Netwerk gehacked? Hoe herleid ik de dader?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• BeEvent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2022
Beste allemaal,
Ik heb een paar van die handige buurtjes en ik heb het gevoel dat zij informatie hebben die ze anderes niet zouden kunnen hebben dan het volgen van mijn data via mijn telefoon of laptop of wifi. Ik gebruik proton VPN en Opara met VPN op beide apparaten. In het netwerk zijn bekend een Samsung Galaxy S9 een Lenovo Yoga 5200 en een Iphone6.

1: Ik krijg dit als ik het netwerk controleer: dat zijn meer computers dan ik zelf herken. Komt dit door de VPN of zijn dit de onbekende computers die meelezen? (foto kan ik niet uploaden)
-Galaxy-S9 Wireless
-72:C9:C2:D9:BA:23_Wireless
-72-C9-88-D9-9B-98
-72:C9:09:D9:AF:30_Wireless
Iphonevogel_Wireless
Desktop_0CHT5J6T_Wireless

Zijn die aparte benamingen met 72... de ipdresssen die de router aan de verschillende computers geeft of is dat wat anders?

2: Op welke manieren kan ik er nog meer achter komen of mijn data gekaapt wordt of dat er wordt meegelezen?

Ik wil deze wedstrijd graag winnen. :( >:)

Met vriendelijke groet,

BeEvent.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 17:23
Zo beetje paranoide? Wat je ziet zijn de MAC-adressen van je eigen hardware. Niks ernstigs aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 09:47
...Wedstrijd?

Inbreuk op data is geen wedstrijd. Dat is een misdaad. Maar, troost je. Ik acht de kans klein dat ze op je netwerk zitten. Je breekt niet zo maar even in op een wifi-netwerk. Tenzij je buren fysiek toegang hebben gehad tot je apparatuur denk ik eerder dat je spoken ziet.

[ Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 22-08-2019 10:38 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je de foto hier niet kunt uploaden, maak dan gebruik van bijvoorbeeld imgur of vergelijkbare dienst.

De 72:C9:* series die je ziet zijn de hardware-adressen van de apparaten die zijn/waren verbonden. Ook wel MAC-adressen. Over het algemeen kun je uit de eerste series de "vendor" herleiden, maar ik kan niets zinnigs vinden.

Je zegt dat er slechts 3 apparaten verbonden zijn met jouw netwerk, zijn er geen andere diensten of bezoekers die eens verbinding hebben gemaakt met jouw access point?

Over welk AP hebben we het hier, en hoe controleer je het netwerk?

Je zegt iets over VPN, maar eigenlijk is dat niet zo relevant. Beter is om te achterhalen hoe sterk het wachtwoord is en welke wifi-beveiliging wordt gebruikt. WPA2 is niet eenvoudig te kraken, maar met een eenvoudig wachtwoord is het misschien geraden.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 17:23
Als je je echt zorgen maakt over deze onbekende MAC-adressen zou je ze kunnen blokkeren in je router en/of modem. iPhones maken sowiezo willekeurige MAC-adressen aan om tracking te voorkomen maar of ze dat ook op je eigen netwerk doen weet ik zo niet 1-2-3.

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Ik zie niks wat erop duid dat je netwerk gehacked is.
De 72 adressen zijn MAC adressen.
72-C9-88-D9-9B-98 is bekabeld aangesloten. Zullen wel accespoints of iets zijn.

Laat hier een expert naar kijken. Of accepteren dat je misschien een beetje paranoïde bent.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Kan idd de vendor ook niet zo gauw vinden.
Maar het zijn idd MAC adressen.

En aangezien ze met dezelfde combi beginnen vermoed ik gewoon dat Proton een extra Netwerkkaart maakt met daaran gekoppeld een mac adres.

Simpel te controleren bij je instellingen welke MAC adressen je apparatuur allemaal heeft.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Nat-Water
vj_slof schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:40:
Als je je echt zorgen maakt over deze onbekende MAC-adressen zou je ze kunnen blokkeren in je router en/of modem. iPhones maken sowiezo willekeurige MAC-adressen aan om tracking te voorkomen maar of ze dat ook op je eigen netwerk doen weet ik zo niet 1-2-3.
Die blijft hetzelfe

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Sommige routers hebben de optie om per apparaat een approval te moeten geven op de router voor toegang, zelfs als je het ww hebt.

Als je echt denkt dat ze op je netwerk zitten is dat een optie.
Ik denk alleen dat je angst niet terecht is, zeker ook als je altijd VPN gebruikt.

Het komt allemaal wel over als lichte vorm van paranoide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
BeEvent schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:30:
Ik heb een paar van die handige buurtjes en ik heb het gevoel dat zij informatie hebben die ze anderes niet zouden kunnen hebben dan het volgen van mijn data via mijn telefoon of laptop of wifi.
Om mee te beginnen. Waarom heb je dit gevoel?

Ik gebruik proton VPN en Opara met VPN op beide apparaten. In het netwerk zijn bekend een Samsung Galaxy S9 een Lenovo Yoga 5200 en een Iphone6.
Zijn die aparte benamingen met 72... de ipdresssen die de router aan de verschillende computers geeft of is dat wat anders?
Elke switch, TV, router, netwerk apparaat heeft een MAC adress en die is in te zien. Verder kan je de MAC adressen gewoon Googlen. De eerste paar nummers zijn namelijk fabrikant specifiek.
2: Op welke manieren kan ik er nog meer achter komen of mijn data gekaapt wordt of dat er wordt meegelezen?
Komen we weer terug op mijn eerste vraag. Waarom denk je uberhaupt dat er iemand je 'data kaapt'?

Ook al zouden de 'handige buurtjes' meeliften op je wifi-netwerk zit, wil niet zeggen dat ze je hele telefoon leeg kunnen halen (is maar goed ook). Daarnaast geef je aan dat je VPN gebruikt, dus dan is het sowieso onmogelijk.

Dus tenzij je handige buurtjes een manier gevonden hebben om:
- In je netwerk te komen en
- Je VPN verbinding te kraken en
- De SSL verbinding te kraken.

Is het met zekerheid te zeggen dat niemand te data jat.
Welke wedstrijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je vraagt of een MAC adres een IP adres is kun je sowieso wel vergeten dat je deze 'wedstrijd' gaat winnen.

★ What does that mean? ★

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 17:16
Elke apparaat met een netwerk module heeft een eigen Mac-adres. Als je die een keer verbind komt er een apparaat bij in je lijst.
En je vergist je in hoeveel apparaten er tegenwoordig een netwerk verbinding kunnen hebben in je huis. Wifi of bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:34
@BeEvent Die mac adressen zijn niet aan een apparaat gekoppeld, er is niets over bekend, dus het is niet gekoppeld aan een device.

Je kan mac adressen blokkeren in je router, het is wat rigoureus om te testen, maar je zal er snel achter komen als het 1 van jou eigen apparaten is, die komt dan niet meer op het netwerk iig.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Mel33 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:55:
@BeEvent

Je kan mac adressen blokkeren in je router, het is wat rigoureus om te testen, maar je zal er snel achter komen als het 1 van jou eigen apparaten is, die komt dan niet meer op het netwerk iig.
Gezien zijn tijd online heeft hij dat volgens mij al gedaan ;)

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:11
Als je echt bang bent dat iemand op je netwerk zit, kan je altijd nog MAC filtering aanzetten.. Dan geef je alsnog alleen toegang aan je apparaten met het MAC adres wat jij hebt ingesteld.

$ alias cd='rm -rf'

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Ik mis de lijst met gebruikte netwerkcomponenten. Powerline kan nog wel eens van die nare bijwerkingen hebben indien niet beveiligd bijvoorbeeld.

U+

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toen ik de TS las dacht ik: "Goh, ik heb deze vraag al tig keer voorbij zien komen hier en elke keer kwam men er achter dat er niks aan de hand is".

Dan rijst nu de vraag: heb je wel gezocht op internet voordat je je verhaal om het www knalde?

[ Voor 48% gewijzigd door DJMaze op 22-08-2019 14:37 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Verwijderd

Wat voorn info zouden ze hebben die niet vindbaar via internet is.

Vergeet niet. Als je iets te had praat kunnen ze gewoon horen, dan wel zonder als met hulp middelen.

Als jij je hoofd stoot aan het bed einde en die stoot tegen de muur, ook dat is te horen.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Niet toevallig een gastnetwerk op de wifi zitten?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
Data onderscheppen lijkt me wat vergezocht.

Maar als de buren meeliften op de wifi van TS, en TS heeft in zijn netwerk mappen met documenten of een NAS met vertrouwelijke documenten o.i.d. geshared, dan zou dat een tamelijk makkelijke manier zijn om gegevens te stelen lijkt mij?

Dat TS voor zijn internet gebruik maakt van een VPN zal daar weinig aan veranderen lijkt mij.

Catch a smile out there!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Wijzig je wachtwoord. Update eventueel de firmware van je draadloze router. Zorg dat je echt op WPA2 staat.

Als er al een handige buur meelift, zonder toestemming, dan heeft hij waarschijnlijk gewoon een keer het wachtwoord gehoord of gezien.

Overigens is dat natuurlijk het belangrijkste hier. Gebruik je een beetje fatsoenlijke draadloze apparatuur en draai je de meest recente firmware? Dat is eigenlijk de enige plek waar een technische kwetsbaarheid kan liggen.

WPA2 is namelijk niet perfect, maar gaat een 'handige buur' niet kraken.

Samenvattend:
Heb je een beetje recente router?
Heb je de software bijgewerkt?
Heb je gecontroleerd dat je WPA2 als beveiliging gebruikt?
Heb je de wachtwoorden van zowel WiFi zelf, als van de admin user naar iets stevigs (minstens 12 tekens) gezet?

• pennywiser
  • Laatst online: 18:49
Keypunchie schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:17:
[...]
WPA2 is namelijk niet perfect, maar gaat een 'handige buur' niet kraken.
Oh nee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Neuh, je moet nog steeds het wachtwoord ontcijferen.
In een voorbeeld die ik zag gebeurt dat dmv een dictionary bestand.

Als je probeert iemand te kraken die er zo boven op zit als TS dan mag je dagelijks eerst z'n wifi eruit gooien om eerst achter te komen hoe vaak hij z'n wachtwoord reset van z'n WiFi.

Dan weet je hoeveel tijd je hebt om het te kraken, en opnieuw te beginnen wanneer de periode begonnen is dat hij weer wat nieuws heeft ingeladen.

Nou succes.

Maar bovenal vind ik dat TS zich meer in de techniek mag verdiepen welke hij heeft toegepast. Hij zet wat neer wat veilig hoort te kunnen zijn en denkt dat hij goed bezig. maar als je niet snapt wat je neergezet hebt, weet je ook niet of er fouten in zijn geslopen. En die kans acht ik groot.

• Keypunchie
  • Niet online
Hah, ik zat ook even door te nemen, en als je een enigszins sterk 12-cijferig wachtwoord hebt, dan wens ik de kali-cracker veel sterkte en hoop ik dat hij een beetje lekkere koffie heeft voor tijdens het wachten.
Pagina: 1