Vraag

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:46
Tijdens Sail (Scheveningen) heb ik met mijn Fujifilm x100 een aantal zwart-wit foto's gemaakt met de volgende instellingen: monochroom + geelfilter, highlight hard, schaduw hard, ruisonderdrukking middel laag en dynamisch bereik 100. Een voorbeeld (iso 200):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eLAiENupraLy4DYqNaQRQ6u2/full.jpg

Voor mijn smaak is het beeld te flets. Ik zoek naar een meer uitgesproken/intensere zwart-wit foto, wat ik kan illustreren met de volgende foto van Mattias Burling. Waarbij ik weet dat hij in RAW fotografeert en zijn foto's bewerkt. Dat is iets wat ik probeer te voorkomen; met de camera zelf moet ik tot een goed resultaat kunnen komen.

Toch weet ik even niet wat ik anders kan doen. Moet ik spelen met exposure compensation (foto donkerder maken), dynamisch bereik (mist er contrast?), iso (meer graining?), ander filter... ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 27-07-2019 01:35 ]

Alle reacties

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-05 15:30

bobcom

Dedicated dabbler

Tommy The Cat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:50:
Kijk daar heb ik wat aan. Mijn eerste denkfout is dus dat ik een contrastrijke foto moet maken en daar een zonnige dag voor kies (hoewel ik besef dat de referentiefoto een donkere dag is). Mijn tweede denkfout is dat ik donkere en lichte tinten moet verharden. Daardoor ga ik dus juist nogmaals details verliezen en ook de foto ‘uitharden’. Lokale details welteverstaan :).

Terug het veld in dus, zoekend naar een wat donkere dag. Ik zal dan eerst teruggaan naar de standaardinstellingen en ontdekken wat de verschillen zijn. Bewerking laat ik vooralsnog achterwege. Ik wil zien wat ik met de camera kan.

Ik kom daar later in dit topic weer op terug met een tweede voorbeeldfoto. Ik verwacht namelijk nog meer te gaan leren in dit proces. En we gaan net zolang door totdat we tevreden zijn ;).
Goed plan! Maar verwacht niet teveel van alleen je camera: vroegah was er zoiets als de donkere kamer, waar je met ontwikkelbaden, -temperaturen en -tijden je negatief probeerde te perfectioneren (voor zover de belichting dat al niet gedaan had), en met belichting, papiergradatie en nog een heel arsenaal aan dokatrucjes de volmaakte foto uit dat negatief probeerde te halen.

Tegenswoordig zit die doka in de computer, en er zijn honderden softwarez om details en nuances die op het eerste gezicht niet in je foto zitten toch tevoorschijn te halen. En dan gaat het niet om een godsvermogen aan hard- en software of een academische graad in de fotobewerking.

Ik heb de gostpe genomen om met het gratis viewprogramma Faststone een paar instellinkjes van jouw foto wat aan te passen: alleen de highlights een stuk terug, schaduwen een stuk oplichten en wat extra contrast toevoegen.

Ik weet niet of dit meer of minder in jouw richting gaat, ik zou alleen willen zeggen: reken niet uitsluitend op de instellingen van je camera. Door achteraf in de computer nog wat te schroeven aan je instellingen leer je namelijk ook wat de mix van hoge lichten schaduwen, middentonen voor je foto doet - en dat kan je in je instellingen op de camera weer van pas komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rDXvDwx7NTno7K5oKAl4GAXw/thumb.jpg?nohitcount=1

(Uiteraard gooi ik de foto meteen weg als je dat wilt. En ik heb hem ook een beetje rechtgezet)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1