Ik ga even aan de rest van je bericht voorbij: simpelweg omdat ik er niks kan aan toevoegen.
Maar dit laatste... hehe, neen, in eerste instantie was het in het Frans te doen.

En mijn Frans is na talenstudies + 16 jaar praktijkervaring wel voldoende om daarover eigenlijk niet meer te vallen.
Nu hoorde hij wel dat ik Nederlandstalig was en schakelde vlot over in Nl, als het goed is zeg ik het ook graag.
Neen, daarvoor dienen op een rechte weg de voorsorteervakken voor fietsers aan een kruispunt. Dat is een duidelijke situatie, heet heeft exact hetzelfde doel: je als fietser letterlijk "voorsorteren" omdat je bvb. linksaf moet.
Sannr2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:28:
Stond er wel een bord rotonde? Want anders is het een ‘rond punt’ en geen rotonde in België:
Alhoewel ze in de spreektaal door elkaar gebruikt worden en veel mensen het verschil niet kennen, hebben rondpunt en rotonde wel degelijk een specifieke betekenis volgens het verkeersreglement:
rondpunt = algemener, meestal met voorrang van rechts. Doel is de snelheid te verminderen. Meestal te vinden in woonwijken.
rotonde = speciaal geval van een rondpunt, met specifieke voorrangsregels (met verkeersbord D5: verkeer op de rotonde heeft voorrang). Doel is de doorstroming te bevorderen met zo weinig mogelijk conflictsituaties. Meestal te vinden op verbindingswegen.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
De agent had wellicht dus gelijk dat dit geen rotonde is?
Zie Streetview-linkje van @
pedorus ; verkeersbord D5 = Check.
Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:16:
[...]
Inderdaad. Als je ze respectvol aanpakt, dan krijg je ook respect terug.
Natuurlijk, als je direct begint te dreigen en te praten op een betweterige manier, dan krijg je dat keihard terug.
De vriend van mijn dochter is politieman. Beseft aub dat 90% van hun job veroorzaakt wordt door asociale toko's. Dat ze bijna dagelijks fysiek bedreigd worden, en continu geconfronteerd worden met het domste gedrag dat de mens in zich heeft. Het zijn ook maar mensen die er af en toe genoeg van hebben dat ze voor de zoveelste keer dezelfde dronken mensen moeten oppakken en voor een paar uur in de cel moeten steken omdat ze agressief worden of de straat en combi onderkotsen en zorgen voor overlast.
Of weer eens die echtelijke ruzie met geweld moeten gaan oplossen waar de kinderen huilend in de zetel liggen en mama een blauw oog heeft.
Een heel belangrijk deel van hun opleiding gaat overigens over zelfbeheersing, het de-escaleren van conflicten en menselijke omgang, en terecht.
Ze maken fouten, en af en toe zijn ze zeker niet te beroerd dat toe te geven.
Daar kan ik me volledig in vinden.
En ik kan me heel goed voorstellen dat ze met nogal wat aso's te maken hebben door hun job, en dat dat natuurlijk invloed heeft op hun humeur, stressniveau, focus...
Ik kan alleen maar zeggen dat ik niet gedreigd heb, niet onbeleefd ben geweest... mijn eerste woord naar hem was een verbouwereerd "Excuseer?"
Dat hij de rest van mijn argument "ik mag hier wél rijden" als betweterig heeft opgevat dat bleek uit zijn reactie...
Maar helaas heeft hij dit zelf in de hand gewerkt. Ik ga niét neerbuigen en zeggen "sorry meneer, het zal niet meer gebeuren meneer" omdat het toevallig een agent is die zich vergist.
Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:22:
[...]
Op de fiets van uiterst rechts naar uiterst links van dezelfde rijbaan? dus over de route die auto's normaal gesproken nemen?
AH ja, in het midden zodat auto's er links en rechts niet meer langs kunnen? Top een stuk veiliger inderdaad en je maakt een hoop vrienden.
wat jij doet is dus de hele rijbaan blokkeren omdat je denkt dat het veiliger is
Je blokkeert helemaal niks: op zulk een kleine rotonde rijd je als fietser ongeveer even snel als de auto's.
Je "mengt je in het verkeer", dat wil dus zeggen dat je meegaat, met hetzelfde doorgaande verkeer op dezelfde rotonde, per definitie is dit niet blokkeren en snelheid evenaren.
Dat je er geen vrienden mee maakt ligt heel simpelweg aan het feit dat ze -en jouw reactie bewijst het perfect- de regel niet kennen, en niet begrijpen omdat ze het slechts vanuit hun standpunt kunnen zien;
"WTF komt die fietser hier voor me doen, nu kan ik niet asociaal links voorbijsteken en zijn leven riskeren wanneer hij niet dezelfde afslag als ik neem op de rotonde en ben ik verplicht om 5 ellendige seconden achter die fietser aan te rijden!"
[
Voor 102% gewijzigd door
PinusRigida op 09-08-2019 10:45
]