Jrz schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 05:49:
Misschien een goede les voor “kentekenhouder” en een goed moment om zelf eens een bezwaarprocedure te starten als oefening.
Bebording moet duidelijk zijn. Bijv. Een kruis bij een invalidenplek. Een parkeerzone lijkt me erg lastig aannemelijk maken dat je ook na het parkeren nergens borden of parkeerautomaten ziet staan.
Er staat daar binnen de zichtlijnen geen parkeerautomaat. Daarover zijn al uitspraken geweest, je moet dan gewoon een blokje om. Formeel zou je eerst het kaartje moeten kopen. Overigens niet alleen de kentekenhouder, maar als je woont in zo'n gebied dan vraag je dat toch standaard aan je bezoek? Ik werk in zo'n gebied (centrumring Amsterdam, 4,50 per uur ofzo) en dat is de eerste vraag die wij stellen aan ons bezoek. Betaald parkeren bij mijn werk gaat om 9 uur in, voor half 10 is de scanauto langs geweest.
Zij, het incassobureau, vinden dat jij wel moet betalen. Bij desbetreffende gemeente kan ik er niets over vinden.
Het betreft hier het innen van deze naheffing. Daarvoor heeft de gemeente een externe partij in de hand genomen. De naheffingsaanslag is een week of 2/3 voor de brief opgelegd.
MicGlou schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:01:
Dat is een veelgemaakte misvatting... de meeste strepen, teksten etc op de parkeerplaats betekenen helemaal niets. Bij een invalide parkeerplaats hoeft alleen het bord te staan, een kruis of de rolstoel op de parkeerplek geverfd is alleen maar ter verduidelijking maar betekent verder niets. Hetzelfde met zaken als 'NP' die op een plek zijn gespoten, of een willekeurig kruis etc... men vraagt dan niets meer of je beleefd wil zijn en daar niet wil gaan staan, maar als er geen bord staat die het parkeren verbied dan mag je het gewoon negeren.
Sterker nog, dat bord moet nog een bepaalde afmeting, hoogte en dergelijke hebben ook. Net als mensen op een kruisingsvlak blijven staan, behalve als er een kruis staat.

Je mag daar nooit op stilstaan, noodgevallen uitgezonderd. Pas oprijden als je de kruising ook kan verlaten.
BounceCloud schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:02:
Er zijn tal van incassobureau's die dit soort uiterst lucratieve belastingaanslagen maar al te graag in naam van de Gemeente uitvoeren. Incasso is vaak hun hoofdactiviteit (wat dan ook in het logo staat) en dat staat los van zo'n naheffingsaanslag; dat is natuurlijk geen incassotraject.
Dat het een gedeelte van de burgers schrikt dat zij een brief krijgen van een bedrijf wat als hoofdactiviteit "incasso" heeft en denken dat de naheffingsaanslag dan wel erg serieus en correct is, vinden zij uiteraard zeer
aangenaam vervelend.
BounceCloud schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:02:
Er zijn tal van incassobureau's die dit soort uiterst lucratieve belastingaanslagen maar al te graag in naam van de Gemeente uitvoeren. Incasso is vaak hun hoofdactiviteit (wat dan ook in het logo staat) en dat staat los van zo'n naheffingsaanslag; dat is natuurlijk geen incassotraject.
Dat het een gedeelte van de burgers schrikt dat zij een brief krijgen van een bedrijf wat als hoofdactiviteit "incasso" heeft en denken dat de naheffingsaanslag dan wel erg serieus en correct is, vinden zij uiteraard zeer
aangenaam vervelend.
Daar ben ik niet zo van onder de indruk. De pest is dat je in het belasting/bestuursrecht zit. En dat is tricky. Dit is inderdaad gewoon een naheffingsaanslag die wordt geïnd door een incassobureau en daarmee, zo veronderstel ik, geen incassotraject.
Icephase schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:14:
Is het wel echt een incassobureau/incassotraject? Veel gemeenten maken gebruik van derden om hun belastingen op te leggen en te innen. Die partijen hebben dezelfde rechtspositie als een gemeente.
@anderen: let op jongens het gaat hier om publiekrecht, niet om privaatrecht. Daar zitten soms behoorlijke verschillen tussen. Heeft niks met ‘maffiapraktijken’ oid te maken!
Dat dus. Vandaar dat ik de vraag ook uitzet. Zoals ik al zei, ik ben er niet bepaald van onder de indruk. De kentekenhouder wel.
Thijsmans schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:30:
In het bestuursrecht geldt dat bezwaar en (hoger) beroep de werking van het besluit niet schorst. Kortom: de betalingsverplichting blijft staan. De betalingstermijn is - als het goed is - vermeld in het naheffingsbesluit (artikel 4:86 van de Algemene wet bestuursrecht).
Je kunt in je bezwaarschrift wel verzoeken om uitstel van betaling voor de duur van de procedure (artikel 4:94 van de Awb). Als dat wordt afgewezen is er ook de weg van een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank (artikel 8:81 van de Awb), inhoudende schorsing van het besluit, maar daarvoor is een spoedeisend belang vereist dat ik niet zie (het bedrag zal niet zo hoog zijn en bij de gemeente speelt ook geen restitutierisico). Zonder uitstel geldt natuurlijk wel dat je je geld terugkrijgt als je bezwaar gegrond wordt verklaard.
Inhoudelijk gezien doet jouw beschrijving...
[...]
mij denken aan een zaak waarin de Afdeling bestuursrechtspraak
eerder dit jaar uitspraak heeft gedaan:
[...]
De Afdeling behandelt geen belastingzaken (het ging hier om bestuursdwang, d.w.z. het wegslepen van de auto, waardoor de Afdeling wél bevoegd was), maar het idee is hetzelfde: bestuurshandelen kan niet als niet valt uit te sluiten dat de auto niet langs de bebording is gekomen (
yes! driedubbele ontkenning!).
Uitstel en dergelijke is een hoop gedoe. Het is niet zo dat er geen brood gegeten kan worden omdat er een naheffingsaanslag van totaal 65 euro betaald moet worden, het is vooral het principe.
Wat ik jammer vind in het aangehaalde arrest is dat er niet gerept wordt over schade aan het weggesleepte voertuig. Dat kan je ook volledig verhalen.
Het is hier 100% zeker dat het voertuig niet langs het bord is gekomen. Het staat op streetview en ik heb videomateriaal.
Vind je het erg als ik die even voor mijzelf houdt? Ook al heb ik zowel foto's als video's van desbetreffende locatie en staat het ook op streetview. Ik heb bij een bekende al gezien dat er werd verwezen naar een discussie op en internetforum. "Toevallig" de discussie waarin desbetreffende case werd voorbereid. Toen ging het weliswaar om Flitsservice, maar er wordt dus her en der meegelezen.
Daarom noem ik het beestje ook bij zijn naam in de OP.
Ik heb opdracht gegeven dat ding te betalen.
Laten we dat buiten beschouwing.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen