Advies patchkabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 15:54
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe huis ben ik al een tijdje bezig met het netwerk gedeelte.
Dit zal volledig worden verzorgd door Ubiquiti apparatuur en een zelfbouw NAS of high end Synology NAS.

Elke kamer krijgt meerdere internet aansluitingen en ik wil absoluut geen problemen krijgen met de bekabeling.
Door de muren wil ik Belden 10GXE00D cat6a kabel trekken. Tevens komt er een kabel naar de schuur, de Belden YE03898 cat6a. Als het goed is zit ik met deze kabels qua kwaliteit en toekomstbestendigheid ruim voldoende.

Nu ben ik ook op zoek naar patchkabels van 0.25 tot 0.5m en het valt mij op dat hier heel veel no name varianten van zijn. Zo kan ik nergens een cat6a belden patch kabel vinden, terwijl ze volgens de belden site wel bestaan.

Hebben jullie tips voor kwalitatief goede patchkabels? En ik vraag mij af of het voor zulke korte afstanden wel nodig is om een cat6a patch kabel te gebruiken, of kun je hier ook wegkomen met cat6?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ga je een 10 Gb netwerk inrichten? Waarschijnlijk (nu nog) niet. Dus cat6 in de muur is toekomstbestendig, pak voor je patchkabels gewoon de eerste de beste cat5 of hoger kabel die je tegenkomt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Bij korte afstanden kan je in de meeste gevallen prima wegkomen met de goedkoopste kabels die je kan vinden en maken de standaarden bijna geen verschil.

Ik heb zelfs een keer 10 Gbit over een cat5e kabel gedaan die maar 50cm lang was. Bij grotere afstanden ga je verschil merken, en tenzij je voor 10 Gbit gaat heb je aan Cat 5e meer dan voldoende dus ga niet voor te dure kabels.

Als je het idee hebt om in de toekomst 10 Gbit nodig te hebben, ga dan voor cat 7 kabels. Heb je dat niet nodig, dan gewoon cat 6 pakken.

Mijn tip voor patchkabels (of... alle netwerkkabels eigenlijk) is vooral letten op de stekkers.
Ik haal alleen nog patch kabels met prong beveiliging op deze manier
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1v3JTSXXXXXcNXVXXq6xXFXXX1/20-CM-korte-Cat5-RJ45-Lan-kabel-Cat-5-Ethernet-Patch-Cord.jpg_640x640.jpg

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wolfboy schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 02:02:
Bij korte afstanden kan je in de meeste gevallen prima wegkomen met de goedkoopste kabels die je kan vinden en maken de standaarden bijna geen verschil.

Ik heb zelfs een keer 10 Gbit over een cat5e kabel gedaan die maar 50cm lang was. Bij grotere afstanden ga je verschil merken, en tenzij je voor 10 Gbit gaat heb je aan Cat 5e meer dan voldoende dus ga niet voor te dure kabels.

Als je het idee hebt om in de toekomst 10 Gbit nodig te hebben, ga dan voor cat 7 kabels. Heb je dat niet nodig, dan gewoon cat 6 pakken.

Mijn tip voor patchkabels (of... alle netwerkkabels eigenlijk) is vooral letten op de stekkers.
Ik haal alleen nog patch kabels met prong beveiliging op deze manier
[Afbeelding]
10Gbit kan prima volgens de standaard over CAT6 (tot 30 meter, zat voor de meeste huizen) en de volle lengte over CAT6a wat nog altijd een stuk makkelijker is om aan te leggen dan CAT7 ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Bedankt voor de adviezen!

De Logilink Cat.6 S/FTP PIMF patchkabel moet dus ruim voldoende zijn?
Ook om in de toekomst wellicht 10gbs data transfers aan te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

RGAT schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 02:40:
[...]

10Gbit kan prima volgens de standaard over CAT6 (tot 30 meter, zat voor de meeste huizen) en de volle lengte over CAT6a wat nog altijd een stuk makkelijker is om aan te leggen dan CAT7 ;)
In theorie prima, in de praktijk is het niet altijd zo rooskleurig helaas. Als er net een flinke stroomkabel te dichtbij zit, iets te hard aan de kabels getrokken is bij het aanleggen, etc...

In mijn kantoor heeft de aannemer het zo fijn voor elkaar gekregen dat ik bij een netwerkpoort over 1 van de 2 cat6 kabels niet eens stabiel een gbit verbinding kan houden over ~5 meter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Wolfboy schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:18:
[...]
In theorie prima, in de praktijk is het niet altijd zo rooskleurig helaas. Als er net een flinke stroomkabel te dichtbij zit, iets te hard aan de kabels getrokken is bij het aanleggen, etc...

In mijn kantoor heeft de aannemer het zo fijn voor elkaar gekregen dat ik bij een netwerkpoort over 1 van de 2 cat6 kabels niet eens stabiel een gbit verbinding kan houden over ~5 meter 8)7
Als CAT7 dat al veranderd zal het alleen maar meer gevoelig zijn voor prutswerk tijdens het aanleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

RGAT schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:48:
[...]

Als CAT7 dat al veranderd zal het alleen maar meer gevoelig zijn voor prutswerk tijdens het aanleggen ;)
Meer shielding en stevigere kabels daardoor. Je moet meer je best doen om die te slopen omdat de marge groter is :)

Alles kan kapot natuurlijk, maar het kan iets schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 18:50
RGAT schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 02:40:
[...]

Dit is tot 55 meter (50m door muren met stugge Cat6 kabel, en 2x 2,5m Cat6 patchkabel).
Alles valt en staat natuurlijk wel met het feit van 100% koperen kabel, goede kwaliteit etc.

Wolfboy schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:18:
[...]
Gewone 230V of 380V stroomkabels hebben 0,0 invloed op UTP/STP/SFTP etc.
Het KAN problemen opleveren bij stuurstroomkabels van/naar een frequentie-regelaar, verder 0 effect.
En bij goede kwaliteit kabel trek je die niet zo kapot hoor, heb meermalig met m'n volle gewicht (plm 100 kg) aan de trekveer gehangen waar een UTP aan geknoopt zat, en alles getest en goed bevonden.
Het wordt een ander verhaal mogelijk als er gruis o.i.d. in een buis zit en deze de kabel kapot schuurt/scheurt.
Dan wordt het tijd om het even opnieuw te doen als het toch maar 5 meter is.. klusje van niets :+

En wat betreft je hierop volgende bericht.. Cat7 gaat het trekken en monteren alleen maar nadelig beïnvloeden, deze is dikker en stugger en heeft dus veel meer moeite om door een buis heen te komen, laat staat als je er 2 tegelijk trekt.

@YellowCab Ik zou als ik jou was voor goede Cat6 kabel gaan, en als je nog niets besteld hebt kan ik je het volgende adviseren:
Cat6 kabel solid voor door de muren
Cat6 patchkabels
Cat6 WCD's om de solidkabel netjes af te monteren in de muren

Bovenstaande allemaal bij een goede webshop waar ik zelf zeer goede ervaringen mee heb, en ze leveren in principe dus het complete plaatje (al zijn de patchpanelen daar enigszins aan de dure kant).
Let wel op dat je bij de Cat6 WCD's nog afwerkplaatjes + afwerk-raampjes moet bij bestellen (in dezelfde kleur etc. als je schakelmateriaal), en dat kan je (mits enigszins regulier materiaal) ook bij bovenstaande shop bestellen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Dit is tot 55 meter (50m door muren met stugge Cat6 kabel, en 2x 2,5m Cat6 patchkabel).
Alles valt en staat natuurlijk wel met het feit van 100% koperen kabel, goede kwaliteit etc.
Lengte van 50 meter + patchkabels is genoeg voor de meeste huizen, voor die paar die langere kabels nodig hebben is er CAT6a die ook al tot 90 meter + 10 meter patchkabels 10Gbit haalt.
100% koperen kabel is sowieso altijd een vereiste, die CCS/CCA troep werkt al niet op 1Gbit laat staan 10Gbit of zelfs 25/40Gbit :+
Daarom: CAT6 is prima, voor lange kabels CAT6a als 10Gbit gewenst is maar CAT8 is gewoon totaal onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Annuk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:26:

Dan wordt het tijd om het even opnieuw te doen als het toch maar 5 meter is.. klusje van niets :+
Helaas niet zo makkelijk als je zou hopen. Hij heeft 2x CAT 6 + KOKA 799 door een 16mm flexbuis heen gepropt. Het zit volledig muurvast en ik zie niet hoe ik het ga vervangen zonder de buis (en daarmee stucwerk) volledig te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
@YellowCab Ik zou als ik jou was voor goede Cat6 kabel gaan, en als je nog niets besteld hebt kan ik je het volgende adviseren:
Cat6 kabel solid voor door de muren
Cat6 patchkabels
Cat6 WCD's om de solidkabel netjes af te monteren in de muren

Bovenstaande allemaal bij een goede webshop waar ik zelf zeer goede ervaringen mee heb, en ze leveren in principe dus het complete plaatje (al zijn de patchpanelen daar enigszins aan de dure kant).
Let wel op dat je bij de Cat6 WCD's nog afwerkplaatjes + afwerk-raampjes moet bij bestellen (in dezelfde kleur etc. als je schakelmateriaal), en dat kan je (mits enigszins regulier materiaal) ook bij bovenstaande shop bestellen.
Thanks voor de tip! Ik heb opgevraagd wat de Belden Cat6a kabels kosten bij hun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
YellowCab schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:05:
[...]

Thanks voor de tip! Ik heb opgevraagd wat de Belden Cat6a kabels kosten bij hun ;)
Bij wie heb je dat opgevraagd? Sander Vunderink? of een andere shop?
Want @ Sandervunderink.nl leveren ze (nog) geen Cat6A bij mijn weten.
In het verleden ook wel eens de vraag uitgezet bij hun maar zagen hun destijds nog geen meerwaarde in.

Die Cat6A ben je nergens voor nodig hoor.. Cat6 is ruimschoots voldoende voor gewone HTK-toepassingen.
Ik ga er vanuit dat je niet boven de 55m totaal aan lengte per kabel komt (de "grenswaarde" van Cat6 voor 10Gbit), dus je kunt kiezen je geld verspillen en met flink veel meer pijn en moeite Cat6A gaan verwerken, of toch een miniem stapje terug naar Cat6 en ook nog eens leuk wat geld voor speelgoed overhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:18

Pierre

Van nature lui!

Voordat je kabels gaat kopen lees ook dit topic even door Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Annuk schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

Bij wie heb je dat opgevraagd? Sander Vunderink? of een andere shop?
Want @ Sandervunderink.nl leveren ze (nog) geen Cat6A bij mijn weten.
In het verleden ook wel eens de vraag uitgezet bij hun maar zagen hun destijds nog geen meerwaarde in.

Die Cat6A ben je nergens voor nodig hoor.. Cat6 is ruimschoots voldoende voor gewone HTK-toepassingen.
Ik ga er vanuit dat je niet boven de 55m totaal aan lengte per kabel komt (de "grenswaarde" van Cat6 voor 10Gbit), dus je kunt kiezen je geld verspillen en met flink veel meer pijn en moeite Cat6A gaan verwerken, of toch een miniem stapje terug naar Cat6 en ook nog eens leuk wat geld voor speelgoed overhouden :)
Bij Sander Vunderink ;) ze kunnen cat6a leveren, maar enkel op rollen van 100m.
Ik betaal de meerprijs graag. Dan zit ik voorlopig in ieder geval ruim voldoende en hoef ik niet over 10 jaar weer alle kabels te vervangen.
Dat topic had ik al gevonden en gelezen, maar alsnog bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
YellowCab schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:15:
[...]

Bij Sander Vunderink ;) ze kunnen cat6a leveren, maar enkel op rollen van 100m.
Ik betaal de meerprijs graag. Dan zit ik voorlopig in ieder geval ruim voldoende en hoef ik niet over 10 jaar weer alle kabels te vervangen.
Dan kan je beter glas gaan trekken :+

Maar vraag ff na/door welk merk en type ze leveren ;)
En vraag evt direct of ze ook Cat6A wcd's gaan leveren (van Rutenbeck, die doosjes zijn er iig wel maar bij Sander leveren ze die ook nog niet, iig niet zichtbaar zo op de website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Annuk schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:22:
[...]

Dan kan je beter glas gaan trekken :+

Maar vraag ff na/door welk merk en type ze leveren ;)
En vraag evt direct of ze ook Cat6A wcd's gaan leveren (van Rutenbeck, die doosjes zijn er iig wel maar bij Sander leveren ze die ook nog niet, iig niet zichtbaar zo op de website).
Glas gaat mij voor nu nog te ver.
Het zijn Belden 10GXE00D grijs/LSNH cat6a welke hij kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
YellowCab schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:25:
[...]

Als je nu al je hele huis van 10 GBit wil voorzien ben je binnen 10 jaar gegarandeerd aan glas aan het denken, dus zo heel toekomstbestendig zal het sowieso niet zijn. Je wil niet weten hoeveel man er thuis nog met enkel een 802.11g netwerkje zitten en dat "voldoende snel" vinden. En n/ac is ook niet heel zuiver. Met andere woorden: Jij wil een 10Gb netwerk voor thuis terwijl velen nog niet eens de wonderen van 100+Mbit full duplex meemaken ;)

Zelf zou ik glas overwegen als backbone. Maar mijn eerste aanschaf is nog 3-4 jaar in de toekomst dus tegen dan, wie weet.

[ Voor 23% gewijzigd door Tokkes op 13-08-2019 02:36 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
YellowCab schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:25:
[...]

Het zijn Belden 10GXE00D grijs/LSNH cat6a welke hij kan leveren.
Weet trouwens niet wat voor maat buizen je hebt liggen maar je weet wel dat het een relatief dikke en stugge kabel is hè?
Zie ook de datasheet: https://catalog.belden.com/techdata/EN/10GXE00_techdata.pdf
Je gaat sws kabelglijmiddel nodig hebben en dit trekken met 2 personen (1 invoeren en 1 trekken), en al helemaal als je 2 kabels per outlet wilt (hoop ik voor je dat je wel 3/4" 19mm buis hebt liggen en geen 5/8" 16mm, en al helemaal geen flex buis).

Wat voor prijzen hanteert Sander Vunderink eigenlijk voor die kabel?

Zal me verder niet meer teveel uitwijden over Cat6 vs. Cat6A, maar denk er ff goed over na en lees ook hier ff goed door: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Hoe ga je het trouwens verder afwerken? Patchpaneel oid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Annuk schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 03:05:
[...]

Weet trouwens niet wat voor maat buizen je hebt liggen maar je weet wel dat het een relatief dikke en stugge kabel is hè?
Zie ook de datasheet: https://catalog.belden.com/techdata/EN/10GXE00_techdata.pdf
Je gaat sws kabelglijmiddel nodig hebben en dit trekken met 2 personen (1 invoeren en 1 trekken), en al helemaal als je 2 kabels per outlet wilt (hoop ik voor je dat je wel 3/4" 19mm buis hebt liggen en geen 5/8" 16mm, en al helemaal geen flex buis).

Wat voor prijzen hanteert Sander Vunderink eigenlijk voor die kabel?

Zal me verder niet meer teveel uitwijden over Cat6 vs. Cat6A, maar denk er ff goed over na en lees ook hier ff goed door: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Hoe ga je het trouwens verder afwerken? Patchpaneel oid? :)
Ja dat weet ik ;) het betreft een 16mm loze leiding en er hoeft maar 1 kabel per leiding doorheen, dus dat moet wel lukken hoop ik. Voor prijzen kun je een PM sturen ;)

Ik heb dat topic ook helemaal doorgelezen. Veel van geleerd. Ik zal alles op een patchpaneel aansluiten en dan met cat6 patchkabels. Hierna komt een ubiquiti setup met o.a. een 24 poorts non poe switch en een 8 poorts poe switch. Ook komt er een cloudkey 2 plus en een usg4 pro. Dit tezamen met een Tweak 1gbit lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
YellowCab schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 03:30:
[...]

Ja dat weet ik ;) het betreft een 16mm loze leiding en er hoeft maar 1 kabel per leiding doorheen, dus dat moet wel lukken hoop ik.
Mag ik je vragen waarom maar 1 kabel per buis?
Zou er zelf altijd 2 per buis trekken tenzij voor een AP aan het plafond en/of een camera (of outdoor AP).
Bij inwall AP's trek ik eigenlijk ook altijd 2 kabels, 1 evt afgewerkt met een keystone, als je daar tzt een gewoon raampje zou willen plaatsten is het maar meer een kleine moeite.

Of ga je decentraal ook nog switches plaatsen (bv in je tv meubel oid)?
Voor prijzen kun je een PM sturen ;)
Wil je best een PM doen hoor, maar denk dat er wel meer mensen benieuwd zijn naar de prijzen van die kabel.
Ik heb dat topic ook helemaal doorgelezen. Veel van geleerd. Ik zal alles op een patchpaneel aansluiten en dan met cat6 patchkabels. Hierna komt een ubiquiti setup met o.a. een 24 poorts non poe switch en een 8 poorts poe switch. Ook komt er een cloudkey 2 plus en een usg4 pro. Dit tezamen met een Tweak 1gbit lijntje.
Netjes 8) _/-\o_
We zullen de foto's hopelijk wel zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Annuk schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 06:49:
[...]

Mag ik je vragen waarom maar 1 kabel per buis?
Zou er zelf altijd 2 per buis trekken tenzij voor een AP aan het plafond en/of een camera (of outdoor AP).
Bij inwall AP's trek ik eigenlijk ook altijd 2 kabels, 1 evt afgewerkt met een keystone, als je daar tzt een gewoon raampje zou willen plaatsten is het maar meer een kleine moeite.

Of ga je decentraal ook nog switches plaatsen (bv in je tv meubel oid)?

[...]

Wil je best een PM doen hoor, maar denk dat er wel meer mensen benieuwd zijn naar de prijzen van die kabel.

[...]

Netjes 8) _/-\o_
We zullen de foto's hopelijk wel zien verschijnen.
Omdat ik 2 loze leidingen per kamer heb laten aanleggen en die al niet ga gebruiken in de meeste kamers. Mocht er ooit een tekort aan punten komen kan ik altijd een kabel bijtrekken of een switch plaatsen.

Er komen inderdaad ook nog een aantal switches bij her en der. Eentje achter het AV meubel, eentje in de schuur en eentje op zolder.

De prijs was €75 per 100 meter ;)
Pagina: 1