Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kan dit (metalen) onderdeel geprint worden?

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:49

AlexanderB

7800 rpm

Ja, dat ziet er op zich wel printbaar uit.

Zijn aardig wat bedrijven die printservices aanbieden, daar zou ik eigenlijk geen aanbeveling in kunnen doen, geen ervaring mee verder.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon uit aluminium draaien, lijkt me niet lastig, mogelijk een uurtje werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Afwezig soms

Als voorbeeld: https://www.shapeways.com/materials/aluminum gezocht met volgende zoek termen: 3d printing aluminium

Maar zoals @memphis al aanhaalde: je kan dit bij een metaal verwerker gewoon laten draaien/frezen. Laat er ineens dan een aantal van maken, je weet maar nooit ;)

Damic wijzigde deze reactie 13-08-2019 22:12 (42%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09

TheBorg

Resistance is futile.

Als je dit wil laten printen dat is wordt dat al snel duurder dan een nieuwe fietsendrager. Iemand moet het natekenen in een CAD programma en dan moet het nog geprint worden.

Google eens naar machinefabriek. Een ervaren metaalbewerker maakt dit zo na.

• memphis

memphis

Op tweakers zijn er wel wat te vinden met wat machines, en anders een hackerspace oid.
Blokje alu kan je overal bestellen, bij aluminiumopmaat moet je minimaal 20cm lengte bestellen en zelfs de Conrad heeft blokken alu. Op Marktplaats zitten ook handelaren die restblokken verkopen.

Ahum...
Aluminium laten snijden met een CNC

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb even op de Thule website gekeken. De dealer praat poep en wil je een nieuwe fietsendrager aansmeren ofzo. Werkelijk elk los onderdeeltje kan worden besteld.

https://www.thule.com/en-...4F92-8038-B4F360FD47B7%7d

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Als dit het volle gewicht moet dragen dan lijkt alu ook niet zo;n geweldig idee. Zo op het oog lijkt dit ook een stalen onderdeel.

Repareren doe je zo.

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-11 17:18
Ik zou het uitprinten in ABS. Daarna bewerken met aceton zodanig dat het glad wordt. Vervolgens een mal van maken met behulp van modelgips. Daarna het model eruit laten smelten en metaal gieten.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-11 14:29

cactusman

nu met extra naalden

Graag niet experimenteren met dit soort dingen (zelf printen of gieten of weet ik wat)met als gevolg dat een fietsendrager met fietsen van de auto valt en er mensen omkomen/gewond raken..

Gewoon origineel onderdeel bestellen of ander helaas een andere drager aanschaffen.

euhmmmm

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03:31
cactusman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:14:
Graag niet experimenteren met dit soort dingen (zelf printen of gieten of weet ik wat)met als gevolg dat een fietsendrager met fietsen van de auto valt en er mensen omkomen/gewond raken..

Gewoon origineel onderdeel bestellen of ander helaas een andere drager aanschaffen.
^^ dit dus!!

Het ziet er uit als een borgpen van de drager. Dat draagt weliswaar "alleen" Die 60kg van de fietsendrager maar draagt dat wel terwijl de auto met 130km/u over de snelweg raast met alle krachten die daarbij komen kijken.

In plastic gaat dit breken zodra je probeert het vast te zetten.
In Aluminium ben ik bang dat ie in stand heel zal blijven. Zodra je dan de snelweg op draait zijn de krachten te groot en een paar kilometer verderop vliegt er een 60kg fietsendrager over een drukke snelweg......

Als het component niet los te bestellen is, is de fietsendrager nu total loss. Naar de stort met dat ding en een nieuwe kopen!

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:11

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

D0gtag schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:55:
Printen is vrijduur, zeker van metalen, je kan kleine onderdelen ook met RVS of titanium laten printen waarbij het min of meer de zelfde eigenschappen heeft als traditionele productie methoden.
Aangezien het een makkelijk onderdeel lijkt om te meten en ontwerpen zal printen niet zo moeilijk zijn.
i.materialize geeft een materiaal info blad:
Overzicht metalen
Als ik gok naar de afmetingen, denk ik dat het rond de 50 a 100 euro kost om te laten printen

Aluminium/plastic kan je niet gebruiken,
(even serieus een mal maken? en dan laten gieten.... of hij koopt een nieuwe auto met geïntegreerde fietsendrager!!!)
gesinterd staal (RVS+ 40% brons) is mogelijk sterk genoeg zijn aangezien dit soort onderdelen met ruime marge ontworpen worden, maar ben er toch niet erg blij mee als iemand met geknutselde waar op de snelweg rondtuft.
Ik kan alle mogelijke opties die je aandraagt alleen maar ten zeerste afraden. De specificaties waarop dit onderdeel ontworpen is zijn onbekend, de staalsoort is onbekend, de nabehandeling is onbekend, de belasting waar het onderdeel aan onderworpen wordt is onbekend, kortom ga niet zelf zo'n onderdeel proberen te maken, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Het enige waar ik het in je comment mee eens bent is de laatste zin:
maar ben er toch niet erg blij mee als iemand met geknutselde waar op de snelweg rondtuft.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:59:
[...]

Ik kan alle mogelijke opties die je aandraagt alleen maar ten zeerste afraden. De specificaties waarop dit onderdeel ontworpen is zijn onbekend, de staalsoort is onbekend, de nabehandeling is onbekend, de belasting waar het onderdeel aan onderworpen wordt is onbekend, kortom ga niet zelf zo'n onderdeel proberen te maken, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Het enige waar ik het in je comment mee eens bent is de laatste zin:
[...]
Ja het zijn de onbekende en (mogelijk) gebrek aan kennis van TS, heeft ie een gedegen achtergrond in ontwerp, dan kan je zo iets ondernemen. Ik denk dat de kosten (en moeite) al voldoende belemmerende werken, je moet ook vrij secuur meten en ontwerpen (apple eitje in solidworks maar zal wel wat meer moeite kosten in google sketch)
Misschien had ik inderdaad duidelijker moeten aangeven: doe het niet.
memphis schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Aluminium komt in vele soorten. Ik doe veel met 7075 en 7068, zoek de specs maar op op 7068 alu. En ik heb nu datasheets liggen van alu/lithium legeringen wat ook in de aerospace wordt gebruikt.
3d geprint aluminium heeft bij lange na niet de zelfde kracht als standaard aluminium (7075) daarnaast heeft de nabewerking veel invloed op de kracht. Gegoten aluminium is zeer zwak (net als 3d printed) en de duurdere legeringen van aluminium zijn ge cnc'd, wat nog meer kost dan 3d printen.

D0gtag wijzigde deze reactie 14-08-2019 10:20 (23%)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Lekker beunen aan een cruciaal onderdeel van een constructie die gewoon degelijk moet zijn. Heel verstandig. :|

Wie is er eigenlijk aansprakelijk als je fiets eraf vliegt door een ondeugdelijke constructie en een motorrijder vermoord?

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-11 16:52
Thijsmans schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:10:
Het lijkt niet één geheel te zijn, maar een inbusbout met een ingekeepte flens oid. Haal dat ding eens verder uit elkaar, en kijk wat er nu werkelijk kapot is. Een ijzersmid kan je vast helpen om metalen delen weer aan elkaar te krijgen.
Het is toch wel duidelijk hoe het in elkaar zit? het is een bus, met twee flensen aan beide kanten vastgeschroefd. Waarvan er al 1 kapot is en de tweede vertoont al scheuren.

Mij is alleen niet helemaal duidelijk wat die twee flensen nu precies doen.
Supreme schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:25:
Lekker beunen aan een cruciaal onderdeel van een constructie die gewoon degelijk moet zijn. Heel verstandig. :|

Wie is er eigenlijk aansprakelijk als je fiets eraf vliegt door een ondeugdelijke constructie en een motorrijder vermoord?
Wat een domme opmerking, hij is helemaal niet aan het beunen.. Hij vraagt zich af wat mogelijk is en er is niets mis om de delen na te laten maken. Zolang men maar hetzelfde materiaal gebruikt.

En de delen zijn al kapot, is dit dan de schuld van de fabrikant? Een nieuwe kopen, omdat een fabrikant de delen niet meer levert, dat is de reden waarom we in een wegwerp economie leven. Hier zou de overheid eens mee aan de slag moeten, in plaats van al die domme subsidies voor bedrijven.

Als gebruiker ben je altijd verantwoordelijk, de producent moet zijn producten laten keuren. Als er een keuring op zit dan is het uiteindelijk aan de gebruiker om het product op de juiste wijze te gebruiken.

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:11

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

@MaximVe eenieder die je aanraadt het te vervangen door een niet origineel onderdeel heeft geen verstand van zaken. Ik raad je met klem af dit dragende onderdeel te vervangen door een niet-origineel onderdeel. Je brengt anderen er mee in gevaar! Ook een werkplaats zal je niet kunnen vertellen volgens welke specificaties het onderdeel gemaakt is en daarmee kan je een stukje cruciale informatie missen in het vervaardigen van het onderdeel. Namaken is een recept voor rampspoed.

Indien je geen origineel Thule-onderdeel weet te vinden, neem je verlies en schrijf de fietsendrager af.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-11 17:59
Flimovic schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:25:
@MaximVe eenieder die je aanraadt het te vervangen door een niet origineel onderdeel heeft geen verstand van zaken. Ik raad je met klem af dit dragende onderdeel te vervangen door een niet-origineel onderdeel. Je brengt anderen er mee in gevaar! Ook een werkplaats zal je niet kunnen vertellen volgens welke specificaties het onderdeel gemaakt is en daarmee kan je een stukje cruciale informatie missen in het vervaardigen van het onderdeel. Namaken is een recept voor rampspoed.

Indien je geen origineel Thule-onderdeel weet te vinden, neem je verlies en schrijf de fietsendrager af.
Dan moet ik maar heel snel mijn zelfbouw voertuigen uit elkaar halen :X Veel zelfgemaakte onderdelen, maar ook stuk voor stuk overgedimesioneerd.

Without magic smoke, it ain't broken!

• fvdberg
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 09:02
Echt wat een gezever weer,Tweakers onwaardig.

Dit is een topic waar letterlijk geen enkel voor onderzoek gedaan is, die vroeger per definitie binnen 10 minuten dicht was met dat als opmerking.

Vervolgens verzand dit ticket daarna in een discussie over of een niet-origineel onderdeel onveilig zou zijn omdat het een dragend deel is....

Soms vraag ik me af waar de echte tweakers zijn gebleven die in dit geval gewoon een trotse foto van de zelf gefabriekte oplossing plaatsten als ze dat al deden.

meestal was dat een regeltje in een HK topic over wat je vandaag gedaan hebt waar het benoemd werd, en dat zonder discussie.

fvdberg wijzigde deze reactie 14-08-2019 15:47 (9%)

• veltnet
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-11 09:52
gewoon vastlassen die hele constructie, dan is het sterker dan het ooit geweest is.

En al die lamergamers moeten lekker achter hun computer gaan zitten en zich bezighouden met zaken waar ze wel verstand van hebben.

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-11 12:20
[b]Andyk125 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:34:
Als gebruiker ben je altijd verantwoordelijk, de producent moet zijn producten laten keuren. Als er een keuring op zit dan is het uiteindelijk aan de gebruiker om het product op de juiste wijze te gebruiken.
En aan de verzekeraar om je te vertellen dat je niet moet experimenteren met dit soort dingen en je claim afwijzen als er een zwaar ongeluk gebeurt.

Dit hangt achter je auto, met fietsen erop. Denk je eens in als dat er af valt bij 130 km. In druk verkeer.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 00:06

SA007

Moderator Tweaking
Deze unit er best nieuw uit, als het < 2 jaar is zou ik bij thule gaan miepen dat er stukken afbreken van hun fietsendragers, wellicht dat dat beter helpt, zie niet hoe je zo'n onderdeel per-ongeluk sloopt, ik gok op productiefout.

Als dat niet helpt ik zou zoeken naar eenzelfde model met een ander defect en de onderdelen wisselen als het onderdeel niet betaalbaar los te krijgen is.
Of een andere constructie ervoor (laten) maken, gezien dit toch niet degelijk genoeg was.

Klok is stuk :(

• memphis

memphis

Leuk dat de dealer het zegt, maar als metalen delen na 2 jaar gebruik (en dan is het maar een paar keer?) scheuren vertonen en breken mag je spreken over een gevaarlijke situatie. Je kunt dit aankaarten bij de dealer en zelfs bij de distributeur/fabrikant met de melding dat er misschien wel eens een keuringsinstantie naar moet kijken of een consumentenorganisatie. Dan gaan ze meestal wel rennen. Je moet niet alles zomaar aannemen want winkeliers willen maar al te graag van garantieclaims af

Maar ik kan draaien, frezen en boren, heb staal in huis en als ik het voorbeeld heb kan ik het namaken.

Ik zit nog even op hun site te kijken:
https://support.thule.com...5000400909-Thule-garantie

Er is een mogelijkheid om garantie te verlengen, dus ze geven daarmee zelf toe een levensduur van minimaal 5 jaar te verwachten. Nogmaals, ze moeten wel een onderzoek plegen hoe het kan dat onderdelen scheuren vertonen anders kunnen ze bij ongelukken zelfs aansprakelijk gesteld worden.

memphis wijzigde deze reactie 15-08-2019 19:29 (25%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True