Toon posts:

[Wifi Booster Ziggo] Instellen SSID Namen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Heb zojuist de wifi booster via netwerkkabel van Ziggo ontvangen en bij nu bij instellingen aan 't kijken en er valt me iets op.

Ik kan als ik inlog op de booster/access point een Netwerknaam (SSID) kiezen, (zie foto)

https://i.ibb.co/qxNfMZX/pic-1.png

Nu had ik gelezen dat ik deze het beste dezelfde naam kan geven als de andere router/modem zie ik al heb.
Alleen kan ik hier alleen 1 SSID naam kiezen en niet 2 verschillende zoals bij die andere router/modem waarbij ik 1 SSID voor 2.4Ghz had en 1 voor 5Ghz.

https://i.ibb.co/t8M71ds/pic-2.png

Toen kwam ik erachter dat ik ook nog bij geavanceerde instellingen kon kijken en hier kon het wel,
Alleen nu is het zo dat als ik de SSID van 2.4Ghz verander en save deze ook meteen de naam van de 5Ghz veranderd in hetzelfde en als ik de 5Ghz naam verander veranderd die ook meteen die van 2.4Ghz. (zie foto's)

https://i.ibb.co/bXdXVd1/Pic-3.png

https://i.ibb.co/kc6Q4Sq/Pic-4.png

Kan iemand mij zeggen hoe ik dit het beste kan instellen?

Kan 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde naam hebben?
Kan eventueel 5Ghz uitschakelen op access point maar lijkt me niet de bedoeling.

Kan ik bij 2.4Ghz ook beter de Channel Width veranderen van 20MHz naar 40MHz?

Heb ook al firmware geupdate naar 2.1.2 (nieuwste)

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23
Ik zou gewoon de TP-link firmware flashen i.p.v. de ziggo firmware met beperkingen.

In dit topic kan je daar wel meer over vinden: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

[Voor 42% gewijzigd door HKLM_ op 26-08-2019 20:07]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
edit:
@HKLM_ beat me to it, met een ninja-edit. Well played... O-)

[Voor 82% gewijzigd door Room42 op 26-08-2019 20:09]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Yushi
  • Niet online
heb hem wel gehuurd voor €1 per maand ipv gekocht voor €59,

kan ik hier geen problemen mee krijgen mocht dat ding ooit terug moeten?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:24
Yushi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:24:
heb hem wel gehuurd voor €1 per maand ipv gekocht voor €59,

kan ik hier geen problemen mee krijgen mocht dat ding ooit terug moeten?
Alsof ze dat gaan controleren bij retour 😇

• Yushi
  • Niet online
Het flashen geeft toch alleen meer opties?

Ik heb hem echt alleen als access point nodig, als jullie zeggen dat het dan meer bereik heeft of beter is kan ik het wel doen, anders lijkt het me niet nodig.

Als ik alle 2.4Ghz en 5Ghz netwerken dezelfde naam geef, geeft dit dan problemen of is het juist handig en wordt alles vanzelf geregeld?

Moet ik bij de 2.4Ghz de Channel Width veranderen van 20MHz naar 40MHz?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind het zelf handiger om de SSID's een eigen naam te geven, dan heb je meer controle over welke frequentie je gebruikt.

Of de garantie van Ziggo vervalt, durf ik je niet te zeggen. Als je je daarover zorgen maakt, zou ik het niet doen. Of het moet makkelijk zijn om de originele firmware weer te patchen voordat je hem terug zou willen sturen. Dat kun je het best in dat topic even checken.

[Voor 52% gewijzigd door Room42 op 26-08-2019 21:46]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem heeft niet met de firmware te maken maar met de settings. Zou pas kijken naar andere firmware als de settings niet optimaal werken.

Je hebt twee zaken die je op orde wil krijgen:

1) roamen tussen andere router/modem (welke?) en deze AP. Daarvoor wil je op beide de volgende instellingen exact hetzelfde hebben:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA2-only, is iets anders dan WPA/WPA-2 :o )
- Encryption (AES-only, wat ook anders is dan TKIP/AES)

Of je nu voor 1 SSID per band of 2 verschillende SSID's gaat, dit is de basis. Doe je dit goed, dan zullen vrijwel alle moderne clients goed roamen tussen modem/router en AP en omgekeerd. Doe je dit niet goed, dan roamt niets en moet je steeds handmatig kloten.

Kanttekening: Ziggo's Compal CH7465LG en Arris TG2492LG modemrouters hebben geen aparte instelling voor encryption. Als je security instelt op WPA2-only wordt gelijk ook (zonder je expliciet te vertellen) encryption op AES-only gezet. Zet je security op WPA/WPA2, dan gaat encryption naar TKIP/AES.

2) overgang tussen 2.4GHz en 5GHz banden. Hier heb je twee keuzes: alles hetzelfde (op beide AP's) of twee verschillende (dezelfde twee op beide AP's). Als je weet dat je overal in huis prima dekking hebt in de 5GHz, is twee verschillende handiger. Heb je plekken waar je alleen dekking hebt met 2.4GHz, dan is overal dezelfde gebruiken handiger. Relevant is hier dat deze Archer C7 met Ziggo firmware vanaf versie 2.1.1 band steering ondersteunt, dus je 5GHz-capable devices die desondanks verbinden met 2.4GHz worden alsnog naar 5GHz geschopt. Of het handig is dat te gebruiken hangt af van je modem/router. Als die ook aan band steering doet, op beide aanzetten. Zo niet, dan geen van beide, want dan gaat roaming mogelijk in de soep. Van Ziggo ondersteunen de Technicolor TC7210, Compal CH7465LG en Arris TG2492LG modems band steering.

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
Ik heb op zowel de modem/router en de access point dezelfde SSID namen en wachtwoorden gegeven en alles lijkt te werken.

Op pc die nu bekabeld aan de access point zit haal ik 12ping, 250mb download en 25.7 upload.

Het probleem is dat als ik een speedtest doe via de wifi ik 120 ping, 25 download en 16.4 upload heb.
Dit is wanneer ik 1 meter vanaf de access point sta, dit kan niet de bedoeling zijn.

Mijn broertje heeft een pc die via wifi verbonden is en hij laadt nu oftwel heeeeel traag pagina's of het laadt helemaal niet (hij zit 3 meter van de ziggo modem/router af die ook wifi hoort te geven)

Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan?

Modem Ziggo Connect Box Modem/Router:
Software version : CH7465LG
Hardware version : 5.01

De Access Point van Ziggo:
Hardware Version: Extra wifi-punt Ziggo C7 V2 00000000
Firmware Version: 2.1.2

Hier heb ik wat screenshots gemaakt van de instellingen:
https://imgur.com/a/7p6mTrI

Ik twijfel zelf over de channel width bij de access point, staat nu op 20MHz maar kan ik ook op 40MHz zetten of op auto (stond default op 20MHz)

SSID broadcast staat bij 2.4Ghz en 5Ghz enabled op zowel Access Point als Modem, misschien moet dit niet?

• Yushi
  • Niet online
Edit: Na de channel width van de Access Point veranderd te hebben van 20MHz naar AUTO (kon kiezen uit 20MHz, 40MHz of AUTO en daarna modem gereboot te hebben en daarna access point reboot lijkt het nu te werken.

Misschien dat AUTO op de access point gelijk staat aan 20/40MHz en nu hetzelfde is als de modem?
Of het heeft aan de reboots gelegen, idk

Zal het voor nu in de gaten houden en posten als het weer mis gaat.

Wel blijven de smartphone speedtest resultaten een beetje tegenvallen zelfs al sta ik naast de access point,
14 ping, 49.7 download, 13.7 upload.

Gelieve de volgende keer je post aan de passen i.p.v. een nieuwe te maken. Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 26% gewijzigd door rens-br op 27-08-2019 14:38]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:04:
Ik heb op zowel de modem/router en de access point dezelfde SSID namen en wachtwoorden gegeven en alles lijkt te werken.

Op pc die nu bekabeld aan de access point zit haal ik 12ping, 250mb download en 25.7 upload.

Het probleem is dat als ik een speedtest doe via de wifi ik 120 ping, 25 download en 16.4 upload heb.
Dit is wanneer ik 1 meter vanaf de access point sta, dit kan niet de bedoeling zijn.

Mijn broertje heeft een pc die via wifi verbonden is en hij laadt nu oftwel heeeeel traag pagina's of het laadt helemaal niet (hij zit 3 meter van de ziggo modem/router af die ook wifi hoort te geven)

Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan?
Hamvraag: met welk apparaat (modemrouter danwel AP) ben je verbonden, en in welke frequentieband?

Draai eens in Windows netsh wlan show interface en post hier de output (als platte text, copy/paste makkelijker). BSSID geeft aan met welk apparaat je verbonden bent, je ziet welk kanaal en je ziet stats voor hoe goed de verbinding is. Doe dat op jouw laptop dichtbij modemrouter en dan ook bij AP, dan weten we hoe vork in steel zit.
Modem Ziggo Connect Box Modem/Router:
Software version : CH7465LG
Hardware version : 5.01

De Access Point van Ziggo:
Hardware Version: Extra wifi-punt Ziggo C7 V2 00000000
Firmware Version: 2.1.2

Hier heb ik wat screenshots gemaakt van de instellingen:
https://imgur.com/a/7p6mTrI

Ik twijfel zelf over de channel width bij de access point, staat nu op 20MHz maar kan ik ook op 40MHz zetten of op auto (stond default op 20MHz)
In 2.4GHz nooit op 40MHz of auto zetten. Je pakt 2x zoveel interferentie en verliest 3dB aan RSSI. Alleen als je in een betonbunker zonder binnenmuren op de hei woont haal je daarmee hogere snelheden. Met buren en binnenmuren is 20MHz altijd sneller en stabieler.
SSID broadcast staat bij 2.4Ghz en 5Ghz enabled op zowel Access Point als Modem, misschien moet dit niet?
Juist wel.

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
Op dit moment werkt het nog steeds (weet niet of dit door het rebooten van zowel Access Point of Modem komt of door de instellingen te veranderen, access point stond eerst op 20Mhz en nu op auto en de Modem stond op 20/40Mhz

Ik kan dus beter allebei op 20Mhz zetten?

Op dit moment heeft broertje gewoon 12 ping, 162.8 download, 24.9 upload

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27

lier

MikroTik nerd

Yushi schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:31:
Ja...altijd (op de 2G radio)!
Mooi, "wat ping je"?

[Voor 23% gewijzigd door lier op 28-08-2019 13:36]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:31:
Op dit moment werkt het nog steeds (weet niet of dit door het rebooten van zowel Access Point of Modem komt of door de instellingen te veranderen, access point stond eerst op 20Mhz en nu op auto en de Modem stond op 20/40Mhz

Ja.
Ahum:
dion_b schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:04:
[...]

Draai eens in Windows netsh wlan show interface en post hier de output (als platte text, copy/paste makkelijker). BSSID geeft aan met welk apparaat je verbonden bent, je ziet welk kanaal en je ziet stats voor hoe goed de verbinding is. Doe dat op jouw laptop dichtbij modemrouter en dan ook bij AP, dan weten we hoe vork in steel zit.
Zonder harde gegevens blijft het gokwerk. Alleen een paar speedtests geven hooguit aan dat er een probleem is, totaal niet waar dat probleem gezocht moet worden.

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
was via https://www.ziggo.nl/speedtest/
dion_b schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:08:
Zonder harde gegevens blijft het gokwerk. Alleen een paar speedtests geven hooguit aan dat er een probleem is, totaal niet waar dat probleem gezocht moet worden.
Edit: Getest met een oude Packard Bell dot sr.NL/100 met Atheros AR5007EG die maar tot 54mbps gaat.

Access Point:
Er is 1 interface in het systeem:

Naam : Wireless Network Connection
Beschrijving : Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter
GUID : 4259f78d-4b72-443b-9f6a-19175ec9c6ab
Fysiek adres : 00:26:5e:44:ce:4e
Status : verbonden
SSID : Test Wifi
BSSID : 34:e8:94:65:b6:b2
Netwerktype : Infrastructuur
Radiotype : 802.11g
Verificatie : WPA2-Personal
Coderingsmethode : CCMP
Verbindingsmodus : Profiel
Kanaal : 6
Ontvangstsnelheid (Mbps) : 54
Verzendsnelheid (Mbps) : 54
Signaal : 100%
Profiel : Test Wifi

Status van gehost netwerk : Niet beschikbaar

Modem:

Signaal : 94%

Edit: Dit is mijn broertjes pc die via wifi verbonden is (staat 4 meter van het modem af)

Naam : Draadloze netwerkverbinding 2
Beschrijving : TP-LINK 450Mbps Wireless N Adapter
GUID : a246ef81-e2f8-41b8-8787-3ad26520c2c1
Fysiek adres : 84:16:f9:08:22:be
BSSID : ac:22:05:60:30:71
Radiotype : 802.11n
Verbindingsmodus : Automatisch verbinden
Kanaal : 100
Ontvangstsnelheid (Mbps) : 450
Verzendsnelheid (Mbps) : 450
Signaal : 96%

Het lijkt of die niet switched van AP naar Modem, maarja met een signaal van 94% zal die dat ook niet noodzakelijk vinden. Maarja, na de reboot heeft broertje ook geen 120 ping meer.

Staan verder de andere settings goed?
Of moet bijv. de 802.11g/n naar 802.11b/g/n gezet worden?
Of Channels manuel instellen ipv automatisch?
en bij 5GHz staat channel width nu op auto (20/40/80) kan ik die ook beter vastzetten op 20, 40 of 80?

Settings:
https://imgur.com/a/o48Acqn

[Voor 18% gewijzigd door Yushi op 29-08-2019 19:14]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

was via https://www.ziggo.nl/speedtest/

[...]

Edit: Getest met een oude Packard Bell dot sr.NL/100 met Atheros AR5007EG die maar tot 54mbps gaat.

Access Point:

Signaal : 100%

Modem:

Signaal : 94%

Een 802.11g NIC is natuurlijk vrij beperkt, sowieso enkel 2.4GHz en lage snelheden.

Een ding is overduidelijk - in de 2.4GHz heb je die AP helemaal niet nodig. Deze laptop zit op beide locaties zo te zien op de AP (zelfde BSSID) met perfect (100%: >=-50dBm RSSI) of bijna perfect (94%: -53dBm RSSI) signaalsterkte en in beide gevallen ook nog eens hoogst haalbare modulatie (54Mbps). Dat betekent dat je de hoogst haalbare snelheden zou moeten halen, ongeveer 24Mbps in dit geval.
Edit: Dit is mijn broertjes pc die via wifi verbonden is (staat 4 meter van het modem af)

Signaal : 96%

Dit ziet er op zich goed uit. Deze netwerkadapter is weliswaar oude WiFi-n, maar kan in beide banden verbinden en doet dat met prima signaalsterkte (96%: -52dBm RSSI) en hoogst mogelijke modulatie, 450Mbps, dus 3x3 MIMO op 40MHz, max wat met deze adapter te doen is. Deze is met de modem verbonden als ik de BSSID zo zie, en de modem staat op ideale kanaal (100).
Het lijkt of die niet switched van AP naar Modem, maarja met een signaal van 94% zal die dat ook niet noodzakelijk vinden. Maarja, na de reboot heeft broertje ook geen 120 ping meer.
Lastige is dat we zo alleen de 2.4GHz van de AP zien en de 5GHz van de modem, dus valt er ook weinig over roaming te vertellen, behalve dan dat je veel teveel overlap in 2.4GHz hebt. Je wilt idealiter de AP zodanig plaatsen dat je rond de -75dBm uitkomt op beide AP's op de plek waar de dekking van beide elkaar raakt. Maar dat wil je vooral in de 5GHz regelen, en we weten niet hoe het daar zit met overlap.

Het verhaal dat je broertje (steeds?) op de verkeerde lijkt te zitten tot hij reboot vind ik een rare. Is dat ook een laptop of een desktop? Normaliter verwacht je dat een apparaat bij opstarten in eerste instantie verbindt met zelfde netwerk waar hij vorige keer mee verbonden was, dus als je het op een bepaalde locatie goed hebt zou het normaliter ook goed blijven totdat je de PC gaat verplaatsen. Welk OS draait op dat ding?
Staan verder de andere settings goed?
Of moet bijv. de 802.11g/n naar 802.11b/g/n gezet worden?
Nee, geeft alleen beetje meer overhead, en tenzij je pre-2003 apparaten heb (je laptop is oud, maar niet zo oud) nergens voor nodig.
Of Channels manuel instellen ipv automatisch?
Zou ik pas doen als daar een probleem lijkt te zitten. Als ik die plaatjes van je goed interpreteer staat de modem op 1 en 100, en de AP op 6 en 36. Dat is perfect want niets overlapt elkaar.
en bij 5GHz staat channel width nu op auto (20/40/80) kan ik die ook beter vastzetten op 20, 40 of 80?
Nee, dat is correct. In 2.4GHz wil je 20MHz only doen, in 5GHz auto 20/40/80.
Ziet er goed uit. Hoe staan de security settings op beide?

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:29:
[...]
Een ding is overduidelijk - in de 2.4GHz heb je die AP helemaal niet nodig. Deze laptop zit op beide locaties zo te zien op de AP (zelfde BSSID) met perfect (100%: >=-50dBm RSSI) of bijna perfect (94%: -53dBm RSSI) signaalsterkte en in beide gevallen ook nog eens hoogst haalbare modulatie (54Mbps). Dat betekent dat je de hoogst haalbare snelheden zou moeten halen, ongeveer 24Mbps in dit geval.
Dit is puur omdat we een kamer hebben met 2 Pc's die bekabeld internet nodig hebben en ik geen 2-3 kabels door de muren wou halen. Misschien eventueel modem wifi uitschakelen? of alleen 2.4Ghz

Foto van hoe het er nu uitziet:
Het verhaal dat je broertje (steeds?) op de verkeerde lijkt te zitten tot hij reboot vind ik een rare. Is dat ook een laptop of een desktop? Normaliter verwacht je dat een apparaat bij opstarten in eerste instantie verbindt met zelfde netwerk waar hij vorige keer mee verbonden was, dus als je het op een bepaalde locatie goed hebt zou het normaliter ook goed blijven totdat je de PC gaat verplaatsen. Welk OS draait op dat ding?
Is een Pc die draait op windows 7,
Hij had zojuist weer hetzelfde probleem. Was ingame en zei dat die van 20 naar 10.000 ping ging,
ik heb toen ziggo speedtest geprobeerd en kon niet eens verbinding maken.
https://i.imgur.com/PeY3zpJ.png

Toen ik netsh wlan show interface had opgeslagen in tekstdocument en dit wou delen via het netwerk naar mijn pc liep het ook helemaal vast.

C:\Windows\system32>netsh wlan show interface

Signaal : 90%

Zusje heeft een iphone en was ook verbonden via 5Ghz en zei kon wel de speedtest doen en werkt wel gewoon, begin te denken dat er iets niet klopt in broertjes pc.

Toen ik alleen het modem rebooten deed internet het wel weer op zijn pc, deed toen een speedtest en toen zat die eerst rond de 80 download mbps, dus toen heb ik ff de verbinding verbroken en weer opnieuw verbinding gemaakt en toen had die weer 180 mbps, heb er spijt van dat ik toen niet netsh wlan show interface heb gedaan voor en na de verbinding te verbreken om te kijken of het van AP naar modem of andersom geswitched is..
Ziet er goed uit. Hoe staan de security settings op beide?
https://imgur.com/a/GYstkbP

[Voor 6% gewijzigd door Yushi op 30-08-2019 13:23]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Dit is puur omdat we een kamer hebben met 2 Pc's die bekabeld internet nodig hebben en ik geen 2-3 kabels door de muren wou halen. Misschien eventueel modem wifi uitschakelen? of alleen 2.4Ghz

Foto van hoe het er nu uitziet:
[Afbeelding]
Dit is inderdaad geen zinnige setup. Sowieso, wat is die tweede router? Je hebt toch alleen een modemrouter en een losse AP (de WifiBooster)? Dat is nadrukkelijk geen router, het doet alleen een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Even ervan uitgaande dat je met die 'router' de WifiBooster bedoelt...

Normaliter zou ik verwachten dat de modemrouter vanuit de hoek alles zou kunnen dekken (ook in 5GHz) in een dergelijke woning, maar bij zware/betegelde muren kan dat problemen geven. Als je de AP niet richting TV kunt verplaatsen (geen kabels daar), zou ik zeker eens proberen hoe het gaat met WiFi op de modemrouter uit.
[...]

Is een Pc die draait op windows 7,
Hij had zojuist weer hetzelfde probleem. Was ingame en zei dat die van 20 naar 10.000 ping ging,
ik heb toen ziggo speedtest geprobeerd en kon niet eens verbinding maken.
https://i.imgur.com/PeY3zpJ.png

Toen ik netsh wlan show interface had opgeslagen in tekstdocument en dit wou delen via het netwerk naar mijn pc liep het ook helemaal vast.

C:\Windows\system32>netsh wlan show interface

Signaal : 90%

Ziet er op zich normaal uit...
Zusje heeft een iphone en was ook verbonden via 5Ghz en zei kon wel de speedtest doen en werkt wel gewoon, begin te denken dat er iets niet klopt in broertjes pc.
Ja, iets daar klinkt niet geheel fris.
Toen ik alleen het modem rebooten deed internet het wel weer op zijn pc, deed toen een speedtest en toen zat die eerst rond de 80 download mbps, dus toen heb ik ff de verbinding verbroken en weer opnieuw verbinding gemaakt en toen had die weer 180 mbps, heb er spijt van dat ik toen niet netsh wlan show interface heb gedaan voor en na de verbinding te verbreken om te kijken of het van AP naar modem of andersom geswitched is..
Hierboven zit hij in ieder geval op de modemrouter. Enige wat hier in me opkomt is dat de modemrouter op kanaal 100 zit. Dat is een DFS-kanaal, dus is de modemrouter verplicht om een minuutlang na boot te luisteren naar radarsignalen en mag het in de tussentijd niet uitzenden. Als de PC in die tijd dat SSID op 5GHz zoekt, kan het alleen met AP verbinden. Zoekt het sterkste signaal op dat SSID, dan pakt het de 2.4GHz op de modemrouter. Gekke is alleen dat het hierboven (na de reboot dus) op de 5GHz op de modemrouter zit, dus lijkt het DFS-verhaal niet te verklaren wat hier gebeurt.
Ook niets geks. Als ik lees dat het op de telefoon wel allemaal goed gaat, denk ik dat de instellingen goed staan en er specifiek met die PC iets raars gebeurt. Wat gebeurt er als je die PC met (bijv) een Ubuntu LiveUSB opstart. Zelfde problemen of juist niet? Indien zelfde problemen is het waarschijnlijk een hardwareprobleem. Dat lijkt me sterk, ik verwacht dat het dan goed gaat, en dat wijst op driver/softwareproblemen onder Windows.

Los daarvan, proberen met WiFi op modemrouter geheel uit kan geen kwaad, waarschijnlijk dat dat sowieso goed werkt. Ik betwijfel echter of dat de problemen met PC broertje op gaat lossen...

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:55:
[...]

Dit is inderdaad geen zinnige setup. Sowieso, wat is die tweede router? Je hebt toch alleen een modemrouter en een losse AP (de WifiBooster)? Dat is nadrukkelijk geen router, het doet alleen een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Even ervan uitgaande dat je met die 'router' de WifiBooster bedoelt...
Klopt, de router is de Access Point, eerst stond daar een router ingesteld als AP maar heb ik nu vervangen met de AP van Ziggo. De Modem/Router is de Ziggo Connect Box.
dion_b schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:55:
Los daarvan, proberen met WiFi op modemrouter geheel uit kan geen kwaad, waarschijnlijk dat dat sowieso goed werkt. Ik betwijfel echter of dat de problemen met PC broertje op gaat lossen...
Zou ik iets op broertjes pc opnieuw moeten installeren? bijv. de wifi kaart drivers?
Of als het weer gebeurd, kan ik dat ergens terug zien in een logboek zodat ik dat hier kan posten?

Edit: Broertje booten net pc up en had weer geen internet, heb toen van logboek screenshots gemaakt (https://imgur.com/a/g4RrhO2) en heb toen ipv modem reboot de 2.4Ghz en 5Ghz wifi uitgeschakeld op de modem, daarna had hij weer internet en werkte het weer. Het probleem zit dus ergens in de modem (connect box) denk ik?

Vanaf welk signaal dBm of wifi % sterkte is het het beste een Wifi punt neer te zetten?
Want heb nu namelijk ook nog een wifibooster via stopcontact en die is vooral bedoeld voor buiten (nog niet geinstalleerd), maar wil het niet te dicht bij modem of AP zetten zodat dat ook weer slecht/onhandig staat.

[Voor 10% gewijzigd door Yushi op 31-08-2019 13:18]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Zou ik iets op broertjes pc opnieuw moeten installeren? bijv. de wifi kaart drivers?
Of als het weer gebeurd, kan ik dat ergens terug zien in een logboek zodat ik dat hier kan posten?
Bij Windows hangen dit soort zaken af van de drivers en ik ken de specifieke niet van deze kaart - maar in geval van gedonder is andere drivers proberen een goed idee.
Edit: Broertje booten net pc up en had weer geen internet, heb toen van logboek screenshots gemaakt (https://imgur.com/a/g4RrhO2) en heb toen ipv modem reboot de 2.4Ghz en 5Ghz wifi uitgeschakeld op de modem, daarna had hij weer internet en werkte het weer. Het probleem zit dus ergens in de modem (connect box) denk ik?
Geen idee, je bent steeds lukraak dingen aan het aan/uitschakelen zonder vooraf duidelijk proberen te krijgen wat nu echt het probleem is. Je hebt hier drie foutmeldingen gepost, waarbij een van de drie aangeeft out of memory te zijn bij ICS. Out of memory klinkt toch echt als probleem op de PC.

Maar volgende keer ipv modem te rebooten of aan de WiFi ervan te rommelen gewoon basic troubleshooten op die PC:
- ping localhost (127.0.0.1 en ::1)
- ping IP van de PC zelf (v4 en v6)
- ping default gateway IP (192.168.178.1 en wat dan ook het in v6 is)
- ping remote IP (8.8.8.8 en 2600:: bijvoorbeeld)
- ping URL (google.com)

Als je localhost en/of eigen IP niet kunt pingen zit probleem 100% in de PC zelf, waarschijnlijk ergens in Windows.
Kun je wel die twee doen, maar niet naar gateway pingen, dan is het verbinding richting modemrouter. Controlleer voordat je iets anders doet dan of je wel een verbinding hebt via andere device. Zo ja zit het probleem in de netwerkadapter of driver van de PC, zo nee is het daadwerkelijk iets met internetverbinding en/of modem die het levert.
Kun je gateway en verder wel pingen, dan heb je gewoon verbinding en als toepassingen op die PC problemen hebben is het een configuratieprobleem van die software of van Windows zelf.
Vanaf welk signaal dBm of wifi % sterkte is het het beste een Wifi punt neer te zetten?
In de regel heb je zeer goede verbinding vanaf -75dBm, in Windows-notatie 50% of hoger. Meet dit in de 5GHz, want dat is meestal beperkende factor.
Want heb nu namelijk ook nog een wifibooster via stopcontact en die is vooral bedoeld voor buiten (nog niet geinstalleerd), maar wil het niet te dicht bij modem of AP zetten zodat dat ook weer slecht/onhandig staat.
Voor buiten? Dat is een indoor device die niet geschikt is voor gebruik buitenhuis...

Los daarvan heb je al gekeken hoe dekking (binnen en buiten) is als je enkel die ene AP die je al centraal in de woning geinstalleerd hebt gebruikt?

Soittakaa Paranoid!

• Yushi
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:08:
[...]

Bij Windows hangen dit soort zaken af van de drivers en ik ken de specifieke niet van deze kaart - maar in geval van gedonder is andere drivers proberen een goed idee.

[...]

Geen idee, je bent steeds lukraak dingen aan het aan/uitschakelen zonder vooraf duidelijk proberen te krijgen wat nu echt het probleem is. Je hebt hier drie foutmeldingen gepost, waarbij een van de drie aangeeft out of memory te zijn bij ICS. Out of memory klinkt toch echt als probleem op de PC.

Maar volgende keer ipv modem te rebooten of aan de WiFi ervan te rommelen gewoon basic troubleshooten op die PC:
- ping localhost (127.0.0.1 en ::1)
- ping IP van de PC zelf (v4 en v6)
- ping default gateway IP (192.168.178.1 en wat dan ook het in v6 is)
- ping remote IP (8.8.8.8 en 2600:: bijvoorbeeld)
- ping URL (google.com)

Als je localhost en/of eigen IP niet kunt pingen zit probleem 100% in de PC zelf, waarschijnlijk ergens in Windows.
Kun je wel die twee doen, maar niet naar gateway pingen, dan is het verbinding richting modemrouter. Controlleer voordat je iets anders doet dan of je wel een verbinding hebt via andere device. Zo ja zit het probleem in de netwerkadapter of driver van de PC, zo nee is het daadwerkelijk iets met internetverbinding en/of modem die het levert.
Kun je gateway en verder wel pingen, dan heb je gewoon verbinding en als toepassingen op die PC problemen hebben is het een configuratieprobleem van die software of van Windows zelf.
[...]
Ok, zal dit volgende keer doen als het probleem zich weer voordoet (tot nu toe werkt het nog goed)
dion_b schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:08:
Voor buiten? Dat is een indoor device die niet geschikt is voor gebruik buitenhuis...

Los daarvan heb je al gekeken hoe dekking (binnen en buiten) is als je enkel die ene AP die je al centraal in de woning geinstalleerd hebt gebruikt?
Snap ik, wou het device bij de achterdeur ophangen, niet buiten :)

Speedtest buiten in tuin:
Speedtest:
19 ping, 3.0 download, 4.3 upload, -89 dPm

Van AP tot tuin in 25 meter,
Van AP tot achterdeur in 11 meter.

Goed om zo'n ding bij de achterdeur te hangen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yushi schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:44:
[...]

Ok, zal dit volgende keer doen als het probleem zich weer voordoet (tot nu toe werkt het nog goed)

[...]

Snap ik, wou het device bij de achterdeur ophangen, niet buiten :)

[Afbeelding]

Speedtest buiten in tuin:
Speedtest:
19 ping, 3.0 download, 4.3 upload, -89 dPm

Van AP tot tuin in 25 meter,
Van AP tot achterdeur in 11 meter.
Wederom: alleen een speedtestscore zegt hooguit "wat" niet, "waarom"...

- met welke AP ben je verbonden op moment dat je dit test?
- met welke band ben je verbonden?
- welke signaalsterkte?
- welke link rate?
(oftewel die hele rits die je met netsh wlan show interface krijgt)
Goed om zo'n ding bij de achterdeur te hangen?
Hangt ervan af. Waar is die deur van gemaakt en zit er HR++ glas in? In het algemeen geldt voor WiFi dat afstand an sich zelden een issue is (>100m kan iedere AP met twee vingers in z'n neus als er geen obstakels zijn), maar obstakels des te meer. Door een AP tegen de buitenmuur - waarschijnlijk grootste obstakel - aan te hangen is de kans groot dat het aanzienlijk minder dekking buiten geeft dan als je het aan de andere kant van de kamer me vrij zicht op ramen geeft, ervan uitgaande dat de ramen geen HR++ glas hebben.

IMHO is in zo'n kleine woning *nog* een AP binnen weinig zinnig, als dekking buiten onvoldoende is, wil je gewoon een echte outdoor AP met netwerkkabel (+PoE) die door de muur heen gaat zodat je geen obstakel meer in de weg hebt.

Soittakaa Paranoid!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

dion_b schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:31:

IMHO is in zo'n kleine woning *nog* een AP binnen weinig zinnig, als dekking buiten onvoldoende is, wil je gewoon een echte outdoor AP met netwerkkabel (+PoE) die door de muur heen gaat zodat je geen obstakel meer in de weg hebt.
Hoewel dat ideaal is, is dat meestal ook erg duur. Dan kun je beter geld investeren in een duur AP die er wel doorheen komt.

Ik heb zelf een nieuwbouwhuis met HR++ glas en zeer dikke muren, maar heb in de tuin gewoon bereik.
Zo'n TP-link die geleverd wordt door Ziggo blinkt daar niet in uit helaas, maar een Ubiquity zou dat bijv goed kunnen.

Andere optie is het AP in ieder geval zo te plaatsen dat het aantal obstakels geminimaliseerd wordt.

[Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 02-09-2019 13:48]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:45:
[...]

Hoewel dat ideaal is, is dat meestal ook erg duur. Dan kun je beter geld investeren in een duur AP die er wel doorheen komt.

Ik heb zelf een nieuwbouwhuis met HR++ glas en zeer dikke muren, maar heb in de tuin gewoon bereik.

Andere optie is het AP in ieder geval zo te plaatsen dat het aantal obstakels geminimaliseerd wordt.
Erg duur? Een simpele outdoor-AP kost een paar tientjes (incl PoE injector).

En hoe zie je het voor je dat een duur indoor AP er wel doorheen komt? Ook de duurste 4x4 WiFi-ax monster mag met dezelfde 100mW in 2.4GHz en 200/1000mW in 5GHz low/high power banden zenden :o

Sowieso is de beperkende factor bij WiFi nagenoeg altijd de client, niet de AP. Mooi dat jouw muur/glas die signalen wel doorlaat (bij HR++ glas vermoed ik dat je geen metaalhoudende spouwmuurisolatie hebt en dat het signaal dus door beton of deur gaat ipv door het glas), maar dat is geen verdienste van een evt "duur AP". Als je bouwmaterialen wel potdicht gezeten hadden voor WiFi had meer geld tegen dat ding aansmijten hoegenaamd niets uitgemaakt.

Soittakaa Paranoid!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

dion_b schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:54:
[...]

Erg duur? Een simpele outdoor-AP kost een paar tientjes (incl PoE injector).

En hoe zie je het voor je dat een duur indoor AP er wel doorheen komt? Ook de duurste 4x4 WiFi-ax monster mag met dezelfde 100mW in 2.4GHz en 200/1000mW in 5GHz low/high power banden zenden :o

Sowieso is de beperkende factor bij WiFi nagenoeg altijd de client, niet de AP. Mooi dat jouw muur/glas die signalen wel doorlaat (bij HR++ glas vermoed ik dat je geen metaalhoudende spouwmuurisolatie hebt en dat het signaal dus door beton of deur gaat ipv door het glas), maar dat is geen verdienste van een evt "duur AP". Als je bouwmaterialen wel potdicht gezeten hadden voor WiFi had meer geld tegen dat ding aansmijten hoegenaamd niets uitgemaakt.
Je vermoedens zijn onjuist. En ik heb het huis gebouwd zien worden een paar jaar terug.

Juist door vervangen van diezelfde TP-link door Cisco AP heeft het voor mij opgelost. Ik zeg niet dat het voor de TS het oplost, maar daarvoor delen we ervaring op een forum.

AP is niet per se duur, maar die moet ook nog aangesloten worden.
Een deel van de "prijs" is dat de kabel ook nog even getrokken moet worden en door de buitenmuur heen moet wat schade aan je spullen aanricht als je daar zelf al de spullen voor hebt. Daar zijn voor veel mensen kosten aan verbonden en die vergeet je gemakshalve even.
Als het moet, moet het, maar als je het zonder boren door buitenmuren kunt doen is dat alleen maar beter.

Ik begrijp dat het vaak de client is die het probleem is, maar als je iemand kent met een goed AP en je kunt het testen, waarom niet proberen?

• Yushi
  • Niet online
[...]

Wederom: alleen een speedtestscore zegt hooguit "wat" niet, "waarom"...

- met welke AP ben je verbonden op moment dat je dit test?
- met welke band ben je verbonden?
- welke signaalsterkte?
- welke link rate?
(oftewel die hele rits die je met netsh wlan show interface krijgt)
Was getest met een mobiele telefoon, kan er dus niet de netsh wlan show interface op testen ofwel?
Signaalsterkte was rond de 30%
[...]

Hangt ervan af. Waar is die deur van gemaakt en zit er HR++ glas in? In het algemeen geldt voor WiFi dat afstand an sich zelden een issue is (>100m kan iedere AP met twee vingers in z'n neus als er geen obstakels zijn), maar obstakels des te meer. Door een AP tegen de buitenmuur - waarschijnlijk grootste obstakel - aan te hangen is de kans groot dat het aanzienlijk minder dekking buiten geeft dan als je het aan de andere kant van de kamer me vrij zicht op ramen geeft, ervan uitgaande dat de ramen geen HR++ glas hebben.

Dit is 1/3 van de woning maar daar is waar het meeste geleefd wordt dus belangrijk dat de wifi daar goed is.
Kan ik dan niet alleen met de plaatsing van de AP ook al een groot verschil maken? Hij staat nu echt in de hoek tegen een muur en een kast aan, zou ik hem niet bijv beter op de kast kunnen zetten of meer centraal? Of zal dit niet zo'n groot verschil maken?

Overal in huis zit dubbel glas.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee