Marktplaats Gelijk Oversteken scam

Pagina: 1
Acties:
  • 11.978 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Manny Calavera
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 21:27
Goedenavond medetweakers.

Ben redelijk ervaren op Marktplaats, veel scams al tegengekomen, al ben ik vaak de kopende partij.

Lens aangeboden, gok zo'n 800 euro waard, 470 euro aangeboden op marktplaats, veel plaatjes, reverse google search geen match.

Locatie zei Zuidbroek, ik vragen of dat in Groningen was, nee bij Apeldoorn.
Goed, ik wilde niet risico lopen dus ik bood aan om morgen langs te komen want ik doe dit niet online via de post.
Kwam al snel reactie op dat morgen hem niet ging worden, gelijk oversteken linkje werd gestuurd.

Hier gingen alarmbellen rinkelen, hij was wel heel happig op snel betalen terwijl ik net gezegd had hem op te willen halen.

Toen viel me iets op, hij stuurde een link, terwijl gelijk oversteken juist een soort pop-up scherm is.

Je trapt er zomaar in.

Pas hem de volgende keer beter aan, want met wat moeite kan je hem nog steeds herleiden.
(Plaatje aangepast ivm zichtbaarheid link)

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 25-03-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oei, sowieso ga je wel heel snel over tot betaling. Zo makkelijk zou ik me niet laten afwimpelen want je wilde komen kijken en opeens ben je al een deal aan het sluiten. Laat je niet opjagen, hè!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Als ik goed tussen de regels door lees heeft hij niet betaald maar doet hij 'alsof'.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Betaling wilde ik in persoon doen, desnoods terplekke waar de verkoper mee kon kijken. Maar dat snelle handelen heeft me heel wat leuke dealtjes opgeleverd de afgelopen jaren, is werkelijk een goeie tactiek. Maar dan moet je niet voor zulke fratsen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55
:?

Dit is inderdaad geen "Gelijk oversteken" van marktplaats, maar een betaalverzoek via SNS.

Maar volgens mij ben jij vervolgens degene die de boel loopt op te lichten door te roepen dat je hebt betaald, terwijl je dat blijkbaar niet gedaan hebt? :? Wat bedoel je met die pijl onderin, "Dit kon hij niet weten"?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manny Calavera
sapphire schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:22:
Als ik goed tussen de regels door lees heeft hij niet betaald maar doet hij 'alsof'.
Ik ben de kopende partij. Hij biedt de lens aan.

Op het einde doe ik alsof ik betaald heb, ik vergeet voor het gemak ook mijn gegevens te geven aan hem maar vraag toch om de track & trace.

Dit was om te testen of hij mee kon kijken, en de domoor vertelt ook nog dat het niet gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45

Reinier

\o/

Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:23:
[...]

Ik ben de kopende partij. Hij biedt de lens aan.

Op het einde doe ik alsof ik betaald heb, ik vergeet voor het gemak ook mijn gegevens te geven aan hem maar vraag toch om de track & trace.

Dit was om te testen of hij mee kon kijken, en de domoor vertelt ook nog dat het niet gelukt is.
Hij ziet dat het niet gelukt is omdat je zijn betaalverzoek niet hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Ter illustratie: zo hoort een marktplaats gelijk oversteken link eruit te zien:
zohoorthet
Dit is dan ook de reden dat ik überhaupt niet op de link klik.

[ Voor 11% gewijzigd door Manny Calavera op 24-03-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Maar jullie hebben het allebei niet over Gelijk Oversteken gehad. Hij heeft je gewoon een betaalverzoek gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Reinier op 24-03-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01
Gelijk oversteken is sowieso niet waterdicht ook al wordt het op de correcte wijze gebruikt. Bij het sturen van een baksteen in een pakket met een PostNL barcode wordt na x dagen het geld gewoon overgemaakt naar de verkoper. Want pakket is gewoon bezorgd. Er is geen verificatie van de juiste verzonden goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Reinier schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:27:
Maar jullie hebben het allebei niet over Gelijk Oversteken gehad. Hij heeft je gewoon een betaalverzoek gestuurd.
Onjuist, zijn 2e bericht. EDIT: No problem :+

[ Voor 4% gewijzigd door Manny Calavera op 24-03-2019 22:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:08
Die marktplaats-gateway lijkt mij toch een security issue an sich. Heeft jaren in de OWASP top 10 gestaan, de Unvalidated Redirects and Forwards vulnerability.

Wellicht heeft marktplaats ergens een security contact die je kan informeren?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Davetc schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:28:
Gelijk oversteken is sowieso niet waterdicht ook al wordt het op de correcte wijze gebruikt. Bij het sturen van een baksteen in een pakket met een PostNL barcode wordt na x dagen het geld gewoon overgemaakt naar de verkoper. Want pakket is gewoon bezorgd. Er is geen verificatie van de juiste verzonden goederen.
In mijn ervaring werkt dit wel tot op zekere hoogte: zo ben ik al een keer gered door marktplaats.
De key zit hem in het feit dat je aan moet geven (voor de 7e dag) dat je bent opgelicht. Doe je dit niet, dus je accepteert de baksteen, dan wordt het inderdaad overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Freeaqingme schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:28:
Die marktplaats-gateway lijkt mij toch een security issue an sich. Heeft jaren in de OWASP top 10 gestaan, de Unvalidated Redirects and Forwards vulnerability.

Ik heb de adverteerder gemeld (de advertentie is nog live overigens: https://link.marktplaats.nl/m1390889080)
Mocht het toch een legitieme verkoper zijn dan hoor ik het wel van Marktplaats zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Hoe dan ook: de verkoper heeft het over Gelijk Oversteken maar stuurt een link die niet Gelijk Oversteken is. Wellicht geen phishing link maar een normaal betaalverzoek, dan nog steeds is dit denk ik zijn manier om mij geld te ontfutselen omdat Marktplaats hier geen zicht op heeft of ik het heb overgemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 21:47
Freeaqingme schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:28:

Die gateway is geen directe link, de website geeft het volgende aan:

Je gaat de Marktplaats-omgeving verlaten
Sta je op het punt om een betaling uit te voeren? Weet dat Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats NOOIT via externe links verlopen. Marktplaats stuurt je automatisch door naar internetbankieren. Weet je zeker dat je de Marktplaats-omgeving wilt verlaten? De link verwijst naar de volgende externe website:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
Ik zie alleen een verkoper die de verkeerde term gebruikt voor een betaalverzoek. Is dat oplichting? Mogelijk. Of is het onwetendheid? Dat durf ik ook niet uit te sluiten. Mijn vader verkoopt ook sporadisch iets op marktplaats, ik zit me nu oprecht af te vragen of hij het verschil zou weten...

Ook zie ik een koper die beweert dat hij betaald heeft terwijl hij dat overduidelijk niet gedaan heeft of van plan is. Zullen we dat dan ook maar oplichting noemen?

Als je het zaakje niet vertrouwd dan geef ik je groot gelijk dat je er vanaf ziet, maar ik zou naar aanleiding van dat screenshot echt niet met 100% zekerheid durven roepen dat dit een scam of oplichting is? Hou de eer dan bij jezelf en geef aan dat je het alleen wilt ophalen / ter plekke wilt betalen. Waarom ga je in vredesnaam mee in dit verhaal en doe je alsof je betaald hebt? Waarom roep je dat de verkoper niet kan weten dat de betaling niet gelukt is, die krijgt toch gewoon bericht van zijn bank als je het betaalverzoek gebruikt hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dialastical
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 00:57
Hoe wilt hij het morgenvroeg aangetekend versturen als ie moet werken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:32
Ik snap niet helemaal waarom je de verkoper nu al beticht van oplichting. De verkoper gebruikt inderdaad de term "gelijk oversteken," maar dit hoeft niet per se te refereren aan de gelijknamige service van Marktplaats.

Tevens maak je zelf de fout om de bestelling vooraf te betalen, terwijl je het eigenlijk liever bij het ophalen zou doen. Je wil de lens schijnbaar graag hebben, en de verkoper maakt daar gretig gebruik van. Zou ik ook doen, als ik de verkoper was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:29:
[...]

In mijn ervaring werkt dit wel tot op zekere hoogte: zo ben ik al een keer gered door marktplaats.
De key zit hem in het feit dat je aan moet geven (voor de 7e dag) dat je bent opgelicht. Doe je dit niet, dus je accepteert de baksteen, dan wordt het inderdaad overgemaakt.
Normaal gesproken maakt MP dan alsnog het geld over mits de verkoper een track & trace heeft die aangeeft dat het pakket bij jou is afgeleverd.
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:32:
Hoe dan ook: de verkoper heeft het over Gelijk Oversteken maar stuurt een link die niet Gelijk Oversteken is. Wellicht geen phishing link maar een normaal betaalverzoek, dan nog steeds is dit denk ik zijn manier om mij geld te ontfutselen omdat Marktplaats hier geen zicht op heeft of ik het heb overgemaakt.
Vraag dan ten minste om een echte gelijk oversteken link, wellicht bedoelde hij wel een normaal betaalverzoek.
Maar je bent zelf ook niet helemaal zuiver bezig door te suggereren dat je het hebt overgemaakt maar niet hebt gedaan?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Dialastical schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:39:
Hoe wilt hij het morgenvroeg aangetekend versturen als ie moet werken 8)7
Voor werk langs het postkantoor, in de koffiepauze, ect... ?

En of de TS niet helemaal zuiver bezig is....wat kan er gebeuren dat de verkoper het opstuurt naar een random adres aangezien de TS zijn adres niet eens geeft :+

@Manny Calavera Zou ook zomaar kunnen dat je niet verder kunt kijken naar de link omdat de SNS bank zijn beveiliging op orde heeft en de verkoper je gewoon een betaalverzoek buiten MP om heeft gestuurd.

Je bent overigens de eerste die ik ooit hoor die zijn geld via MP terug gekregen heeft via gelijk oversteken :?

[ Voor 52% gewijzigd door sapphire op 24-03-2019 22:45 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:35:
Ik zie alleen een verkoper die de verkeerde term gebruikt voor een betaalverzoek. Is dat oplichting? Mogelijk. Of is het onwetendheid? Dat durf ik ook niet uit te sluiten. Mijn vader verkoopt ook sporadisch iets op marktplaats, ik zit me nu oprecht af te vragen of hij het verschil zou weten...

Ook zie ik een koper die beweert dat hij betaald heeft terwijl hij dat overduidelijk niet gedaan heeft of van plan is. Zullen we dat dan ook maar oplichting noemen?

Als je het zaakje niet vertrouwd dan geef ik je groot gelijk dat je er vanaf ziet, maar ik zou naar aanleiding van dat screenshot echt niet met 100% zekerheid durven roepen dat dit een scam of oplichting is? Hou de eer dan bij jezelf en geef aan dat je het alleen wilt ophalen / ter plekke wilt betalen. Waarom ga je in vredesnaam mee in dit verhaal en doe je alsof je betaald hebt? Waarom roep je dat de verkoper niet kan weten dat de betaling niet gelukt is, die krijgt toch gewoon bericht van zijn bank als je het betaalverzoek gebruikt hebt?
De reden van het starten van dit topic is om mensen te waarschuwen. Het viel mij al amper op dat dit niet de werkelijke Gelijk Oversteken is. Dit is gevaarlijk omdat Marktplaats dus niet de tussenpersoon is en niet bij oplichting je geld kan terugstorten (dit werkt vaak wel in tegenstelling tot wat mensen hier beweren)

Ik speel het mee omdat ik verwacht dat de link naar een phishing site leidt en dus gevaarlijk is om op te klikken. Ik heb geprobeerd deze link te bekijken via zo'n link-exploring site maar kwam niet verder, daarom kan ik dat niet uitsluiten.

Er vanuit gaande dat dit dus naar een phishing site leidt zal hij kunnen zien dat ik hem niet gebruikt heb. Dit lok ik uit door te zeggen dat ik het heb overgemaakt (terwijl ik dat dus duidelijk niet ga doen ivm de verdachte omstandigheden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Manny Calavera ik vind jou maar raar bezig. Reageer dan niet met "Ik maak het zo over", reageer dan gewoon met "Ik wil de lens graag komen afhalen, als dat geen optie is gaat de deal niet door".

Goed mogelijk hoor dat het om een oplichter gaat! Maar daar zie ik geen waterdicht bewijs van. Dat zie ik wel van het feit dat jij de boel loopt te bedriegen...

Die link gaat niet naar een Phising site, maar naar de site van een reguliere Nederlandse bank. Dat zegt natuurlijk niets over de intenties van de gebruiker.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 24-03-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:41:
[...]
Ik speel het mee omdat ik verwacht dat de link naar een phishing site leidt en dus gevaarlijk is om op te klikken. Ik heb geprobeerd deze link te bekijken via zo'n link-exploring site maar kwam niet verder, daarom kan ik dat niet uitsluiten.
De link op zich ziet er wel gewoon uit. URL is duidelijk zichtbaar: diensten.snsbank.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZaZ
  • Laatst online: 12:25

ZaZ

Tweakers abonnee

Dit is gewoon een oplichter, lijkt me vrij duidelijk. Tuurlijk heeft ie juridisch nog niets gedaan wat niet door de beugel kan maar hij probeert gewoon te misleiden.
Je kan zeggen dat hij met 'gelijk oversteken" niet per se de service van Marktplaats bedoelt, maar waarom dan handmatig een betaalverzoek via een of andere gateway laten lopen? Dat kan enkel zijn om de koper op het verkeerde been te zetten. Je gaat niet zomaar handmatig met de URL klooien zonder reden.
Ik begrijp TS heel goed.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:45:
@Manny Calavera ik vind jou maar raar bezig. Reageer dan niet met "Ik maak het zo over", reageer dan gewoon met "Ik wil de lens graag komen afhalen, als dat geen optie is gaat de deal niet door".

Goed mogelijk hoor dat het om een oplichter gaat! Maar daar zie ik geen waterdicht bewijs van. Dat zie ik wel van het feit dat jij de boel loopt te bedriegen...

Die link gaat niet naar een Phising site, maar naar de site van een reguliere Nederlandse bank. Dat zegt natuurlijk niets over de intenties van de gebruiker.
Ik snap niet helemaal waar je je zo over opwindt, ik heb geen verzendgegevens opgegeven dus zelfs in het beste geval zou hij niet een pakket KUNNEN opsturen. Ik heb slechts met mijn voeten het water betreden om te kijken of ik inderdaad met een vermoedelijke oplichter te maken heb. Ik vraag me af hoe ik waterdicht iemand kan beschuldigen van oplichting, even zo goed is de link die hij mij stuurde van Gelijk Oversteken totaal geen legitieme. Gelijk Oversteken is geen dienst van SNS, slechts van marktplaats. Hieruit kan je dus concluderen dat er gesleuteld is met de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
ZaZ schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:48:
Dit is gewoon een oplichter, lijkt me vrij duidelijk. Tuurlijk heeft ie juridisch nog niets gedaan wat niet door de beugel kan maar hij probeert gewoon te misleiden.
Je kan zeggen dat hij met 'gelijk oversteken" niet per se de service van Marktplaats bedoelt, maar waarom dan handmatig een betaalverzoek via een of andere gateway laten lopen? Dat kan enkel zijn om de koper op het verkeerde been te zetten. Je gaat niet zomaar handmatig met de URL klooien zonder reden.
Ik begrijp TS heel goed.
Precies mijn punt. Dank u :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je kan zeggen dat hij met 'gelijk oversteken" niet per se de service van Marktplaats bedoelt,
Lijkt me niet onmogelijk. Hoe vaak ik niet een betaalverzoek van de Rabobank / ING / SNS gestuurd krijg van een vriend die claimt me een "Tikkie" te sturen. :')

Digibeten bestaan nog helaas.
maar waarom dan handmatig een betaalverzoek via een of andere gateway laten lopen? Dat kan enkel zijn om de koper op het verkeerde been te zetten. Je gaat niet zomaar handmatig met de URL klooien zonder reden.
Ik begrijp TS heel goed.
Ik nam aan dat de chat van Marktplaats dit zelf met de link deed...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
De link is legitiem, ik heb hem even overgetypt en geopend.
Diegene heeft als omschrijving '' Gelijk oversteken '' gebruikt, dat is toch verdacht en doet inderdaad vermoeden dat hij inclusief n.a.v. de andere informatie je probeert op te lichten.

Maar geef eens aan dat je niet een echt gelijk oversteken link hebt ontvangen en je die dan alsnog wilt hebben, ben benieuwt naar de reactie van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:51:
[...]

Lijkt me niet onmogelijk. Hoe vaak ik niet een betaalverzoek van de Rabobank / ING / SNS gestuurd krijg van een vriend die claimt me een "Tikkie" te sturen. :')

Digibeten bestaan nog helaas.

[...]

Ik nam aan dat de chat van Marktplaats dit zelf met de link deed...
Dan zitten we bij deze op dezelfde frequentie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Marktplaats moet je niet gebruiken voor verkopen op afstand bij aanzienlijke bedragen . Hoogstens alleen om in contact te komen met potentiële kopers, waarna de verdere transactie in direct contact worden afgehandeld.
Ik doe via Marktplaats alleen transacties, die weinig risico opleveren en alleen bij lage bedragen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
JohanNL schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:53:

Maar geef eens aan dat je niet een echt gelijk oversteken link hebt ontvangen en je die dan alsnog wilt hebben, ben benieuwt naar de reactie van de verkoper.
Bij deze gedaan. Hij is erg happig op snel reageren van mijn kant.
JukeboxBill schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:57:
Marktplaats moet je niet gebruiken voor verkopen op afstand bij aanzienlijke bedragen . Hoogstens alleen om in contact te komen met potentiële kopers, waarna de verdere transactie in direct contact worden afgehandeld.
Ik doe via Marktplaats alleen transacties, die weinig risico opleveren en alleen bij lage bedragen.
Klopt dit is deels de reden waarom ik het zo verdacht vind dat hij zo graag toch gelijk oversteken wil doen terwijl ik heb gezegd dat ik hem wil komen ophalen. Moge duidelijk zijn dat ik niet nu al betaal en dan pas ga ophalen. Het is een optelsom waarom ik bij deze al met zekerheid durf te zeggen dat hij de boel besodemietert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:50:
[...]

Ik snap niet helemaal waar je je zo over opwindt, ik heb geen verzendgegevens opgegeven dus zelfs in het beste geval zou hij niet een pakket KUNNEN opsturen.
Ik wind me helemaal nergens over op hoor. Volgens mij doe jij dat. ;)

Je gaat wel in de chat akkoord met deze deal + verzending terwijl je het helemaal niet verstuurd wilt hebben. Dat vind ik raar.
Ik heb slechts met mijn voeten het water betreden om te kijken of ik inderdaad met een vermoedelijke oplichter te maken heb. Ik vraag me af hoe ik waterdicht iemand kan beschuldigen van oplichting, even zo goed is de link die hij mij stuurde van Gelijk Oversteken totaal geen legitieme. Gelijk Oversteken is geen dienst van SNS, slechts van marktplaats. Hieruit kan je dus concluderen dat er gesleuteld is met de link.
Gelijk oversteken is volgens mij gewoon een gezegde in de Nederlandse taal, ik wist niet dat Marktplaats daar ineens patent op had.

En volgens mij heeft de verkoper niet gesleuteld met de link, maar doet Marktplaats dat zelf met externe links die in de chat geplaatst worden.

Ik had gewoon aangegeven dat je de lens alleen wilde ophalen / ter plekke bij de verkoper wilde bekijken en controleren. Betalen kun je dan ter plekke doen en een SNS betaalverzoek lijkt me een prima vertrouwde manier daarvoor. :)
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:00:
[...]

[...]

Klopt dit is deels de reden waarom ik het zo verdacht vind dat hij zo graag toch gelijk oversteken wil doen terwijl ik heb gezegd dat ik hem wil komen ophalen. Moge duidelijk zijn dat ik niet nu al betaal en dan pas ga ophalen. Het is een optelsom waarom ik bij deze al met zekerheid durf te zeggen dat hij de boel besodemietert.
Dus hoewel je hem alleen wilt komen ophalen en niet via gelijk oversteken wilt betalen, heb je nu de verkoper toch nog om een echte "gelijk oversteken" link gevraagd? Waarom dan? 7(8)7 Wees zelf dan eens duidelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:00:
[...]

[...]

Daarom snap ik niet waarom 'bier' de term ''Gelijk Oversteken'' gebruikt heeft, tot 2 keer toe (tweede keer deed hij ook echt beide met een hoofdletter...)
Link is overigens wel legitiem...
https://www.snsbank.nl/pa...ig-betalen-via-ideal.html

Heb op marktplaats ook een keer een gesprek gehad met iemand die zei ''Ik heb het geld vandaag nodig zodat ik hem meteen kan versturen''
Zie deze brutale reactie: https://i.imgur.com/c5rF7hp.jpg
Uiteindelijk heb ik met de persoon op Centraal Station afgesproken en bleek het een student te zijn die snel geld nodig had :P

Toch wel raar aan jouw kant dat je de verkoper aan het lijntje houd door te zeggen dat je het echt wel hebt overgemaakt. Hij kan het zien. Transacties via iDeal worden heel snel verwerkt, bij Tikkie zie je ook meteen of iemand het geld naar je overgemaakt heeft. Niet zo gek dus, de verkoper zijn reactie...

Anway, houd ons updated. Kijken wat hij gaat zeggen, of je de lens wel kan bekijken/ophalen :)

[ Voor 11% gewijzigd door d22wth op 24-03-2019 23:06 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:03:
[...]

Ik wind me helemaal nergens over op hoor. Volgens mij doe jij dat. ;)

Je gaat wel in de chat akkoord met deze deal + verzending terwijl je het helemaal niet verstuurd wilt hebben. Dat vind ik raar.

[...]

Gelijk oversteken is volgens mij gewoon een gezegde in de Nederlandse taal, ik wist niet dat Marktplaats daar ineens patent op had.

En volgens mij heeft de verkoper niet gesleuteld met de link, maar doet Marktplaats dat zelf met externe links die in de chat geplaatst worden.

Ik had gewoon aangegeven dat je de lens alleen wilde ophalen / ter plekke bij de verkoper wilde bekijken en controleren. Betalen kun je dan ter plekke doen en een SNS betaalverzoek lijkt me een prima vertrouwde manier daarvoor. :)

[...]

Dus hoewel je hem alleen wilt komen ophalen en niet via gelijk oversteken wilt betalen, heb je nu de verkoper toch nog om een echte "gelijk oversteken" link gevraagd? Waarom dan? 7(8)7 Wees zelf dan eens duidelijk...
Je speelt een beetje Devil's advocate volgens mij >:)
Je moet het in de gehele context zien, tuurlijk alles los van elkaar is er niks aan de hand en moet ik gewoon nu mn geld overmaken en ben IK de bedrieger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar is het nou zo dat marktplaats automatisch externe linkjes aanpast of heeft de verkoper expres een zogenaamd marktplaats-linkje 'gemaakt'?

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 24-03-2019 23:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
Ik heb de eigenaar van de bankrekening ook al gevonden op Facebook, woont niet in Zuidbroek volgens de gegevens die ik hier heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:07:
[...]

Je speelt een beetje Devil's advocate volgens mij >:)
Je moet het in de gehele context zien, tuurlijk alles los van elkaar is er niks aan de hand en moet ik gewoon nu mn geld overmaken en ben IK de bedrieger.
Nee, als je het zaakje niet vertrouwd moet je zeker niets overmaken.

Als je alleen wilt ophalen (en daarin geef ik je gelijk!), moet je tegen de verkoper zeggen dat je de lens alleen wilt ophalen. Niet zeggen "Ik maak het zo over". Niet nogmaals vragen om een link voor gelijk oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:09:
[...]

Nee, als je het zaakje niet vertrouwd moet je zeker niets overmaken.

Als je alleen wilt ophalen (en daarin geef ik je gelijk!), moet je tegen de verkoper zeggen dat je de lens alleen wilt ophalen. Niet zeggen "Ik maak het zo over". Niet vragen om een echte link voor gelijk oversteken.
Tja ik deed dat er van uitgaande dat het een phishing site was en niet een legitieme link zoals hier door iedereen nu bevestigd is. Beetje raar dan misschien, maar zolang ik geen verzendgegevens geef kan hij zelfs als hij heel naïef en legitiem zou zijn niks verzenden. In die zin zit ik daar dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
*snip*
Hij wordt wat agressief.
Overigens zegt hij nu ook dat hij dit al jaren doet, Gelijk Oversteken is pas in het leven geroepen eind 2017. Het is een totaalsom. Deze man doet dit bewust.

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 25-03-2019 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Hij heeft iig nog niet van https gehoord :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ik stuur je wel even een DM met de link naar de Facebook pagina van de rekeninghouder.
Dan kun je zelf beslissen wat je hiermee wilt, wellicht misbruikt iemand anders wel de bankrekening van diegene en kun je zo diegene waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:15:
*snip*
Hij wordt wat agressief.
Overigens zegt hij nu ook dat hij dit al jaren doet, Gelijk Oversteken is pas in het leven geroepen eind 2017. Het is een totaalsom. Deze man doet dit bewust.
En wat is je plan nu als hij wel de juiste knop weet te vinden en je een echt "Gelijk Oversteken" verzoek stuurt? Ga je het dan betalen?

Waarom ga je hier mee door als je het wilt afhalen?

Oplichting of niet, ik zie oprecht niet in wat je hier nou mee wilt bereiken...

Hij zegt "Ik stuur U een betaalverzoek. Zo doe ik het al jaren.". Betaalverzoeken bestaan daadwerkelijk al jaren...

Maargoed, genoeg devil's advocate gespeeld. }) Ik duik m'n bed in. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 25-03-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:33:
[...]

En wat is je plan nu als hij wel de juiste knop weet te vinden en je een echt "Gelijk Oversteken" verzoek stuurt? Ga je het dan betalen?

Waarom ga je hier mee door als je het wilt afhalen?

Oplichting of niet, ik zie oprecht niet in wat je hier nou mee wilt bereiken...

Hij zegt "Ik stuur U een betaalverzoek. Zo doe ik het al jaren.". Betaalverzoeken bestaan daadwerkelijk al jaren...

Maargoed, genoeg devil's advocate gespeeld. }) Ik duik m'n bed in. :P
Ik test hem wat uit. Had gehoopt dat hij allang begon te vloeken tegen me, zo gaat het meestal namelijk als oplichterspraktijken niet slagen. Zal morgen de uitslag wel krijgen van marktplaats of ik goed zat. Zo niet krijg jij mijn nederige excuses _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
Ik zou vragen wat hij bedoelt met Gelijk oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je niet vertrouwd, dan zou ik daar gewoon open kaart in spelen en zo nodig een koopje laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Haha hij is slim, doet alsof hij een 'gelijk oversteken' berichtje stuurt, maar in werkelijkheid is het gewoon een betaalverzoek van de SNS. Bij een betaalverzoek ben je natuurlijk je centen kwijt, bij gelijk oversteken heb je nog enige kans dat je je geld terugkrijgt, maar dat systeem moet je natuurlijk ook niet gelijk vertrouwen :P

Moet je natuurlijk niet op ingaan, dat mag wel duidelijk zijn :P

Miss ook verstandig om Marktplaats hierover in te lichten :)

[ Voor 8% gewijzigd door MysticX op 25-03-2019 00:35 ]

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Manny Calavera Net even contact opgenomen, en ik kan gewoon langskomen, dus wat mij betreft legitiem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OtayuxcEfnhgv7sh92mPNMLB/full.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-06 23:30
dus name and shaming is tegenwoordig toegestaan op tweakers, goed dat ik dat weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Unidentified schreef op maandag 25 maart 2019 @ 02:07:
@Manny Calavera Net even contact opgenomen, en ik kan gewoon langskomen, dus
Heb je ook een adres gekregen? Die persoon kan nog altijd een smoes verzinnen zodat de deal niet doorgaat natuurlijk,

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

We horen hier maar één kant van het verhaal.
Maar misschien wil de verkoper wel reageren, als hij van dit topic weet.
Dus ik heb hem er van op de hoogte gebracht.

Verder vind ik dit topic het woord topic niet waard.
Aannames, jumping to conclusions, nameshaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Wat ik niet snap, "gelijk oversteken" kan op twee dingen slaan, of de Marktplaats service, of een fysieke handeling...
Het laatste waar ik aan denk bij gelijk oversteken is mijn geld overmaken en dan 3 dagen wachten of het een lens is of een baksteen. Je hebt niet de optie om te storneren of het terug te vorderen.
Oplichting zal het misschien niet zijn, maar het is wel een erg foutief gebruik van de term (en de hoofdletters).

[ Voor 8% gewijzigd door mercapto op 25-03-2019 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:14
Als ik dit zo lees zie ik maar 1 persoon die echt aan het oplichten is en dat is TS. Als ik de verkoper was dan was ik al lang gestopt met het communiceren dus ik snap wel dat hij dan een keertje gefrustreerd raakt.

Ik zit te wachten op een 2e topic van de verkoper waarbij staat: koper wil me oplichten. Met een verhaal dat hij een betaallink heeft gestuurd en dat de koper zegt dat hij heeft betaald maar dat het helemaal niet mogelijk is omdat hij geen e-mail met de bevestiging heeft gehad dat er is betaald. Dit met plaatjes die het bewijzen waarvan alle gegevens van de koper open en bloot op internet staat. Die topic is meer legitiem dan deze topic.

Let dus goed op wanneer je het woord opgelicht gebruikt want de verkoper heeft nog niks qua oplichting gedaan terwijl je dat zelf wel doet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 23:08
Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:37:
[...]

Ik test hem wat uit. Had gehoopt dat hij allang begon te vloeken tegen me, zo gaat het meestal namelijk als oplichterspraktijken niet slagen. Zal morgen de uitslag wel krijgen van marktplaats of ik goed zat. Zo niet krijg jij mijn nederige excuses _/-\o_
Je loopt de boel dus zelf ook te flessen en verwacht dat alleen 'echte oplichters' gaan vloeken?

Natuurlijk zou het een oplichter kunnen zijn maar ik zie hier nog weinig dat niet ook een andere verklaring kan hebben

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn hier twee ervaren Marktplaats (ver)kopers bezig elkaar te testen om niet genept te worden, ieder met zijn eigen "beproefde" methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-06 14:43
Ik meende toch echt ergens gelezen te hebben dat de "gelijk oversteken" link niet de juiste link is? Tevens stond ergens dat iemand had uitgezocht dat de verkoper NIET in zuidbroek oid woont, maar een ander adres heeft (te zien via facebook)

Dus wie probeert wie hier nu op te lichten? Danwel op een dwaalspoor te zetten.??.. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Kan best zijn dat dit oplichten is, de verkoper is wel pushend op verzenden en geld overmaken buiten MP, maar het hoeft niet per se verkeerd te zijn. Conclusies worden nogal snel getrokken. Ik zou daar zelf voorzichtiger mee zijn en hooguit de deal laten lopen als ik het niet vertrouw. Een volgende koper mag zijn eigen conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
De verkoper pusht wel heel erg door om een 'eerlijk oversteken' betaling rond te krijgen. 100% weet je het nooit, maar mij galmt het volgende door m'n hoofd: "scam lalalaal scam lalalaa" de verkoper reageert ook zeer oppervlakkig / passief agressief op je berichtjes. De verkoper zit gewoon meerdere mensen af te pimpelen. Stuur nog eens aan op langskomen? :+

En welke verkoper bied uit zich zelf aan om aangetekend te versturen..?

Als ik iets verkoop mag de koper beslissen hoe hij het pakketje wil ontvangen. De koper betaald, of we ronden de prijs af. Nee maar deze lens verkoper bied zelf al aan om het aangetekend te versturen. Alles om jou een zo veilig mogelijk gevoel te geven. :*)

[ Voor 31% gewijzigd door Dacuuu op 25-03-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Ik denk dat de verkoper gewoon geen zin heeft aan mensen aan de deur en specifiek alleen wilt versturen. Heb je al naar de reviews van de verkoper gekeken en gekeken hoe lang dit account bestaat?

Ik zelf verstuur ook liever in verband met planning en soms dubbele shifts op werk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we hopen dat de verkoper zin heeft om te reageren hier.
Misschien zit hij al op Tweakers, of maakt hij er speciaal een account voor aan...

Of we horen niks.. kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:51
Ik zie werkelijk niets vreemds aan de zogenaamde nep link. Dit is gewoon een link naar de SNS met een betaalverzoek, 100% legitiem.
Ook is het logisch dat de ontvanger ziet dat het niet gelukt is, als je een betaallink gebruikt zie je dat zo'n beetje instant bij de ontvangende bank.

Dat dit niet via de gelijk oversteken service klopt. Het zou natuurlijk een oplichter kunnen zijn, maar ik zie er eigenlijk geen enkel echt signaal voor. Iemand met 13 jaar MP en goede beheersing van de Nederlandse taal (stuk beter dan TS overigens). In zo'n geval zou ik, net als TS, enkel willen ophalen, geen rode vlag maar de link buiten MP is op zijn minst wat twijfel waard.

Maar als het hier dus aan TS ligt, dan is TS nu een oplichter als ik type:
"TS: Geld is overgemaakt. Ik zie het pakket wel verschijnen, kunt u de trace & trace hier sturen morgen?"

Dacuuu schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:46:
En welke verkoper bied uit zich zelf aan om aangetekend te versturen..?

Als ik iets verkoop mag de koper beslissen hoe hij het pakketje wil ontvangen. De koper betaald, of we ronden de prijs af. Nee maar deze lens verkoper bied zelf al aan om het aangetekend te versturen. Alles om jou een zo veilig mogelijk gevoel te geven. :*)
Dat doe ik ook regelmatig. De verzender is namelijk verantwoordelijk voor het pakket totdat het afgeleverd is.
Ik geef daarmee niet de koper een veilig gevoel (die boeit me niet in die context), maar mezelf. Ik kan dan altijd claimen en de koper terugbetalen zonder er zelf bij in te schieten.

[ Voor 38% gewijzigd door Drardollan op 25-03-2019 09:19 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 12:10

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Dat doe ik ook regelmatig. De verzender is namelijk verantwoordelijk voor het pakket totdat het afgeleverd is.
Ik geef daarmee niet de koper een veilig gevoel (die boeit me niet in die context), maar mezelf. Ik kan dan altijd claimen en de koper terugbetalen zonder er zelf bij in te schieten.
[/quote]

Aangetekend verzenden doe ik vaak ook bij dure bedragen. Daarentegen zet ik in m'n advertenties vaak dat de koper de keus heeft, zodat je achteraf niet het welles nietes spelletje krijgt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik begrijp TS heel goed.
Volgens mij begrijp je het systeem van Marktplaats alleen niet zo goed. Elke link die je in de chat zet wordt voorzien van een gateway link van MP.

Manny Calavera schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:50:
[...]

Ik snap niet helemaal waar je je zo over opwindt, ik heb geen verzendgegevens opgegeven dus zelfs in het beste geval zou hij niet een pakket KUNNEN opsturen. Ik heb slechts met mijn voeten het water betreden om te kijken of ik inderdaad met een vermoedelijke oplichter te maken heb. Ik vraag me af hoe ik waterdicht iemand kan beschuldigen van oplichting, even zo goed is de link die hij mij stuurde van Gelijk Oversteken totaal geen legitieme. Gelijk Oversteken is geen dienst van SNS, slechts van marktplaats. Hieruit kan je dus concluderen dat er gesleuteld is met de link.
Je hebt helemaal niets. Als je geld had overgemaakt dan had ongetwijfeld de volgende vraag geweest wat je adres is, omdat je dat nog niet gegeven hebt. Later in de conversatie vraagt hij daar nota bene nog om ook.

Het enige punt waar je gelijk in hebt is het gelijk oversteken (wat geld kost). Dat de verkoper dat niet juist / netjes afhandelt, daar heb je een punt. Maar dat zegt helemaal niet of iemand een oplichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waarom wordt er voor iedere scheet op MP een topic voor aangemaakt? je bent verstandig/volwassen genoeg om een inschatting te maken neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manny Calavera
Drardollan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:04:
Ik zie werkelijk niets vreemds aan de zogenaamde nep link. Dit is gewoon een link naar de SNS met een betaalverzoek, 100% legitiem.
Ook is het logisch dat de ontvanger ziet dat het niet gelukt is, als je een betaallink gebruikt zie je dat zo'n beetje instant bij de ontvangende bank.

Dat dit niet via de gelijk oversteken service klopt. Het zou natuurlijk een oplichter kunnen zijn, maar ik zie er eigenlijk geen enkel echt signaal voor. Iemand met 13 jaar MP en goedee beheersing van de Nederlandse taal (stuk beter dan TS overigens). In zo'n geval zou ik, net als TS, enkel willen ophalen, geen rode vlag maar de link buiten MP is op zijn minst wat twijfel waard.

Maar als het hier dus aan TS ligt, dan is TS nu een oplichter als ik type:
"TS: Geld is overgemaakt. Ik zie het pakket wel verschijnen, kunt u de trace & trace hier sturen morgen?"

[...]

Ik raad aan om je ogen nogmaals de kost te geven, werkelijk al je punten heb ik al eens toegelicht. Dat ik de taal niet beheers mag je ook wel even onderbouwen, vind ik overigens een nare sneer die onnozel overkomt puur om mij aan te vallen. Wees dan inhoudelijk.

Maar om je antwoord te geven want blijkbaar is lezen moeilijk: Ik KAN niet de boel oplichten aangezien ik geen adres heb opgegeven, dus de verkoper kan niks versturen. De reden dat ik zei dat ik betaald had was omdat ik er vanuit ging dat het een phishing link betrof. Dit is ondertussen bevestigd dat dit niet het geval is.
Feit blijft dat de verkoper een gelijk oversteken link lijkt te sturen, een term die veiligheid creëert bij de kopende partij, maar aangezien het slechts een sns betaalrekening is loopt dit helemaal niet via marktplaats.

LOS VAN OF DEZE VERKOPER DE BOEL FLEST is dit wel iets om voor uit te kijken. Je kan een verkoper tegenkomen die deze tactiek toepast om zo dus geld te ontfutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Manny Calavera schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:18:
[...]

Ik raad aan om je ogen nogmaals de kost te geven, werkelijk al je punten heb ik al eens toegelicht. Dat ik de taal niet beheers mag je ook wel even onderbouwen, vind ik overigens een nare sneer die onnozel overkomt puur om mij aan te vallen. Wees dan inhoudelijk.

Maar om je antwoord te geven want blijkbaar is lezen moeilijk: Ik KAN niet de boel oplichten aangezien ik geen adres heb opgegeven, dus de verkoper kan niks versturen. De reden dat ik zei dat ik betaald had was omdat ik er vanuit ging dat het een phishing link betrof. Dit is ondertussen bevestigd dat dit niet het geval is.
Feit blijft dat de verkoper een gelijk oversteken link lijkt te sturen, een term die veiligheid creëert bij de kopende partij, maar aangezien het slechts een sns betaalrekening is loopt dit helemaal niet via marktplaats.

LOS VAN OF DEZE VERKOPER DE BOEL FLEST is dit wel iets om voor uit te kijken. Je kan een verkoper tegenkomen die deze tactiek toepast om zo dus geld te ontfutselen.
En dan noem je de verkoper 'agressief' :S . Lees je eigen posts eens na.

Ik heb nergens gezegd dat jij de boel aan het oplichten bent, evenmin als de verkoper dat aan het doen is. Het enige wat dubieus is, is de verwarring omtrent Gelijk Oversteken. Dat punt heb je, en heb je allang gekregen.

Ik noem de Nederlandse taal, omdat dit een hele belangrijke indicatie van mogelijke oplichting. Slecht geschreven Nederlands duidt vaak op Google Translate of knip en plak werk. In dit geval is het Nederlands prima, en is dat dus niet 1 van de kleine rode vlaggetjes die op oplichting wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:08

LankHoar

Langharig tuig

Manny Calavera schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:18:
[...]

Ik snap je onderbuikgevoelens. @Unidentified lijkt wel langs te mogen komen om de lens op te halen. Dit is morgen, dus is niet tegenstrijdig met vandaag niet kunnen. Wellicht dat de verkoper simpelweg een verkeerde benaming gebruikt voor een betaalverzoek, en oprecht niet snapt dat het een losse service van MP is?

Tegelijkertijd zijn er genoeg rode vlaggen geweest:
- Verkoper hamert redelijk door op verzending, terwijl koper meermalen aangeeft langs te willen komen en dit niet aan te durven per post.
- De link zou mee geprutst kunnen zijn (ik kan niet makkelijk testen of www.google.com verandert naar marktplaats.nl blabla google.com).

Indien je nog steeds interesse hebt, en om uit te sluiten of het een oplichter betreft, zou ik iets als het volgende schrijven:
Een betaalverzoek is niet hetzelfde als de Gelijk Oversteken service van Marktplaats, maar een discussie daarover lijkt me niet zinnig. Wanneer kan ik langs komen om de lens op te halen? Dat lijkt me gewoon veel makkelijker en beter.
Mocht verkoper dan weer op verzending aansturen, dan is wat mij betreft naar behoren bevestigd dat het een oplichter betreft. Gaat verkoper mee in ophalen, dan is het gewoon onhandige communicatie van beide kanten, en heeft TS hopelijk alsnog de lens zoals aanvankelijk gepland ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Kortom de verkoper is dus geen oplichter.

Misschien kun je even de plaatjes verwijderen/aanpassen zodat zijn username niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 25-03-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EnigmaNL schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:26:

Misschien kun je even de plaatjes verwijderen/aanpassen zodat zijn username niet zichtbaar is.
Helemaal mee eens. Naming & shaming mag normaal niet. Zeker niet als je zulk flinterdun 'bewijs' hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Welk bewijs? Ik zie aannames en jumping to conclusions..
Maar geen bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 320788 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:28:
Welk bewijs? Ik zie aannames of jumping to conclusions..
Maar geen bewijs.
Ik ook niet, vandaar de quotes.
Behalve dan het Gelijk Oversteken, dat is niet zoals het hoort. Maar dat is dan ook echt werkelijk het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Drardollan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:28:
[...]

Ik ook niet, vandaar de quotes.
Behalve dan het Gelijk Oversteken, dat is niet zoals het hoort. Maar dat is dan ook echt werkelijk het enige.
Lees even het gehele topic voor de lol, nogmaals. Er zijn genoeg aanwijzingen dat dit zaakje stinkt.
EnigmaNL schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:26:

Hier was ik me in eerste instantie niet bewust aangezien ik dacht dat het een phishing link betrof. Plaatje aangepast, username zegt niets (Je kan per advertentie zelf bepalen welke naam je laat zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 21:29
Bijzondere conclusies worden hier getrokken.
Zelf stuur ik kopers op MP altijd een Tikkie link, aangezien dat snel en overzichtelijk werkt. Dus ja, dan verlaat je de MP-omgeving ook.

Vraag aan TS: heb je de link aangeklikt om te kijken wat er gebeurt?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee jij vind het stinken.
net als dat jij de verkoper een oplichter vind.

voorlopig kan het alles zijn, inclusief een prima verkoper. en een oplichter.
maar tot er daadwerkelijk iets gebeurd, hou ik het bij een misverstand/normale verkoper
echt, ik hoop dat de verkoper zich hier meld.. de popcorn staat reeds klaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wie houdt nu wie aan het lijntje? 8)7

De TS zegt notabene zelf:

...overmaken is wat mij betreft ook akkoord
en dan stuurt de verkoper een betaallink.
...ik maak het zo over... Adres komt zo
...Geld is overgemaakt. Ik zie het pakket wel verschijnen.

Dan zou ik als verkoper denken; da's netjes, de koper (=TS) heeft het geld overgemaakt.
Maar hé, wacht ff, ik zie nog geen geld op mijn rekening, vreemd?

M.a.w. wie is hier nou de boel aan het flessen? :X

Ter info voor de TS: ehtweak in "Vraag over gelijk oversteken service (Marktplaats)" ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 25-03-2019 09:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 14:49

Twan V

...en er stralend uitzien

Topic inmiddels 2x helemaal doorgelezen, maar ook ik zie echt niets wat lijkt op oplichting.

Dat de verkoper je een phishing-link stuurt is jouw aanname.
In de chat wordt gesproken over gelijk oversteken, maar nergens over de Marktplaats-service 'Gelijk oversteken'. Dat had je zelf, na het ontvangen van de eerste betaal-link, ook kunnen zeggen/vragen. Misschien heeft hij je verkeerd begrepen daarover, misschien kent hij de Marktplaats-service niet, misschien is het gewoon een digibeet.
Dat de verkoper een agressieve toon aanslaat, is wederom jouw aanname. Ik lees dat zo niet, ik lees alleen dat hij op een misschien wat onhandige wijze probeert uit te leggen wat je moet doen met de betaal-link. Eerlijk gezegd, als ik iets verkoopt en de koper zegt dat hij mijn betaallink voldaan heeft, terwijl dat zichtbaar niet zo is, zou ik dat ook raar en vervelend vinden.
Draai de situatie eens om: Je verkoopt iets, een koper komt erg gehaast over en wil snel afspreken op een voor jou onmogelijk tijdstip en gaat vervolgens liegen over een betaling. Als verkoper zou ik er dan ook wel klaar mee zijn.

Ik lees (ook na 2x) alleen maar self fulfilling prophecies, of: Zoals de waard is...

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Twan V schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:43:
Topic inmiddels 2x helemaal doorgelezen, maar ook ik zie echt niets wat lijkt op oplichting.

Dat de verkoper je een phishing-link stuurt is jouw aanname.
In de chat wordt gesproken over gelijk oversteken, maar nergens over de Marktplaats-service 'Gelijk oversteken'. Dat had je zelf, na het ontvangen van de eerste betaal-link, ook kunnen zeggen/vragen. Misschien heeft hij je verkeerd begrepen daarover, misschien kent hij de Marktplaats-service niet, misschien is het gewoon een digibeet.
Dat de verkoper een agressieve toon aanslaat, is wederom jouw aanname. Ik lees dat zo niet, ik lees alleen dat hij op een misschien wat onhandige wijze probeert uit te leggen wat je moet doen met de betaal-link. Eerlijk gezegd, als ik iets verkoopt en de koper zegt dat hij mijn betaallink voldaan heeft, terwijl dat zichtbaar niet zo is, zou ik dat ook raar en vervelend vinden.
Draai de situatie eens om: Je verkoopt iets, een koper komt erg gehaast over en wil snel afspreken op een voor jou onmogelijk tijdstip en gaat vervolgens liegen over een betaling. Als verkoper zou ik er dan ook wel klaar mee zijn.

Ik lees (ook na 2x) alleen maar self fulfilling prophecies, of: Zoals de waard is...
Ik heb de verkoper gevraagd op de Gelijk Oversteken knop te klikken boven de chat. Vervolgens stuurt hij nogmaals 2x die link. Ik vraag hem of hij die knop gebruikt, hij zegt ja, doet het al jaren zo.

Dat is dus, hoe je het wendt of keert, oplichting. Iemand op het verkeerde spoor zetten door te zeggen dag je de Gelijk Oversteken service gebruikt maar in werkelijkheid een sns betaallink sturen is gewoonweg liegen.
Als je niets ziet wat lijkt op oplichting zou ik niet meer op marktplaats dingen kopen. De aanwijzingen zijn er duidelijk, of het waar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Manny Calavera schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Hier was ik me in eerste instantie niet bewust aangezien ik dacht dat het een phishing link betrof. Plaatje aangepast, username zegt niets (Je kan per advertentie zelf bepalen welke naam je laat zien)
Username zegt wel wat, deze persoon noemt heeft nu deze naam op Marktplaats en nu staat hier dat hij mogelijk een oplichter is. Moet hij dan maar zijn naam op Marktplaats aanpassen vanwege jouw topic?

Het is geen oplichter, hij gebruikt alleen een betaalverzoek in plaats van gelijk oversteken. Als je dat niet bevalt ga je gewoon niet met hem in zee, zo simpel kan het leven zijn.

Ik zou meteen al afhaken als iemand niet wil dat ik langskom om iets te bekijken (of alleen maar zegt "dan kan ik niet" en niet komt met een ander voorstel).

[ Voor 25% gewijzigd door EnigmaNL op 25-03-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 14:49

Twan V

...en er stralend uitzien

Dat is dus, hoe je het went of keert, jouw aanname.

Mijn moeder zou, zonder verkeerde bedoelingen, ook prima al 10 jaar A kunnen doen op internet terwijl ze B bedoelt. Zonder dat ze zelf snapt dat ze wat anders doet dan wij begrijpen.

Sommige mensen komen uit een generatie waarbij computers en internet later zijn aangeleerd. Niet iedereen is zo handig als wij tweakers :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Manny Calavera Sorry hoor, maar lees nou je eigen beweringen in de MP conversatie nog eens na...
Wie liegt er nou hier? :/

Bovendien is er nog helemaal niemand opgelicht!

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 25-03-2019 09:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Twan V schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:43:

Maar hoe is deze betaallink een gelijk oversteken concept dan? Wanneer koper betaallink gebruikt, is het geld toch al betaald.. maar het product niet verzonden? Klinkt niet als een gelijk oversteken concept.
Of ben ik nu de digibeet 8)7

Al met al komt het bij mij over als een gevalletje; Miscommunicatie tussen koper en verkoper. Verkoper had dit kunnen voorkomen door te zeggen.. Op dat tijdstip langskomen kan niet.. maar misschien werkt tijdsstip 2 wel?
Koper had het kunnen voorkomen door te zeggen, is een ander tijdstip om langs te komen wel mogelijk?

Doordat dit niet is gebeurd.. is het idd wel beetje verdacht geworden vind ik. Maar te vroeg om te zeggen of het oplichting is.

Iig bedankt voor de tip TS, dat we moeten letten op de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:20
Los van het feit of dit wel of geen oplichting is, wat wil je precies bereiken met dit topic? Ik handel regelmatig op Marktplaats met passende terughoudendheid. Echter zijn (pogingen tot) scams aan de orde van de dag, zeker als het gaat om elektronica. Ik denk dat de meeste Tweakers zo een hele rubriek kunnen vullen met screenshots waarin een poging tot oplichting of misleiding wordt ondernomen. Ondanks dat het nobel van je is om te waarschuwen voor oplichting zie ik niet echt in wat deze situatie anders maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:25
Modbreak:Hier mag de lokale crew zich even over buigen. De plaatjes met de betaallink in het zicht heb ik verwijderd.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 25-03-2019 10:04 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie geen reden om het topic weer te heropenen. Ik zie niets mis met 'de tactieken' van de verkoper. Je bepaalt zelf nog altijd waar je iets (tweedehands) koopt. Tevens zijn name-and-shame én heksenjachttopics niet de bedoeling op Tweakers.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.