Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afwachten onderzoek PostNL geld terug?

Pagina: 1
Acties:

• sjoerd876
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-08 11:25
Hallo allemaal,

Donderdag 8 augustus heb ik via een webshop een nieuwe smartphone besteld. Vrijwel direct na het plaatsen van de bestelling, en het betalen hiervoor, ontving ik een mailtje met de bijbehorende Track & Trace code. Echter, heb ik tot op heden nog geen pakket ontvangen, bevind het pakket zich nog niet bij PostNL (aldus de Track & Trace code), en heb ook niets meer gehoord van de webshop waarom er vertraging is opgelopen, terwijl de webshop aangeeft op hun site dat a. het pakket de volgende dag binnen zou zijn, en b. dat indien dit niet zo is, er contact met de klant wordt opgenomen. Aangezien mijn oude smartphone kapot is gegaan, wacht ik liever niet al te lang op een nieuwe telefoon. Daarom heb ik gisteren de winkel gebeld, waar tijdens het gesprek mij werd verteld dat zij via PostNL een onderzoek hebben opgestart, en dat het pakket wel aan de PostNL bezorger is afgegeven. Vervolgens heb ik ook maar PostNL gebeld. Hier werd mij verteld dat er nog geen onderzoek is aangevraagd door de webshop, en dat zij nog geen pakket hebben ontvangen. Vervolgens weer de webshop gebeld en dit voorgelegd. Als reactie kreeg ik dat zij het pakket toch echt niet meer in bezit hebben, en dat de persoon bij wie het onderzoek is aangevraagd nog niets heeft gedaan, maar dat zij een naam hebben genoteerd en een klacht hebben ingediend bij PostNL. Toen heb ik besloten de bestelling te annuleren, waar door de webshop akkoord mee is gegaan. Echter, kreeg ik van de medewerker van de webshop te horen dat zij niet direct het geld terug konden storten, maar dat eerst het onderzoek moet worden afgewacht. Hoe zit dit? Moet ik inderdaad wachten op de uitkomst van het onderzoek tot ik mijn geld terug krijg? Voor hetzelfde geld duurt dit een maand.

Alvast bedankt!

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:26
In principe heb je recht op het geld. Dat de webshop zijn pakket kwijt is niet jouw probleem.
Jij moet gewoon de telefoon krijgen of je geld terug (binnen een aantal dagen).
Ikzelf stuur altijd een nieuwe als er gemorrel met verzenden is, dat is niet het probleem van de klant.

Maar als het een betrouwbare winkel is, en je hebt geen moeite met wachten op het geld, dan zou ik wachten.
Het getouwtrek over en weer kan veel moeite kosten.

• Medione1210
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:38
Hier zijn al diverse vergelijkbare topics over geweest. Misschien kun je daar ook wat info uithalen.

Er zijn hier meestal 2 kampen. Het ene kamp vindt dat je meteen een nieuwe telefoon moet krijgen of geld terug en het 2e kamp vindt dat je tijd moet geven voor onderzoek.

Zelfs een super klantvriendelijke winkel als Amazon laat je een week wachten als je pakket kwijt lijkt te zijn. Daarna sturen ze dan wel meteen een nieuwe of krijg je je geld terug.

Een onderzoek lijkt me sowieso nodig, al is het maar om na te gaan of er niemand in het proces het pakje achterover heeft gedrukt. Ook zal de verzekering van de webshop en of postnl zo'n onderzoek eisen.

Gaat het om een bekende/betrouwbare webshop?

Medione1210 wijzigde deze reactie 13-08-2019 12:38 (4%)

• sjoerd876
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat wel om een betrouwbare website: de webshop heeft nauwelijks slechte reviews (geen op Tweakers), en heeft ook een webshop keurmerk.

In dat geval wacht ik nog even af. Misschien dat ik de winkel volgende week even bel.

Ik maak me echter wel een beetje zorgen over het feit dat de zogeheten afkoelingsperiode maar 14 dagen na verzending is. Mocht het pakketje dan toch over een aantal weken aankomen, kan ik deze dan alsnog retour sturen? Ik heb voor de zekerheid gisteren nog wel per mail de annulering bevestigd. Dit ook omdat ik van plan ben vandaag dezelfde telefoon te bestellen, en 2 telefoons is een beetje teveel van het goede.

• loki504
  • Laatst online: 09:47
sjoerd876 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:26:
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat wel om een betrouwbare website: de webshop heeft nauwelijks slechte reviews (geen op Tweakers), en heeft ook een webshop keurmerk.

In dat geval wacht ik nog even af. Misschien dat ik de winkel volgende week even bel.

Ik maak me echter wel een beetje zorgen over het feit dat de zogeheten afkoelingsperiode maar 14 dagen na verzending is. Mocht het pakketje dan toch over een aantal weken aankomen, kan ik deze dan alsnog retour sturen? Ik heb voor de zekerheid gisteren nog wel per mail de annulering bevestigd. Dit ook omdat ik van plan ben vandaag dezelfde telefoon te bestellen, en 2 telefoons is een beetje teveel van het goede.
De 14 dagen is na ontvangst. Dus je heb de tijd hoor

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:28

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Ik weet je rechten zo niet, maar als consument heb je alleen overeenkomst met de winkel, niet met Postnl. Ik vind het zelf heel redelijk dat als "levering binnen een dag" beloofd word, je na een ruime week best mag zeggen, doe maar geld terug. Het is de winkel die hun bezorgplicht uitbesteed heeft aan een derde partij, niet jij. Dat jij daar de dupe van bent hoort dan niet.

martijnscholtens.nl

• JohnWhite
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11:56
Jij hebt geen overeenkomst met PostNL. De webshop heeft dat, dus ligt de verantwoordelijkheid voor het verzenden bij de verkoper. Dat PostNL het pakket kwijtraakt zou dan ook niet jouw probleem moeten zijn.
Het zou de webshop sieren als ze jou direct je geld terugstorten en je niet laten afwachten. Nu ondervind jij hinder van iets waar jij compleet buiten staat.

• sjoerd876
Jullie ook bedankt voor de reacties.
loki504 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

De 14 dagen is na ontvangst. Dus je heb de tijd hoor
Top!

Ik zal de situatie dan nog even afwachten voordat ik mijn geld terug eis.

• loki504
Als je(mogelijk lees ik het te mooi). Kan je nu de koop ontbinden. En aangezirn zij nog steeds eigenaar zijn van het product en jij niet. Moeten ze binnen 14 dagen je geld terug krijgen. Maar dan zit je nog steeds 14 dagen zonder geld. Wel zuur voor je.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-08 19:31

BazzH

Kei-goed...

loki504 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:58:
Als je(mogelijk lees ik het te mooi). Kan je nu de koop ontbinden. En aangezirn zij nog steeds eigenaar zijn van het product en jij niet. Moeten ze binnen 14 dagen je geld terug krijgen. Maar dan zit je nog steeds 14 dagen zonder geld. Wel zuur voor je.
Dat is wel een beetje het risico van online bestellen en vooruit betalen. Als het mis gaat, kan het zijn dat je even moet wachten voor je je geld terug hebt. Als je "nu" een nieuwe mobiel nodig hebt, dan zou ik dus gewoon naar een winkel lopen en er daar 1 halen (bellend de winkel weer uit). Dat kost je wel iets meer, maar dan loop je geen risico op vertraging door zoekgeraakte pakketjes.....

Maar als de webshop de annulering gewoon heeft geaccepteerd, kun je nu natuurlijk ook gewoon nog naar een winkel lopen en een nieuwe mobiel kopen. Dat geld van de webshop komt vanzelf een keer terug.

Think smart........ Act stupid........

• sjoerd876
BazzH schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Dat is wel een beetje het risico van online bestellen en vooruit betalen. Als het mis gaat, kan het zijn dat je even moet wachten voor je je geld terug hebt. Als je "nu" een nieuwe mobiel nodig hebt, dan zou ik dus gewoon naar een winkel lopen en er daar 1 halen (bellend de winkel weer uit). Dat kost je wel iets meer, maar dan loop je geen risico op vertraging door zoekgeraakte pakketjes.....

Maar als de webshop de annulering gewoon heeft geaccepteerd, kun je nu natuurlijk ook gewoon nog naar een winkel lopen en een nieuwe mobiel kopen. Dat geld van de webshop komt vanzelf een keer terug.
Klopt. Denk dat ik straks dan ook maar naar de winkel ga.

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Even terug naar een stukje common sense. Donderdag bestel je iets. Dit betekend niet dat de volgende dag de bestelling geleverd word. In veel gevallen gebeurd dit maar in veel gevallen kan er ook vertraging zijn op welke manier dan ook. Als dat bij PostNL ligt weet de webshop net zoveel als jij nu. Vrij weinig behalve dat hij vertraagd is. Infomeren gaat dan lastig. Uit eigen ervaring weet ik dat pakketten er soms enkele dagen over kunnen doen voor aflevering. Ik zie het vaak gebeuren dat pakketten verzonden op vrijdag pas dinsdag de klant bereiken. Ik ga zelf dan ook als webshop eigenaar helemaal niet mee in gevallen als deze.

Een onderzoek starten heeft pas na een paar dagen zin, omdat PostNL dan de tijd heeft gehad om te leveren wat ze vaak alsnog doen. Om direct over geld terug etc. te beginnen heeft al helemaal geen zin. Een onderzoek bij PostNL neemt enkele dagen in beslag en hier moet jij en de webshop op wachten. Anders is het wel heel eenvoudig gratis telefoons bestellen.

En wil je echt je geld terug, ja dan moet je het onderzoek afwachten en daarna zul je pas je geld terug ontvangen. Het zou heel vreemd zijn als het bedrijf vooraf zegt hier is uw geld terug en PostNL komt vervolgens met de mededeling dat je zending is gevonden en afgeleverd is. Dan krijgen we een topic: Webshop heeft geld terug gestort, pakket geleverd en wil alsnog geld zien.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

sjoerd876 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:42:
Hallo allemaal,

Donderdag 8 augustus heb ik via een webshop een nieuwe smartphone besteld. Vrijwel direct na het plaatsen van de bestelling, en het betalen hiervoor, ontving ik een mailtje met de bijbehorende Track & Trace code. Echter, heb ik tot op heden nog geen pakket ontvangen, bevind het pakket zich nog niet bij PostNL (aldus de Track & Trace code), en heb ook niets meer gehoord van de webshop waarom er vertraging is opgelopen, terwijl de webshop aangeeft op hun site dat a. het pakket de volgende dag binnen zou zijn, en b. dat indien dit niet zo is, er contact met de klant wordt opgenomen. Aangezien mijn oude smartphone kapot is gegaan, wacht ik liever niet al te lang op een nieuwe telefoon. Daarom heb ik gisteren de winkel gebeld, waar tijdens het gesprek mij werd verteld dat zij via PostNL een onderzoek hebben opgestart, en dat het pakket wel aan de PostNL bezorger is afgegeven. Vervolgens heb ik ook maar PostNL gebeld. Hier werd mij verteld dat er nog geen onderzoek is aangevraagd door de webshop, en dat zij nog geen pakket hebben ontvangen. Vervolgens weer de webshop gebeld en dit voorgelegd. Als reactie kreeg ik dat zij het pakket toch echt niet meer in bezit hebben, en dat de persoon bij wie het onderzoek is aangevraagd nog niets heeft gedaan, maar dat zij een naam hebben genoteerd en een klacht hebben ingediend bij PostNL. Toen heb ik besloten de bestelling te annuleren, waar door de webshop akkoord mee is gegaan. Echter, kreeg ik van de medewerker van de webshop te horen dat zij niet direct het geld terug konden storten, maar dat eerst het onderzoek moet worden afgewacht. Hoe zit dit? Moet ik inderdaad wachten op de uitkomst van het onderzoek tot ik mijn geld terug krijg? Voor hetzelfde geld duurt dit een maand.

Alvast bedankt!
Je hoeft zelf niet met PostNL te bellen, zij hoeven jou ook geen informatie te geven.
Heb je haast, koop ontbinden en elders bestellen. Geen reden voor nodig je kunt ook ontbinden voor er geleverd is. wacht hiermee niet te lang, want volgens de wet moet je dit binnen 14 dagen doen.
Webshop heeft leverplicht en houd zich niet aan wat is overeengekomen. 1 dag kan nog uitlopen naar 2 dagen, maar je hoort niets en pakket is nog niet ingeleverd bij PostNL. dus kun je lang wachten.

Pakket aangemeld is nog niet afgegeven.
verder best vage shop, zal wel niet een bekende winkel zijn

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:26:
Even terug naar een stukje common sense. Donderdag bestel je iets. Dit betekend niet dat de volgende dag de bestelling geleverd word. In veel gevallen gebeurd dit maar in veel gevallen kan er ook vertraging zijn op welke manier dan ook. Als dat bij PostNL ligt weet de webshop net zoveel als jij nu. Vrij weinig behalve dat hij vertraagd is. Infomeren gaat dan lastig. Uit eigen ervaring weet ik dat pakketten er soms enkele dagen over kunnen doen voor aflevering. Ik zie het vaak gebeuren dat pakketten verzonden op vrijdag pas dinsdag de klant bereiken. Ik ga zelf dan ook als webshop eigenaar helemaal niet mee in gevallen als deze.

Een onderzoek starten heeft pas na een paar dagen zin, omdat PostNL dan de tijd heeft gehad om te leveren wat ze vaak alsnog doen. Om direct over geld terug etc. te beginnen heeft al helemaal geen zin. Een onderzoek bij PostNL neemt enkele dagen in beslag en hier moet jij en de webshop op wachten. Anders is het wel heel eenvoudig gratis telefoons bestellen.

En wil je echt je geld terug, ja dan moet je het onderzoek afwachten en daarna zul je pas je geld terug ontvangen. Het zou heel vreemd zijn als het bedrijf vooraf zegt hier is uw geld terug en PostNL komt vervolgens met de mededeling dat je zending is gevonden en afgeleverd is. Dan krijgen we een topic: Webshop heeft geld terug gestort, pakket geleverd en wil alsnog geld zien.
Stuur je het gewoon terug onder WKOA. Als webshop neem je natuurlijk ook gewoon een bepaald risico door te stellen (voorbeeldje) "Voor 22:00 uur besteld, volgende dag in huis!". Als dat dan wordt "Voor 22:00 uur besteld en 4 dagen later weten we niet meer waar uw pakketje is!" dan is er een aanzienlijke kans dat de verkoop dus niet doorgaat. De klant had het "de volgende dag" of "de dag daarna" verwacht en dat kan dus gewoon een probleem zijn.

• sjoerd876
Hackus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:32:
[...]

verder best vage shop, zal wel niet een bekende winkel zijn
Niet heel bekend nee, maar bestaat al wel lang, en heeft veel reviews op trustedshops.nl. Wil de naam van de webshop best noemen, maar dat is denk ik niet heel netjes, tenzij ik natuurlijk geen geld terug krijg.

Ik zal in ieder geval nog even wachten. Heb in ieder geval per mail ook de bestelling geannuleerd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

sjoerd876 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Niet heel bekend nee, maar bestaat al wel lang, en heeft veel reviews op trustedshops.nl. Wil de naam van de webshop best noemen, maar dat is denk ik niet heel netjes, tenzij ik natuurlijk geen geld terug krijg.

Ik zal in ieder geval nog even wachten. Heb in ieder geval per mail ook de bestelling geannuleerd.
Oké, maakt ook niet veel uit. Komt me alleen niet over als betrouwbaar dit geheel. Daarom mijn gedachte van vage shop

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• sjoerd876
Hackus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Oké, maakt ook niet veel uit. Komt me alleen niet over als betrouwbaar dit geheel. Daarom mijn gedachte van vage shop
Ik had dezelfde gedachte, maar volgens de reviews is het wel een goede winkel. De situatie is alleen wat ongelukkig.

• MediaZoo
BazzH schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:58:
[...]

Stuur je het gewoon terug onder WKOA. Als webshop neem je natuurlijk ook gewoon een bepaald risico door te stellen (voorbeeldje) "Voor 22:00 uur besteld, volgende dag in huis!". Als dat dan wordt "Voor 22:00 uur besteld en 4 dagen later weten we niet meer waar uw pakketje is!" dan is er een aanzienlijke kans dat de verkoop dus niet doorgaat.
En jij gaat er standaard vanuit dat dat gegarandeerd kan worden? Het is een commerciële uiting welke ze natuurlijk proberen na te komen. Maar een garantie kan nooit gegeven worden. Er kan dan vanuit de klant niets aangehangen worden. Daarnaast is het op een donderdag bestellen, moment is niet bekend. Er zijn genoeg klanten die om 22:01 bestellen en vervolgens het hele internet vol zetten met hoe slecht die webshop is omdat ze vrijdag niet afleveren terwijl de webshop niets te verwijten valt.

Zaterdag en zondag zou ik niet meerekenen in je dagen berekening. Iets met werkdagen enzo.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat er steeds meer mensen zijn die alles gooit op: Ja maar er staat dat. En totaal niet meer het vermogen hebben zelf na te denken dat als een webshop PostNL opdracht geeft tot levering PostNL ook de nodige problemen kan veroorzaken waar je als webshop niets aan kan doen. Vertragingen bij aflevering (Net als je gezeik over de NS) kan zoveel oorzaken hebben. Zowel bij de webshop zelf, intern bij PostNL als de bezorger en de ontvanger zelf dat een latere levering zomaar ontstaat. Je moet gewoon zelf kunnen verzinnen dat zolang je zelf niet de touwtjes in handen hebt er dingen mis kunnen gaan. Wil je iets snel hebben dan hebben? Daar is de winkel oor uit gevonden. Wil je niet naar die winkel dan kun je online bestellen. Vreemd genoeg heb je daar niets in de hand en kunnen er dingen mis gaan. Dat is een risico wat je als klant zelf neemt en niet zomaar bij de webshop neer kan leggen.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:08:
[...]

En jij gaat er standaard vanuit dat dat gegarandeerd kan worden? Het is een commerciële uiting welke ze natuurlijk proberen na te komen. Maar een garantie kan nooit gegeven worden. Er kan dan vanuit de klant niets aangehangen worden. Daarnaast is het op een donderdag bestellen, moment is niet bekend. Er zijn genoeg klanten die om 22:01 bestellen en vervolgens het hele internet vol zetten met hoe slecht die webshop is omdat ze vrijdag niet afleveren terwijl de webshop niets te verwijten valt.

Zaterdag en zondag zou ik niet meerekenen in je dagen berekening. Iets met werkdagen enzo.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat er steeds meer mensen zijn die alles gooit op: Ja maar er staat dat. En totaal niet meer het vermogen hebben zelf na te denken dat als een webshop PostNL opdracht geeft tot levering PostNL ook de nodige problemen kan veroorzaken waar je als webshop niets aan kan doen. Vertragingen bij aflevering (Net als je gezeik over de NS) kan zoveel oorzaken hebben. Zowel bij de webshop zelf, intern bij PostNL als de bezorger en de ontvanger zelf dat een latere levering zomaar ontstaat. Je moet gewoon zelf kunnen verzinnen dat zolang je zelf niet de touwtjes in handen hebt er dingen mis kunnen gaan. Wil je iets snel hebben dan hebben? Daar is de winkel oor uit gevonden. Wil je niet naar die winkel dan kun je online bestellen. Vreemd genoeg heb je daar niets in de hand en kunnen er dingen mis gaan. Dat is een risico wat je als klant zelf neemt en niet zomaar bij de webshop neer kan leggen.
Mooi verhaal zet je hier neer, maar snijdt geen hout. Als het zo onzeker is dat een webshop zijn eigen uitspraken niet kan nakomen, dan moet men ook geen kreten hanteren "voor 22:00 besteld morgen in huis" doe je ditwel dan verplicht jij jezelf er toe als webshop om dit na te komen, want onderdeel van de overeenkomst. JA, het kan een enkele keer voorkomen dat het niet goed loopt, maar zoals jij het stelt mag je er niet vanuit gaan dat het wel nagekomen wordt en dat klopt niet.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:08:
[...]

Het schept een verwachting, dus ja, je mag er als klant vanuit gaan dat er snel geleverd wordt. Als dat dan niet "de volgende dag" wordt maar "de dag daarna", dan denk ik dat je de meeste klanten niet zult horen klagen. Zodra je na 3 (of meer) keer de voorgespiegelde levertijd nog niet geleverd hebt, dan is dat inderdaad jouw probleem als verkoper. Waar je in zo'n situatie gewoon vanuit kunt gaan, is dat de klant zeker afhaakt als je hem ook nog eens mededeelt dat je niets gaat doen tot PostNL (waar de klant helemaal niets mee te maken heeft) na een week (soms langer) klaar is met hun onderzoek. Eerlijk gezegd weet ik nu al precies wat ik in zo'n situatie zou doen: elders kopen en de probleembestelling annuleren.

En als het dan mis gaat, dan sta je gewoon volledig in je recht om van de aankoop af te zien. Leuk en aardig dat webshops elkaar helemaal doodconcurreren, maar dat is niet mijn probleem.

• MediaZoo
_Dune_ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Mooi verhaal zet je hier neer, maar snijdt geen hout. Als het zo onzeker is dat een webshop zijn eigen uitspraken niet kan nakomen, dan moet men ook geen kreten hanteren "voor 22:00 besteld morgen in huis" doe je ditwel dan verplicht jij jezelf er toe als webshop om dit na te komen, want onderdeel van de overeenkomst. JA, het kan een enkele keer voorkomen dat het niet goed loopt, maar zoals jij het stelt mag je er niet vanuit gaan dat het wel nagekomen wordt en dat klopt niet.
Dus jij wilt een webshop aan de hoogste boom opknopen. omdat iets wat ze zelf niet in de hand hebben en van teveel factoren af hangt niet 100% kunnen nakomen? Je kunt zelf toch ook bedenken dat dit soort zaken gewoon onmogelijk zijn.

In 99% van de gevallen gaat het goed en is er weinig aan de hand. Maar toch gaat het wel eens mis en dan kun je niet zomaar alles uit de kast halen.

Ik sta op de snelweg wel eens in de file. Moet ik de overheid dan maar voor de rechter slepen dat het een snelweg heet en niet gewoon weg. Ik weet van de te voren dat ik in een file kan staan. Dat is nu eenmaal risico van het gebruik van de weg. De dienst is de mogelijk een auto van A naar B te verplaatsen, op tijd is geen garantie alleen dat de mogelijkheid om te verplaatsen er is.

De NS vervoert reizigers op tijd. Bij een verstoring doen ze dit niet. Moet je dan NS voor de rechter slepen, omdat ze de uiting doen reizigers te vervoeren over een traject, maar dit niet doen op het moment dat jij er gebruik van wilt maken. Nee, je weet van de voren net als elke andere dienst dat het best effort is en geen gegarandeerde dienst. De dienst hier is gegarandeerd een reiziger van A naar B brengen. op tijd is geen garantie.

Voor een webshop idem. Je gaat een overeenkomst aan voor levering van een product. Dat er geleverd word is het probleem van de webshop en dit moeten zijn ten allertijde nakomen anders is de overeenkomst ontbindbaar. Een termijn waarop kun je vooraf in een overeenkomst vastleggen, maar dit gebeurd niet bij webshops. Uitingen op een website zijn altijd informatief en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Tenzij het in algemene voorwaarden of bijzondere bepalingen in de overeenkomst is opgenomen. Simpelweg, omdat de webshop weet dit niet altijd na te kunnen komen. En als klant kun je dit natuurlijk zelf ook verzinnen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Dus jij wilt een webshop aan de hoogste boom opknopen. omdat iets wat ze zelf niet in de hand hebben en van teveel factoren af hangt niet 100% kunnen nakomen? Je kunt zelf toch ook bedenken dat dit soort zaken gewoon onmogelijk zijn.

In 99% van de gevallen gaat het goed en is er weinig aan de hand. Maar toch gaat het wel eens mis en dan kun je niet zomaar alles uit de kast halen.

Ik sta op de snelweg wel eens in de file. Moet ik de overheid dan maar voor de rechter slepen dat het een snelweg heet en niet gewoon weg. Ik weet van de te voren dat ik in een file kan staan. Dat is nu eenmaal risico van het gebruik van de weg. De dienst is de mogelijk een auto van A naar B te verplaatsen, op tijd is geen garantie alleen dat de mogelijkheid om te verplaatsen er is.

De NS vervoert reizigers op tijd. Bij een verstoring doen ze dit niet. Moet je dan NS voor de rechter slepen, omdat ze de uiting doen reizigers te vervoeren over een traject, maar dit niet doen op het moment dat jij er gebruik van wilt maken. Nee, je weet van de voren net als elke andere dienst dat het best effort is en geen gegarandeerde dienst. De dienst hier is gegarandeerd een reiziger van A naar B brengen. op tijd is geen garantie.

Voor een webshop idem. Je gaat een overeenkomst aan voor levering van een product. Dat er geleverd word is het probleem van de webshop en dit moeten zijn ten allertijde nakomen anders is de overeenkomst ontbindbaar. Een termijn waarop kun je vooraf in een overeenkomst vastleggen, maar dit gebeurd niet bij webshops. Uitingen op een website zijn altijd informatief en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Tenzij het in algemene voorwaarden of bijzondere bepalingen in de overeenkomst is opgenomen. Simpelweg, omdat de webshop weet dit niet altijd na te kunnen komen. En als klant kun je dit natuurlijk zelf ook verzinnen.
Reclame uitingen en informatie over een artikel zijn ALTIJD een deel van de overeenkomst. Dus ook de kreet "voor 22:00 besteld, morgen in huis". Nogmaals JA, het kan een keer fout gaan, maar dan moet een webshop zich niet gaan verschuilen achter hun vervoerder door een week of langer op antwoord te gaan wachten, want op dat moment blijven zij in gebreke en heeft de consument alle recht de koop te ontbinden en het geld weer terug te Eisen/vorderen.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Dus jij wilt een webshop aan de hoogste boom opknopen.
Pff, gewoon een bestelling annuleren en eventueel een negatieve review plaatsen is al "aan de hoogste boom opknopen"?
omdat iets wat ze zelf niet in de hand hebben en van teveel factoren af hangt niet 100% kunnen nakomen?
Als ze het niet zelf in de hand hebben moeten ze het niet beloven, of accepteren dat ze het achteraf wat maatwerk moeten leveren om alsnog zo goed mogelijk de belofte na te komen, of dat ze een slechte beoordeling krijgen als ze dat niet doen.
Als het slechts in 1% van de gevallen misgaat moet het ook niet zo'n probleem zijn om dan alvast een nieuw product op te sturen zodat de klant toch nog zo snel mogelijk zijn bestelling heeft.
Moet ik de overheid dan maar voor de rechter slepen dat het een snelweg heet en niet gewoon weg.
Flauwekulvergelijking, je hebt geen overeenkomst met de overheid waar dit soort beloftes in staan.
Uitingen op een website zijn altijd informatief en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Flauwekul.

Overigens is dit een nogal hypothetische discussie, aangezien de TS (voor zover ik zie) niet heeft gemeld wat de precieze beloften van de winkel rondom de levertijd zijn.

bwerg wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:37 (12%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-08 22:55
_Dune_ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Mooi verhaal zet je hier neer, maar snijdt geen hout. Als het zo onzeker is dat een webshop zijn eigen uitspraken niet kan nakomen, dan moet men ook geen kreten hanteren "voor 22:00 besteld morgen in huis" doe je ditwel dan verplicht jij jezelf er toe als webshop om dit na te komen, want onderdeel van de overeenkomst.
Meeste webshops gebruiken wel de kreten "voor 22:00 besteld, morgen in huis" maar dan met een sterretje (of een i-symbool zoals Bol).
En dan kan je minder klagen.

Ze proberen het wel zo snel mogelijk bij je af te leveren, en meestal lukt het ook. Maar ze houden (en dat snap ik volledig!) wel een slag om de arm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:48
Punt is wel dat wil je er als consument van af je ze alsnog een redelijke termijn moet geven om alsnog te leveren, meestal wordt dan 14 dagen genoemd als redelijk.
En dan hebben zij ook nog eens 14 dagen de tijd om terug te betalen.
Je bent dus zomaar 28 dagen verder als je het via deze weg wilt doen en de webshop niet mee wil werken.
Hebben ze dan alsnog niet terug betaald moet je ze nog eens 14 dagen geven voordat je buitengerechtelijke kosten kunt rekenen en eventueel naar de rechter kunt stappen om het via die weg geregeld te krijgen.
Dus dan kom je al op minimaal 42 dagen.

Uiteindelijk kan een " volgende dag in huis " levering wel een heel stuk langer duren dan één dag en de webshop komt hier ook mee weg.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ryur schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Meeste webshops gebruiken wel de kreten "voor 22:00 besteld, morgen in huis" maar dan met een sterretje (of een i-symbool zoals Bol).
En dan kan je minder klagen.

Ze proberen het wel zo snel mogelijk bij je af te leveren, en meestal lukt het ook. Maar ze houden (en dat snap ik volledig!) wel een slag om de arm!
Tuurlijk :) , maar zo stellig als MediaZoo reclame uitingen of informatie bij artikel afwimpelt klopt zeker niet. Dan nog schept het verwachtingen en kan je als webshop niet gaan verschuilen achter de vervoerder en de levering hiermee een week of langer verlengen, dan is het heel normaal dat een klant de bestelling annuleerd.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

JohanNL schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:35:
Punt is wel dat wil je er als consument van af je ze alsnog een redelijke termijn moet geven om alsnog te leveren, meestal wordt dan 14 dagen genoemd als redelijk.
Dat ligt aan de belofte. Voor zaken zonder gespecificeerde tijd kun je misschien 14 dagen redelijk noemen, maar als een levering binnen X dagen genoemd wordt is dan is 14 dagen natuurlijk niet redelijk.

Dat ze niet direct terug hoeven te betaling klopt natuurlijk wel. Maar aangezien de TS zegt dat de webwinkel netjes zaken doet zal het toch niet op je juridische vervolgstappen uitlopen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:48
bwerg schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Dat ligt aan de belofte. Voor zaken zonder gespecificeerde tijd kun je misschien 14 dagen redelijk noemen, maar als een levering binnen X dagen genoemd wordt is dan is 14 dagen natuurlijk niet redelijk.

Dat ze niet direct terug hoeven te betaling klopt natuurlijk wel. Maar aangezien de TS zegt dat de webwinkel netjes zaken doet zal het toch niet op je juridische vervolgstappen uitlopen.
Ja maar, de webwinkel heeft dan alsnog de tijd binnen deze termijnen om hun onderzoek bij Postnl af te ronden voordat er een oplossing kan afgedwongen worden.
Daarom kan TS ook niet zoveel doen dan behalve wachten, ook al zou hij er per direct van af willen want de leveringstermijn is niet gehaald.

Op papier moet de webwinkel haar beloftes nakomen m.b.t. de leveringstermijn of je kunt de koopovereenkomst ontbinden, maar in de praktijk kan de webshop hier veel langer over doen zonder gerechtelijke consequenties.

• JohnWhite
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11:56
MediaZoo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:26:

Leuk allemaal (en ik ben het ook wel met 80% eens van wat je zegt) maar zo'n onderzoek kan 3 weken duren. Dat hoeft natuurlijk niet het probleem van TS te worden.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

JohanNL schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Ja maar, de webwinkel heeft dan alsnog de tijd binnen deze termijnen om hun onderzoek bij Postnl af te ronden voordat er een oplossing kan afgedwongen worden.
Daarom kan TS ook niet zoveel doen dan behalve wachten, ook al zou hij er per direct van af willen want de leveringstermijn is niet gehaald.

Op papier moet de webwinkel haar beloftes nakomen m.b.t. de leveringstermijn of je kunt de koopovereenkomst ontbinden, maar in de praktijk kan de webshop hier veel langer over doen zonder gerechtelijke consequenties.
Inderdaad, zonder gerechtelijke consequenties. Maar je kunt als webshop wel alsnog gaan leveren, maar als je klant al heeft aangegeven van de aankoop af te zien omdat hij het artikel snel nodig heeft, dan weet je natuurlijk vooraf al dat men zich heel simpel op de WKOA gaat beroepen en het artikel gewoon ongeopend retour komt. Er hoeven dus ook geen gerechtelijke consequenties te zijn, even afgezien van de artikelen die uitgesloten zijn in de WKOA (en dat is een mobieltje zeker niet).

Het is eigenlijk voor de consument alleen een probleem als hij het betaalde geld niet kan missen en geen geld heeft om ergens anders te kopen en te wachten op restitutie. Maar dan had je je laatste centen misschien beter niet uit kunnen geven natuurlijk.

• Smobbo
  • Laatst online: 10:10
En weer een simpel topic over vertraagde levering / annulering die weer gekaapt wordt door een eindeloze welles / nietus discussie.

@sjoerd876 , gewoon annuleren, zoals je hebt gedaan (ff op de site kijken wat de procedure volgens hun is, gaat het vaak het makkelijkst) en ergens anders een telefoon halen. Komt de telefoon toch nog, dan melden en terugsturen.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Smobbo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:03:
En weer een simpel topic over vertraagde levering / annulering die weer gekaapt wordt door een eindeloze welles / nietus discussie.
Inderdaad verbazingwekkend hoe snel dat weer ontspoort :o
@sjoerd876 , gewoon annuleren, zoals je hebt gedaan (ff op de site kijken wat de procedure volgens hun is, gaat het vaak het makkelijkst) en ergens anders een telefoon halen. Komt de telefoon toch nog, dan melden en terugsturen.
Of weigeren aan de deur: dan hoort het pakket terug te gaan naar de afzender en heeft hij zelf niet de rompslomp van het terugsturen :)
Daarna zou ik nog wel even een berichtje sturen aan de webshop om te laten weten dat je de verzending geweigerd hebt, zodat zij op de hoogte zijn van de retourzending.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-08 14:49
JohnWhite schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:46:
Jij hebt geen overeenkomst met PostNL. De webshop heeft dat, dus ligt de verantwoordelijkheid voor het verzenden bij de verkoper. Dat PostNL het pakket kwijtraakt zou dan ook niet jouw probleem moeten zijn.
Het zou de webshop sieren als ze jou direct je geld terugstorten en je niet laten afwachten. Nu ondervind jij hinder van iets waar jij compleet buiten staat.
Overigens zou het de webwinkel sieren als ze dit soort zaken (die toch regelmatig verloren lijken te gaan) verzekerd/aangetekend verzenden. Kost een paar euro meer maar scheelt een hoope ellende met dit type producten.

• sjoerd876
Dank voor al jullie reacties! Heb de webshop nogmaals gebeld, aangezien niet gereageerd werd op mijn mails, en zij zeggen dat ik toch echt het onderzoek van PostNL af moet wachten om mijn geld terug te krijgen. Nu heb ik toch bij ze aangedrongen om ook per mail te bevestigen dat wanneer de telefoon over een aantal weken toch bij mij aan zou komen, dat ik deze dan gewoon kan retourneren en mijn geld terug krijg.

Afwachten dus. Al verwachten zowel PostNL als de webshop dat de bezorger het pakket achterover heeft gedrukt. Gelukkig krijg ik in ieder geval uiteindelijk mijn geld terug, het kan alleen wel een tijdje duren, 3 weken volgens de medewerker van PostNL.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjoerd876 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:01:
Dank voor al jullie reacties! Heb de webshop nogmaals gebeld, aangezien niet gereageerd werd op mijn mails, en zij zeggen dat ik toch echt het onderzoek van PostNL af moet wachten om mijn geld terug te krijgen.
Ben benieuwd waar zij dit op baseren. Zover ik weet heeft een winkel een maximale periode waarbinnen zij het volledige bedrag dienen terug te storten nadat een bestelling is geannuleerd. Dat zij moeten wachten op PostNL is niet jouw probleem.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CH4OS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:06:
[...]
Ben benieuwd waar zij dit op baseren. Zover ik weet heeft een winkel een maximale periode waarbinnen zij het volledige bedrag dienen terug te storten nadat een bestelling is geannuleerd. Dat zij moeten wachten op PostNL is niet jouw probleem.
De WKOA specificeert dat de verkoper evt mag wachten tot het product terug is ontvangen of klant verzendbewijs kan overleggen:
c. Terugbetaalplicht ondernemer

Een webwinkelier krijgt in principe 14 dagen de tijd om de door de consument gedane betalingen te vergoeden wanneer deze te kennen heeft gegeven de overeenkomst te willen herroepen. Wanneer de ondernemer de retour gezonden goederen echter nog niet heeft terugontvangen, mag hij wachten met terugbetalen tot de goederen hem daadwerkelijk hebben bereikt óf tot de consument een bewijs kan overleggen dat hij terug heeft gezonden.
https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand

Beide clausules gaan dus niet op volgens de thuiswinkel.org als TS via de WKOA wil ontbinden.

(het is wel mogelijk dat dit nadertijd nog iets is aangepast, het artikel is uit 2014)

YakuzA wijzigde deze reactie 14-08-2019 15:49 (4%)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:29:
De WKOA specificeert dat de verkoper evt mag wachten tot het product terug is ontvangen of klant verzendbewijs kan overleggen
Er is überhaupt nog niets geleverd, wat heeft de WKOA dan van doen? :?
En volgens mij was de aanpassing van WKOA idd na 2014, dus mogelijk dat het intussen anders is.

CH4OS wijzigde deze reactie 14-08-2019 19:37 (15%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• loki504
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

De WKOA specificeert dat de verkoper evt mag wachten tot het product terug is ontvangen of klant verzendbewijs kan overleggen:

[...]

https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand

Beide clausules gaan dus niet op volgens de thuiswinkel.org als TS via de WKOA wil ontbinden.

(het is wel mogelijk dat dit nadertijd nog iets is aangepast, het artikel is uit 2014)
Maar er is niet geleverdt. Dus zijn ze ook niet van toepassing.

TS is nooit eigenaar geweest.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True