Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cable_boy schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:09:
Inmiddels heb ik dus gekozen voor een LG HU123.U33. Nadat ik de installateur gevraagd heb ook de verdieping te voorzien van vvw heeft hij geadviseerd om zelfs voor een 14kW versie te gaan.

[...]

De vvw wordt ipv 121m² nu 182m². Echter zullen de kamers boven vaker dicht staan ivm het lagere setpoint van 18°C tov 21°C beneden. De isolatie veranderd niet dus het verhogen van het vermogen omdat er meer vvw bij komt volg ik niet helemaal.
Simpel, deze installateur denkt aan een HR CV-ketel. Daarbij reken je eerst uit hoeveel verwarming kW-tjes je hebt per kamer en daarna hang je een apparaat neer dat opgeteld dat vermogen kan leveren.

Het belangrijkste bij een warmtepomp is een warmteverliesberekening en dan 'rolt' het vermogen er zo uit.
Cable_boy schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:09:
De verwachting van de installateur is dat de backup heater vaker in zal komen. Ik hoop dat ik hier niet te eigenwijs ben.
Een pendelende warmtepomp kost ook geld. En het is ook niet zo dat je huis nooit warm wordt, alleen als het buiten super koud wordt, dan begint je huis wat af te koelen. Dus in plaats van 21C zakt je huis dan heel langzaam naar bijvoorbeeld 18C.

Ikzelf heb lucht/lucht (airco) hangen voor de zomer, maar als het moet kan die ook verwarmen. Dan heb je zo meer dan 3kW backup.
En 12kW is echt niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:14
Gamer dénis schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:23:
lijkt me meer dan zat en zelfs aan de hoge kant... 12.000/121m2 is bijna 100w/m2. dat is lastig om comfortabel uit je vloer te krijgen voor langere tijd omdat de vloertemp dan te hoog zal oplopen... zelfs 12.000/182 is 65W/m2 wat al aan de hoge kant is.
Dat was ook mijn gedachtegang al haalt de LG geen 12kW wanneer het warmteverlies het grootst is, dus bij vorst zal dat eerder 10kW zijn dus 55W/m2 tenzij er zones op de verdieping al op temperatuur zijn en dus dicht gaan wat me in het ergste geval terug naar 105m2 zet. Echter denk ik dat bij het grootste warmteverlies de verdieping ook mee zal helpen.
TheGhostInc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 05:06:
[...]

Simpel, deze installateur denkt aan een HR CV-ketel. Daarbij reken je eerst uit hoeveel verwarming kW-tjes je hebt per kamer en daarna hang je een apparaat neer dat opgeteld dat vermogen kan leveren.

Het belangrijkste bij een warmtepomp is een warmteverliesberekening en dan 'rolt' het vermogen er zo uit.

[...]

Een pendelende warmtepomp kost ook geld. En het is ook niet zo dat je huis nooit warm wordt, alleen als het buiten super koud wordt, dan begint je huis wat af te koelen. Dus in plaats van 21C zakt je huis dan heel langzaam naar bijvoorbeeld 18C.

Ikzelf heb lucht/lucht (airco) hangen voor de zomer, maar als het moet kan die ook verwarmen. Dan heb je zo meer dan 3kW backup.
En 12kW is echt niet weinig.
De warmteverliesberekening is eerder wel gedaan maar die heeft de installateur niet gebruikt. Die verliesberekening heb ik eerder al in twijfel getrokken omdat die exact overeen kwam met het gasverbruik. Echter was dat gasverbruik met het verwarmen van het bijgebouw.
We hebben straks ook nog 2 elektrische (handdoek) radiatoren op de badkamers en een elektrische kachel in de woonkamer maar die zijn niet bedoelt om de ruimte mee te verwarmen.

[ Voor 46% gewijzigd door Huupke op 03-03-2020 07:21 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Pagina: 1 2 Laatste