Mapro schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:54:
[...]
Vandaar ook dat de remmen achter anders gemonteerd zijn dan voor om dat duiken en omhoog komen tegen de gaan. Kreukelzone maakt niets uit. Fabriekanten bouwen een auto om niet te crashen. Niet om zo zacht mogelijk te crashen. Daarbij is de remweg en grip met een band van 2 mm het zelfde dan van 6mm. Dit tonen diverse test in de auto vak bladen ook aan😉😁
AUB alleen dit soort dingen zo stellig melden als je er ook echt iets van weet

- Zodra je remt gaat je voorkant omlaag en je achterkant omhoog, dat is simpele natuurkunde. De enige manier om dat te voorkomen is door vooral achter te remmen wat helaas je remweg enorm vergroot en geen enkele fabrikant dus zal doen. Vandaar ook dat je de 70% voor, 30% achter remverdeling hebt.
- Elke auto is gemaakt om vooral van voren beter tegen een crash te kunnen. De meeste ongelukken gebeuren nu eenmaal met de voorkant omdat dat de richting is die zo'n beetje alle auto's rijden. De kreukelzone zit dus vooral aan de voorkant. Er zijn hiervoor strenge eisen en auto's zijn dus zeer zeker wel gemakt om bij een crash de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen.
- De remweg van een auto met banden met 2mm en 6mm is alleen gelijk als het droog is, sterker nog, dan is 0mm (slicks) nog beter, alleen zodra het gaat regenen heb je wel een aardig probleem......
- Overstuur is veel moeilijker op te vangen dan onderstuur, daarnaast (zie punt 2) als je toch iets raakt, raak je dat het liefste met de voorkant (onderstuur) en niet de zijkant (overstuur). En om ervoor te zorgen dat je eerder onderstuur dan overstuur krijgt moet je de beste banden achter leggen.
- Aangezien een auto naar voren duikt bij remmen (zie punt 1) krijgen je voorwielen automatisch meer druk en dus meer grip waardoor mindere grip van je banden voor (slechtere banden) minder snel tot problemen lijdt. Nog een reden dus om de beste banden achter te leggen.
Dus laten we het even bij de feiten houden, want je roept nu wel heel veel dingen die aantoonbaar niet kloppen en zelfs zeer onveilig kunnen zijn,
Die 2 samen kloppen niet, of je snapt door je algehele kennis van de auto en die van remkrachten en vertragingen waarom de beste banden achter moeten, of je hebt die kennis niet en je monteert je beste banden voor

Ik kan wel zeggen dat ik het zo al 12 jaar doe en geen 1 auto ooit is uitgebroken.
Normaal gesproken zal een auto ook niet uitbreken omdat je toch ruim binnen de grenzen blijft (zeker als je ervoor zorgt dat je er zowel voor als achter goede banden onder hebt liggen). Als je echter een keer een noodsituatie hebt (b.v. uitwijken in een bocht vanwege een overstekend hert) zal bij de slechtste banden achter de auto veel eerder uitbreken dan als de beste banden voor zitten. En als je voorkant al gaat slippen is dat veel simpeler op te vangen (rem los) dan achter (heel snel en heel precies de goede kant op sturen, en daarna precies op het goede moment weer terugsturen). Het zal dus (gelukkig) uiteindelijk zelden voor komen dat je in een slip raakt en gelukkig heb jij zo'n situatie in de laatste 12 jaar niet gehad
Als je dit trouwens een keer in de praktijk wilt voelen moet je naar een goede slipschool gaan, dan leer je het verschil tussen (het corrigeren van) onder- en overstuur heel snel
Ik heb trouwens voldoende kennis van auto's, remkrachten en vertragingen om een goede berekening te volgen, dus ondanks dat ik overtuigd ben dat bovenstaande klopt, zie ik graag een gespecificeerde uitleg van jou die jouw standpunt bewijst
En weer OT : voor TS, zoek simpelweg online een goede band op, zoek een locale bandenboer en laat ze eronder leggen

Een dealer is nu eenmaal meestal een stuk duurder en voor zoiets kun je ook prima bij b.v. een Kwikfit terecht. Alleen dan vooral niet ingaan op andere dingen die ze 'toevallig' vinden

.