Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:44:
ok, je neemt de binnenbocht van de rotonde, want kortste weg? (In NL moeten fietsers imho uiterst rechts blijven op een rotonde), met de intentie om daarna over het trottoir verder te fietsen..... en vindt het vreemd dat je daar een opmerking over krijgt.......
Doe in het vervolg ajb de moeite om -als je van plan bent om te reageren- de TS te lezen, ik weet dat het lang is, maar dan reageer je tenminste niet naast het punt.
"want kortste weg?" - Neen: veiligste manier om niet op een rond punt voorbijgestoken te worden en de pas afgesneden te worden door wagens die een afslag eerder naar rechts moeten en zo de fietser in gevaar brengen, zoals hierboven ergens gezegd: een rond punt, zeker eentje met één rijstrook, dient niet om in te halen, auto's halen elkaar daar ook niet in, met goeie reden.
Stel: jij rijdt met je wagen op een éénvaksrotonde en moet de tweede afslag hebben... voor je't weet komt er links van jou een wagen je inhalen die de eerste afslag moet hebben, kan je raden wat er gaat gebeuren? als één van de twee niet hard in de remmen gaat heb je brokken. Wel; dié situatie, maar dan i.p.v. met de wagen ben je met de fiets (en er is geen fietspad op rotonde, zie afbeelding hierboven). Is het zo duidelijk?
Daarbovenop gereglementeerd en zelfs geadviseerd door wegcode, uit veiligheid voor de fietser... zoals ik ook in TS gelinkt heb, dus ja ik vind het vreemd dat ik daar een opmerking over krijg, en dan zeker door een wetsdiender; die behoort nl. de wegcode te kennen, en dat was niet (volledig) het geval.
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:49:
Een auto kan je gewoon links inhalen, en hoort rekening te houden met de zwakkere verkeersdeelnemer. zolang jij als fietser rechts blijft zal er weinig fout gaan. je moet toch rechts het verkeersplein/rotonde verlaten. zolang jij geen rechterhand uitsteekt, mag iedere deelnemer ervan uit gaan dat jij je verder beweegt op het plein/rotonde en pas de volgende afslag neemt. ga je beide rechts af, is er ook geen hinder, want de auto zal links van je blijven bij ook afslaan, en zo een vloeiende doorloopt creëren. ga jij als fietser een auto hinderen(door recht voor de auto of links te gaan rijden) veroorzaak je zelf een storing in het doorvloeien wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken.
Dat is allemaal mooi in een ideale wereld waar er ook effectief rekening wordt gehouden... Maar helaas is het in realiteit veel minder ideaal. Je zou idd. veilig moeten zijn als je rechts houdt... Maar helaas is dat in deze situatie niet het geval. Als je de eerste afslag van de rotonde moet hebben misschien wel ja, maar niet als je verder door moet op die rotonde.
Tuurlijk zou iedere deelnemer er moeten van uit gaan dat zolang ik mijn rechterarm niet uit steek, ik op de rotonde blijf, maar nogmaals: ideale situatie.
In dezelfde ideale situatie mag ik er ook vanuit gaan dat iedereen die met de wagen van plan is om rechtsaf te slaan -om het even waar, niet alleen op een rotonde- zijn richtingaanwijzers en zijspiegels gebruikt, en over de schouder kijkt. In realiteit gooi ik wekelijks een paar keer mijn remmen dicht omdat nét dat niet gebeurt wanneer men rechtsaf moet en bvb. het fietspad op een doorlopende weg kruist. Er is een reden waarom dagelijkse fietsers in drukke steden niet langer de richtingaanwijzers van wagens in het oog houden maar de stand van de voorwielen, als je die ziet afdraaien naar rechts weet je pas wat ze van plan zijn want letterlijk de meerderheid weet in de drukte z'n pinkers niet staan.
Het is allemaal mooi hoor, "hoe het zou moeten zijn"... Maar helaas moet ik aan m'n eigen leven denken en in sommige gevallen -zoals hier- mijn plaats op de openbare weg afdwingen. (dan nog reglementair).
Het laatste deel van je reactie slaat in dit geval dan ook nergens op want: net doordat ik op die rotonde mij in het verkeer meng en zo ga rijden dat ze me niet kunnen inhalen (wat ze bij een andere wagen ook niet zouden doen), zorg ik voor een vlotte doorloop. Het alternatief is dat ik mooi rechts blijf... en dan aan het zebrapad afstap en wacht tot iemand me doorlaat, d.w.z.: iedereen, uit beide richtingen moet voor mij stoppen.
Wat is hier dan de meest vloeiende manier?
"als jij de auto gaat hinderen" Hoe? door er gedurende 15 seconden op een rotonde voor te gaan rijden uit zelfbehoud? Automobilisten mogen zich best eens wat minder snel "gehinderd" voelen, wat ik doe is correct en zorgt er net voor dat ze 4 meter verder niet moeten stoppen om een fietser te voet laten over te steken, dat zij het niet weten of begrijpen is te danken aan hun gebrek aan inzicht.
Ik snap dus echt niet wat hier zo ingewikkeld aan is.
[
Voor 71% gewijzigd door
PinusRigida op 09-08-2019 09:28
]