_Dune_ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:15:
[...]
Persoonlijk vind ik de instructies van Alternate niet echt heel onduidelijk. Met een beetje gezond verstand kun je wel nagaan wat 'degelijke verpakt' zou moet inhouden. Je ziet ook hoe een dergelijk scherm aan jou wordt geleverd.
Houdt er wel rekening mee dat de consument (normaal) een amateur is als het aankomt op het verzenden van dergelijke goederen, terwijl de handelaar professioneel is. De handelaar heeft ervaring met het verzenden van dergelijke goederen, weet wat er mis kan gaan tijdens transport en waar dus op te letten bij het verpakken van de goederen. De consument heeft die ervaring en kennis niet.
Dit is belangrijk in de vraag of de consument grof nalatig is geweest. Immers zal de handelaar met alle ervaringen een ander beeld van een stootvaste verpakking hebben dan menig consument. Dit topic is daar een mooi voorbeeld van. Jij en ik hebben ervaring met retourzendingen en zien ook wel dat de verpakking die TS heeft gebruikt niet als stootvast gezien kan worden. Echter zijn er genoeg die dat wel vinden. En dat de medewerker van het postkantoor meegeholpen met verpakken, weegt ook mee voor de vraag. Komt bij dat het voor consumenten lang niet altijd gemakkelijk is om de juiste materialen voor een stootvaste zending te vinden en te kopen. Handelaren hebben de juiste materialen klaarliggen, terwijl consumenten meestal creatief moeten zijn met de materialen die zij tot hun beschikking hebben.
Wat dat betreft kan ik hier niet anders dan zeggen dat de consument bij lange na niet grof nalatig is geweest.
Nu ik de foto's zo zie, vraag ik mij af of bij levering de doos ook beschadigd was. Het puntje zit namelijk op het scherm en niet op de lijst, mogelijk dat er op dat punt iets scherps het scherm heeft geraakt. Nu het scherm uit verpakking is en deze enige malen verplaatst is, is het puntje een scheur geworden.
Een mooi argument voor de consument om aannemelijk te maken dat de schade al aanwezig was bij aflevering. De consument zou ook kunnen stellen dat de warmte die ontstaat tijdens gebruik van de monitor zorgt voor uitzetten van de materialen en dit uitzetten voor extra stres kan zorgen waardoor bestaande schade verergert.
corset schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:52:
[...]
Ik snap dat het helemaal hip en cool is om de consument in dit soort topics compleet onschuldig te verklaren, echter zal je ook wel moeten inzien dat je met deze manieren van opsturen je eigen zaak niet helpt.
Tegelijkertijd lijkt het ook wel erg hip en cool te zijn om consumenten op hun fouten te wijzen zonder enige vorm van hulp te bieden. Wat dat betreft kan ik de modbreak van Yorinn wel begrijpen. Wat heeft het immers voor zin om steeds te herhalen dat de verzendmethode van de TS niet deugt, terwijl niet gezocht wordt naar een oplossing die het probleem van de TS kan verhelpen? En als je geen oplossing weet of vindt dat er geen oplossing is, wat heeft het dan voor zin om hier te reageren? Door wel te reageren, lijkt het er vooral op dat je vindt dat er geen oplossing zou mogen zijn.
Het kan ook heel vreemd overkomen, vooral omdat het niet gebruikelijk is. Net zoals @
Arnoud Engelfriet heb ik mij op een gegeven moment ook afgevraagd waarom de consument het risico van verzending zou moeten dragen bij een niet-conform goed. Tot op heden heb ik dit zelf nog niet kunnen vinden en heeft ook niemand mij nog kunnen uitleggen dat dit wel het geval zou zijn. Er is echter wel uit te leggen waarom dat risico voor de handelaar komt doordat deze plichten heeft die de consument niet heeft.
Mocht jij of iemand anders dus de uitleg hebben waarom dat risico wel voor de consument is, lijkt mij dit het juiste moment om die uitleg te geven.