Welke utp kabel aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 19:51
Goedenmorgen

Ik wil graag jullie hulp. Er worden zoveel netwerk kabels aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil graag stugge cat 6a sftp kabels door de muren trekken en aansluiten op een wcd en in de meterkast op een patchpanel aansluiten.

Graag jullie hulp met welke merken je moet pakken. Qua lengte zal het rond de 100m zijn wat nodig is.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Wat is de reden dat je stugge SFTP kabels wilt gebruiken en wat zijn de vereiste netwerksnelheden?

Als je gele of grijze leidingbuizen voor de netwerkkabels gebruikt zoals bij een elektrische huisinstallatie dan volstaat elk type Cat.6 kabel van een beetje merk. Belden, TKF, etc. wat je wilt.
Dikkere Cat.6 kabels hebben vaak dikkere koperaders en zijn voor langere afstanden met hoge snelheden beter geschikt maar in een normale huisinstallatie met lengtes tot 30-40 meter max. is dit eigenlijk niet echt nodig.

Shielded kabel met een afschermende folie (SFTP) gebruik je hoofdzakelijk in omgevingen met externe storingsbronnen, of als de netwerkkabels langere stukken naast bijvoorbeeld spanningskabels liggen.
Dit is eerder van toepassing in kantoren en industrie dan thuis maar beter beschermen kan natuurlijk nooit kwaad.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:12
Theo74 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:21:

Shielded kabel met een afschermende folie (SFTP) gebruik je hoofdzakelijk in omgevingen met externe storingsbronnen, of als de netwerkkabels langere stukken naast bijvoorbeeld spanningskabels liggen.
Dit is eerder van toepassing in kantoren en industrie dan thuis maar beter beschermen kan natuurlijk nooit kwaad.
Een stuk bij normale spanningsvoerende is er nog niets aan de hand hoor (gewone 230V of 380V).
Het gaat alleen invloed hebben bij stuurstroom kabels vanaf een frequentie regelaar.
Daarbuiten (tenzij anders bepaald om x reden) is er geen reden voor sftp (of andere shielded kabel) te gebruiken.

@mark28179 gebruik gewoon deze kabel:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Gerenommeerd merk, nette prijs via bovenstaande shop, en tot 55m (mits alles netjes verwerkt en aangesloten) ondersteunt tot 10Gbit (50m door de muren, en totaal 5m patchkabel wordt mee gerekend).
Daarbij kan je via deze shop ook nette wcd's bestellen met bijpassende afwerkramen voor je schakelmateriaal en ook goede patchkabel is hier te bestellen.
De patchpanelen zijn evt elders iets goedkoper te vinden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Ik ga idd bij Sander vurink de wcd bestellen en de bijhorende centraalplaaten. De rede dat ik stugge kabels wil trekken is omdat inbouw wcd mooier staan als een paar losse draden uit de muur. En op al die wcd moet je kabels met een stugge kern gebruiken.

Qua lengte zullen het 11 x 20m worden op ze grootst. En ze gaan idd door de standaard gele leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
wilde deze kabel eigenlijk aanschaffen

https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:50
Voor de gemiddelde thuisinstallatie is het vooral van belang dat je volledig koperen kabels neemt (en geen CCA - Copper Cladded Aluminium). Je kabel uit de voorgaande post is dat inderdaad.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
@mark28179 Waarom toch weer SFTP? Heeft geen toegevoegde waarde in thuissituaties maar is wel lastiger te trekken en af te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
hoezo lastiger af te monteren? Er gaat maar 1 kabel door een standaard loze leiding en deze worden op een enkele wcd afgemonteerd.

Begrijp me niet verkeerd ik waardeer jullie hulp. De prijs van een kabel maakt me niet zoveel uit aangezien ze toch x aantal jaren blijven liggen. Dus vandaar dat ik van jullie graag wil weten welke kabels goed zijn. Maar het anderzijds ook erg tegenstrijdig. De ene zegt sftp is niet nodig terwijl de ander zegt van het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 19:57

Orphu

(Space)nerd

LSZH heb je niet nodig in huis, en Eca al helemaal niet, dat is meer voor openbare gebouwen
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:38:
hoezo lastiger af te monteren? Er gaat maar 1 kabel door een standaard loze leiding en deze worden op een enkele wcd afgemonteerd.

Begrijp me niet verkeerd ik waardeer jullie hulp. De prijs van een kabel maakt me niet zoveel uit aangezien ze toch x aantal jaren blijven liggen. Dus vandaar dat ik van jullie graag wil weten welke kabels goed zijn. Maar het anderzijds ook erg tegenstrijdig. De ene zegt sftp is niet nodig terwijl de ander zegt van het kan geen kwaad.
Een UTP zou voldoende moeten zijn, zoals anderen ook al gezegd hebben, en waarom wil je Cat 6?
Cat 5 zou voldoende moeten zijn voor het gemiddelde huisgebruik

[ Voor 18% gewijzigd door Orphu op 31-07-2019 11:44 ]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Nou dat laatste ben ik het totaal niet mee eens. Je gaat nu toch geen cat5 meer trekken. Doe gewoon minimaal 5e en liefst 6.

https://www.netwerkwinkel...l-en-materialen-s_91.html

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:38:
hoezo lastiger af te monteren? Er gaat maar 1 kabel door een standaard loze leiding
Maar die kabel is wel dikker = lastiger.
Ik heb hier Cat7a SFTP AWG 23 en dan past bijna niks, en een RJ45 (specifiek voor AWG 23) er op frutten lukt ook niet.
De kabel ligt tegen een krachtstroom kabel en vlakbij een 4G mast, maar zelfs dan is SFTP vast overkill.

Daarnaast heb ik in een huis Cat 6A SFTP gelegd en die is dikker dan een COAX, nou dat was heel leuk met trekken door de PVC pijp.... NOT!

Vandaar dat iedereen zegt... KISS

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 31-07-2019 11:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 19:57

Orphu

(Space)nerd

FreakNL schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:50:
Nou dat laatste ben ik het totaal niet mee eens. Je gaat nu toch geen cat5 meer trekken. Doe gewoon minimaal 5e en liefst 6.

https://www.netwerkwinkel...l-en-materialen-s_91.html
Ik denk vooral prijstechnisch, vandaar. Verder trekt cat 5 ook gewoon 1Gbit/s

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
En je hebt een ander pachtpanel nodig die je op de juist manier aard, waarbij je moet opletten dat je geen aardlussen veroorzaakt met de aangesloten apparatuur. En uiteraard heb je ook sftp geschikte wandcontactdozen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Goed dan laat ik het sftp varen aangezien jullie er meer verstand van hebben als ik.
Ik wil graag een goede kabel met een stugge kern en deze worden dan gemonteerd op de volgende wcd
https://www.klusspullen.n...ontactdoos-cat6a-1-voudig.
En dan dacht ik eraan om in de meterkast een patchpanel (min 12 poorten) voor wandmontage te plaatsen en vanaf daar met kant en klare kabels naar een switch te gaan. En dan vanaf de switch naar de experiabox V10a.

Dus nogmaals alle ideeën en opmerkingen zijn welkom. De kabels zullen worden gebruikt voor de standaard dingen zoals playstation,tv's en computer en mss een accespoint als wifi bereik slecht is. En heel misschien later nog een camera voor rondom de woning
Voorderest geen extreme dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door mark28179 op 31-07-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
@Annuk heeft je het antwoord al gegeven. Trek er dan ook gelijk twee naar elke kamer.
Deze WCD's zijn dan weer lekker goedkoop:
https://www.netwerkproduc...tactdoos-cat6-2x-utp.html

De Jung AS500 afdekramen passen daar prima op.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:18:
@Annuk heeft je het antwoord al gegeven. Trek er dan ook gelijk twee naar elke kamer.
Deze WCD's zijn dan weer lekker goedkoop:
https://www.netwerkproduc...tactdoos-cat6-2x-utp.html

De Jung AS500 afdekramen passen daar prima op.
Wij hebben in de gehele woning busch jager balance SI dus willen wel dezelfde afdek ramen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Wij hebben in de gehele woning busch jager balance SI dus willen wel dezelfde afdek ramen houden.
Dat snap ik. Ik gaf het aan zodat je zelf in bijv. de Gamma kan kijken of ze qua dimensies en schroefgaten hetzelfde zijn als de Jung's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik heb hier in huis cat5e belkin kabel van sander vunderink getrokken, 2 per kamer. Dat gaat echt makkelijk, zeker als iemand even helpt met het goed invoeren terwijl de ander tustig trekt. Zelfs 4 door een 19mm naar zolder is hier gelukt. Zo kun je in elke kamer een data en TV vlan maken als je dat wilt. Je hebt wel een groter patchpanel nodig, maar je doet dit maar 1x, doe het dan ook goed.

Met de lengtes die ik hier getrokken heb (een keer 10-15 meter max) maak ik me echt niet druk over 2,5 en 5gbit die in de toekomst nog komen, dat gaat ook prima werken. 10gbit gaat nooit een ding worden voor consumenten imho, dus daar maak ik me niet druk over.

Voor de prijs van de scd's hoef je het ook niet te laten:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 31-07-2019 12:28 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:21:
[...]

Dat snap ik. Ik gaf het aan zodat je zelf in bijv. de Gamma kan kijken of ze qua dimensies en schroefgaten hetzelfde zijn als de Jung's.
Als ik het inbouw gedeelte van rutenbeck neem dan passen daar de centraal platen van busch jager op. Dan ga ik de kabel bestellen en dan even het aantal inbouw dozen tellen en bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Als ik het inbouw gedeelte van rutenbeck neem dan passen daar de centraal platen van busch jager op.
Klopt, is alleen stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Klopt, is alleen stukje duurder.
Klopt goedkoop zijn ze niet. Kan ze ook niet goedkoper vinden waar ook de centraal platen op passen. De kabel is goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik vind 12,75 per wcd alleszins redelijk eigenlijk. Het is wel aardig wat geld als je het optelt, maar de arbeid is toch echt de grootste kostenpost hier.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Klopt goedkoop zijn ze niet. Kan ze ook niet goedkoper vinden waar ook de centraal platen op passen.
Wellicht wel dus, maar dan moet je even de afdekramen tussen Jung en Bush-Jager vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Mss niet onbelangrijk. Maar maakt het nog uit welke punch doen tool je pakt.? Zowiezo een die gelijkt afknipt, maar ook daar heb je weer verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Als ik het inbouw gedeelte van rutenbeck neem dan passen daar de centraal platen van busch jager op. Dan ga ik de kabel bestellen en dan even het aantal inbouw dozen tellen en bestellen.
Dit zou mijn shoppinglist zijn:
utp Cat6 kabel 2x
inbouw wcd's
afdekramen
patchkabels

En evt dit patchpaneel als je alles bij 1 shop wilt bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Annuk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Dit zou mijn shoppinglist zijn:
utp Cat6 kabel 2x
inbouw wcd's
afdekramen
patchkabels

En evt dit patchpaneel als je alles bij 1 shop wilt bestellen
Ik wou me boodschappenlijstje erop zetten maar kan geen foto uploaden. Moet alleen nog een punch down bestellen en een patchpanel welke ik aan de wand kan bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
mark28179 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Ik wou me boodschappenlijstje erop zetten maar kan geen foto uploaden. Moet alleen nog een punch down bestellen en een patchpanel welke ik aan de wand kan bevestigen
Je kunt ook gewoon even linkjes plaatsen zoals ik deed.
Punchdown tool en patchpaneel kan je ook nog kijken bij www.netwerkproducten.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Annuk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:37:
[...]

Je kunt ook gewoon even linkjes plaatsen zoals ik deed.
Punchdown tool en patchpaneel kan je ook nog kijken bij www.netwerkproducten.com
Ok die gaan tot 12 poorten dus mss mooier om ze over 2 kasten te verdelen voor de bgg en de bovenverdieping. Morgen eens kijken hoe we uitkomen.

Voor de rest heb ik alles besteld wat je aan had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
de meeste kabels zitten in de muur maar sommige loze leidingen zitten vol met gruis en andere vol met water. Dus dat wordt een puntje voor de aannemer na de bouwvak.

Heb even op de gegeven site gekeken voor een patchpanel wandmontage en kwam onderstaande tegen. Is dat wat?

https://www.netwerkproduc...aneel-12-poorts-cat6.html

https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

Of wellicht een muurbeugel dan een 19" erin doen??

https://m.alternate.nl/DS...utm_source=GoogleShopping

[ Voor 37% gewijzigd door mark28179 op 03-08-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Orphu schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Ik denk vooral prijstechnisch, vandaar. Verder trekt cat 5 ook gewoon 1Gbit/s
Tot twee keer toe beveel je cat5 aan, ik vermoed echter dat je cat5e bedoelt. Ik vraag me af of cat5 nog wel (nieuw wel te verstaan) wordt verkocht, want rond het jaar 2000 was het als toenmalige standaardkabel al opgevolgd door cat5e. Het is inderdaad een feit dat meestal cat5e (AWG24) ruimschoots volstaat in thuisinstallaties.

SFTP heeft inderdaad voor een thuisinstallatie geen toegevoegde waarde. Maar natuurlijk kan het geen kwaad als je het al is aangeschaft. En dat geldt uiteraard ook voor cat6(a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
mark28179 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:01:
de meeste kabels zitten in de muur maar sommige loze leidingen zitten vol met gruis en andere vol met water. Dus dat wordt een puntje voor de aannemer na de bouwvak.

Heb even op de gegeven site gekeken voor een patchpanel wandmontage en kwam onderstaande tegen. Is dat wat?

https://www.netwerkproduc...aneel-12-poorts-cat6.html

https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

Of wellicht een muurbeugel dan een 19" erin doen??

https://m.alternate.nl/DS...utm_source=GoogleShopping
is dit goed??
en dan wcd aansluiten van links naar recht met de volgende kleuren

bruin, witbruin, witblauw, blauw, groen, witgroen, oranje, witoranje

[ Voor 20% gewijzigd door mark28179 op 07-08-2019 18:20 ]

Pagina: 1