Toon posts:

Onterechte terechtwijzing van agent in dienst.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:06

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Dit is een discussietopic pur-sang, onder het 'maatschappij-luik': geen vraag over wat dan ook, gewoon een ervaring van vanochtend die ik wil delen met diegenen die het interesseren. Iets gelijkaardigs meegemaakt en je wil het delen: be my guest, je hebt officieel mijn toestemming om dit topic te kapen voor jouw ervaringen. (wat ik soms ook wel eens durf doen in andere topics, sorry daarvoor). :$

Een aantal onder jullie kennen me al, ik ben geen mens van korte zinnen. :D

Dus TL:DR: doe geen moeite.

Vanochtend stuurde ik naar aanleiding van een klein akkefietje (op mijn 3'de dag werken na verlof van 3 weken godbetert) dit beknopte klachtenformuliertje op naar de Politiezone Brussel Hoofdstedelijk Gewest, de situatie zelf staat er eveneens in uitgelegd dus, sommigen zullen het misschien niet geloven, maar ondanks mijn ""beknoptheid"", herhaal ik mezelf niet zo graag. O-)

*begin klacht*

Dit moet me toch van het hart:

Vanochtend 08/08/'19 omstreeks 09u20 werd ik aangesproken door een agent in dienstwagen op de kleine rotonde op de Haachtstesteenweg ter hoogte van de Brico en het fitness-center Kinetix in Schaarbeek.

Situatie: Ik fiets (Met fluo helm en fluo rugzak) op de Haachtsesteenweg richting het Aeropolis-gebouw, ik kom van het station BXL-Noord en kom ter hoogte van de rotonde zonder(!) fietspad, op de rotonde moet ik linksaf richting fietsersingang/uitgang van mijn werkgever; het Aeropolis-gebouw links.

Ik kom op het rond punt, ik steek mijn linker arm uit omdat ik hoor dat een wagen achter mij, mij links wil voorbijrijden en mij zo de pas zou afsnijden waardoor ik in gevaar kom aangezien ik niet rechtdoor moet via de Haachtsesteenweg.

Ik fiets op het wegdek want er is geen fietspad op of naast deze rotonde. Nadat ik mijn linker arm uitsteek rijdt de chauffeur me rechts voorbij op de rotonde terwijl we oogcontact maken. In die wagen zit een agent (inspecteur?) van de Politie die gepikeerd zegt: "het verkeersreglement geldt ook voor fietsers!".

Wanneer ik zeg dat ik als fietser op een rond punt zonder fietspad midden op het wegdek mag rijden, werd Mr. geïrriteerd en riep hij me vanuit zijn dienstwagen toe; "Dit is geen rotonde en u moet niet discussiëren, altijd maar discussiëren".

Omdat Mr. geen tijd had, geïrriteerd was en ik niet mocht discussiëren, stel ik de vraag maar via deze weg:

1) Wat deed ik verkeerd?
2) Waarom is dit volgens uw agent geen rond punt? (misschien begreep ik hem verkeerd)

En indien wel, wat me logisch lijkt want het is rond, en het heeft meerdere armen, waarom lees ik dan letterlijk het volgende op de website van Mobiliteit Brussel (ik wist het al lang maar voor de duidelijkheid):

"Op een rotonde met gemengd verkeer moet de fietser een zichtbare plaats innemen bij het oprijden van de
rotonde (Check: fluo helm en fluo rugzak) en op de rotonde zelf is het veiliger
om dichter bij het middeneiland te fietsen dan
aan de rand van de rotonde (Check, want dat deed ik).

Om dit mogelijk te maken, bepaalt de wegcode
uitdrukkelijk dat fietsers op rotondes niet(!) verplicht zijn om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven. Anders gaan
de andere bestuurders er vaak van uit dat een
fietser die uiterst rechts rijdt van plan is om bij
de eerstvolgende afrit af te slaan. Doet hij dit
niet en rijdt hij door, dan houdt de automobilist
geen rekening meer met hem omdat hij denkt
dat de fietser al afgeslagen is.

Als er een conflict dreigt te ontstaan met een automobilist,
moet de fietser niet aarzelen om met de linkerarm aan te geven dat hij op de rotonde blijft (Check, want ondanks niet verplicht, deed ik ook dat)."

https://mobilite-mobilite...les-giratoires-web-nl.pdf

Moest het niet zijn dat, in de jaren dat ik daar quasi dagelijks rijd, ik al meermaals discussies heb gehad met ongeduldige automobilisten die denken dat ik rechtdoor moet en me links de pas willen afsnijden, zoals uw agent ook van plan was, ik zou het niet geweten hebben...

...maar ik wist het wel.

...om dan van een diender van de wet te moeten horen dat "de verkeersregels ook voor fietsers gelden" wanneer het juist die regels zijn die ik volg en respecteer, vind ik nogal zuur eerlijk gezegd.

Mijn toegift: in een poging om het verkeer niet te blokkeren reed ik het linker voetpad op richting ingang van het terrein van mijn werkgever, ik had op het voetpad moeten afstappen. Maar daarover ging de confrontatie niet want die ontstond al op het ronde punt.

Desondanks ben ik ook maar een mens die zijn fout kan inzien maar wel graag op een correcte manier in discussie gaat wanneer ik (weet dat ik) in mijn recht ben.
Autoritaire aanmaningen om niet te discussiëren omdat iemand vanuit een machtspositie geen tegenwoord duldt, hebben bij mij nogal eens het omgekeerde effect, mijn mening geven is een grondrecht.

Alvast bedankt voor uw tijd.

*einde klacht*

Ik verwacht niet hier een antwoord op te krijgen, ik was wel heel erg aan het twijfelen omdat uitgerekend een in-dienst agent me aanmaant, ik dacht "die zal het wel weten", vandaar dat ik het voor de zekerheid nog eens opzocht... En kijk... de regel is nog niet veranderd.

Ik weet uit ondervinding dat deze regel iets is dat niet heel bekend is in België, ik heb letterlijk al 'tig' mensen gehad die claxonneren of hun raampje naar beneden doen om mij en mijn moeder te complimenteren omdat ik het lef heb om op een rond punt (zonder fietspad!) midden op het rijvak te rijden. Ik denk dat het iets is dat je alleen snapt waarom je het doet, als je het doet... Met de fiets... En het is reglementair, voor een goeie reden.

Dat uitgerekend een agent me daarop moest aanspreken vind ik wel het toppunt. Natuurlijk was hij gepikeerd, net zoals een slager gepikeerd zou zijn wanneer een klant hem komt vertellen hoe hij een steak moet snijden.

Maar als het zo is is het zo en dan zwijg ik ook niet voor de lieve vree omdat mijnheer toevallig de arm der wet is, ook die arm kan zich vergissen en dat bleek vanochtend.

Bijkomend: toevallig agenten hier? Ik lees graag jullie mening hierover. (geen idee eigenlijk of deze regel in NL ook geldt)...

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 11:01
Wat wil je hier mee bereiken? Wil je je gelijk halen bij de agent of?

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik doe een poging om hier een printscreentje te plaatsen, hopelijk lukt het...

Legende:

- Blauwe volle lijn: mijn traject, stippellijn begint waar agent me aansprak en is het traject dat ik verder volg tot aan de ingang van mijn werk.
- rood rechthoek: agent
- groen streepje: ik
- Lila streep: fiets -en moto ingang van mijn werkgever.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Freezerator schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:16:
Wat wil je hier mee bereiken? Wil je je gelijk halen bij de agent of?
De eerste reactie en ik mag mezelf al gaan quoten. :F
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:08:
Dit is een discussietopic pur-sang, onder het 'maatschappij-luik': geen vraag over wat dan ook, gewoon een ervaring van vanochtend die ik wil delen met diegenen die het interesseren. Iets gelijkaardigs meegemaakt en je wil het delen: be my guest,
@ admin: sorry voor de dubbelpost, I'll keep it in mind.

[Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 15:26]

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:15

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Misschien zie ik het verkeerd maar het lijkt erop dat je 'driekwart' de rotonde neemt en dan over de stoep naar de ingang van je werk gaat. Is het niet net zo makelijk om gewoon rechts te houden op de rotonde en vervolgens over te steken zodra de ingang van je werk begint?

Verder lijkt het me dat je daar gewoon mag fietsen al zou ik eerder geneigd zijn om de buiten kant te kiezen boven de binnenkant.

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

De eerste reactie en ik mag mezelf al gaan quoten. :F

[...]

@ admin: sorry voor de dubbelpost, I'll keep it in mind.
Tja, weet niet hoe de regels in België zijn, maar hier moet je niet proberen om aan de binnenkant van een rotonde te gaan fietsen. Dat is, in mijn ogen, niet alleen stom, maar ook ronduit gevaarlijk. Voor zover ik weet hoort een fietser hier aan de buitenkant te blijven, daar liggen normaal ook de fietspaden. Eerlijk gezegd zie ik deze actie als een vraag om aangereden te worden, maar wie ben ik....

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
Als ik zo de situatie bekijk. Had je beter rechtdoor kunnen gaan. En dan verder waar je moest zijn erin kunnen gaan. Nu pak je een stoep mee voor voetgangers.

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-01 20:16

BeToBe

Privacy jurist

Volledig met @VapingQueen eens.

Als ik de automobilist was, dan zou ik een fietser rechts van mij verwachten, links niet zo snel.

Denk dat dat de kans op een aanrijding veel groter is als je als fietser vanuit links opeens de afslag neemt.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:23:

[Afbeelding]

Legende:

- Blauwe volle lijn: mijn traject, stippellijn begint waar agent me aansprak en is het traject dat ik verder volg tot aan de ingang van mijn werk.
Ah, ik zie het al. Je had in volle vaart rechtdoor gemoeten het trottoir op, voor het zebrapad van je fiets moeten springen en vlak voor oom agent oversteken zodat hij een noodstop moet maken om je niet over te rijden.

Volgens mij deed je niks verkeerd en is oom agent gewoon een zeikerd.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Kapteynn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:26:
Misschien zie ik het verkeerd maar het lijkt erop dat je 'driekwart' de rotonde neemt en dan over de stoep naar de ingang van je werk gaat. Is het niet net zo makelijk om gewoon rechts te houden op de rotonde en vervolgens over te steken zodra de ingang van je werk begint?

Verder lijkt het me dat je daar gewoon mag fietsen al zou ik eerder geneigd zijn om de buiten kant te kiezen boven de binnenkant.
Klopt volledig: dat deed ik ook in het begin, met als resultaat dat wie fietst tot ie rechtover de ingang staat, en dan wil oversteken, veel geduld moet hebben, en het eigenlijk gevaarlijker is; bijna niemand bezit op die plaats, in die drukte, de hoffelijkheid om eens even te wachten, àls dat gebeurt, moet het ook lukken dat de kant van de tegenliggers op dat moment vrij is. Vandaar dat ik na een tijdje besliste om via de rotonde al naar links te gaan.

Maar je hebt weldegelijk een punt, en ik ben gerust in staat om toe tegeven: van zodra ik daar het voetpad op rijd, zou ik in principe moeten afstappen. Dat doe ik niet altijd; ingang van mijn werk is letterlijk maar een paar meter verder en daar moet ik dan alweer 100 meter over de parking fietsen naar de fietsenstalling dus dwz: afstappen voor 3 à 4 meter voetpad (diagonaal), opstappen om verder te fietsen naar fietsenstalling... Het voetpad is daar breed, en als er voetgangers zijn hou ik daar ook rekening mee maar als het leeg of bijna leeg is, rijd ik verder op voetpad, ik ben zeker niet heiliger dan de paus.

De situatie is er gewoon verre van ideaal, om het zebrapad te gebruiken moet ik in principe eerst het voetpad op want stoppen op het wegdek, met auto's achter me en afstappen, is pokke-gevaarlijk. (en dan ga ik er nog van uit dat men meteen stopt om me over te laten)

Ik kan ook een hele eind verder rijden om via een zebrapad af te stappen en over te steken. Maar in dat geval moet ik eerst de ingang van mijn werk voorbij rijden, om dan af te stappen, over te steken en terug te stappen... Beetje gekkenwerk... En moeten ze je ook nog over laten steken.

Feit is: want dat zou geheel terecht zijn, dat de agent zijn opmerking gaf wanneer ik nog op het rond punt was, nog lang niet op het voetpad.

[Voor 14% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 16:12]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:48
Ik snap dat dit je even dwars kan zitten... maar heb je een boete gehad? Zo niet, zou ik het verspilde energie vinden. Agenten zijn ook maar mensen, hebben ook een slechte dag en hebben het ook wel eens aan het verkeerd eind.

Maar even naar de situatie gekeken, ja de agent had het aan het verkeerde eind. Gezien de indicatie daar op het wegdek wordt er verwacht dat de fietser op dat korte stukje gemengd wordt met het andere verkeer en prima midden op de weg mag fietsen... het wordt daar zelfs een beetje van je verwacht. Maar je vervolg is wel een beetje vreemd door die rotonde zo 3/4 af te rijden en dan de stoep op te gaan.

Overigens, als je heel streng naar de verkeers regels kijkt behoor je als fietser wel altijd zoveel mogelijk rechts te houden.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:05
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

Tja, weet niet hoe de regels in België zijn, maar hier moet je niet proberen om aan de binnenkant van een rotonde te gaan fietsen. Dat is, in mijn ogen, niet alleen stom, maar ook ronduit gevaarlijk. Voor zover ik weet hoort een fietser hier aan de buitenkant te blijven, daar liggen normaal ook de fietspaden. Eerlijk gezegd zie ik deze actie als een vraag om aangereden te worden, maar wie ben ik....
Het dikgedrukte deel (emphasis mine) is wel belangrijk denk ik - in dit geval is er geen fietspad of -strook te vinden. Ik rijd zelf geen motor, maar motorrijders wordt vziw ook geleerd om middenop de rijbaan te rijden zodat het overige verkeer ze goed ziet, en hen niet zomaar van de weg afdrukt.

Ik denk dat je datzelfde principe hier ook moet toepassen: Geen fietspaden, dus gewoon zo fietsen dat het overige verkeer wel rekening met je moet houden. Voorkomt verrassingen ("waar kwam die fietser ineens vandaan?") en is daarmee veiliger voor iedereen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

thunder8

Het gedonder begint weer.

[Afbeelding]

Legende:

Als ik deze situatie zie hoef je helemaal niet je werk voorbij te rijden. Je gaat op de rotonde meteen naar rechts naar de zijstraat die parallel aan de hoofdweg ligt, dan stap je af en gaat via het zebrapad, waar het overige verkeer dient te stoppen, naar de overkant en loopt het laatste stukje naar het werk. Dat is in mijn ogen de meeste veilige manier van de overzijde bereiken met de minste kans op brokken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Freeaqingme schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:38:
[...]

Het dikgedrukte deel (emphasis mine) is wel belangrijk denk ik - in dit geval is er geen fietspad of -strook te vinden. Ik rijd zelf geen motor, maar motorrijders wordt vziw ook geleerd om middenop de rijbaan te rijden zodat het overige verkeer ze goed ziet, en hen niet zomaar van de weg afdrukt.

Ik denk dat je datzelfde principe hier ook moet toepassen: Geen fietspaden, dus gewoon zo fietsen dat het overige verkeer wel rekening met je moet houden. Voorkomt verrassingen ("waar kwam die fietser ineens vandaan?") en is daarmee veiliger voor iedereen.
Maar motoren vallen onder motorrijtuigen, net als auto's en dus motorverkeer, fietsers echter niet, dat is langzaam verkeer, net als voetgangers. Daarnaast, maar dat is de NL verkeerswet, je plaats op de weg is rechts, maar misschien dat dat in België anders is, al lijkt mij dat stug.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 11:01
thunder8 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Als ik deze situatie zie hoef je helemaal niet je werk voorbij te rijden. Je gaat op de rotonde meteen naar rechts naar de zijstraat die parallel aan de hoofdweg ligt, dan stap je af en gaat via het zebrapad, waar het overige verkeer dient te stoppen, naar de overkant en loopt het laatste stukje naar het werk. Dat is in mijn ogen de meeste veilige manier van de overzijde bereiken met de minste kans op brokken.
Misschien fietst de TS wel het laatste stukje over de stoep.

@PinusRigida ik snap nog niet wat je doel is van een klacht hierover naar de politie te versturen? Dat was bij de 1e reactie ook mijn vraag, maar je stelt dat het hier alleen te doen is om je verhaal kwijt te kunnen, maar dan hoefde je ook geen klacht in te dienen bij de politie toch?

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

Da's jouw mening maar als jij linksaf moet op rotonde en je blijft uiterst rechts, de wagens links van je op dezelfde rotonde die rechtdoor rijden zullen minder met jou rekening houden en zo dreig je aangereden te worden. Dàt is vragen om aangereden te worden.

En zo staat het ook beschreven in de wegcode:

*Om dit mogelijk te maken, bepaalt de wegcode
uitdrukkelijk dat fietsers op rotondes niet verplicht zijn om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven. Anders gaan

moet de fietser niet aarzelen om met de linkerarm aan te geven dat hij op de rotonde blijft.*

Ik interpreteer dit als: je màg uiterst rechts aanhouden, maar voor je eigen veiligheid ga je op een rotonde met gemengd verkeer (en dus geen afzonderlijk fietspad), beter naar het midden toe van de rotonde rijden.
...tenzij je rechtdoor moet natuurlijk maar dat is hier niet het geval.
corporalnl schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:31:
Als ik zo de situatie bekijk. Had je beter rechtdoor kunnen gaan. En dan verder waar je moest zijn erin kunnen gaan. Nu pak je een stoep mee voor voetgangers.
Ja klopt, maar daar ging het nier over: de agent sprak me aan wanneer ik op rotonde was, niet op stoep.

[Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 15:46]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:43:
[...]

Da's jouw mening maar als jij linksaf moet op rotonde en je blijft uiterst rechts, de wagens links van je op dezelfde rotonde die rechtdoor rijden zullen minder met jou rekening houden en zo dreig je aangereden te worden. Dàt is vragen om aangereden te worden.

En zo staat het ook beschreven in de wegcode:

*Om dit mogelijk te maken, bepaalt de wegcode
uitdrukkelijk dat fietsers op rotondes niet verplicht zijn om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven. Anders gaan

moet de fietser niet aarzelen om met de linkerarm aan te geven dat hij op de rotonde blijft.*

Ik interpreteer dit als: je màg uiterst rechts aanhouden, maar voor je eigen veiligheid ga je op een rotonde met gemengd verkeer (en dus geen afzonderlijk fietspad), beter naar het midden toe van de rotonde rijden.
...tenzij je rechtdoor moet natuurlijk maar dat is hier niet het geval.
Blijkbaar ligt het in België anders dan hier, moet kunnen. Maar ik blijf het een vreemde actie vinden. Het is wel een goede actie in mijn ogen als je levensmoe bent, maar dat is mijn mening. Zover ik weet hoef je dit in NL niet te doen en zou ik het zelfs normaal vinden als ik een prent zou krijgen als ik het wel zou doen.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

thunder8

Het gedonder begint weer.

Freezerator schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:43:
[...]

Daar lijkt het wel op, maar dat doet eigenlijk niet te zake. In mijn ogen is de manier wat ik hier aangeef de meeste veilige, als veiligheid de hoofdzorg is van de topicstarter. Geeft het minste zorg qua automobilisten die een rijrichting verwachten die niet gereden wordt, geeft geen problemen met het rijden midden op de weg en is uiteindelijk nauwelijks meer moeite voor de topicstarter.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
BeToBe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:32:
Volledig met @VapingQueen eens.

Als ik de automobilist was, dan zou ik een fietser rechts van mij verwachten, links niet zo snel.

Denk dat dat de kans op een aanrijding veel groter is als je als fietser vanuit links opeens de afslag neemt.
Ik ook: op rotondes mét fietspad, daar ga ik ook niet in het midden gaan rijden he, dat is hier wel de instinker: hier is geen fietspad aan rechterkant. Als je in deze situatie uiterst rechts blijft maar je moet bvb. de tweede afslag hebben, dan breng je jezelf in gevaar.

...trouwens, automobilisten komen mij links ook niet tegen: ik rijd -zoals de wegcode het stipuleert- in het midden van het rijvak van de rotonde, niet links, ook niet uiterst rechts, in het midden, zodat de wagens achter mij eens eventjes de volle xx seconden moeten wachten achter mij om te voorkomen dat ze me dus links de pas afsnijden wanneer zij rechtdoor moeten en ik linksaf.

Ik snap niet goed wat hier zo moeilijk aan is maar het moet iets zijn want zelfs agenten snappen het niet allemaal. :D

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

[Afbeelding]

Legende:

En je wilde niet zover mogelijk rechts rijden? Als fietser ben je gewoon kwetsbaar, juist links gaan rijden omdat het mag is gewoon fout. De rest moet maar last van je hebben omdat je zonodig een gevaar voor jezelf wilt vormen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Bensimpel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:51:
[...]

En je wilde niet zover mogelijk rechts rijden? Als fietser ben je gewoon kwetsbaar, juist links gaan rijden omdat het mag is gewoon fout. De rest moet maar last van je hebben omdat je zonodig een gevaar voor jezelf wilt vormen.
Dit kan je toch niet aan zijn verstand peuteren, dus ik geef het maar op. Meneer wil eigenwijs zijn, laat hem lekker, hij merkt het vanzelf wel als hij een auto of vrachtwagen/bus aan de onderkant gaat bekijken. Medelijden zal ik in ieder geval niet met hem hebben, hij vraagt er zelf om.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-12-2022
Het zal wel iets Belgisch zijn (gek hè.. zo veel meer doden in het verkeer dan de rest van West Europa; rijlessen? nergens voor nodig) maar waarom niet rechts blijven en je arm duidelijk uitsteken naar links om aan te geven dat je de rotonde blijft volgen i.p.v. rechtsaf te slaan?

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20
[...]

Het hele punt is juist dat er dus word aangeraden om goed in het zicht te rijden. In principe is er daar maar 1 rijbaan en mag een automobilist een fietser daar ook helemaal niet voorbij gaan op een rotonde. (In België that is)

Dat er weinig begrip voor is is een compleet ander verhaal, ik zou het ook niet prettig vinden als automobilist, maar zie er absoluut de logica wel van in.

Het feit dat oom agent ging azijnzeiken geeft mooi aan hoe opvallend de TS op z'n fiets was, niet dan? :)

[Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2019 15:58]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
[...]

Heb je TS wel gelezen? ik bedoel dan vooral het stukje van wat de wegcode stipuleert?
Dit stukje:

**Om dit mogelijk te maken, bepaalt de wegcode

moet de fietser niet aarzelen om met de linkerarm aan te geven dat hij op de rotonde blijft." ***

Ik heb het nl. niet uit m'n duim gezogen en doe het niet gewoon "omdat het mag" maar omdat het veiliger is en dat is het verkeersreglement met me eens.

Ik kan uiteraard niet verwachten dat iedereen zich in de wereld van fietsers kan verplaatsen maar als jij hier in deze specifieke situatie uiterst rechts blijft fietsen terwijl jij zelf niét rechtdoor moet, dan snijdt elke auto die rechtdoor moet, je de pas af.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 15:41

makje

Professioneel prutser

[...]

als de wegcode quote van yourmom klopt voor België (ik zie geen bronverwijzing of wat dan ook) dan moet hij dus juist op het midden van de weg rijden zodat andere deelnemers achter hem moeten blijven. Blijkbaar is dat geheel anders in België dan in Nederland, in NL moeten fietsers altijd aan de rechterkant van hun wegstrook blijven rijden ook als daar niet expliciet een fietsstrook is afgezet (bij stoplichten zie je wel eens dat er een fietsstrook over de gehele breedte van de weg is gemaakt waar auto's dan achter moeten blijven wachten op hetzelfde stoplicht)

Voor de rest is er ook niet echt iets te 'vinden' in dit topic. het is een vanmeafschrijven-topic

5900x

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-12-2022
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:57:
Ik kan uiteraard niet verwachten dat iedereen zich in de wereld van fietsers kan verplaatsen maar als jij hier in deze specifieke situatie uiterst rechts blijft fietsen terwijl jij zelf niét rechtdoor moet, dan snijdt elke auto die rechtdoor moet, je de pas af.
In Nederland noemen we dat naar rechts afslaan; de rotonde moet je zien als een voorrangsweg met zijwegen.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:33
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:54:Dit kan je toch niet aan zijn verstand peuteren, dus ik geef het maar op. Meneer wil eigenwijs zijn, laat hem lekker, hij merkt het vanzelf wel als hij een auto of vrachtwagen/bus aan de onderkant gaat bekijken. Medelijden zal ik in ieder geval niet met hem hebben, hij vraagt er zelf om.
8)7
Hij quote letterlijk het advies wat in Belgie gegeven wordt (zonder bron, maar ik neem aan dat het klopt) en jij geeft aan dat hij koppig is omdat ie dat advies volgt?

In Nederland kennen we volgens mij geen rotondes zonder los fietspad, dus voor mij is het midden op de weg fietsen vreemd, maar kan me voorstellen dat als het advies is in het midden te fietsen en je fietst rechts dat auto's dan inderdaad aan gaan nemen dat je naar rechts gaat.

Als dit probleem vaker voorkomt dan zou ik zoals eerder al aangegeven is de eerste rechts nemen en dan vanuit daar het zebrapad pakken. Dan kun je wel rechts blijven zonder risico's.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
makje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

als de wegcode quote van yourmom klopt voor België (ik zie geen bronverwijzing of wat dan ook) dan moet hij dus juist op het midden van de weg rijden zodat andere deelnemers achter hem moeten blijven. Blijkbaar is dat geheel anders in België dan in Nederland, in NL moeten fietsers altijd aan de rechterkant van hun wegstrook blijven rijden ook als daar niet expliciet een fietsstrook is afgezet (bij stoplichten zie je wel eens dat er een fietsstrook over de gehele breedte van de weg is gemaakt waar auto's dan achter moeten blijven wachten op hetzelfde stoplicht)

Voor de rest is er ook niet echt iets te 'vinden' in dit topic. het is een vanmeafschrijven-topic
Sorry, idd.

Ziehier:

Ergens p.13

Ik pas ook even TS aan. thanx om me hierop te wijzen.

• Vloris
  • Laatst online: 21-03 14:54
SavageNL schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

In Nederland kennen we volgens mij geen rotondes zonder los fietspad,
Die kennen we wel, maar dan mag je er als fietser helemaal niet komen...

Ik kan me in elk geval geen enkele situatie herinneren waar je in Nederland een rotonde zonder fietspad hebt waar je wel mag komen als fietser.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Sorry, idd.

Ziehier:

Ergens p.13

Ik pas ook even TS aan. thanx om me hierop te wijzen.
Leuke aanvulling voor de visueel ingestelde gebruikers. :)

Kwam die video toevallig tegen toen ik vergelijkingsmateriaal zocht over de situatie in NL. Maar we kennen hier letterlijk geen rotondes zonder fietsstroken. (Waar je je als fietser ook op mag bevinden dan)

[Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2019 16:04]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

SavageNL schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

8)7
Hij quote letterlijk het advies wat in Belgie gegeven wordt (zonder bron, maar ik neem aan dat het klopt) en jij geeft aan dat hij koppig is omdat ie dat advies volgt?

In Nederland kennen we volgens mij geen rotondes zonder los fietspad, dus voor mij is het midden op de weg fietsen vreemd, maar kan me voorstellen dat als het advies is in het midden te fietsen en je fietst rechts dat auto's dan inderdaad aan gaan nemen dat je naar rechts gaat.

Als dit probleem vaker voorkomt dan zou ik zoals eerder al aangegeven is de eerste rechts nemen en dan vanuit daar het zebrapad pakken. Dan kun je wel rechts blijven zonder risico's.
Dat iets mag, wil nog niet zeggen dat het veilig is en ja, ik reageer vanuit de NL situatie, dus leuk die 8)7 , maar mijn veiligheid gaat toch voor welke regel dan ook. Als voorbeeld zal ik nemen, ik heb als fietster op een kruispunt voorrang, maar ik zie een auto van links met hoge snelheid het kruispunt oprijden, moet ik dan maar doordrammen omdat het mag volgens de regels of ga ik voor lijfbehoud? Ik zal altijd het laatste kiezen, tegen een auto kan ik niet op.

• makje
  • Laatst online: 21-03 15:41

makje

Professioneel prutser

Vloris schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Die kennen we wel, maar dan mag je er als fietser helemaal niet komen...

Ik kan me in elk geval geen enkele situatie herinneren waar je in Nederland een rotonde zonder fietspad hebt waar je wel mag komen als fietser.
ik weet er in ieder geval 1: centrum Sneek
en deze iets verderop.

[Voor 15% gewijzigd door makje op 08-08-2019 16:07]

5900x

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[Afbeelding]

Legende:

Ik ken de Belgische verkeerswet niet maar in Nederland moet een rotonde gemarkeerd worden met een bord:

De Belgische versie van dit bord is bord D5 volgens een snelle Google-actie.

Ik zie op Google Maps dat bord nergens staan op de toegangswegen, noch op het middenpleintje zelf. Als de Belgische verkeerswet hetzelfde zegt als de Nederlandse is dit AFAIK inderdaad geen rotonde. Bij gebrek aan dit bord zou je zelfs tegen de klok in kunnen rijden volgens mij...

Of is dit het verschil tussen een rotonde en een rondpunt? Wikipedia: Rotonde (verkeer)

[Voor 14% gewijzigd door NMe op 08-08-2019 16:11]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
NMe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Ik ken de Belgische verkeerswet niet maar in Nederland moet een rotonde gemarkeerd worden met een bord:
[Afbeelding]
De Belgische versie van dit bord is bord D5 volgens een snelle Google-actie.

Ik zie op Google Maps dat bord nergens staan op de toegangswegen, noch op het middenpleintje zelf. Als de Belgische verkeerswet hetzelfde zegt als de Nederlandse is dit AFAIK inderdaad geen rotonde. Bij gebrek aan dit bord zou je zelfs tegen de klok in kunnen rijden volgens mij...

Of is dit het verschil tussen een rotonde en een rondpunt? Wikipedia: Rotonde (verkeer)
Beter kijken:
https://www.google.be/map...JhahLQ!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.be/map...z81ExQ!2e0!7i13312!8i6656

Ik ga ze niet allemaal oplijsten...

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
MicGlou schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:36:
Ik snap dat dit je even dwars kan zitten... maar heb je een boete gehad? Zo niet, zou ik het verspilde energie vinden. Agenten zijn ook maar mensen, hebben ook een slechte dag en hebben het ook wel eens aan het verkeerd eind.

Maar even naar de situatie gekeken, ja de agent had het aan het verkeerde eind. Gezien de indicatie daar op het wegdek wordt er verwacht dat de fietser op dat korte stukje gemengd wordt met het andere verkeer en prima midden op de weg mag fietsen... het wordt daar zelfs een beetje van je verwacht. Maar je vervolg is wel een beetje vreemd door die rotonde zo 3/4 af te rijden en dan de stoep op te gaan.

Overigens, als je heel streng naar de verkeers regels kijkt behoor je als fietser wel altijd zoveel mogelijk rechts te houden.
Och, maar ik typ razendsnel, da's geen moeite en kost me even veel energie als een eitje pellen.
...en volledig akkoord over wat je zegt over agenten, het was eigenlijk het eerste wat in me op kwam "die is met het verkeerde been uit bed gestapt".

Verder klopt het dat fietsers op zulke rotondes (ik herhaal het steeds want het is de crux: zonder fietspad op of naast de rotonde) idd. opgaan in gemengd verkeer. Vandaar ook dat jouw laatste zinnetje ook klopt, maar dat er in deze situatie een uitzondering wordt gemaakt door diezelfde verkeersregels.

[Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 16:17]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben kennelijk scheel. :X

[Voor 89% gewijzigd door NMe op 08-08-2019 16:16]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Blijkbaar ligt het in België anders dan hier, moet kunnen. Maar ik blijf het een vreemde actie vinden. Het is wel een goede actie in mijn ogen als je levensmoe bent, maar dat is mijn mening. Zover ik weet hoef je dit in NL niet te doen en zou ik het zelfs normaal vinden als ik een prent zou krijgen als ik het wel zou doen.
...dus... jij vindt het logischer als jij als fietser op een rond punt zonder fiietspad, naar links moet (dus verder draaien op de rotonde) toch uiterst rechts blijft en dan uiteindelijk moet stilstaan -want dat is het logische gevolg als je uiterst rechts blijft en je moet op de rotonde niét rechtdoor maar de wagens die je links voorbij rijden wel- om alle wagens die wél rechtdoor moeten te laten passeren, zodat jij je weg kan vervolgen op de rotonde?
...waarbij je ook nog eens vanuit stilstand (op een rotonde!) moet vertrekken met één arm uitgestoken om aan te geven dat je niet rechtdoor moet, maar verder de rotonde moet vervolgen... en iedere wagen op de rotonde voor je moet stoppen?

Is het dan niet simpeler en veiliger om je -zoals de wegcode hier ook stipuleert- in het verkeer te mengen en met uitgestoken arm meevolgt links, zodat iedereen die op de rotonde rechtdoor moet, ook gewoon rechtdoor kan terwijl jij netjes zoals een wagen of een bromfiets of een motor, meevolgt op de rotonde?

[Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 16:35]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:24:
[...]

...dus... jij vindt het logischer als jij als fietser op een rond punt zonder fiietspad, naar links moet (dus verder draaien op de rotonde) toch uiterst rechts blijft en dan uiteindelijk moet stilstaan -want dat is het logische gevolg als je uiterst rechts blijft en je moet op de rotonde niét rechtdoor maar de wagens die je links voorbij rijden wel- om alle wagens die wél rechtdoor moeten te laten passeren, zodat jij je weg kan vervolgen op de rotonde?
...waarbij je ook nog eens vanuit stilstand (op een rotonde!) moet vertrekken met één arm uitgestoken om aan te geven dat je niet rechtdoor moet, maar verder de rotonde moet vervolgen?

Is het dan niet simpeler en veiliger om je -zoals de wegcode hier ook stipuleert- in het verkeer te mengen en met uitgestoken arm meevolgt links, zodat iedereen die op de rotonde rechtdoor moet, ook gewoon rechtdoor kan terwijl jij netjes zoals een wagen of een bromfiets of een motor, meevolgt op de rotonde?
Doe lekker wat je niet laten kan, mij interesseert het niet of je wel of niet onder een andere weggebruiker terecht komt.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
thunder8 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.

...maar jammer genoeg voor alle automobilisten die ofwel de wegcode niet kennen, ofwel niet van fietsers houden (want zo zijn er veel), mag ik me als fietser perfect reglementair mengen in het verkeer op een rotonde zonder fietspad.
Dat de meesten dit niet weten, daar kan ik weinig aan doen, men is geacht om de verkeersregels te kennen.

Dat die agent in kwestie het niet wist verraste me wel, maar dat is ook niet de enige. Zoals hier al gezegd: het zijn ook maar mensen. Ik ken iemand die in dezelfde buurt fietst en zijn Helmetcamerafilmpjes op YouTube zet, die werd al tegengehouden door politie omdat ze beweerden dat hij aan een bepaald rood licht niet rechtsaf mocht, alleen hadden de agenten niet door dat er een uitzonderingsbordje voor fietsers onder het licht hing... net nieuw... Maar toch: ze hadden het moeten weten.

Goed, da's een andere discussie natuurlijk.

Terug naar de clue in je reactie: om het mezelf veiliger te maken zou ik idd: beter doen zoals je hier voorstelt. spijtig dat het moet, maar het is wat het is.
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Daarnaast, maar dat is de NL verkeerswet, je plaats op de weg is rechts, maar misschien dat dat in België anders is, al lijkt mij dat stug.
...behalve op een rotonde zonder fietspad op of naast de rotonde, men noeme het een uitzondering.
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Doe lekker wat je niet laten kan, mij interesseert het niet of je wel of niet onder een andere weggebruiker terecht komt.
Triggered?

[Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 16:38]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:20

defiant

Moderator General Chat
Dit is meer een verkeerskwestie dan een maatschappelijke kwestie dus: AWM->VV

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.

...maar jammer genoeg voor alle automobilisten die ofwel de wegcode niet kennen, ofwel niet van fietsers houden (want zo zijn er veel), mag ik me als fietser perfect reglementair mengen in het verkeer op een rotonde zonder fietspad.
Dat de meesten dit niet weten, daar kan ik weinig aan doen, men is geacht om de verkeersregels te kennen.

Dat die agent in kwestie het niet wist verraste me wel, maar dat is ook niet de enige. Zoals hier al gezegd: het zijn ook maar mensen. Ik ken iemand die in dezelfde buurt fietst en zijn Helmetcamerafilmpjes op YouTube zet, die werd al tegengehouden door politie omdat ze beweerden dat hij aan een bepaald rood licht niet rechtsaf mocht, alleen hadden de agenten niet door dat er een uitzonderingsbordje voor fietsers onder het licht hing... net nieuw... Maar toch: ze hadden het moeten weten.

Goed, da's een andere discussie natuurlijk.

Terug naar de clue in je reactie: om het mezelf veiliger te maken zou ik idd: beter doen zoals je hier voorstelt. spijtig dat het moet, maar het is wat het is.

[...]

Triggered?
Nope, maar met iemand met zo'n overmaatse dosis eigenwijsheid is geen land te bezeilen, maar dat merk ik vaker met jouw generatie. :|

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:38:
[...]

Nope, maar met iemand met zo'n overmaatse dosis eigenwijsheid is geen land te bezeilen, maar dat merk ik vaker met jouw generatie. :|
Haha, hier hebben we het "mijn generatie"... de aap komt uit de mouw. Jij kent iedereen van mijn generatie dan?

trouwens: wat is er eigenwijs aan het volgen van de wegcode? Want dat is exact wat ik deed, of je het kan toegeven of niet.

• SavageNL
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:04:

Dat iets mag, wil nog niet zeggen dat het veilig is en ja, ik reageer vanuit de NL situatie, dus leuk die 8)7 , maar mijn veiligheid gaat toch voor welke regel dan ook. Als voorbeeld zal ik nemen, ik heb als fietster op een kruispunt voorrang, maar ik zie een auto van links met hoge snelheid het kruispunt oprijden, moet ik dan maar doordrammen omdat het mag volgens de regels of ga ik voor lijfbehoud? Ik zal altijd het laatste kiezen, tegen een auto kan ik niet op.
Het is niet dat ie het doet omdat het mag, hij doet het omdat het de veiligere manier is volgens zijn bron. Er wordt hier juist voor lijfbehoud gegaan ipv de Nederlandse regels te volgen, want regels volgen uit een ander land is een goede manier om ervoor te zorgen dat je aangereden wordt...

Dat je het er niet mee eens bent omdat het in NL niet de veiligste manier is is hier niet van toepassing omdat we, voor zover ik weet, deze situatie in NL helemaal niet eens kennen. Leuk reageren vanuit een perspectief die niet van toepassing is.

Stug vast blijven houden dat jouw Nederlandse inzicht in dit geval beter is dan wat er in Belgie voorgeschreven wordt laat inderdaad duidelijk zien dat TS eigenwijs is en niet jij...

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:09

servies

Veni Vidi Servici

Als dit geen rotonde is... Wat is het dan wel???
Mij is ook altijd geleerd om in zulke situaties zo te gaan fietsen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door afsnijdende autos etc...
Dus jezelf midden op de rijbaan positioneren...

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Hyp Hyper schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:56:
Het zal wel iets Belgisch zijn (gek hè.. zo veel meer doden in het verkeer dan de rest van West Europa; rijlessen? nergens voor nodig)
Daar is iets van te zeggen idd, ik spreek helaas uit ondervinding.
maar waarom niet rechts blijven en je arm duidelijk uitsteken naar links om aan te geven dat je de rotonde blijft volgen i.p.v. rechtsaf te slaan?
Wel, omdat je op die moment al mensen links van je hebt op de rotonde, als die rechtdoor moeten moet jij stil gaan staan, dan sta je stil op een rotonde, zonder fietspad... en dan moet jij nog eens de wagens laten stoppen omdat je de rotonde moet vervolgen.

Dat kan je eenvoudig voorkomen door bij het begin van de rotonde midden op het rijvak te rijden en je te mengen in het verkeer: niemand moet voor je stoppen, en jij geeft richting aan zonder dat je tot stilstand moet komen. win-win

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Offtopic en op de man, dus weg.

[Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 08-08-2019 22:37]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Offtopic, zie hierboven.

[Voor 94% gewijzigd door janvanduschoten op 08-08-2019 22:39]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Daar is iets van te zeggen idd, ik spreek helaas uit ondervinding.

[...]

Wel, omdat je op die moment al mensen links van je hebt op de rotonde, als die rechtdoor moeten moet jij stil gaan staan, dan sta je stil op een rotonde, zonder fietspad... en dan moet jij nog eens de wagens laten stoppen omdat je de rotonde moet vervolgen.

Dat kan je eenvoudig voorkomen door bij het begin van de rotonde midden op het rijvak te rijden en je te mengen in het verkeer: niemand moet voor je stoppen, en jij geeft richting aan zonder dat je tot stilstand moet komen. win-win
In NL heeft alle verkeer op een rotonde voorrang en moet het afslaande verkeer dus wachten. Maar zoals ik al eerder gemeld heb, ook dat zal in België wel anders zijn.

Volgende keer graag alles in 1 bericht, 3 x achter elkaar posten is niet de bedoeling.

[Voor 5% gewijzigd door janvanduschoten op 08-08-2019 22:38]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Freezerator schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:43:
[...]

@PinusRigida ik snap nog niet wat je doel is van een klacht hierover naar de politie te versturen? Dat was bij de 1e reactie ook mijn vraag, maar je stelt dat het hier alleen te doen is om je verhaal kwijt te kunnen, maar dan hoefde je ook geen klacht in te dienen bij de politie toch?
Nu weet ik even niet meer of ik hierop al geantwoord heb, ik liet het bijna aan me voorbijgaan (pun intended :*) )

Dat stukje stoep deed ik idd, dat geef ik ook toe en daar moet ik volgens diezelfde wegcode die ik hier hoog houdt, niet hypocriet over doen en gewoon afstappen van de fiets.

...Maar da's hier ter zijde want op het moment van de agent z'n interventie, reed ik op de rotonde. Hoe goed sommigen ook in hun werk zijn, de toekomst kunnen ze niet voorspellen, ook niet of ik zal op de stoep rijden of niet, dat was hier nog niet gebeurd.

Moreel gezien heb je op dat punt volledig gelijk.

Waarom ik het hier zet moet je echt niks anders achter zoeken dan wat ik in TS al meedeel: niet alles moet persé één of andere afgelijnde bedoeling hebben... Soms is het idd. gewoon iets van je afschrijven... Het had evengoed een blogje geweest...
Meningen, ervaringen... zelfs oordelen zijn allemaal deel van de bedoeling.

Op gebied van die "klacht" och, het is meer een contactformulier met een klacht. Ik ben misschien wel een mierenneuker op dat gebied, kan heel goed zijn... En achteraf vraag ik me vaak zelf af "was dit nodig".

In dit geval zal ik dat binnenkort misschien ook hebben... Maar dat het uitgerekend een agent is die blijk geeft van het niet kennen van de regels vond ik frappant genoeg om het ook met hen te delen. Dat mensen de regeltjes niet kennen ben ik al lang gewoon, daar breek ik mijn pen niet meer voor uit. :D ... Maar agenten zélf... tja... :X

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:41:
Haha, hier hebben we het "mijn generatie"... de aap komt uit de mouw. Jij kent iedereen van mijn generatie dan?

trouwens: wat is er eigenwijs aan het volgen van de wegcode?
Eigenwijs aan het volgen va nee wegcode (verkeersregels) is dat het niet meer past bij de jongere generatie(s). Die hebben haast, standaard, altijd én ze denken vaak aan zichzelf. Hierdoor moet jij als fietser opboksen en zo veel mogelijk aan de kant gaan fietsen. De jongere generatie heeft absoluut geen tijd om op jouw geneuzel te wachten, ze moeten er langs want ze hebben haast, veel haast. Jij, met jouw fietsje hebt geen haast, dat kan simpelweg niet want je bent op de fiets. De fiets is om te ontspannen, je hoeft dus vast niet ergen op tijd te zijn, zoals de jongere generatie.

Dit zie je steeds meer om je heen gebeuren. Alles draait om "ik", haast en gebrek aan planning. Maar het gebrek aan planning van iemand anders' kant betekent niet dat ik daarom maar haast moet maken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PinusRigida Op een rotonde geef je alleen richting aan bij het verlaten van, niet als je er al op bent en links blijft fietsen/rijden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:51:
[...]

In NL heeft alle verkeer op een rotonde voorrang en moet het afslaande verkeer dus wachten. Maar zoals ik al eerder gemeld heb, ook dat zal in België wel anders zijn.
...je snapt het niet... :F

ik ben in deze situatie doorgaand verkeer op de rotonde. En ik wordt geacht om me met het verkeer te mengen om te voorkomen dat diegenen die af moeten slaan, mij de pas afsnijden omdat ze dat niet kunnen doen bij auto's maar wel bij fietsers omdat die smal genoeg zijn om links naast te gaan rijden... Wat dus voor gevaarlijke situaties kan zorgen wanneer diegene die met z'n wagen links naast een fietser komt rijden, z'n afslag neemt wanneer fietser doorgaand verkeer blijft op de rotonde.

Nu heb ik er al een print-screentje uit Google Maps bij geplakt maar een tekeningetje moet je zelf maar maken als je het echt wil snappen.

Over je bevooroordeeld veralgemenen van een volledige generatie die je als een enge ziekte vermijdt omdat jouw contacten met hen al-dan-niet-toevallig op hetzelfde zijn uitgedraaid zal ik maar niet verder op ingaan behalve dan dat het wel aan alle anderen zal liggen, zeker niet aan jou.
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:04:
@PinusRigida Op een rotonde geef je alleen richting aan bij het verlaten van, niet als je er al op bent en links blijft fietsen/rijden.
Klopt, richting aangeven naar links -in dit geval- is niet verplicht maar wel aan te raden... en soms ook nodig.

[Voor 12% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 17:09]

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:36
Waarom ga je daar uberhaupt op de rotonde linksaf?

Het bedrijf heeft een prima inrit, die volgens Google Maps bereikbaar is vanaf de 'hoofdweg'.

Dus je kan in deze situatie prima het probleem vermijden en ook nog eens ervoor zorg dragen dat je niet op het trottoir fietst. win-win toch?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

ik ben in deze situatie doorgaand verkeer op de rotonde. En ik wordt geacht om me met het verkeer te mengen om te voorkomen dat diegenen die af moeten slaan, mij de pas afsnijden omdat ze dat niet kunnen doen bij auto's maar wel bij fietsers omdat die smal genoeg zijn om links naast te gaan rijden... Wat dus voor gevaarlijke situaties kan zorgen wanneer diegene die met z'n wagen links naast een fietser komt rijden, z'n afslag neemt wanneer fietser doorgaand verkeer blijft op de rotonde.

Nu heb ik er al een print-screentje uit Google Maps bij geplakt maar een tekeningetje moet je zelf maar maken als je het echt wil snappen.

Over je bevooroordeeld veralgemenen van een volledige generatie die je als een enge ziekte vermijdt omdat jouw contacten met hen al-dan-niet-toevallig op hetzelfde zijn uitgedraaid zal ik maar niet verder op ingaan behalve dan dat het wel aan alle anderen zal liggen, zeker niet aan jou.

[...]

Klopt, richting aangeven naar links -in dit geval- is niet verplicht maar wel aan te raden... en soms ook nodig.
Wanneer je als fietser de weg deelt met auto, blijf je zvm rechts. dus niet links waar een auto jou rechts inhaalt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pistole
  • Laatst online: 18:46

pistole

Frutter

[...]
Ik ben het helemaal eens hoor, met je klacht en met je standpunt, maar wat veel reageerders blijkbaar niet (willen) lezen is dat je voor je eigen veiligheid mengt met het overige verkeer.

Volgens de wet ben je 'rechtdoorgaand verkeer' op de rotonde, maar in de praktijk is de kans erg groot om van je fiets af gereden te worden. Terecht dus dat je meer in het midden gaat rijden, en je hand uitsteekt om enige onduidelijkheid weg te nemen.

Die diender in de auto zat gewoon helemaal fout en het zou de politie sieren als ze de klacht serieus nemen.
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

Wanneer je als fietser de weg deelt met auto, blijf je zvm rechts. dus niet links waar een auto jou rechts inhaalt
Je mist of negeert volledig het punt dat TS probeert te maken...

[Voor 11% gewijzigd door pistole op 08-08-2019 17:18]

Ik frut, dus ik epibreer

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je geeft aan dat er geen fietspad op de rotonde is, maar op google maps zie ik daar toch wel een fiets symbool op de rijbaan. Dit lijkt echter wel gewoon aan te duiden dat de rotonde gewoon voor fiets verkeer gebruikt mag worden.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Dat je hier je tijd aan verspeeld: agenten hebben altijd gelijk, zelfs wanneer ze ongelijk hebben. Het is verspilde energie om in discussie te gaan met handhavers, behalve wellicht voor het gerecht als je de zaak zou kunnen winnen.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
TLDR; Belgen kunnen niet fietsen. :P

Neem even van al deze Hollandse fietsers aan dat je de rotonde totaal verkeerd neemt en ook nog fout zit.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:08:
Wanneer ik zeg dat ik als fietser op een rond punt zonder fietspad midden op het wegdek mag rijden, werd Mr. geïrriteerd en riep hij me vanuit zijn dienstwagen toe; "Dit is geen rotonde en u moet niet discussiëren, altijd maar discussiëren".
Interssant relaas. Tussen Brico en Fluo begreep ik met een Vlaming van doen te hebben :9

Anyway. Ik heb geen idee hoe dit werkt met een geüniformeerde agent in België, maar zou het kunnen dat de beste man hier een opmerking maakt au titre personelle. Ik bedoel, het valt op te vatten als een vermaning, maar de beste mens is tegelijk ook een mens en een verkeersdeelnemer?

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

[...]

[...]

Tuurlijk, wij NL'ers zijn dom, daarom hebben wij ook een stuk minder verkeersdoden.....

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Hogader schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:09:
Waarom ga je daar uberhaupt op de rotonde linksaf?

Het bedrijf heeft een prima inrit, die volgens Google Maps bereikbaar is vanaf de 'hoofdweg'.
[Afbeelding]

Dus je kan in deze situatie prima het probleem vermijden en ook nog eens ervoor zorg dragen dat je niet op het trottoir fietst. win-win toch?
Dat kán idd... En dat deed ik ook in het begin... De reden waarom ik het niet meer doe heb ik al vernoemd, je kan blijven wachten tot iemand beslist je door te laten, én tegenliggers... zelfs op de oversteekplaats... De manier waarop ik het nu doe is even reglementair... Maar blijkbaar heel moeilijk te begrijpen en velen denken onterecht dat het gewoon niet mag.
Helixes schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Interssant relaas. Tussen Brico en Fluo begreep ik met een Vlaming van doen te hebben :9

Anyway. Ik heb geen idee hoe dit werkt met een geüniformeerde agent in België, maar zou het kunnen dat de beste man hier een opmerking maakt au titre personelle. Ik bedoel, het valt op te vatten als een vermaning, maar de beste mens is tegelijk ook een mens en een verkeersdeelnemer?
Kan zijn, maar dan moet hij er de verkeersregels niet bijhalen want die spreken hem tegen, titre perso ou pas.

[Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 17:45]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:36:
[...]

Tuurlijk, wij NL'ers zijn dom, daarom hebben wij ook een stuk minder verkeersdoden.....
Jij bent wel goed in dooddoeners, wat betreft het eerste deel van je statement help je niet echt het tegendeel te bewijzen.
Wat betreft het tweede deel; nogmaals, ik ben niet alle Belgen, ook niet volledig mijn generatie. Dat België relatief veel verkeersdoden heeft is omwille van een combinatie van mentaliteit, infrastructuur, politieke keuzes en onwil om de verkeersveiligheidregels te volgen of zelfs maar te kennen... Dit en kleine pakkans.

Maar dat is hier totaal irrelevant want nog eens; ik volgde dus de regels. Maar dat kan en wil er blijkbaar maar niet in he... Dan ligt het bezwaarlijk aan mij, ik heb geprobeerd.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:54:
[...]

Jij bent wel goed in dooddoeners, wat betreft het eerste deel van je statement help je niet echt het tegendeel te bewijzen.
Wat betreft het tweede deel; nogmaals, ik ben niet alle Belgen, ook niet volledig mijn generatie. Dat België relatief veel verkeersdoden heeft is omwille van een combinatie van mentaliteit, infrastructuur, politieke keuzes en onwil om de verzetsveiligheidregels te volgen of zelfs maar te kennen... Dit en kleine pakkans.

Maar dat is hier totaal irrelevant want nog eens; ik volgde dus de regels. Maar dat kan en wil er blijkbaar maar niet in he... Dan ligt het bezwaarlijk aan mij, ik heb geprobeerd.
Tuurlijk, het ligt aan alles en iedereen, behalve aan jou.....waar komt mij dat toch zo bekend van voor? Owja, van....... Maar weet je wat, jij gelijk. Verder nog iets, want ik zit hier nu wel lang genoeg mijn tijd te verdoen, het komt toch niet binnen dat je veiligheid belangrijker is dan welke "ikhebgelijk" regel dan ook. Bij deze dus adieu, gegroet, arriverderci, Kon'nichiwa, auf wedersehen, goodbye, dobryy den' enz enz.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-03 14:45
@PinusRigida niks van bovenstaande azijnpisser aantrekken. Jij doet je best om je netjes aan de regels te houden (minus het voetpad, maar soit) en dan wordt je ook nog door een diender afgekafferd.
Zou ik ook niet van gediend zijn. Als zo'n persoon je op de vingers wil tikken, moet die je maar aan de kant zetten. Kan je iig nog een normaal gesprek aangaan en uitleggen dat hij in dit geval toch echt verkeerd zit.

Of het de meest veilige optie is laat ik in het midden. Ik kan het me in belgie prima voorstellen (met 1000'en fiets kilometers daaro).

Soms is het dan ook even fijn om van je af te schrijven
:Y

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11
PinusRigida schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:54:
[...]

Wat betreft het tweede deel; nogmaals, ik ben niet alle Belgen, ook niet volledig mijn generatie. Dat België relatief veel verkeersdoden heeft is omwille van een combinatie van mentaliteit, infrastructuur, politieke keuzes en onwil om de verkeersveiligheidregels te volgen of zelfs maar te kennen... Dit en kleine pakkans.

Je weet toch dat Nederlanders altijd gelijk hebben, zelfs al hebben ze geen idee wat het gespreksonderwerp is ;)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:09

servies

Veni Vidi Servici

VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:51:
[...]

En ook in Nederland zijn er enkele uitzonderingen op die regel...
VapingQueen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:36:
[...]

Tuurlijk, wij NL'ers zijn dom.....
Nee hoor... Alleen jij...

:+

[Voor 21% gewijzigd door servies op 08-08-2019 18:29]

• KrazyJay
  • Laatst online: 22:16
Ik weet niet of iemand het al geopperd heeft, maar in België mag men niet links richting aangeven op rondpunten. Dat geldt ook voor fietsers.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
s0ulmaster schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:13:
@PinusRigida niks van bovenstaande azijnpisser aantrekken. Jij doet je best om je netjes aan de regels te houden (minus het voetpad, maar soit) en dan wordt je ook nog door een diender afgekafferd.
Zou ik ook niet van gediend zijn. Als zo'n persoon je op de vingers wil tikken, moet die je maar aan de kant zetten. Kan je iig nog een normaal gesprek aangaan en uitleggen dat hij in dit geval toch echt verkeerd zit.

Of het de meest veilige optie is laat ik in het midden. Ik kan het me in belgie prima voorstellen (met 1000'en fiets kilometers daaro).

Soms is het dan ook even fijn om van je af te schrijven
:Y
Thanx.
Ja weet je... Ik ga nu ook geen honderden meters op een voetpad rijden, ik schat dat van op het punt van de rotonde waar ik het voetpad oprijd, tot waar de ingang van mijn werk begint, dat het een 3, misschien 4 meter is, kom, 5 meter ruim gerekend, schuin over dat voetpad.

'In principe' dien ik af te stappen. Moest een agent me daarop aanspreken zou ik niet eens morren en gewoon op het privaat eigendom van m'n werkgever 5 meter verder weer opstappen en naar fietsenstalling rijden... die 5 meter voetpad zijn... tja, een overwogen risico waarop ik kàn aangesproken worden door een diender. Die overweging maak ik afhankelijk van de hoeveelheid voetgangers op het voetpad op het moment zelf. Meestal 0 want op het uur dat ik begin zijn de meesten op hun werk. :D

Het is wat de regel zegt... In de praktijk denk ik dat iedereen voor zichzelf eerlijk moet zijn en toegeven dat slechts weinigen dit effectief consequent zullen doen; afstappen, 5 meter stappen over een leeg voetpad, opstappen en weer verder fietsen.

Ik vergelijk het met de regel -bij ons toch- dat elke automobilist die een fietser voorbij rijdt die op een niet afgezonderd fietspad rijdt, verplicht is om één meter afstand tussen zijn wagen en fiets te houden. Dat is wat de regel zegt, in de praktijk houdt bijna niemand zich daaraan en dat verwacht ik ook niet want dat kan gewoon niet overal, ik vind dat mensen daar eerlijk over moeten zijn.
KrazyJay schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:28:
Ik weet niet of iemand het al geopperd heeft, maar in België mag men niet links richting aangeven op rondpunten. Dat geldt ook voor fietsers.
Het werd al geopperd maar ik denk dat je 'mag' met 'moet' verwart.

Nogmaals mezelf quoten: in de wegcode (ik heb er een pagina of 2 geleden naar gelinkt) staat letterlijk:

"Als er een conflict dreigt te ontstaan met een automobilist,
moet de fietser niet aarzelen om met de linkerarm aan te geven dat hij op de rotonde blijft"

Ik laat het conclusie trekken aan jou over.
FiXeR.nl schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:29:
TLDR; Belgen kunnen niet fietsen. :P
Neen, voor dit debat bedank ik vriendelijk, Nederlanders kunnen geen friet maken, wacht, patat. :+
Neem even van al deze Hollandse fietsers aan dat je de rotonde totaal verkeerd neemt en ook nog fout zit.
...moest ik in Holland zijn ok... Maar daar zijn zulke dingen ook duidelijk heb ik al mogen ervaren. Daar knelt het Belgische schoentje nog heel hard, op gebied van infra voor wagens, dus zéker ook voor fietsers, daarbovenop nog veel erger in Brussel dan in Vlaanderen.
Hyp Hyper schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:59:
[...]

In Nederland noemen we dat naar rechts afslaan; de rotonde moet je zien als een voorrangsweg met zijwegen.
Tomato tomato (damn, dat werkt alleen als je het uitspreekt) :+

Maar goed, idd: ik bedoel ook rechts afslaan, in dit specifieke geval ligt de weg waar overgrote meerderheid rechts afslaat, in het verlengde van de weg die loodrecht aan de overkant van de rotonde ligt, daarom zeg ik "rechtdoor", het gaat om één steenweg die onderbroken wordt door een (kleine) rotonde maar verder gewoon rechtdoor loopt maar idd. ik snap de mogelijke verwarring.

[Voor 30% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2019 18:51]

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:16:
Wijze les voor fietsers: op plekken waar auto's je niet in kunnen halen, vermijd alle mogelijke twijfel daarover.

Dus zou ik op de rotonde in Sneek, op smalle weggetjes en in een onoverzichtelijke bocht niet rechts op de weg rijden, maar in het midden. (Ook niet links trouwens, gewoon in het midden van de baan, zodat duidelijk is dat er niet gepasseerd kan worden.)
Geldt denk ik ook voor de rotonde van TS: als men er rechts voorbij steekt zit je aardig ver naar links. Volgens mij hoef je niet verder naar links te rijden dan nodig is om te voorkomen dat je links gepasseerd is. Helemaal links lijkt me (ook al is het een regel) ook lastig inschatten, vooral als je niet pas op de volgende afslag de rotonde verlaat maar op een stuk niets.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
incaz schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:53:
[...]

Wijze les voor fietsers: op plekken waar auto's je niet in kunnen halen, vermijd alle mogelijke twijfel daarover.

Dus zou ik op de rotonde in Sneek, op smalle weggetjes en in een onoverzichtelijke bocht niet rechts op de weg rijden, maar in het midden. (Ook niet links trouwens, gewoon in het midden van de baan, zodat duidelijk is dat er niet gepasseerd kan worden.)
Geldt denk ik ook voor de rotonde van TS: als men er rechts voorbij steekt zit je aardig ver naar links. Volgens mij hoef je niet verder naar links te rijden dan nodig is om te voorkomen dat je links gepasseerd is. Helemaal links lijkt me (ook al is het een regel) ook lastig inschatten, vooral als je niet pas op de volgende afslag de rotonde verlaat maar op een stuk niets.
Idd, in dat opzicht ook dat het voor mijn veiligheid (en voor het humeur van de niet zo nauw met de wegcode nemende automobilist) beter is om gewoon terug rechts te houden, mee rechts af te slaan, even het voetpad op te wippen, af te stappen en via het zebrapad over te steken wanneer men beslist hoffelijk te zijn uit beide rijrichtingen, dat laatste is daar best utopisch, mind-you: het is Schaarbeek; auto is keizer en verkeersregels zijn ofwel ongekend ofwel onbemind, ook die die zeggen dat voetgangers aan oversteekplaats voorrang hebben, ach, de meeste voetgangers die ik zie steken over waar ze willen, append en diagonaal. |:(

Wat je zegt over dat rechts voorbijsteken klopt ook: het is een kleine 'één-rijvaks-rotonde' , waar ik vanochtend reed moet je al je best doen om me rechts in te halen, die politiewagen zat wellicht -maar dat kon ik niet zien vanuit mijn positie- met zijn rechter wielen op de lage borduur toen hij me aansprak. Ik geloof écht dat hij niet gemogen had vorige nacht en dat toen ik hem van antwoord diende hij het helemaal niet kon appreciëren. Het feit dat hij autoritair riep dat ik niet mocht discussiëren, maar desondanks toch snel weg reed, zegt mijns inziens genoeg...

Als jij als agent iemand een vermaning geeft en je bent overtuigd van je gelijk want het is tenslotte je job, en je krijgt een of andere nozem op z'n fiets die de puntjes op de i wil zetten, ga jij dan roepen "u moet niet discussiëren" en wegrijden of uitstappen en die betweterige nozem eens laten kennis maken met het wetboekje?
Ik denk dat hij de bui voelde hangen en totaal niet had verwacht dat hij in Schaarbeek iemand ging tegen komen die de wet kent.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-03 14:22
Mooi topic dit.

@TS: Ik geef je groot gelijk. In het dorp waar ik woon is ook een rotonde zonder apart (aangegeven) fietspad. Op de hoek van die rotonde zit een lunch café waar ik regelmatig op 't terras zit, perfect uitzicht op de rotonde in kwestie. En hoe vaak ik het wel bijna mis zie gaan. En een enkele keer gaat het zelfs mis! (Met mis bedoel ik hier: automobilist en fietser schieten uit angstreflex allebei vol in de remmen, kijken elkaar enkele seconden verbouwereerd aan en zetten hun reis voort). De enkele paar keren dat ik fietsers 'jouw' aanpak zie uitvoeren (en dat gebeurd zelden omdat zoals hier al aangegeven dit niet gebruikelijk in NL is), gaat het verkeersverloop veel soepeler. Toegegeven, de automobilist moet nu eventjes met ~10-12 km/u over de rotonde (waar normaal gesproken max 20 km/u mogelijk is, het is maar een kleine rotonde). Boehoe sniksnik.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10-2022
Opvallend vind ik dat op de foto's van het plein zo goed als op de plek waar @PinusRigida vermanend werd toegesproken door de diender (*) het fietsymbool in het midden van de rijbaan staat, terwijl precies bij de afritten van het plein het fietssymbool rechts van de rijbaan staat. Dit ondersteunt mijn inziens het relaas in de TS van @PinusRigida.

(*: vanwege de context pas ik mijn Nederlandse taalgebruik ietswat aan ;) )

Hier de foto nogmaals:

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Daffie schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:07:
Mooi topic dit.

@TS: Ik geef je groot gelijk. In het dorp waar ik woon is ook een rotonde zonder apart (aangegeven) fietspad. Op de hoek van die rotonde zit een lunch café waar ik regelmatig op 't terras zit, perfect uitzicht op de rotonde in kwestie. En hoe vaak ik het wel bijna mis zie gaan. En een enkele keer gaat het zelfs mis! (Met mis bedoel ik hier: automobilist en fietser schieten uit angstreflex allebei vol in de remmen, kijken elkaar enkele seconden verbouwereerd aan en zetten hun reis voort). De enkele paar keren dat ik fietsers 'jouw' aanpak zie uitvoeren (en dat gebeurd zelden omdat zoals hier al aangegeven dit niet gebruikelijk in NL is), gaat het verkeersverloop veel soepeler. Toegegeven, de automobilist moet nu eventjes met ~10-12 km/u over de rotonde (waar normaal gesproken max 20 km/u mogelijk is, het is maar een kleine rotonde). Boehoe sniksnik.
Idd, en dat vind ik dan nog het toppunt, niet dat de regel niet gekend is: dat ben ik gewoon, maar dat velen er effectief een probleem van maken, voldoende om te claxonneren, zelfs voldoende om hun ruitje naar beneden te doen en met complimentjes te gooien, omdat ik hen -dan nog reglementair- dwing om eens eventjes, uit zelfbehoud en omdat ik graag niet dood wil gaan, voor de volle 10? 15? seconden achter mij te blijven zodat ik veilig linksaf kan gaan op de rotonde zonder brutaal de pas afgesneden te worden. En de meesten denken dan nog dat ze het bij het rechte eind hebben. |:(

Dat deze regel in NL. niet bekend is wist ik niet maar dat begrijp ik nu wel. Maar hier in België geldt dit al lang want het is ettelijke jaren geleden dat ik me -omwille van gevaarlijke toestanden- hierover geïnformeerd heb.
Weet je, als ik me niet vergis zijn dit het soort dingen die je leert wanneer je voor je rijbewijs gaat, dat was bij mij toch het geval, ik kan alleen maar concluderen dat velen amnesia moeten hebben, of hun rijbewijs in een pak Cornflakes gevonden hebben.

• pistole
  • Laatst online: 18:46

pistole

Frutter

Ik zou het in NL precies op dezelfde manier doen hoor, wat mij betreft is het common sense.

Ik frut, dus ik epibreer

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:04:
[...]
Eigenwijs aan het volgen va nee wegcode (verkeersregels) is dat het niet meer past bij de jongere generatie(s). Die hebben haast, standaard, altijd én ze denken vaak aan zichzelf. Hierdoor moet jij als fietser opboksen en zo veel mogelijk aan de kant gaan fietsen. De jongere generatie heeft absoluut geen tijd om op jouw geneuzel te wachten, ze moeten er langs want ze hebben haast, veel haast. Jij, met jouw fietsje hebt geen haast, dat kan simpelweg niet want je bent op de fiets. De fiets is om te ontspannen, je hoeft dus vast niet ergen op tijd te zijn, zoals de jongere generatie.

Dit zie je steeds meer om je heen gebeuren. Alles draait om "ik", haast en gebrek aan planning. Maar het gebrek aan planning van iemand anders' kant betekent niet dat ik daarom maar haast moet maken.
Iets met spijkers en koppen. :Y

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

Clush

Do as I say...

pistole schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:24:
Ik zou het in NL precies op dezelfde manier doen hoor, wat mij betreft is het common sense.
Precies. Een rotonde is geen plek om in te halen, en om twijfel daarover weg te nemen kan je het beste je plek op de weg opeisen. Veel veiliger.

... not as I do.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:45

Tens

fits the description

ok, je neemt de binnenbocht van de rotonde, want kortste weg? (In NL moeten fietsers imho uiterst rechts blijven op een rotonde), met de intentie om daarna over het trottoir verder te fietsen..... en vindt het vreemd dat je daar een opmerking over krijgt.......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een auto kan je gewoon links inhalen, en hoort rekening te houden met de zwakkere verkeersdeelnemer. zolang jij als fietser rechts blijft zal er weinig fout gaan. je moet toch rechts het verkeersplein/rotonde verlaten. zolang jij geen rechterhand uitsteekt, mag iedere deelnemer ervan uit gaan dat jij je verder beweegt op het plein/rotonde en pas de volgende afslag neemt. ga je beide rechts af, is er ook geen hinder, want de auto zal links van je blijven bij ook afslaan, en zo een vloeiende doorloopt creëren. ga jij als fietser een auto hinderen(door recht voor de auto of links te gaan rijden) veroorzaak je zelf een storing in het doorvloeien wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 15:00
jah ze kunnen daar rekening mee houden, maar ik kan als fietsen niet riskeren dat ze er rekening mee houden, er hoeft er maar 1 dat niet te doen, en ik ben dood.

Op het midden van de weg fietsen geeft dan duidelijkheid zodanig dat je voorgesorteerd bent dat dit nu op een rotonde gebeurd ipv een normale weg veranderd er niks aan. Ik kan niet constant mijn hand uitsteken bij een rotonde ook voor mijn eigen veiligheid, dus de kans dat mensen die hand niet zien is zeker verhoogd, aangezien zij ook op de rest van het verkeer moeten letten, iedereen kan een foutje zo maken. voorsorteren verlaagd dit risico.

[Voor 29% gewijzigd door T-Forever op 08-08-2019 19:59]

• Tens

Tens

fits the description

T-Forever schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:57:
jah ze kunnen daar rekening mee houden, maar ik kan als fietsen niet riskeren dat ze er rekening mee houden, er hoeft er maar 1 dat niet te doen, en ik ben dood.

Op het midden van de weg fietsen geeft dan duidelijkheid zodanig dat je voorgesorteerd bent dat dit nu op een rotonde gebeurd ipv een normale weg veranderd er niks aan. Ik kan niet constant mijn hand uitsteken bij een rotonde ook voor mijn eigen veiligheid, dus de kans dat mensen die hand niet zien is zeker verhoogd, aangezien zij ook op de rest van het verkeer moeten letten, iedereen kan een foutje zo maken. voorsorteren verlaagd dit risico.
hm, je wilt dus twee keer van rijbaan wisselen, en moet dus twee keer je hand uitsteken, maar je wilt niet constant je hand uitsteken.... :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• T-Forever
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

hm, je wilt dus twee keer van rijbaan wisselen, en moet dus twee keer je hand uitsteken, maar je wilt niet constant je hand uitsteken.... :?
Er zijn genoeg gladde/natte wegen ook waar je dat niet kan zien, bij een bocht raad ik je toch aan je handen aan het stuur te houden. Anders kan elke auto die met een rotvaard langs je heen rijdt door die luchtdruk verschillen je naar de grond halen, oh wacht daarom sorteer ik dus voor.

veiligheid boven alles, de rest zit in een blikken doos met airbag en gordel.

• Tens

Tens

fits the description

T-Forever schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:11:
[...]

Er zijn genoeg gladde/natte wegen ook waar je dat niet kan zien, bij een bocht raad ik je toch aan je handen aan het stuur te houden. Anders kan elke auto die met een rotvaard langs je heen rijdt door die luchtdruk verschillen je naar de grond halen, oh wacht daarom sorteer ik dus voor.

veiligheid boven alles, de rest zit in een blikken doos met airbag en gordel.
en dat twee keer van rijbaan wisselen zonder hand uitsteken is dus veiliger...... :?

• T-Forever
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:13:
[...]

vs

en dat twee keer van rijbaan wisselen zonder hand uitsteken is dus veiliger...... :?
waar zeg ik dat ik mijn handen niet uitsteek? Ik heb net juist antwoord gegeven op je eerste vraag hoe jij nu tot een compleet andere conclusie komt beats me.

• Tens

Tens

fits the description

T-Forever schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:16:
[...]

waar zeg ik dat ik mijn handen niet uitsteek? Ik heb net juist antwoord gegeven op je eerste vraag hoe jij nu tot een compleet andere conclusie komt beats me.
ah, ja... beter lezen

jij bent niet van plan om de hele rotonde je hand uit te steken.

Iets wat ook niemand van je vraagt btw.

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-01 08:50
T-Forever schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:57:

Als Hollander in Vlaanderen kan ik dit inderdaad beamen. Ben niet zo lang geleden nog aangereden door iemand die uit een parking reed... Van 0 naar fietser op je motorkap. 8)7 Ik deed ook niets geks, want ik fietste gewoon rechtdoor. Het heeft er vaak niet eens mee te maken dat je als fietser gekke dingen doet, mensen zijn gewoon niet gewend aan de hoeveelheid fietsers die je in NL ziet. Je moet je echt zo zichtbaar mogelijk maken. Flikkerende lichten die in NL illegaal zijn zie je hier bijvoorbeeld ook heel veel, anders wordt je niet gezien.

M'n fietsgedrag is echt veranderd nu, ik neem altijd aan dat ik niet gezien ben (door auto's of fietsers). En handen uitsteken / voorsorteren wordt heel vaak genegeerd, ik denk niet dat dat de situatie zou verbeteren... Zomaar rechtdoor fietsen op een rechte weg gaat niet eens want je wordt gewoon afgesneden. Hoe zou dat anders gaan op een rotonde? Zelfs bij te voet oversteken: staat er een automobilist stil en denk je dat je kan gaan, wordt je bijna met 70 km/uur van je sokken gereden op de andere baan. |:(

• arsimo
  • Laatst online: 10-10-2022
Blijft bizar, het land waar wielrennen het populairst ter wereld is dat zo relatief onnadenkend met fietsers in het verkeer om gaat.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[Afbeelding]

Legende:

Mooi plaatje. Waar komt de agent/het rode rechthoek vandaan?

Ik zou een andere route hebben gekozen. Als je hier kijkt op streetview dan ontbreekt er een bord dat je rechts moet houden. Je kunt dus ook de linkerbaan pakken, en komt dan op een niet-rotonde uit omdat daar ook geen bord staat. Vervolgens kun je links van dat middenpleintje het stoepje nemen vrijwel direct de oprit van werkgever op. Dit is gewoon een stuk korter en sneller, en dan was je die rode auto ook nooit tegengekomen. :+

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil de TS een hart onder de riem steken en de mensen hier wat context geven.

Brussel, en vooral Schaarbeek, is schandalig gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Elke twee weken wordt er iemand doodgereden, het is er schering en inslag. Dat komt voornamelijk, in mijn ogen, door een verouderde infrastructuur met prioriteit voor auto's, een rijcultuur van alles mag, en een falend handhavingsbeleid.

TS heeft hier een goed voorbeeld van alle 3. Politie weet niet wat de regels zijn, denkt vanuit het perspectief van de auto en handhaaft verkeerd.

Een paar weken geleden reed ik op de busbaan bij het flagey plein (toegestaan), daar komt een auto mij in tegenovergestelde richting tegemoet (tja had haast en haalt twee rijen auto's in), maar ik ga niet uit de weg. Kerel wordt super aggresief, wil uitstappen, maar gelukkig op dat moment komt een politieauto achter mij rijden. De man stapt weer in en ik denk fijn, krijgt hij op zijn donder voor dit associale gedrag, maar de politie deed verder niets :/
Zo ken ik nog wel meer voorbeelden!

Eigenlijk mag je blij wezen dat de politieagent je in het Nederlands aansprak, de meeste kunnen dat niet.

/Rant brussel en verkeer

[Voor 4% gewijzigd door Zeus op 08-08-2019 22:12. Reden: autocorrect]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04

Bommes

Capo del formaggio

@PinusRigida
Als motorrijder en sporadisch fietser geef ik je groot gelijk.
Je volgt de wegcode voorzover ik het zie correct.
Ik zou op de fiets het zelfde doen, ook hier in NL, ik doe het met de motor ook.
Mijn inziens voor mijn veiligheid (op beide 2-wielers) de enige juiste oplossing.
En omdat de regelgeving in NL anders is neem ik een eventuele bekeuring maar als gecalculeerd risico aan.
Weegt niet op tegen het voordeel van beter zichtbaar zijn, ergo veiliger.

Op een rotonde met fietspad waar ik verder dan de eerste afslag wil ga ik ook links tegen de rand van het fietspad fietsen. Ik eis mijn plek op, waarmee ik alleen maar beter gezien kan worden.

[Voor 28% gewijzigd door Bommes op 08-08-2019 23:07]

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:22

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Modbreak:Vriendelijk verzoek om gewoon ontopic te blijven reageren.

Op de man reacties en generaliserende Nederlanders / Belgen posts zijn niet toegestaan

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-03 16:41
Met verbazing lees ik de discussie.

Er zijn zo 3 scenario's te verzinnen die het relaas van de agent had vermeden;
Ga rechtdoor, sla een 20 meter later linksaf;

Ga van de rotonde af, loop over het zebrapad;

Blijf rechts en volg de rotonde.

Je kan niet het meest simplistische concept als een rotonde naar eigen inzicht gaan toepassen onder het mom van veiligheid, met bovenstaande scenario's als alternatief, en je scharen achter de wegcode.

Feitelijk wordt de rotonde gebruikt als een kruispunt, mét de voordelen van een rotonde dat je wel voorrang hebt ten opzichte van tegemoetkomend verkeer. Nee, dat is echt veilig. Ik moet er niet aan denken dat ik een fietser op de rotonde tegenkom waar iemand op het midden van een rotonde 'linksaf slaat'.

Serieus, dit is toch een non-discussie.

• sypie
  • Niet online
@PinusRigida

Je hebt een prima onderweg aangesneden waar veel reacties op komen.

Wat mij verbaast is dat een groot aantal reageerders de situatie niet goed ingelezen heeft. (ik lees ook niet altijd even goed maar deze keer heb ik wel in de gaten wat er aan de hand is)

Jou TL:DR zou moeten zijn: "Ik volg de wegcode en toch word ik aangesproken door een agent dat ik het fout doe."

Wegcode:
[/quote]Op een rotonde met gemengd verkeer moet de fietser een zichtbare plaats innemen bij het oprijden van de
rotonde (Check: fluo helm en fluo rugzak) en op de rotonde zelf is het veiliger
om dichter bij het middeneiland te fietsen dan
aan de rand van de rotonde (Check, want dat deed ik).

Om dit mogelijk te maken, bepaalt de wegcode
uitdrukkelijk dat fietsers op rotondes niet(!) verplicht zijn om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven.
[/quote]

Wat TS doet:
Legende:
Dat mensen de Nederlandse verkeersregels verwarren met de Belgische wegcode is op zich logisch maar er wordt direct al duidelijk gemaakt dat het om een Belgische situatie gaat.

Wanneer alle reacties weggehaald worden die van de Nederlandse situatie uit gaan wordt het topic ineens heel minimaal.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53
Zo'n rotonde is een oneindig lange weg met enkel afslagen naar rechts. Fiets je op een rechte weg ook in het midden om te voorkomen dat auto's je nog even snel inhalen voordat ze rechts afslaan?

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
servies schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:26:
[...]

En ook in Nederland zijn er enkele uitzonderingen op die regel...

[...]

Nee hoor... Alleen jij...

:+
Een rotonde in Assen bijv. heeft de fietser geloof ik geen voorrang op de auto die op de rotonde rijdt bij afslaan. Echter zijn er genoeg plaatsen waar afslaand verkeer op de rotonde geen voorrang heeft op de fietser. In deze situaties ligt er dan wel een fietspad rond de rotonde.

Punt is dat het in Nederland ook niet overal hetzelfde is qua regels.

• sypie
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:41:
Zo'n rotonde is een oneindig lange weg met enkel afslagen naar rechts. Fiets je op een rechte weg ook in het midden om te voorkomen dat auto's je nog even snel inhalen voordat ze rechts afslaan?
Het gaat er toch om wat er in de wegcode staat?

• SavageNL
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

2 keer van rijbaan wisselen? Het gaat hier toch maar over 1 baan met afslagen?
Ik gebruik mijn knipperlicht ook niet als ik iets verder naar links ga in mijn eigen baan.
jadjong schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:41:
Als de rijbaan die je deelt met de automobilisten te smal is om ingehaald te worden maar breed genoeg is dat auto's denken dat ze het toch kunnen? Dan is volgens mij het midden van de weg de beste plek om te fietsen.
TS geeft aan dat ie dit is gaan doen omdat het in het verleden vaak bijna fout ging, dat zou voor mij ook reden genoeg zijn om dan maar die vijf seconden in het midden van de weg te gaan rijden. Helemaal als je ook nog regelgeving vindt die het niet alleen toestaat, maar aanmoedigt.

• prutser001
  • Laatst online: 00:46

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ach, Politie lijkt wel vaker te denken dat de regels er alleen maar zijn voor de normale burger (of als het ze uitkomt) Laatst ook een akkefietje met een politie in burger auto (of hoe je het ook noemt) die aan het keren was in een 1 richting straat (bij een school).

En het duurde en duurde en duurde en hij moest weer steken.. Dus ik geef wat extra gas (School was al uit en nee niet boven de 30) om mijn irritatie te delen, kom ik thuis aan komt hij aanrijden. En die gaat wel de discussie aan. Dus ik gelijk maar advocaat aan de lijn en hij rot weer op... Oprotten is mij gelijk geven, toedels kneus.

En op de A2 geld de 100km/h snelheidslimiet ook niet voor de politie, zonder lichten/sirene gewoon 140 voorbij knallen/kleven..
Nee kom niet met 'het zijn ook mensen' nee ze zijn er om het goede voorbeeld te geven en dus niet in je kofferbak hangen omdat ze snel hun koffie moeten hebben... En kom ook niet aan met 'wat weet jij nou, misschien was er wel wat' dan hadden ze maar lichten aan moeten zetten.

Regels zijn er alleen als het uitkomt, tijd terug ook met die politie staking dat ze zaten te filmen met een mobiel, wie geeft de boete? De politie politie?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-03 21:14
Stond er wel een bord rotonde? Want anders is het een ‘rond punt’ en geen rotonde in België:

Alhoewel ze in de spreektaal door elkaar gebruikt worden en veel mensen het verschil niet kennen, hebben rondpunt en rotonde wel degelijk een specifieke betekenis volgens het verkeersreglement:

rondpunt = algemener, meestal met voorrang van rechts. Doel is de snelheid te verminderen. Meestal te vinden in woonwijken.
rotonde = speciaal geval van een rondpunt, met specifieke voorrangsregels (met verkeersbord D5: verkeer op de rotonde heeft voorrang). Doel is de doorstroming te bevorderen met zo weinig mogelijk conflictsituaties. Meestal te vinden op verbindingswegen.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.

De agent had wellicht dus gelijk dat dit geen rotonde is?

• Tommie12
  • Laatst online: 22:31
Ik heb ook ooit iets dergelijks mee gemaakt.

In de familie rond de tafel hebben we dat dan eens besproken, en we kwamen er niet direct uit.
Verschillende meningen met verschillende argumenten, toffe discussie.

Om die af te sluiten heb ik toen beloofd dat ik met een paar afdrukjes zelf eens langs zou gaan op het politiekantoor om te vragen hoe het juist wel moet.

Bij mij was de conclusie dat de agent voor 50% gelijk had, en mijn oudste dochter (die net haar rijbewijs gehaald had en de stof vers gestudeerd had) het bij het juiste eind had.
Ze kreeg bij het volgende dessert een extra schep ijs, en de zaak was gesloten.

Op het kantoor van de politie vonden ze het wel een mooie vraag, en we hebben daar een kwartiertje goed over gepraat.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:44:
ok, je neemt de binnenbocht van de rotonde, want kortste weg? (In NL moeten fietsers imho uiterst rechts blijven op een rotonde), met de intentie om daarna over het trottoir verder te fietsen..... en vindt het vreemd dat je daar een opmerking over krijgt.......
Doe in het vervolg ajb de moeite om -als je van plan bent om te reageren- de TS te lezen, ik weet dat het lang is, maar dan reageer je tenminste niet naast het punt.

"want kortste weg?" - Neen: veiligste manier om niet op een rond punt voorbijgestoken te worden en de pas afgesneden te worden door wagens die een afslag eerder naar rechts moeten en zo de fietser in gevaar brengen, zoals hierboven ergens gezegd: een rond punt, zeker eentje met één rijstrook, dient niet om in te halen, auto's halen elkaar daar ook niet in, met goeie reden.

Stel: jij rijdt met je wagen op een éénvaksrotonde en moet de tweede afslag hebben... voor je't weet komt er links van jou een wagen je inhalen die de eerste afslag moet hebben, kan je raden wat er gaat gebeuren? als één van de twee niet hard in de remmen gaat heb je brokken. Wel; dié situatie, maar dan i.p.v. met de wagen ben je met de fiets (en er is geen fietspad op rotonde, zie afbeelding hierboven). Is het zo duidelijk?

Daarbovenop gereglementeerd en zelfs geadviseerd door wegcode, uit veiligheid voor de fietser... zoals ik ook in TS gelinkt heb, dus ja ik vind het vreemd dat ik daar een opmerking over krijg, en dan zeker door een wetsdiender; die behoort nl. de wegcode te kennen, en dat was niet (volledig) het geval.
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:49:
Een auto kan je gewoon links inhalen, en hoort rekening te houden met de zwakkere verkeersdeelnemer. zolang jij als fietser rechts blijft zal er weinig fout gaan. je moet toch rechts het verkeersplein/rotonde verlaten. zolang jij geen rechterhand uitsteekt, mag iedere deelnemer ervan uit gaan dat jij je verder beweegt op het plein/rotonde en pas de volgende afslag neemt. ga je beide rechts af, is er ook geen hinder, want de auto zal links van je blijven bij ook afslaan, en zo een vloeiende doorloopt creëren. ga jij als fietser een auto hinderen(door recht voor de auto of links te gaan rijden) veroorzaak je zelf een storing in het doorvloeien wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken.
Dat is allemaal mooi in een ideale wereld waar er ook effectief rekening wordt gehouden... Maar helaas is het in realiteit veel minder ideaal. Je zou idd. veilig moeten zijn als je rechts houdt... Maar helaas is dat in deze situatie niet het geval. Als je de eerste afslag van de rotonde moet hebben misschien wel ja, maar niet als je verder door moet op die rotonde.

Tuurlijk zou iedere deelnemer er moeten van uit gaan dat zolang ik mijn rechterarm niet uit steek, ik op de rotonde blijf, maar nogmaals: ideale situatie.

In dezelfde ideale situatie mag ik er ook vanuit gaan dat iedereen die met de wagen van plan is om rechtsaf te slaan -om het even waar, niet alleen op een rotonde- zijn richtingaanwijzers en zijspiegels gebruikt, en over de schouder kijkt. In realiteit gooi ik wekelijks een paar keer mijn remmen dicht omdat nét dat niet gebeurt wanneer men rechtsaf moet en bvb. het fietspad op een doorlopende weg kruist. Er is een reden waarom dagelijkse fietsers in drukke steden niet langer de richtingaanwijzers van wagens in het oog houden maar de stand van de voorwielen, als je die ziet afdraaien naar rechts weet je pas wat ze van plan zijn want letterlijk de meerderheid weet in de drukte z'n pinkers niet staan.

Het is allemaal mooi hoor, "hoe het zou moeten zijn"... Maar helaas moet ik aan m'n eigen leven denken en in sommige gevallen -zoals hier- mijn plaats op de openbare weg afdwingen. (dan nog reglementair).

Het laatste deel van je reactie slaat in dit geval dan ook nergens op want: net doordat ik op die rotonde mij in het verkeer meng en zo ga rijden dat ze me niet kunnen inhalen (wat ze bij een andere wagen ook niet zouden doen), zorg ik voor een vlotte doorloop. Het alternatief is dat ik mooi rechts blijf... en dan aan het zebrapad afstap en wacht tot iemand me doorlaat, d.w.z.: iedereen, uit beide richtingen moet voor mij stoppen.
Wat is hier dan de meest vloeiende manier?

"als jij de auto gaat hinderen" Hoe? door er gedurende 15 seconden op een rotonde voor te gaan rijden uit zelfbehoud? Automobilisten mogen zich best eens wat minder snel "gehinderd" voelen, wat ik doe is correct en zorgt er net voor dat ze 4 meter verder niet moeten stoppen om een fietser te voet laten over te steken, dat zij het niet weten of begrijpen is te danken aan hun gebrek aan inzicht.

Ik snap dus echt niet wat hier zo ingewikkeld aan is.

[Voor 71% gewijzigd door PinusRigida op 09-08-2019 09:28]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee