Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Irritante korte zoemen van elektra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:57
Hoi, dit is een 'probleem' wat we al een paar jaar hebben (althans, mijn broer en ik zijn de enigen die het hebben gemerkt), maar de laatste tijd is het steeds vaker gaan gebeuren waardoor ik er behoorlijk geirriteerd van begin te raken.

Er is een soort van interferentie in onze elektra waardoor sommige apparaten steeds exact hetzelfde patroon van korte zoemen oppikken, vooral apparatuur met motors zoals plafondventilators laten dit dan duidelijk horen. Als ik 's nachts ga slapen hoor ik dit gezoem een aantal keren en zodra ik 's ochtends m'n wekker uitzet is dit vaak het eerste geluid wat ik hoor. Ik weet dat het overdags ook gebeurt, maar of het valt me dan minder op vanwege meer achtergrondgeluid van buiten of het komt dan minder voor.

M'n plafondventilator is dan ook niet het enige apparaat dat dit doet. Ik hoor het van de transformator in m'n LED peertjes, de ventilators en compressor van m'n airco (in de binnen en buitenunit) en een ander willekeurig apparaat in de kamer wanneer 's nachts alles 'uit' staat. Verder speel ik regelmatig PC games met m'n broer en een aantal vrienden, toen hij nog bij ons thuis woonde pikte zijn 3.5mm microfoon de interferentie ook op en liet dit meteen duidelijk horen via Discord. Zijn computer stond in een andere kamer en ook op een andere groep.

We wonen trouwens in de regio Eindhoven en nemen we stroom af van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ons huis is gebouwd in begin 1980 en is de elektra nog nooit vernieuwd geweest, dus maken we nog gebruik van de klassieke draaistoppen en zijn de stopcontacten en centraaldozen in de meeste kamers ongeaard.

Nu vraag ik me af, heeft iemand zo'n fenomeen ook (gehad)? Mijn verstand van elektra is redelijk beperkt maar begin ik er behoorlijk geirriteerd aan te raken maar tegelijkertijd ben ik ook geinteresseerd naar wat het kan veroorzaken. Ik heb alleen geen idee hoe ik te werk zou kunnen gaan om de oorzaak te achterhalen.

Ik ga het trouwens een keer proberen op te nemen, maar dat is nogal lastig gezien het gezoem altijd op willekeurige momenten gebeurt of op een moment dat ik m'n telefoon niet bij de hand heb om op te nemen.

VikeeVeekie wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:09 (7%)
Reden: Details aangevuld

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:52

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• VikeeVeekie
Interessant, nooit geweten!

Het enige grote verschil is dat onze lampen eigenlijk niet flikkeren op ritme van het gezoem, de R7S LED lamp in m'n plafondventilator is de enige die het wel doet maar ik denk dat dit eerder toe te schrijven is aan de dimmer.

Ik woon zelf ook in de regio Eindhoven en we gebruiken de Nederlandse Energie Maatschappij, ik zal dit toevoegen aan de TS.

VikeeVeekie wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:08 (12%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:52

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Nederlandse Energie Maatschappij is je energieleverancier. Een netbeheerder is de partij die over dat signaal gaat. Volgens Google zou dat in jouw regio 'Endinet' moeten zijn?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:11:
Nederlandse Energie Maatschappij is je energieleverancier. Een netbeheerder is de partij die over dat signaal gaat. Volgens Google zou dat in jouw regio 'Endinet' moeten zijn?
Kan denk ik kloppen, ik heb in de stad al regelmatig busjes van Endinet gezien.

Nu begint er wel het ene en ander te dagen aan vragen. Kan het ook inderdaad zo zijn dat het TF/CAB signaal meerdere keren per uur wordt verstuurd? In de avond en ochtend zijn er genoeg momenten dat ik het meerdere keren per uur hoor en klinkt het patroon trouwens altijd exact hetzelfde, ongeacht het moment van de dag.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Hoog/laag tarief komt maar twee keer per dag lijkt me.

lijkt het op de verbindingszoem van je telefoon die je over je geluidsinstallatie krijgt?

staat de apparatuur die zoemt op dat moment aan?

Tens wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:30 (15%)

• VikeeVeekie
Tens schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:29:
Hoog/laag tarief komt maar twee keer per dag lijkt me.

lijkt het op de verbindingszoem van je telefoon die je over je geluidsinstallatie krijgt?

staat de apparatuur die zoemt op dat moment aan?
Ik zat het andere topic te lezen dat ThinkPad had gelinkt en uit de informatie die daar staat maak ik op dat het signaal meerdere malen wordt verzonden omdat het ook wordt gebruikt om in fases de straatverlichting aan te schakelen zodat het net niet wordt overbelast.

En ja, de apparatuur in de kamer die zoemt staat op dat moment dan ook daadwerkelijk aan, hoewel er iets in de kamer aan het zoemen is wanneer alles 'uit' staat wanneer ik ga slapen 's nachts. Ik denk dat het de IR module van m'n plafondventilator is, want ik laat vrijwel altijd de stroom erop staan zodat ik hem altijd op afstand kan bedienen.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:07
Heb je al eens gedacht aan "mains hum"? Dat is een zoemtoon op 100 Hz (het dubbele van de netfrequentie van 50 Hz) die wordt veroorzaakt door resonantie van materialen of objecten op het magnetische veld van de stroomkabels in je woning.

Het kan ook klinken uit apparaten met een schakelende voeding of slechte bekabeling of als je een aardlus hebt in je audioapparatuur.

Soms is het door het hele huis te horen. Het klinkt zo (dit is een voorbeeld; de toon kan in werkelijkheid korter of langer duren).

Ook sommige LCD-schermen 'zoemen' als ze standby staan of as de helderheid wordt teruggeschroefd.

Mijn Panasonic plasmaTV zoemt ook (of hij nu aan staat of op standby). Dat is de trafo die er in zit.

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:57 (13%)

Such Heroic Nonsense

• VikeeVeekie
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:53:
Heb je al eens gedacht aan "mains hum"? Dat is een zoemtoon op 100 Hz (het dubbele van de netfrequentie van 50 Hz) die wordt veroorzaakt door resonantie van materialen of objecten op het magnetische veld van de stroomkabels in je woning.

Het kan ook klinken uit apparaten met een schakelende voeding of slechte bekabeling of als je een aardlus hebt in je audioapparatuur.

Soms is het door het hele huis te horen. Het klinkt zo (dit is een voorbeeld; de toon kan in werkelijkheid korter of langer duren).

Ook sommige LCD-schermen 'zoemen' als ze standby staan of as de helderheid wordt teruggeschroefd.

Mijn Panasonic plasmaTV zoemt ook (of hij nu aan staat of op standby). Dat is de trafo die er in zit.
Nee, het is geen lage brom die je hoort maar steeds korte 'stootjes' op een frequentie van misschien 200hz, hangt af van welk apparaat het af komt. Van de motor van m'n plafondventilator is de toonhoogte een stuk lager, terwijl het bij het nog onbekende apparaat een stuk hogere frequentie is.

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:12

keur0000

-------- N O N E --------

Er worden regelmatig signalen over het elektriciteitsnet gestuurd, 24/7.
Wat kan helpen is een goed netfilter en al de apparatuur goed aan aarde leggen in de installatie.

https://www.eijlander.nl/...luiting-a-408349-700.html

100% garantie kan ik niet geven, maar op zeker dat het een stuk minder gaat worden ;)

keur0000 wijzigde deze reactie 22-08-2019 11:44 (15%)

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:14

Kek

3flix

Ik moet bij dit topic ook direct denken aan mijn probleem: geluidsoverlast constante piep

Echter bij mij is de piep constant (en nog niet opgelost)

Bij mij gaat het waarschijnlijk om 492Hz wat nu exact de TF freq is in Groningen (waar ik woon).
piep vergeleken met een toongerenator: http://onlinetonegenerator.com

Aan de hand van dit topic ben ik er wel achter gekomen dat die frequentie dus wel voor iets speciaals gebruikt wordt...

• VikeeVeekie
keur0000 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:43:
Er worden regelmatig signalen over het elektriciteitsnet gestuurd, 24/7.
Wat kan helpen is een goed netfilter en al de apparatuur goed aan aarde leggen in de installatie.

https://www.eijlander.nl/...luiting-a-408349-700.html

100% garantie kan ik niet geven, maar op zeker dat het een stuk minder gaat worden ;)
Alles aan aarde leggen zal de uitdaging worden, want ik kan op een hand tellen welke stopcontacten in het huis geaard zijn :P

Wat ik al eerder zei, liggen er geen aardedraden bij de stopcontacten en centraaldozen, dus het grootste deel van de apparaten in huis zijn ongeaard op de cv ketel en de stoppenkast zelf.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True