Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kan dit (metalen) onderdeel geprint worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaximVe
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20-08 13:43
Mijn vraag
...

Aflopen week is er een metalen compenent van fietsendragen gebarsten bij het afladen.
Onderdeel kan niet apart gekocht worden bij dealer.
Fietsendrager is Thule EP916.
De component is deel van een hefboom dat het gewicht van fietsendrager draagt (+- 60kg).

Het ontwerp lijkt me relatief eenvoudig dus ik vroeg me af of zoiets kon geprint of gesneden kan worden? Ik vermoed dat 3d print van plastiekachtig materiaal niet voldoende sterk zal zijn?

Ik weet niet meteen met welke zoekterm te googlen dus alle linkje naar een commerciele partij die dit zou kunnen is zeker ook welkom! :)

Foto's: https://imgur.com/a/Bx2g7tz

Het gaat om de cirkel in de foto. 1tje is er nog heel, maar het andere is dus gebroken.

Blauw is de component die nog heel is, rood is de plek waar hetzelfde onderdeel zat.

Onderstaande foto toont locatie in het geheel:

Hoge resolutie: https://imgur.com/XjiK35i

alvast bedankt

MaximVe wijzigde deze reactie 15-08-2019 12:40 (22%)

Alle reacties

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:14

AlexanderB

I void warranties!

Ja, dat ziet er op zich wel printbaar uit.

Zijn aardig wat bedrijven die printservices aanbieden, daar zou ik eigenlijk geen aanbeveling in kunnen doen, geen ervaring mee verder.

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon uit aluminium draaien, lijkt me niet lastig, mogelijk een uurtje werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• MaximVe
Ik vrees dat we thuis niet het geschikte materiaal hebben liggen. :/

Linkje naar zoekterm mag altijd. Met "aluminium printen" kom ik op niet veel uit :+

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:13

Damic

Afwezig soms

Als voorbeeld: https://www.shapeways.com/materials/aluminum gezocht met volgende zoek termen: 3d printing aluminium

Maar zoals @memphis al aanhaalde: je kan dit bij een metaal verwerker gewoon laten draaien/frezen. Laat er ineens dan een aantal van maken, je weet maar nooit ;)

Damic wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:12 (42%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:37

TheBorg

Resistance is futile.

Als je dit wil laten printen dat is wordt dat al snel duurder dan een nieuwe fietsendrager. Iemand moet het natekenen in een CAD programma en dan moet het nog geprint worden.

Google eens naar machinefabriek. Een ervaren metaalbewerker maakt dit zo na.

• memphis

memphis

Op tweakers zijn er wel wat te vinden met wat machines, en anders een hackerspace oid.
Blokje alu kan je overal bestellen, bij aluminiumopmaat moet je minimaal 20cm lengte bestellen en zelfs de Conrad heeft blokken alu. Op Marktplaats zitten ook handelaren die restblokken verkopen.

Ahum...
Aluminium laten snijden met een CNC

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:37

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb even op de Thule website gekeken. De dealer praat poep en wil je een nieuwe fietsendrager aansmeren ofzo. Werkelijk elk los onderdeeltje kan worden besteld.

https://www.thule.com/en-...4F92-8038-B4F360FD47B7%7d

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:34

bonzz.netninja

business analist

Met hem ^^

Ik zou sowieso thule ook zelf gewoon even mailen. Fabrikanten kunnen vaak een stuk meer dan dealers.

bonzz.netninja wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:25 (6%)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• MaximVe
Bedankt voor de links. Die kan ik al eens verder bekeken.

@TheBorg Het is net een ander model. Ik heb Thule al gemaild en ze gaven me volgende link door: https://support.thule.com...roPower+%5B2013-11%5D.pdf
met volgend antwoord:
"Goedemorgen,

Wij hebben enkel de onderdelen die op de onderdelenfiche staan...

Misschien kan de dealer waar u de drager kocht u helpen met een reparatie.
(wij doen dit niet)"

Voor dit model lijkt er veel minder te bestellen.

MaximVe wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:53 (24%)

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-08 15:48

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Zijn dit niet twee aparte onderdelen? Kan je die schroef er niet uit draaien?

• MaximVe
Bolletje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:58:
Zijn dit niet twee aparte onderdelen? Kan je die schroef er niet uit draaien?
De foto bevat inderdaad meerdere onderdelen. Cylinder in het midden met daarin schroef, aan de uiteinden dan de "cirkels" waarvan er 1 gebroken is.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-08 23:54
Als dit het volle gewicht moet dragen dan lijkt alu ook niet zo;n geweldig idee. Zo op het oog lijkt dit ook een stalen onderdeel.

Repareren doe je zo.

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-08 05:39
Ik zou het uitprinten in ABS. Daarna bewerken met aceton zodanig dat het glad wordt. Vervolgens een mal van maken met behulp van modelgips. Daarna het model eruit laten smelten en metaal gieten.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-08 15:01

cactusman

nu met extra naalden

Graag niet experimenteren met dit soort dingen (zelf printen of gieten of weet ik wat)met als gevolg dat een fietsendrager met fietsen van de auto valt en er mensen omkomen/gewond raken..

Gewoon origineel onderdeel bestellen of ander helaas een andere drager aanschaffen.

euhmmmm

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:56

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Voor een ieder die zegt dat je dit van kunststof kan printen. Ja dat kan, het printen althans. Het onderdeel gaat echter nooit sterk genoeg worden. Als dit stalen onderdeel al barst, wat denken jullie dan wat er gaat gebeuren met een kunststof onderdeel?
memphis schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:26:
Gewoon uit aluminium draaien, lijkt me niet lastig, mogelijk een uurtje werk.
Aluminium is beduidend minder sterk dan staal +/- een factor 3. Lijkt mij zeer onverstandig!

Verder ben ik het zwaar eens met @cactusman. Ga geen houtje-touwtje-oplossingen gebruiken voor structurele onderdelen van je fietsendrager. Je brengt je medeweggebruikers in gevaar!

Flimovic wijzigde deze reactie 14-08-2019 09:23 (24%)

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Croga
  • Laatst online: 11:00
cactusman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:14:
Graag niet experimenteren met dit soort dingen (zelf printen of gieten of weet ik wat)met als gevolg dat een fietsendrager met fietsen van de auto valt en er mensen omkomen/gewond raken..

Gewoon origineel onderdeel bestellen of ander helaas een andere drager aanschaffen.
^^ dit dus!!

Het ziet er uit als een borgpen van de drager. Dat draagt weliswaar "alleen" Die 60kg van de fietsendrager maar draagt dat wel terwijl de auto met 130km/u over de snelweg raast met alle krachten die daarbij komen kijken.

In plastic gaat dit breken zodra je probeert het vast te zetten.
In Aluminium ben ik bang dat ie in stand heel zal blijven. Zodra je dan de snelweg op draait zijn de krachten te groot en een paar kilometer verderop vliegt er een 60kg fietsendrager over een drukke snelweg......

Als het component niet los te bestellen is, is de fietsendrager nu total loss. Naar de stort met dat ding en een nieuwe kopen!

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Printen is vrijduur, zeker van metalen, je kan kleine onderdelen ook met RVS of titanium laten printen waarbij het min of meer de zelfde eigenschappen heeft als traditionele productie methoden.
Aangezien het een makkelijk onderdeel lijkt om te meten en ontwerpen zal printen niet zo moeilijk zijn.
i.materialize geeft een materiaal info blad:
Overzicht metalen
Als ik gok naar de afmetingen, denk ik dat het rond de 50 a 100 euro kost om te laten printen

Aluminium/plastic kan je niet gebruiken,
(even serieus een mal maken? en dan laten gieten.... of hij koopt een nieuwe auto met geïntegreerde fietsendrager!!!)
Puur staal (High Detail Stainless Steel) als het binnen de 45x45x45mm box past... zal sterk genoeg zijn maar denk aan 50 a 100 euro.
gesinterd staal (RVS+ 40% brons) is mogelijk sterk genoeg zijn aangezien dit soort onderdelen met ruime marge ontworpen worden, maar ben er toch niet erg blij mee als iemand met geknutselde waar op de snelweg rondtuft.

Ik heb zowel bij shapeways als i.mater. metalen (brons) en verschillende plastics geprint. Goede ervaring mee, maar het waren nooit structurele onderdelen :)

D0gtag wijzigde deze reactie 14-08-2019 09:58 (13%)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Flimovic

Flimovic

D0gtag schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:55:
Printen is vrijduur, zeker van metalen, je kan kleine onderdelen ook met RVS of titanium laten printen waarbij het min of meer de zelfde eigenschappen heeft als traditionele productie methoden.
Aangezien het een makkelijk onderdeel lijkt om te meten en ontwerpen zal printen niet zo moeilijk zijn.
i.materialize geeft een materiaal info blad:
Overzicht metalen
Als ik gok naar de afmetingen, denk ik dat het rond de 50 a 100 euro kost om te laten printen

Aluminium/plastic kan je niet gebruiken,
(even serieus een mal maken? en dan laten gieten.... of hij koopt een nieuwe auto met geïntegreerde fietsendrager!!!)
gesinterd staal (RVS+ 40% brons) is mogelijk sterk genoeg zijn aangezien dit soort onderdelen met ruime marge ontworpen worden, maar ben er toch niet erg blij mee als iemand met geknutselde waar op de snelweg rondtuft.
Ik kan alle mogelijke opties die je aandraagt alleen maar ten zeerste afraden. De specificaties waarop dit onderdeel ontworpen is zijn onbekend, de staalsoort is onbekend, de nabehandeling is onbekend, de belasting waar het onderdeel aan onderworpen wordt is onbekend, kortom ga niet zelf zo'n onderdeel proberen te maken, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Het enige waar ik het in je comment mee eens bent is de laatste zin:
maar ben er toch niet erg blij mee als iemand met geknutselde waar op de snelweg rondtuft.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MaximVe
Als je zoekt op "ersatzteile thule 916" of "repair parts thule 916" zie ik talloze grote/kleine onderdelen die je los kunt bestellen.
Zit daar het deel, waar jouw gebroken onderdeel inzit, niet bij?

Liever een origineel onderdeel, dan mogelijk fatale ongelukken met knutseldeeltjes... :|

Mooie Plaatjes   

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:32
Zou je niet eerst beginnen met exact te tonen wat je nodig hebt?
Als het effectief enkel die schijf met een hap uit is en een afgeschuind gat, dan kan dat heel eenvoudig gelaserd worden. Alleen, dat kost niets als je er een 10-tallen nodig hebt, maar per stuk zou je wel eens achterover kunnen vallen van de prijs.

Als er ergens een fablab in je buurt is, is de kans groot dat er een draaibank en frees staat.

Printen kan, maar ook dat is verre van goedkoop en geen idee wat de sterkte zal zijn. De prijs kan je eenvoudig te weten komen door het stuk te tekenen en je tekening te uploaden naar een shapeways of dergelijke. De site rekent onmiddellijk de prijs uit.

cadsite wijzigde deze reactie 14-08-2019 10:03 (23%)

• memphis

memphis

Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:21:

Aluminium is beduidend minder sterk dan staal +/- een factor 3. Lijkt mij zeer onverstandig!
Aluminium komt in vele soorten. Ik doe veel met 7075 en 7068, zoek de specs maar op op 7068 alu. En ik heb nu datasheets liggen van alu/lithium legeringen wat ook in de aerospace wordt gebruikt.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:59:
[...]

Ik kan alle mogelijke opties die je aandraagt alleen maar ten zeerste afraden. De specificaties waarop dit onderdeel ontworpen is zijn onbekend, de staalsoort is onbekend, de nabehandeling is onbekend, de belasting waar het onderdeel aan onderworpen wordt is onbekend, kortom ga niet zelf zo'n onderdeel proberen te maken, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Het enige waar ik het in je comment mee eens bent is de laatste zin:
[...]
Ja het zijn de onbekende en (mogelijk) gebrek aan kennis van TS, heeft ie een gedegen achtergrond in ontwerp, dan kan je zo iets ondernemen. Ik denk dat de kosten (en moeite) al voldoende belemmerende werken, je moet ook vrij secuur meten en ontwerpen (apple eitje in solidworks maar zal wel wat meer moeite kosten in google sketch)
Misschien had ik inderdaad duidelijker moeten aangeven: doe het niet.
memphis schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Aluminium komt in vele soorten. Ik doe veel met 7075 en 7068, zoek de specs maar op op 7068 alu. En ik heb nu datasheets liggen van alu/lithium legeringen wat ook in de aerospace wordt gebruikt.
3d geprint aluminium heeft bij lange na niet de zelfde kracht als standaard aluminium (7075) daarnaast heeft de nabewerking veel invloed op de kracht. Gegoten aluminium is zeer zwak (net als 3d printed) en de duurdere legeringen van aluminium zijn ge cnc'd, wat nog meer kost dan 3d printen.

D0gtag wijzigde deze reactie 14-08-2019 10:20 (23%)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Flimovic

Flimovic

memphis schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Point taken, maar standaard alu zal waarschijnlijk ongeschikt zijn.

• jossie90
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:23
TS, kun je met een foto laten zien waar deze is gebroken?

Misschien kun je een bout van dezelfde diameter en lengte kopen en hier een geprinte kop op plaatsen.

• memphis

memphis

Als het alleen om de lange staf gaat kan ook dat zo gedraaid worden van bv een staal, zilverstaal is nog makkelijk te bewerken en makkelijk verkrijgbaar (Conrad onder as-materiaal)

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-08 16:43
De foto die je bijgevoegd hebt is diegene die nog wel goed is? Misschien dat ik het verkeerd zie, maar zit er in het midden van dat onderdeel ook al niet een scheur?

Belachelijk dat Thule dit soort onderdelen niet kan leveren. Ik weet niet hoe oud de drager is, maar zoiets belangrijks zou niet zo makkelijk kapot moeten gaan. Maar dit is nu eenmaal de manier waarop bedrijven werken.

Als je iets na gaat laten maken gebruik dan altijd hetzelfde materiaal. 3d printen zou ik afraden omdat de materiaaleigenschappen van 3d geprint metaal anders is. De delen zijn op dit moment waarschijnlijk ook om een reden kapot gegaan, als dit puur door gebrek aan sterkte komt dan wil je dit geen materiaal gebruiken wat nog minder kan hebben.

Voor de rest kan dit nagemaakt worden op een freesbank, maar goedkoop zak het niet worden. of je moet iemand vinden die dit als hobby kan doen of misschien toegang heeft tot een freesbank (zoals leerlingen van een technische school)

• WeeDzi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-08 10:32
Ja je kan alles wel laten printen natuurlijk in metaal en die onderdelen zou je prima kunnen gebruiken, ondanks alles wat men hier post is geprint materiaal best wel goed spul. Maar de kosten zullen behoorlijk hoog liggen voor zon dingetje zeker als je er maar 1 wil.

beste optie is om dit gewoon te laten draaien/frezen,

Heb je een foto waar het onderdeel in de constructie zit. en hoe is het onder deel gebroken? is het geknapt?

• MaximVe
Bedankt allen voor de reacties :D Net iets meer als verwacht.

Doel is zeker niet om dit zelf te fabriceren maar was dus op zoek naar manieren om dit te laten doen. (geprint, gefreesd, etc.) Ik heb zelf ook niet de kennis om bijvoorbeeld een 3d ontwerp te maken hiervoor.

Ik vermoed dat tijdens het opstelllen van de fietsdrager teveel druk zal uitgeoefend zijn op dit onderdeel. De vraag is dus inderdaad of andere materiaalsoorten wel geschikt zijn. Zoals ik hier nu lees, zal het toch zeker een metalen/stalen object moeten zijn.

Hierbij even de foto met annotatie (via mobiel):

Blauw is de component die nog heel is, rood is de plek waar hetzelfde onderdeel zat.

Zoals opgemerkt lijkt er me inderdaad ook al een barst in de overblijvende component.

Ik zoek vandaag of ik lokale metaalbewerker voor particulieren kan vinden in de buurt.

MaximVe wijzigde deze reactie 14-08-2019 12:27 (31%)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als je hier zoekt:
https://www.frankana.de/d...r/thule.html?limit=36&p=1
zit je gezochte onderdeel er niet tussen?

Al geprobeerd contact op te nemen met Thule (in Zweden) zelf? En gewoon vriendelijk vragen naar dat onderdeeltje.

Zo heb ik zelf eens een Italiaanse fabrikant van een speciaal deurslot benaderd (was een klein palletje gebroken, na 10 jaar gebruik). En ik krijg gewoon gratis een nieuw onderdeel opgestuurd. 8)

Mooie Plaatjes   

• MaximVe
ehtweak schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:40:
En als je hier zoekt:
https://www.frankana.de/d...r/thule.html?limit=36&p=1
zit je gezochte onderdeel er niet tussen?

Al geprobeerd contact op te nemen met Thule (in Zweden) zelf? En gewoon vriendelijk vragen naar dat onderdeeltje.

Zo heb ik zelf eens een Italiaanse fabrikant van een speciaal deurslot benaderd (was een klein palletje gebroken, na 10 jaar gebruik). En ik krijg gewoon gratis een nieuw onderdeel opgestuurd. 8)
Thule heb ik al gecontacteerd en zij waren jammergenoeg heel kort. Enkel onderdelen van de onderdelenlijst zijn beschikbaar.

Onderstaande foto toont locatie in het geheel:

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-08 17:02

Thijsmans

Hangt te prammen

Het lijkt niet één geheel te zijn, maar een inbusbout met een ingekeepte flens oid. Haal dat ding eens verder uit elkaar, en kijk wat er nu werkelijk kapot is. Een ijzersmid kan je vast helpen om metalen delen weer aan elkaar te krijgen.

• Supreme
  • Laatst online: 24-08 16:01
Lekker beunen aan een cruciaal onderdeel van een constructie die gewoon degelijk moet zijn. Heel verstandig. :|

Wie is er eigenlijk aansprakelijk als je fiets eraf vliegt door een ondeugdelijke constructie en een motorrijder vermoord?

• Andyk125
Thijsmans schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:10:
Het lijkt niet één geheel te zijn, maar een inbusbout met een ingekeepte flens oid. Haal dat ding eens verder uit elkaar, en kijk wat er nu werkelijk kapot is. Een ijzersmid kan je vast helpen om metalen delen weer aan elkaar te krijgen.
Het is toch wel duidelijk hoe het in elkaar zit? het is een bus, met twee flensen aan beide kanten vastgeschroefd. Waarvan er al 1 kapot is en de tweede vertoont al scheuren.

Mij is alleen niet helemaal duidelijk wat die twee flensen nu precies doen.
Supreme schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:25:
Lekker beunen aan een cruciaal onderdeel van een constructie die gewoon degelijk moet zijn. Heel verstandig. :|

Wie is er eigenlijk aansprakelijk als je fiets eraf vliegt door een ondeugdelijke constructie en een motorrijder vermoord?
Wat een domme opmerking, hij is helemaal niet aan het beunen.. Hij vraagt zich af wat mogelijk is en er is niets mis om de delen na te laten maken. Zolang men maar hetzelfde materiaal gebruikt.

En de delen zijn al kapot, is dit dan de schuld van de fabrikant? Een nieuwe kopen, omdat een fabrikant de delen niet meer levert, dat is de reden waarom we in een wegwerp economie leven. Hier zou de overheid eens mee aan de slag moeten, in plaats van al die domme subsidies voor bedrijven.

Als gebruiker ben je altijd verantwoordelijk, de producent moet zijn producten laten keuren. Als er een keuring op zit dan is het uiteindelijk aan de gebruiker om het product op de juiste wijze te gebruiken.

• Supreme
  • Laatst online: 24-08 16:01
Andyk125 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Wat een domme opmerking, hij is helemaal niet aan het beunen.. Hij vraagt zich af wat mogelijk is en er is niets mis om de delen na te laten maken. Zolang men maar hetzelfde materiaal gebruikt.

En de delen zijn al kapot, is dit dan de schuld van de fabrikant? Een nieuwe kopen, omdat een fabrikant de delen niet meer levert, dat is de reden waarom we in een wegwerp economie leven. Hier zou de overheid eens mee aan de slag moeten, in plaats van al die domme subsidies voor bedrijven.

Als gebruiker ben je altijd verantwoordelijk, de producent moet zijn producten laten keuren. Als er een keuring op zit dan is het uiteindelijk aan de gebruiker om het product op de juiste wijze te gebruiken.
Het product is niet meer gekeurd met een on-origineel onderdeel.

En in 90% gevallen ben ik het met je eens, ik repareer waar mogelijk ook alles. Alleen geen spullen waarmee andere eventueel in gevaar komen.

Je weet niet of je hetzelfde materiaal hebt. Misschien is het wel een type staal wat op een bepaalde manier gehard is. En je ijzersmid op de hoek gaat dat echt niet zien.

Auto's worden APK gekeurd, maar men kan daarna van alles aan die auto hangen wat niet deugt.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-08 21:23
Supreme schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:25:

De realiteit is dat het originele onderdeel eigenlijk niet deugt. Ik zou dat niet 3D printen, maar degelijk gemaakt is er niet echt een groter risico dan er al was.

Als je dat dus door een behoorlijke metaalwerkplaats (de mensen die ook de speciale onderdelen voor machines maken) laat doen, is dat ongetwijfeld beter dan het origineel. Het origineel lijken mij twee onderdeeltjes die met schroeven aan een as zijn vastgezet. Dat is goedkoop om te produceren (nauwelijks materiaalverlies), maar niet echt degelijk. Een beetje metaalwerkplaats draait en freest dat gewoon uit één stuk geschikt staal, waardoor je een aantal scherpe binnenkantjes van waaruit zo'n ding bij veel wisselende belastingen op een bepaald moment begint te scheuren niet hebt. Controleer wel even of je dat nog gemonteerd krijgt als het uit één deel gemaakt zou worden, als het door een gat met de diameter van de binnenas moet, gaat dat niet lukken.

3D printen is voor een dergelijk onderdeel inderdaad een no-go, maar een custom onderdeel hoeft geen probleem te zijn. Daar gaat een ervaren iemand toch ongeveer een uurtje zoet mee zijn, dus het gaat niet heel goedkoop zijn, maar wel een stuk goedkoper dan een nieuwe fietsendrager.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-08 16:07
Het ziet er uit als gehard staal

iRacing Profiel

• Flimovic

Flimovic

@MaximVe eenieder die je aanraadt het te vervangen door een niet origineel onderdeel heeft geen verstand van zaken. Ik raad je met klem af dit dragende onderdeel te vervangen door een niet-origineel onderdeel. Je brengt anderen er mee in gevaar! Ook een werkplaats zal je niet kunnen vertellen volgens welke specificaties het onderdeel gemaakt is en daarmee kan je een stukje cruciale informatie missen in het vervaardigen van het onderdeel. Namaken is een recept voor rampspoed.

Indien je geen origineel Thule-onderdeel weet te vinden, neem je verlies en schrijf de fietsendrager af.

• cadsite
Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:25:
@MaximVe Ik raad je met klem af dit dragende onderdeel te vervangen door een niet-origineel onderdeel. [b]
Jij weet dat dit een dragend deel is?

• Flimovic

Flimovic

cadsite schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Jij weet dat dit een dragend deel is?
Ja? Daarom zeg ik ook dat hij dit niet moet vervangen door een niet-origineel onderdeel?

• Thijsmans
  • Laatst online: 24-08 17:02

Thijsmans

Hangt te prammen

Supreme schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:52:
[...]
Je weet niet of je hetzelfde materiaal hebt. Misschien is het wel een type staal wat op een bepaalde manier gehard is. En je ijzersmid op de hoek gaat dat echt niet zien.
Ik heb werkelijk nog nooit een ijzersmid op de hoek gezien. Zo kun je werkelijk iedere vakman wegzetten als idioot 8)7 Bovendien zou iemand met verstand van zaken zelf ook moeten kunnen berekenen welk materiaal van welke dikte zich leent voor de krachten die op een fietsdrager komen.

Helemaal eens dat je geen houtje-touwtje-oplossing aan je auto moet hangen. Maar een degelijk onderdeel, gemaakt door een ambachtelijk vakman... Nee, daar zie ik het kwaad niet van in. Het onderdeel zou beter zijn dan het origineel, gezien dat op een koppelpunt is afgebroken.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:21
Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:25:
@MaximVe eenieder die je aanraadt het te vervangen door een niet origineel onderdeel heeft geen verstand van zaken. Ik raad je met klem af dit dragende onderdeel te vervangen door een niet-origineel onderdeel. Je brengt anderen er mee in gevaar! Ook een werkplaats zal je niet kunnen vertellen volgens welke specificaties het onderdeel gemaakt is en daarmee kan je een stukje cruciale informatie missen in het vervaardigen van het onderdeel. Namaken is een recept voor rampspoed.

Indien je geen origineel Thule-onderdeel weet te vinden, neem je verlies en schrijf de fietsendrager af.
Dan moet ik maar heel snel mijn zelfbouw voertuigen uit elkaar halen :X Veel zelfgemaakte onderdelen, maar ook stuk voor stuk overgedimesioneerd.

Without magic smoke, it ain't broken!

• fvdberg
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-08 23:51
Echt wat een gezever weer,Tweakers onwaardig.

Dit is een topic waar letterlijk geen enkel voor onderzoek gedaan is, die vroeger per definitie binnen 10 minuten dicht was met dat als opmerking.

Vervolgens verzand dit ticket daarna in een discussie over of een niet-origineel onderdeel onveilig zou zijn omdat het een dragend deel is....

Soms vraag ik me af waar de echte tweakers zijn gebleven die in dit geval gewoon een trotse foto van de zelf gefabriekte oplossing plaatsten als ze dat al deden.

meestal was dat een regeltje in een HK topic over wat je vandaag gedaan hebt waar het benoemd werd, en dat zonder discussie.

fvdberg wijzigde deze reactie 14-08-2019 15:47 (9%)

• veltnet
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-08 16:20
gewoon vastlassen die hele constructie, dan is het sterker dan het ooit geweest is.

En al die lamergamers moeten lekker achter hun computer gaan zitten en zich bezighouden met zaken waar ze wel verstand van hebben.

• cadsite
Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Ja? Daarom zeg ik ook dat hij dit niet moet vervangen door een niet-origineel onderdeel?
Natuurlijk niet, het origineel was dan ook overduidelijk superieur... :X

• r_bleumer
  • Laatst online: 08:26
TS: Kun je eens een detailfoto maken van de locatie in de fietsendrager waar hij zat en hoe het functioneerde. Die het alleen om het in en uitklappen mogelijk te maken, of heeft het een andere functie? Als het het eerste is, dan kun je het met een juiste maat bout en wat moeren goed vastgezet prima oplossen, maar mis je de in-uitklapfunctie.

Nonsensical line goes here <---

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:55
[b]Andyk125 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:34:
En aan de verzekeraar om je te vertellen dat je niet moet experimenteren met dit soort dingen en je claim afwijzen als er een zwaar ongeluk gebeurt.

Dit hangt achter je auto, met fietsen erop. Denk je eens in als dat er af valt bij 130 km. In druk verkeer.

• Andyk125
Supreme schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

Het product is niet meer gekeurd met een on-origineel onderdeel.

En in 90% gevallen ben ik het met je eens, ik repareer waar mogelijk ook alles. Alleen geen spullen waarmee andere eventueel in gevaar komen.

Auto's worden APK gekeurd, maar men kan daarna van alles aan die auto hangen wat niet deugt.
Blijkbaar is het onderdeel van Thule niet degelijk, dus kan TS dus beter een rechtszaak beginnen tegen Thule om te zeggen dat ze hem een nieuwe drager vergoeden.

Sorry maar de meeste bedrijven kunnen heel snel zien wat voor materiaal het is. Een hardheidsmeter is niets bijzonders en daarvan weet je direct of het gewoon automatenstaal is of dat het materiaal een nabehandeling heeft gehad.

Een ijzersmit gaat je dit ook niet zomaar maken, je praat dan over een productiebedrijf en die kunnen exact zien wat voor legering het is en wat voor behandeling het gehad heeft. Dit is geen hoge wiskunde en hoeft ook geen bakken met geld te kosten.

Daarbij ben ik er mee eens dat men dit materiaal niet zo maar moet gaan 3d printen, zoals ik in mij vorige reacties al heb vermeld. Sterkte zelfs met enkel automatenstaal is geen enkel probleem, helemaal niet wanneer men hier ook nog bouten gebruikt met een kwaliteit van 8.8. Als dit zo kritisch is dan was dit wel 10.9 of zelfs 12.9 geweest.

Voor diegene denken dat het gehard is, de delen zijn waarschijnlijk voor de duurzaamheid behandelt en gewoon zwart verzinkt ;) Die kleur krijg je niet puur door het harden.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-08 23:05

SA007

Moderator Tweaking
Deze unit er best nieuw uit, als het < 2 jaar is zou ik bij thule gaan miepen dat er stukken afbreken van hun fietsendragers, wellicht dat dat beter helpt, zie niet hoe je zo'n onderdeel per-ongeluk sloopt, ik gok op productiefout.

Als dat niet helpt ik zou zoeken naar eenzelfde model met een ander defect en de onderdelen wisselen als het onderdeel niet betaalbaar los te krijgen is.
Of een andere constructie ervoor (laten) maken, gezien dit toch niet degelijk genoeg was.

Klok is stuk :(

• memphis

memphis

fvdberg schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:46:
Echt wat een gezever weer,Tweakers onwaardig.

Dit is een topic waar letterlijk geen enkel voor onderzoek gedaan is, die vroeger per definitie binnen 10 minuten dicht was met dat als opmerking.

Vervolgens verzand dit ticket daarna in een discussie over of een niet-origineel onderdeel onveilig zou zijn omdat het een dragend deel is....

Soms vraag ik me af waar de echte tweakers zijn gebleven die in dit geval gewoon een trotse foto van de zelf gefabriekte oplossing plaatsten als ze dat al deden.

meestal was dat een regeltje in een HK topic over wat je vandaag gedaan hebt waar het benoemd werd, en dat zonder discussie.
Inderdaad,
"ziet eruit als gehard staal" terwijl het in dit soort gevallen ook gewoon gietijzer kan zijn. En dan, bij echt gehard staal de vraag hoe gehard? oppervlakte, door en door of is het een staal met een hoog cobalt gehalte naast de vele andere duizenden andere hardingsmethodes. Standaard staal door en door gehard klinkt leuk maar als het moet flexen zal door en door gehard staal super snel breken.
"Aluminium is te zwak" maar daar had ik al een reactie op gegeven, hele raceauto's en vliegtuigen zitten met aluminium in elkaar....

Veel verstand heb ik er ook niet van, ik zit blijkbaar zonder enige kennis wekelijks in mijn hobby werkplaats.... Ik ben nu met titanium bezig, over lastig spul gesproken......

• fvdberg
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-08 23:51
Commentaar op moderatie hoort niet in het topic, daar is een topicreport voor.

SA007 wijzigde deze reactie 15-08-2019 00:08 (82%)

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 24-08 11:07
Vind je foto's vrij onduidelijk eerlijk gezegd, zowel het onderdeel (veel te klein) als waar het hoort te zitten (wazig/onduidelijk).

• MaximVe
Ik zet er morgenvroeg een nieuwe foto op van de individuele stukken. Ik maak dan ook een detail foto van waar het in het geheel zit!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:13

Damic

Afwezig soms

@jip_86 ik vermoed dat het de vergrendeling is van de drager.Deze vergrendeld de drager op de bol

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MaximVe
Bij deze nieuwe foto's. De vorige foto met locatie aanduiding was niet correct.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het topic geopend om informatie te verkrijgen of het mogelijk was om zoiets te laten maken door een vakman of bedrijf. Ik heb niet de intentie om zelf iets in elkaar te knutselen
Veiligheid staat voorop, maar meteen een nieuwe fietsdrager kopen wanneer 1 onderdeel gesneuveld is, vind ik toch net wat overdreven.

https://imgur.com/XjiK35i
https://imgur.com/ZU93UGt

Ik heb de link van @D0gtag gevolg naar i.materialise en daar kwam ik voor een ruwe schets op €20 voor een stalen object. Als iemand met technische kennis om exact 3d model te maken, dit zou uitwerken, zou zo een voorwerp dan sterk genoeg zijn? (Dit staat er als info bij staal op hun website: "Very strong and suitable for large objects")

• dunedanh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08:19
Wauw... wat een reacties hier. 8)7

Ik zou helemaal niet beginnen aan 3D printen. Ik weet niet of je dit wil vanwege de tech factor, of omdat je niet beter weet, maar voor een eenvoudig onderdeel als dit is dat geen voor de hand liggende keuze. Los van de mechanische eigenschappen van een stuk "3D geprint metaal" is het ingewikkelder (en duurder) dan hetzelfde onderdeel laten draaien of frezen. Het is geen bijzonder onderdeel, zo te zien 3 opspanningen om te draaien, of 2 om (CNC) te frezen. Materiaalsoort en hardheid bepalen is niet zo spannend, iemand die de machines heeft om dit onderdeel te maken kan ook het oude (overgebleven) onderdeel bekijken voor deze gegevens.

Even los van de oplossing, hoe is het onderdeel nou precies stuk gegaan? Je spreekt over "tijdens het opstellen", bedoel je het opzetten van de drager zelf, of het plaatsen van fietsen? Heb je het kapotte onderdeel nog, hoe is het gebroken? In zijn geheel gespleten op de plaats waar het metaal het dunste is, of is het "uitsteeksel" er af gebroken? Als je het originele onderdeel nog hebt is het waarschijnlijk makkelijker om een vervanger te laten maken (je andere onderdeel is in spiegelbeeld), en het kan misschien zelfs nog wel gerepareerd worden door een lasser...

Als je het lastig vind om een bedrijf te vinden die het wil doen kan je eens op het CNCzone forum kijken. Je moet hier wel een account voor maken, maar dan kan je in het subforum "werkstukken uitbesteden" een verzoek voor het maken van het onderdeel plaatsen. Voordat er weer geroepen wordt over beunhazen: er lopen daar genoeg professionals uit de metaalbewerkingsindustrie rond die precies weten wat ze doen. Ontwerp, analyse, metaalkeuze, bewerken, harden, is (indien nodig) allemaal mogelijk. Ik denk dat als je verteld dat je op een techforum het advies kreeg om maar een nieuwe fietsendrager te kopen, er misschien zelfs wel lui zijn die het in hun vrije tijd voor een paar biertjes voor je willen doen :+

• memphis

memphis

Wat is de diameter van dat ding? Zal niet meer dan 20 of 30mm zijn?

Lijkt mij geen lastig draaiklusje. Ik heb staal in huis, ik denk tot 25mm in diameter.

7075 aluminium heb ik in div maten tot 50mm

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MaximVe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:31:
Bij deze nieuwe foto's. De vorige foto met locatie aanduiding was niet correct.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het topic geopend om informatie te verkrijgen of het mogelijk was om zoiets te laten maken door een vakman of bedrijf. Ik heb niet de intentie om zelf iets in elkaar te knutselen
Veiligheid staat voorop, maar meteen een nieuwe fietsdrager kopen wanneer 1 onderdeel gesneuveld is, vind ik toch net wat overdreven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://imgur.com/XjiK35i
https://imgur.com/ZU93UGt

Ik heb de link van @D0gtag gevolg naar i.materialise en daar kwam ik voor een ruwe schets op €20 voor een stalen object. Als iemand met technische kennis om exact 3d model te maken, dit zou uitwerken, zou zo een voorwerp dan sterk genoeg zijn? (Dit staat er als info bij staal op hun website: "Very strong and suitable for large objects")
Hoe oud is het ding? Nieuw gekocht?, hoe is hij gebroken?

Very strong, slaat op de rest van de andere materialen, het is gesinterd = zwakker door miniscule loze ruimten en bestaat voor 40% uit brons wat tussen de 3x of 60x zwakker is (geen idee welke legering brons ze gebruiken) Daarnaast weet ik niet welke krachten hier nog meer opstaan, ik gok alleen alleen treksterkte, maar dat is het punt, gokken. Ik gok nu al te veel. Want het is ook een gok hoe sterk een materiaal nog is die gecomibeerd is van de twee, want dat is geen 1+1=2, mogelijk is de verbinding met brons veel zwakker dan met ijzer (IDK), sterk genoeg voor een prototype niet voor productie of dagelijks gebruik.

Ik garandeer je dat printen niet veilig gaat lukken. Een beetje ervaren metaal draaier doet dit in een uurtje.
Het moet staal zijn, want je kan niet een aluminium deel gebruiken met stalen onderdelen, dit samen met regen en mogelijk zout geeft een leuke reactie.

D0gtag wijzigde deze reactie 15-08-2019 13:54 (29%)

• MaximVe
dunedanh schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:06:

Even los van de oplossing, hoe is het onderdeel nou precies stuk gegaan? Je spreekt over "tijdens het opstellen", bedoel je het opzetten van de drager zelf, of het plaatsen van fietsen? Heb je het kapotte onderdeel nog, hoe is het gebroken? In zijn geheel gespleten op de plaats waar het metaal het dunste is, of is het "uitsteeksel" er af gebroken? Als je het originele onderdeel nog hebt is het waarschijnlijk makkelijker om een vervanger te laten maken (je andere onderdeel is in spiegelbeeld), en het kan misschien zelfs nog wel gerepareerd worden door een lasser...
Tijdens het afladen van de fietsen en het losmaken van fietsdrager (door hendel omhoog te doen), vielen er metalen stukken uit. Cirkel is in allemaal kleine stukken verbrokkeld.

3d printen hoeft zeker niet, maar hebben we thuis al wel eens laten doen voor plastieken onderdelen en was toen heel gemakkelijk.
Lijkt dat frezen toch het meeste wordt aanbevolen. Ik heb al even gehoord bij een kennis en die zou dit misschien wel kunnen. Anders inderdaad via het forum iemand met het geschikte materiaal vinden en dan zo regelen. Bedankt voor de tip!!

Toestel wordt al zo'n 2 jaar gebruikt (buiten garantie).

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MaximVe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Tijdens het afladen van de fietsen en het losmaken van fietsdrager (door hendel omhoog te doen), vielen er metalen stukken uit. Cirkel is in allemaal kleine stukken verbrokkeld.

3d printen hoeft zeker niet, maar hebben we thuis al wel eens laten doen voor plastieken onderdelen en was toen heel gemakkelijk.
Lijkt dat frezen toch het meeste wordt aanbevolen. Ik heb al even gehoord bij een kennis en die zou dit misschien wel kunnen. Anders inderdaad via het forum iemand met het geschikte materiaal vinden en dan zo regelen. Bedankt voor de tip!!

Toestel wordt al zo'n 2 jaar gebruikt (buiten garantie).
Hij wordt al twee jaar buiten garantie gebruikt of 2 jaar en is volgens jou buiten de garantie?
Er bestaat in Nederland niet zo iets als 2 jaar garantie, als je hem veel meer dan 2 jaar hebt is het een ander verhaal maar als het 3 jaar is en hij is nu kapot ga ik ermee terug. In Nederland geld:
"een product moet bieden wat u ervan mag verwachten...Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product."
Eu geeft aan dat elk lidstaat 2 jaar garantie moet geven of beter eigen recht (wat in Nederland dus beter is)
Je mag van een fietsendrager best verwachten dat deze meer dan 2 jaar (met normaal gebruik) mee gaat, ik vind 4 jaar ook gewoon normaal.

Hier zelf lezen (van de overheid)
Meer overheid

Dus voordat je gaat knutselen even de fabrikant hier op wijzen, laat hun maar met een oplossing komen. Als jij kan aantonen dat het door normaal gebruik is gekomen (dus niet iemand achterop gereden of van de trap hebt laten vallen)

• MaximVe
D0gtag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Hij wordt al twee jaar buiten garantie gebruikt of 2 jaar en is volgens jou buiten de garantie?
Er bestaat in Nederland niet zo iets als 2 jaar garantie, als je hem veel meer dan 2 jaar hebt is het een ander verhaal maar als het 3 jaar is en hij is nu kapot ga ik ermee terug. In Nederland geld:
"een product moet bieden wat u ervan mag verwachten...Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product."
Eu geeft aan dat elk lidstaat 2 jaar garantie moet geven of beter eigen recht (wat in Nederland dus beter is)
Je mag van een fietsendrager best verwachten dat deze meer dan 2 jaar (met normaal gebruik) mee gaat, ik vind 4 jaar ook gewoon normaal.

Hier zelf lezen (van de overheid)
Meer overheid

Dus voordat je gaat knutselen even de fabrikant hier op wijzen, laat hun maar met een oplossing komen. Als jij kan aantonen dat het door normaal gebruik is gekomen (dus niet iemand achterop gereden of van de trap hebt laten vallen)
Ik woon zelf in België en daar is het toestel ook aangekocht. De dealer heeft het serienummer nagekeken en wist ons te vertellen dat er geen garantie meer was. :/

• memphis

memphis

Leuk dat de dealer het zegt, maar als metalen delen na 2 jaar gebruik (en dan is het maar een paar keer?) scheuren vertonen en breken mag je spreken over een gevaarlijke situatie. Je kunt dit aankaarten bij de dealer en zelfs bij de distributeur/fabrikant met de melding dat er misschien wel eens een keuringsinstantie naar moet kijken of een consumentenorganisatie. Dan gaan ze meestal wel rennen. Je moet niet alles zomaar aannemen want winkeliers willen maar al te graag van garantieclaims af

Maar ik kan draaien, frezen en boren, heb staal in huis en als ik het voorbeeld heb kan ik het namaken.

Ik zit nog even op hun site te kijken:
https://support.thule.com...5000400909-Thule-garantie

Er is een mogelijkheid om garantie te verlengen, dus ze geven daarmee zelf toe een levensduur van minimaal 5 jaar te verwachten. Nogmaals, ze moeten wel een onderzoek plegen hoe het kan dat onderdelen scheuren vertonen anders kunnen ze bij ongelukken zelfs aansprakelijk gesteld worden.

memphis wijzigde deze reactie 15-08-2019 19:29 (25%)

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MaximVe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

Ik woon zelf in België en daar is het toestel ook aangekocht. De dealer heeft het serienummer nagekeken en wist ons te vertellen dat er geen garantie meer was. :/
ja, dan kan het verhaal weg :) Ik vergeet regelmatig de uitbreiding van t.net naar Belgie :+
De dealer in Nederland kan mij van alles vertellen maar na 2 jaar is de garantie niet weg. :)

Maar ik zou toch hier even melden, want iets over 2 jaar en dan aangeven dat je eigenlijk een nieuwe moet kopen a 300/500 euro? Zo kan ik ook lekker snel rijk worden.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True