hij een paar keer dronken even langer een douche pakt (wie timed eigenlijk exact elke douche beurt?) het al te verklaren kan zijn. (En draai je exact je mengkraan net zoveel open bij iedere douche beurt)

Geen lekkage is dus gewoon verbruikt.
Als je exact wilt weten waar dat inzit zal je voortaan je vaat elke dag met een en dezelfde emmer water moeten doen bijvoorbeeld maar ik durf er geld op te zetten dat je niet elk jaar exac t hetzelfde weet te verbruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 30-08-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GeeMoney schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:55:
Als hij alles afsluit, cv ketel inclusief en hij noteert de meterstanden en komt na het weekend thuis en er is niets verbruikt is er geen lek. Dan heeft hij het dus gewoon verbruikt, basta.
We kunnen er 10 pagina’s aan wijten maar dan heeft hij dus toch langer gedouched of de vaatwasser is toch zuiniger.
En we hebben het niet over een verschil van 100m3, dit is dermate klein dat als hij een paar keer dronken even langer een douche pakt (wie timed eigenlijk exact elke douche beurt?) het al te verklaren kan zijn. (En draai je exact je mengkraan net zoveel open bij iedere douche beurt)

Geen lekkage is dus gewoon verbruikt.
Als je exact wilt weten waar dat inzit zal je voortaan je vaat elke dag met een en dezelfde emmer water moeten doen bijvoorbeeld maar ik durf er geld op te zetten dat je niet elk jaar exac t hetzelfde weet te verbruiken.
Êen vaatwasser is ook zuiniger als met de hand afwassen, volgens Google:
Gemiddeld gebruikt een vaatwasser 1 á 1.5 liter water per keer minder dan afwassen met de hand. Wel is met de hand afwassen in de meeste gevallen beter voor het milieu. Tenminste, als je zuinig afwast.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:45
Naast dat dat water bespaard, bespaard het ook op licht/toiletpapier & je baas betaald je door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiara123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-11-2020
van 51m naar 180m???
hoe kan dit,de meter loopt niet door als alles uit staat.
iemand een idee?? 8)7 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tiara123 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:20:
van 51m naar 180m???
hoe kan dit,de meter loopt niet door als alles uit staat.
iemand een idee?? 8)7 8)7
Als je meter zich plotseling 129 meter verplaatst heeft zou ik contact zoeken met je waterleidingbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiara123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-11-2020
die zeggen dat je een loodgieter moet bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tiara123 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:16:
die zeggen dat je een loodgieter moet bellen
Op deze manier worden we niks wijzer en kunnen we je niet goed helpen.
Tevens is het niet de bedoeling om hier een oud topic voor te gebruiken.

Graag een nieuw topic maken met duidelijke info dan kunnen we meer betekenen voor je.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.