Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 10:21
Tijdens Sail (Scheveningen) heb ik met mijn Fujifilm x100 een aantal zwart-wit foto's gemaakt met de volgende instellingen: monochroom + geelfilter, highlight hard, schaduw hard, ruisonderdrukking middel laag en dynamisch bereik 100. Een voorbeeld (iso 200):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eLAiENupraLy4DYqNaQRQ6u2/full.jpg

Voor mijn smaak is het beeld te flets. Ik zoek naar een meer uitgesproken/intensere zwart-wit foto, wat ik kan illustreren met de volgende foto van Mattias Burling. Waarbij ik weet dat hij in RAW fotografeert en zijn foto's bewerkt. Dat is iets wat ik probeer te voorkomen; met de camera zelf moet ik tot een goed resultaat kunnen komen.

Toch weet ik even niet wat ik anders kan doen. Moet ik spelen met exposure compensation (foto donkerder maken), dynamisch bereik (mist er contrast?), iso (meer graining?), ander filter... ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 27-07-2019 01:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:42

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb geen idee, wel weet ik dat het belachelijk simpel is op te lossen met curves als je in RAW schiet :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:21
In het zwart/wit tijdperk noemden we dit soort foto's "veel te hard".
Of te wel het contrast is veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die voorbeeld foto lijkt me net minder hard, maar net beter in balans. Curves en een Nik filter kunnen je daarbij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28
De uitgangspunten van beide foto's zijn al verschillend.

Jouw foto is op een zonnige dag gemaakt en ook nog eens het contrast versterkt met een geelfilter.

De andere foto is op een regenachtige dag gemaakt, zonder direct zonlicht en waarschijnlijk daarna aan gesleuteld om het contrast te verhogen. Ook lijkt er iets aan korrel versterkt om het idee van een analoge foto te krijgen.
Of het is al van oorsprong een analoge foto, omdat er wat vervuiling in de luchtpartij zit, dat slecht geretoucheerd is of met opzet zo gelaten.

Het lijkt mij dat je daardoor nooit hetzelfde resultaat gaat bereiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

bobcom

Dedicated dabbler

Zoals hiervoor al gezegd - dat ga je in camera niet redden. In je referentiefoto zie je bijvoorbeeld op de paraplu al een heel scala aan grijstinten voorbij komen, en dito op het plaveisel. Jouw onderwerp heeft om te beginnen een veel groter dynamisch bereik (hoge lichten zijn witter, schaduwen zijn zwarter) en alleen daardoor al kan je camera de lokale contrasten niet zo gedetailleerd weergeven. Stoeien met DRO helpt maar beperkt - het dynamisch bereik van je camera is niet groter dan het is.

Het opkrikken van je contrastinstelling werkt ook nog eens averechts: daardoor vallen de nuances in de schaduwen en hooglichten verder weg. Als je licht al hard is moet je dat in de instellingen van je camera compenseren: highlights en shadows juist zachter. Maar zelfs dan blijven de omstandigheden waaronder je schiet de doorslag geven.
Je geelfilter maakt de blauwe en magenta tinten donkerder en de geelgroene lichter, maar doet verder niets voor je contrast. Je blijft zitten met een vlakke foto, met weliswaar veel contrast tussen licht en donker, maar weinig nuance binnen het licht en donker.

Imo liggen er twee opties open om dichter bij je referentiefoto te komen: 1. Fotograferen onder minder extreme lichtomstandigheden (geen volle zon en harde schaduwen) en 2: kiezen voor nabewerking. In dat laatste geval kun je je foto ook nog even rechtzetten, want hij is nu behoorlijk scheef ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Kijk daar heb ik wat aan. Mijn eerste denkfout is dus dat ik een contrastrijke foto moet maken en daar een zonnige dag voor kies (hoewel ik besef dat de referentiefoto een donkere dag is). Mijn tweede denkfout is dat ik donkere en lichte tinten moet verharden. Daardoor ga ik dus juist nogmaals details verliezen en ook de foto ‘uitharden’. Lokale details welteverstaan :).

Terug het veld in dus, zoekend naar een wat donkere dag. Ik zal dan eerst teruggaan naar de standaardinstellingen en ontdekken wat de verschillen zijn. Bewerking laat ik vooralsnog achterwege. Ik wil zien wat ik met de camera kan.

Ik kom daar later in dit topic weer op terug met een tweede voorbeeldfoto. Ik verwacht namelijk nog meer te gaan leren in dit proces. En we gaan net zolang door totdat we tevreden zijn ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 27-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Mattias heeft flink aan de clarity-slide getrokken... Er zijn weinig camera's die dat ingebouwd hebben. Clarity zorgt voor lokaal contrast. Het drukt highlights naar beneden en maakt schaduwen harder. Ik denk dat het helpt als je in jouw Fujifilm de DR op 400 zet en contrast zo hoog mogelijk. Je kunt makkelijk thuis een beetje proberen met settings om te zien of je ongeveer hetzelfde effect krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:17
Daarnaast zal hij ook nog zomaar eens aan de kleurenschuifjes hebben gezeten. Je leest het goed, kleurenschuifjes! Moet je zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Tommy The Cat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:50:
Kijk daar heb ik wat aan. Mijn eerste denkfout is dus dat ik een contrastrijke foto moet maken en daar een zonnige dag voor kies (hoewel ik besef dat de referentiefoto een donkere dag is). Mijn tweede denkfout is dat ik donkere en lichte tinten moet verharden. Daardoor ga ik dus juist nogmaals details verliezen en ook de foto ‘uitharden’. Lokale details welteverstaan :).

Terug het veld in dus, zoekend naar een wat donkere dag. Ik zal dan eerst teruggaan naar de standaardinstellingen en ontdekken wat de verschillen zijn. Bewerking laat ik vooralsnog achterwege. Ik wil zien wat ik met de camera kan.

Ik kom daar later in dit topic weer op terug met een tweede voorbeeldfoto. Ik verwacht namelijk nog meer te gaan leren in dit proces. En we gaan net zolang door totdat we tevreden zijn ;).
Goed plan! Maar verwacht niet teveel van alleen je camera: vroegah was er zoiets als de donkere kamer, waar je met ontwikkelbaden, -temperaturen en -tijden je negatief probeerde te perfectioneren (voor zover de belichting dat al niet gedaan had), en met belichting, papiergradatie en nog een heel arsenaal aan dokatrucjes de volmaakte foto uit dat negatief probeerde te halen.

Tegenswoordig zit die doka in de computer, en er zijn honderden softwarez om details en nuances die op het eerste gezicht niet in je foto zitten toch tevoorschijn te halen. En dan gaat het niet om een godsvermogen aan hard- en software of een academische graad in de fotobewerking.

Ik heb de gostpe genomen om met het gratis viewprogramma Faststone een paar instellinkjes van jouw foto wat aan te passen: alleen de highlights een stuk terug, schaduwen een stuk oplichten en wat extra contrast toevoegen.

Ik weet niet of dit meer of minder in jouw richting gaat, ik zou alleen willen zeggen: reken niet uitsluitend op de instellingen van je camera. Door achteraf in de computer nog wat te schroeven aan je instellingen leer je namelijk ook wat de mix van hoge lichten schaduwen, middentonen voor je foto doet - en dat kan je in je instellingen op de camera weer van pas komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rDXvDwx7NTno7K5oKAl4GAXw/thumb.jpg?nohitcount=1

(Uiteraard gooi ik de foto meteen weg als je dat wilt. En ik heb hem ook een beetje rechtgezet)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:17
@bobcom Maar het gevaar wat in je voorbeeld naar voren komt is dat zowel de hooglichten alsook je schaduwen niet zomaar ongestraft op kunt rekken. Hiermee creëer je een vlakke foto en halo's.

Hoeveel rekenkracht in technische vernuftigheden (heerlijk woord ;)) je tot je beschikking hebt de basisfoto moet redelijk in orde zijn.

Zeker bij JPG, jou basis in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:42

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is oh zo zonde om maar krampachtig vast te houden aan dat purisme van "het moet in camera" (zo ervaar ik het, sorry) terwijl je alle ruimte krijgt om te maken wat je wil als je in RAW schiet. Met wat simpele HSL aanpassingen kun je oude filters voor zwart wit nabootsen (zoals het bekende geel filter). Verder kun je met een simpele curve tot in detail je contrast zo krijgen zoals je wil. Zeker in zwart wit is dit stukken makkelijker dan in kleur.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

MRIdev schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:10:
@bobcom Maar het gevaar wat in je voorbeeld naar voren komt is dat zowel de hooglichten alsook je schaduwen niet zomaar ongestraft op kunt rekken. Hiermee creëer je een vlakke foto en halo's.

Hoeveel rekenkracht in technische vernuftigheden (heerlijk woord ;)) je tot je beschikking hebt de basisfoto moet redelijk in orde zijn.

Zeker bij JPG, jou basis in dit geval.
Uiteraard. Maar dit duimnageltje is zeker niet bedoeld als voorbeeld-van-hoe-het-moet, alleen om ts op het spoor van nabewerking te zetten. Affijn , wat @Ventieldopje ook probeert te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zojuist besloten om voor mijn tweede voorbeeldfoto in RAW te gaan schieten en dan achteraf met de settings te spelen. Dit is een veel makkelijker leerproces dan te schieten met verschillende settings en zien hoe deze eruit komen. Ook omdat bij elke foto de omstandigheden anders kunnen zijn.

Of ik daarna bij RAW en nabewerking blijf is een tweede :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tommy The Cat schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:36:
Zojuist besloten om voor mijn tweede voorbeeldfoto in RAW te gaan schieten en dan achteraf met de settings te spelen. Dit is een veel makkelijker leerproces dan te schieten met verschillende settings en zien hoe deze eruit komen. Ook omdat bij elke foto de omstandigheden anders kunnen zijn.

Of ik daarna bij RAW en nabewerking blijf is een tweede :).
Met de controle over tonemapping van kleur naar z/w wil je waarschijnlijk nooit meer monochrome foto's schieten in camera :+

Wellicht een leuk idee, mocht er meer interesse in zijn;upload je foto (in RAW en kleur) ergens en deel de link zodat wij hem ook kunnen downloaden en bewerken, en het resultaat hier posten. Ben erg benieuwd naar wat iedereen er van maakt namelijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Wintervacht op 30-07-2019 12:40 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tommy The Cat Om mezelf te citeren: goed plan! Of, zoals een minstens even wijze bron zegt: onderzoek alle dingen en behoud het goede. Succes dus, benieuwd naar je bevindingen.
Wintervacht schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:39:
[...]
Wellicht een leuk idee, mocht er meer interesse in zijn;upload je foto (in RAW en kleur) ergens en deel de link zodat wij hem ook kunnen downloaden en bewerken, en het resultaat hier posten. Ben erg benieuwd naar wat iedereen er van maakt namelijk!
Aardige suggestie. Daarvoor werd op zondag 14 april 2013 om 23.04 uur het topic "Bewerk hier elkaars foto" geopend. Laatste aflevering daarvan vind je hier

O-)

[ Voor 29% gewijzigd door bobcom op 30-07-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

bobcom schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:15:
@Tommy The Cat Om mezelf te citeren: goed plan! Of, zoals een minstens even wijze bron zegt: onderzoek alle dingen en behoud het goede. Succes dus, benieuwd naar je bevindingen.

[...]

Aardige suggestie. Daarvoor werd op zondag 14 april 2013 om 23.04 uur het topic "Bewerk hier elkaars foto" geopend. Laatste aflevering daarvan vind je hier

O-)
Oh dat wist ik niet! Oud topic ook al zie ik :P Maar mijn suggestie blijft, fotobewerkingswedstrijd! :+
Leuk woord voor scrabble ook.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Wintervacht schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Oh dat wist ik niet! Oud topic ook al zie ik :P Maar mijn suggestie blijft, fotobewerkingswedstrijd! :+
Leuk woord voor scrabble ook.
(Met zo'n woord moet je galgje spelen)
/off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Schopje naar FVW. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1