Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:16

Luuk2015

Vires in numeris

3raser schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Beide draaien zou niet zoveel zin hebben. Als een van de twee geblokkeerd wordt dan is de ander automatisch ook niet meer toegankelijk. Ik zou zelf voor een bridge gaan. Die lijkt me het meest veilig voor je privé internet verbinding.
Uiteindelijk heb ik een Bridge opgezet, en zo te zien werkt alles!
Is er eigenlijk een manier hoe ik mooi kan zien hoeveel inkomende verbindingen ik heb gehad?
Lijkt me wel leuk om wat statistieken in te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk2015 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Is er eigenlijk een manier hoe ik mooi kan zien hoeveel inkomende verbindingen ik heb gehad?
Apt install nyx

Daarna gewoon nyx in typen after install

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Luuk2015 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb hier enkele tools benoemd die handig kunnen zijn. Dit zijn Nyx en de Tor Metrics website.

Nyx geeft je live inzage in alles wat je Bridge doet. De Metrics website geeft je een samenvatting van je bridge. Je kunt je eigen bridge vinden op basis van de naam die je hem gegeven hebt. De grafiekjes werken waarschijnlijk pas na een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

3raser schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb hier enkele tools benoemd die handig kunnen zijn. Dit zijn Nyx en de Tor Metrics website.

Nyx geeft je live inzage in alles wat je Bridge doet. De Metrics website geeft je een samenvatting van je bridge. Je kunt je eigen bridge vinden op basis van de naam die je hem gegeven hebt. De grafiekjes werken waarschijnlijk pas na een paar dagen.
Dank, ik ga er even naar kijken.
Weet jij toevallig of het e-mailadres wat je in je .env invoert publiekelijk wordt gedeeld?
Zo ja, is dat geen privacy risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Luuk2015 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Dank, ik ga er even naar kijken.
Weet jij toevallig of het e-mailadres wat je in je .env invoert publiekelijk wordt gedeeld?
Zo ja, is dat geen privacy risico?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een emailadres in .env. Is dat een Docker bestand misschien? In je Tor configuratie kun je een contact adres invoeren als je dat wilt maar deze kun je ook gerust leeg laten. Je kunt er eigenlijk invoeren wat je maar wilt. Verdere privé gegevens worden er niet gedeeld. En bij een bridge wordt volgens mij zelfs het contact veld niet eens gedeeld.

[Edit] correctie. Ik zie bij mij eigen bridge ook het contact veld staan dus die wordt wel degelijk gedeeld. Maar zoals gezegd is die optioneel en kun je daar invullen wat je maar wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door 3raser op 13-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het hoeft inderdaad niet, maar ik geef toch altijd een abuse email adres op (apart email account) waarop andere admins evt misbruik kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 07:15

EAI

Ik heb thuis een docker container draaien met een OBFS4 bridge. Dagelijks download deze ongeveer 64Gb en dezelfde hoeveelheid wordt ook geupload.
Dit zie ik terug in de container log, en ik zie ook wat gegevens op de Tor metrics website.
Nu heb ik het vermoeden dat je met NYX nog meer kunt zien, maar dit is niet geinstalleer op de standaard Tor container.
Heeft iemand enig idee hoe je dat toch werkend krijgt op Docker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

EAI schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:43:
Ik heb thuis een docker container draaien met een OBFS4 bridge. Dagelijks download deze ongeveer 64Gb en dezelfde hoeveelheid wordt ook geupload.
Dit zie ik terug in de container log, en ik zie ook wat gegevens op de Tor metrics website.
Nu heb ik het vermoeden dat je met NYX nog meer kunt zien, maar dit is niet geinstalleer op de standaard Tor container.
Daar zat ik mij vorige week ook op in te lezen, echter heb ik toen niets gevonden.
Voor nu gebruik ik de de "Relay Search" i.c.m. de container log om simpele statistieken te zien.
Ik hoop dat er ook hier anderen zijn die hier ervaring mee hebben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk2015 op 17-08-2022 22:39 ]

Verwijderd

Een update van een van mijn servers met de tor exit node die bij oneprovider staat, via scaleway, gister mijn eerste abuse report gehad op die server…
En dus zogenaamd de abuse moeten beantwoorden dat ik het niet kan oplossen blablabla tor node etc

Kijken wat ze nu gaan doen… als ze hem down halen heb ik nog een backup host buyvm

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 06:44:
Een update van een van mijn servers met de tor exit node die bij oneprovider staat, via scaleway, gister mijn eerste abuse report gehad op die server…
En dus zogenaamd de abuse moeten beantwoorden dat ik het niet kan oplossen blablabla tor node etc

Kijken wat ze nu gaan doen… als ze hem down halen heb ik nog een backup host buyvm
Waar ging de abuse melding over als ik vragen mag?

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik heb zelf geen ervaring met Tor in een Docker container maar met een korte zoekopdracht vond ik deze site: https://github.com/jarlave/docker-tor-relay-nyx
Misschien kun je daar iets mee?

Of anders deze instructies: https://www.reddit.com/r/...cker_installation_anyone/

[edit] Overigens vind ik 64GB (ik neem aan dat je Gigabyte bedoelt) per dag aan download traffic best heel veel voor een bridge. Ik heb het idee dat mijn bridge maar een paar honderd megabyte per dag verbruikt. Weet je zeker dat hij is ingesteld als bridge?
Correctie, mijn bridge verbruikt ongeveer 12,5GB per dag aan download. Ik dacht het eerst uit te rekenen via de dataverkeersgrafiek op de Metrics pagina maar rekende per ongeluk maar voor 1 uur in plaats van voor 24 uur. :z

[ Voor 29% gewijzigd door 3raser op 18-08-2022 08:44 ]

Verwijderd

3raser schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Waar ging de abuse melding over als ik vragen mag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn8wxDpCjgPDJV6_AzKA_2wR2U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziIfN8sEygqIDYDeE8IUnDH7.jpg?f=fotoalbum_large

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Aha, de UCEPROTECT blacklist. Die blokkeren volgens mij ook complete subnetten. Bij TransIP hebben ze er bijvoorbeeld ook regelmatig last van. Ik zou me daar niet te druk om maken.

Verwijderd

3raser schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Aha, de UCEPROTECT blacklist. Die blokkeren volgens mij ook complete subnetten. Bij TransIP hebben ze er bijvoorbeeld ook regelmatig last van. Ik zou me daar niet te druk om maken.
Ja, maar ik vroeg het via de scaleway livechat, die zeiden als ik de abuse niet kan oplossen, wat niet kan suspenden ze de server(s)

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Ja, maar ik vroeg het via de scaleway livechat, die zeiden als ik de abuse niet kan oplossen, wat niet kan suspenden ze de server(s)
Strenge policy hoor.
Zo te lezen wordt je IP adres vanzelf van de blacklist verwijderd als er 7 dagen geen spam is verstuurd. En anders moet je betalen voor verwijdering. Maar in beide gevallen zal je de spam moeten stoppen.

Heb je de mailpoorten van je Exit geblokkeerd of staat alles open?

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Dat is trouwens wel fors meer dan hoeveel verkeer ik krijg.
Bij mij kom ik nog geen eens in de buurt van 100MB.
Geen idee of dit de bedoeling is...

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Luuk2015 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Dat is trouwens wel fors meer dan hoeveel verkeer ik krijg.
Bij mij kom ik nog geen eens in de buurt van 100MB.
Geen idee of dit de bedoeling is...
Jouw bridge draait pas een paar dagen toch? Als je bridge langere tijd stabiel online blijft zal het verkeer toenemen en daardoor dus ook het dataverbruik.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

3raser schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Jouw bridge draait pas een paar dagen toch? Als je bridge langere tijd stabiel online blijft zal het verkeer toenemen en daardoor dus ook het dataverbruik.
Ah gelukkig. Dan wacht ik het rustig af :9

• EAI

EAI

3raser schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met Tor in een Docker container maar met een korte zoekopdracht vond ik deze site: https://github.com/jarlave/docker-tor-relay-nyx
Misschien kun je daar iets mee?

Of anders deze instructies: https://www.reddit.com/r/...cker_installation_anyone/

[edit] Overigens vind ik 64GB (ik neem aan dat je Gigabyte bedoelt) per dag aan download traffic best heel veel voor een bridge. Ik heb het idee dat mijn bridge maar een paar honderd megabyte per dag verbruikt. Weet je zeker dat hij is ingesteld als bridge?
Correctie, mijn bridge verbruikt ongeveer 12,5GB per dag aan download. Ik dacht het eerst uit te rekenen via de dataverkeersgrafiek op de Metrics pagina maar rekende per ongeluk maar voor 1 uur in plaats van voor 24 uur. :z
Thnx, ik vertrouw geen andere docker images, maar die reddit link biedt wel mogelijkheden. Dat ga ik eens onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook sinds gisteren heb ik een eigen resolver met unbound zodat je niet afhankelijk ben van de grote resolvers, al mijn tor exit nodes runnen erop zodat ik nergens last van krijg als er ooit iets geblockt wordt door de big tech resolvers,..

de server met unbound heeft geen query cap of iets dergelijks, alleen heb ik het server ip nodig als jullie er van willen gebruik maken

en het is ook geen kleine server dus laggen zal die niet gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EAI

EAI

Er zijn vast meer mensen die zich dit afvragen, en het is mij inmiddels gelukt. Door deze stappen:
Dit toevoegen aan de variabelen:
code:
1
2
OBFS4V_ControlPort=0.0.0.0:9051
OBFS4V_HashedControlPassword=[password hash - je kunt dit opvragen door dit commando te geven in de terminal van de container: tor --hash-password <password>]

Hiermee open je poort 9051 (de controlport waar NYX verbinding mee maakt)

NYX werkt niet remote, maar wel als je het op dezelfde host installeerd.
Daarom heb ik met docker-compose een nieuwe container gemaakt met alleen Python (3.10.6-bullseye) met daarop NYX geinstalleerd.
Deze container draait nu dus naast de OBFS4 bridge container, en als ik een terminal start dan start ik NYX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

@EAI Bedankt voor je bericht!
Ik ga er vanavond even verder naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu mijn nieuwe tor relay server goed worden opgenomen in het tor netwerk en ik mijn eigen dns resolver gebruik zie je de queries nu ook flink oplopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deBY1IrVgv8BpQzDhRQhXZ_74BM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LCh6vQFdBd61o0CtgkVwxnEg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zo, mijn setup weer verder uitbereid voor tor,
dalijk 2 anycast ips die uncensored worden zonder upstream dns providers nodig te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bartholomew
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 19:02
Ik heb Tails en een verbinding via een bridge opgezet.
Voor mij is dit alles nieuw.

Bij het spelen met de instellingen kwam ik iets tegen wat mij stoorde.

In het menu Network onder Wired is de instelling : Make available to other users
Dit stond standaard aangevinkt.

Weet iemand wat deze instelling is?
Wordt mijn netwerk dan gedeeld met andere Tor gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
El_Bartholomew schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:53:
Ik heb Tails en een verbinding via een bridge opgezet.
Voor mij is dit alles nieuw.

Bij het spelen met de instellingen kwam ik iets tegen wat mij stoorde.

In het menu Network onder Wired is de instelling : Make available to other users
Dit stond standaard aangevinkt.

Weet iemand wat deze instelling is?
Wordt mijn netwerk dan gedeeld met andere Tor gebruikers?
Dit betekend volgens mij dat andere gebruikers op dezelfde computer gebruik kunnen maken van die verbinding. Dit zijn dus lokale gebruikers die anders zelf een eigen verbinding op moeten zetten. Dit zou dus niets te maken hebben met externe Tor gebruikers die internetten via jouw computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op de lijst van relayorganisaties staat ook de stichting Hart voor Internetvrijheid. Maar als ik naar die website kijk lijkt het een beetje een dooie boel. Weet iemand of deze organisatie nog actief is?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15
Uit de TS:
Het draaien van een Exit relay is niet aan te raden op je privé IP adres! Exit relays worden vaak geblokkeerd en zijn ook wel eens doelwit van aanvallers. Je zou jezelf (en je familie) dus geen plezier doen als je dit doet op je eigen internet verbinding. Als je er toch aan wilt beginnen is een extra (tweede) IP adres zeer wenselijk zodat je eigen verkeer gescheiden blijft van het Tor verkeer.
Van alle relays zijn de IP adressen bekend. Ook IP adressen van guard/middle relays worden hier en daar (permanent) geblokkeerd, zoals door China (weet ik uit eigen ervaring). @3raser: kan jij dit verwerken in de TS? Het lijkt mij handig dat men dit risico kent bij het draaien van (enkel) een guard/middle relay.

Zie ook:
All relays will be listed in the public list of Tor relays, so may be blocked by certain services that don't understand how Tor works or deliberately want to censor Tor users.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 03-11-2022 16:26 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Hoeveel resources neemt het in beslag als ik een relay op wil zetten? Zijn daar statistieken van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
The Zep Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:21:
Uit de TS:

[...]

Van alle relays zijn de IP adressen bekend. Ook IP adressen van guard/middle relays worden hier en daar (permanent) geblokkeerd, zoals door China (weet ik uit eigen ervaring). @3raser: kan jij dit verwerken in de TS? Het lijkt mij handig dat men dit risico kent bij het draaien van (enkel) een guard/middle relay.

Zie ook:

[...]
Ook uit de TS:
Toch is er geen zekerheid dat je IP adres nooit geblokkeerd zal worden. Uit eigen ervaring en van online lezen (bron nodig) heb ik gemerkt dat ook Middle relays door bepaalde internet diensten geblokkeerd kunnen worden. Dit is jammer want het blokkeren van deze IP adressen heeft geen enkel nut. Middle relays routeren geen verkeer naar het internet toe en een blokkade zal daarom eerder legitieme bezoekers treffen dan dat het aanvallers zal stoppen.
Ik heb namelijk zelf ook die ervaring dus ik had er al een waarschuwing voor geschreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
3raser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:55:
[...]

Ook uit de TS:

[...]

Ik heb namelijk zelf ook die ervaring dus ik had er al een waarschuwing voor geschreven. ;)
Heel goed. Wel een punt:
Toch is er geen zekerheid dat je IP adres nooit geblokkeerd zal worden. Uit eigen ervaring en van online lezen (bron nodig) heb ik gemerkt dat ook Middle relays door bepaalde internet diensten geblokkeerd kunnen worden. Dit is jammer want het blokkeren van deze IP adressen heeft geen enkel nut. Middle relays routeren geen verkeer naar het internet toe en een blokkade zal daarom eerder legitieme bezoekers treffen dan dat het aanvallers zal stoppen.
Het blokkeren van middle relays ontmoedigt tot een zekere hoogte het hosten van middle relays, en daarmee het ondersteunen van Tor. Dat is dan ook de motivatie om ze te blokkeren. De Chinese overheid is bijvoorbeeld helemaal niet blij met Tor, en zal elk klein dingetje gebruiken om dat te frustreren (hoe (in)effectief dat ook is, naargelang de eigenaar van het IP adres en het gebruik ervan). Het heeft dus wel een nut (voor bijvoorbeeld China).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Yzord schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:32:
Hoeveel resources neemt het in beslag als ik een relay op wil zetten? Zijn daar statistieken van?
Er is naar mijn weten niet echt een vuistregel voor de resources die een relay gebruikt. Het werkt bijvoorbeeld ook al prima op een Raspberry Pi. Een relay neemt voornamelijk bandbreedte en CPU tijd in beslag. Een Tor relay is altijd single-threaded wat wil zeggen dat een multicore CPU je niet zal helpen om hem sneller te maken. Een moderne CPU zal je meer helpen omdat die veelal ingebouwde instructies heeft om hardwarematige encryptie mogelijk te maken. Mocht je de resources willen beperken dan kun je in je relay configuratie je bandbreedte beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
3raser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:59:
Een Tor relay is altijd single-threaded wat wil zeggen dat een multicore CPU je niet zal helpen om hem sneller te maken.
Je kan natuurlijk op één apparaat met meerdere CPU's meerdere relays draaien, één per CPU. Niet echt veilig (vanuit een Tor perspectief), maar het kan. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 04-11-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
The Zep Man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:58:
[...]

Heel goed. Wel een punt:

[...]

Het blokkeren van middle relays ontmoedigt tot een zekere hoogte het hosten van middle relays, en daarmee het ondersteunen van Tor. Dat is dan ook de motivatie om ze te blokkeren. De Chinese overheid is bijvoorbeeld helemaal niet blij met Tor, en zal elk klein dingetje gebruiken om dat te frustreren (hoe (in)effectief dat ook is, naargelang de eigenaar van het IP adres en het gebruik ervan). Het heeft dus wel een nut (voor bijvoorbeeld China).
Om maar een persoonlijke ervaring te noemen, ik werd geblokkeerd bij 123inkt. Ik wist precies waar dit door kwam maar 123inkt gaf niet thuis en zei dat het ergens anders aan moest liggen. Ook werd ik geblokkeerd door OpenSubtitles. Die snapten precies wat ik bedoelde en hebben mij direct van de blokkadelijst gehaald. Ik heb er overigens niet heel veel last van gehad maar ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld niet door een grote dienst wil worden geblokkeerd. Gelukkig zijn die grote diensten zich vaak redelijk bewust van het feit dat middle relays geen kwaad kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
ocf81 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:11:
Op de lijst van relayorganisaties staat ook de stichting Hart voor Internetvrijheid. Maar als ik naar die website kijk lijkt het een beetje een dooie boel. Weet iemand of deze organisatie nog actief is?
Ik durf het niet te zeggen. Ik kan zo snel ook geen relay vinden die op hun naam staat. Maar je kunt het ze zelf vragen. Het e-mailadres staat op de contact pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
3raser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:03:
Gelukkig zijn die grote diensten zich vaak redelijk bewust van het feit dat middle relays geen kwaad kunnen.
'Vaak' is niet voldoende t.o.v. de tijd die de rest kan kosten. Mijn advies voor iedereen die een relay draait is om dit op een apart IP daarvoor te doen.

[edit]
Uiteraard geldt dit niet voor enkel het gebruiken van Tor of het hosten van Onion Services, maar daar is dit topic dan ook niet voor. :+

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 04-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
The Zep Man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:00:
[...]

'Vaak' is niet voldoende t.o.v. de tijd die de rest kan kosten. Mijn advies voor iedereen die een relay draait is om dit op een apart IP daarvoor te doen.

[edit]
Uiteraard geldt dit niet voor enkel het gebruiken van Tor of het hosten van Onion Services, maar daar is dit topic dan ook niet voor. :+
Mijn advies voor mensen die hun privé IP adres willen gebruiken om Tor te hosten is om een bridge op te zetten in plaats van een relay. Die wordt nooit geblokkeerd door normale websites.
Pagina: 1 2 Laatste