Oplichting op marktplaats?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben op dit moment op zoek naar een DSLR camera en merk dat er in deze rubriek best veel oplichters zijn. Velen bieden wel ophalen aan maar zitten dan ergens op de waddeneilanden, een bekende truc. Ik ben op dit moment in gesprek met een verkoper in Alphen aan de Rijn die alleen ophalen heeft staan. We hebben een afspraak gemaakt om langs te komen maar komt nu met het volgende (zie screenshot conversatie). Hij vraagt of ik via gelijk oversteken alvast de betaling wil doen omdat hij op dit moment erg veel reacties heeft en graag zeker wilt zijn dat ik hem echt kom halen (?). Dit ligt mij niet helemaal lekker en ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wa7s0XJ.png

Groet,
Bram.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2019 17:49 . Reden: Typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zolang je zelf langsgaat om het product af te halen zie ik niet hoe je opgelicht kunt worden. De verkoper zal ongetwijfeld vaak zat mensen hebben gehad die dingen zeggen te willen ophalen en dan niet komen opdagen e.d. Dit is een manier van hem om alleen serieuze klanten over te houden, imho.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat heb je al eerder gevraagd, toch?

Vraag over gelijk oversteken service (Marktplaats)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:17
@Verwijderd
Geef aan dat je het wil overmaken zodra je de Camera in bezit hebt en hebt getest.
Als je betaald en hij geeft een vals adres op ben je de sjaak.

Ik gebruik overigens geen marktplaats gelijk oversteken meer. Bankoverschrijving is direct binnen een paar seconden verwerkt sinds eind Mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
Gewoon nee zeggen, betalen zodra je hem in je handen hebt gehad. Vooruit betalen marktplaats is echt iets wat je niet wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15
Gewoon contant aan deur. Anders had hij het net zo goed kunnen verzenden. Hele punt van ophalen is; what you see is what you get. en contant betalen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
RichardKim06 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:58:
Gewoon nee zeggen, betalen zodra je hem in je handen hebt gehad. Vooruit betalen marktplaats is echt iets wat je niet wil doen.
Desnoods bel je de beste man, en als je erg serieus ben, haal hem gelijk op.
Dat is wat ik ook altijd doe als ik iets wil hebben op Marktplaats.
Waarom contant. Dan kan je opgelicht worden met vals geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Haruhi op 18-08-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad wat eerder een vraag over de specifieke werking van gelijk oversteken. Maar ik ben nu vooral benieuwd of dit geen oplichting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 10:50
Haruhi schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:57:
@Verwijderd
Geef aan dat je het wil overmaken zodra je de Camera in bezit hebt en hebt getest.
Als je betaald en hij geeft een vals adres op ben je de sjaak.

Ik gebruik overigens geen marktplaats gelijk oversteken meer. Bankoverschrijving is direct binnen een paar seconden verwerkt sinds eind Mei.
Dit is dus niet het geval, dat is het hele 'voordeel' juist van het gelijk oversteken.

Aanvulling om op de vraag van TS terug te komen: lijkt mij gewoon een valide manier om zaken te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door crypt0rr op 18-08-2019 18:02 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Lijkt mij oplichterij met als smoes 'veel reacties '.

Alsof de 'andere' geïnteresseerden het geijk willen ophalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Mandrake466 op 18-08-2019 18:03 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Gezond verstand gebruiken. betaling doen via reguliere iBan, naam en nummer zie je dan of dat overeenkomt. dure aankopen ophalen en contant betalen, verftrouw je het niet Kap Het Af !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Mandrake466 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:02:
Lijkt mij oplichterij met als smoes 'veel reacties '.
Zou je dit eens kunnen onderbouwen?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Gelijk oversteken werkt toch alleen met een pakketjes en een track & trace-code?
Het pakket moet met Track & Trace code worden verzonden.
Dus wat de verkoper wilt kan volgens mij niet?

[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
CyberMania schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:03:
Gelijk oversteken werkt toch alleen met een pakketjes en een track & trace-code? Dus wat de verkoper wilt kan volgens mij niet?
Daar heb je een punt, dat is inderdaad een vereiste van een 'gelijk oversteken' actie.

Bron: https://help.marktplaats....delen/i/gelijk-oversteken

Het kan wel, maar zorgt voor onnodige extra kosten voor de verzending die niet plaats vind.

[ Voor 9% gewijzigd door crypt0rr op 18-08-2019 18:05 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik zou gewoon tegen de verkoper zeggen: dat wil ik niet. Ik maak het geld ter plekke over als ik akkoord ben en jij kan direct zien dat het op je rekening staat omdat het bankverkeer tegenwoordig instant werkt: https://www.nrc.nl/nieuws...geboekt-11181042-a1563745

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
crypt0rr schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:03:
[...]

Zou je dit eens kunnen onderbouwen?
Hoe groot is de handel in tweedehands DSLR camera's?

Daarnaast:
* Veel reacties
* Eerst afhalen en daarna ineens eerst het geld willen zien
* Vooruitbetalen op een manier die niet waterdicht is

Dus, niet doen. Een betaalverzoek, Tikkie of gelijk oversteken op het moment dat je de camera in handen hebt is prima voor beiden.

Laat me raden, je hebt nog geen adres van de persoon ontvangen? Mocht je die wel hebben doe dan even een reverse search om te kijken of je een telefoonnummer er bij kunt vinden. Bel die vooraf om te kijken of het verhaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Gewoon niet aan beginnen. Voor hetzelfde geld is dit weer een nieuwe manier van oplichten.
Overigens kun je ook bij ophalen de hersens worden ingeslagen. Je loopt dus altijd een x% risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
sypie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:06:

Laat me raden, je hebt nog geen adres van de persoon ontvangen?
Heb je de TS wel gelezen, zie het plaatje eerste reactie "Mijn adres is...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Check het adres via Google Maps ofzo.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:41
FooLsKi schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:55:
Zolang je zelf langsgaat om het product af te halen zie ik niet hoe je opgelicht kunt worden. De verkoper zal ongetwijfeld vaak zat mensen hebben gehad die dingen zeggen te willen ophalen en dan niet komen opdagen e.d. Dit is een manier van hem om alleen serieuze klanten over te houden, imho.
Ik wel. Want verkoper belt af of geeft ander adres af oid. En stuurt een baksteen oid naar jou toe. En tada MP geeft het geld vrij want er is iets geleveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zulke spullen is eerst testen en dan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
crypt0rr schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:00:
[...]

Dit is dus niet het geval, dat is het hele 'voordeel' juist van het gelijk oversteken.

Aanvulling om op de vraag van TS terug te komen: lijkt mij gewoon een valide manier om zaken te doen.
Als aanvulling op andere comments

Als de persoon na een x aantal dagen niet heeft gedrukt op de "het is gedaan" knop wordt het alsnog overgemaakt.
Schijnveiligheid, iets waar eBay door de ACM op de vingers getikt voor zou moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Haruhi op 18-08-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

loki504 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:08:
[...]

Ik wel. Want verkoper belt af of geeft ander adres af oid. En stuurt een baksteen oid naar jou toe. En tada MP geeft het geld vrij want er is iets geleveerd.
Dat is een optie. Ik doe al meer dan 10 jaar niets meer met MP omdat het toen al 1 bende sjaggeraars en oplichters begon te worden. Ik koop mijn zooi wel nieuw of evt via V&A hier.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Aan de andere kant vind ik de manier van communiceren best netjes overkomen van de verkopende partij.
Maar het gaat allemaal om vertrouwen.
Wat je zou kunnen doen is aangeven dat je nu best wilt komen zodat hij niet hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Met gelijk oversteken kunnen ze toch gewoon een baksteen opsturen? Dan kun je alsnog fluiten naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik heb soms ook mn buik vol van niet-komen-opdagers. Dan vraag ik vooraf een symbolisch bedrag (EUR10) als aanbetaling zodat ik niet voor niets zit te wachten.

Filtert de kansloze bieder er wel uit. Kan TS ook voorstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 18-08-2019 18:15 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
FooLsKi schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:13:
[...]

Dat is een optie. Ik doe al meer dan 10 jaar niets meer met MP omdat het toen al 1 bende sjaggeraars en oplichters begon te worden. Ik koop mijn zooi wel nieuw of evt via V&A hier.
Er zit een hoop prul tussen.
Mensen die niet meer reageren (langer dan een week)
Mensen die bieden en dan het weer verwijderen/niet reageren.
Marktplaats die zelf niks doet anders dan accounts bannen zodra google volstaat van de klachten op het account.

Maar ik verkoop audio via Marktplaats en het is het toch waard om zo mijn hobby voort te zetten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hogRzBi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:14:
Met gelijk oversteken kunnen ze toch gewoon een baksteen opsturen? Dan kun je alsnog fluiten naar je geld.
Moet de verkoper wel adres en/of postcode hebben om kloppende Track&Trace te tonen om bedrag te incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:48:
Hoi,

ik ben op dit moment op zoek naar een DSLR camera en merk dat er in deze rubriek best veel oplichters zijn. Velen bieden wel ophalen aan maar zitten dan ergens op de waddeneilanden, een bekende truc. Ik ben op dit moment in gesprek met een verkoper in Alphen aan de Rijn die alleen ophalen heeft staan. We hebben een afspraak gemaakt om langs te komen maar komt nu met het volgende (zie screenshot conversatie). Hij vraagt of ik via gelijk oversteken alvast de betaling wil doen omdat hij op dit moment erg veel reacties heeft en graag zeker wilt zijn dat ik hem echt kom halen (?). Dit ligt mij niet helemaal lekker en ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Screenshot:
[Afbeelding]

Groet,
Bram.
Nooit doen natuurlijk. Het is en blijft een risico. Een kleine aanbetaling van 5 of 10 euro zou ik nog overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 18-08-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:17:
[...]
Moet de verkoper wel adres en/of postcode hebben om kloppende Track&Trace te hebben om bedrag te incasseren.
Daar kunnen ze dan een katvanger voor gebruiken. Of ze kunnen een defecte camera opsturen en claimen dat ie goed werkte. Ik vertrouw dat Markplaats 'gelijk oversteken' systeem voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:00

Jumpiefox

Hoi ?

Pas op! Via eerlijk oversteken kan je nog steeds opgelicht worden.
Zodra jij akkoord gaat en het geld naar de tussen rekening stuurt stuurt hij 1 of ander prul item via PostNL naar jouw adres en zegt gewoon dat je het wel hebt ontvangen. Mocht het een oplichter zijn dan zullen zijn volgende stappen als volgt zijn: Jouw om je adres te vragen onder het mom van: Moet ik invullen op MP om de gelijk oversteken stappen te voldoen. En daarna hoor je nooit meer wat.

Marktplaats maakt het geld gewoon over zodra ze zien dat de track en trace code aangeeft dat het pakketje is afgeleverd. Ze accepteren geen enkel bewijs mocht je bij wijze van een stuk drol ontvangen.

Ik koop enkel nog maar via MP als mensen aantal reviews hebben, en zelfs dan soms nog huiverig hehe. (Als het om opsturen gaat, anders gewoon langsgaan)

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpiefox op 18-08-2019 18:21 ]

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Jumpiefox schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:19:
Pas op! Via eerlijk oversteken kan je nog steeds opgelicht worden.
Zodra jij akkoord gaat en het geld naar de tussen rekening stuurt stuurt hij 1 of ander prul item via PostNL naar jouw adres en zegt gewoon dat je het wel hebt ontvangen.
Volgens mij ben jij al nummer drie die de TS niet heeft gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:17:
[...]

Moet de verkoper wel adres en/of postcode hebben om kloppende Track&Trace te tonen om bedrag te incasseren.
Of je ik dachtb14 dagen aan het lijntje te houden. Ook daarna doet MP niets meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

never mind.

[ Voor 133% gewijzigd door Philflow op 18-08-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Verwijderd Ga naar zijn adres, ga op een bankje zitten, maak het geld over, meteen aanbellen en meenemen die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivysaur schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:29:
@Verwijderd Ga naar zijn adres, ga op een bankje zitten, maak het geld over, meteen aanbellen en meenemen die handel.
Je betaalt ook eerst een 2e handse auto en gaat daarna proefrit maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:00

Jumpiefox

Hoi ?

CyberMania schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Volgens mij ben jij al nummer drie die de TS niet heeft gelezen.
Ja...TS maakt het geld over. Gaat naar het adres en guess what? Die persoon die daar woont weet van niks. En TS is zijn geld kwijt.

De oplichter stuurt een random pakketje die net zo zwaar is als de cam gevuld met troep naar TS zijn adres (zal daar vast om vragen gok ik, of een ander adres zen voert als bewijs fake whatsapp screenshots of mails waarin staat dat de afspraak afgezegd werd en toch een pakketje zou worden). Marktplaats maakt het geld over naar de oplichter zodra de track en trace bevestigd dat er _een_ pakketje (maakt niet uit wat er in zit) is ontvangen.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Anyway, boerenwijsheid zegt gewoon nooit voor iets betalen (ook niet alvast aan MP) voordat je het in handen hebt gehad en gezien.

Bankieren werkt sinds dit jaar direct: dus ter plekke pas overboeken en hij kan het direct zelf controleren dat het op zijn rekening staat.

Mijn gok:

Je komt langs bij een leeg huis wat niet van hem is. Krijg je later een bericht "sorry had een noodgeval. Ik heb het aan je verzonden per post zodat je het morgen toch nog in huis hebt. Dit is je een track en tracecode".

Je zegt tegen marktplaats: ik heb niks ontvangen, dan zegt MP jawel de track & tracecode bevestigt dit.
je zegt tegen marktplaats, ik heb het wel ontvangen maar het was een baksteen, dan zegt MP: jammer maar wij kunnen niets voor je doen want wij kunnen niet in de inhoud van pakketjes kijken.

Dus you're fucked either way, tenzij het natuurlijk wel een eerlijke verkoper is. Maar goed doe gewoon pas overboeken ter plekke.

[ Voor 89% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Verwijderd Dan aanbellen, binnenkomen, product bekijken en daar pas overmaken. Op zijn mobiel, ofzo. En weet die gast zeker dat het geen neppe app is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt als koper ook onderzoekplicht bij aankoop van 2e handse spullen dus na testen betalen is de normale gang van zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:26
CyberMania schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:03:
Gelijk oversteken werkt toch alleen met een pakketjes en een track & trace-code?
Dit is misschien nog wel de beste aanwijzing dat er iets niets klopt (naast het feit dat de verkoper een hele lap zeer gedetailleerde tekst in één minuut rondkrijgt).

En zie hier: Marktplaats Gelijk Oversteken scam

Toevallig ook cameraspullen en 'gelijk oversteken'. In plaats van 'gelijk oversteken' stuurt de verkoper een andere iDEALlink, of een phishingpagina.

Waarschijnlijk dat eerste, anders had hij net zo goed om één cent kunnen vragen ipv. honderden euro's

[ Voor 10% gewijzigd door Thralas op 18-08-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:13:
Aan de andere kant vind ik de manier van communiceren best netjes overkomen van de verkopende partij.
Maar het gaat allemaal om vertrouwen.
Wat je zou kunnen doen is aangeven dat je nu best wilt komen zodat hij niet hoeft te wachten.
Er zaten wel wat aparte typefoutjes tussen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vIe7bs2.png
loki504 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:08:
[...]

Dit is waar ik inderdaad bang voor ben. Ik begrijp ook niet helemaal wat het baat nou is voor deze verkoper om nu alvast via gelijk oversteken de betaling te regelen. Ik kan nog steeds op elk moment aangeven toch niet te komen en de betaling annuleren

Ik zal aangeven liever ter plekke te willen betalen. En vragen of hij/zij een telefoonnummer heeft. De verkoper bood zelf aan om woensdag af te spreken maar ik zal zeggen dat ik ook eerder kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Verwijderd Ik zou het niet doen. Spelfoutjes zijn bij mij altijd een no-go.

[ Voor 23% gewijzigd door Ivysaur op 18-08-2019 18:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44
Ivysaur schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:55:
@Verwijderd Ik zou het niet doen. Spelfoutjes zijn bij mij altijd een no-go.
Haha dat wat net op tijd. Met je "Spelfoutjes is bij mij.." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:51:
Ik kan nog steeds op elk moment aangeven toch niet te komen en de betaling annuleren
Nee:

1) Ofwel hij maakt geen 'gelijk oversteken' maar een 'betaalverzoek' aan. Je betaalt, want je verwachtte het verzoek al, en je kan achteraf je geld niet meer terugvragen via een betaalverzoekbetaling.

2) Ofwel hij maakt wel een 'gelijk oversteken' verzoek aan maar verstuurt je toch een onzin iets een dag later. De afspraak gaat niet door enz. Jij zegt tegen Marktplaats ik ben niet gegaan en/of ik heb niets ontvangen want de deal ging niet door. Dan zegt Marktplaats: nee hoor, volgens Track & Trace heb je toch een pakketje ontvangen.

Enige wat je zou kunnen proberen is het pakketje te weigeren aan de deur (mocht hij toch een onzin iets opsturen nadat de afspraak niet door gaat en je al betaald hebt via gelijk-oversteken). Ik weet niet hoe Marktplaats hier dan mee omgaat als de koper vrijwillig het pakket weigert.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyberMania schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:57:
[...]

Nee:

1) Ofwel hij maakt geen 'gelijk oversteken' maar een 'betaalverzoek' aan. Je betaalt, want je verwachtte het verzoek al, en je kan achteraf je geld niet meer terugvragen via een betaalverzoekbetaling.

2) Ofwel hij maakt wel een 'gelijk oversteken' verzoek aan maar verstuurt je toch een onzin iets een dag later. De afspraak gaat niet door enz. Jij zegt tegen Marktplaats ik ben niet gegaan en/of ik heb niets ontvangen want de deal ging niet door. Dan zegt Marktplaats: nee hoor, volgens Track & Trace heb je toch een pakketje ontvangen.
Snap ik. Ik bedoelde dat als dit een legitieme verkoper zou zijn, hij of zij geen baat erbij zou hebben dat ik al heb betaald via gelijk oversteken omdat ik toch op ieder moment de betaling kan annuleren. Dit biedt dus totaal geen garantie dat ik de camera daadwerkelijk zou komen ophalen.

Jammer dat marktplaats geen functie heeft om tussen andere kopers te communiceren. Je zou op zo'n manier makkelijk kunnen nagaan of medebieders hetzelfde te horen kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HenkEisDS schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:57:
[...]Haha dat wat net op tijd. Met je "Spelfoutjes is bij mij.." :+
Ik snap deze zin niet ...
spelfoutje ? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

Snap ik. Ik bedoelde dat als dit een legitieme verkoper zou zijn, hij of zij geen baat erbij zou hebben dat ik al heb betaald via gelijk oversteken omdat ik toch op ieder moment de betaling kan annuleren. Dit biedt dus totaal geen garantie dat ik de camera daadwerkelijk zou komen ophalen.

Jammer dat marktplaats geen functie heeft om tussen andere kopers te communiceren. Je zou op zo'n manier makkelijk kunnen nagaan of medebieders hetzelfde te horen kregen.
Je kan altijd melding maken bij MP dat je het niet vertrouwt en dan gaan ze onderzoeken of het klopt. Stel hij vraagt 10 mensen meteen bij dezelfde advertentie om hun whatsapp gegevens dan is het inderdaad een beetje verdacht.
Ik zelf zal hier al stoppen, als verkoper iets heel graag snel wil doen is het vaak niet goed, zeker in die haast kan jij ook weer fouten maken(betaalverzoek niet goed nalezen of zo iets)
Ik heb ook weleens een espresso machine willen kopen die een stuk goedkoper en zo goed als nieuw was, maar omdat de verkoper aan de andere kant van het land woonde, moest ik wachten tot het weekend met ophalen. Toen verkoper begon te pushen en begon te schelden meteen gezegd dat hij hem ergens in kon steken waar de zon niet schijnt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoelang is de verkoper actief op MP? Dat zegt ook wel iets me dunkt. Verder kan je gewoon aangeven dat je het wilt ophalen. Als je het product getest hebt kan je of contant betalen of het direct overmaken. Bij overmaken staat het ook direct op zijn rekeningnummer.

En veel reacties kan best hoor. Ik verkoop ook weleens wat en soms is er veel reactie. Ik geef dat dan ook altijd aan bij potentiële kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Heb vrijdag ook iets gekocht op MP. Mooie advertentie. 42 ervaringen. 5 sterren. Nummer en bankrekening zijn bij MP bekend.

Hij ging akkoord met mijn bod. Prima. Vroeg op ik het wilde ophalen of verzonden wil hebben. Heb gekozen voor verzenden. Betaalverzoek gevraagd. Betaald. En dan nog zei die dat die pas tot verzenden overgaat als het bedrag op zijn rekening staat. Beetje jammer, maar ik ga er vanuit dat alles goed komt. Morgen zou het bedrag op zijn rekening moeten staan. En dinsdag heb ik het dus binnen.

@Verwijderd Hoe ziet zijn profiel er uit? Ervaringen? Hoe lang op MP? Andere advertenties? Doe eens een reserve image search op zijn foto's enzo. Vertrouw je het echt niet dan gewoon niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivysaur op 18-08-2019 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:42

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ivysaur schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:29:
En wie weet zit jij dan met een kapotte camera of iets wat jij er niet aan vindt deugen, en de koper heeft het geld.

Ik zou het zo doen:
Ga naar zijn adres, meteen aanbellen, product testen, maak het geld over, meenemen die handel. Ga op een bankje zitten, JUICH en ga lekker foto's schieten!

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 18-08-2019 19:21 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:15:
Hoelang is de verkoper actief op MP? Dat zegt ook wel iets me dunkt. Verder kan je gewoon aangeven dat je het wilt ophalen. Als je het product getest hebt kan je of contant betalen of het direct overmaken. Bij overmaken staat het ook direct op zijn rekeningnummer.

En veel reacties kan best hoor. Ik verkoop ook weleens wat en soms is er veel reactie. Ik geef dat dan ook altijd aan bij potentiële kopers.
Verkoper is 9 jaar actief op Marktplaats. Maar in mijn ogen betekent dit helemaal niks. Ik heb de afgelopen weken al een paar keer een mail gehad dat marktplaats een verkoper had verwijderd met wie ik op dat moment in onderhandeling was vanwege oplichting. Al deze accounts waren langer dan 6 jaar actief.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je bij veel reacties als verkoper garantie wilt hebben dat een koper daadwerkelijk komt. Als ik zelf verkoop geef ik aan veel reacties te hebben en vraag ik of ze hier rekening mee willen houden met beslissen. Ik vraag echter nooit om een voorschot. Dit is mij wel een enkele keer aangeboden door een koper die niet zo snel kon komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ivysaur schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:18:
Heb vrijdag ook iets gekocht op MP. Mooie advertentie. 42 ervaringen. 5 sterren. Nummer en bankrekening zijn bij MP bekend.

Hij ging akkoord met mijn bod. Prima. Vroeg op ik het wilde ophalen of verzonden wil hebben. Heb gekozen voor verzenden. Betaalverzoek gevraagd. Betaald. En dan nog zei die dat die pas tot verzenden overgaat als het bedrag op zijn rekening staat. Beetje jammer, maar ik ga er vanuit dat alles goed komt. Morgen zou het bedrag op zijn rekening moeten staan. En dinsdag heb ik het dus binnen.

@Verwijderd Hoe ziet zijn profiel er uit? Ervaringen? Hoe lang op MP? Andere advertenties? Doe eens een reserve image search op zijn foto's enzo. Vertrouw je het echt niet dan gewoon niet doen.
Hopen dat het goed komt! Ik zou echter met verzenden nooit zonder gelijk oversteken werken. Maar gezien de ervaringen zit het vast goed.

Mijn verkoper heeft geen andere advertenties en geen ervaringen. Ik haal standaard alle foto's door google maar dit heeft in dit geval niks opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Verwijderd Dan is het een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:22:
[...]
Verkoper is 9 jaar actief op Marktplaats. Maar in mijn ogen betekent dit helemaal niks.
Precies. Genoeg oplichters die accounts hacken. En er zullen ook oplichters zijn die nog niet aangepakt zijn door Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verkoper heeft inmiddels gereageerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/El76A1m.png

Hij is wel heel erg gedreven op het gelijk oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedin
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-05-2023
Toch wel een vreemd verhaal.
Camera's lopen volgens mij zo weer zo niet zo geweldig op marktplaats. Ook gezien nu het vakantie seizoen ten einde loopt.
Er worden massaal camera's aangeboden op marktplaats.
Ik zou zeggen maak een vaste afspraak en test de camera uit desnoods met je eigen lens. Kijk goed of de sensor goed schoon is. Indien tevreden kun je ter plekke het geld overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
"Dan klikt u op 'niet ontvangen' of 'product niet naar wens'. en krijgt u gewoon uw geld terug".
Volgens mij kan je helemaal niet aangeven "product niet naar wens" en dat je je geld terugkrijgt. De rest is ook niet helemaal waar:
Mocht de koper aangeven dat hij of zij het pakket niet heeft ontvangen en de Track & Trace code laat zien dat dit wel het geval is, dan ontvangt de verkoper gewoon de betaling vanaf de tussenrekening van Online Betaalplatform.
Als het pakje niet voldoet maar je hebt het wel ontvangen, dat kan Online Betaalplatform dat niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie [en krijgt de verkoper gewoon zijn geld toevoeging door mij]
In het begin dacht ik: het kan een eerlijke verkoper zijn, maar naarmate hij meer onzin verkondigt en je echt aan het pushen is om die service te gebruiken ipv gewoon betalen bij ophalen betwijfel ik dit.

[ Voor 98% gewijzigd door CyberMania op 18-08-2019 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Onedin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:16:
Toch wel een vreemd verhaal.
Camera's lopen volgens mij zo weer zo niet zo geweldig op marktplaats. Ook gezien nu het vakantie seizoen ten einde loopt.
Er worden massaal camera's aangeboden op marktplaats.
Ik zou zeggen maak een vaste afspraak en test de camera uit desnoods met je eigen lens. Kijk goed of de sensor goed schoon is. Indien tevreden kun je ter plekke het geld overmaken.
Lees even het bericht boven jouw bericht! Verkoper wil alleen 'gelijk oversteken' en reageert niet op verdere voorstellen van verkoper (telefonisch overleggen, overboeken na testen).
Wat mij betreft reden genoeg om er niet aan te beginnen. Genoeg meningen voorbij gekomen waarbij bijna iedereen aangeeft om het beter over te laten gaan.

Gelijk oversteken is ook niet bedoeld voor ophalen. Daarnaast kost het de koper extra:
Voor het gebruik van de Gelijk Oversteken service betaalt de koper 3% over het overeengekomen aankoopbedrag. Daarnaast betaal je € 0.40 voor de iDEAL betaling.

Zie ook https://help.marktplaats....delen/i/gelijk-oversteken

[ Voor 29% gewijzigd door Medione1210 op 18-08-2019 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:15:
Verkoper heeft inmiddels gereageerd:

Hij is wel heel erg gedreven op het gelijk oversteken.
Inderdaad. Ik zou er niet op ingaan. Te verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit onderwerp is al vele malen langsgekomen op Tweakers en erbuiten. Hier komt ook telkens dezelfde conclusie uit, namelijk; "If it sounds too good to be true, it usually is." Gezien ik hier verder geen discussiewaarde inzie, behalve de discussies die al jaren (in rondjes) loopt, gaat dit topic op slot.

Ik kan je nog wel aanraden om Over: (Veilig) tweedehands handelen door te lezen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.