Kan RFXCom temperatuur uitzenden voor een weerstation?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btweaked
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10-2021
Is het mogelijk om met RFXCom en bv Domoticz een temperatuur uit te zenden voor een weerstation-display? Het doel is dus om een 'eigen' temperatuur, bv landelijk gemiddelde door te sturen naar het station, zodat deze wordt weergegeven op het display.

Ik heb een weerstation van Quigg Electronica Model 7307RW waar de externe termometer van ontbreekt. Ik heb ook Domoticz draaien op een Pie met een RFXCom. En een Cresta externe termometer die niet samenwerkt met het weerstation, maar wel met Domoticz.

Ik vermoed dat het weerstation werkt met 868 mhz frequentie.

Ik vraag me af of er mensen zijn die weten of dit bestaat.

Beste antwoord (via btweaked op 04-08-2019 09:59)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die Cresta temperatuur sensoren werken vaak alleen op 433Mhz en dan zou dus die RFXCom ook op 433Mhz werken. Echter als je weerstation een andere frequentie gebruikt, dan houdt het al direct op want je transceiver werkt niet op die frequentie (daarnaast gebruiken sommige draadloze weerstations channel hopping en/of andere coderingen die niet zomaar zijn uit te lezen, laat staan schrijven) Ook lijkt het mij heel erg stug dat je "zomaar" data naar het weerstation zou kunnen sturen en dat deze die data op het eigen apparaat zal tonen.

Je zou kunnen proberen om een simpele temperatuur sensor op 868Mhz aan te melden op je weerstation maar dan zou je echt geluk moeten hebben dat dit gaat lukken aangezien deze waarschijnlijk een eigen protocol gebruikt en jij die niet weet.

Zie ook voorbeeld uit dit ouder topic m.b.t. uitlezen data :

Weerstation 868MHz
Friedland bel (868Mhz) ontvangen op Raspberry Pi / Arduino?
Protocol uitzenden via 868 mhz voor home automation

[ Voor 50% gewijzigd door Breezers op 04-08-2019 09:55 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 13:56

KRASH

Juist ja...

Heb je überhaupt een RFXCom die kan communiceren op 868Mhz? Volgens mij doen die standaard alleen 433Mhz.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die Cresta temperatuur sensoren werken vaak alleen op 433Mhz en dan zou dus die RFXCom ook op 433Mhz werken. Echter als je weerstation een andere frequentie gebruikt, dan houdt het al direct op want je transceiver werkt niet op die frequentie (daarnaast gebruiken sommige draadloze weerstations channel hopping en/of andere coderingen die niet zomaar zijn uit te lezen, laat staan schrijven) Ook lijkt het mij heel erg stug dat je "zomaar" data naar het weerstation zou kunnen sturen en dat deze die data op het eigen apparaat zal tonen.

Je zou kunnen proberen om een simpele temperatuur sensor op 868Mhz aan te melden op je weerstation maar dan zou je echt geluk moeten hebben dat dit gaat lukken aangezien deze waarschijnlijk een eigen protocol gebruikt en jij die niet weet.

Zie ook voorbeeld uit dit ouder topic m.b.t. uitlezen data :

Weerstation 868MHz
Friedland bel (868Mhz) ontvangen op Raspberry Pi / Arduino?
Protocol uitzenden via 868 mhz voor home automation

[ Voor 50% gewijzigd door Breezers op 04-08-2019 09:55 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btweaked
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10-2021
@KRASH Ik dacht dat de RFXCom die ik heb ook iets met 868 kon omdat hij ook Somfy screens kan bedienen. Maar er staat me inderdaad iets van bij dat hij dan ook alleen dàt kan op 868.

@Breezers De Cresta sensor die ik heb heeft net als het weerstation drie kanalen, maar het (protocol?) komt inderdaad niet overeen, blijkbaar. Ik kan alleen duur betaalde info vinden over het Guigg station (gekocht in Frankrijk), dan kan ik beter een andere, nieuwe kopen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je niet gebruik maken van openweathermap voor je woonplaats?
https://achtenveertig.nl/?p=473

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13
KRASH schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:12:
Heb je überhaupt een RFXCom die kan communiceren op 868Mhz? Volgens mij doen die standaard alleen 433Mhz.
Ja, Die zijn er.
Alleen in de usb variant.
Pagina: 1