Friedland bel (868Mhz) ontvangen op Raspberry Pi / Arduino?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:19
Ik gebruik hier thuis een Friedland Libra+ draadloze bel (868Mhz)

Nu wil ik graag het systeem uitbreiden (zoals een tweaker deed met een vaste bel), zodat ik een bericht krijg op m'n android telefoon (via pushover).
Het probleem is echter dat ik geen kabel kan aansluiten op de drukknop (hangt buiten, niet bereikbaar met kabel) en ook niet op de ontvanger (staat in living, de WAF factor van een kabel is...not acceptable...)

Dus dacht ik het draadloze signaal op te vangen dmv een 868Mhz receiver.
Ik heb hier nog een RFM12B 868Mhz receiver liggen die ik wil aansluiten op een arduino nano of een raspberry pi. Aangezien de RFM12B nogal wat pinnen gebruikt, ben ik voorstander van een arduino nano (heb er nog enkele liggen).

Jammer genoeg lijkt m'n zoektocht via google niet echt succesvol te zijn, en ben ik, buiten enkele aansluitschema's, nog niet echt verder geraakt.

Voorlopig leek het me het meest aangewezen om de RFM12B via ASK/OOK uit te lezen op een arduino, maar dat is enkel gebaseerd op enkele projecten die weerstations uitlezen via die manier...

Kan er me iemand in de juiste richting sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
FF een kleine kick:

ik heb al geprobeerd om via deze manier de RFM12B aan te sluiten op de arduino.

De sketch die ik gebruik is het voorbeeld RFM12B_OOK van de jeelib library.
De eerste keer dat ik het probeerde kreeg ik een hele hoop binnen (rommel) en door het wat verder van de usb kabel te houden kreeg ik ÿÿ op de seriele console als reactie van het drukken op de belknop.

Toen ik het echter de dag erna probeerde kreeg ik dat niet meer, en ik kan het zeer moeilijk reproduceren.
Ook door het aanpassen van de cap (cfr link hierboven) naar 220pF, krijg ik geen verbetering.
De afstand tussen drukknop en arduino is ongeveer 3.5m

Iemand een idee waarom het soms wel werkt en dan weer niet.
Is de methode van ASK/OOK de goeie richting?
---update---

In het voorbeeld heb ik ondertussen toch nog een foute pinverwijzing gevonden, waardoor het nu wel lukt om de bel te ontvangen :9

Enige rare dat ik voor het moment nog heb is dat de char variable die het uitgelezen signaal bevat blijkbaar wordt weergegeven als ÿ wat de weergave is van (char)-1 .

Geen idee waarom dit zo is, maar de bel geeft telkens 2x een dergelijke char, waardoor at random noise volgens mij te verwaarlozen is.
Nu nog aan de pi hangen door een pin hoog te zetten op de arduino en het zou moeten lukken.

In verdere fase misschien de arduino ervantussen halen en enkel werken via de raspberry pi :)

[ Voor 27% gewijzigd door Promy op 09-05-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 18:36
Hoi Promy,

je alarm stuurt waarschijnlijk twee maal het character ÿ naar jouw door wat overeenkomt met het getal 152.
(zie http://www.plcdev.com/ascii_chart )

Het lijkt mij een aanduiding voor het systeem dat na deze twee characters door te sturen het systeem volgt met een alarmwaarde. Zoals je zelf aan aangeeft zal het waarschijnlijk zijn om ruis te filteren.

Wat is trouwens de reden dat de arduino ertussen hangt? Waren de voorbeelden / libraries alleen beschikbaar voor de arduino? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
De reden voor de arduino was eigenlijk omdat ik er nog enkele in de schuif heb liggen :) De 2 raspberry pi's daarentegen doen al zaken die ik regelmatige gebruik (bijhouden tellerstanden, temperaturen over 1wire, aansturen domotica, weerstation logger, interface met ventillatie unit, actueel stroomverbruik,...) Die zet ik dus liefst zo weinig mogelijk uit (als ze uitstaan komt de data niet in mysql)

Daarbij, als ik een arduino zou "opblazen" is het nog niet zo erg >:)

PS het is geen alarm, maar een eenvoudige deurbel. De arduino code herkent de inhoud van de variabele als (char)-1

[ Voor 40% gewijzigd door Promy op 10-05-2014 14:22 ]