Het blijkt dat ik dit jaar meer water verbruikt heb dan vorig jaar, ondanks dat ik heel veel waterbesparende maatregelen heb getroffen. Zo heb ik bijv. de afwasmachine de deur uit gedaan, ben ik minder gaan douchen, etc. Ik heb al gebeld met Vitens, maar die kunnen me niet verder helpen. Heeft iemand hier een idee hoe mijn verbruik hoger kan zijn geworden terwijl het door mijn maatregelen juist lager had moeten worden?
Vraag
Alle reacties
Lekke leiding?
Lekke vlotter in een toilet?
Lekkende kraan?
Tuinslang op buitenkraan en de kraan niet dichtgezet?
Lekke vlotter in een toilet?
Lekkende kraan?
Tuinslang op buitenkraan en de kraan niet dichtgezet?
[ Voor 30% gewijzigd door AllSeeyinEye op 29-08-2019 13:42 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Je impliceert dat de vaatwasser wegdoen besparend is, maar is dat wel zo?
Misschien kan vitens je toch helpen: https://www.vitens.com/nieuws/afwassen
Misschien kan vitens je toch helpen: https://www.vitens.com/nieuws/afwassen
(also, minder douchen: is dat op gevoel, of 'meet' je dat ook? misschien douche je langer, of denk je soms dat omdat je zo vaak minder douched, dat 'een keer langer wel kan' oid. en dat het dan toch net anders is dan je denkt.)Steeds meer mensen hebben een vaatwasser. Dit apparaat bespaart je vaak tijd en gedoe. Gemiddeld gebruikt een vaatwasser 1 á 1.5 liter water per keer minder dan afwassen met de hand.
[ Voor 24% gewijzigd door EnnaN op 29-08-2019 13:42 ]
sig
Zo'n 10m3 meer dan vorig jaar.Anoniem: 320788 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:40:
Een lek.
Over wat voorn verbruik praten we, en hoeveel meer dan vorig jaar?
Nee, ik woonde hier in mijn eentje en dat is onveranderd.Anoniem: 1240358 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:42:
Misschien wonen er nu meer mensen in je huis. Deel eens wat cijfers
Wat is je waterverbruik nou precies.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:42:
[...]
Nee, ik woonde hier in mijn eentje en dat is onveranderd.
Dat is mij altijd geleerd en de mevrouw van Vitens die ik sprak bevestigde ook dat het water zou moeten besparen zonder de vaatwasser.EnnaN schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:41:
Je impliceert dat de vaatwasser wegdoen besparend is, maar is dat wel zo?
[...]
Ik meet dat echt.EnnaN schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:41:
(also, minder douchen: is dat op gevoel, of 'meet' je dat ook? misschien douche je langer, of denk je soms dat omdat je zo vaak minder douched, dat 'een keer langer wel kan' oid. en dat het dan toch net anders is dan je denkt.)
Door de vaatwasser weg te doen heb je een halve kuub extra water verbruikt.
Zwembad opgezet? Is ook al snel 5 tot 8 kuub afhankelijk van de grootte.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
doe eens een controle. bv net voordat je het huis weggaat, en voordat je terugkomt. Of je water verbruikt hebt. Mogelijk ergens een lek(je).
En idd, afwassen met de hand kost vaak meer watrer
En met dingen als tuin water geven kun je dat al snel verklaren.
En idd, afwassen met de hand kost vaak meer watrer
En met dingen als tuin water geven kun je dat al snel verklaren.
[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 29-08-2019 13:45 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Anoniem: 320788
Loopt je meter op als je geen verbruik hebt. ( Bewust gebruik)
Dus geen vaatwasser aan, geen wasmachine. Wc is klaar met doorspoelen.
Ja, lek.
Nee, geen lek
Ja, lek.
Nee, geen lek
Dit jaar ong. 63m3 t.o.v. vorig jaar 53m3.Stoeptegel5 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
[...]
Wat is je waterverbruik nou precies.
10m3 is niks natuurlijk, daar komt niemand onderzoek naar doen. hou oa eens bij hoe lang je staat te douchen
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
zwembad is 2 to 6 tot en met 3m rond .. groter = meer kuub (duh)AllSeeyinEye schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
Tja vanalles
Ik ga geen zwembad in mijn appartement opzettenAllSeeyinEye schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
Ik weet dat het niet veel extra is, maar als ik waterbesparende maatregelen neem. dan zou het toch minder moeten worden en niet meer?Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:
10m3 is niks natuurlijk, daar komt niemand onderzoek naar doen. hou oa eens bij hoe lang je staat te douchen
Ik heb gemeten dat ik veel minder lang heb gedoucht dan voorheen.
Kom eens met een geheel overzicht van de woning en waar je op dagelijkse & wekelijkse basis water voor gebruikt. Nu blijf je telkens met stukjes info komen terwijl je beter een goed kader kan schetsen.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:46:
[...]
Ik ga geen zwembad in mijn appartement opzetten(nog afgezien van dat ik niet van zwemmem houd)
Wellicht ben je meer gaan koken en zit daar additioneel waterverbruik in. Zonder info blijft het gissen
Ik las nergens dat het om een appartement gaat.
Dan verbruik ik bij nader inzien best weinig: 108 m3 voor een gezin van 5 (3 tieners).
Dan verbruik ik bij nader inzien best weinig: 108 m3 voor een gezin van 5 (3 tieners).
Daar zal ik eens naar kijken straksAnoniem: 320788 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:
Loopt je meter op als je geen verbruik hebt. ( Bewust gebruik)
Ja, lek.
Nee, geen lek
Is het mogelijk dat het totale waterverbruik door het aantal appartementen wordt gedeeld?
- Meer thuis geweest dit jaar?
- Meer naar de WC geweest dit jaar?
- Lekker de kraan laten lopen met afwassen?
- Meer water gedronken dit jaar?
- De plantjes meer water gegeven?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik ben maar een leek op watergebied, dus sorry als ik onvoldoende informatie geef. Daarbij gaat dit topic ook zo snel door alle reacties dat ik wat overweldigd ben.Napo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:47:
[...]
Kom eens met een geheel overzicht van de woning en waar je op dagelijkse & wekelijkse basis water voor gebruikt. Nu blijf je telkens met stukjes info komen terwijl je beter een goed kader kan schetsen.
Ik ben niet meer gaan koken.Napo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:47:
Wellicht ben je meer gaan koken en zit daar additioneel waterverbruik in. Zonder info blijft het gissen
[ Voor 5% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 13:51 ]
Nee, ieder appartement heeft een eigen verbruik.Erazher schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:47:
Is het mogelijk dat het totale waterverbruik door het aantal appartementen wordt gedeeld?
1 persoon gebruikt gemiddeld 45 kuub per jaar volgens nibudHackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:
trouwens waterbesparende maatregelen:
- waterbesparende rubbers in douchekoop/sproeikop
- wc goed afstellen
tenzij je liters water per dag drinkt . meeste verbruik komt door wc/douche(en)
Tja vanalles
- Meer thuis geweest dit jaar?
Nee.
Nee, en ik spoel de wc vooral door met opgevangen water.
Ik gebruik niet meer afwaswater dan strikt noodzakelijk.
Nee.
Ik heb geen planten.
Nee.
Nee, en ik spoel de wc vooral door met opgevangen water.
Ik gebruik niet meer afwaswater dan strikt noodzakelijk.
Nee.
Ik heb geen planten.
oké, ik zag net nog niet dat het om kleine hoeveelheid m3 totaal ging. wij posten gelijk een bericht.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:47:
[...]
Ik weet dat het niet veel extra is, maar als ik waterbesparende maatregelen neem. dan zou het toch minder moeten worden en niet meer?
Ik heb gemeten dat ik veel minder lang heb gedoucht dan voorheen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Tsja, zeer beperkte input geven maar wel een vraag beantwoord willen hebben. Zolang je niet stil staat bij waar je water voor gebruikt kan je er maar zeer beperkt op acteren. Stap 1 is bewustwording.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
Ik ben maar een leek op watergebied, dus sorry als ik onvoldoende informatie geef.
Ze geven aan dat een vaatwasser minder gebruikt. Als je alleen bent kan ik me best voorstellen dat je eerst wacht tot de vaatwasser vol zit, wat makkelijker 3-4 dagen gebruik is.
Als je nu alles met de hand doet, was je elke dag ipv elke 3-4 dagen, waarbij elke afwas relatief meer water gebruikt.
Zou toch kunnen dat dit het verschil maakt?
Als je nu alles met de hand doet, was je elke dag ipv elke 3-4 dagen, waarbij elke afwas relatief meer water gebruikt.
Ik weet wel waar ik water voor gebruik, maar ik ben niet zo technisch op dat gebied. Dat bedoelde ik te zeggen. Plus dat ik overweldigd ben door de snelle reacties hier.Napo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:51:
[...]
Tsja, zeer beperkte input geven maar wel een vraag beantwoord willen hebben. Zolang je niet stil staat bij waar je water voor gebruikt kan je er maar zeer beperkt op acteren. Stap 1 is bewustwording.
Ik meet wel allerlei verbruik en heb een hele reeks aan besparende maatregelen genomen. Wat precies wil je dat ik opsom?
[ Voor 4% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 13:54 ]
Ik wachtte daar geen 3-4 dagen mee.Basekid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:52:
Ze geven aan dat een vaatwasser minder gebruikt. Als je alleen bent kan ik me best voorstellen dat je eerst wacht tot de vaatwasser vol zit, wat makkelijker 3-4 dagen gebruik is.
Bij een verbruik va 52 kuub 'waterbesparende maatregelen' gaan nemen 
Je praat over, laat ik eens gek doen, 1 euro per kuub. Dus over 52 euro per jaar. Wat ga je daar op besparen? 3 euro? En dat dan door zelf af te wassen (wat waarschijnlijk meer water kost) of te gaan stinken.
Er zijn vast zaken waar je veel meer geld op kan besparen zonder luxe in te leveren.
PS Op GoT is het niet de bedoeling om meerdere malen achter elkaar te posten. Wijzig je laatste reactie in dat geval.
Je praat over, laat ik eens gek doen, 1 euro per kuub. Dus over 52 euro per jaar. Wat ga je daar op besparen? 3 euro? En dat dan door zelf af te wassen (wat waarschijnlijk meer water kost) of te gaan stinken.
Er zijn vast zaken waar je veel meer geld op kan besparen zonder luxe in te leveren.
PS Op GoT is het niet de bedoeling om meerdere malen achter elkaar te posten. Wijzig je laatste reactie in dat geval.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ok, hoevaak draaide jou vaatwasser en hoe vaak doe je nu de handwas.
Krijg wel erg het gevoel alsof we elke extra informatie uit je moeten peuteren...
Wat (en hoe) meet je dan?TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:53:
[...]
Ik weet wel waar ik water voor gebruik, maar ik ben niet zo technisch op dat gebied. Dat bedoelde ik te zeggen.
Ik meet wel allerlei verbruik en heb een hele reeks aan besparende maatregelen genomen. Wat precies wil je dat ik opsom?
Kan je die resultaten voor en na besparen delen?
Welke maatregelen heb je genomen en is er een controle op de maatregel? Dus als voorbeeld wasmachine is dezelfde, 2017 23x een korte was gedaan; 2018 21x een korte was gedaan.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Wat is een 'hele reeks aan besparende maatregelen'?TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:53:
[...]
De vaatwasser eruit doen levert niets op. Minder douchen natuurlijk wel. Maar welke andere maatregelen heb je nog meer genomen?
nouja, die link van vitens spreekt dat letterlijk tegen, dus misschien toch even opnieuw bekijkenTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
Dat is mij altijd geleerd en de mevrouw van Vitens die ik sprak bevestigde ook dat het water zou moeten besparen zonder de vaatwasser.
sig
Wat is die hele reeks?TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:53:
Ik weet wel waar ik water voor gebruik, maar ik ben niet zo technisch op dat gebied. Dat bedoelde ik te zeggen. Plus dat ik overweldigd ben door de snelle reacties hier.
Daarnaast als je dingen meet, dan moet je cijfers hebben?
Zeggen ik heb korter gedoucht en minder water gebruikt met afwassen zegt niet zo veel (dat is geen meten)
[ Voor 17% gewijzigd door ReVision. op 29-08-2019 13:58 ]
hoi
Mee eens! Topicstarter geeft aan bij Vitens te zitten waar de waterprijs slechts 0,63 cent per m3 is. Sorry maar is dit je serieus besparen waard op dit bedrag?Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:55:
Bij een verbruik va 52 kuub 'waterbesparende maatregelen' gaan nemen
Je vergeet de ongeveer 37 cent belasting. Zo kwam ik op een euro.apexia0087 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:58:
[...]
Mee eens! Topicstarter geeft aan bij Vitens te zitten waar de waterprijs slechts 0,63 cent per m3 is. Sorry maar is dit je serieus besparen waard op dit bedrag?
Hoeveel jaarnota’s met verbruik heb je beschikbaar?TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
Het blijkt dat ik dit jaar meer water verbruikt heb dan vorig jaar,
Je kunt namelijk geen trend afleiden uit 2 punten. Dit zie je ook vaak in nieuwsberichten (meer criminaliteit dan vorig jaar), maar het zegt zelden iets als je de voorgaande jaren niet kent.
Het is overigens tamelijk eenvoudig om je verbruik per dag/week/maand/kwartaal* bij te houden. Je kunt dan snel zien wanneer je meer gebruikt waardoor een oorzaakanalyse veel makkelijker wordt. In een jaar gebeuren veel dingen.
Ik ken je waterprijs niet, maar het gaat hier dus over een paar euro?
* zelf even inschatten wat nuttig is, per dag/week is waarschijnlijk overkill gezien je totaal
Aantal mensen vergeten misschien dat iemand dit niet doet om kosten te besparen maar om eigen footprint te verminderen en op gegeven moment kan dat gewoon een soort spelletje worden, proberen zo weinig mogelijk te verbruiken.
merk je dat je jouw CV-ketel ook vaker moet bijvullen? Wou hadden een jaar of wat geleden ook last van een waterdruk die elke week behoorlijk was gedaald. Elke week moesten we de slang pakken om de CV-ketel bij te vullen.
De oorzaak bleek bij een lekkende manifold verdeelstuk in de kelderkast te liggen. Veel weel water verdween via de buis naar de grond toe. Uiteindelijk was dit in een week wel tientallen liters.
De oorzaak bleek bij een lekkende manifold verdeelstuk in de kelderkast te liggen. Veel weel water verdween via de buis naar de grond toe. Uiteindelijk was dit in een week wel tientallen liters.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Genomen maatregelen (even zo uit mijn hoofd):
-Ik vang water op om de wc mee door te spoelen waardoor ik bijna nooit meer hoef door te trekken
-Ik heb gemeten dat ik minder lang gedouchet heb (van zo'n 18 min per dag naar 10 - en ja, ik weet dat dat nog steeds veel is, maar het is wel een stuk minder, dus het verschil zou duidelijk moeten zijn)
-Ik ben 2x per week gaan wassen (wasmachine) i.p.v. 3x per week - voorheen deed ik de ene week 3x korte was en 1x per twee weken 2x korte en 1x kookwas, nu 2x korte was en om de week 1x korte + 1x kookwas
-Ik heb de kachel een stuk minder vaak aan gehad
-Ik vang water op om de wc mee door te spoelen waardoor ik bijna nooit meer hoef door te trekken
-Ik heb gemeten dat ik minder lang gedouchet heb (van zo'n 18 min per dag naar 10 - en ja, ik weet dat dat nog steeds veel is, maar het is wel een stuk minder, dus het verschil zou duidelijk moeten zijn)
-Ik ben 2x per week gaan wassen (wasmachine) i.p.v. 3x per week - voorheen deed ik de ene week 3x korte was en 1x per twee weken 2x korte en 1x kookwas, nu 2x korte was en om de week 1x korte + 1x kookwas
Het verbruik van TS is zodanig laag dat er mijns inziens weinig te besparen valt. Hoe je het ook wendt of keert, je zult toch een bepaalde "basis" hoeveelheid water gebruiken waar je niet onder gaat komen zonder serieus op comfort in te gaan leveren.
Vaatwasser of met de hand afwassen, je zult toch water moeten gebruiken.
1x per dag douchen vervangen door 1x per twee dagen douchen bespaart wel een beetje, maar douchen zul je toch. Nou kan je nóg minder gaan douchen, maar da's niet zo fris.
Het toilet zal toch doorgetrokken moeten worden. Valt weinig aan te besparen behalve gore maatregelen te gaan treffen door het toilet niet door te trekken bij de kleine boodschap, of in de gootsteen te gaan piesen ofzo. Lijkt me óók niet de gewenste manier om water te besparen.
Voor het koken en drinken zul je ook water nodig hebben. Zal ook weinig op te besparen zijn.
Vaatwasser of met de hand afwassen, je zult toch water moeten gebruiken.
1x per dag douchen vervangen door 1x per twee dagen douchen bespaart wel een beetje, maar douchen zul je toch. Nou kan je nóg minder gaan douchen, maar da's niet zo fris.
Het toilet zal toch doorgetrokken moeten worden. Valt weinig aan te besparen behalve gore maatregelen te gaan treffen door het toilet niet door te trekken bij de kleine boodschap, of in de gootsteen te gaan piesen ofzo. Lijkt me óók niet de gewenste manier om water te besparen.
Voor het koken en drinken zul je ook water nodig hebben. Zal ook weinig op te besparen zijn.
Catch a smile out there!
@TheVivaldi wat verwacht je met dit topic?
De meest voor de hand liggende suggesties zijn genoemd, maar niet het geval volgens jou. Verwacht je dat iemand hier een optie noemt waar je nog niet aan gedacht hebt?
Ik vind het verschil in verbruik verwaarloosbaar en dat kan over een volledig jaar meerdere oorzaken hebben.
Zoals eerder gemeld, draai alle waterverbruikers dicht en check de watermeter. Zo sluit je een lek uit.
Als er geen lek is dan ligt het dus aan je eigen handelingen.
- Toch iets meer/langer gedoucht (ander douchekop misschien?)
- met de hand afwassen kost doorgaans meer water dan een vaatwasser (die zijn behoorlijk efficiënt)
- vaker naar de wc (een weekje buikgriep kan zomaar aantikken bijvoorbeeld)
- misschien vaker een sopje gemaakt voor het schoonmaken? (in een emmer gaat zomaar 10 á 15 liter)
- Vaker de was gedaan? (geen idee wat een wasmachine verbruikt, maar alle beetjes tikken aan)
- etc etc
Wellicht is het een combinatie van factoren en misschien werkt het juist wel averechts door er heel erg op te letten. Bijv. met een timer x minuten douchen, terwijl je voorheen juist al korter douchte.
De meest voor de hand liggende suggesties zijn genoemd, maar niet het geval volgens jou. Verwacht je dat iemand hier een optie noemt waar je nog niet aan gedacht hebt?
Ik vind het verschil in verbruik verwaarloosbaar en dat kan over een volledig jaar meerdere oorzaken hebben.
Zoals eerder gemeld, draai alle waterverbruikers dicht en check de watermeter. Zo sluit je een lek uit.
Als er geen lek is dan ligt het dus aan je eigen handelingen.
- Toch iets meer/langer gedoucht (ander douchekop misschien?)
- met de hand afwassen kost doorgaans meer water dan een vaatwasser (die zijn behoorlijk efficiënt)
- vaker naar de wc (een weekje buikgriep kan zomaar aantikken bijvoorbeeld)
- misschien vaker een sopje gemaakt voor het schoonmaken? (in een emmer gaat zomaar 10 á 15 liter)
- Vaker de was gedaan? (geen idee wat een wasmachine verbruikt, maar alle beetjes tikken aan)
- etc etc
Wellicht is het een combinatie van factoren en misschien werkt het juist wel averechts door er heel erg op te letten. Bijv. met een timer x minuten douchen, terwijl je voorheen juist al korter douchte.
Het gaat me niet zozeer om het geld, maar ook om eigen voetafdruk te verminderen, zeker nu we zoveel perioden van droogtes hebben en water schaarser is.apexia0087 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:58:
[...]
Mee eens! Topicstarter geeft aan bij Vitens te zitten waar de waterprijs slechts 0,63 cent per m3 is. Sorry maar is dit je serieus besparen waard op dit bedrag?
@ allen Ik heb iets meer informatie gegeven nu over de getroffen maatregelen: TheVivaldi in "Onverklaarbaar hoger waterverbruik"
Heb je maandelijks bijgehouden wat je verbruikt? dan zou je een trend moeten zien want nu zou je eerder aan een lekkage denken
en stop eens met dubbelposten, daar heeft iemand je al op gewezen
Stop nou eens met je meerdere posts achter elkaar @TheVivaldi
Ik snap nog niet helemaal wat '-Ik heb de kachel een stuk minder vaak aan gehad' met waterverbruik te maken heeft?
Als je dan toch zo begaan bent met het milieu zou je eens kunnen beginnen met wat planten aan te schaffen, levert veel meer op.
Serieus. ga je staan douchen met een emmer tussen je benen? Wat een treurigheid. Als je in plaats van die 10 minuten per dag terug zou gaan naar 5 minuten (makkelijk te doen) dan kan je gewoon je WC doortrekken en bespaar je nog steeds water. Ter info, 1 minuut douchen kost +/- 6 liter water en de WC doortrekken (kleine boodschap) kost 6 liter. 5 minuten korter douchen kan je 5 keer normaal doortrekken. Weet niet hoe vaak jij een kleine boodschap hebt, maar vast geen 5 keer per dag. Ofwel, korter douchen bespaart veel meer dan een beetje sneu om een emmer heen dansen 10 minuten lang.
En over je andere maatregelen zoals de vaatwasser en wasmachine, je hebt een veel te rooskleurig beeld. Een vaatwasser of wasmachine gebruikt maar een paar liter per keer. Als je hierdoor 10 liter per week zou besparen dan heb je over 52 weker *10 liter = 520 liter. Amper een halve kuub en financieel gezien 50 cent.
Ik snap nog niet helemaal wat '-Ik heb de kachel een stuk minder vaak aan gehad' met waterverbruik te maken heeft?
Je zal altijd een hoeveelheid water nodig hebben. 52 of 62 kuub is niet belachelijk veel. En het is niet zo dat het water wat je verbruikt een probleem voor de natuur is ofzo, het water is niet verdwenen op het moment dat jij het door het riool spoelt.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:08:
[...]
Het gaat me niet zozeer om het geld, maar ook om eigen voetafdruk te verminderen, zeker nu we zoveel perioden van droogtes hebben en water schaarser is.
Als je dan toch zo begaan bent met het milieu zou je eens kunnen beginnen met wat planten aan te schaffen, levert veel meer op.
Serieus. ga je staan douchen met een emmer tussen je benen? Wat een treurigheid. Als je in plaats van die 10 minuten per dag terug zou gaan naar 5 minuten (makkelijk te doen) dan kan je gewoon je WC doortrekken en bespaar je nog steeds water. Ter info, 1 minuut douchen kost +/- 6 liter water en de WC doortrekken (kleine boodschap) kost 6 liter. 5 minuten korter douchen kan je 5 keer normaal doortrekken. Weet niet hoe vaak jij een kleine boodschap hebt, maar vast geen 5 keer per dag. Ofwel, korter douchen bespaart veel meer dan een beetje sneu om een emmer heen dansen 10 minuten lang.
En over je andere maatregelen zoals de vaatwasser en wasmachine, je hebt een veel te rooskleurig beeld. Een vaatwasser of wasmachine gebruikt maar een paar liter per keer. Als je hierdoor 10 liter per week zou besparen dan heb je over 52 weker *10 liter = 520 liter. Amper een halve kuub en financieel gezien 50 cent.
[ Voor 30% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 14:20 ]
Sorry, dat had ik even gemist. Komt omdat er in hele korte tijd zoveel reacties kwamen.RodeStabilo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:12:
Ho ho, waar zeg ik dat ik met een emmer tussen mijn benen douche? Er bestaat ook nog zoiets als regenwater opvangen. En doe nou niet alsof dat raar is want heel veel mensen hebben een regenton.Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:12:
Stop nou eens met je meerdere posts achter elkaar @TheVivaldi
[...]
Je zal altijd een hoeveelheid water nodig hebben. 52 of 62 kuub is niet belachelijk veel. En het is niet zo dat het water wat je verbruikt een probleem voor de natuur is ofzo, het water is niet verdwenen op het moment dat jij het door het riool spoelt.
En serieus gaan staan douchen met een emmer tussen je benen, wat een treurigheid.
Als dat niet zo'n probleem is voor het milieu, dan mag je overheid wel eens verzoeken te stoppen met aan te dringen dat men minder water moet gaan verbruiken door o.a. korter te gaan douchen om zo het milieu te sparen, want dan liegt de overheid dus.
Maar het gaat er toch niet om of ik amper een halve kuub bespaar? En het gaat mij er ook niet om dat ik tientallen euro's bespaar? Het gaat mij erom dat ik niet verwacht een HOGER verbruik te hebben terwijl ik gemeten heb dat ik minder verbruikt heb. En of dat nu 0,01m3 is of niet, dat zal me een worst wezen. Maar 10m3 meer, dan klopt er gewoon iets niet. Ik zal straks eens kijken naar die watermeter met alle waterslurpers dicht om te zien of er een lek is.
[ Voor 80% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 14:23 ]
- begin met de waterstand op te nemen en in een bestand te steken
- elke dag bijhouden
Alle bekende verbruikers uit ( vaatwasser / wasmachine )
stand noteren
uurtje later kijken -> bijgekomen -> lekkages
- elke dag bijhouden
Alle bekende verbruikers uit ( vaatwasser / wasmachine )
stand noteren
uurtje later kijken -> bijgekomen -> lekkages
Zoals @RodeStabilo al zei, schrijf eens maandelijks je tellerstand op en bekijk zo of de trend zich voortzet.
Daarnaast kan je ook een dag geen waterverbruiken en de teller controleren of deze nog steeds dezelfde stand aangeeft, zoniet dan zit je met een lek.
Daarnaast kan je ook een dag geen waterverbruiken en de teller controleren of deze nog steeds dezelfde stand aangeeft, zoniet dan zit je met een lek.
Ik zou inderdaad ook een keer kijken als je verbruik hebt terwijl je geen water gebruikt.
Zit de watermeter bij jezelf in het appartement of in een soort van gezamenlijke ruimte?
heb weleens gehoord dat ze bij een flat weleens verwisseld waren.
Zit de watermeter bij jezelf in het appartement of in een soort van gezamenlijke ruimte?
Een lek, in ons appartement liep de toilet heel zachtjes door. Ik zag het niet eens maar mijn vrouw zag daar een stroming van water die ik nog niet zag toen ze het aanwees. Toen ging ze toiletpapiertjes in de pot leggen en inderdaad. Overigens heb ik er toen niks mee gedaan omdat het me echt minimaal leek, de waterrekening was inderdaad wel wat hoger geworden, maar water is heel goedkoop en het was een huurappartement waar we uit gingen. Ik hoorde de stortbak ook nooit tussendoor bijvullen.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 29-08-2019 14:19 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik ga dat straks eens bekijken. De watermeter zit in een gemeenschappelijke ruimte, namelijk de kelder van het gebouw (de rest van de meters zitten wel in mijn appartement, geen idee waarom ze die scheiding zo hebben aangebracht).thespeed schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:18:
Ik zou inderdaad ook een keer kijken als je verbruik hebt terwijl je geen water gebruikt.
In een appartement? Ok, daar zie je weinig regentonnen. Blijkbaar ben je een uitzondering.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:14:
Ho ho, waar zeg ik dat ik met een emmer tussen mijn benen douche? Er bestaat ook nog zoiets als regenwater opvangen. En doe nou niet alsof dat raar is want heel veel mensen hebben een regenton.
Maar het gaat er toch niet om of ik amper een halve kuub bespaar? En het gaat mij er ook niet om dat ik tientallen euro's bespaar? Het gaat mij erom dat ik niet verwacht een HOGER verbruik te hebben terwijl ik gemeten heb dat ik minder verbruikt heb. En of dat nu 0,01m3 is of niet, dat zal me een worst wezen. Maar 10m3 meer, dan klopt er gewoon iets niet. Ik zal straks eens kijken naar die watermeter met alle waterslurpers dicht om te zien of er een lek is.
Op zoek naar een lek gaat niets opleveren verwacht ik. Als er 10.000 liter water per jaar verloren gaat (die 10 kuub meer) dan zou je dat in een appartement altijd merken. Je hebt geen kruipruimte waar het zomaar in weg loopt toch? Dus of je vloer staat blank of de benedenburen spoelen weg met die hoeveelheid.
Je WC kan misschien wat water verliezen, maar met 10.000 liter per jaar ga jij dat echt wel zien of merken.
Dat heeft met het verleden te maken toen de meteropnemer nog kwam. Dan hoefde hij maar in 1 ruimte te kijken en niet de hele flat door.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:21:
[...]
Ik ga dat straks eens bekijken. De watermeter zit in een gemeenschappelijke ruimte, namelijk de kelder van het gebouw (de rest van de meters zitten wel in mijn appartement, geen idee waarom ze die scheiding zo hebben aangebracht).
[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 14:23 ]
Is het ook wel een waterbesparende douchekop die je hebt geplaast? Ik zie nog weleens advertenties met "waterbesparende" douchekoppen die een hoger debiet hebben dan normale niet waterbesparende douchekoppen. Heb je ook echt naar het aantal liters per minuut gekeken en vergeleken met je huidige douchekop?
Ja, hij bespaart echt water, zit ook zo'n bespaardertje in (weet even niet meer hoe dat heet).sj0nsj44k schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:23:
Is het ook wel een waterbesparende douchekop die je hebt geplaast? Ik zie nog weleens advertenties met "waterbesparende" douchekoppen die een hoger debiet hebben dan normale niet waterbesparende douchekoppen. Heb je ook echt naar het aantal liters per minuut gekeken en vergeleken met je huidige douchekop?
Poging 2: ken je het waterverbruik van de afgelopen jaren, of heb je maar 2 metingen? Die 10m3 kan heel goed normale variatie zijn en dan is er dus geen afwijkende “oorzaak”.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:08:
Het gaat me niet zozeer om het geld, maar ook om eigen voetafdruk te verminderen,
Uiteraard kun je wel proberen het verbruik te laten dalen in de loop ter tijd.
Kan dat ik een uitzondering ben w.b.t. appartementen, ik bedoelde meer te zeggen dat er genoeg mensen zijn die regentonnen gebruiken, dus dat ik niks raars doe.Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
In een appartement? Ok, daar zie je weinig regentonnen. Blijkbaar ben je een uitzondering.
Op zoek naar een lek gaat niets opleveren verwacht ik. Als er 10.000 liter water per jaar verloren gaat (die 10 kuub meer) dan zou je dat in een appartement altijd merken. Je hebt geen kruipruimte waar het zomaar in weg loopt toch? Dus of je vloer staat blank of de benedenburen spoelen weg met die hoeveelheid.
En ik heb geen directe onderburen (is nogal een apart gebouw omdat het van oorsprong een andere functie had).
Oké, klinkt logisch. Maar dan hadden ze de gas- en elektriciteitsmeter daar toch ook moeten plaatsen? Want die meteropnemers moesten vroeger ook langskomen, maar daar moesten ze dan toch weer elk appartement voor langs. Lekkere besparing dan als er maar 1 meteropnemer profijt van hadDrardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
Dat heeft met het verleden te maken toen de meteropnemer nog kwam. Dan hoefde hij maar in 1 ruimte te kijken en niet de hele flat door.
Komt de periode wel overeen? Heb je vorig jaar precies 365 dagen gemeten en dit jaar ook? Ik krijg altijd een email van de waterleverancier 'vul uw meterstand in' soms vul ik dat pas na 1 week in of 14 dagen.
De watermeter is overigens behoorlijk precies. Er zit zo'n ronddraaiwieltje in. Als alle waterverbruikers uitstaan moet die stil staan. Je hoeft maar een kwartier te wachten, dan moet ie nog steeds op dezelfde stand staan. Daarmee sluit je makkelijk en snel een lek uit.
De watermeter is overigens behoorlijk precies. Er zit zo'n ronddraaiwieltje in. Als alle waterverbruikers uitstaan moet die stil staan. Je hoeft maar een kwartier te wachten, dan moet ie nog steeds op dezelfde stand staan. Daarmee sluit je makkelijk en snel een lek uit.
Ik heb maar 2 metingen omdat ik hier pas 2 jaar woon.Palo Alto schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:25:
[...]
Poging 2: ken je het waterverbruik van de afgelopen jaren, of heb je maar 2 metingen? Die 10m3 kan heel goed normale variatie zijn en dan is er dus geen afwijkende “oorzaak”.
Uiteraard kun je wel proberen het verbruik te laten dalen in de loop ter tijd.
Die variatie zou kunnen, maar ik vind het gewoon vreemd dat 'ie er is als ik juist mijn vebruik omlaag heb gebracht. Als jij elke week 3 pakjes boter koopt en ineens nog maar 2 pakjes gaat kopen van hetzelfde merk, dan verwacht je toch ook niet dat je ineens duurder uit bent (aanbiedingen e.d. uitgezonderd, gewoon even de vaste prijs aanhoudend)?
Waarom douche je iedere dag? en dan ook nog 10 minutenTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:06:
Genomen maatregelen (even zo uit mijn hoofd):
Enfin; die 8 minuten minder douchen zou je in de theorie 17.5m³ per jaar besparen. Die zou je idd moeten merken. Maar meten is weten en dat doe je niet. dus begin daar eens mee (meet het verbruik van een douchebeurt, een was draaien etc.) Kijk naar je gemiddelde verbruik per dag (dus iedere dag even de meterstand opnemen en bijhouden in Excel of iets als energiemanageronline.nl) en kijk dan wat het patroon is.
1 keer per jaar iets meten is niet inzicht in je verbruik krijgen omdat de periodes te groot zijn. Je zal minstens iedere dag moeten gaan meten en als je het écht goed wilt doen; iedere activiteit meten.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 29-08-2019 14:33 ]
De regenton wellicht niet, het gebruik van het opgevangen water wellicht wel. Meest voorkomend gebriuk van water uit de regenton is beregening van de tuin en/of binnenplanten. Doorspoelen van een toilet staat niet hoog op datzelfde lijstjeTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:28:
[...]
Kan dat ik een uitzondering ben w.b.t. appartementen, ik bedoelde meer te zeggen dat er genoeg mensen zijn die regentonnen gebruiken, dus dat ik niks raars doe.
En ik heb geen directe onderburen (is nogal een apart gebouw omdat het van oorsprong een andere functie had).
Ik weet dat het nog veel is. Maar je moet ergens beginnen, toch? Ik zeg niet dat ik vanaf nu altijd 10 minuten zal blijven douchen, ik wil het verder omlaag brengen. Maar het is wennen om korter te douchen, dus vandaar dat ik niet meteen van 18 naar 5 ga of zo. Babystapjes, zeggen zeNotna schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
Waarom douche je iedere dag? en dan ook nog 10 minutenGemiddeld gezien verbruikt een douchekop 6 L/m. Dus je verbruikt per jaar, uitgaande van echt iedere dag douchen, bijna 22m³ water. Dat is bijna een derde van je waterverbruik
Zonde, als je daadwerkelijk je footprint wilt verlagen en ook nog eens bar slecht voor je gezondheid. Maar dat is een ander verhaal.
Ik zal het per dag gaan bijhouden, dank voor de tipNotna schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:32:
Enfin; die 8 minuten minder douchen zou je in de theorie 17.5m³ per jaar besparen. Die zou je idd moeten merken. Maar meten is weten en dat doe je niet. dus begin daar eens mee (meet het verbruik van een douchebeurt, een was draaien etc. Kijk naar je gemiddelde verbruik per dag (dus iedere dag even de meterstand opnemen en bijhouden in Excel of iets als energiemanageronline.nl) en kijk dan wat het patroon is.
Ik zou idd de peildatums eens vergelijken en kijken of je wel over dezelfde periode (in dagen) aan het praten bent. 1 maand verschil is 5m3, dus als het een maand verschoven is, 11 tegen 13 dan heb je het verschil al (op de besparingen na). 58m3 p/j?!
Ik ken meer mensen die dat doen en op internet wordt het ook vaak aangeraden als bespaartip, dus zo gek is het niet.Napo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
De regenton wellicht niet, het gebruik van het opgevangen water wellicht wel. Meest voorkomend gebriuk van water uit de regenton is beregening van de tuin en/of binnenplanten. Doorspoelen van een toilet staat niet hoog op datzelfde lijstje
Het is geen gekke bespaartip, maar echt zoden aan de dijk zet het ook niet aangezien dat 10 of 5l per spoelbeurt is. Een tuin besproeien is een heel stuk meer en dus win je er meer mee door water uit een regenton te gebruiken. .Dát is de insteek. Je kan grotere stappen maken met andere besparingen ipv de focus te leggen op het doortrekken van de toilet met regenwater. Ik neem even aan dat dit de insteek is van @NapoTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:36:
[...]
Ik ken meer mensen die dat doen en op internet wordt het ook vaak aangeraden als bespaartip, dus zo gek is het niet.
Hey, iedere stap is er één. Maar zo op het eerste gezicht ga je het meeste daar winnen op het besparen van water. Ga lekker even iedere dag het bijhouden en kijk waar je pieken ziet of wat onevenredig veel water verbruikt. En uiteraard ook even meten of je meter niet draait als alles uitstaat. Maar dat brengt mij weer terug naar start: meten is wetenTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:35:
[...]
Ik weet dat het nog veel is. Maar je moet ergens beginnen, toch? Ik zeg niet dat ik vanaf nu altijd 10 minuten zal blijven douchen, ik wil het verder omlaag brengen. Maar het is wennen om korter te douchen, dus vandaar dat ik niet meteen van 18 naar 5 ga of zo. Babystapjes, zeggen ze
[...]
Ik zal het per dag gaan bijhouden, dank voor de tip

Succes!
[ Voor 50% gewijzigd door Notna op 29-08-2019 14:41 ]
Dat kan wel zo zijn, maar zelfs als het maar een klein beetje bespaart, dan verwacht ik nog steeds niet 10m3 meer te verbruiken. Daar gaat het mij in dit topic even om. Jij verwacht toch ook niet €15 meer aan belkosten te hebben als je juist minder gebeld hebt dan het jaar ervoor (en dan bedoel ik even binnenlandse nummers tegen normaal tarief aanhoudend in beide jaren)? Dat bedoel ik, snap je?Notna schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:37:
[...]
Het is geen gekke bespaartip, maar echt zoden aan de dijk zet het ook niet .Dát is de insteek. Je kan grotere stappen maken met andere besparingen ipv de focus te leggen op het doortrekken van de toilet met regenwater. Ik neem even aan dat dit de insteek is van @Napo
Maar ik ga het inderdaad preciezer bijhouden voortaan
[ Voor 5% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 14:44 ]
10 kub proberen te besparen per jaar thuis. En dan te bedenken dat de productie van een kilo rundvlees 15 kub aan water kost.
Ik snap je punt volledig, maar dat staat los van je wijzen op je huidige aanpakTheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:43:
[...]
Dat kan wel zo zijn, maar zelfs als het maar een klein beetje bespaart, dan verwacht ik nog steeds niet 10m3 meer te verbruiken. Daar gaat het mij in dit topic even om. Jij verwacht toch ook niet €15 meer aan belkosten te hebben als je juist minder gebeld hebt dan het jaar ervoor (en dan bedoel ik even binnenlandse nummers tegen normaal tarief aanhoudend in beide jaren)? Dat bedoel ik, snap je?
Maar ik ga het inderdaad preciezer bijhouden voortaan
Afwassen met de hand kost al meer water en misschien is de nieuwe douchekop een stuk minder zuinig dan je dacht:
Zet de douchekop vol aan en houd er een emmer onder van 5/10L en bereken hoeveel L/min je douchekop verbruikt.
(meten is weten, dus ga aan de slag! Wij verbruiken maar 80m3 met 2 personen p/j en ik spoel echt niet mijn toilet door met een emmer! Wij hebben ook nog planten en een leuke tuin)
Zet de douchekop vol aan en houd er een emmer onder van 5/10L en bereken hoeveel L/min je douchekop verbruikt.
(meten is weten, dus ga aan de slag! Wij verbruiken maar 80m3 met 2 personen p/j en ik spoel echt niet mijn toilet door met een emmer! Wij hebben ook nog planten en een leuke tuin)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik denk dat dat met veiligheid te maken heeft. Bij gas en electra wil je snel kunnen, water is een stuk minder urgent.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:28:
Oké, klinkt logisch. Maar dan hadden ze de gas- en elektriciteitsmeter daar toch ook moeten plaatsen? Want die meteropnemers moesten vroeger ook langskomen, maar daar moesten ze dan toch weer elk appartement voor langs. Lekkere besparing dan als er maar 1 meteropnemer profijt van had
Ik betwijfel ten zeerst of je je verbruik wel omlaag hebt gebracht. Uit niets blijkt dat vooralsnog, op het korter douchen na dan.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Die variatie zou kunnen, maar ik vind het gewoon vreemd dat 'ie er is als ik juist mijn vebruik omlaag heb gebracht. Als jij elke week 3 pakjes boter koopt en ineens nog maar 2 pakjes gaat kopen van hetzelfde merk, dan verwacht je toch ook niet dat je ineens duurder uit bent (aanbiedingen e.d. uitgezonderd, gewoon even de vaste prijs aanhoudend)?
Je neemt het klakkeloos aan, terwijl er al meermaals is gezegd dat bijvoorbeeld een vaatwasser zuiniger is dan met de hand afwassen. Ook zal je wasmachine misschien meer water gebruiken, ondanks het minder wassen. Een vollere trommel pakt meer water, dat gaat automatisch tegenwoordig.
En dan lees ik nog iets over een aanname met een douchekop?
Ik zou eens beginnen met meten, over langere periode. Dan kan je pas conclusies trekken. Als dat het je waard is, die 10 euro waar het over gaat weegt vast niet op tegen weer een nieuwe douchekop van 50 euro of een nieuwe vaatwasser van 500 euro. Duurt jaren voor je dat terugverdiend.
Daarbij verlies je echt geen 10 kuub zonder het te merken in een appartement. Ik geloof dus ook niet in een lek.
[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 14:51 ]
Ik mag hopen dat er bij het appartement nog wel een hoofdkraan zitDrardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:48:
Ik denk dat dat met veiligheid te maken heeft. Bij gas en electra wil je snel kunnen, water is een stuk minder urgent.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Elke week ff de standen noteren en blijven bijhouden
Dat denk ik wel. Het water tussen je meter en die kraan is niet zo spannend. Als dat gas zou zijn, dan is dat een stuk gevaarlijker.LordSinclair schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:49:
[...]
Ik mag hopen dat er bij het appartement nog wel een hoofdkraan zitWant een meter =/= kraan/schakelaar.
Ik ben vegetariër, dus je argument gaat niet op.pagani schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:45:
10 kub proberen te besparen per jaar thuis. En dan te bedenken dat de productie van een kilo rundvlees 15 kub aan water kost.
[ Voor 7% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 14:54 ]
Dat hangt o.a. af van de grootte van de afwijking.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:31:
Maar in veruit de meeste gevallen is een eenmalige “afwijking” gewoon onderdeel van het bestaande normale patroon. Helaas zijn onze hersenen ingericht op het herkennen van “afwijkingen”, en vinden we dus al snel iets afwijkend.
Als je deze gedachte vasthoudt roep je straks ook onterecht “gelukt!” als je door normale variatie weer omlaag gaat.
Je hebt er dus meer aan om met een hogere frequentie te gaan meten, waardoor je de dagelijkse/wekelijke variatie kan vaststellen. 1x per jaar is veel te weinig. Hou dat meten 3-4 weken vol en stel vervolgens een doel (ik wil van X m3 naar Y m3 per week voor het einde van <datum>).
Dan ga je zoeken naar de bronnen van waterverbruik, en rangschik je ze op grootte (meten).
De grootste bronnen van waterverbruik pas je vervolgens aan richting je doel. Ondertussen blijf je meten per dag/week.
Op <datum> kun je zien of je werkelijk minder hebt verbruikt, en of dat statistisch buiten de normale variatie valt. En dan stel je weer een nieuw doel etc.
Hou er overigens ook rekening mee dat voedsel zoals rijst en soja ook veel water verbruikt, maar dat zie/meet je niet.
De douchekop is niet nieuw; die had ik tijdens het jaar ervoor ook al.Stef87 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:48:
Afwassen met de hand kost al meer water en misschien is de nieuwe douchekop een stuk minder zuinig dan je dacht:
pagani schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:45:
offtopic:
Ja, maar nee. Dit is geen 15m3 drinkwater. Bijvoorbeeld ook het water wat uit de lucht komt vallen op het gras dat de koe eet wordt hierheen meegerekend. Ja, er is veel water nodig om een koe te onderhouden maar het beweren dat er 15000 liter water nodig voor een kilo biefstuk is gewoon niet eerlijk.
Ja, maar nee. Dit is geen 15m3 drinkwater. Bijvoorbeeld ook het water wat uit de lucht komt vallen op het gras dat de koe eet wordt hierheen meegerekend. Ja, er is veel water nodig om een koe te onderhouden maar het beweren dat er 15000 liter water nodig voor een kilo biefstuk is gewoon niet eerlijk.
Sowieso moet je je afvragen of 10 kuub besparen (of dat nu de 10 kuub is die TS nu extra ziet of 10 kuub op 53 kuub vorig jaar) zoden aan de dijk zet. Praktisch elke maatregel die je daarvoor neemt heeft een grotere impact op de omgeving (bijvoorbeeld een nieuwe douchekop moet ook geproduceerd en vervoerd worden).Palo Alto schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:52:
[...]
Hou er overigens ook rekening mee dat voedsel zoals rijst en soja ook veel water verbruikt, maar dat zie/meet je niet.
Dat ook. Maar daarnaast ben ik vegetariër, dus zelfs al zou 'ie gelijk hebben, dan nog heb ik niks met rundvlees te makenspork schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:54:
[...]
offtopic:
10 m3 is 10,74 euro. Ik zou het niet voor het geld gaan uitzoeken;)
Daarnaast is een vaatwasser volgens mij wel waterbesparend, tenzij je eerst alles afspoelt onder de kraan.
Vitens bevestigd dit https://www.vitens.com/nieuws/afwassen, maar met 1-1.5 liter per afwasbeurt, verklaar je daar ook geen 10m3 mee.
Daarnaast is een vaatwasser volgens mij wel waterbesparend, tenzij je eerst alles afspoelt onder de kraan.
Vitens bevestigd dit https://www.vitens.com/nieuws/afwassen, maar met 1-1.5 liter per afwasbeurt, verklaar je daar ook geen 10m3 mee.
Weet ik, ik bedoelde alleen te zeggen dat zijn argument over rundvlees in mijn geval niet opgaat, niet dat het alternatief daarvoor minder water gebruiktPalo Alto schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:52:
[...]
De insteek moet ook niet zozeer monetair zijn, maar vanuit een ecologisch standpunt. Fijn als je er geld mee bespaart, maar er is meer in het leven dan geldPietjuh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:56:
10 m3 is 10,74 euro. Ik zou het niet voor het geld gaan uitzoeken;)
Even los van de besparing, maar wat deed je in die 18 minuten onder douche? En nu nog in 10 minuten.
Ik zet de douche aan, spoel me af. Zeep me in en spoel weer af. Ik poets mijn tanden nog en droog me af. Echt langer dan 5-7 minuten haal ik niet.
Als ik wil relaxen dan ga ik wel in bad. En nee dan bespaar ik niet veel water.
Ik zet de douche aan, spoel me af. Zeep me in en spoel weer af. Ik poets mijn tanden nog en droog me af. Echt langer dan 5-7 minuten haal ik niet.
Ik snap overigens niet hoe je in je eentje twee wasbeurten per week (inclusief een kookwas, die doe ik praktisch nooit) nodig hebt, laat staan het schema van voorgaande jaren.
Maar je vraag blijft vaag, je geeft aan minder te douchen, verbruikt meer water met afwassen maar er is wel 10 kub bijgekomen aan verbruik. Dat heb je niet even opgedronken op de warme dagen ofzo...
En wat betreft douchen, ik kan best begrijpen dat men langer douched. Zelf douche ik al gauw 10-15 minuten, even goed de spieren doorverwarmen. Mijn vrouw kan er zo 20-30 minuten onder staan, maar dan krijg je haar natmaken - shampoo - uitspoelen - conditioner - wachten - uitspoelen
Maar je vraag blijft vaag, je geeft aan minder te douchen, verbruikt meer water met afwassen maar er is wel 10 kub bijgekomen aan verbruik. Dat heb je niet even opgedronken op de warme dagen ofzo...
En wat betreft douchen, ik kan best begrijpen dat men langer douched. Zelf douche ik al gauw 10-15 minuten, even goed de spieren doorverwarmen. Mijn vrouw kan er zo 20-30 minuten onder staan, maar dan krijg je haar natmaken - shampoo - uitspoelen - conditioner - wachten - uitspoelen
[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 29-08-2019 15:02 ]
Ik vind het heel nobel dat TS zich inzet voor minder watergebruik en flauw dat we zoiets weglachen. Juist met de huidige wereldproblemen is wat TS doet goed en zouden we met ons allen meer moeten doen. Ook al is het maar 10 euro, het is wel vele liters meer.
Betekent dit dat je alleen twee metingen hebt aan het einde van een jaar verbruik en dat je geen meterstand hebt van het begin van het eerste jaar? Want als je die wel hebt heb je drie metingen. Heb je die wel dan is het ook de vraag of de leverancier dezelfde meterstand heeft gebruikt als die jij hebt waargenomen. Misschien hadden ze die niet en hebben ze je verbruik het eerste jaar deels geschat en dat aan de lage kant gedaan om je niet teveel in rekening te brengen. Die 10 kuub is voor hun triviaal.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Ik heb maar 2 metingen omdat ik hier pas 2 jaar woon.
Als je meter in een kelder zit dan loopt er nog een flink stuk leiding tussen de meter en je appartement. Afhankelijk van hoe die leiding loopt zal het meer of minder waarschijnlijk zijn dat er een onopgemerkt lek in dat traject zou kunnen zitten. Zoals gezegd checken of de meter verloopt als jijzelf geen water verbruikt.
En ik neem aan dat de meter niet vervangen is? Zou erg toevallig zijn. Dan kunnen er ook meterstand-opnamefouten optreden.
Iets heel anders: weet je zeker dat je meterstand van je jaarnota van vorig jaar correct was? Ik heb aardig wat jaren bij een energieleverancier gewerkt en daar kwamen regelmatig soortgelijke verhalen binnen. Dan bleek vaak dat de eindmeterstand op de vorige nota geschat was en dat vertekent natuurlijk het verbruik. Simpel voorbeeld:
1-1-2017 stand 0m3
1-1-2019 stand 100m3
Stand op 1–1-2018 is feitelijk 70m3 (tevens verbruik), maar omdat die stand niet wordt doorgegeven schat de netbeheerder bijv 45m3 als stand. Jaar erop is het verbruik feitelijk 30m3 (dus minder dan de 70 van het jaar ervoor) en de eindstand dus 100m3, maar omdat je maar 0 tot 45m3 hebt afgerekend over 2017, betaal je over 2018 voor 55m3 (stand 45 tot 100m3) Het verbruik is op papier dan meer, maar is het feitelijk niet.
Edit: wat @CaptJackSparrow dus net postte terwijl ik aan het typen was
1-1-2017 stand 0m3
1-1-2019 stand 100m3
Stand op 1–1-2018 is feitelijk 70m3 (tevens verbruik), maar omdat die stand niet wordt doorgegeven schat de netbeheerder bijv 45m3 als stand. Jaar erop is het verbruik feitelijk 30m3 (dus minder dan de 70 van het jaar ervoor) en de eindstand dus 100m3, maar omdat je maar 0 tot 45m3 hebt afgerekend over 2017, betaal je over 2018 voor 55m3 (stand 45 tot 100m3) Het verbruik is op papier dan meer, maar is het feitelijk niet.
Edit: wat @CaptJackSparrow dus net postte terwijl ik aan het typen was
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 29-08-2019 15:03 ]
Wat ik wel of niet doe onder de douche ga ik me hier niet over uit latenHighfive95 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:59:
Even los van de besparing, maar wat deed je in die 18 minuten onder douche? En nu nog in 10 minuten.
Relaxen in een bad is leuk, maar ik heb geen bad (en wil ik ook niet want dat kost meer water, maar afgezien van dat kan ik dus ook geen bad nemen).
Zijn het wel allebei metingen over een vol jaar? Soms hebben waterleveranciers een vaste datum voor de jaarafrekening. Als dat in je eerste jaar bijv. 11 maanden nadat je er kwam wonen was, dan kan dat ook het verschil verklaren.TheVivaldi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Ik heb maar 2 metingen omdat ik hier pas 2 jaar woon.
Dank je!Basekid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:59:
Ik vind het heel nobel dat TS zich inzet voor minder watergebruik en flauw dat we zoiets weglachen. Juist met de huidige wereldproblemen is wat TS doet goed en zouden we met ons allen meer moeten doen. Ook al is het maar 10 euro, het is wel vele liters meer.
Ja.ZieglerNichols schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:03:
[...]
Zijn het wel allebei metingen over een vol jaar?
[ Voor 19% gewijzigd door TheVivaldi op 29-08-2019 15:03 ]
Wat ik hier nog mis in dit hele topic is hoe vaak ben je thuis geweest en heb je dus gebruik van water gemaakt?
Voor 't zelfde geld ben je jaar 1 4 weken op vakantie geweest en jaar 2 niks. Of in de weekenden steevast naar vriendin/familie/anders en nu niet meer.
Voor 't zelfde geld ben je jaar 1 4 weken op vakantie geweest en jaar 2 niks. Of in de weekenden steevast naar vriendin/familie/anders en nu niet meer.
Er is niets mis met bewust bezig zijn met je omgeving. Er is wel iets mis met werken met aannames, bijvoorbeeld dat afwassen met de hand minder water zou kosten of dat een keer minder wassen minder water kost. En ook het aantal meetpunten is al meermaals genoemd, zonder gedegen kennis van het verbruik kan je er weinig tot niets over zeggen.Basekid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:59:
En ook kan je doorschieten. De mens heeft nu eenmaal water nodig om te leven. Daar hoort ook water bij voor hygiënische doeleinden. En in dat opzicht is 52 (of 62) kuub heel normaal.
De meeste antwoorden zijn denk ik wel gegeven:
1) zijn de periodes van afrekening gelijk?
2) als alle verbruikers dicht zitten, loopt de watermeter nog? Meestal zit er een klein telwerkje voor liters die nog kan bewegen.
En ja, 10m3 kan verdwijnen door bv de wc.
10.000/365/24=1,1 liter/uur.
1) zijn de periodes van afrekening gelijk?
2) als alle verbruikers dicht zitten, loopt de watermeter nog? Meestal zit er een klein telwerkje voor liters die nog kan bewegen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als ik naar de verbruikscijfers kijk op : https://huis-en-tuin.info...t-het-meeste-energie.html en er van uit ga, dat je nu in de gootsteen afwast, dan zou je verbruik zelfs verdubbeld kunnen zijn. 30 liter i.p.v. 15 liter.
Er van uit gaande dat je gem. 5 dagen per week afwast en dit 52 weken doet, zou een extra verbruik van 3900 liter verklaren. Zeg maar zo'n 4m3
Nu nog op zoek naar die andere 6m3
Er van uit gaande dat je gem. 5 dagen per week afwast en dit 52 weken doet, zou een extra verbruik van 3900 liter verklaren. Zeg maar zo'n 4m3
Nu nog op zoek naar die andere 6m3
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Dat kan prima. Maar dat ga je wel merken. De stortbak zal zich regelmatig moeten vullen met een dergelijk verlies en een liter per uur zie jij wel in je pot. Dat is geen druppeltjes werk.Señor Sjon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:05:
Sowieso is je berekening niet juist, want stel dat TS juist 10 kuub heeft bespaard met zijn maatregelen. Dan praten we over 20 kuub verlies.
Maar zoals al honderd keer gezegd hier, meten = weten. Feiten moeten we hebben.
Mijn vleesopmerking was ook meer om aan te geven dat zo'n 99 procent van het water dat je verbruikt niet door je kraan komt. Dat zit hem in eten (productie en transport van een kilo soja is ook 2 kub water), je spullen (spijkerbroeken 8 kub per stuk), transport etcetera
Zullen we hier geen maatschappelijke of levensstijl discussie van maken?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit topic is gesloten.