Loslopen mag niet in de meeste wijken/steden hoor, kan je gewoon voor op de bon geslingerd worden.Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:58:
[...]
Onzin. Een hond moet onder controle staan. Een hond die onder appèl staat kan prima los lopen. Je moet echter niet als baas kilometers verderop willen lopen. Gewoon opletten en in potentieel risicovolle situaties de hond bij je halen. Als ik veel kinderen tegen kom, ook al loop ik in het losloop, haal ik de hond naar mij toe en lijn ik haar eventueel aan.
In bepaalde mate zit er inderdaad een kern van waarheid in. Ja, sommige honden trekken verkeerde baasjes aan, maar er zijn ook voldoende 'algemeen geaccepteerde' honden met een baasje die er helemaal niets van begrijpt. En als we het zo gaan bekijken zoals jij het nu beargumenteerd, zullen we dan ook meteen alle 'tokkies' een fokverbod (lees kindverbod) geven? En alle mensen die een agressieve dronk hebben een drankverbod geven? Want kijk je in het belang van de maatschappij (en dus niet als egoist naar wat jezelf wilt) dan mogen we wel stellen dat ook zij een negatieve invloed hebben op onze samenleving.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:04:
Probleem is dat als een Stafford of een Pitbull iemand bijt, dit zorgt voor levensgevaarlijke situaties voor mens en dier. Dit is puur waarom in een dichtbevolkt land als Nederland er per direct een fokverbod moet komen.
Daarnaast trekken zulke honden ook foute baasjes aan. Het spijt me, maar het is heel egoistisch om zo'n hond te nemen die mens en dier levensgevaarlijk kan verwonden.
/kleine toevoeging: deze discussie voer ik al jaren met mensen en dit is, na jaren het nieuws te hebben gevolgd en uitbegreide discussies te hebben gevoerd, de enige conclusie.
-
Volgens mij is het vrij simpel maar vervalt een dergelijke 'discussie', welke onderbouwd wordt met cijfers, vaak in een emotionele strijd tussen voor- en tegenstanders en een hoop whataboutismen. 'Maar wat als je Boemerhondje bijt', en 'Ja maar de Goldenretiever van de buurman is ook een keer agressief geweest hoor!'. Daar kun je niet veel tegenin brengen, behalve dan dat dit statistisch gezien in ieder geval minder vaak voor komt en/of niet lijdt tot veel schade/gewonden. Best een belangrijk punt lijkt me overigens.
Enkele zaken op een rijtje:
1). De opvoeding van een hond (welke hond dan ook) is belangrijk en baasjes hebben een grote invloed op het gedrag van honden
2). Sommige honden hebben 'lastigere' karaktereigenschappen dan anderen. Om deze reden worden sommige honden dan ook niet aangeraden aan mensen die niet om kunnen gaan met deze karaktereigenschappen, de bijbehorende opvoeding en bijvoorbeeld de leef- en woonsituatie.
3). Er zijn bepaalde rassen welke zijn doorgefokt op hun vechtmachine capaciteiten, o.a. de pitbull. Gespierde honden, stevige kaken welke niet loslaten, nergens bang voor, enz. Deze eigenschappen krijg je er niet zomaar uit en er kán iets in zo'n hond knappen, al heeft deze nog zo'n goede opvoeding gehad (laat mijn persoonlijke ervaring achterwege hier).
4). Bovenstaande 'vechtmachine-rassen' trekken over het algemeen een bepaald type hondenbezitter aan: stoere gasten die anders in het leven staan dan menig Tweaker volgens mij. Enfin, ze zijn genoeg aangehaald in dit topic.
5). De combinatie van deze honden met bepaalde karaktereigenschappen en de eigenaren van deze honden is geen gelukkige combinatie. Mensen lopen er met een boog omheen en als het mis gaat, gaat het vaak goed mis. Opmerkingen als 'Ja maar die en die hond bijt ook wel eens', vind ik flauw. Zelden komt iemand door een beestje van een ander ras (ernstig) gewond in het ziekenhuis terecht. Dit is met veel andere zaken net zo: hoe gevaarlijker, hoe meer schade iets aan kan richten, hoe vaker het voorkomt, enz., hoe groter de kans dat men dit wil verbieden/reduceren.
6). Zijn er dan helemaal geen lieve 'vechtmachine-honden'? Ja, natuurlijk wel! Waarschijnlijk genoeg! Maar zoals ze zeggen lijden de goeden onder de kwaden, helaas. De statistieken blijven overeind en het 'onveilige gevoel', welke waarschijnlijk nooit echt is gepeild, is volgens mij ook wel degelijk aanwezig in sommige buurten met veel van dergelijke rashonden.
7). Mochten de rassen verboden worden (om te fokken en voor nieuwe eigenaren?) blijven er nog 1873656 rassen over waaruit men kan kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat daar ook een fijn ras tussen zit en dat de eigenaar hoe dan ook wel van zijn beestje gaat houden
Enkele zaken op een rijtje:
1). De opvoeding van een hond (welke hond dan ook) is belangrijk en baasjes hebben een grote invloed op het gedrag van honden
2). Sommige honden hebben 'lastigere' karaktereigenschappen dan anderen. Om deze reden worden sommige honden dan ook niet aangeraden aan mensen die niet om kunnen gaan met deze karaktereigenschappen, de bijbehorende opvoeding en bijvoorbeeld de leef- en woonsituatie.
3). Er zijn bepaalde rassen welke zijn doorgefokt op hun vechtmachine capaciteiten, o.a. de pitbull. Gespierde honden, stevige kaken welke niet loslaten, nergens bang voor, enz. Deze eigenschappen krijg je er niet zomaar uit en er kán iets in zo'n hond knappen, al heeft deze nog zo'n goede opvoeding gehad (laat mijn persoonlijke ervaring achterwege hier).
4). Bovenstaande 'vechtmachine-rassen' trekken over het algemeen een bepaald type hondenbezitter aan: stoere gasten die anders in het leven staan dan menig Tweaker volgens mij. Enfin, ze zijn genoeg aangehaald in dit topic.
5). De combinatie van deze honden met bepaalde karaktereigenschappen en de eigenaren van deze honden is geen gelukkige combinatie. Mensen lopen er met een boog omheen en als het mis gaat, gaat het vaak goed mis. Opmerkingen als 'Ja maar die en die hond bijt ook wel eens', vind ik flauw. Zelden komt iemand door een beestje van een ander ras (ernstig) gewond in het ziekenhuis terecht. Dit is met veel andere zaken net zo: hoe gevaarlijker, hoe meer schade iets aan kan richten, hoe vaker het voorkomt, enz., hoe groter de kans dat men dit wil verbieden/reduceren.
6). Zijn er dan helemaal geen lieve 'vechtmachine-honden'? Ja, natuurlijk wel! Waarschijnlijk genoeg! Maar zoals ze zeggen lijden de goeden onder de kwaden, helaas. De statistieken blijven overeind en het 'onveilige gevoel', welke waarschijnlijk nooit echt is gepeild, is volgens mij ook wel degelijk aanwezig in sommige buurten met veel van dergelijke rashonden.
7). Mochten de rassen verboden worden (om te fokken en voor nieuwe eigenaren?) blijven er nog 1873656 rassen over waaruit men kan kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat daar ook een fijn ras tussen zit en dat de eigenaar hoe dan ook wel van zijn beestje gaat houden
[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 23-08-2019 12:46 ]
Ik ben zelf hondenliefhebber, ben opgegroeid met herders, heb nu een lieve kleine teddybeer in de vorm van een Engelse Mastiff. en omdat pochen met het gewicht van je hondje blijkbaar een ding is: 86kg+
Maar ik ben zeker van mening dat het te makkelijk is om een hond te bezitten in Nederland, en het is ook te makkelijk om ermee te fokken.
Er gaat echt teveel mis op hondengebied in dit land, zowel kijkend naar bijtincidenten naar mensen, maar ook naar andere honden. Natuurlijk komt een flink deel door de baasjes, echter, er zijn zeker wel rassen die gewoon sneller en feller bijten dan andere rassen, en ja, staffords vallen daar onder.
Zelf zou ik heel graag zien dat je moet laten zien dat je met een hond kan omgaan, je mag nog geen brommer besturen in Nederland zonder dat je kan laten zien dat je weet wat je doet, dus een laten zien dat je kan omgaan met een hond lijkt me zeker een goed idee. En dan heb je ook direct iets wat afgenomen kan worden bij wangedrag. Een apart "certificaat" voor risico-honden lijkt mij ook zeker geen slecht idee.
Alleen nog maar fok door gecontroleerde fokkers lijkt mij ook een goed idee. Nu kan iedere idioot maar wat aanklooien, wat ook gewoon gebeurt. Er zijn nog zat "fokkers" te vinden die zelfs de moeite van een check + vaccinaties + chippen niet nemen, ondanks dat dat al een poos verplicht is. En bij bepaalde rassen, de risicohonden, kun je ook wat strenger zijn op de fokkers.
Ja, het zal niet alles oplossen, het zijn dieren, maar ik heb wel het idee dat het heel wat problemen zal oplossen.
Maar ik ben zeker van mening dat het te makkelijk is om een hond te bezitten in Nederland, en het is ook te makkelijk om ermee te fokken.
Er gaat echt teveel mis op hondengebied in dit land, zowel kijkend naar bijtincidenten naar mensen, maar ook naar andere honden. Natuurlijk komt een flink deel door de baasjes, echter, er zijn zeker wel rassen die gewoon sneller en feller bijten dan andere rassen, en ja, staffords vallen daar onder.
Zelf zou ik heel graag zien dat je moet laten zien dat je met een hond kan omgaan, je mag nog geen brommer besturen in Nederland zonder dat je kan laten zien dat je weet wat je doet, dus een laten zien dat je kan omgaan met een hond lijkt me zeker een goed idee. En dan heb je ook direct iets wat afgenomen kan worden bij wangedrag. Een apart "certificaat" voor risico-honden lijkt mij ook zeker geen slecht idee.
Alleen nog maar fok door gecontroleerde fokkers lijkt mij ook een goed idee. Nu kan iedere idioot maar wat aanklooien, wat ook gewoon gebeurt. Er zijn nog zat "fokkers" te vinden die zelfs de moeite van een check + vaccinaties + chippen niet nemen, ondanks dat dat al een poos verplicht is. En bij bepaalde rassen, de risicohonden, kun je ook wat strenger zijn op de fokkers.
Ja, het zal niet alles oplossen, het zijn dieren, maar ik heb wel het idee dat het heel wat problemen zal oplossen.
People as things, that’s where it starts.
@ArranChace Op zich dapper dat je de vraag zo post, eigenaren van dergelijke rassen liggen nogal eens onder vuur. 
Ik pik om te beginnen even wat citaten uit je eigen verhaal:
Als je het hebt over risico's dan praat je over het algemeen over een combinatie van 'kans' maal 'impact'. De 'kans' dat een vechthond iets uithaalt is een stuk hoger dan die van een braaf ras, als goede eigenaar met goede training kan je dat behoorlijk beperken maar niet naar 0 brengen. De 'impact' is echter gewoon vele malen hoger en daar kan je niets aan veranderen. Pakt een vechthond een arm dan mag je blij zijn als je die ooit nog kunt gebruiken. Je kunt dus redelijk objectief stellen dat een vechthond een zeker risico met zich mee brengt.
Dan krijg je de maatschappelijke discussie voor alle dingen die risico met zich mee brengen: of het toegestaan is, is afhankelijk van de impact en of mensen er mee om kunnen gaan. Als veel mensen blijken niet om te kunnen gaan met een vechtras en dat veroorzaakt incidenten dan zullen uiteindelijk maatregelen getroffen worden of zelfs een verbod. In die zin lijden de goeden weer eens onder de kwaden.
Zo snap ik heel goed jouw gevoel dat je hem goed opgevoed hebt en ten onrechte in een kwaad daglicht staat, maar dat vindt elke hondeneigenaar van zichzelf, ook al is het objectief gezien echt niet zo. Daarmee wil ik niet beweren dat jij het niet goed doet, maar het toont wel aan dat het een lastige discussie is. Heel veel hondeneigenaren denken er namelijk lekker makkelijk over en bagatelliseren de risico's.
Bijvoorbeeld: mijn dochtertje rijdt lekker op haar loopfiets over de stoep en uit het niets staat ineens een Rottweiler die twee keer zo groot is als zij met z'n snuit in haar gezicht. Zij had nog nooit zo'n grote hond gezien, laat staan van dichtbij, dus raakt volledig in paniek. Dan komt de eigenaar lachend aan lopen 'hij doet niets hoor' en doet lekker rustig aan met z'n hond aanhalen.
Tja, ik geloof best dat hij (waarschijnlijk) niets doet, maar is het nu zo moeilijk om hem aan de lijn te houden als je dit soort dingen blijkbaar niet kunt voorkomen? Voor hetzelfde geldt doet m'n dochter iets waardoor die hond wel getriggerd wordt en dan heb je schade voor het leven. En ook al gebeurt er niets, veel mensen zitten er niet op te wachten dat een onbekende hond zomaar even bij ze komt snuffelen of spelen.
Als je je afvraagt waarom mensen een bepaald beeld hebben en sommige mensen bepaalde honden liever kwijt dan rijk zijn, dit soort eigenaren zijn daar de oorzaak van. Dan kan jij nog zo je best doen om je hond op te voeden en je netjes te gedragen, als maar genoeg mensen dat niet doen dan wordt de beeldvorming niet in je voordeel.
Ik pik om te beginnen even wat citaten uit je eigen verhaal:
En dat is nu precies waar het om gaat. Geen enkele hond is 100% te vertrouwen en in de hand te houden. Dat is simpelweg niet mogelijk, het blijft een dier.ArranChace schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:08:
maar word ze uitgedaagt door andere honden wil ze daar wel op ingaan, ze is een stafford alsnog
maar ja de vechter in haar kan omhoog komen
en dan plots die Stafford haalt uit... En dan is het janken.
als een Stafford bijt is dat met serieuze gevolgen
Want geen een hond is in dat opzicht 100% ongevaarlijk, laten we wel zo eerlijk blijven.
Als je het hebt over risico's dan praat je over het algemeen over een combinatie van 'kans' maal 'impact'. De 'kans' dat een vechthond iets uithaalt is een stuk hoger dan die van een braaf ras, als goede eigenaar met goede training kan je dat behoorlijk beperken maar niet naar 0 brengen. De 'impact' is echter gewoon vele malen hoger en daar kan je niets aan veranderen. Pakt een vechthond een arm dan mag je blij zijn als je die ooit nog kunt gebruiken. Je kunt dus redelijk objectief stellen dat een vechthond een zeker risico met zich mee brengt.
Dan krijg je de maatschappelijke discussie voor alle dingen die risico met zich mee brengen: of het toegestaan is, is afhankelijk van de impact en of mensen er mee om kunnen gaan. Als veel mensen blijken niet om te kunnen gaan met een vechtras en dat veroorzaakt incidenten dan zullen uiteindelijk maatregelen getroffen worden of zelfs een verbod. In die zin lijden de goeden weer eens onder de kwaden.
Zo snap ik heel goed jouw gevoel dat je hem goed opgevoed hebt en ten onrechte in een kwaad daglicht staat, maar dat vindt elke hondeneigenaar van zichzelf, ook al is het objectief gezien echt niet zo. Daarmee wil ik niet beweren dat jij het niet goed doet, maar het toont wel aan dat het een lastige discussie is. Heel veel hondeneigenaren denken er namelijk lekker makkelijk over en bagatelliseren de risico's.
Bijvoorbeeld: mijn dochtertje rijdt lekker op haar loopfiets over de stoep en uit het niets staat ineens een Rottweiler die twee keer zo groot is als zij met z'n snuit in haar gezicht. Zij had nog nooit zo'n grote hond gezien, laat staan van dichtbij, dus raakt volledig in paniek. Dan komt de eigenaar lachend aan lopen 'hij doet niets hoor' en doet lekker rustig aan met z'n hond aanhalen.
Tja, ik geloof best dat hij (waarschijnlijk) niets doet, maar is het nu zo moeilijk om hem aan de lijn te houden als je dit soort dingen blijkbaar niet kunt voorkomen? Voor hetzelfde geldt doet m'n dochter iets waardoor die hond wel getriggerd wordt en dan heb je schade voor het leven. En ook al gebeurt er niets, veel mensen zitten er niet op te wachten dat een onbekende hond zomaar even bij ze komt snuffelen of spelen.
Als je je afvraagt waarom mensen een bepaald beeld hebben en sommige mensen bepaalde honden liever kwijt dan rijk zijn, dit soort eigenaren zijn daar de oorzaak van. Dan kan jij nog zo je best doen om je hond op te voeden en je netjes te gedragen, als maar genoeg mensen dat niet doen dan wordt de beeldvorming niet in je voordeel.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Helaas geen onzin. Mijn honden staan keurig onder appèl maar ik laat ze nooit los, tenzij het een bekend en afgesloten terrein betreft.Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:58:
[...]
Onzin. Een hond moet onder controle staan. Een hond die onder appèl staat kan prima los lopen. Je moet echter niet als baas kilometers verderop willen lopen. Gewoon opletten en in potentieel risicovolle situaties de hond bij je halen. Als ik veel kinderen tegen kom, ook al loop ik in het losloop, haal ik de hond naar mij toe en lijn ik haar eventueel aan.
Want ook een hond die goed onder appel staat kan ergens van schrikken en dus voor problemen zorgen.
Voorbeeldje, een oude boef die ik had was een geweldig beest, perfect getraind luisterde als een malle. Ik kom in de ochtend thuis toen ik hem had uitgelaten, de lijn los in m'n handen omdat ik de huisdeursleutels aan het pakken was. Vervolgens zie ik naast me een flits en een oorverdovende knal. Een grapjas vond het leuk een lawinepijl in de brandhang te gooien die bij mijn voordeur uitkwam.
Resultaat, de hond schrok zo hevig dat hij het hem op een lopen zette en zo alle rijbanen, wegen etc over rende. Roepen, commando's nergens reageerde hij op. Pas na een flinke achtervolging te voet werd hij rustig en kon ik hem pakken.
Gelukkig niet onder een auto gekomen of iets ergs.
Deze hond was mijn best getrainde werkhond, getraind op het schot en alsnog gebeurde er iets waardoor hij schrok. Dus nee, mijn honden zitten ten alle tijde vast, voor hun eigen veiligheid als eerste.
Ik ben het volkomen met je eens dat een hond die los loopt ten alle tijde onder appèl moet staan. Hoe vaak mijn honden of ik niet worden benaderd, lastig gevallen etc. door loslopende honden is echt belachelijk.
En dan heb je van die slimme mensen die roepen "hij doet niets hoor" , nee, maar de mijne wel direct.
Mensen die denken dat je in een losloopzone je hond de vrije gang kan laten gaan

Nee, hond bij je houden, en alleen los waar het is toegestaan, en waar de situatie het toelaat mits onder appèl. Zo niet vraag je om ongelukken imo.
Making an ass of myself since the 70's
Anoniem: 224360
@Shaggy als die slimme mensen hun honden niks doen behalve wat snuffelen en weer door en die van jou 'doet' wel wat dan heb je gewoon een hond die niet met andere honden om kan gaan. Waarom zou die anders iets doen?
Anoniem: 834471
Zoals jij wel eens iemand niet mag is dat met honden ook zo hoor...Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:42:
@Shaggy als die slimme mensen hun honden niks doen behalve wat snuffelen en weer door en die van jou 'doet' wel wat dan heb je gewoon een hond die niet met andere honden om kan gaan. Waarom zou die anders iets doen?
Je hebt zo te lezen niet veel kennis van hondengedrag aan de lijn, zonder lijn, roedels en vreemde honden.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:42:
Ten eerste kan niet iedere hond met een andere overweg. Zelfde als mensen die menen dat alle honden per definitie met elkaar moeten kunnen spelen.
De werkelijkheid is anders. Net zoals jij zelf keurig bent opgevoed door je ouders neemt dat niet weg dat jij niet met iedereen wil spelen of door een deur kan. Waarom zouden honden dit wel moeten kunnen?
Iedere ras heeft andere eigenschappen en karaktertrekken, en dat is iedere hond nog eens zijn eigen individu.
En als ik weet dat mijn honden niet met anderen overweg kunnen hou ik ze bij me. Dat honden aan een lijn zitten tijdens het lopen is vaak niet zonder reden.
Making an ass of myself since the 70's
Volwassen honden moeten helemaal niet spelen, komt vaker niet voor dan wel. Maar mensen die denken dat huishonden nog compleet volgens de regels van een wolvenroedel opereren snappen het ook niet helemaal.Shaggy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:24:
[...]
Je hebt zo te lezen niet veel kennis van hondengedrag aan de lijn, zonder lijn, roedels en vreemde honden.
Ten eerste kan niet iedere hond met een andere overweg. Zelfde als mensen die menen dat alle honden per definitie met elkaar moeten kunnen spelen.
De werkelijkheid is anders. Net zoals jij zelf keurig bent opgevoed door je ouders neemt dat niet weg dat jij niet met iedereen wil spelen of door een deur kan. Waarom zouden honden dit wel moeten kunnen?
Iedere ras heeft andere eigenschappen en karaktertrekken, en dat is iedere hond nog eens zijn eigen individu.
En als ik weet dat mijn honden niet met anderen overweg kunnen hou ik ze bij me. Dat honden aan een lijn zitten tijdens het lopen is vaak niet zonder reden.
Ik moet de niet agressieve hond nog tegenkomen die dat niet met een grom of lichaamstaal kan oplossen. Mijn honden lopen meestal los en komen bij dat soort honden instinctief niet in de buurt, dat werkt prima, met 13 jaar en 3 honden nog nooit een gevecht gehad en mijn terriërs staan niet bekend als lieverdjes, al zijn ze dat wel.
Als jouw hond echt iets doet dat op doorbijten lijkt dan is dat een overdreven reactie ja.
@Anoniem: 834471 en zoals normale mensen niet meteen vol iemand op z'n bek klappen zullen weinig honden meteen vol in de aanval gaan.
Iets doen is breed interpreteerbaar, maar een keer een snauw of uitval naar m'n pup vind ik wel prettig. Weet die pup weer dat ze andere honden met rust moet laten.
Het andere uiterste is dan bijten en niet meer loslaten. En dat is gewoon wangedrag en hoort aangelijnd met muilkorf.
Maar kom dan niet trots vertellen dat jouw hond wel 'iets doet'.
Waarom je honden niet gewoon aan de lijn en bij anderen weg houden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volwassen honden moeten niet spelen? Waarom is dat? Als die beesten daar lol mee hebben is dat toch prima?Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
Volwassen honden moeten helemaal niet spelen, komt vaker niet voor dan wel. Maar mensen die denken dat huishonden nog compleet volgens de regels van een wolvenroedel opereren snappen het ook niet helemaal.
Ik moet de niet agressieve hond nog tegenkomen die dat niet met een grom of lichaamstaal kan oplossen. Mijn honden lopen meestal los en komen bij dat soort honden instinctief niet in de buurt, dat werkt prima, met 13 jaar en 3 honden nog nooit een gevecht gehad en mijn terriërs staan niet bekend als lieverdjes, al zijn ze dat wel.
Als jouw hond echt iets doet dat op doorbijten lijkt dan is dat een overdreven reactie ja.
@Anoniem: 834471 en zoals normale mensen niet meteen vol iemand op z'n bek klappen zullen weinig honden meteen vol in de aanval gaan.
Iets doen is breed interpreteerbaar, maar een keer een snauw of uitval naar m'n pup vind ik wel prettig. Weet die pup weer dat ze andere honden met rust moet laten.
Het andere uiterste is dan bijten en niet meer loslaten. En dat is gewoon wangedrag en hoort aangelijnd met muilkorf.
Onze gesocialiseerde labradoodle kan prima met andere honden ravotten, beetje spelen, rondrennen en stoeien. Als een andere hond aangeeft dat niet te willen respecteert ie dat ook
Share and Enjoy!
Prima toch? Volgens mij schrijf ik exact hetzelfde als je het woord moeten correct leest. Lees anders hoeven.GreNade schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:53:
[...]
Volwassen honden moeten niet spelen? Waarom is dat? Als die beesten daar lol mee hebben is dat toch prima?
Onze gesocialiseerde labradoodle kan prima met andere honden ravotten, beetje spelen, rondrennen en stoeien. Als een andere hond aangeeft dat niet te willen respecteert ie dat ook
Waarom niet gewoon binnen blijven en nooit naar buiten? Nooit conflict.Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:52:
Waarom je honden niet gewoon aan de lijn en bij anderen weg houden?
Mis ik iets?Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:56:
Waarom niet gewoon binnen blijven en nooit naar buiten? Nooit conflict.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het ging specifiek over een losloopgebied. Persoonlijk vind ik honden los nooit een probleem als de omgeving zich daarvoor leent en de honden luisteren. Tenzij jij gewoon in z'n algemeenheid je stelling plaatste. Dan is m'n reactie overdreven.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 23-08-2019 22:09 ]
Ah zo, dat had ik inderdaad gemist.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:08:
Het ging specifiek over een losloopgebied. Persoonlijk vind ik honden los nooit een probleem als de omgeving zich daarvoor leent en de honden luisteren.
Ik ben namelijk gewend dat velen alles als losloopgebied beschouwen, inclusief terrasjes en weilanden met schapen. Vandaar mijn vraag, was inderdaad meer in algemeenheid.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 23-08-2019 22:13 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 834471
Waar is dit een reactie op? Vooral die laatst zin snap ik niet in context van wat ik uberhaupt in dit topic geroepen heb.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 24-08-2019 11:56 ]
Kijk voor mij is het simpel, en wat deze discussie al aangeeft is, dat er een probleem is, en daar moet een oplossing voor bedacht worden, op dit moment zie ik eigenlijk alleen maar "slachtoffers" en iedereen heeft op zich een goed punt, en op de nuaces kan gewoon eindeloos op worden doorgezaagd tot in de eeuwigheid.
Persoonlijk, bij gebrek aan betere verwoording aan mijn kant, Noem ik de discussie die algemeen gevoerd word over dit topic, een kleuterklas discussie, met voornamelijk de Ja maar vraag stelling als tegen argument, en bagatellisering en overdrijving van het probleem, zonder echt over een goede oplossingen of ideeen te creeren. De paar die er komen, worden ondergespoelt door de Ja Maar discussie.
Geef ook toe, ik daarin mezelf bijna ook in liet mee slepen, en zal ook verder proberen me daar niet in mee te laten slepen, omdat ik denk dat voornamelijk betere regels rondom het fokken en houden van honden moeten komen.
Verbieden van honden vind ik gewoon een stap te ver, maar alles maar op zijn beloop laten zoals het is, gaan gewoon een keer echt goed fout.
Moeilijkheid is gewoon, ene groep wil iets verbieden waar een andere groep passie/liefdevol over is, en door de hedendaagse toch ietwat confronterende houding door anonimiteit kan het soms te snel vijandig worden, toch lijkt me als je met 95% van de mensen hier dit persoonlijk zou bespreken vele heel snel op een goede verstandhouding en begrip kunnen komen.
En dat is zo jammer eigenlijk
Persoonlijk, bij gebrek aan betere verwoording aan mijn kant, Noem ik de discussie die algemeen gevoerd word over dit topic, een kleuterklas discussie, met voornamelijk de Ja maar vraag stelling als tegen argument, en bagatellisering en overdrijving van het probleem, zonder echt over een goede oplossingen of ideeen te creeren. De paar die er komen, worden ondergespoelt door de Ja Maar discussie.
Geef ook toe, ik daarin mezelf bijna ook in liet mee slepen, en zal ook verder proberen me daar niet in mee te laten slepen, omdat ik denk dat voornamelijk betere regels rondom het fokken en houden van honden moeten komen.
Verbieden van honden vind ik gewoon een stap te ver, maar alles maar op zijn beloop laten zoals het is, gaan gewoon een keer echt goed fout.
Moeilijkheid is gewoon, ene groep wil iets verbieden waar een andere groep passie/liefdevol over is, en door de hedendaagse toch ietwat confronterende houding door anonimiteit kan het soms te snel vijandig worden, toch lijkt me als je met 95% van de mensen hier dit persoonlijk zou bespreken vele heel snel op een goede verstandhouding en begrip kunnen komen.
AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7
Gevechtshonden zie je altijd bij een bepaald slag volk, soort zoekt soort helaas. Fokken per direct verbieden en stoppen met de verkoop.
Lopen ze nog rond na een aantal jaar? Inbeslagname + boete
En uiteraard elke (gevechtshond)hond die bijt in laten slapen
Lopen ze nog rond na een aantal jaar? Inbeslagname + boete
En uiteraard elke (gevechtshond)hond die bijt in laten slapen
[ Voor 31% gewijzigd door Deruxian op 25-08-2019 00:18 ]
Tja in een discussie heb je altijd reacties van vele vormen en aard. Met het weg zetten als kleuterklas doe je de meesten, die gewoon inhoudelijk gereageerd hebben, tekort.ArranChace schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:41:
Kijk voor mij is het simpel, en wat deze discussie al aangeeft is, dat er een probleem is, en daar moet een oplossing voor bedacht worden, op dit moment zie ik eigenlijk alleen maar "slachtoffers" en iedereen heeft op zich een goed punt, en op de nuaces kan gewoon eindeloos op worden doorgezaagd tot in de eeuwigheid.
Als jij een methode weet die de rotte appels eruit weet te krijgen en ook nog eens haalbaar en betaalbaar is dan hoor ik die graag. Want ik ben het met je eens dat een verbod een makkelijke uitweg is die wellicht zwaar overdreven is, maar zoals je zelf zegt is helemaal niets doen ook geen optie.Geef ook toe, ik daarin mezelf bijna ook in liet mee slepen, en zal ook verder proberen me daar niet in mee te laten slepen, omdat ik denk dat voornamelijk betere regels rondom het fokken en houden van honden moeten komen.
Want zolang je nog keer op keer mensen hebt die via hun hond zware schade aan mens en/of dier toebrengen, en dat dan vaak mee weg proberen te komen, blijf je deze discussie houden. En terecht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het verbaast me dat de topicstarter stelt dat zijn "gevaarlijke" hond netjes opgevoed is zoals het hoort, terwijl hij van die Beagle ongewenst gedrag gewoon accepteert.
Bij onze hond kan ik gewoon zijn eten afpakken als hij aan het eten is, zonder bijten en morren en hij pakt pas wat uit mijn hand als ik zeg dat hij het mag pakken. Zoals het hoort dus.
Hoe zit dit?
=edit=
Topic inmiddels vluchtig doorgescand en ik zie dat een van de 1ste reacties dit ook al aanhaalde, echter wat ik zo vlug kon zien heeft de topicstarter hier niet op gereageerd.
Ik nodig hem uit dit alsnog te doen.
Bij onze hond kan ik gewoon zijn eten afpakken als hij aan het eten is, zonder bijten en morren en hij pakt pas wat uit mijn hand als ik zeg dat hij het mag pakken. Zoals het hoort dus.
Hoe zit dit?
=edit=
Topic inmiddels vluchtig doorgescand en ik zie dat een van de 1ste reacties dit ook al aanhaalde, echter wat ik zo vlug kon zien heeft de topicstarter hier niet op gereageerd.
[ Voor 21% gewijzigd door vosss op 25-08-2019 10:29 ]
Omdat ik daarop niet ga reageren, ik laat mij niet in de welles nietus, en jamaar hoek duwen.vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:24:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het verbaast me dat de topicstarter stelt dat zijn "gevaarlijke" hond netjes opgevoed is zoals het hoort, terwijl hij van die Beagle ongewenst gedrag gewoon accepteert.
Hoe zit dit?
=edit=
Het voegt niets toe aan de boodschap, en het vermelden dat ik een felle beagle heb en een timide Stafford en de boodschap daarmee bedoelende al geheel is gemist door velen, en een annekdote waar op word aangestuurd, rest van verhaal word niet eens gelezen wat duidelijkheid al aangeeft.
Al had ik twee agressieve honden, of twee model honden, dat doet mijn boodschap inhoudelijk niets af, en toch is dat waar men op wil aansturen.
Op dat soort vragen ingaan zal alleen maar meer onbegrip en irritatie opleveren.
Wederom oplossing heb ik al gezegt die wel gaat werken, helaas word dat gedeelte eigenlijk of overheen gelezen, of genegeerd en gebagataliseert of vinden mensen niet snel genoeg gaan.Gonadan schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:20:
[...]
Tja in een discussie heb je altijd reacties van vele vormen en aard. Met het weg zetten als kleuterklas doe je de meesten, die gewoon inhoudelijk gereageerd hebben, tekort.
[...]
Als jij een methode weet die de rotte appels eruit weet te krijgen en ook nog eens haalbaar en betaalbaar is dan hoor ik die graag. Want ik ben het met je eens dat een verbod een makkelijke uitweg is die wellicht zwaar overdreven is, maar zoals je zelf zegt is helemaal niets doen ook geen optie.
Want zolang je nog keer op keer mensen hebt die via hun hond zware schade aan mens en/of dier toebrengen, en dat dan vaak mee weg proberen te komen, blijf je deze discussie houden. En terecht.
Een bewijs dat je zulke honden aankan, met alleen door erkende fokkers mogen worden verkocht.
Puppys laten steriliseren/castereren en honden markeren voor registratie.
Staffords zijn designerhonden, zoals vele hondenrassen dit zijn, en de vechtlust is daarin in gefokt, en kan er door goede selectie ook uitgefokt worden, door verkoop te regulieren kan de verkoop van slechte honden tot minimum worden terug gebracht. Niet geregistreerde honden zullen over tijd verdwijnen, en na een overbruggings periode, zal het probleem dan zeker afnemen, nooit zal het 100% verdwijnen, net zoals het nooit bij andere rassen voor 100% zal verdwijnen. Baasjes zullen altijd invloed hebben op het gedrag.
Door juist hondenbewijzen in te voeren, en daaraan ook gelijkt net als met motoren dat men niet als beginnen bezitter moeilijke honden kan nemen, en moet aantonen kennis te hebben van hoe de dieren op te voeden, en daarop word getoetst zal ook over tijd het gedrag van meeste mensen die door onkunde fouten maken ook doen verminderen, mensen die het geen reet boeit en alleen maar een beeste willen omdat ze stoer zijn/wapen/whatever zieke reden zullen minder snel zo'n dier nemem, en zijn er toch problemen kan dat bewijs afgenomen worden, en dier in beslag genomen worden.
Je mag immers ook geen auto rijden zonder rijbewijs, dus geen hond bezitten zonder hondenbewijs.
Meeste serieuze hondenbezitters zullen smachten naar zo'n systeem, zij zullen dit behalen ook zonder enige moeite daarvoor te hoeven doen, vaak zitten die ook op clubs hebben al vaker dit gedaan, idem.
De idioten zullen meer protesteren, want tsja nu moet je wat er voor doen, en tijd erin steken, en mensen die de dieren in een opwelling kopen, zullen idem eerst tijd moeten investeren voor je uberhaubt een kan aanschaffen, en zullen in die tijd een betere overweging kunnen maken of ze dat wel willen.
Helaas, word dit niet gelezen, of genegeerd, men is meer geintresseerd in waarom mijn beagle vals en agressief is, want tsja zo word het gelezen, waarbij er eigenlijk staat, Ja Beagle is vel met eten, die jaagt ale honden weg, groot of klein in honden taal.. Gevaarlijk nee.. Maar kleine hond kan Grote gevaarlijke domineren... Maar helaas men leest, Hond bijt, dus gevaarlijk, dus jij weet niet hoe hond op te voeden..
En daar blijft het om gaan, niet de inhoudelijke boodschap..
En ik geef toe, ik ben daar soms behoorlijk geïrriteerd over, dat men alleen maar over de Ja Maar, Welles nietus disccusie wil voeren, en de inhoudelijke boodschap verder negeert.
Maar als je dag in dag uit, zowel op straat als in media/online voor rottevis word uitgemaakt, wat je ook zegt het niet goed is, zelfs hier, ik zoek een oplossing, geef toe er een probleem is, ik sta eigenlijk aan de kant van de tegenstanders, en TOCH... ik voel me redelijk door bepaalde personen aangevallen, en zie meer onbegrip, met een enkeling die het snapt waar ik naar toe probeer te gaan.
De tegenstanders zijn zo verblind vind ik, ze lijkt wel ze niet meer voor rede vatbaar zijn, zelfs al geef je ze gelijk, nog worden ze eigenlijk pislink op je, gewoon omdat.... en dwingen bijna als stafford eigenaar ook een extremere houding aan te nemen, recht tegen hun in, waardoor de discussie nog moeilijker word.
En dat is zo jammer
AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7
Ik ben in mijn buurt een van de weinige die zijn honden aan de riem heeft. Bijna alles loopt los over straat, meer als de helft van die honden hebben nauwlijks tot geen training of opvoeding gehad, baasjes zelf zijn meer gefocussed op hun GSM, soms zit je 5min te kijken van wie is die hond.Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:13:
[...]
Ah zo, dat had ik inderdaad gemist.
Ik ben namelijk gewend dat velen alles als losloopgebied beschouwen, inclusief terrasjes en weilanden met schapen. Vandaar mijn vraag, was inderdaad meer in algemeenheid.
Gaat het mis, (wat dus vaak gebeurd) en hondje komt naar mijne toe die aan de riem zitten, en ja hoor bingo, snappen, snauwen grommen.. Komt baasje van loslopende hond boos aangerend, dat ik mijn hond in de gaten moet houden..
Geloof me, na dit scenario letterlijk al paar honderd keer te hebben meegemaakt, beginnen je irritatie levels toch lichterlijk te stijgen.
Het valt mij op dat je inderdaad nogal selectief reageert. Er zijn een heleboel mensen die tijd en energie hebben gestopt in reacties met ontzettend ter zake doende bijdrages aan de discussie. Die worden door jou straal genegeerd. Als ze niet in jouw straatje passen lijkt het wel of je je vingers in je oren stopt en de andere kant opkijkt. Beetje vreemd....Als je alleen je eigen onwrikbare standpunt wilt verkondigen kun je beter een blog beginnen...ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:51:
[...]
Omdat ik daarop niet ga reageren, ik laat mij niet in de welles nietus, en jamaar hoek duwen.
Het voegt niets toe aan de boodschap, en het vermelden dat ik een felle beagle heb en een timide Stafford en de boodschap daarmee bedoelende al geheel is gemist door velen, en een annekdote waar op word aangestuurd, rest van verhaal word niet eens gelezen wat duidelijkheid al aangeeft.
Al had ik twee agressieve honden, of twee model honden, dat doet mijn boodschap inhoudelijk niets af, en toch is dat waar men op wil aansturen.
Op dat soort vragen ingaan zal alleen maar meer onbegrip en irritatie opleveren.
[...]
Wederom oplossing heb ik al gezegt die wel gaat werken, helaas word dat gedeelte eigenlijk of overheen gelezen, of genegeerd en gebagataliseert of vinden mensen niet snel genoeg gaan.
Een bewijs dat je zulke honden aankan, met alleen door erkende fokkers mogen worden verkocht.
Puppys laten steriliseren/castereren en honden markeren voor registratie.
Staffords zijn designerhonden, zoals vele hondenrassen dit zijn, en de vechtlust is daarin in gefokt, en kan er door goede selectie ook uitgefokt worden, door verkoop te regulieren kan de verkoop van slechte honden tot minimum worden terug gebracht. Niet geregistreerde honden zullen over tijd verdwijnen, en na een overbruggings periode, zal het probleem dan zeker afnemen, nooit zal het 100% verdwijnen, net zoals het nooit bij andere rassen voor 100% zal verdwijnen. Baasjes zullen altijd invloed hebben op het gedrag.
Door juist hondenbewijzen in te voeren, en daaraan ook gelijkt net als met motoren dat men niet als beginnen bezitter moeilijke honden kan nemen, en moet aantonen kennis te hebben van hoe de dieren op te voeden, en daarop word getoetst zal ook over tijd het gedrag van meeste mensen die door onkunde fouten maken ook doen verminderen, mensen die het geen reet boeit en alleen maar een beeste willen omdat ze stoer zijn/wapen/whatever zieke reden zullen minder snel zo'n dier nemem, en zijn er toch problemen kan dat bewijs afgenomen worden, en dier in beslag genomen worden.
Je mag immers ook geen auto rijden zonder rijbewijs, dus geen hond bezitten zonder hondenbewijs.
Meeste serieuze hondenbezitters zullen smachten naar zo'n systeem, zij zullen dit behalen ook zonder enige moeite daarvoor te hoeven doen, vaak zitten die ook op clubs hebben al vaker dit gedaan, idem.
De idioten zullen meer protesteren, want tsja nu moet je wat er voor doen, en tijd erin steken, en mensen die de dieren in een opwelling kopen, zullen idem eerst tijd moeten investeren voor je uberhaubt een kan aanschaffen, en zullen in die tijd een betere overweging kunnen maken of ze dat wel willen.
Helaas, word dit niet gelezen, of genegeerd, men is meer geintresseerd in waarom mijn beagle vals en agressief is, want tsja zo word het gelezen, waarbij er eigenlijk staat, Ja Beagle is vel met eten, die jaagt ale honden weg, groot of klein in honden taal.. Gevaarlijk nee.. Maar kleine hond kan Grote gevaarlijke domineren... Maar helaas men leest, Hond bijt, dus gevaarlijk, dus jij weet niet hoe hond op te voeden..
En daar blijft het om gaan, niet de inhoudelijke boodschap..
En ik geef toe, ik ben daar soms behoorlijk geïrriteerd over, dat men alleen maar over de Ja Maar, Welles nietus disccusie wil voeren, en de inhoudelijke boodschap verder negeert.
Maar als je dag in dag uit, zowel op straat als in media/online voor rottevis word uitgemaakt, wat je ook zegt het niet goed is, zelfs hier, ik zoek een oplossing, geef toe er een probleem is, ik sta eigenlijk aan de kant van de tegenstanders, en TOCH... ik voel me redelijk door bepaalde personen aangevallen, en zie meer onbegrip, met een enkeling die het snapt waar ik naar toe probeer te gaan.
De tegenstanders zijn zo verblind vind ik, ze lijkt wel ze niet meer voor rede vatbaar zijn, zelfs al geef je ze gelijk, nog worden ze eigenlijk pislink op je, gewoon omdat.... en dwingen bijna als stafford eigenaar ook een extremere houding aan te nemen, recht tegen hun in, waardoor de discussie nog moeilijker word.
En dat is zo jammer
Moet ik op elke vraag reageren, die niet ter zake doet.bszz schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:08:
[...]
Het valt mij op dat je inderdaad nogal selectief reageert. Er zijn een heleboel mensen die tijd en energie hebben gestopt in reacties met ontzettend ter zake doende bijdrages aan de discussie. Die worden door jou straal genegeerd. Als ze niet in jouw straatje passen lijkt het wel of je je vingers in je oren stopt en de andere kant opkijkt. Beetje vreemd....Als je alleen je eigen onwrikbare standpunt wilt verkondigen kun je beter een blog beginnen...
Is het belangrijk voor de discussie waarom een hond van me feller is, moet ik dat in detail uitleggen, of voor de duizendste keer uitleggen met omstandigheden data en alles erbij met elke incident, of reageren op zoveelste verhaal van iemand die iemand kent, die haar buurmans zus iemand kent op het werk waarvan de achterneef is gebeten, of ik dat even kan verklaren, en nog meer van dat..
Ja, selectief reageer ik, op inhoudelijk on-topic, helaas merendeel is niet on topic, evenals jou vraag. Eigenlijk had ik dit willen negeren ook... voegt niets toe aan de kern.
Juist omdat het een beladen onderwerp is, wil ik niet te veel op nuances en annekdotes ingaan, het het wellus nietus, Jamaar discussie doorbreken.
Zal ik daarvoor mensen soms voor negeren, so be it..
Wederom het is voor de vraag/discussie onbelangrijk of ik nu 2 modelhonden die koffie en de krant brengen elke ochtend, of twee volledig doorgeslagen moordmachines die ik vanmorgen nog 2 puppies heb laten eten voor ontbijt. De vraag is hoe los je het probleem op een normale manier op, want het probleem gaat verder als alleen vechthonden, allees echter is, de vechthonden hebben het probleem met honden wel duidelijker gemaakt, en zijn daarom nu het boegbeeld van het probleem.
@ArranChace wil je daadwerkelijk een discussie of voornamelijk ventileren? Zolang je blijft hangen in de 'iedereen is tegen mij' dan gaat het waarschijnlijk niets worden. 
Een hondenbewijs is leuk, maar ik twijfel heel sterk aan de haalbaarheid en betaalbaarheid daarvan. Ik heb er dan ook niet overheen gelezen, maar ik denk dat het niet de oplossing is.
Je zult namelijk een aantal instanties en verantwoordelijkheden in het leven moeten roepen.
• een orgaan wat de regelgeving bepaalt en richtlijnen voor uitvoer geeft
• hondeneigenaren zullen verplicht een training en test/examen moeten doen
• daarvoor moeten dus examinatoren en trainers beschikbaar zijn
• om de kwaliteit te toetsen zullen ook onafhankelijke beoordelers noodzakelijk zijn die weer kijken of de training en examens aan de eisen voldoen.
• voor fokkers zal ook een zelfde idee moeten komen. Training, toetsen, beoordeling, etc.
• daarnaast moet je ook kijken naar handhaving
Er gaat dus een hoop tijd en mankracht in zitten en dat kost geld, flink geld. Je kunt er vanuit gaan dat het totaalbedrag voor zo'n hondenbewijs minimaal in de honderden euro's gaat lopen. Daarnaast zal de prijs van de honden ook omhoog schieten. Je vraagt namelijk meer van de fokkers en je maakt wat zij leveren ook nog eens schaars, de extra kosten en marktwerking zorgen dat je hond honderden en misschien wel duizenden euro's gaat kosten. En je weet wat mensen gaan doen als ze iets te duur vinden.
Daarmee kom je op het tweede struikelblok, handhaving. De brave borsten zoals jij zullen zich namelijk scheel betalen voor een hond omdat zij voorstander van het hondenbewijs zijn (toch?). Dat is mooi geld verdienen voor de fokkers dus die zullen proberen 'erkend' te zijn, maar hoe ga je dan zorgen dat ze daadwerkelijk de eisen blijven hanteren? Dat zal je met regelmaat moeten controleren want er zullen een hoop mensen op af komen die er geld mee willen verdienen en een loopje nemen met de regels. Ga je dan elk jaar inspecteurs langs sturen? Hoe gaan die dan een mooiweershow doorzien?
Daarnaast zal je vast een aantal mensen afschrikken die minder goed met een hond om kunnen gaan, maar de mensen die nu al 'schijt hebben' (om het maar even lomp te definiëren) zullen wellicht gewoon een hond uit Duitsland of België halen. Hoe ga je dat aanpakken? Dierenartsen verplichten te controleren of ze geregistreerd zijn? Als ze überhaupt al bij een dierenarts langs gaan.
Dan maar hondenpolitie die mensen met een bepaald ras staande houden en om papieren vragen?
En waar ga je dan de grens leggen? Want een Stafford zou dan alleen met hondenbewijs te houden zijn, maar geldt dat dan voor alle rassen? Want als tante Bep haar keffer niet onder controle heeft maakt dat vooral herrie en kost het wellicht een knauw in je vinger, maar als de Herder van ome Kees niet goed opgevoed is kan die wel degelijk serieuze schade veroorzaken.
Ofwel, ik zie nog niet zo hoe een hondenbewijs de oplossing is waar hondeneigenaren blij van gaan worden. Voel je vrij om me te overtuigen.
Een hondenbewijs is leuk, maar ik twijfel heel sterk aan de haalbaarheid en betaalbaarheid daarvan. Ik heb er dan ook niet overheen gelezen, maar ik denk dat het niet de oplossing is.
Je zult namelijk een aantal instanties en verantwoordelijkheden in het leven moeten roepen.
• om de kwaliteit te toetsen zullen ook onafhankelijke beoordelers noodzakelijk zijn die weer kijken of de training en examens aan de eisen voldoen.
• voor fokkers zal ook een zelfde idee moeten komen. Training, toetsen, beoordeling, etc.
Er gaat dus een hoop tijd en mankracht in zitten en dat kost geld, flink geld. Je kunt er vanuit gaan dat het totaalbedrag voor zo'n hondenbewijs minimaal in de honderden euro's gaat lopen. Daarnaast zal de prijs van de honden ook omhoog schieten. Je vraagt namelijk meer van de fokkers en je maakt wat zij leveren ook nog eens schaars, de extra kosten en marktwerking zorgen dat je hond honderden en misschien wel duizenden euro's gaat kosten. En je weet wat mensen gaan doen als ze iets te duur vinden.
Daarmee kom je op het tweede struikelblok, handhaving. De brave borsten zoals jij zullen zich namelijk scheel betalen voor een hond omdat zij voorstander van het hondenbewijs zijn (toch?). Dat is mooi geld verdienen voor de fokkers dus die zullen proberen 'erkend' te zijn, maar hoe ga je dan zorgen dat ze daadwerkelijk de eisen blijven hanteren? Dat zal je met regelmaat moeten controleren want er zullen een hoop mensen op af komen die er geld mee willen verdienen en een loopje nemen met de regels. Ga je dan elk jaar inspecteurs langs sturen? Hoe gaan die dan een mooiweershow doorzien?
Daarnaast zal je vast een aantal mensen afschrikken die minder goed met een hond om kunnen gaan, maar de mensen die nu al 'schijt hebben' (om het maar even lomp te definiëren) zullen wellicht gewoon een hond uit Duitsland of België halen. Hoe ga je dat aanpakken? Dierenartsen verplichten te controleren of ze geregistreerd zijn? Als ze überhaupt al bij een dierenarts langs gaan.
Dan maar hondenpolitie die mensen met een bepaald ras staande houden en om papieren vragen?
En waar ga je dan de grens leggen? Want een Stafford zou dan alleen met hondenbewijs te houden zijn, maar geldt dat dan voor alle rassen? Want als tante Bep haar keffer niet onder controle heeft maakt dat vooral herrie en kost het wellicht een knauw in je vinger, maar als de Herder van ome Kees niet goed opgevoed is kan die wel degelijk serieuze schade veroorzaken.
Ofwel, ik zie nog niet zo hoe een hondenbewijs de oplossing is waar hondeneigenaren blij van gaan worden. Voel je vrij om me te overtuigen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het niet over vragen of persoonlijke anekdotes, Ik heb het over feitelijke ibnformatie uit bijvoorbeeld onderzoeken naar bijtincidenten etc. (zoek zelf maar even terug) die je negeert. Als je er iets van vindt is het wel zo fatsoenlijk om inhoudelijk een reactie te geven in plaats van het te negeren. Ik zou je om te beginnen willen vragen bszz in "Gevaarlijke honden, zijn ze wel gevaarli..."ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:17:
[...]
Moet ik op elke vraag reageren, die niet ter zake doet.
Is het belangrijk voor de discussie waarom een hond van me feller is, moet ik dat in detail uitleggen, of voor de duizendste keer uitleggen met omstandigheden data en alles erbij met elke incident, of reageren op zoveelste verhaal van iemand die iemand kent, die haar buurmans zus iemand kent op het werk waarvan de achterneef is gebeten, of ik dat even kan verklaren, en nog meer van dat..
Ja, selectief reageer ik, op inhoudelijk on-topic, helaas merendeel is niet on topic, evenals jou vraag. Eigenlijk had ik dit willen negeren ook... voegt niets toe aan de kern.
Juist omdat het een beladen onderwerp is, wil ik niet te veel op nuances en annekdotes ingaan, het het wellus nietus, Jamaar discussie doorbreken.
Zal ik daarvoor mensen soms voor negeren, so be it..
Wederom het is voor de vraag/discussie onbelangrijk of ik nu 2 modelhonden die koffie en de krant brengen elke ochtend, of twee volledig doorgeslagen moordmachines die ik vanmorgen nog 2 puppies heb laten eten voor ontbijt. De vraag is hoe los je het probleem op een normale manier op, want het probleem gaat verder als alleen vechthonden, allees echter is, de vechthonden hebben het probleem met honden wel duidelijker gemaakt, en zijn daarom nu het boegbeeld van het probleem.
en hierop te reageren
[ Voor 6% gewijzigd door bszz op 25-08-2019 14:48 ]
Klopt, persoonlijk als het aan mij zou liggen zou het voor elke hond moeten, met daarin dus net als met motoren en voertuigen gradatie van kunde.. Jij mag ook niet met A rijbewijs op een Oplegger rijden met gevaarlijke lading.. daar moet je voor leren.. Idem vind ik met honden.Gonadan schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:19:
@ArranChace wil je daadwerkelijk een discussie of voornamelijk ventileren? Zolang je blijft hangen in de 'iedereen is tegen mij' dan gaat het waarschijnlijk niets worden.
Als een hond en bewijs me geld zou kosten, en het gezeik dat ik dagelijks heb daarmee gaat oplossen, geloof me, waar ik betalen, het wegnemen van het gezeik wat ik dagelijks over me heen krijg, waardoor het plezier in het hebben van honden in algemeen aan het wegebben is, wat ook weer reflecteert naar de dieren is mij goud geld waard hoor.
Het idee ik ongestoord mijn hond(en) los kan laten op losloop plekken, zonder minimaal een a twee personen zich geroepen voelt om ruzie te zoeken, Ik niet meer 's nachts om 1u pas laaste wandeling kan doen, uit angst voor andere hondebezitters en hun loslopende mormels.
Niet meer dagelijks die blikken te hoeven krijgen en de sneren..
Waar kan ik betalen, om dat weg te nemen.. kosten boeie me niet, die neem ik voor LIEF!!!.
Zeker zal zoiets niet in een paar dagen geregeld zijn, en daarom is het wel makkelijk laten we het maar uitroeien, en dan.. Roei je echt het probleem uit.. wees eerlijk denk eens goed na.. Dan moet het uitroeien globaal gaan gebeuren, gaat ook niet gebeuren.
En mensen blijven mensen, na stafford word wel weer iets nieuws gevonden dat dat gat kan opvullen, 20 jaar geleden had niemand van deze honden gehoord, terwijl ze al iets van 70 jaar bestaan als Staffords.
Straks zijn Staffords weg, en komt HondX daar in de plaats voor, zelfde issue ander ras.. Probleem weer niet opgelost.
Handhaving, mee eens.. die is er nu ook niet, wat ook deel weer is van het probleem, het heeft kunnen ontstaan juist omdat er geen handhaving is. Ik heb althans in alle jaren ik honden heb gehad, nog nooit een agent of wat dan ook iemand ook maar ooit zien aanspreken op verkeerd gedrag van hun hond (bv loslopen buiten losloop gebied, poep op de straat, etc etc) lijkt wel alles maar mag, zelfs waar Agenten bij staan flikken we het rustig.
Ben het met je eens hoor.. het met onze huidige manier van doen en denken, het absoluut nooit iets kan worden, maar ligt daar dan ook niet gelijk de kern van het probleem ?
Wat wil je weten, of ik dat erken die bijtincidenten of niet..bszz schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Ik heb het niet over vragen of persoonlijke anekdotes, Ik heb het over feitelijke ibnformatie uit bijvoorbeeld onderzoeken naar bijtincidenten etc. (zoek zelf maar even terug) die je negeert. Als je er iets van vindt is het wel zo fatsoenlijk om inhoudelijk een reactie te geven in plaats van het te negeren.
Wat denk je zelf...

Zijn jullie zo onzeker ik je moet helpen bevestigen van een open deur.
Nee, je bagatelliseert het probleem al in de eerste alinea van de topicstart.Je roept dat het probleem niet bij de honden zit en er zijn mensen die dat wel vinden, er op wijzen dat sommige honden in de statistieken toch wel duidelijk overtegenwoordigd zijn en dat dit vaak honden zijn die gefokt zijn op agressie en dusdanig fysieke eigenschappen hebben dat als het mis gaat het vaak ook goed mis gaat (klemmen, schudden). Ook mensen met een rijbewijs veroorzaken ongelukken, dit zal bij het hebben van een "hondercertificaat" niet anders zijn. Er is geen enkele legale reden om dergelijke honden als gezelschapsdieren te fokken en te houden behalve dan wellicht ter compensatie van bepaalde fysieke tekortkomingen van de eigenaarArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Wat wil je weten, of ik dat erken die bijtincidenten of niet..
Wat denk je zelf...Waar gaat deze hele discussie om
![]()
Zijn jullie zo onzeker ik je moet helpen bevestigen van een open deur.
En dan heb je het niet eens gehad over de hond die voor kinderen wordt aangeschaft. Want voor wie geldt het bewijs? Voor papa, voor mama, voor het hele gezin? Mag Marietje haar hond alleen uitlaten of moet dat onder begeleiding van iemand met een bewijs? En geldt dat bewijs voor alle honden of alleen voor deze specifieke hond?Gonadan schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:19:
Ofwel, ik zie nog niet zo hoe een hondenbewijs de oplossing is waar hondeneigenaren blij van gaan worden.
Ik ken genoeg bijtincidenten, zelf vaak genoeg gebeten, gekke is.. ik ken veel Stafford,Pitbull,Doberman en andere "bijtgevaarlijke" honden eigenaren en ben echt nog nooit gebeten door die honden.bszz schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:55:
[...]
Nee, je bagatelliseert het probleem al in de eerste alinea van de topicstart.Je roept dat het probleem niet bij de honden zit en er zijn mensen die dat wel vinden, er op wijzen dat sommige honden in de statistieken toch wel duidelijk overtegenwoordigd zijn en dat dit vaak honden zijn die gefokt zijn op agressie en dusdanig fysieke eigenschappen hebben dat als het mis gaat het vaak ook goed mis gaat (klemmen, schudden). Ook mensen met een rijbewijs veroorzaken ongelukken, dit zal bij het hebben van een "hondercertificaat" niet anders zijn. Er is geen enkele legale reden om dergelijke honden als gezelschapsdieren te fokken en te houden behalve dan wellicht ter compensatie van bepaalde fysieke tekortkomingen van de eigenaar
Wel door ontelbare kleine keffertjes die in de broekspijp hingen, Idem begonnen met uitdagen van onze honden.
Ik zeg daarmee niet het probleem niet bestaat, maar de nuance weg is ik bagatelliseer niets, probleem word echter wel gebagatelliseerd door voornamelijk 1 ras te noemen, maar dat word juist door de tegenstanders als Bagatelliseren gezien (snap je het bijna nog), Normale baasjes van honden willen gewoon normaal van hun dieren kunnen genieten. Niemand van zulke baasjes zullen het gevaar onderkennen. En wij zien ook met lede ogen aan net als jullie de incidenten, en we willen daar allemaal een oplossing voor. En als het uitroeien van Staffords daarmee echt de oplossing voor het gehele honden probleem zou zijn, zou ik morgen schoorvoetend mijn Stafford laten inslapen.
Echter Ras uitroeien is gewoon niet de oplossing. Als ik je vertel ik mijn stafford niet heb genomen omdat ik een vechthond wilde, maar vriendje voor mijn Beagle die niet goed alleen kan zijn wilde hebben.
Daarmee ik ietwat Naief was, en een Stafford heb overgenomen van een Baasje die de hond niet aankon, en door nog wat omstandigheden waar ik niet verder op inga, de Hond weg wilde doen, maar niemand een "oudere" ietwat ongehoorzame Stafford wilde hebben. Dus eigenlijk afgemaakt zou gaan worden als het naar asiel werd gestuurd. Niet realiserende wat voor impact sociaal maatschappelijk dit zou hebben.
Ik zag alleen een zielige lieve hond, die niemand wilde hebben waarmee mijn Beagle heel goed kon opschieten, zocht toch nog een tweede hond, ach weet je wat, ik neem die Stafford wel over.
Het dier kan er niets aan doen, maar tot vandaag de dag spijt het de haren van mijn hoofd ik die beslissing heb genomen. Door de sociaal maatschappelijke ellende die deze hond mij heeft bezorgt, heb ik haar niet de opvoeding en training kunnen geven die ik normaal een hond geef.
Zelfs de hondenclub waar ik op zat wilde niet ik met haar kwam, gewoon omdat... Mensen als de dood als ze los liepen, ik heb haar slecht kunnen socialiseren omdat ik haar niet met andere honden mocht laten socialiseren, terwijl ze Prima met mijn Beagle kom leven, mijn Moeders Teckel, en Schoonmoeders Franse Bulldogje, en paar andere honden.. Maar 95% van de mensen waren bijvoorbaad bang. Tot paniek toe.. En mensen in paniek en honden, dat is een magneet.
Ik heb vanaf geboorte af met honden geleeft, nooit ever problemen gehad, allees deze hond hoe lief ze ook is, lijkt een ellende magneet.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat honden ongeacht ras gevaarlijk kunnen zijn, onkunde en onwil etc tot gedrags problemen kunnen leiden, maar ook de buurt kan meespelen, honden voelen zeker de mood van de baas aan, als de baas bang en kwaad word, word de hond dat ook.
Merk dat aan mijn eigen honden na 10 jaar hoe het gedrag is verandert, en ja dat komt gedeeltelijk door mij, omdat ik omloop, als ik oudere dames zie met kleine keffers draai ik 180 graden om, Mijn stafford gaat kort als ik een andere onbekende hond zie, onbedoeld is ze daardoor nu juist feller geworden op andere honden als vroeger.. Maar wat moet ik...
Het probleem voor mij lijkt een negatieve spiraal naar beneden in dat opzicht, en probeer dus ook de negatieve kant van het geheel te tonen dat het negatieve houding t.o de honden ook teweeg brengt
Het lijkt bijna althans voor mij een zelf vervullende profetie te zijn. Door ik de hond niet kan bieden door alle negatieve gedachten om de hond, en mijn gedrag op die negativiteit begint de hond het gedrag te vertonen dat voldoet aan die negativiteit.
Het probleem bespreken, vereist heel veel uitleg, en geduld, en lijkt me ook zeker de moeite waard om te belichten, ook voor de mensen die zo'n hond hebben krijg ik vaak hele positieve reacties van dit is zo herkenbaar, hoe ga jij er mee om, etc.. En niet veel durven het ook aan om de confrontatie aan te gaan, want voor je het weet ben je ver voorbij het doel geschoten, Ik spreek in weze uit ervaring met, en heb er dagelijks mee te maken, in reactie op mensen die laten we eerlijk zijn, er niet dagelijks mee bezig zijn, en niet direct persoonlijk (uitzondering daar gelaten) mee betrokken zijn. Dus mag zeggen ik er iets meer van begrijp en weet als de gemiddelde persoon.
Nu vanuit echt persoonlijk gesproken, ik snap de hele negatieviteit, ik zie het probleem, en zou graag het anders zien. Wederom als het echt zou helpen morgen mijn hond word afgemaakt, en daarmee alle ellende de wereld uit is, ik zou hem laten afmaken.. Maar ik realiseer me ter dege dat jammer genoeg niet het geval is, en opzich het dier zelf er ook niet aan kan doen.. Een dier is dat betreft een dier, en geen nadenkend mens..
Je gaat feitelijke conclusies van onderzoeken te lijf met anekdotische argumenten. Daar kan ik niks mee, en al zijn de kleine hondjes vaker betrokken bij bijtincidenten, dan is de impact een stuk minder ernstig omdat ze minder sterk zijn, niet klemmen en hun "prooi" niet schudden. Vraag je daarbij ook af waarom veel van dit soort honden worden gefokt op agressie. Waarom vind je het dan zo logisch vooral te benadrukken dat de oplossing bij een "hondenrijbewijs" ligt?ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:25:
[...]
Ik ken genoeg bijtincidenten, zelf vaak genoeg gebeten, gekke is.. ik ken veel Stafford,Pitbull,Doberman en andere "bijtgevaarlijke" honden eigenaren en ben echt nog nooit gebeten door die honden.
Wel door ontelbare kleine keffertjes die in de broekspijp hingen, Idem begonnen met uitdagen van onze honden.
Ik zeg daarmee niet het probleem niet bestaat, maar de nuance weg is ik bagatelliseer niets, probleem word echter wel gebagatelliseerd door voornamelijk 1 ras te noemen, maar dat word juist door de tegenstanders als Bagatelliseren gezien (snap je het bijna nog), Normale baasjes van honden willen gewoon normaal van hun dieren kunnen genieten. Niemand van zulke baasjes zullen het gevaar onderkennen. En wij zien ook met lede ogen aan net als jullie de incidenten, en we willen daar allemaal een oplossing voor. En als het uitroeien van Staffords daarmee echt de oplossing voor het gehele honden probleem zou zijn, zou ik morgen schoorvoetend mijn Stafford laten inslapen.
Echter Ras uitroeien is gewoon niet de oplossing. Als ik je vertel ik mijn stafford niet heb genomen omdat ik een vechthond wilde, maar vriendje voor mijn Beagle die niet goed alleen kan zijn wilde hebben.
Daarmee ik ietwat Naief was, en een Stafford heb overgenomen van een Baasje die de hond niet aankon, en door nog wat omstandigheden waar ik niet verder op inga, de Hond weg wilde doen, maar niemand een "oudere" ietwat ongehoorzame Stafford wilde hebben. Dus eigenlijk afgemaakt zou gaan worden als het naar asiel werd gestuurd. Niet realiserende wat voor impact sociaal maatschappelijk dit zou hebben.
Ik zag alleen een zielige lieve hond, die niemand wilde hebben waarmee mijn Beagle heel goed kon opschieten, zocht toch nog een tweede hond, ach weet je wat, ik neem die Stafford wel over.
Het dier kan er niets aan doen, maar tot vandaag de dag spijt het de haren van mijn hoofd ik die beslissing heb genomen. Door de sociaal maatschappelijke ellende die deze hond mij heeft bezorgt, heb ik haar niet de opvoeding en training kunnen geven die ik normaal een hond geef.
Zelfs de hondenclub waar ik op zat wilde niet ik met haar kwam, gewoon omdat... Mensen als de dood als ze los liepen, ik heb haar slecht kunnen socialiseren omdat ik haar niet met andere honden mocht laten socialiseren, terwijl ze Prima met mijn Beagle kom leven, mijn Moeders Teckel, en Schoonmoeders Franse Bulldogje, en paar andere honden.. Maar 95% van de mensen waren bijvoorbaad bang. Tot paniek toe.. En mensen in paniek en honden, dat is een magneet.
Ik heb vanaf geboorte af met honden geleeft, nooit ever problemen gehad, allees deze hond hoe lief ze ook is, lijkt een ellende magneet.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat honden ongeacht ras gevaarlijk kunnen zijn, onkunde en onwil etc tot gedrags problemen kunnen leiden, maar ook de buurt kan meespelen, honden voelen zeker de mood van de baas aan, als de baas bang en kwaad word, word de hond dat ook.
Merk dat aan mijn eigen honden na 10 jaar hoe het gedrag is verandert, en ja dat komt gedeeltelijk door mij, omdat ik omloop, als ik oudere dames zie met kleine keffers draai ik 180 graden om, Mijn stafford gaat kort als ik een andere onbekende hond zie, onbedoeld is ze daardoor nu juist feller geworden op andere honden als vroeger.. Maar wat moet ik...
Het probleem voor mij lijkt een negatieve spiraal naar beneden in dat opzicht, en probeer dus ook de negatieve kant van het geheel te tonen dat het negatieve houding t.o de honden ook teweeg brengt
Het lijkt bijna althans voor mij een zelf vervullende profetie te zijn. Door ik de hond niet kan bieden door alle negatieve gedachten om de hond, en mijn gedrag op die negativiteit begint de hond het gedrag te vertonen dat voldoet aan die negativiteit.
Het probleem bespreken, vereist heel veel uitleg, en geduld, en lijkt me ook zeker de moeite waard om te belichten, ook voor de mensen die zo'n hond hebben krijg ik vaak hele positieve reacties van dit is zo herkenbaar, hoe ga jij er mee om, etc.. En niet veel durven het ook aan om de confrontatie aan te gaan, want voor je het weet ben je ver voorbij het doel geschoten, Ik spreek in weze uit ervaring met, en heb er dagelijks mee te maken, in reactie op mensen die laten we eerlijk zijn, er niet dagelijks mee bezig zijn, en niet direct persoonlijk (uitzondering daar gelaten) mee betrokken zijn. Dus mag zeggen ik er iets meer van begrijp en weet als de gemiddelde persoon.
Nu vanuit echt persoonlijk gesproken, ik snap de hele negatieviteit, ik zie het probleem, en zou graag het anders zien. Wederom als het echt zou helpen morgen mijn hond word afgemaakt, en daarmee alle ellende de wereld uit is, ik zou hem laten afmaken.. Maar ik realiseer me ter dege dat jammer genoeg niet het geval is, en opzich het dier zelf er ook niet aan kan doen.. Een dier is dat betreft een dier, en geen nadenkend mens..
En om dan toch nog maar even een anekdote toe te voegen: Vorig jaar is in mijn omgeving een kleine hond in 10 seconden doodgebeten en de baas daarna ernstig verwond omdat een portier van een auto onbewust niet goed dicht was gedaan. Een incident, losstaand van de competentie van de eigenaar, met ernstige gevolgen door de aard van de hond
Dat geloof ik meteen, maar durf je dat ook voor andere baasjes te zeggen? Denk je dat het grootste deel van hondenhoudend Nederland zonder meer bereid is om flink geld neer te leggen zodat dit anders geregeld wordt?ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:43:
Klopt, persoonlijk als het aan mij zou liggen zou het voor elke hond moeten, met daarin dus net als met motoren en voertuigen gradatie van kunde.. Jij mag ook niet met A rijbewijs op een Oplegger rijden met gevaarlijke lading.. daar moet je voor leren.. Idem vind ik met honden.
Als een hond en bewijs me geld zou kosten, en het gezeik dat ik dagelijks heb daarmee gaat oplossen, geloof me, waar ik betalen, het wegnemen van het gezeik wat ik dagelijks over me heen krijg, waardoor het plezier in het hebben van honden in algemeen aan het wegebben is, wat ook weer reflecteert naar de dieren is mij goud geld waard hoor.
Het idee ik ongestoord mijn hond(en) los kan laten op losloop plekken, zonder minimaal een a twee personen zich geroepen voelt om ruzie te zoeken, Ik niet meer 's nachts om 1u pas laaste wandeling kan doen, uit angst voor andere hondebezitters en hun loslopende mormels.
Niet meer dagelijks die blikken te hoeven krijgen en de sneren..
Waar kan ik betalen, om dat weg te nemen.. kosten boeie me niet, die neem ik voor LIEF!!!.
Grote kans, waarom verbieden we honden überhaupt niet? Wat heeft die kapotgefokte diersoort voor streepje voor dat ze überhaupt zo'n uitzonderingspositie in de maatschappij verworven hebben?Zeker zal zoiets niet in een paar dagen geregeld zijn, en daarom is het wel makkelijk laten we het maar uitroeien, en dan.. Roei je echt het probleem uit.. wees eerlijk denk eens goed na.. Dan moet het uitroeien globaal gaan gebeuren, gaat ook niet gebeuren.
En mensen blijven mensen, na stafford word wel weer iets nieuws gevonden dat dat gat kan opvullen, 20 jaar geleden had niemand van deze honden gehoord, terwijl ze al iets van 70 jaar bestaan als Staffords.
Straks zijn Staffords weg, en komt HondX daar in de plaats voor, zelfde issue ander ras.. Probleem weer niet opgelost.
Het is de enige diersoort waarvan het volstrekt normaal is dat ze mee gaan naar een restaurant, speeltuin, recreatiegebied, winkelcentrum, natuurgebied tijdens broedseizoen, strand, etc. Vaak los lopend, overlast veroorzakend en de eigenaar geeft een zeer grote bek als iemand er wat van zegt.
Eigenlijk kan je ze beter gewoon alleen maar thuis houden toch? Eventueel de kortste route door de wijk naar een speciaal uitlaatveldje en that's it.
Voor wie het nog niet door had: /lichtesarcasm
Overigens heeft niemand het over uitroeien hè? Gewoon het fokken en houden verbieden, dan sterft het ras vanzelf uit zonder genocide.
Verder lees ik je verbazing over dat men argwanend is naar je Stafford ook al vind jij dat het onnodig is. Terwijl je zelf aangeeft dat hij niet goed opgevoed is en initieel niet luisterde. Toch ben je van mening dat dit exemplaar van een overduidelijk agressief vechtras dan nul komma nul gevaar kan opleveren. Steek je dan niet gewoon ontzettend je kop in het zand?
Even kort door de bocht: de eigenaar van een Siberische tijger kan mij nog zo proberen te overtuigen dat die van hem niets doet en altijd lief is geweest, toch geen haar op m'n hoofd die er aan denkt met zo'n beest te gaan knuffelen. Een dier waarvan bekend is dat de soort een vorm van agressie in zich heeft en gemakkelijk veel schade kan toebrengen ben je gewoon wat argwanend naar. Dat is niet vreemd of zielig voor je hond, dat is een heel gezonde eigenschap.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bewijs is persoonlijk, individueel halen dus. Kind moet dus zelf een bewijs halen of uitlaten onder toezicht. Honden verdelen in klasses en bij elke klasse hoort een bewijs. Met een moeilijker bewijs mag je een makkelijkere hond.Droefsnoet schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:05:
En dan heb je het niet eens gehad over de hond die voor kinderen wordt aangeschaft. Want voor wie geldt het bewijs? Voor papa, voor mama, voor het hele gezin? Mag Marietje haar hond alleen uitlaten of moet dat onder begeleiding van iemand met een bewijs? En geldt dat bewijs voor alle honden of alleen voor deze specifieke hond?
Zo'n systeem kost geld, maar wordt direct bekostigd door eigenaren. Natuurlijk krijg je dan het "boehoe honden zijn alleen voor de rijken!"-gejank, maar dat hou je toch. Handhaving kan gebeuren door de gemeentelijke handhavers, die schieten toch met bosjes uit de grond.
Volgens mij kan je verschillende dingen doen. De algemene tendens hier is dat het (voor in ieder geval een groot deel) ‘aan de opvoeding ligt’. Als we uitgaan van het (anekdotisch) bewijs dat hier gepost wordt, is een groot deel van de hondenbezitters onbekwaam. Laten we zeggen dat 25% onbekwaam is (percentage doet er eigenlijk niet zo veel toe.
Dan lijkt het ook dat onbekwame baasjes een voorkeur voor grote, gevaarlijke honden hebben. Even los van de agressie van een chihuahua, we worden hier allemaal liever door en teckel in onze kuit gebeten dan door een Stafford in onze keel, toch?
Dan kunnen we dus 2 kanten op:
- hondenbewijs achtig iets, voor iedereen. Lijkt me moeilijk haalbaar en misschien een beetje symboolpolitiek. Iedereen heeft ook een rijbewijs en toch rijden veel mensen te hard en door rood. Dat je aantoont dat je weet hoe het moet betekent niet dat je ook doet zoals het moet. Maar misschien is er iets geniaals te bedenken?
- we gaan toch kijken naar de risicohondenrassen. En die worden eventueel verboden (en sterven dus uit). Dat is vervelend voor de bekwame baasjes met een voorkeur voor die rassen, de goeden leiden onder de kwaden etc en dat is allemaal waar, maar er zijn ook alternatieven, toch? Zolang dat verbod niet betekent dat elke verboden hond direct afgemaakt moet worden, lijkt me de impact wel mee vallen
Natuurlijk doen we dat met honden en niet met mensen. Die vergelijking komt nu vaak terug maar er is toch wel echt een verschil tussen mens en dier, toch?
Dan lijkt het ook dat onbekwame baasjes een voorkeur voor grote, gevaarlijke honden hebben. Even los van de agressie van een chihuahua, we worden hier allemaal liever door en teckel in onze kuit gebeten dan door een Stafford in onze keel, toch?
- hondenbewijs achtig iets, voor iedereen. Lijkt me moeilijk haalbaar en misschien een beetje symboolpolitiek. Iedereen heeft ook een rijbewijs en toch rijden veel mensen te hard en door rood. Dat je aantoont dat je weet hoe het moet betekent niet dat je ook doet zoals het moet. Maar misschien is er iets geniaals te bedenken?
- we gaan toch kijken naar de risicohondenrassen. En die worden eventueel verboden (en sterven dus uit). Dat is vervelend voor de bekwame baasjes met een voorkeur voor die rassen, de goeden leiden onder de kwaden etc en dat is allemaal waar, maar er zijn ook alternatieven, toch? Zolang dat verbod niet betekent dat elke verboden hond direct afgemaakt moet worden, lijkt me de impact wel mee vallen
Natuurlijk doen we dat met honden en niet met mensen. Die vergelijking komt nu vaak terug maar er is toch wel echt een verschil tussen mens en dier, toch?
Zo zit een maatschappij in elkaar. Je moet af en toe harde maatregelen nemen en daar is vaak een kleine groep de dupe van. Jammer, maar helaas. Die honden zorgen nou eenmaal voor grote problemen en dat er genoeg lieve beesten en goede baasjes tussenzitten geloof ik direct, echter zijn die honden levensgevaarlijk wanneer dat niet het geval is. Je hebt ook wel pittige Labradors, echter zullen die geen mens of hond verslinden. Dat is het belangrijkste verschil. Bovendien wil TS de hele situatie omkeren door een hondenbewijs te introduceren. Eigenaren van dit soort honden hebben vaak enorme oogkleppen op en komen vaak niet verder dan "mijn hond doet niks" en "het ligt niet aan het ras". Daarom is elke discussie vaak volkomen zinloos, want bij ieder incident kruipen ze in de slachtofferrol.ZieMaar! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:13:
Volgens mij kan je verschillende dingen doen. De algemene tendens hier is dat het (voor in ieder geval een groot deel) ‘aan de opvoeding ligt’. Als we uitgaan van het (anekdotisch) bewijs dat hier gepost wordt, is een groot deel van de hondenbezitters onbekwaam. Laten we zeggen dat 25% onbekwaam is (percentage doet er eigenlijk niet zo veel toe.
[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 25-08-2019 17:27 ]
Laatste keer dat ik keek vielen wij onder de primaten, dat klinkt als een orde binnen de zoogdieren.ZieMaar! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:13:
Ja natuurlijk is een mens een zoogdier. Ik bedoel (en volgens mij was dat in deze context vrij helder) dat we mensen en dieren echt wel anders kunnen en mogen behandelen. Maar wellicht is het voor een aantal hier goed om dat expliciet te benoemen.TheBrut3 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:24:
[...]
Laatste keer dat ik keek vielen wij onder de primaten, dat klinkt als een orde binnen de zoogdieren.
Sjah, ik mag eigenlijk niet generalizeren, maar als je af en toe ziet wat voor lui met die "gevaarlijke" honden rondloopt, dan verbazen me die cijfers niet.
Zelf ook al eens in mijn broek gebeten en in mijn papieren boodschappentas (als ik zelf mag zeggen: zonder dit op ook maar enige manier uit te lokken). Wat doen die baasjes? Niets. Kijken naar je op van "moet je daar maar niet lopen".
Soort honden-rijbewijs klinkt leuk maar is niet haalbaar. Het soort/type/ras honden wat we toe staan is nog wel aardig te managen en te controleren. Een beste van de slechtste opties kiezen.
Niets doen is ook wel bijzonder. Het risico ligt natuurlijk niet alleen bij de baasjes zelf (als dat zo was, dan lost t probleem zich vanzelf op) maar zeker ook de onbekende.
Leuk probleem. Een beste oplossing is er vrees ik weer niet.
Zelf ook al eens in mijn broek gebeten en in mijn papieren boodschappentas (als ik zelf mag zeggen: zonder dit op ook maar enige manier uit te lokken). Wat doen die baasjes? Niets. Kijken naar je op van "moet je daar maar niet lopen".
Soort honden-rijbewijs klinkt leuk maar is niet haalbaar. Het soort/type/ras honden wat we toe staan is nog wel aardig te managen en te controleren. Een beste van de slechtste opties kiezen.
Niets doen is ook wel bijzonder. Het risico ligt natuurlijk niet alleen bij de baasjes zelf (als dat zo was, dan lost t probleem zich vanzelf op) maar zeker ook de onbekende.
Leuk probleem. Een beste oplossing is er vrees ik weer niet.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 25-08-2019 17:57 ]
Zo'n keffertje bijt nog geen deuk in een pakje boter. Een zware 'vecht' hond daarentegen... Je hebt nou eenmaal hondenrassen die oorspronkelijk gefokt werden voor bewaking of om te vechten en dat zit in hun genen. Dat soort honden hebben wat mij betreft geen plek als huisdier. Het zijn honden met meer risico en zolang iedereen zomaar een hond kan nemen moet je dat soort honden niet in de maatschappij willen. Dat een bepaald soort volk vaker voor dat soort honden kiest helpt de situatie ook niet echt.ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:25:
[...]
Ik ken genoeg bijtincidenten, zelf vaak genoeg gebeten, gekke is.. ik ken veel Stafford,Pitbull,Doberman en andere "bijtgevaarlijke" honden eigenaren en ben echt nog nooit gebeten door die honden.
En ja, ook andere doorgaans minder gevaarlijke honden kunnen agressief worden (naar mensen toe) maar hoe vaak hoor je daar berichten over? Zeggen dat een verbod zinloos is omdat jouw hond toevallig wel goed opgevoed is is een dooddoener.
Puppycursus en gehoorzaamheidstrainingen zouden ze van mij vandaag nog mogen verplichten maar is zoals vaker gezegd niet haalbaar. Dan is de enige andere optie een bepaald risico wegnemen en dat lukt alleen door verbod op bepaalde hondenrassen in te stellen.
Edit: mijn ouders hebben twee jachthonden (Drentse Patrijzen). Komen van een erkende kennel, zijn enorm goed getraind (al is de jongste nog bezig met training) en ze luisteren enorm goed. Zijn goed gesocialiseerd en de jongste kan met praktisch iedere hond spelen. Zelfs geitjes en varkentjes vindt ze geweldig
Onze vorige hond was ook een jachthond (Kleine Münsterlander) en die ging prima samen met m'n konijn. Praktisch samen opgegroeid dus die kon ik beiden los laten in de tuin. Ik bleef er wel altijd bij just in case (mocht de hond iets te enthousiast worden). In het buitengebied was het andere koek. We waren d'r regelmatig kwijt in een weiland omdat ze ergens in de verte een konijn zag lopen
[ Voor 29% gewijzigd door SomerenV op 25-08-2019 23:00 ]
@ArranChace
Hoe zie je dat eigenlijk voor je het halen van zo'n hondenbewijs? Trainen met het puppie dat men in huis wenst te nemen (en moet afpakken als men niet slaagt) of met speciaal "geprepareerde" honden ala lesauto's? Je kunt op van alles voorbereid zijn maar karakter speelt ook een rol en zoals ik eerder zei is het formaat medebepalend voor de tijd die je hebt waarin het relatief eenvoudig gaat. Een Chihuahua is binnen een jaar door de pubertijd heen en volwassen, een Berner Sennen heeft daar tussen de twee en drie jaar voor nodig. Uiteraard kun je een volwassen hond ook nog wat leren maar dat gaat een heel stuk trager dan bij een opgroeiende hond.
Zoals ik ook al eerder zei hebben wij een Engelse Bulldog en vergeleken met Poedels, Bouviers, Collies, een Maltezer en een Chihuahua die we zelf en in de familie hebben gehad is dat toch wel een heel ander verhaal om die een beetje op te voeden. Komt er voor een degelijk ras een hondenbewijs+ of gooien we alles op de grote hoop?
Hoe zie je dat eigenlijk voor je het halen van zo'n hondenbewijs? Trainen met het puppie dat men in huis wenst te nemen (en moet afpakken als men niet slaagt) of met speciaal "geprepareerde" honden ala lesauto's? Je kunt op van alles voorbereid zijn maar karakter speelt ook een rol en zoals ik eerder zei is het formaat medebepalend voor de tijd die je hebt waarin het relatief eenvoudig gaat. Een Chihuahua is binnen een jaar door de pubertijd heen en volwassen, een Berner Sennen heeft daar tussen de twee en drie jaar voor nodig. Uiteraard kun je een volwassen hond ook nog wat leren maar dat gaat een heel stuk trager dan bij een opgroeiende hond.
Zoals ik ook al eerder zei hebben wij een Engelse Bulldog en vergeleken met Poedels, Bouviers, Collies, een Maltezer en een Chihuahua die we zelf en in de familie hebben gehad is dat toch wel een heel ander verhaal om die een beetje op te voeden. Komt er voor een degelijk ras een hondenbewijs+ of gooien we alles op de grote hoop?
Helaas reageer je sowieso vrij weinig op vrij goed onderbouwde stukken/feiten/argumenten, zoals hierboven ook werd aangehaald. Je reageert selectief en schrijft met name zelf lange lappen tekst met persoonlijke ervaringen.ArranChace schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:51:
Omdat ik daarop niet ga reageren, ik laat mij niet in de welles nietus, en jamaar hoek duwen.
Ik schreef bijvoorbeeld dit. Al zou je alle punten willen negeren is er nog punt 7: stel dat de rassen verboden worden en er geen nieuwe pups gefokt mogen worden (de huidige honden hoeven dus niet allemaal afgemaakt te worden), kunnen mensen toch alsnog uit ontelbaar verschillende rassen kiezen?! Daar houdt men ook wel van hoor.. een eigenaar houdt in principe toch wel van zijn kat/hond/vogel/whatever, ras doet er na aankoop niet meer toe. Het is niet het einde van de wereld als er enkele rassen, waar veel problemen mee zijn en waar veel tokkies mee rondlopen, er niet meer zouden zijn in Nederland.
Niemand betwist hier volgens mij jouw kunde; daar gaat het niet om en die staat niet ter discussie. Het gaat om het gros of in ieder geval om tal van ‘incidenten’.
[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 25-08-2019 22:52 ]
Of mensen een hond nemen vind ik allemaal prima, en heb je een "gevaarlijke" hond in openbaar doe hem eventueel een muilkorf om, maar houdt dat beest in iedergeval aan de riem waar het hoort, ik zie daar heel veel ongelukken mee gebeuren omdat het baasje te beroerd is om het beest aan de riem te houden.
Fietsers gaan op ze plaat omdat zijn hond ervoor duikt(het is een fietspad).
Baasjes gaan er maar vanuit mijn hond luistert wel, nou nee dat doen ze blijkbaar niet anders gebeurde die ongelukken ook niet.
Ik heb er tijdens mtb (op een MTB/ATB pad) ook regelmatig last van een hond komt aandenderen(baasje nergens te bekennen) en kan vlug mijn fiets ervoor gooien om niet gebeten te worden(ja ze grommen en blaffen) dat is voor mij een signaal dat ze in attack mode staan.
Ik heb al eens een hond een trap moeten verkopen op de fiets, baasje kwaad natuurlijk mja hij wou duidelijk gaan bijten want anders kon ik hem ook niet raken(was aan achtervolgen en gevaarlijk dichtbij al met grommen etc)...
Een speelse hond of 1 met attack mode zijn duidelijk te herkennen.
Fietsers gaan op ze plaat omdat zijn hond ervoor duikt(het is een fietspad).
Baasjes gaan er maar vanuit mijn hond luistert wel, nou nee dat doen ze blijkbaar niet anders gebeurde die ongelukken ook niet.
Ik heb er tijdens mtb (op een MTB/ATB pad) ook regelmatig last van een hond komt aandenderen(baasje nergens te bekennen) en kan vlug mijn fiets ervoor gooien om niet gebeten te worden(ja ze grommen en blaffen) dat is voor mij een signaal dat ze in attack mode staan.
Ik heb al eens een hond een trap moeten verkopen op de fiets, baasje kwaad natuurlijk mja hij wou duidelijk gaan bijten want anders kon ik hem ook niet raken(was aan achtervolgen en gevaarlijk dichtbij al met grommen etc)...
Een speelse hond of 1 met attack mode zijn duidelijk te herkennen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2019 23:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik wil niks omkeren, ik wil juist er meer verantwoordelijkheid bij hondenbezitters komt, en niet alleen voor een bepaald ras. Door juist nu niets word gedaan, en het simpel word afgeschoven naar laten een ras uitsterven want statisch gezien is die gevaarlijk lost niets op.NotSoSteady schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:19:
[...]
Zo zit een maatschappij in elkaar. Je moet af en toe harde maatregelen nemen en daar is vaak een kleine groep de dupe van. Jammer, maar helaas. Die honden zorgen nou eenmaal voor grote problemen en dat er genoeg lieve beesten en goede baasjes tussenzitten geloof ik direct, echter zijn die honden levensgevaarlijk wanneer dat niet het geval is. Je hebt ook wel pittige Labradors, echter zullen die geen mens of hond verslinden. Dat is het belangrijkste verschil. Bovendien wil TS de hele situatie omkeren door een hondenbewijs te introduceren. Eigenaren van dit soort honden hebben vaak enorme oogkleppen op en komen vaak niet verder dan "mijn hond doet niks" en "het ligt niet aan het ras". Daarom is elke discussie vaak volkomen zinloos, want bij ieder incident kruipen ze in de slachtofferrol.
Want de gekken en tokkies nemen daarna wel een ander ras, verneuken die voor iedereen, en gezeik begint weer opnieuw.
Elke hond heeft agressie in zich, ongeacht ras, en eikels heb je altijd, genoeg grote honden rassen die meer als voldoen als alternatief voor vechthonden voor mafketels, Stappen ze wel naar die over, ook maar uitroeien dan.
Probleem ligt bij de baasjes, het te gemakkelijk verkrijgen van dieren, totale afwezigheid van handhaving, en de angst om elkaar aan te spreken op verantwoording, maar wel gelijk willen opgaan in agressieve onderhandelingen netjes gezegd.
Baasjes zelf worden letterlijk, zelfs hier gediscrimineerd, geprofileerd en daarop negatief beoordeelt en gelijk elke vorm van discussie daarbij onmogelijk gemaakt, je merkt pas hoe zeer de Haat is als je zelf zo'n hond bezit.. Ik ben ieder geval vreselijk geschrokken, en om eerlijk te zijn, ik ben banger voor de tegenstanders van deze honden, als de meest louche uitziende vechthond eigenaar.
Door die louche figuren ben ik nog iedergeval nooit fysiek aangevallen, wel door Vechthond haters
Met de gemiddelde reacties hier ook, meeste schrijnende is nog wel.. Het lijkt zo op de situaties op straat hoezeer je ook probeert het uit te leggen, en begrip te tonen en ook ermee te zitten, het lijkt niet voldoende, en enkelen lijken gewoon uit te zijn op ruzie te zoeken vind ik, wellicht om aan te tonen dat ze gelijk hebben aan het vooroordeel ze de mensen geven.
Als Stafford eigenaar die gewoon een normale hond heeft, normaal het dier heeft omwege het een dier is, niets meer of minder, het risico kent, niemand tot last is met zijn dieren, daar dagelijks om word lastig gevallen, tot fysiek geweld aan mijn persoon toe, en moet dat maar accepteren, is voor mij onacceptabel
Ik kan mijn honden niet perfecter als perfect maken, en gewoon normaal gedrag, zelfs speels gedrag als agressief gedrag word gezien door de hysterie rond deze honden, kan ik weinig aan doen.
Als het Ras uitroeien de oplossing zou zijn, mijn zegen hebben jullie, maar daar word voor gemak overheen gelezen vind ik, dat andere tokkies na dit ras wel weer een andere FOTM hond vinden en verzieken is een zekerheid. We hebben te Rottweilers (welke series wat dat ook al weer), Doberman Hype(Magnum Era) gehad, Collies (lassie) ga zo maar door.. Nu zie je overal de vechthonden, laatst nog in John Wick eentje die mensen aanviel.. Dat spreek helaas bepaalde lieden aan.
Straks is het een ander dier, en jawel gezeik begint opnieuw, Media/Internet maken alles eromheem sneller bekent, en violla we hebben dezelfde discussie, en deze is al geweest, paar maal alleen minder bekent juist omwege social media, maar tis niets nieuws.
Maar toch ik merk gewoon, Nee discussie niet mogelijk, maar ras af, probleem opgelost houding, en niemand gaat er dieper echt op in, of afmaken het wel oplost, Ja zeker, eens, op korte termijn helpt het.
Maar wat ik al zeg/zei wat daarna.. het is gewoon wachten op de volgende.. dan maar doorgaan tot we alles wat maar enigzins gevaarlijk oogt/is/doet ook van ontdoen ?
IK snap de schade van de kleine hondje minder is... maar vind het echt geen pretje als ik soms 4 of 5 van die krengen los keffend op me af rennen met zo'n venijnige kef en naar me snappen, vind dat ook best bedreigend, toch word dat gebagitaliseerd want de schade is laag, maar de keren dat zoiets overkomt is velen malen hoger voor iedereen, als de keren dat je echt door een stafford word aangevallen. Wees eerlijk hoe vaak overkomt je dat in algemeen, en hoe vaak van die keffers. Overlast is overlast, agressie is agressie, ongewenst gedrag blijft ongewenst gedrag.
Ik zie tegenwoordig zelfs honden los lopen in de JUMBO!!!!!... van die kleine keffertje gezellig boodscappen doen met een (vaak middelbare en oudere dames, zijn toch niet die types, die hier vaak met stafford worden beschreven,toch meest assiciocaal gedrag hond mee in de supermarkt)... WTF!!!!.... Maarja... die stafford, die is gevaarlijk en lastig.. dat mijn eten die ik koop onder de honden haren zitten, want Mama moet fifi laten snuffelen en mag niet alleen zijn, fifi kan niet alleen, fifi is mama's kindje, en dat is dus is geen probleem.
Wellicht moet ik mijn Stafford ook maar bij de Jumbo naar binnen nemen, scheelt denk ik behoorlijk wachten achter de kassa scheelt op een zaterdag, ze heeft redelijk het vermogen om groepen mensen te doen verspreiden, en schijnt dus dat honden naar binnen mogen toch, en ach handhaving, daar doen we niet meer aan, verantwoording ligt bij de baasjes toch, die geen verantwoording meer nemen, grote bek opzetten als je word aangesproken is voldoende..
Maar goed, er is alleen een probleem met staffords, en dat assicociale gedrag is alleen bij die types met Staffords... Niet Oma met haar keffertje in de supermarkt, want ach keffertje bijt niet hard..
(en ja, ben in dat opzichte inderdaad enigzins pissed en zit me best hoog)
Of.. gewoon eens serieus een lange termijn oplossing voor het hele geheel honden issue zoeken, wellicht is onze maatschappij zo druk en intolerant geworden eigenlijk alle honden maar weg moeten.
Want Hondenpoep is ook een issue, blaffen, loslopen ga maar door.. Honden geven overlast vaak.
Dus tjsa, mag ik enigzins in slachtofferrol duiken, als ik mij gedroeg zoals ik veel hondeneigenaren zie doen met mijn stafford, Zo, ik zou de voorpagina van elke krant halen, maar nee ik moet het maar accepteren dat ik word uitgescholden, als een paria word behandeld, op word neergekeken, omdat ik een stafford heb die zich vergeleken met 90% van de honden die ik zie in mijn buurt, een van de minst gevaarlijke, meest sociale en nette hond is die op gevechten alleen afmaken na, geen agressie toont (mag dat beest zich hopelijk nog verdedigen als ze word aangevallen, of is dat ook verkeerd gedrag, en moet ze zich dankbaar laten bijten) en dan gewone eigenaren die meest asociaale gedrag vertonen met hun hond, maar nergens op worden aangesproken, omdat acht tis maar een klein hondje, die dan ook nog mij aanspreken dat ik zo'n hond heb.
Moet ik dat echt gewoon accepteren, of mag ik toch een beetje van me afbijten, en zeggen mensen.. leuk.. geweldig, yup je hebt een punt, snap je volkomen, is niet mijn hond, niet mijn pakkie aan, zeik niet tegen me, kan er verder ook weinig aan doen.
Meeste mensen hier zien hopelijk toch wel in, dat niet elke Stafford eigenaar een mafkees is, er zijn over algemeen meer goede als slechte, ongeacht het uiterlijk, ken mensen met tattoes en crimineel uiterlijk die ik meer vertrouw als bepaalde mensen in driedelig maatpak en een hele dure auto onder de kont.
Niemand wil profileren en discrimineren, maar merk echt als je zo'n hond heb dat er standaard bij komt.
Genoeg baasjes die zeggen dat hun hond lief is en niets doet, en bij alle rassen zal dat in 95% ook zo zijn, maar dat die chiwawa jou geen schade kan aanrichten, het zal je kleine kind maar zijn, een baby die de oogjes uitsteekt.. Is die Chiwawa dan wel ongevaarlijk steeds..
Maar die boodschap lijkt aan dovemans oren te zijn gericht, iedereen ziet die dolgedraaide half honddolle vechthond, en zijn bang voor zichzelf en kinderen daarmee, maar vergeten omdat een klein hondje onschuldigt oogt, dat ze net zo gevaarlijk zijn voor je kinderen.. En dat vermelden de cijfers niet, wie de slachtoffers zijn, elke bijtincident is een te veel.. Elke hond kan gevaarlijk zijn in bepaalde omstandigheden, iedereen onderkent het gevaar, maar er word voornamelijk naar een soort gekeken, en daar alle focus op gelegt, maar persoonlijk denk ik juist als iemand die dagelijk met en tussen honden sta van allerlij pluimage, dat we juist nu zijn aangekomen ipv korte termijn oplossing te bedenken voor honden, een lange termijn oplossing moeten bedenken voor alle honden.
Dit vooral, bepaalde honden rassen trekken meer bepaalde type mensen aan. En de honden zijn de dupe er van.eric.1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:57:
Sjah, ik mag eigenlijk niet generalizeren, maar als je af en toe ziet wat voor lui met die "gevaarlijke" honden rondloopt, dan verbazen me die cijfers niet.
Hier lopen ook bepaalde types met staffords, niet te vertrouwen en ik loop met mn brave mietje van een herder x golden er met een boog omheen. Maar ook een wat ouder stel met paar staffords die wel weten wat ze doen, poeslief die honden. Maar een tijd geleden is er iemand in dw buurt door een stafford in zn gezicht gebeten, heftig. Echt aso type eigenaars.
Ik zie het zo vaak, stoere aso types die graag een stafford oid willen, geen idee hebben hoe of wat en na een tijd in het asiel dumpen.
Dit kon net zo goed met andere rassen gebeuren maar die stoere vechthonden zijn nou eenmaal aantrekkelijk voor dat soort mensen. Toen mijne nog een kleine pup was 2jaar terug kwam ik er ook een tegen, die riep naar me dat ik mn pup nooit bij andere honden moet laten, is heel gevaarlijk. Ja halloooo zeg!!! Zo maakt je valse honden ja, die stafford van haar was dan ook zo vals als de pest

Asiels zitten ook vol met die soort honden, zielig, omdat die beesten er niks aan kunnen doen maar totaal verpest zijn door idioten.
Dat trekt de cijfers natuurlijk wel hard een bepaalde kant op, ras zegt daarin dan weinig
[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 27-08-2019 17:30 ]
Het is niet enkel alleen de eigenaar, hoewel die wel grotendeels bepalend is voor het uiteindelijke gedrag. Sommige honden hebben een steek los in de kop, ik heb dat ooit met een rottweiler gezien (die is dus ook ingeslapen). Anderzijds heb ik 2 weken zonder hondenkennis op een andere rottweiler gepast en een lievere hond ben ik nog niet tegen gekomen.
Van onze eigen drie honden, zijn er 2 gevaarlijk: de kleinste van 7 kg eet andere honden op. Die hebben we al van herders, malamuts etc af moeten halen. Verschrikkelijk.
De andere is gehandicapt en mishandeld. Die heeft ons al 4 keer het ziekenhuis in gebeten. Als zij het idee heeft dat iemand haar iets aan gaat doen, komt die in zo'n selfdefense mode en dan moet je echt maken dat je weg komt. Dit bijt zo hard en zo gericht, dat hebben we nog nooit gezien, ook niet bij echte valse of wilde honden.
Van onze eigen drie honden, zijn er 2 gevaarlijk: de kleinste van 7 kg eet andere honden op. Die hebben we al van herders, malamuts etc af moeten halen. Verschrikkelijk.
De andere is gehandicapt en mishandeld. Die heeft ons al 4 keer het ziekenhuis in gebeten. Als zij het idee heeft dat iemand haar iets aan gaat doen, komt die in zo'n selfdefense mode en dan moet je echt maken dat je weg komt. Dit bijt zo hard en zo gericht, dat hebben we nog nooit gezien, ook niet bij echte valse of wilde honden.
Anoniem: 320788
2 stuks. Belgian Malinois. (Deel 3)ArranChace schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:56:..
Nu zie je overal de vechthonden, laatst nog in John Wick eentje die mensen aanviel..
Of bedoel je die stefford achtige? Bijt die iemand? In welk deel.
Kan zijn dat ik het vergeten ben, maar volgens mij is dat een een schatje in de films
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 28-08-2019 16:59 ]
Alle besproken "oplossingen" zijn niet eenvoudig te implementeren en te handhaven. Als ik het probleem goed overzie gaat het in de kern over het gevaar en/of overlast die die huisdieren in de de publieke ruimte veroorzaken.
De meest eenvoudigste oplossing is dan gewoon een totaalverbod voor huisdieren in de publieke ruimte met als sanctie onteigening van het huisdier als het toch in de publieke ruimte komt. Dit is een eenvoudige regel die goed te begrijpen en te handhaven is.
Dit lost alle bezwaren op: geen vogelpoep van buurman's hobbyduiven op je terras/auto, geen hondenpoep op straat/bospad/strand, geen katteschijt aan je handen bij het onkruid wieden in je tuin of zandbak waar je kinderen in spelen, geen bijtende honden in parken, geen blaffende honden die kinderen angst aanjagen in het winkelcentrum, enz.
Wie een HUISdier wil hebben, houdt deze (zoals de naam al zegt) in zijn eigen HUIS en dus niet in de publieke ruimte. De samenleving hoeft er geen last van te hebben.
De meest eenvoudigste oplossing is dan gewoon een totaalverbod voor huisdieren in de publieke ruimte met als sanctie onteigening van het huisdier als het toch in de publieke ruimte komt. Dit is een eenvoudige regel die goed te begrijpen en te handhaven is.
Dit lost alle bezwaren op: geen vogelpoep van buurman's hobbyduiven op je terras/auto, geen hondenpoep op straat/bospad/strand, geen katteschijt aan je handen bij het onkruid wieden in je tuin of zandbak waar je kinderen in spelen, geen bijtende honden in parken, geen blaffende honden die kinderen angst aanjagen in het winkelcentrum, enz.
Wie een HUISdier wil hebben, houdt deze (zoals de naam al zegt) in zijn eigen HUIS en dus niet in de publieke ruimte. De samenleving hoeft er geen last van te hebben.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Sorry hoor, maar dat bepaalde rassen meer problemen geven door bepaalde eigenschappen van dat ras is gewoon een feit. Dan kan je uren doorgaan over baasjes en wat dan ook, en ja, dat speelt enorm mee. Alleen dat ras ook mee speelt is net zo goed een enorme factor. Dan kan je een mening hebben over wat je met die info doet, maar ontkennen dat het 100% de baas is en het ras geen inlvoed heeft, dat is ontkennen van de feiten. Dit laatste komt keer op keer terug en helpt de discussie geen stap verder als het bij ontkennen blijft.ArranChace schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:56:
[...]
Ik wil niks omkeren, ik wil juist er meer verantwoordelijkheid bij hondenbezitters komt, en niet alleen voor een bepaald ras. Door juist nu niets word gedaan, en het simpel word afgeschoven naar laten een ras uitsterven want statisch gezien is die gevaarlijk lost niets op.
Want de gekken en tokkies nemen daarna wel een ander ras, verneuken die voor iedereen, en gezeik begint weer opnieuw.
Elke hond heeft agressie in zich, ongeacht ras, en eikels heb je altijd, genoeg grote honden rassen die meer als voldoen als alternatief voor vechthonden voor mafketels, Stappen ze wel naar die over, ook maar uitroeien dan.
Anoniem: 455473
Wat heb jij gerookt!?ari3 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 02:22:
Alle besproken "oplossingen" zijn niet eenvoudig te implementeren en te handhaven. Als ik het probleem goed overzie gaat het in de kern over het gevaar en/of overlast die die huisdieren in de de publieke ruimte veroorzaken.
Wat ik mis in deze discussie als het over oplossingen gaat is de verplichte muilkorf buitenshuis. Neemt een heel groot deel van het mogelijke risico weg en is relatief gemakkelijk te handhaven. Uiteraard valt of staat deze oplossing met de mate van handhaving. Juist om die handhaving mogelijk te maken zou dit dan voor alle honden moeten gelden, ongeacht grootte of wat dan ook.